Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ogłasza nabór w ramach działania
11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich
Wyniki
EFRR
FELU.11.01-IZ.00-001/24

Działanie 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich FELU.11.01-IZ.00-001/24

12.06.2024

Zmiana Regulaminu wyboru projektów

Zmiana Regulaminu wyboru projektów w naborze konkurencyjnym nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 11 czerwca 2024 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr X/192/2024 zmieniającą uchwałę nr VII/88/2024 Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 28 maja 2024 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu wyboru projektów oraz ogłoszenia naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Zmiana w Regulaminie wyboru projektów dotyczy:

  • przeformułowania zapisów załącznika nr 1 do Regulaminu wyboru projektów pn. „Wzór wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 – konkurencyjny sposób wyboru projektów” – w zakresie zmiany nazwy załącznika nr 6 w sekcji „J Załączniki” we wzorze wniosku o dofinansowanie,
  • przeformułowania zapisów załącznika nr 2 do Regulaminu wyboru projektów pn. „Lista wymaganych załączników do wniosku o dofinansowanie projektu dla Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialne programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 – konkurencyjny sposób wyboru projektów (na etapie aplikowania)” – w zakresie pkt. 6;
  • przeformułowania zapisów załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów pn. Instrukcja wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027– konkurencyjny sposób wyboru projektów w zakresie pkt. 6;

w związku z podpisaniem i wejściem w życie Porozumienia z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie wydawania dokumentu potwierdzającego zgodność z celami środowiskowymi dla projektów realizowanych w ramach polityki spójności zawartego pomiędzy Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej, a Prezesem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, dotyczącego możliwości uzyskania przez podmioty ubiegające o dofinansowanie ze środków europejskich dokumentu właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną, potwierdzającego zgodność inwestycji lub działań z celami środowiskowymi o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 oraz w art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.

Ponadto doprecyzowano zapisy załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów pn. Instrukcja wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027– konkurencyjny sposób wyboru projektów poprzez dodanie przypisu do pkt. 4.

Aktualne dokumenty znajdują się w sekcji Dokumenty na dole strony.

27.08.2024

Zmiana Regulaminu wyboru projektów

Zmiana Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 27 sierpnia 2024 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr XXXIV/649/2024 zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu wyboru projektów oraz ogłoszenia naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Zmiana w Regulaminie wyboru projektu dotyczy:

  • wydłużenia terminu naboru do dnia 15 października 2024 r.
  • dostosowania zapisów Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie procedury dotyczącej oceny merytorycznej wniosków do przepisów ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r., poz. 1079),
  • zmian w zakresie: podstaw prawnych, doprecyzowania zapisów dot. kwalifikowalności.
  • przeformułowania zapisów załącznika nr 2 do Regulaminu pn. Lista wymaganych załączników do wniosku o dofinansowanie projektu dla Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 – konkurencyjny sposób wyboru projektu (na etapie aplikowania) w zakresie nazwy załącznika nr 53,
  • przeformułowania zapisów załącznika nr 3 do Regulaminu pn. Instrukcja wypełniania załączników dla Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 - konkurencyjny sposób wyboru projektu (na etapie aplikowania) w zakresie nazwy załącznika nr 53,
  • zmiany wzoru załącznika nr 26 do wniosku o dofinansowanie w związku z dostosowaniem treści wzoru formularza informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w do obecnego stanu prawnego w wyniku zmian w dniu 9 sierpnia 2024 r. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. z 2024 r. poz. 1206).

Aktualne dokumenty znajdują się w sekcji Dokumenty na dole strony.

16.10.2024

Zestawienie złożonych wniosków

Informacja dotycząca liczby złożonych wniosków w naborze nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 15 października 2024 r. zakończył się nabór w zakresie wyboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

W ramach naboru wpłynęło 22 wnioski o dofinansowanie z EFRR i BP na kwotę dofinansowania 189 988 007,59 PLN.

26.02.2025

Wydłużenie terminu oceny formalnej

Wydłużenie terminu oceny formalnej projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że ocena formalna projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 została przedłużona do dnia 15 maja 2025 roku.

Wydłużenie terminu oceny wynika m.in. z dużej liczby projektów, które wpłynęły w ramach naboru oraz ich złożonego charakteru, co wymaga szczegółowej analizy dokumentacji aplikacyjnej.

14.05.2025

Wynik oceny formalnej

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalnej dla naboru konkurencyjnego nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 13 maja 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXXIV/2242/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalnej w ramach prowadzonego w sposób konkurencyjny naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24, Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, zatwierdził listę projektów zakwalifikowanych do etapu oceny merytorycznej.

23.05.2025

Zmiana Regulaminu wyboru projektów

Zmiana Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialne programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 23 maja 2025 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXXVII/2262/2025 zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu wyboru projektów oraz ogłoszenia naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialne programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Zmiana w Regulaminie wyboru projektu dotyczy wprowadzenia zmiany dotyczącej doręczania poszczególnych pism, uwzględniając publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1841).

