Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ogłasza nabór w ramach działania
3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych
Nabór zakończony
EFRR
FELU.03.03-IZ.00-001/24

Działanie 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) FELU.03.03-IZ.00-001/24

29.04.2025

Zmiana Regulaminu wyboru projektów

Zmiana Regulaminu wyboru projektów w naborze nr FELU.03.03-IZ.00-001/24, Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Rozwój zrównoważony terytorialnie programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 29 kwietnia 2025 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXIX/2116/2025 zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia i udostępnienia Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Zmiana w Regulaminie wyboru projektów dotyczy:

  • wydłużenia naboru projektów do dnia 30 maja 2025 r.
  • dostosowania zapisów Regulaminu wyboru projektów do ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1841).
  • aktualizacji zapisów Regulaminu wyboru projektów dotyczących Klauzuli informacyjnej dla wnioskodawców oraz beneficjentów FEL w zakresie działań związanych z informacją i promocja.
06.05.2025

Zestawienie złożonych wniosków

Informacja w zakresie ilości złożonych wniosków w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, wpłynął jeden wniosek o dofinansowanie z EFRR, na kwotę dofinansowania 8 114 407,43 PLN.

Informuję równocześnie, iż nabór prowadzony jest w terminie do 30 maja 2025 r.

07.05.2025

Zestawienie złożonych wniosków

Informacja w zakresie ilości złożonych wniosków w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, do dnia 7 maja 2025 r wpłynęły dwa wnioski o dofinansowanie z EFRR, na kwotę dofinansowania 11 665 282,43 PLN.

Informuję równocześnie, iż nabór prowadzony jest w terminie do 30 maja 2025 r.

08.05.2025

Zestawienie złożonych wniosków

Informacja w zakresie ilości złożonych wniosków w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, do dnia 8 maja 2025 r. wpłynęły trzy wnioski o dofinansowanie z EFRR, na kwotę dofinansowania 23 530 058,43 PLN.

Informuję równocześnie, iż nabór prowadzony jest w terminie do 30 maja 2025 r.

02.06.2025

Zestawienie złożonych wniosków

Informacja w zakresie ilości złożonych wniosków w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 30 maja zakończył się prowadzony w sposób niekonkurencyjny nabór nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. W ramach naboru wpłynęło pięć wniosków o dofinansowanie z EFRR, na kwotę dofinansowania 25 952 335,52 PLN.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Przedsiębiorstwa
  • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
  • Służby publiczne
  • Zintegrowane Inwestycje Terytorialne

Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
Jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną,
Jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego,
Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe i jego jednostki organizacyjne,
Spółki Wodne i ich związki,
Spółki Wspólnot Gruntowych,
Spółdzielnie mieszkaniowe,
Wspólnoty mieszkaniowe,
Podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki,
Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych,
Organizacje pozarządowe,
Instytucje oświatowe,
Jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną działające w sferze ochrony środowiska,
Spółki prawa handlowego, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki.
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa,
Podmioty Ekonomii Społecznej

NA CO

  • Wsparcie dla podmiotów, które świadczą usługi wspierające gospodarkę niskoemisyjną i odporność na zmiany klimatu, w tym działania w zakresie zwiększania świadomości
  • Działania w zakresie przystosowania się do zmian klimatu oraz zapobieganie ryzykom związanym z klimatem i zarządzanie nimi: powodzie i osunięcia ziemi (w tym zwiększanie świadomości, ochrona ludności i systemy zarządzania klęskami żywiołowymi i katastrofami, infrastruktura i podejście ekosystemowe)
  • Działania w zakresie przystosowania się do zmian klimatu oraz zapobieganie ryzykom związanym z klimatem i zarządzanie nimi: pożary (w tym zwiększanie świadomości, ochrona ludności i systemy
  • Działania w zakresie przystosowania się do zmian klimatu oraz zapobieganie ryzykom związanym z klimatem i zarządzanie nimi: inne ryzyka, np. burze i susze (w tym zwiększanie świadomości, ochrona ludności i systemy zarządzania klęskami żywiołowymi i katastrofami, infrastruktura i podejście ekosystemowe)

