Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie ogłasza nabór w ramach działania
8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa
Wyniki
EFS+
FELU.08.01-IP.02-001/24

Działanie 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa ( typ projektu 2,3,4)

10.06.2025

Wykaz zawartych umów

17.07.2025

Lista projektów wybranych do finansowania

W dniu 27 maja 2025 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXXVIII/2348/2025 zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.01-IP.02-001/24 Działania 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

17.07.2025

Lista projektów wybranych do finansowania

W dniu 28.01.2025 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr LXXXIII/1576/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.01-IP.02-001/24, Działania 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Partnerzy społeczni
  • Służby publiczne

NA CO

  • Metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji

W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte następujące typy projektu określone w SZOP w ramach Działania 8.1, tj.

typ projektu nr 2: Kompleksowe programy na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami, w szczególności wykorzystujące instrumenty aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej i zdrowotnej,
z uwzględnieniem potrzeb w zakresie asystencji osobistej, w tym także w ramach podmiotów reintegracyjnych (WTZ, ZAZ, CIS, KIS), włącznie z tworzeniem nowych podmiotów, za wyjątkiem WTZ;

typ projektu nr 3: Podnoszenie świadomości na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych; współpraca ze społecznościami lokalnymi, społeczeństwem obywatelskim (w tym organizacjami pozarządowymi) i partnerami społecznymi w celu zwalczania dyskryminacji, w tym działania promocyjne, kampanie informacyjne i inicjatywy informacyjne z udziałem „ambasadorów” (osób uznanych i szanowanych w społeczności docelowej);

typ projektu nr 4: Projekty bezpośrednio związane ze zwalczaniem wszelkich form dyskryminacji – stworzenie systemu wsparcia dla osób dyskryminowanych (np. ofiar mowy nienawiści lub przemocy ze względu na orientację seksualną, pochodzenie etniczne, niepełnosprawność i inne powody).

Jak się ubiegać

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS, który jest narzędziem informatycznym przeznaczonym do obsługi procesu ubiegania się o środki pochodzące z EFS+. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej: SOWA EFS.

Przy opracowywaniu wniosku należy korzystać z Instrukcji użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów dostępnych na wyżej wskazanej stronie internetowej.

Jak składać wniosek?

Online

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Instytucja ogłaszająca nabór

Lublin, ul. Obywatelska 4

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • Obowiązek stosowania preferencji dla Podmiotów Ekonomii Społecznej odnosi się do zamówień udzielanych w trybach wskazanych w paragrafie 20 ustęp 2 umowy o dofinansowanie projektu w ramach Działania 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    Data zadania pytania: 14.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.05.2024
  • Zgodnie z definicją Kryterium premiującego nr 2: Projekt jest realizowany na obszarze wiejskim:

    Przez obszary wiejskie należy rozumieć obszary słabo zaludnione zgodnie ze stopniem urbanizacji (DEGURBA kategoria 3). Kryterium wynika z zapisów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu. W ramach naboru, kryterium ma zastosowanie do typów projektu nr: 2, 3, 4.

    Kryterium premiujące daje możliwość uzyskania przez Wnioskodawcę podatkowych punktów, aby spełnić powyższe kryterium obligatoryjnym jest aby 100% uczestników projektu pochodziło z obszarów wiejskich zgodnie ze stopniem urbanizacji (DEGURBA kategoria 3). Proszę mieć również na uwadze, że wówczas obszar realizacji projektu powinien obejmować obszary wiejskie (DEGURBA kategoria 3).

    Data zadania pytania: 15.05.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 15.05.2024
  • Kryterium premiujące nr 4 Projekt zakłada komplementarność wsparcia, jak zostało to literalnie wskazane dotyczy tylko Beneficjenta, czyli Wnioskodawcę:
    Beneficjent wykorzystuje rozwiązania innowacyjne w szczególności wypracowane w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (POKL) i Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), które przeszły pozytywną weryfikację. Pozytywna weryfikacja oznacza zrealizowany projekt, w którym osiągnięto założone wskaźniki, przy czym Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania instytucji, z którą zawarł umowę o dofinansowanie na realizację projektów w ramach ww. Programów. Wnioskodawca jest zobowiązany do wykazania jakie rozwiązania innowacyjne wypracowane w POKL i POWER zostaną wykorzystane w projekcie.

    Data zadania pytania: 27.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.06.2024
  • Powyższe kryterium premiujące nie odnosi się do Partnera tj. w przypadku projektu partnerskiego to Wnioskodawca musi spełnić zapisy powyższego kryterium.

    Data zadania pytania: 27.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.06.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1: Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie. Wnioskodawcami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są:
    a) Jednostki samorządu terytorialnego,
    b) Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
    c) Związki, porozumienia i stowarzyszenia JST,
    d) Instytucje pomocy i integracji społecznej,
    e) Podmioty świadczące usługi społeczne użyteczności publicznej,
    f) Podmioty ekonomii społecznej,
    g) Podmioty reintegracyjne,
    h) Instytucje rynku pracy,
    i) Ochotnicze Hufce Pracy,
    j) Organizacje pozarządowe,
    k) Kościoły i związki wyznaniowe.

    Zgodnie z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475), Instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie są:

    1) publiczne służby zatrudnienia;
    2) Ochotnicze Hufce Pracy;
    3) agencje zatrudnienia;
    4) instytucje szkoleniowe;
    5) instytucje dialogu społecznego;
    6) instytucje partnerstwa lokalnego.

