
5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
Zestawienie złożonych wniosków
Informacja w zakresie ilości złożonych wniosków w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 29 maja 2025 r. zakończył się prowadzony w sposób niekonkurencyjny nabór nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
W ramach naboru wpłynęło 6 wniosków o dofinansowanie z EFRR, na łączną kwotę wnioskowanego dofinansowania 36 277 824,58 PLN.
PDF 187 kB
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Partnerstwa
- Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
- Służby publiczne
- Zintegrowane Inwestycje Terytorialne
Podmiotami uprawnionymi do uzyskania wsparcia w ramach naboru są podmioty zidentyfikowane w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, jako podmioty realizujące projekty w ramach Działania 5.2, tj.:
- JST, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
- Jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
- Spółki prawa handlowego, w których większość udziałów lub akcji posiadają JST lub ich związki,
- podmioty świadczące usługi transportu publicznego na zlecenie jst i ich związków na terenie miast objętych działaniem wyłonione w trybie przewidzianym w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym.
NA CO
- Działania mające na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie hałasu
- Infrastruktura czystego transportu miejskiego
- Tabor czystego transportu miejskiego
- Infrastruktura rowerowa
- Cyfryzacja transportu, gdy ma częściowo na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych: transport miejski
- Infrastruktura paliw alternatywnych
Typ projektu, który może uzyskać dofinansowanie:
- Typ projektu: 1. Zakup oraz modernizacja taboru trolejbusowego i niskoemisyjnego taboru autobusowego oraz zeroemisyjnego taboru szynowego dla połączeń miejskich i podmiejskich wraz z niezbędną infrastrukturą.
- Typ projektu: 2. Budowa infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych, spełniającej wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 oraz zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników - jeżeli nie ma możliwości finansowania inwestycji ze źródeł prywatnych lub z pomocy zwrotnej, a inwestycja uzasadniona jest odpowiednią analizą popytu i potrzeb.
- Typ projektu: 3. Budowa, rozbudowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego, w tym dostosowanie jej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Typ projektu: 4. Inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany i zwiększające ruch pieszy i rowerowy w centrach miast i ich obszarach funkcjonalnych.
- Typ projektu: 5. Inwestycje (budowa, rozbudowa i przebudowa) obejmujące systemy ITS wspierające dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność, jak również rozwiązania umożliwiające integrację taryfową i wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS), w tym systemy biletowe i aplikacje planowania podróży.
- Typ projektu: 6. Jako dodatkowy element projektu będą wpierane również działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne promujące korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, transportu multimodalnego i rowerowego oraz ruchu niezmotoryzowanego, jako element szerszego projektu związanego z infrastrukturą transportową.
Jak się ubiegać
Jak składać wniosek?
Wypełnienie i złożenie wniosku oraz załączników odbywa się za pomocą generatora wniosków WOD2021.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Dokumenty
-
21.11.2024
PDF
940 kB
Regulaminy
PDF940 kB
Obowiązuje od 19.11.2024Załączniki dokumentu
-
-
Zał. nr 1 do Regulaminu naboru - Wzór wniosku o dofinansowanie Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzPDF
200 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 2 do Regulaminu - Lista_wymaganych_załączników_w_ramach_Działania _5.2 Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzPDF
199 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 3 do Regulaminu - Instrukcja_wypełniania _załączników_Działania 5.2 Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzPDF
426 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 4 do Regulaminu - Opis_wskaźników_ w_ramach_Działania_5.2 Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzPDF
236 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 5 do Regulaminu - Kryteria wyboru projektów Działanie 5.2 Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzPDF
551 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 6 do Regulaminu - Lista_załączników_przed_umową_Działanie_5.2 Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzPDF
133 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. 2 do wniosku_ Studium Wykonalności 5.02 Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzXLSM
128 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 2 do wniosku - Zasady opracowania Studium wykonalności Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
3 MB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 3 do wniosku - Formularz do przeprowadzenia analizy finansowo - ekonomiczna Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzXLSX
403 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 4 do wniosku_-_formularz_do_wniosku_o_dofinansowanie_w_zakresie_oos Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
214 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 4 do_formularza_do_wniosku_o_dofinansowanie_ w_zakresie_oos_2021_2027 - instrukcja wypełniania Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
232 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 14 do wniosku - Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
68 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 15 do wniosku - Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
68 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 20 do wniosku - Harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji projektu Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzXLSX
56 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 22 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy o konieczności przestrzegania zasad horyzontalnych Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOC
77 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 23 do wniosku - Oświadczenie o zachowaniu przez projekt zasady neutralności technologicznej Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
77 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 24 do wniosku - Oświadczenie o świadomości skutków niezachowania wskazanej formy komunikacji Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
74 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 25 do wniosku - Wniosek o dodanie osoby zarządzającej projektem Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
70 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 26 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy o spełnianiu kryteriów MŚP Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
88 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 27 do wniosku - Oświadczenie partnera projektu o spełnianiu kryteriów MŚP Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
94 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 28 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy o statusie dużego przedsiębiorstwa Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
61 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 29 do wniosku - Oświadczenie partnera projektu o statusie dużego przedsiębiorstwa Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
61 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 30 do wniosku- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzXLSX
62 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 31 do wniosku- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzXLSX
83 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 32 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy o uzyskanej pomocy de minimis Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
74 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 33 do wniosku - Oświadczenie partnera projektu o otrzymanej pomocy de minimis Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
75 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 34 do wniosku - Oświadczenie dotyczace kumulacji pomocy Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
43 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 35 do wniosku - Oświadczenie dotyczace sytuacji ekonomicznej Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
67 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 36 do wniosku - Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
73 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 37 do wniosku- Oświadczenie dotyczące możliwości ubiegania się o wsparcie funduszy strukturalnych Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
69 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 42 do wniosku -Oświadczenie dototyczące kwalifikowalności wydatkow i niestosowaniu pdwójnego finansowania Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
75 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 44 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy dot. przesłanki wykluczenia Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
80 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 45 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy o weryfikacji infrastruktury pod względem wpływu na klimat Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzDOCX
78 kB
Obowiązuje od 19.11.2024 -
Zał. nr 2 przed umową - Harmonogram składania wniosków o płatność Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) pobierzXLSX
52 kB
Obowiązuje od 19.11.2024
-
-
21.11.2024
PDF
102 kB
Uchwały Zarządu Województwa Lubelskiego
PDF102 kB
Obowiązuje od 19.11.2024
Aktualności
-
02.01.2025
Pytania i odpowiedzi
Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
- Pytanie:
Jeżeli w dokumentacji oraz w pozwoleniu na budowę jako Inwestor będzie wskazany zarządca drogi wojewódzkiej, to czy po przekazaniu cesją pozwolenia na budowę na Gminę (Wnioskodawcę w naborze), taka dokumentacja może stanowić załącznik do wniosku o dofinansowanie? Czy inwestycja realizowana na podstawie takiej dokumentacji może zostać zrealizowana w ramach projektu objętego dofinansowaniem z FELU (oczywiście w przypadku pozytywnej oceny wniosku)?
- Odpowiedź:
Dla projektów infrastrukturalnych Wnioskodawca zobowiązany jest do dołączenia wszelkich dokumentów m.in. zezwolenia na realizacje inwestycji, jak i dokumentacji technicznej na realizację pełnego zakresu rzeczowego projektu, na podstawie których Wnioskodawca może rozpocząć i zrealizować prace budowlane wskazane jako zakres rzeczowy w projekcie, zgodnie z przepisami prawa. Wnioskodawca wówczas przedkłada do wniosku o dofinansowanie wszelką dokumentację potwierdzającą, iż posiada stosowne dokumenty wymagane Regulaminem wyboru projektów oraz przepisami prawa, uprawniające go do zrealizowania inwestycji, tj. m.in. decyzję o pozwoleniu na budowę wydaną na pierwszego Inwestora, dokumenty dot. przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę na wniosek nowego Inwestora wraz z dokumentacją techniczną stanowiącą załącznik do decyzji o pozwoleniu na budowę.
Powyższe zagadnienia reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz w przypadku, gdy zakres dotyczy również kwestii oceny oddziaływania na środowisko ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
-
11.02.2025
Pytania i odpowiedzi
Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
- Pytanie:
Czy w ramach trwającego naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 Typu projektu: 4. Inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany i zwiększające ruch pieszy i rowerowy w centrach miast i ich obszarach funkcjonalnych wydatkiem kwalifikowalnym będzie zakup stacji roweru miejskiego wraz z rowerami?