Typy projektów, które mogą uzyskać dofinansowanie:

1. Rozwijanie systemów prognozowania i ostrzegania środowiskowego.

2. Wspieranie inwestycji w zakresie małej retencji wodnej, w szczególności w naturalnych ekosystemach oraz zlewniach elementarnych, w tym naturalnych ekosystemach na obszarach cennych przyrodniczo oraz ekosystemach przekształconych wykorzystywanych na potrzeby produkcji rolnej, w tym poprzez zabiegi agrotechniczne, dobór gatunków i zbiorowisk roślin.

3. Zrównoważone zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych, w szczególności z wykorzystaniem zielonej i zielono-niebieskiej infrastruktury, zastosowanie wodoprzepuszczalnych nawierzchni oraz odszczelnianie nawierzchni nieprzepuszczalnych.

4. Opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu miast, z wyłączeniem miast wspieranych w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

5. Projekty w zakresie adaptacji do zmian klimatu miast, w tym nieposiadających planów adaptacji do zmian klimatu, z wyłączeniem miast wspieranych w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

6. Działania informacyjno-edukacyjne i edukacyjne w zakresie kwestii klimatycznych oraz ochrony zasobów wodnych - jako element szerszego projektu związanego z adaptacją do zmian klimatu.

Nabór w zakresie wyboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, iż zgodnie z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 ogłoszonym na stronie internetowej www.funduszeUE.lubelskie.pl, w dniu 7 października 2024 roku rozpoczyna się nabór projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU. 03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucją Organizującą Nabór jest Zarząd Województwa Lubelskiego jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Czynności związane z przeprowadzeniem ww. procedury realizuje Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie, ul. Stefczyka 3b, 20-151 Lublin.

Sposób składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie projektu należy przesłać za pośrednictwem systemu CST2021 w aplikacji WOD2021 w odpowiedzi na udostępniony nabór dostępny pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl

Kryteria wyboru projektów

Kryteria wyboru projektów znajdują się w Załączniku nr 5 do Regulaminu wyboru projektów.

Dofinansowanie, wkład własny projektu:

1. Maksymalny poziom dofinansowania projektu z EFRR: 85% wydatków kwalifikowalnych.

2. Minimalny wkład własny beneficjenta jako % wydatków kwalifikowalnych:

15% wydatków kwalifikowalnych.

3. Maksymalna dopuszczalna kwota dofinansowania projektu: brak ograniczeń kwotowych.

4. Minimalna i maksymalna wartość projektu: brak ograniczeń kwotowych.

Minimalna i maksymalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu: brak ograniczeń kwotowych

Pytania i odpowiedzi

Wyjaśnień w kwestiach dotyczących procedury oceny wniosku o dofinansowanie projektu udziela IZ FEL poprzez konsultacje elektroniczne (drogą elektroniczną na adres: defrr@lubelskie.pl).

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Online

Wypełnienie i złożenie wniosku oraz załączników odbywa się za pomocą generatora wniosków WOD2021.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Departament Wdrażania EFRR w UMWL
Lublin, ul. Stefczyka 3b

Dokumenty

Aktualności

  • 15.10.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 w ramach Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    System odprowadzania wód, który zbiera wody opadowe i roztopowe z dachu budynku i odprowadza je do zbiorników podziemnych (zamkniętych), a następnie woda ze zbiorników jest kierowana w dalszy obieg do podlewania boiska trawiastego i innych terenów zielonych; czy taki system zostanie zakwalifikowany do infrastruktury konwencjonalnej czy niekonwencjonalnej?