    W związku z powyższym podmiot posiadający wpis do KRAZ oraz RIS należy do katalogu instytucji rynku pracy, a tym samym jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowania w ramach naboru nr FELU.08.01-IP.02-001/24.

    Data zadania pytania: 27.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.06.2024
  • Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X, sekcja Dodatkowe informacje wniosku o dofinansowanie zawiera pola specyficzne dla poszczególnych naborów w tym dotyczące opisu spełnienia kryteriów premiujących. Wnioskodawca w celu określenia typu obszaru realizacji projektu w formie opisowej wskazuje odpowiednią wartość/wartości. Natomiast w przypadku prowadzenia biura projektu, zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 „Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu.”

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Zgodność projektu z „Krajowym Programem Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu. Aktualizacja 2021- 2027, polityka publiczna z perspektywą do roku 2030” wynika z zapisów Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021- 2027. Oceny dokonuje się na podstawie wersji wytycznych obowiązującej w dniu ogłoszenia danego naboru.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Wnioskodawca może realizować wyłącznie 2 typ projektu. Natomiast typy projektu nr 3 i 4 muszą być obligatoryjnie realizowane z typem nr 2.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Celem spełnienia kryterium specyficznego premiującego nr 1 „Działania w projekcie są zgodne z Gminnym Programem Rewitalizacji”, grupę docelową w projekcie powinny stanowić w 100% osoby pochodzące z terenów objętych Gminnym Programem Rewitalizacji.Należy mieć na uwadze, iż przedmiotowe kryterium jest kryterium fakultatywnym, co oznacza, iż spełnienie tego kryterium nie jest konieczne do tego, aby projekt uzyskał dofinansowanie.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Zgodnie z Typem projektu nr 2 określonego w SZOP w ramach Działania 8.1 , który zakłada : „Kompleksowe programy na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami, w szczególności wykorzystujące instrumenty aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej i zdrowotnej, z uwzględnieniem potrzeb w zakresie asystencji osobistej , w tym także w ramach podmiotów reintegracyjnych (WTZ, ZAZ, CIS, KIS) włącznie z tworzeniem nowych podmiotów, za wyjątkiem WTZ” informuję, iż w związku z powyższym możliwe jest zaoferowanie wsparcia w postaci asystenta osoby z niepełnosprawnością.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • W odniesieniu do asystenta osoby z niepełnosprawnością nie jest wymagane zachowanie okresu trwałości rezultatów po zakończeniu realizacji projektu, za wyjątkiem trwałości podmiotów reintegracyjnych utworzonych ze środków EFES+, po zakończeniu realizacji projektu , co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Zgodnie z wytycznymi Gminnego Programu Rewitalizacji , co do zasady projekty rewitalizacyjne realizowane są na obszarach rewitalizacji. W uzasadnionych przypadkach część działań projektowych może odbywać się poza obszarem rewitalizacji ze względu na brak możliwości ich realizacji na tym obszarze.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Działania podejmowane w ramach współpracy przyjmują postać międzynarodowych partnerskich projektów prowadzonych w trzech rodzajach programów. Są to:

    Programy współpracy międzyregionalnej - mają na celu wzmocnienie rozwoju regionalnego UE poprzez rozpowszechnianie dobrych praktyk i wiedzy eksperckiej, a także promowanie wymiany doświadczeń.Programy współpracy transgranicznej – realizowane na obszarach przygranicznych państw ze sobą sąsiadujących. Te programy wspierają zatrudnienie, mobilność pracowników, włączenie społeczne, integrację społeczności ponad granicami, rozwój wspólnych systemów kształcenia i szkolenia zawodowego.

    Programy współpracy transnarodowej – dotyczą większej części terytorium UE, a także państw spoza Unii, np.: Region Morza Bałtyckiego. Wzmacniają one potencjał instytucji i administracji publicznej poprzez opracowanie i koordynację strategii makroregionalnych i morskich.

    Wobec powyższego, aby spełnić wymagania określonego kryterium premiującego Wnioskodawca powinien rozważyć, czy może wylegitymować się doświadczeniem lub wykazać się prowadzeniem działań na rzecz grupy docelowej planowanej do objęcia wsparciem i/lub realizacji zadań analogicznych do planowanych w projekcie w powyżej opisanym zakresie/obszarze.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Kryterium premiujące nr 5 „Partnerstwo” , ujęte w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów: Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa (typ projektu 2,3,4 ) programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, wynika z zapisów Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. Kryterium mówi, iż „ Nawiązywanie współpracy i wzajemne oddziaływanie instytucji jest najbardziej efektywnym sposobem osiągnięcia najlepszych wyników, poprzez wykorzystanie możliwości jaką daje współpraca międzysektorowa. Realizacja działań przez doświadczone podmioty, które znają potrzeby i problemy grupy docelowej zapewnia adekwatne zaplanowanie interwencji, a tym samym osiągnięcie oczekiwanych efektów.” Mając na uwadze powyższe, w opinii ION, partnerstwo wielosektorowe należy rozumieć jako partnerstwo przynajmniej dwóch podmiotów należących do różnych sektorów tj. sektora publicznego i/lub sektora prywatnego i/lub organizacji pozarządowej.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Tak, jak Pan wskazał zaświadczenie w tym kontekście rozumiane jest jako dokument wystawiony od lekarza specjalisty, pod którego opieką lekarską znajduje się potencjalny uczestnik projektu. Potwierdzanie spełnienia kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie jest przeprowadzane w sposób gwarantujący wiarygodność danych.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • W odpowiedzi na Pana pytanie i nawiązując do rozmowy telefonicznej, podczas której wskazano, że Wnioskodawca jest instytucją szkoleniową posiadającą wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzkie urzędy pracy, informuję, że zgodnie z art. 6. pkt 1. Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie są:

    1) publiczne służby zatrudnienia;

    2) Ochotnicze Hufce Pracy;

    3) agencje zatrudnienia;

    4) instytucje szkoleniowe;

    5) instytucje dialogu społecznego;

    6) instytucje partnerstwa lokalnego.”