Ponadto związku z wejściem w życie w dniu 25 marca 2025 r. zmienionych Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, dokonuje się zmian we wzorze umowy o dofinansowanie, stanowiącej załącznik nr 6 do Regulaminu wyboru projektów oraz aktualizacji Załącznika nr 5 do umowy (Wyciąg z zapisów „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji”), zgodnie z aktualną wersją „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji” z 24 marca br.


Aktualne dokumenty znajdują się w sekcji Dokumenty na dole strony.

29.05.2025

Wynik oceny merytorycznej i wybór projektów do dofinansowania

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny merytorycznej dla naboru konkurencyjnego nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 28 maja 2025 r. Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXXIX/2379/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny merytorycznej oraz wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru konkurencyjnego nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził wyniki oceny projektów na etapie oceny merytorycznej oraz wybrał projekty do dofinansowania.

Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.

02.06.2025

Wykaz zawartych umów

Informacja dotycząca listy zawartych umów dla naboru konkurencyjnego nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Prezentujemy listę zawartych umów dla naboru konkurencyjnego nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Instytucje ochrony zdrowia
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Partnerstwa
  • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
  • Służby publiczne

Podmiotami uprawnionymi do składania wniosków o dofinansowanie są wnioskodawcy, których projekty zostały zidentyfikowane w Gminnym Programie Rewitalizacji danej gminy, na liście podstawowych przedsięwzięć (lub typów przedsięwzięć) rewitalizacyjnych, który został pozytywnie zaopiniowany przez IZ i umieszczony na wykazie prowadzonym przez IZ.

NA CO

  • Ochrona przyrody i różnorodności biologicznej, dziedzictwo naturalne i zasoby naturalne, zielona i niebieska infrastruktura
  • Pozostała infrastruktura społeczna przyczyniająca się do włączenia społecznego
  • Infrastruktura zdrowotna
  • Ochrona, rozwój i promowanie publicznych walorów turystycznych i usług turystycznych
  • Ochrona, rozwój i promowanie dziedzictwa kulturowego i usług w dziedzinie kultury
  • Ochrona, rozwój i promowanie dziedzictwa naturalnego i ekoturystyki poza obszarami Natura 2000
  • Fizyczna odnowa i bezpieczeństwo przestrzeni publicznych
  • Finansowanie krzyżowe w ramach EFRR(wsparcie dla działań typowych dla EFS+ koniecznych do wdrożenia części operacji objętej EFRR i bezpośrednio z nią związanych)

Typy projektów, które mogą uzyskać dofinansowanie:

1. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, realizowana na podstawie GPR.

Nabór w zakresie wyboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1)

Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, iż zgodnie z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 ogłoszonym na stronie internetowej www.funduszeUE.lubelskie.pl, w dniu 10 czerwca 2024 roku rozpoczyna się nabór nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w zakresie wyboru projektów w sposób konkurencyjny w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucją Organizującą Nabór jest Zarząd Województwa Lubelskiego jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Czynności związane z przeprowadzeniem ww. procedury realizuje Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie, ul. Stefczyka 3b, 20-151 Lublin.

Sposób składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie projektu należy przesłać za pośrednictwem systemu CST2021 w aplikacji WOD2021 w odpowiedzi na udostępniony nabór dostępny pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl

Kryteria wyboru projektów

Kryteria wyboru projektów znajdują się w Załączniku nr 5 do Regulaminu wyboru projektów.

Kwota środków przeznaczona na dofinansowanie projektu

  1. Kwota środków z EFRR przeznaczonych na dofinansowanie projektów w naborze wynosi 40 693 015,00 EUR tj. 176 017 636,38 PLN.
  2. Kwota środków z BP przeznaczona na dofinansowanie projektów w naborze wynosi 21 298 319,22 PLN
  3. Łącznie kwota środków z EFRR oraz BP przeznaczona na dofinansowanie projektów w naborze wynosi 197 315 955,60 PLN

Pytania i odpowiedzi

Wyjaśnień w kwestiach dotyczących procedury oceny wniosku o dofinansowanie projektu udziela IZ FEL poprzez konsultacje elektroniczne (drogą elektroniczną na adres: defrr@lubelskie.pl).

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Online

Wypełnienie i złożenie wniosku oraz załączników odbywa się za pomocą generatora wniosków WOD2021.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Departament Wdrażania EFRR w UMWL
Lublin, ul. Stefczyka 3b

Dokumenty

Aktualności

  • 17.06.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich

    Pytanie:

    Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi czy do wsparcia w ramach konkursu kwalifikować się będzie adaptacja zabytkowego budynku na cele apteki przyszpitalnej oraz administracji szpitala działającego w publicznym systemie opieki zdrowotnej w ramach kontraktów z NFZ.