    • Odpowiedź:

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, do konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych zaliczyć należy m.in. systemy zamkniętej kanalizacji deszczowej, w tym zbiorniki podziemne na wody opadowe lub systemy otwartej kanalizacji deszczowej, które nie zakładają możliwości wsiąkania wód opadowych i ich infiltracji do gruntu, w tym otwarte szczelne zbiorniki retencyjne.

    W kształcie zaproponowanym w zapytaniu, gdzie system zagospodarowania wód opadowo – roztopowych zakłada możliwość podlewania i infiltracji na miejscu uwzględniając powyższe zapisy Regulaminu wyboru projektów zakwalifikować należy: zbiornik podziemny jako infrastrukturę konwencjonalną podlegającą limitowi 30 % kosztów kwalifikowanych projektu. Natomiast pozostała część stanowiąca komponenty powiązane z niniejszą infrastrukturą nie będą podlegać ww. limitowi.

    • Pytanie:

    Czy warunek maksymalnego pułapu 30% kosztów kwalifikowanych działań z zakresu budowy konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowania wód opadowo - roztopowych dotyczy całego projektu czy każdego partnera projektu?

    • Odpowiedź:

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, działania związane z budową i modernizacją konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych nie mogą stanowić głównego elementu projektu, a wartość przedmiotowych zadań wynosić może maksymalnie 30% kosztów kwalifikowalnych projektu, limit ten dotyczy całego projektu całego projektu.

    Ponadto nadmieniam, iż zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, działania dotyczące konwencjonalnej infrastruktury muszą być ściśle powiązane z komponentami dotyczącymi zatrzymania i wykorzystania wód na miejscu, m.in. poprzez wdrożenie systemowych (kompleksowych) rozwiązań retencjonowania, infiltracji oraz wykorzystania wód opadowych na cele gospodarczo-bytowe (np. nawadnianie lub podlewanie terenów zielonych.

  • 23.10.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 w ramach Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    1. Jak zakwalifikować poszczególne elementy, gdy projekt przewiduje budowę systemu kanalizacji deszczowej pozyskującej, oczyszczającej i magazynującej wody opadowe i roztopowe z części dachów budynków użyteczności publicznej i terenów utwardzonych. Pozyskana woda będzie gromadzona w zbiornikach podziemnych i wykorzystywana do podlewania terenów zielonych oraz prac porządkowych. W skład systemu wchodzą:

    - regulator przepływu,

    - separator substancji ropopochodnych zintegrowany z piaskownikiem,

    - przepompownia wód deszczowych,

    - zbiorniki magazynujące,

    - dwa punkty czerpalne.

    Czy taki system zostanie w całości zakwalifikowany do infrastruktury konwencjonalnej czy niekonwencjonalnej? Ewentualnie czy któreś z ww. elementów wchodzących w skład systemu będą zaliczone do infrastruktury niekonwencjonalnej?

    • Odpowiedź:

    Ad.1. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, do konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych zaliczyć należy m.in. systemy zamkniętej kanalizacji deszczowej, w tym zbiorniki podziemne na wody opadowe lub systemy otwartej kanalizacji deszczowej, które nie zakładają możliwości wsiąkania wód opadowych i ich infiltracji do gruntu, w tym otwarte szczelne zbiorniki retencyjne.

    W przedstawionym zakresie budowy systemu kanalizacji deszczowej pozyskującej wodę opadową celem wykorzystania jej do podlewania i prac porządkowych zostanie on zakwalifikowany do infrastruktury konwencjonalnej, poza elementem punktu czerpania wody- który nie podlega limitowi 30%.

    Wszystkie elementy celem ujmowania wody do zbiornika łącznie ze zbiornikiem zakwalifikować należy jako infrastrukturę konwencjonalną podlegającą limitowi 30 % kosztów kwalifikowanych projektu, natomiast część stanowiąca komponenty powiązane z niniejszą infrastrukturą służące rozprowadzeniu wody, rozsączeniu, systemy nawadniania nie będą podlegać ww. limitowi.