    Natomiast zgodnie z art. 20, pkt 1 ww. Ustawy, „Instytucja szkoleniowa oferująca szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy może uzyskać zlecenie finansowane ze środków publicznych na prowadzenie tych szkoleń po wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej.” W związku z powyższym, instytucja szkoleniowa, która została wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, jest uznawana za instytucję rynku pracy.

    Ponadto, słowniki SZOP klasyfikują instytucje szkoleniowe, posiadające wpis do rejestrów instytucji szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzkie urzędy pracy jako Służby publiczne i taką właśnie kategorię powinna wybrać instytucja szkoleniowa podczas wypełniania wniosku o dofinansowanie.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Kryterium premiujące nr 1 Działania w projekcie są zgodne z Gminnym Programem Rewitalizacji, jak wskazuje definicja: wsparcie na rzecz grupy docelowej realizowane jest na obszarze i w zakresie wynikającym z Gminnego Programu Rewitalizacji.

    Wsparcie na rzecz uczestników projektu powinno wynikać z celów założonych w danym GPR w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • W odpowiedzi na pytania informuję, iż zgodnie z definicja określoną w Liście Wskaźników Kluczowych 2021-2027 – EFS (WLWK): bierni zawodowo to osoby, które w danej chwili nie tworzą zasobów siły roboczej (tzn. nie pracują i nie są bezrobotne). Według Regulamin wyboru projektów w ramach naboru nr FELU.08.01-IP.02-001/24 wsparcie powinno być skoncentrowane na osobach najbardziej oddalonych od rynku pracy, które nie są gotowe do podjęcia pracy (bierne zawodowo), doświadczających złożonych problemów powodujących ubóstwo i wykluczenie społeczne, które w pierwszej kolejności wymagają kompleksowego wsparcia z wykorzystaniem instrumentów aktywizacji społecznej lub zawodowej. Wobec powyższego osobę bierną zawodowo można wykazać jako osobę wykluczoną społecznie.

    Natomiast osobą doświadczającą wielokrotnego wykluczenia społecznego jest osoba doświadczająca wykluczenia z powodu więcej niż jednej z przesłanek , o których mowa w pkt 1 Podrozdziału 4.2 „Zasad dotyczących aktywnej integracji” Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 lub spełniające więcej niż jedną przesłankę określoną w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. W związku z powyższym osoba z niepełnosprawnością , która jest jedocześnie osobą bierną zawodowo może być wskazana jako osoba doświadczająca wielokrotnego wykluczenia społecznego.

    Data zadania pytania: 28.06.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2024
  • Tak. Doradztwo zawodowe jest działaniem mającym na celu aktywizację zawodową osób pozostających bez zatrudnienia i poszukujących pracy.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić uczestnikom kompleksowe wsparcie w projekcie i co do zasady nie powinien wykluczać którejkolwiek z form aktywnej integracji na etapie planowania projektu. Jednakże każdorazowo musi to wynikać ze starannie dokonanej analizy grupy docelowej, gdyż wszystkie działania w projekcie powinny być dostosowane do zdiagnozowanych specyficznych potrzeb grup docelowych, w tym m.in. poprzez zastosowanie indywidualnych planów (ścieżek) działania (wsparcia).

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Nie, Regulamin nie przewiduje takiej formy wsparcia.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Tego rodzaju forma wsparcia adresowana jest bezpośrednio do uczestnika projektu, w związku z tym nie jest to pomoc de minimis. Należy jednak pamiętać, że zasadność realizowania w projekcie formy wsparcia wymagającej zaangażowania trenera pracy uzależnione jest od konkretnych potrzeb uczestników z niepełnosprawnością, którzy ostatecznie wezmą udział w projekcie.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Zaplanowane szkolenia powinny uwzględniać rzeczywiste potrzeby na określone kwalifikacje i umiejętności na regionalnym lub lokalnym rynku pracy. Wskazanie we wniosku o dofinansowanie przykładowych szkoleń planowanych do realizacji oraz niezbędnych informacji w tym zakresie m.in. tematyki/rodzaju szkolenia, liczby godzin, ramowego planu nauczania, materiałów dla uczestników, jest niezbędne, aby członek Komisji Oceny Projektów mógł dokonać oceny racjonalności, zasadności i efektywności kosztu szkolenia. Niemniej jeśli na etapie realizacji projektu zostanie zdiagnozowana potrzeba realizacji innego szkolenia/kursu w odniesieniu do danego uczestnika, Wnioskodawca będzie miał możliwość dokonania zmian we wniosku o dofinansowanie w tym zakresie.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Tak, pod warunkiem, że będą one obejmować edukację społeczną i obywatelską oraz z uzasadnienia tej formy wsparcia będzie wynikało, że udział otoczenia jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Według Rozdziału III , podrozdziału 3.2 pkt 26 Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.08.01-IP.02-001/24 Działania 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa, dana osoba nie otrzymuje jednocześnie wsparcia w więcej niż jednym projekcie dofinansowanym ze środków EFS+.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźników w następującym zakresie:

    a) wskaźników produktu oraz wskaźników rezultatu, do osiągnięcia których przyczyni się realizacja projektu (adekwatne do rodzaju zaplanowanego wsparcia),

    b) wszystkich wskaźników podlegających monitorowaniu (wraz ze wskazaniem sposobu pomiaru i źródła pomiaru wskaźnika - również w przypadku zerowej wartości docelowej). Powyższy obowiązek wynika z zapisów Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, w którym to zostały ujęte wszystkie wskaźniki, które należy monitorować w ramach Działania 8.1 oraz Listy Wskaźników Kluczowych 2021-2027 dla EFS+.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 13: „Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej. Grupę docelową w ramach typu 2 stanowią osoby z niepełnosprawnościami i/lub ich otoczenie. Grupę docelową w projekcie, poza osobami z niepełnosprawnościami, może stanowić także ich otoczenie (w tym rodziny i opiekunowie osób z niepełnosprawnościami), o ile ich udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób z niepełnosprawnościami, jak również mieszczą się w katalogu osób wskazanym w Podrozdziale 4.2 pkt 1 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. Kryterium ma zastosowanie do typu projektu nr 2.” Osoby z ww. grupy docelowej mogą być jednocześnie osobami biernymi zawodowo lub bezrobotnymi. Osoby te poza niepełnosprawnością muszą spełniać dodatkowe przesłanki, aby być zakwalifikowanymi do projektu.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7 wsparcie w ramach projektu powinno wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb oraz mieć charakter zindywidualizowany i dostosowany do osobistych preferencji i potrzeb osób, ze względu na rodzaj niepełnosprawności. W związku z powyższym asystencja osobista w przypadku typu 2 nie jest obowiązkowa.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • ION informuje, iż Regulamin wyboru projektów w ramach naboru nr FELU.08.01-IP.02-001/24 Działania 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa (typ projektu nr 2, 3, 4) nie określa katalogu podmiotów, które mogą być partnerem w projekcie. Niemniej jednak na etapie oceny projektu będzie oceniana zasadność partnerstwa i wyboru partnera na warunkach określonych w rozdziale 13 art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

    Data zadania pytania: 01.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 01.07.2024
  • Zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475):
    Art. 41:
    pkt 1. Bezrobotnemu w okresie odbywania szkolenia, na które został skierowany przez starostę, przysługuje stypendium finansowane ze środków Funduszu Pracy.
    pkt 3: Wysokość stypendium wynosi miesięcznie 120 % zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie z tym, że stypendium nie może być niższe niż 20 % zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1.

    W związku z powyższym stypendium przysługuje w okresie odbywania szkolenia. Proszę mieć również na uwadze Kryterium specyficzne dostępu nr 10 Warunki realizacji wsparcia w formie szkoleń - Minimum 10% uczestników objętych wsparciem w formie szkoleń uzyska kwalifikacje/kompetencje.

    Data zadania pytania: 02.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 02.07.2024
  • W perspektywie finansowej 2021-2027 nie zostały sformułowane typowe wskaźniki efektywności zatrudnieniowej z określoną z góry wartością procentową. Jednakże jednym z obowiązujących w przedmiotowym naborze wskaźników rezultatu jest liczba osób pracujących łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu, w którym wnioskodawca zobowiązany jest określić wartość docelową, jaka zostanie osiągnięta w ramach realizowanego projektu. Efekty zaplanowanego wsparcia powinny mieć odzwierciedlenie w ww. wskaźniku oraz pozostałych wskaźnikach projektowych.

    Data zadania pytania: 02.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 02.07.2024
  • Celem postępowania jest wybór projektów do dofinansowania, o których mowa w Regulaminie, zgodnych z:
    Celem szczegółowym 4 h) Wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.
    Zapisy Regulaminu w zakresie grupy docelowej nie wykluczają udziału osób bezrobotnych w typie projektu nr 2.

    Data zadania pytania: 02.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 02.07.2024
  • Celem zatrudnienia subsydiowanego jest refundacja kosztów zatrudnienia poniesionych przez pracodawców przy zawieraniu umowy o pracę z nowym pracownikiem. Zatrudnienie subsydiowane ma na celu wsparcie przedsiębiorców w tworzeniu nowych miejsc pracy. Szczegółowe zapisy zostały zawarte Rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027. Jeżeli grupa docelowa, którą Państwo zamierzacie objąć wsparciem w przedmiotowym naborze wpisuje się w zakres zatrudnienia subsydiowanego można założyć jego realizację jako jedną z form wsparcia.

    Data zadania pytania: 02.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 02.07.2024
  • Zgodnie z definicja Kryterium premiującego nr 5 Partnerstwo: Nawiązywanie współpracy i wzajemne oddziaływanie instytucji jest najbardziej efektywnym sposobem osiągnięcia najlepszych wyników, poprzez wykorzystanie możliwości jaką daje współpraca międzysektorowa. Realizacja działań przez doświadczone podmioty, które znają potrzeby i problemy grupy docelowej zapewnia adekwatne zaplanowanie interwencji, a tym samym osiągnięcie oczekiwanych efektów. Realizacja projektu przez minimum dwa podmioty z różnych sektorów gospodarki będzie wpisywała się w zakres wskazanego Kryterium premiującego.
    Proszę mieć na uwadze, że zapisy ujęte we wniosku o dofinansowanie stanowią dla oceniającego jedyne źródło informacji o projekcie i po ich szczegółowej weryfikacji przyznawana jest punktacja w zakresie spełnienia/nie spełnienia danego kryterium.