    Odpowiedź:

    Uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24, Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 wsparcie w zakresie inwestycji w obiekty kubaturowe będzie ukierunkowane przede wszystkim na przebudowę, rozbudowę lub modernizację zdegradowanych budynków, w tym budynków zabytkowych, w celu przywrócenia lub nadania im nowych funkcji użytkowych, np. społecznych, turystycznych lub kulturalnych wraz z zagospodarowaniem terenu funkcjonalnie związanego z obiektem.

    Jednak należy mieć na względzie również inne warunki określone w ww. Regulaminie wyboru projektów, jakie należy spełnić ubiegając się o wsparcie w ramach ww. naboru:

    1. Przede wszystkim należy pamiętać, że z naboru wykluczone są inwestycje o charakterze komercyjnym. Wsparcie na projekty nastawione na zysk mogą być udzielone wyłącznie w postaci instrumentu finansowego, tj. pożyczek udzielanych w naborach organizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
    2. W katalogu podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie w przedmiotowym naborze nie ma przedsiębiorców. Związane jest to z warunkiem określonym w punkcie 1, tzn. wykluczeniem ze wsparcia projektów nastawionych na zysk.
    3. Przypominam, ze zgodnie z zapisami „Kryteriów wyboru projektów w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich, typ projektu 1 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 – konkurencyjny sposób wyboru projektów”, stanowiących załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów, cele projektu muszą skutecznie przyczyniać się do osiągnięcia celu szczegółowego danego Priorytetu, który wdrażany jest poprzez Działanie, w ramach którego ogłaszany jest nabór oraz muszą pozostawać w zgodzie z celami danego naboru. Wątpliwości budzi w tym kontekście to, w jaki sposób projekt polegający na adaptacji budynku na cele apteki przyszpitalnej oraz administracji szpitala przyczynia się do realizacji celów Działania 11.1, czyli do ograniczenia zjawisk kryzysowym oraz pobudzania rozwoju i zmian jakościowych poprzez wzrost aktywności społecznej na obszarze rewitalizacji. Z przytoczonymi celami Działania korespondują zapisy Szczegółowego Opisu Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (dalej: SZOP) oraz Regulaminu wyboru projektów w zakresie dopuszczalnych typów projektów. Zapisy stanowią, że wsparcie ukierunkowane zostanie w szczególności na przebudowę, rozbudowę lub modernizację zdegradowanych budynków (…) w celu przywrócenia lub nadania im nowych funkcji użytkowych, np. społecznych, turystycznych lub kulturalnych wraz z zagospodarowaniem terenu funkcjonalnie związanego z obiektem. Katalog ww. celów, jakie może pełnić budynek po modernizacji nie jest co prawda katalogiem zamkniętym, jednak należy uznać, że w powiązaniu z przytoczonymi powyżej celami Działania 11.1 projekt musi wywierać bezpośredni i wyraźny wpływ na obszar rewitalizacji i zdiagnozowane na nim problemy, w tym przede wszystkim problemy społeczne. Wydaje się, że przedstawiona propozycja projektu w niewystarczający sposób spełnia ww. wymogi. Jednak ostateczna ocena będzie możliwa dopiero po przedłożeniu całości dokumentacji aplikacyjnej, a przy ocenie kwalifikowalności ww. projektu wzięte będą pod uwagę również zapisy gminnego programu rewitalizacji, w którym projekt zostanie ujęty.
  • 26.06.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich.

    Pytanie:

    Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy w ramach naboru w Działaniu 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich, możliwe jest aby wnioskodawcą była Gmina, a realizatorem spółka miejska, która posiada osobowość prawną?

    Odpowiedź:

    Uprzejmie informuję, że każdy z podmiotów wymienionych w pytaniu jest upoważniony do aplikowania samodzielnie w przedmiotowym naborze. Realizacja projektu przez inny podmiot niż wnioskodawca w przypadku spółki miejskiej z osobowością prawną rekomendowana jest na zasadzie zawartego partnerstwa. Ponadto zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów oraz Kryteriami wyboru projektów (załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów) w ramach Działania 11.1 projekty realizowane w partnerstwach mogą być premiowane i otrzymać dodatkowe punkty za tę formę współpracy. Przypominam, że zasady zawierania partnerstw reguluje art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079).

  • 18.07.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich.

    Pytanie:

    Czy w przypadku, gdy na terenie planowanej inwestycji, który nie stanowi obszaru objętego jedną z form ochrony przyrody - zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnie 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2023 r. poz. 1336), znajduje się pomnik przyrody, Beneficjent zobligowany jest do uzyskania opinii organów ochrony przyrody odpowiedzialnych za ochronę przyrody na obszarze, na którym realizowany” będzie projekt? (zgodnie z załącznikiem nr 42).