    Zmiana stanowiska

    Ad.1. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, do konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych zaliczyć należy m.in. systemy zamkniętej kanalizacji deszczowej, w tym zbiorniki podziemne na wody opadowe lub systemy otwartej kanalizacji deszczowej, które nie zakładają możliwości wsiąkania wód opadowych i ich infiltracji do gruntu, w tym otwarte szczelne zbiorniki retencyjne.

    W przedstawionym zakresie budowy systemu kanalizacji deszczowej pozyskującej wodę opadową celem wykorzystania jej do podlewania i prac porządkowych zostanie on zakwalifikowany jako system, który zakłada możliwość wsiąkania wód opadowych i ich ponowne wykorzystanie w miejscu na cele socjalno - bytowe nie podlega limitowi 30%.

    Wszystkie elementy składające się na system ujmowania wody do zbiornika łącznie ze zbiornikiem zakwalifikować należy jako infrastrukturę nie podlegającą limitowi 30 % kosztów kwalifikowanych projektu, gdyż zakładają możliwość wsiąkania wód opadowych do gruntu, w miejscu opadu, po czasowym przetrzymaniu jej w zbiorniku, na cele socjalno - bytowe.

    Cały system nie podlega ww. limitowi.

    • Pytanie:

    2. Jeżeli działania związane z budową i modernizacją konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych będą – zgodnie z kosztorysem inwestorskim – przekraczać 30% kosztów kwalifikowalnych projektu, ale wnioskodawca ujmie w wydatkach kwalifikowalnych kwotę do 30% kosztów kwalifikowalnych projektu , a nadwyżkę – to co przekracza 30% ujmie w wydatkach niekwalifikowalnych – czy w takiej sytuacji projekt spełni kryterium „Kwalifikowalność infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych”?

    • Odpowiedź:

    Ad.2 . Jeżeli działania związane z budową i modernizacją konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych będą przekraczać wartość 30% kosztów kwalifikowalnych projektu, a nadwyżka przekraczająca powyższy limit zostanie ujęta w wydatkach niekwalifikowalnych, projekt spełni kryterium „Kwalifikowalność infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych”, gdyż wciąż wartość 30% odnosić będziemy do kwalifikowalnych wydatków projektu.

  • 05.12.2024

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 w ramach Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    Który z poniżej opisanych systemów odprowadzania wód opadowych może zostać uznany za kwalifikowany w całości lub które z elementów danego systemu mogą być uznane za kwalifikowane, a które należy wliczyć do limitu 30% kosztów kwalifikowanych.

    Czy wszystkie elementy takiego systemu będą kwalifikowane w projekcie (tj. system rur, zbiorniki, urządzenie do podlewania boiska), czy któryś z elementów należy wliczyć do limitu 30%?

    - opis systemu:

    WARIANT NR 1: System odprowadzania wód opadowych z dachu budynku składający się: z podejścia pod osadnik rynnowy sytuowany pod rurą spustową z dachu, systemu rur PVC prowadzonych w gruncie i odprowadzających wodę opadową do podziemnych, zamkniętych zbiorników. Zgromadzona woda w zbiornikach przepompowywana do hydroforu usytuowanego w szachcie podziemnym, skąd pod ciśnieniem rurą PE (prowadzoną w gruncie) doprowadzona zostanie do hydrantu ogrodowego. Hydrant ogrodowy podziemny ma służyć jako punkt czerpalny do podłączenia wózka samojezdnego, który będzie nawadniał boisko.