- Odpowiedź:
Zakup stacji roweru miejskiego wraz z rowerami, co do zasady jest wydatkiem kwalifikowalnym w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24, Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Jednakże, należy mieć na uwadze, że nabór nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 jest dedykowany projektom realizowanym w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w związku z czym Wnioskodawca zobligowany jest do spełniania kryterium formalnego specyficznego nr 1. Projekt został zidentyfikowany w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W ramach przedmiotowego kryterium weryfikowana jest zgodność zakresu projektu z zakresem przedsięwzięcia ujętego na liście projektów, o których mowa w art. 34, ust. 15, pkt 3 ustawy wdrożeniowej w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, pozytywnie zaopiniowanej przez Instytucję Zarządzającą pod kątem możliwości jej finansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Powyższe oznacza, że aby zakup stacji roweru miejskiego wraz z rowerami mógł zostać ujęty w projekcie aplikującym o wsparcie w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24, musi on być wskazany w ramach przedsięwzięcia zidentyfikowanego w strategii ZIT, posiadającej pozytywną opinię IZ FEL. Wskazać ponadto należy, iż każda zmiana fiszki ZIT podlegać będzie weryfikacji, czy planowane zmiany fiszki umocowane są w obecnie przyjętej Strategii (ze strategii powinno jednoznacznie wynikać zapotrzebowanie na realizację przedsięwzięcia w zmienionym kształcie), czy zmiany te wymagać będą konieczności aktualizacji niniejszej Strategii.
-
19.02.2025
Pytania i odpowiedzi
Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
- Pytanie:
Regulamin wyboru projektów wskazuje jako typ projektu mogącego uzyskać wsparcie budowę infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych, spełniającej wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 oraz zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników.
- czy zakup i montaż ładowarki na potrzeby ładowania autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji (MZK) obsługujących MOF może być wydatkiem kwalifikowalnym?
- czy w przypadku zakupu i montażu ładowarki na potrzeby ładowania autobusów MZK obsługujących MOF istnieje konieczność załączania analizy popytu i potrzeb, jeśli ładowarka będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie na potrzeby autobusów wykorzystywanych przez MZK?
- Odpowiedź:
Zgodnie z programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, w ramach Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach ZIT, typ projektu: 2 - obejmuje inwestycje z zakresu budowy infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych, spełniającej wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 oraz zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników - jeżeli nie ma możliwości finansowania inwestycji ze źródeł prywatnych lub pomocy zwrotnej, a inwestycja jest uzasadniona analizą popytu i potrzeb. Przedmiotowe warunki dotyczące inwestycji z zakresu budowy infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych zostały ujęte w Regulaminie wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. W związku z powyższym zakup i montaż ładowarki na potrzeby ładowania autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji (MZK) obsługujących MOF nie będzie stanowił wydatku kwalifikowalnego w ramach tego typu projektu, ponieważ infrastruktura ta dedykowana będzie konkretnemu przedsiębiorcy i nie zapewnia niedyskryminującego dostępu dla wszystkich użytkowników.
Jednocześnie informuję, że w przypadku ujęcie we wniosku o dofinansowanie inwestycji w zakresie budowy infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych, spełniającej wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 oraz zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników - jeżeli nie ma możliwości finansowania inwestycji ze źródeł prywatnych lub pomocy zwrotnej, a inwestycja jest uzasadniona odpowiednią analizą popytu i potrzeb, należy przedłożyć niniejszą analizę wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu zgodnie z wymogami Regulaminu wyboru projektów (pkt. 48 Listy wymaganych załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach Działania 5.2 , stanowiącej załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów).
- Pytanie:
W związku z zapisem regulaminu wskazującym jako kwalifikowalne: „Odnawialne źródła energii (OZE) wykorzystywane przez środki transportu będące przedmiotem projektu i/lub jako dodatkowy element infrastruktury transportu publicznego, np. inteligentne wiaty przystankowe, tablica informacyjna z OZE, itp., z wyłączeniem OZE w zakresie budynków. Działania te muszą być integralnym i niedominującym elementem projektu” - czy instalacja działająca na potrzeby środków komunikacji miejskiej wykorzystywanych na terenie MOF, zrealizowana w formule odnawialnych źródeł energii (OZE), w postaci instalacji PV (0,5MW) w systemie off grid, postawionej na gruncie, wraz z odpowiednim magazynem energii, stacją transformatorową oraz ładowarką, wykorzystywana jedynie przez środki transportu, tj. tylko na potrzeby ładowana pojazdów MZK (autobusów elektrycznych), nie podłączona do żadnych budynków MZK, będzie wydatkiem kwalifikowalnym?