    Odpowiedź:

    Informuję, że zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2024 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, z późn. zm.) ustanowienie pomnika przyrody, stanowiska dokumentacyjnego, użytku ekologicznego lub zespołu przyrodniczo-krajobrazowego następuje w drodze uchwały rady gminy. W uchwale ustanawiającej pomnik przyrody określona jest nazwa danego obiektu lub obszaru, jego położenie, sprawujący nadzór, szczególne cele ochrony, w razie potrzeby ustalenia dotyczące jego czynnej ochrony oraz zakazy właściwe dla tego obiektu, obszaru lub jego części (art. 44 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody). Projekt ww. uchwały wymaga uzgodnienia z właściwym Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska (art. 44 ust. 3a ustawy o ochronie przyrody). Ponadto na podstawie art. 45a ust. 1 oraz ust. 2 tej samej ustawy Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska koordynuje funkcjonowanie form ochrony przyrody, w tym publikuje rekomendacje w tym zakresie.

    W związku z powyższym Wnioskodawca aplikujący w naborze nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) zobowiązany jest do przedłożenia obowiązującej uchwały rady gminy w sprawie ustanowienia pomnika przyrody oraz uzgodnienia projektu uchwały w sprawie ustanowienia pomnika przyrody z właściwym Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska. Komisja Oceny Projektów weryfikować będzie zapisy uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz uchwały rady gminy w sprawie ustanowienia pomnika przyrody z zakresem planowanego projektu w kontekście zapisów wprowadzających zakaz prowadzenia określonych robót lub działań przy pomniku przyrody.

  • 19.07.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich.

    Pytanie:

    Czy realizacja projektu partnerskiego finansowego i rzeczowego „Polityka Senioralna EFS+” (lider projektu ROPS, partner Gmina), umowa podpisana 10.2023 r, planowana realizacja do 12.2025 r. wypełnia kryterium „Powiązanie projektu infrastrukturalnego z działaniami EFS+” tj. …wnioskodawca złoży w ramach wniosku o dofinansowanie oświadczenie o zobowiązaniu się do przedłożenia na etapie realizacji projektu potwierdzenia zawarcia umowy o dofinansowanie w ramach EFS+?

    Odpowiedź:

    Uprzejmie informuję, że warunek powiązania projektu z działaniami nieinfrastrukturalnymi to warunek konieczny do uzyskania dofinasowania.

    Powiązanie projektu infrastrukturalnego z działaniami nieinfrastrukturalnymi stanowi kryterium specyficzne nr 4 określone w Załączniku nr 5 do Regulaminu wyboru projektów. Ponadto w ramach kryteriów merytorycznych premiujących, punktowych, projekt komplementarny w stosunku do Działań EFS+ może otrzymać dodatkowe punkty. Zgodnie z pkt 16 rozdziału 4.5 Regulaminu wyboru projektów, realizacja działań inwestycyjnych musi być uzależniona od realizacji potrzeb społecznych mieszkańców obszaru rewitalizacji poprzez powiązanie projektu infrastrukturalnego z działaniami nieinfrastrukturalnymi, w szczególności współfinansowanymi z EFS+. Warunek uznaje się za spełniony, jeżeli w ramach projektu uwzględniono wsparcie działań typowych dla EFS+ bezpośrednio związanych z częścią infrastrukturalną planowaną do wsparcia ze środków EFRR (cross-financing) lub gdy wnioskodawca złoży w ramach wniosku o dofinansowanie:

    • oświadczenie o zobowiązaniu się do przedłożenia na etapie realizacji projektu potwierdzenia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu nieinfrastrukturalnego realizowanego w ramach EFS+, który jest bezpośrednio związany z realizacją przedmiotowego projektu infrastrukturalnego, lub
    • oświadczenie o zobowiązaniu się do przedłożenia na etapie realizacji projektu potwierdzenia pozyskania środków z innych źródeł lub środków własnych na działania nieinfrastrukturalne bezpośrednio związane z realizacją przedmiotowego projektu infrastrukturalnego.

    W związku powyższym przedłożona umowa na działania nieinfrastrukturalne EFS+ musi być ściśle związana z częścią infrastrukturalną projektu realizowanego w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    Okres realizacji projektu nieinfrastrukturalnego powinien wynikać z terminu realizacji projektu infrastrukturalnego. Planowane projekty nieinfrastrukturalne EFS+ muszą być rzeczowo i terminowo związane z projektem infrastrukturalnym przewidzianym w naborze.

    W przypadku, gdy umowa dotycząca projektu partnerskiego „Polityka senioralna EFS+, którego partnerem będzie Wnioskodawca spełni ww. warunki, będzie mogła spełnić kryterium komplementarności z działaniami nieinfrastrukturalnymi.