    WARIANT NR 2: System odprowadzania wód opadowych z dachu budynku składający się: z podejścia pod osadnik rynnowy sytuowany pod rurą spustową z dachu, systemu rur PVC prowadzonych w gruncie i odprowadzających wodę opadową do podziemnych zbiorników z możliwością rozsączania/infiltracji wody opadowej w grunt. Nadmiar wody, która nie zostanie odprowadzona do gruntu zostanie skierowana do zbiornika podziemnego zamkniętego (tzw. system przelewowy). Woda zgromadzona w zbiornikach zamkniętych przepompowana zostanie do hydroforu usytuowanego w szachcie podziemnym, skąd pod ciśnieniem rurą PE (prowadzoną w gruncie) doprowadzona zostanie do hydrantu ogrodowego. Hydrant ogrodowy podziemny ma służyć jako punkt czerpalny do podłączenia wózka samojezdnego, który będzie nawadniał boisko.

    • Odpowiedź:

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, do konwencjonalnej infrastruktury zagospodarowywania wód opadowo-roztopowych zaliczyć należy m.in. systemy zamkniętej kanalizacji deszczowej, w tym zbiorniki podziemne na wody opadowe lub systemy otwartej kanalizacji deszczowej, które nie zakładają możliwości wsiąkania wód opadowych i ich infiltracji do gruntu, w tym otwarte szczelne zbiorniki retencyjne.

    WARIANT 1: W przedstawionym zakresie budowy odprowadzania wód opadowych z dachu budynku pozyskującej wodę opadową celem wykorzystania jej do podlewania boiska zostanie zakwalifikowany jako system, który zakłada możliwość wsiąkania wód opadowych i ich ponowne wykorzystanie w miejscu na cele socjano bytowe, i nie podlega limitowi 30%.

    Wszystkie elementy składające się na system ujmowania wody do zbiornika łącznie ze zbiornikiem zakwalifikować należy jako infrastrukturę nie podlegającą limitowi 30 % kosztów kwalifikowanych projektu, gdyż po czasowym przetrzymaniu jej w zbiorniku, zakładają możliwość ponownego jej zagospodarowania, wsiąkania wód opadowych do gruntu, tj. wykorzystują wodę w miejscu na cele socjalno -bytowe.

    Cały system nie podlega ww. limitowi.

    WARIANT 2: podobnie jak w przypadku wariantu1, system, który zakłada możliwość wsiąkania wód opadowych i ich infiltracji do gruntu i ponownego jej wykorzystania na cele socjalno - bytowe nie podlega limitowi 30%. tj.: wszystkie elementy celem ujmowania wody do zbiornika z rozszczelnieniem / nieszczelnego z infiltracja w grunt, łącznie z tym zbiornikiem. Poza limitem będzie także punkt czerpania wody w przedmiotowym projekcie.

  • 17.01.2025

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 w ramach Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    W związku z ogłoszonym naborem niekonkurencyjnym nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 proszę o wyjaśnienie poniższej kwestii. W przypadku projektów infrastrukturalnych, do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć wyciąg z kosztorysu inwestorskiego. Co w sytuacji, jeśli kwota wynikająca z kosztorysów, po przeliczeniu wg obowiązującego kursu EURO, nie wyczerpuje alokacji w EURO zaakceptowanej przez IZ FELU dla danego projektu? Czy w takim przypadku można we wniosku o dofinansowanie zwiększyć kwotę, ponad tę wynikającą z kosztorysów, tak aby wykorzystać całą kwotę w EURO? Jeśli kwota we wniosku o dofinansowanie musi być zgodna z kosztorysami inwestorskimi – co się stanie z różnicą? Czy będzie możliwość aneksowania umowy o dofinansowanie i wykorzystania jej w trakcie realizacji projektu np. na roboty dodatkowe?