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Kryterium premiujące nr 1 Działania w projekcie są zgodne z Gminnym Programem Rewitalizacji - koniecznym zapisem we wniosku o dofinansowanie projektu dla osoby oceniającej będzie wskazanie uchwały Rady Miasta/Gminy, z której wynika, że został dany program rewitalizacji uchwalony. Wykaz Gminnych Programów Rewitalizacji Województwa Lubelskiego pełniących funkcje strategii IIT znajdzie Pani pod linkiem: https://funduszeue.lubelskie.pl/strony/instrumenty-terytorialne/. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu czy dany GPR znajduje się w powyższym Wykazie prowadzonym przez Instytucje Zarządzającą, którego data umieszczenia nie może być późniejsza niż data złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w naborze.

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Celem postępowania jest wybór projektów do dofinansowania, o których mowa w Regulaminie, zgodnych z:
    Celem szczegółowym 4 h) Wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.
    W Polsce adresatami Gwarancji dla młodzieży są osoby w wieku od 15. do 29. roku życia, w tym zwłaszcza z grupy tzw. NEET - osoba młoda w wieku 15-29 lat, która spełnia łącznie trzy warunki, czyli nie pracuje, nie kształci się ani nie szkoli. Oprócz powiatowych urzędów pracy realizatorami Gwarancji dla młodzieży w Polsce są również:

    • Ochotnicze Hufce Pracy;
    • Bank Gospodarstwa Krajowego;
    • Partnerzy rynku pracy realizujący projekty dofinansowane ze środków UE.

    W związku z powyższym, jeżeli wpisujecie się Państwo jako realizatorzy oraz wskazana grupa docelowa wpisuje się w Państwa projekt należy wdrażać zalecenia Gwarancji dla młodzieży.

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźników w następującym zakresie:
    a) wskaźników produktu oraz wskaźników rezultatu, do osiągnięcia których przyczyni się realizacja projektu (adekwatne do rodzaju zaplanowanego wsparcia),
    b) wszystkich wskaźników podlegających monitorowaniu (wraz ze wskazaniem sposobu pomiaru i źródła pomiaru wskaźnika - również w przypadku zerowej wartości docelowej).
    Powyższy obowiązek wynika z zapisów Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, w którym to zostały ujęte wszystkie wskaźniki, które należy monitorować w ramach Działania 8.1 oraz Listy Wskaźników Kluczowych 2021-2027 dla EFS+.

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Tak, wnioskodawca może założyć realizację tylko typu projektu nr 2 w przedmiotowym naborze. Natomiast typy projektu nr 3 i 4 muszą być obligatoryjnie realizowane z typem nr 2.

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7: Wsparcie w ramach projektu wynika z przeprowadzonej diagnozy potrzeb: wsparcie w ramach projektu powinno wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb oraz mieć charakter zindywidualizowany i dostosowany do osobistych preferencji i potrzeb osób, ze względu na rodzaj niepełnosprawności. Jeżeli efektem diagnozy będzie zasadnym realizacja staży zawodowych w ramach typu projektu nr 2 wnioskodawca może przyjąć ich realizację jako jedną z form wsparcia. Staże w projekcie są realizowane zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży (Dz. Urz. UE C 88 z 27.03.2014, str. 1) oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży.

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Tak, w ramach projektu nr 2 mogą być finansowane usługi i instrumenty rynku pracy zgodne i określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Kryterium premiujące nr 4 Projekt zakłada komplementarność wsparcia, jak zostało to literalnie wskazane dotyczy tylko Beneficjenta, czyli Wnioskodawcę:
    Beneficjent wykorzystuje rozwiązania innowacyjne w szczególności wypracowane w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (POKL) i Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), które przeszły pozytywną weryfikację. Pozytywna weryfikacja oznacza zrealizowany projekt, w którym osiągnięto założone wskaźniki, przy czym Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania instytucji, z którą zawarł umowę o dofinansowanie na realizację projektów w ramach ww. Programów. Wnioskodawca jest zobowiązany do wykazania jakie rozwiązania innowacyjne wypracowane w POKL i POWER zostaną wykorzystane w projekcie.

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Termin planowanego webinarium w ramach naboru nr FELU.08.01-IP.02-001/24 planowane jest na 10.07.2024 r.

    Data zadania pytania: 03.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024
  • Świadczenia integracyjne wypłacane z Funduszu Pracy mogą stanowić wkład własny w ramach projektu. Niemniej jednak Wnioskodawca powinien mieć na uwadze zasady kwalifikowalności wydatków, w szczególności w części odnoszącej się do podwójnego finansowania wydatków.

    Data zadania pytania: 04.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024
  • W odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami możliwe jest zastosowanie usług o charakterze zdrowotnym, których celem byłoby wyeliminowanie lub złagodzenie barier zdrowotnych utrudniających funkcjonowanie w społeczeństwie lub powodujących oddalenie od rynku pracy, a także ułatwienie udziału uczestnikom w danym projekcie. Powyższe każdorazowo powinno być poprzedzone diagnozą ograniczeń i potrzeb grupy docelowej tj. osób z niepełnosprawnościami. Istnieje zatem możliwość organizacji i sfinansowania zajęć usprawniających psychoruchowo osoby z niepełnosprawnościami dostosowanych do ich indywidulanych potrzeb bądź terapii uzależnień (innej niż świadczonej na NFZ na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych). Niemniej jednak finansowanie zabiegów rehabilitacyjnych i fizjoterapeutycznych będzie możliwe tylko w minimalnym zakresie.