  • 19.07.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich

    Pytanie:

    Proszę o informację, czy w ramach projektu (adaptacja zabytkowego budynku na potrzeby działalności muzeum, w tym utworzenie pracowni ceramiki oraz zagospodarowanie otoczenia na publicznie dostępny park - ogród) dopuszczalne jest osiąganie pewnych przychodów w okresie trwałości w oparciu o działalność pracowni ceramiki (wytwarzanie i sprzedaż pamiątkowej ceramiki - kafli, naczyń) przy założeniu, że nie pokrywają one kosztów funkcjonowania (nie wystąpią dochody)? Czy sam fakt takiej działalności (wytwarzanie na sprzedaż) oznaczać będzie, że projekt ma charakter komercyjny? Pytanie wiąże się z zapisami dokumentacji konkursowej, również tymi dotyczącymi szukania różnych źródeł finansowania utrzymania infrastruktury.

    Odpowiedź:

    Uprzejmie informuję, że w naborze nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich wsparcie może być przyznane wyłącznie projektom niekomercyjnym. W ramach przedmiotowego naboru wyłączone ze wsparcia są inwestycje o charakterze komercyjnym, w szczególności wsparcie kierowane do przedsiębiorstw jako bezpośrednich beneficjentów oraz rentowne inwestycje podmiotów świadczących usługi sanatoryjne i/lub uzdrowiskowe (charakter niekomercyjny przedsięwzięcia zweryfikowany zostanie na podstawie zapisów zawartych w studium wykonalności i analizie finansowo-ekonomicznej). Niekomercyjny charakter inwestycji weryfikowany będzie na etapie oceny merytorycznej w oparciu o kryterium merytoryczne specyficzne nr 5 Potencjał niekomercyjnych inwestycji. W ramach przedmiotowego kryterium weryfikacji podlegać będzie, czy inwestycja nie jest ukierunkowania na zysk, czy nie generuje dochodu. Spełnienie kryterium weryfikowane będzie na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie oraz dokumentacji składanej wraz z wnioskiem o dofinansowanie na etapie aplikowania o środki. W szczególności uwzględnione będą dane i analizy przedstawione przez Wnioskodawcę w załączniku nr 3 do wniosku o dofinansowanie „Formularz do przeprowadzenia analizy ekonomiczno-finansowej”. Opierając się na danych przedstawionych przez Wnioskodawcę m.in. w zakresie planowanych kosztów oraz przychodów związanych z projektem ekspert oceni, czy projekt nie jest projektem generującym dochód, który rozumiany jest jako różnica między przychodami a rzeczywistymi kosztami, i tym samym, czy spełnia warunek wsparcia dotacją bezzwrotną. W związku z tym należy uznać, że sam fakt uzyskiwania przychodów na infrastrukturze zrealizowanej w ramach projektu nie musi stanowić o komercyjnym charakterze projektu.

  • 19.07.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich

    Pytanie:

    Proszę o informację, czy dopuszczalny byłby projekt partnerski, w którym wystąpiłoby partnerstwo miasta z np. organizacją pozarządową, której działania w projekcie polegałyby na zorganizowaniu ze środków z cross-financingu warsztatów/zajęć (tj. zamówieniu usługi/usług od zewnętrznego podmiotu) dla osób z niepełnosprawnościami/ dzieci /osób starszych w zakresie wyrabiania ceramiki, w oparciu o infrastrukturę wytworzoną w ramach zadań partnera.

    Odpowiedź:

    Kwestie dot. projektów partnerskich określone są w art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz.U. 2022, poz. 1079). Ustawa wskazuje m.in. na minimalny zakres umowy partnerskiej oraz sposób wyboru partnera spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. Ustawodawca określa tam minimalne warunki uczestnictwa podmiotu wybranego na partnera projektu, stwierdzając, że partner musi wnieść do projektu zasoby "(...) ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe". Udział partnera w projekcie nie może więc ograniczać się do zwykłego wykorzystania na prowadzenie działalności statutowej partnera infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu.

    Odnośnie zakresu prac objętych mechanizmem cross-financingu przypominam, że zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (dalej: SZOP) oraz Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24, w ramach Działania 11.1 przewidziano wsparcie działań społecznych obejmujących m.in. inwestycje na rzecz aktywizacji środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubogich, przy czym wartość tych zadań nie może przekroczyć 15% współfinansowania unijnego projektu. W świetle tego zapisu należy uznać, że organizacja zajęć dla osób z grup wskazanych w pytaniu spełnia ten warunek.

  • 22.07.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich

    Pytanie:

    W nawiązaniu do trwającego naboru wniosków w ramach działania 11.1 bardzo proszę o odpowiedź: Czy do objęcia wsparciem kwalifikować będzie się obiekt zabytkowy, w którym ponad 20% powierzchni pełni funkcje mieszkalną? Pozostała powierzchnia budynku zostanie zaadaptowana w ramach inwestycji na funkcje społeczne i kulturalne (obecnie jest niewykorzystywana). Koszty przypadające na część mieszkalną zostaną proporcjonalnie wyłączone do kosztów niekwalifikowanych.”