    • Odpowiedź:

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.03.03-IZ.00-001/24 Działania 3.3 Bezpieczeństwo ekologiczne oraz dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu III Ochrona zasobów środowiska i klimatu programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, w przypadku projektów infrastrukturalnych należy dołączyć wyciąg z kosztorysu inwestorskiego. W sytuacji, gdy wnioskodawca dysponuje już kosztorysem

    ofertowym bądź powykonawczym, należy je dostarczyć. Celem spełnienia kryterium spójności weryfikowane jest czy dane we wniosku o dofinansowanie oraz w przedkładanych dokumentach są spójne i poprawne tj. m.in. czy wartości kosztorysów odpowiadają wartościom zadań których dotyczą przewidzianych i wpisanych we wniosku o dofinansowanie. W związku z tym kosztorysy przedstawiane wraz z wnioskiem o dofinansowanie muszą odpowiadać kwotom zadań, których dotyczą i nie można zwiększyć kwoty na zadaniu, ponad tę wynikającą z kosztorysów.

    W przypadku, gdy aktualny zakres projektu nie wyczerpuje alokacji przewidzianej na Projekt, zwiększenie kwoty ponad kosztorysową wiązałoby się ze zwiększeniem zakresu rzeczowego. Należy przyjąć, iż takie zwiększenie możliwe by było przede wszystkim w ramach uzgodnionego zakresu objętego fiszką i w tych jej elementach, gdzie nie sformułowano informacji szczegółowej, tj. nie ma sprecyzowania liczbowego/wymiernego/wskaźnikowego.

    Nowe zadanie, nowy zakres rzeczowy (niezidentyfikowany w diagnozie i nieskonsultowany społecznie) wiązałoby się z aktualizacją Strategii Terytorialnej wraz z Fiszką projektową, które muszą być zgodne z wnioskiem aplikacyjnym na dzień jego złożenia.

    Należy mieć na uwadze, iż zidentyfikowane projekty w ramach listy projektów ZIT (w ustalonym pierwotnie zakresie) stanowią odpowiedź na zdiagnozowane w strategii problemy oraz odpowiadają na określone wyzwania rozwojowe zgodnie z przyjętymi w strategii celami i kierunkami. Zostały poddane procesom opiniowania i posiadają aprobatę społeczną, tj. umocowanie w wynikach przeprowadzonych konsultacji społecznych strategii rozwoju ponadlokalnego (wraz z listą projektów ZIT). W związku z powyższym zmiany zakresów rzeczowych projektów ZIT ujętych w strategii nie mogą mieć charakteru czynności mechanicznej, automatycznej – należy zachować spójność zmian z wynikami diagnozy przy zachowaniu zasad partycypacji społecznej, ponieważ zmiana projektów w zakresie uprzednio wskazanych lokalizacji może podważyć wcześniejszą diagnozę.

    Jeżeli kwota wskazana we wniosku o dofinasowanie nie wyczerpie alokacji, powstała różnica, pozostaje niewykorzystana.

    Zapisy umowy o dofinansowanie projektów przewidują aneksowanie umów o dofinasowanie. Beneficjent zgłasza w formie pisemnej zmiany dotyczące realizacji projektu nie później niż przed planowanym rzeczowym zakończeniem realizacji projektu, należy mieć jednak na uwadze, że IZ FEL przeprowadza ponowną weryfikację projektu w przypadku, gdy zgłoszone przez beneficjenta zmiany mogą mieć wpływ na spełnienie kryteriów wyboru projektu w sposób, który skutkowałby negatywną oceną projektu. W ślad za powyższym ponownie będzie weryfikowana zgodność projektu ze strategią terytorialną, będącą podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i zgodność projektu w zakresie wysokości wnioskowanego wsparcia UE z dopuszczalnym limitem alokacji dla danego ZIT MOF w ramach Celu Polityki 2 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a roboty dodatkowe nie wynikające z zakresu zatwierdzonego w Strategii Terytorialnej będą stanowiły wydatek niekwalifikowalny.

Finanse

Kwota alokoacji
55 767 400
Poziom dofinansowania
do 85%
Kurs Euro
1 euro = 4,2378 zł
Stan na lipiec 2025
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Niekonkurencyjny

Termin naboru

start

07.10.2024

koniec

30.05.2025

Wyniki

II kwartał

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Departament Wdrażania EFRR w UMWL
Lublin, ul. Stefczyka 3b