    Data zadania pytania: 04.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024
  • Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, jeśli w projektach z zakresu włączenia społecznego stosowane są instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy. Art. 53 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wskazuje, iż staż odbywa się według programu, który określa między innymi opiekuna osoby objętej programem stażu. W związku z powyższym Wnioskodawca może kwalifikować wydatki dotyczące opiekuna stażu. Zasady wynagrodzenia opiekuna stażu powinny być efektywne i racjonalne. ION zaleca zastosowanie stawek określonych w perspektywie finansowej 2014-2020.
    Należy przy tym pamiętać, iż staże w projekcie są realizowane zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży.
    Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków podczas odbywania przez uczestników projektu staży zawodowych mogą stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach projektu.

    Data zadania pytania: 04.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024
  • W ramach projektu możliwe jest zaplanowanie wsparcia w postaci kursu prawo jazdy kategorii B. Wsparcie musi wynikać z indywidualnej diagnozy potrzeb danego uczestnika oraz musi łączyć się z zaplanowaną ścieżką wsparcia dotyczącą aktywizacji zawodowej danego uczestnika projektu. Tego typu wsparcie należy każdorazowo szczegółowo uzasadnić oraz należy mieć na uwadze, iż jego zasadność będzie podlegała ocenie przez członków Komisji Oceny Projektów.

    Data zadania pytania: 04.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024
  • W ramach projektu możliwe jest zatrudnienie trenera pracy, gdyż jest to nieodzowny element zatrudnienia wspomaganego. Ww. forma wsparcia powinna zostać zaplanowana dla uczestników projektu, którzy ze względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności doświadczają trudności w znalezieniu zatrudnienia. Finansowanie wynagrodzenia trenera pracy stanowi wydatek kwalifikowalny jedynie w okresie realizacji projektu.

    Data zadania pytania: 04.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024
  • Mając na uwadze charakter interwencji EFS + mającej na celu przede wszystkim poprawę jakości kapitału ludzkiego oraz zwiększanie wsparcia osób w wymiarze społecznym i zawodowym, ION zaleca aby umowy potwierdzające zatrudnienie uczestników projektu nosiły znamiona umów efektywnych i trwałych. Rekomendowane jest zawieranie umów o pracę co najmniej na okres jednego miesiąca Dokumentem potwierdzającym umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną będzie kopia umowy. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej dokumentem potwierdzającym będzie wpis do CEiDG.

    Data zadania pytania: 04.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024
  • Osoba ze stwierdzonymi zaburzeniami psychicznymi na potwierdzenie statusu osoby niepełnosprawnej może przedstawić inny niż orzeczenie o niepełnosprawności dokument poświadczający stan zdrowia wydany przez lekarza tj. orzeczenie o stanie zdrowia lub opinię.

    Data zadania pytania: 04.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024
  • Zgodnie z definicją wskaźnika: „liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu” określoną w dokumencie Lista Wskaźników Kluczowych dla EFS+ do wskaźnika wlicza się osoby bezrobotne lub bierne zawodowo w momencie przystępowania do projektu, które po uzyskaniu wsparcia EFS+ podjęły zatrudnienie (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) i pozostają zatrudnione bezpośrednio po opuszczeniu projektu, tj. do czterech tygodni od zakończenia udziału w projekcie. Osoby bezrobotne definiowane są jak we wskaźniku: liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, objętych wsparciem w programie (osoby). Osoby bierne zawodowo definiowane są jak we wskaźniku: liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie (osoby). Definicja pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, jak we wskaźniku: liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie (osoby). Wskaźnik należy rozumieć jako zmianę statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu, w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do interwencji EFS+ (uczestnik bezrobotny lub bierny zawodowo w chwili wejścia do programu EFS+, a w ciągu czterech tygodni po opuszczeniu projektu – osoba pracująca).
    Wskaźnik mierzony do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. Tym samym, we wskaźniku należy uwzględniać wszystkie osoby, które w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie podjęły zatrudnienie. Uczestnik, który podjął zatrudnienie w trakcie realizacji projektu i utrzymuje je po zakończeniu udziału w projekcie, co najmniej 4 tygodnie wlicza się do ww. wskaźnika.

    Data zadania pytania: 04.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024
  • Wnioskodawca jest podmiotem kierującym uczestników na staż nie ma obowiązku, aby posiadał wpis do KRAZ. Należy przy tym pamiętać, iż staże w projekcie są realizowane zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży.

    Data zadania pytania: 17.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 17.07.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7 wsparcie w ramach projektu powinno wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb oraz mieć charakter zindywidualizowany i dostosowany do osobistych preferencji i potrzeb osób, ze względu na rodzaj niepełnosprawności.
    Wsparcie asystenta przysługuje osobom z niepełnosprawnościami posiadającym orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie równoważne, które wymagają usług asystenta w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. W związku z powyższym możliwe jest zaoferowanie wsparcia w postaci asystenta osoby z niepełnosprawnością.