    Odpowiedź:

    Informuję, że do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1), Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 kwalifikują się wyłącznie przedsięwzięcia ujęte na liście podstawowej GPR, który został pozytywnie zaopiniowany przez Instytucję Zarządzającą programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego (IZ FEL) i umieszczony na wykazie prowadzonym przez IZ FEL. Spełnienie przedmiotowego warunku weryfikowane będzie na podstawie wykazu aktualnego na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie. W ramach naboru do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie projekty realizowane na terenie gminy miejskiej. Zgodnie z założeniami naboru określonymi w Regulaminie wyboru projektów, projekt z sektora kultury musi być ukierunkowany na rozwijanie aktywności społecznej m.in. poprzez tworzenie/adaptację/ dostosowanie budynków i przestrzeni do realizacji oferty kulturalno-edukacyjnej, rozwój innowacji społecznych. Wsparcie w ramach niniejszego naboru ukierunkowane zostanie m.in. na roboty restauratorskie i konserwatorskie budynków znajdujących się w rejestrze zabytków, budynków położonych w strefie ochrony konserwatorskiej oraz budynków o wartości architektonicznej i znaczeniu historycznym niebędących w rejestrze zabytków i ich wyposażenia niezbędnego dla wprowadzenia funkcji, jaką będzie pełnić będzie budynek po realizacji projektu w celu przywrócenia lub nadania im nowych funkcji użytkowych, np. społecznych, turystycznych lub kulturalnych wraz z zagospodarowaniem terenu funkcjonalnie związanego z obiektem.

    Adaptacja na cele kulturalne, poza ww. budynkami w ramach Działania 11.1 może dotyczyć także budynków zdegradowanych. Za zdegradowany budynek uznać należy obiekt wyłączony z użytkowania z uwagi na stan techniczny lub niespełniający warunków technicznych umożliwiających jego użytkowanie. Za zdegradowany można też uznać obiekt, który w wyniku długiego użytkowania utracił parametry racjonalnych kosztów eksploatacji (np. awaryjność sieci wewnętrznych budynku, niedostateczne parametry termoizolacyjności) lub nie spełnia zmienionych w międzyczasie wymogów funkcjonalnych stawianych tego typu obiektom.

    Należy jednak mieć na uwadze, że w ramach przedmiotowego naboru w sektorze kultury do wsparcia kwalifikują się przedsięwzięcia nieuprawnione do aplikowania z poziomu krajowego. W związku z tym w ramach niniejszego naboru wyłączone ze wsparcia są:

    • przedsięwzięcia z zakresu zachowania i modernizacji dziedzictwa kulturowego na cele prowadzenia działalności kulturalnej oraz w zakresie konserwacji zabytków ruchomych oraz muzealiów, starodruków, księgozbiorów, materiałów bibliotecznych, archiwalnych i zbiorów audiowizualnych oraz ich ochrony i digitalizacji:
    1. realizowane przez:
      • państwowe instytucje kultury,
      • instytucje kultury współprowadzone przez administrację rządową i samorządową (z wyłączeniem przedsięwzięć uzgodnionych w kontrakcie programowym),
      • instytucji kultury posiadających zbiory wchodzące w zakres Narodowego Zbioru Bibliotecznego wymienianie w załączniku do Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie narodowego zasobu bibliotecznego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1308);
    2. dotyczące:
      • obiektów UNESCO wyłącznie na cele związane z prowadzeniem działalności kulturalnej – wpisy indywidualne i obszarowe,
      • Pomników Historii Prezydenta RP – wyłącznie na cele związane z prowadzeniem działalności kulturalnej – wpisy indywidualne i obszarowe,
      • obiektów posiadających tytuł Znak Dziedzictwa Europejskiego.
    • przedsięwzięcia w zakresie rozwoju i zwiększania dostępności infrastruktury do prowadzenia działalności kulturalnej ważnej dla edukacji i aktywności kulturalnej (m.in. szkoły artystyczne, uczelnie artystyczne, teatry, zespoły artystyczne, galerie, biblioteki, centra kultury, muzea) oraz infrastruktury przeznaczonej do pełnienia funkcji aktywizujących i integrujących lokalne społeczności, np. mediateki i inne tzw. miejsca trzecie:
    1. szkół i uczelni artystycznych (szkoły artystyczne państwowe i samorządowe oraz państwowe uczelnie artystyczne),
    2. państwowych instytucji kultury,
    3. instytucji kultury współprowadzonych przez administrację rządową i samorządową,
    4. dotyczące obiektów UNESCO wyłącznie na cele związane z prowadzeniem działalności kulturalnej – wpisy indywidualne i obszarowe,
    5. dotyczące Pomników Historii Prezydenta RP – wyłącznie na cale związane z prowadzeniem działalności kulturalnej – wpisy indywidualne i obszarowe,
    6. dotyczące obiektów posiadających tytuł Znak Dziedzictwa Europejskiego.

