Dokumentacja do naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/25 wskazuje, że każdy wnioskodawca, planujący realizację projektu, dla którego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane niezbędne jest uzyskanie pozwolenia na budowę, ma obowiązek dołączyć aktualne i wykonalne pozwolenie na budowę.
Dokumentacja naboru wskazuje zatem, że składane przez wnioskodawcę pozwolenie na budowę musi być aktualne, tzn. nie starsze niż 3 lata od dnia, w którym decyzja stała się wykonalna, zgodnie z obowiązującymi zapisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Nie odnosi się to do pojęć ostateczności lub prawomocności.
Zgodnie z obowiązującą treścią art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane: „Roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę […]”. Jest to zasadnicza zmiana, jako że do czasu zmiany wprowadzonej nowelą z 20.02.2015 r. roboty budowlane można było rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.
Dokumentacja naboru odwołuje się do pojęcia wykonalnego pozwolenia na budowę i ma ono zasadnicze znaczenie. Pomimo, że pojęcie wykonalności decyzji, w tym decyzji o pozwoleniu na budowę, nie zostało ustawowo zdefiniowane, to w istocie wykonalność decyzji administracyjnej zależy od jej charakteru i indywidualnej treści rozstrzygnięcia. Decyzja ostateczna — od której, zgodnie z art. 16 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), nie ma odwołania w administracyjnym toku instancji lub co do której nie ma wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, podlega, co do zasady, wykonaniu. Decyzja nieostateczna podlega z kolei wykonaniu, gdy został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności (art. 108 k.p.a.), lub gdy wynika to z mocy samej ustawy (art. 130 § 3 k.p.a.). Ponadto, decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do w niesienia odwołania, gdy jest zgodna z żądaniem wszystkich stron (art. 130 § 4 k.p.a.).
Aktualnie więc inwestor co do zasady ma prawo rozpocząć roboty budowlane na podstawie nieostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast rozpoczynając roboty budowlane na podstawie nieostatecznego pozwolenia na budowę, inwestor naraża się na ryzyko, iż decyzja ta może zostać wyeliminowana z obrotu prawnego. Powyższe ma to znaczenie, że pozwolenie na budowę to załącznik obligatoryjny, którego złożenie badane jest na etapie oceny formalnej. Natomiast na etapie oceny merytorycznej weryfikowana jest wykonalność techniczna i organizacyjna projektu. Wówczas ocenie podlega m.in. to, czy wybrany przez wnioskodawcę wariant realizacji projektu jest wykonalny oraz czy wnioskodawca posiada niezbędne decyzje administracyjne i uzgodnienia z właściwymi organami umożliwiające prawidłową i terminową realizację projektu.
Data zadania pytania: 28.04.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 28.04.2025