    Data zadania pytania: 17.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 17.07.2024
  • Zgodnie z Programem Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Lubelskiego do roku 2030 (z perspektywą do 2040 roku) obszarami problemowymi w kontekście transportu drogowego, kolejowego, a także komunikacji miejskiej są północno-wschodnia oraz południowa część województwa lubelskiego. Dokument ten zawiera również mapę (Mapa nr 27 Mapa dojazdu transportem publicznym do kluczowych węzłów przesiadkowych ze wskazanymi planowanymi węzłami przesiadkowymi) ukazującą zasięg transportu publicznego, co pozwala określić obszary wykluczenia komunikacyjnego.

    Data zadania pytania: 17.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 17.07.2024
  • W przypadku kryterium premiującego nr 4 koniecznym zapisem we wniosku o dofinansowanie projektu dla osoby oceniającej będzie wskazanie rozwiązań innowacyjnych wypracowanych przez Wnioskodawcę w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (POKL) i Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), które przeszły pozytywną weryfikację i zostały wypracowane przez niego, a nie zostały zaczerpnięte z bazy innowacji społecznych. Pozytywna weryfikacja oznacza zrealizowany projekt, w którym osiągnięto założone wskaźniki, przy czym Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania instytucji, z którą zawarł umowę o dofinansowanie na realizację projektów w ramach ww. Programów. Wnioskodawca jest zobowiązany do wykazania jakie rozwiązania innowacyjne wypracowane w POKL i POWER zostaną wykorzystane w projekcie.

    Data zadania pytania: 17.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 17.07.2024
  • Regulamin wyboru projektów nie określa standardów/wytycznych zaangażowania trenera pracy. ION rekomenduje jednak, aby trenerzy pracy posiadali wykształcenie wyższe/zawodowe lub certyfikaty/zaświadczenia/inne oraz doświadczenie zawodowe umożliwiające przeprowadzenie danego wsparcia, przy czym minimalne doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie nie powinno być krótsze niż 2 lata.

    Data zadania pytania: 17.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 17.07.2024
  • Wymiar czasu wsparcia trenera pracy powinien wynikać z indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością.

    Data zadania pytania: 17.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 17.07.2024
  • Na podstawie rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027 , wynika iż w przypadku zatrudnienia subsydiowanego kosztem kwalifikowalnym są koszty wynagrodzenia pracownika, na które składają się wynagrodzenie brutto oraz opłacane od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone w okresach wskazanych w § 10, ust.1 pkt 3, lit. c Rozporządzenia.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7: Wsparcie w ramach projektu wynika z przeprowadzonej diagnozy potrzeb: wsparcie w ramach projektu powinno wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb oraz mieć charakter zindywidualizowany i dostosowany do osobistych preferencji i potrzeb osób, ze względu na rodzaj niepełnosprawności. Jeżeli efektem diagnozy będzie zasadnym realizacja staży zawodowych w ramach typu projektu nr 2 wnioskodawca może przyjąć ich realizację jako jedną z form wsparcia. Staże w projekcie są realizowane zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży (Dz. Urz. UE C 88 z 27.03.2014, str. 1) oraz z Polskimi Ramami Jakości Praktyk i Staży.

    To podmiot przyjmujący na staż zapewnia odpowiednio wyposażone stanowisko pracy stażysty, zatem koszty wyposażenia stanowiska pracy dla stażysty ponosi pracodawca.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • Wnioskodawca może rozliczyć w projekcie koszty opieki nad osobą zależną , niemniej jednak powinno to być każdorazowo uwarunkowane indywidualną analizą sytuacji rodzinnej danego uczestnika. Każdy wydatek w projekcie musi zostać udokumentowany np. poprzez rachunek uproszczony bądź fakturę. Należy mieć na uwadze, iż wydatki w projekcie powinny być dokonywane w sposób racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu w ramach niniejszego naboru :” Grupę docelową stanowią osoby bierne zawodowo, osoby lub rodziny wykluczone społecznie, zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie (m.in. rodzina, środowisko lokalne), osoby opuszczające zakłady karne, osoby z niepełnosprawnościami i ich otoczenie (m.in. rodzina, środowisko lokalne), osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym. Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 13: Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej. Grupę docelową w ramach typu 2 stanowią osoby z niepełnosprawnościami i/lub ich otoczenie. Grupę docelową w projekcie, poza osobami z niepełnosprawnościami, może stanowić także ich otoczenie (w tym rodziny i opiekunowie osób z niepełnosprawnościami), o ile ich udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób z niepełnosprawnościami, jak również mieszczą się w katalogu osób wskazanym w Podrozdziale 4.2 pkt 1 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. ” W związku z powyższym osoby pracujące nie wpisują się w grupę docelową w ramach niniejszego naboru.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • ION nie przewiduje takich wydatków w ramach niniejszego naboru.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • Regulamin nie określa minimalnej oraz maksymalnej wartości projektu.

    Okres kwalifikowalności wydatków został określony w podrozdziale 3.4 Regulaminu str. 29 - Wymagania czasowe dotyczące projektu

    1. Wnioskodawca określa datę kwalifikowalności wydatków w ramach projektu równoznaczną z okresem realizacji projektu, z zastrzeżeniem pkt 4-5, za wyjątkiem wydatków na ustanowienie zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu oraz wycenę wkładu niepieniężnego, które mogą być poniesione przed zawarciem umowy o dofinansowanie projektu oraz rozpoczęciem realizacji projektu i które będą mogły zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem przyjęcia projektu do realizacji. Kwalifikowalność wydatków odnosi się do zadań realizowanych w okresie realizacji projektu.