    Ponadto projekty obejmujące swoim zakresem obiekt zabytkowy muszą być zgodne z założeniami dokumentu pn. „Europejskie zasady jakości dla interwencji finansowanych przez UE, które mogą mieć wpływ na dziedzictwo kulturowe” opracowanego przez Międzynarodową Radę Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych (ICOMOS).

    Warunkiem udzielenia wsparcia projektom z zakresu kultury i turystyki będzie przedłożenie “Planu działalności w okresie trwałości projektu”. Dokument powinien zawierać między innymi:

      • opis rozwiązań wpływających na poprawę efektywności funkcjonowania obiektów/instytucji w okresie trwałości projektu,
      • opis rozwiązań uwzględniających dywersyfikację źródeł finansowania działalności, tj. pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania w celu poprawy samowystarczalności finansowej wspieranych obiektów,
      • opis zapewnienia trwałości środowiskowej oraz odporności na przyszłe kryzysy wspieranej inwestycji, tj. opis rozwiązań zapewniających stabilność i efektywność finansową oraz dotyczących awaryjności i elastyczności w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, w tym zdarzeń kryzysowych.

    W odniesieniu do projektów mających na celu adaptację budynków na cele społeczne, wskazać należy, iż projekt polegający na realizacji usług społecznych i związanych z integracją społeczną może dotyczyć wyłącznie infrastruktury placówek świadczących usługi w społeczności lokalnej. Ze względu na horyzontalną zasadę deinstytucjonalizacji, środki europejskie mogą być przeznaczane wyłącznie na infrastrukturę placówek świadczących usługi w społeczności lokalnej, a więc z poszanowaniem zasad indywidualizacji wsparcia, zapewnienia osobom kontroli nad swoim życiem i decyzjami, które ich dotyczą, pierwszeństwa indywidualnych potrzeb mieszkańców przed wymaganiami organizacyjnymi. W związku z powyższym inwestycje infrastrukturalne w placówki świadczące całodobową opiekę długoterminową w instytucjonalnych formach są niedozwolone. Usługi świadczone w społeczności lokalnej to usługi społeczne lub zdrowotne umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym, a dzieciom życie w rodzinie lub rodzinnej pieczy zastępczej. Usługi te zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny lub społeczności lokalnej oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich. Są to usługi świadczone w sposób:

    1. zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);
    2. umożliwiający odbiorcom tych usług kontrolę nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą;
    3. zapewniający, że odbiorcy usług nie są odizolowani od ogółu społeczności lub nie są zmuszeni do mieszkania razem;
    4. gwarantujący, że wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami osoby z niej korzystającej.

    Wykluczona ze wsparcia w ramach dofinansowania projektów z EFRR jest opieka instytucjonalna – inwestycje infrastrukturalne w placówki świadczące całodobową opiekę długoterminową w instytucjonalnych formach są niedozwolone. Wydatkami niekwalifikowalnymi, zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, będą również koszty przebudowy, rozbudowy lub modernizacji budynków bez przywrócenia lub nadania im nowych funkcji użytkowych, a także koszty adaptacji, przebudowy, remontu budynków i modernizacji powierzchni na cele mieszkaniowe. W związku z powyższym ewentualny remont powierzchni mieszkaniowych należy wyłączyć z zakresu projektu. Równocześnie wszystkie koszty dotyczące części wspólnych należy proporcjonalnie wydzielić do kosztów niekwalifikowalnych uwzględniając udział powierzchni mieszkaniowej w całkowitej powierzchni użytkowej budynku. Sporządzając wniosek o dofinasowanie w ramach tego naboru konieczne jest szczegółowe przedstawienie oszacowania powierzchni przeznaczonej na cele kulturalno-społeczne oraz powierzchni mieszkaniowej wyłączonej ze wsparcia.

    W przypadku spełnienia ww. warunków oraz zapisów Regulaminu wyboru projektów do dofinasowania projekt będzie kwalifikował się do wsparcia w ramach naboru nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1).

  • 22.07.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich.

    Pytanie:

    Zwracam się z pytaniem, czy Instytucja Zarządzająca programem FEL 2021-2027 opracowała podręcznik dotyczący wskaźników na poziomie projektu, zawierający szczegóły na temat ich doboru, szacowania poziomu i monitorowania przez beneficjenta, analogiczny do podręcznika dostępnego w okresie 2014 - 2020 dla wskaźników RPO WL. Jeżeli tak, uprzejmie proszę o przesłanie bądź podanie adresu www. jeżeli jest on opublikowany.

    Odpowiedź:

    Informuję, że w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 informacje dotyczące wskaźników na poziomie projektów określane są każdorazowo w „Opisie wskaźników” stanowiących załącznik nr 4 do Regulaminów wyboru wniosków do dofinansowania dla poszczególnych naborów ogłaszanych w ramach poszczególnych Działań programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego przez Departament Wdrażania EFRR. „Opis wskaźników” - załącznik nr 4 do Regulaminów wyboru wniosków do dofinansowania dostępny jest na internetowej stronie Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, w zakładce nabory, przy każdym ogłoszonym naborze pod linkiem: https://funduszeue.lubelskie.pl/nabory/. Równocześnie pragnę poinformować, iż określając definicję wskaźników, Instytucja Zarządzająca FEL 2021 – 2027 bazuje na „Liście Wskaźników Kluczowych Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego +FS” dostępnej na internetowej stronie Ewaluacja - Fundusze Europejskie tworzonej i opublikowanej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej pod linkiem: https://www.ewaluacja.gov.pl/strony/monitorowanie/lista-wskaznikow-kluczowych/lista-wskaznikow-kluczowych-efrr/ oraz na liście „Wskaźników Specyficznych dla programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027” opracowanej przez IZ FEL i zaopiniowanej przez Ministerstwo dostępną pod linkiem: https://www.ewaluacja.gov.pl/strony/monitorowanie/lista-wskaznikow-programowych/lista-wskaznikow-programowych-dla-fe-dla-woj-lubelskiego/

  • 26.07.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja dot. odpowiedzi Instytucji Zarządzającej udzielonej na pytania Wnioskodawców w zakresie naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.11.01-IZ.00-001/24 w ramach Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich.

    Pytanie:

    Czy plany ochrony/plany zadań ochronnych wymienione w Liście wymaganych załączników do wniosku - nr 53 "Opis zgodności projektu z planami ochrony/planami zadań ochronnych w przypadku, jeśli wyżej wymienione dokumenty nie zostały formalnie przyjęte na dzień zakończenia naboru, weryfikowane będzie czy realizacja projektu zgodna będzie z projektami wyżej wymienionych dokumentów" dotyczą planów określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie sporządzania projektu planu zadań ochronnych dla obszaru natura 2000 (Dz.U. 2010 nr 34 poz. 186) oraz Ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2022 poz. 916).

    Odpowiedź:

    Informuję, że załącznik nr 53 pn. „Opis zgodności projektu z planami ochrony/planami zadań ochronnych w przypadku, jeśli wyżej wymienione dokumenty nie zostały formalnie przyjęte na dzień zakończenia naboru, weryfikowane będzie czy realizacja projektu zgodna będzie z projektami wyżej wymienionych dokumentów (jeżeli dotyczy)” do wniosku o dofinasowanie projektu dla Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (typ projektu 1) Priorytetu XI Rozwój zrównoważony terytorialne programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, dotyczy projektów realizowanych na obszarach Natura 2000.

    Plany zadań ochronnych są sporządzane i realizowane dla obszarów Natura 2000 na podstawie art. 28 oraz art. 29 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, z późn. zm) oraz Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie sporządzania projektu planu zadań ochronnych dla obszaru natura 2000 (Dz. U. z 2024 r. poz. 99). Plany ochrony przyrody i zadań ochronnych obszarów Natura 2000 sporządzane są przez sprawującego nadzór nad danym obszarem. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ustanawia plan zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 w drodze aktu prawa miejscowego w formie zarządzenia, natomiast Minister właściwy do spraw środowiska ustanawia w drodze rozporządzenia plan ochrony dla obszaru Natura 2000 lub jego części na okres 20 lat.

    Wnioskodawca w ramach przedmiotowego naboru musi wykazać zgodność swojego projektu we wniosku o dofinasowanie z planami ochrony/planami zadań ochronnych oraz z projektami planów ochrony/planami zadań ochronnych, w przypadku, gdy wymienione dokumenty nie zostały formalnie przyjęte na dzień zakończenia naboru.

    W związku z tym, że sporządzający projekt planu zadań ochronnych oraz planu ochrony dla obszarów Natura 2000 zapewnia udział społeczeństwa w pracach związanych z przygotowaniem tych dokumentów na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których znajdują się obszary chronione, posiadają wiedzę co do zakresu projektów planów ochrony/planów zadań ochronnych. Wnioskodawcy są zobowiązani do zachowania kierunku realizacji wszelkich projektów inwestycyjnych zgodnych z kierunkiem wyznaczonym w projektach planów ochrony/planami zadań ochronnych.

    Komisja Oceny Projektów weryfikować będzie zapisy we wniosku o dofinasowanie z planami ochrony/planami zadań ochronnych, w tym również z projektami tych dokumentów.

Finanse

Poziom dofinansowania
do 95%
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

10.06.2024

koniec

15.10.2024

Wyniki

28.05.2025

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Departament Wdrażania EFRR w UMWL
Lublin, ul. Stefczyka 3b