    2. Początkiem okresu kwalifikowalności wydatków jest 1 stycznia 2021 r.

    3. Koniec okresu kwalifikowalności wydatków stanowi data 31 grudnia 2029 r.
    4. Wskazywany przez wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie projektu okres realizacji projektu jest zarówno rzeczowym, jak i finansowym okresem realizacji projektu. Informacje na temat okresu realizacji projektu zawarte we wniosku powinny pokrywać się z analogicznymi informacjami zawartymi w Harmonogramie.

    5. Po zakończeniu realizacji projektu możliwe jest kwalifikowanie wydatków poniesionych po dniu wskazanym jako dzień zakończenia realizacji projektu, o ile wydatki te odnoszą się do zadań realizowanych w okresie realizacji projektu oraz zostały uwzględnione we wniosku o płatność końcową. W takim przypadku wydatki te należy uznać za kwalifikowalne, o ile spełniają pozostałe warunki kwalifikowalności określone w Wytycznych kwalifikowalności.

    Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, trwałość projektu musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. W przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają inne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami. Poprzez datę płatności końcowej na rzecz beneficjenta należy rozumieć: datę obciążenia rachunku płatniczego instytucji przekazującej środki beneficjentowi – w przypadku, gdy beneficjentowi w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową przekazywane są środki albo lub datę zatwierdzenia wniosku o płatność końcową - w pozostałych przypadkach.

    Jednocześnie zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6, w przypadku utworzenia podmiotów reintegracyjnych (Zakład Aktywizacji Zawodowej, Klub Integracji Społecznej, Centrum Integracji Społecznej), kryterium wskazuje wymagany okres trwałości wyżej wymienionych podmiotów. Natomiast w przypadku realizacji innych form wsparcia, Wnioskodawca określa sposób zachowania trwałości rezultatów.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • Będąc na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie Beneficjent powinien opierać jego założenia o przeprowadzoną diagnozę grupy docelowej planowanej do objęcia wsparciem. Osoby, które zostaną objęte wsparciem należy opisać z punktu widzenia istotnych dla zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu cech takich jak np. wiek, status zawodowy, wykształcenie, płeć, niepełnosprawność. Szczegółowy opis zawarty przez wnioskodawcę poświadczy o znajomości grupy docelowej projektu i możliwości efektywnego wsparcia tej grupy poprzez zadania zaplanowane do realizacji w ramach projektu. Wobec powyższego nie ma możliwość dokonania zmian w projekcie dotyczących przedmiotowej kwestii.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • Nie ma katalogu instrumentów aktywizacji edukacyjnej, społecznej, zdrowotnej i zawodowej. Niemniej jednak przykładowe formy wsparcia znajdują się w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. Punkt 8 podrozdziału 4.2 Zasad dotyczących aktywnej integracji wskazuje usługi aktywnej integracji o charakterze :

    1. społecznym, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej (poprzez m.in. udział w zajęciach w jednostkach reintegracyjnych takich jak WTZ, ZAZ, CIS, KIS, ŚDS);

    2. edukacyjnym, których celem jest nabycie lub potwierdzenie kompetencji ogólnych lub zawodowych dostosowanych do potrzeb rynku pracy, prowadzące do uzyskania kwalifikacji (m.in. w ramach edukacji formalnej);

    3. zdrowotnym, których celem jest wyeliminowanie lub złagodzenie barier zdrowotnych utrudniających funkcjonowanie w społeczeństwie lub powodujących oddalenie od rynku pracy (z uwzględnieniem podrozdziału 4.1 pkt 9);

    4. zawodowym, których celem jest pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru lub zmiany zawodu, wyposażenie w kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności pożądane na rynku pracy (poprzez m.in. udział w zajęciach w jednostkach reintegracyjnych, kursy i szkolenia zawodowe), pomoc w utrzymaniu zatrudnienia;

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • Kryterium zostanie spełnione przez podmioty, które wylegitymują się doświadczeniem we współpracy międzyregionalnej, transgranicznej, transnarodowej w zakresie grupy docelowej planowanej do objęcia wsparciem i/lub realizacji zadań analogicznych do planowanych w projekcie. Interwencje zaplanowane w projektach w ramach CS 4h) powinny być komplementarne do programu Interreg Europa 2021-2027, Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 i do Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Polska-Ukraina 2021-2027. Doświadczenie Wnioskodawcy może również wynikać z działań poza projektowych.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024
  • Biorąc pod uwagę literalne brzmienie kryterium w ramach przedmiotowego naboru jego spełnienie uwarunkowane jest wykorzystaniem przez Beneficjenta rozwiązań innowacyjnych w szczególności wypracowanych w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (PO KL) i Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), które przeszły pozytywną weryfikację. Pozytywna weryfikacja oznacza zrealizowany projekt, w którym osiągnięto założone wskaźniki, przy czym Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania instytucji, z którą zawarł umowę o dofinansowanie na realizację projektów w ramach ww. Programów. Wobec powyższego uzyskanie dodatkowych punktów za spełnienie ww. kryterium będzie możliwe przez Wnioskodawców, którzy wypracowali w ramach realizowanych przez siebie projektach rozwiązań innowacyjnych w PO KL i PO WER i będą mogli wskazać instytucję, z którą zawarli umowę na realizację projektów w ramach ww. programów.

    Data zadania pytania: 18.07.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.07.2024

Dokumenty

Finanse

Poziom dofinansowania
do 85%
Forma wsparcia
Program wsparcia, Szkolenie
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

13.05.2024

koniec

19.07.2024

Wyniki

28.01.2025

Instytucja ogłaszająca nabór

Lublin, ul. Obywatelska 4