- Odpowiedź:
Instalacja OZE działająca na potrzeby środków komunikacji miejskiej wykorzystywanych na terenie MOF, zrealizowana w formule odnawialnych źródeł energii (OZE), w postaci instalacji PV (0,5MW) w systemie off grid, postawionej na gruncie, wraz z odpowiednim magazynem energii, stacją transformatorową oraz ładowarką, wykorzystywana jedynie przez środki transportu nie może stanowić kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu. Celem Działania 5.2 jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej poprzez realizowanie zadań wynikających z dokumentu planowania mobilności miejskiej w zakresie ograniczenia indywidualnego ruchu zmotoryzowanego, inwestycji w zakresie infrastruktury transportu zbiorowego, planowania podróży, systemu zarządzania ruchem wspierających dekarbonizację transportu. Zadania związane ze zwiększeniem efektywności energetycznej nie są głównym celem Działania 5.2, w związku z czym mogą stanowić wyłącznie element uzupełniający całej inwestycji, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów dla Działania 5.2. W przytoczonym przykładzie instalacja PV wraz z magazynem energii, stacją transformatorową służyłaby głównie produkcji energii. Celem Działania 5.2 nie są inwestycje w zakresie produkcji energii z OZE, bez względu na to, czy będzie ona wykorzystywana na potrzeby ładowania taboru transportu zbiorowego. Wspieranie inwestycji OZE w programie Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 co do zasady wspierane jest w formie zwrotnej, tj. instrumentu finansowego, w ramach Działania 4.7 Zwiększenie wykorzystania Odnawialnych Źródeł Energii lub w przypadku ZIT w ramach Działania 4.8 Zwiększenie wykorzystania Odnawialnych Źródeł Energii W Ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w ramach naborów, które organizowane są przez partnerów finansowych wybranych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/fundusze/fundusze-europejskie/projekty/fundusze-europejskie-dla-regionow-2021-2027/lubelskie/dzialanie-47-zwiekszenie-wykorzystania-odnawialnych-zrodel-energii/ ; https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/fundusze/fundusze-europejskie/projekty/fundusze-europejskie-dla-regionow-2021-2027/lubelskie/dzialanie-48-zwiekszenie-wykorzystania-oze-w-ramach-zintegrowanych-inwestycji-terytorialnych/ ).
- Pytanie:
W związku z zapisem regulaminu wskazującym jako kwalifikowalne: „Odnawialne źródła energii (OZE) wykorzystywane przez środki transportu będące przedmiotem projektu i/lub jako dodatkowy element infrastruktury transportu publicznego, np. inteligentne wiaty przystankowe, tablica informacyjna z OZE, itp., z wyłączeniem OZE w zakresie budynków. Działania te muszą być integralnym i niedominującym elementem projektu,” - proszę o wyjaśnienie jak określić /oszacować zapis odnoszący się do niedominującego elementu projektu?
- Odpowiedź:
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla Działania 5.2, wydatki na odnawialne źródła energii wykorzystywane przez środki transportu będące przedmiotem projektu i/lub jako dodatkowy element infrastruktury transportu publicznego mogą być uznane za kwalifikowalne wyłącznie, jeżeli są integralnym i niedominującym elementem projektu. Oznacza to, że OZE musi stanowić element nierozdzielnie związany ze wspieraną infrastrukturą i/lub środkami transportu (tj. być częścią wspomagającą element z zakresu infrastruktury mobilności miejskiej, np. wiaty z zasilaniem fotowoltaicznym, gdzie energia wykorzystywana jest do ładowania jednośladów elektrycznych i/lub oświetlenia) a koszty związane z elementem OZE nie mogą stanowić więcej niż 50 % kosztów rzeczowej realizacji projektu. Szacując niedominujący charakter instalacji OZE w projekcie, należy przyjąć niniejszą metodykę - gdy istnieje możliwość wydzielenia kosztu OZE, wówczas należy uwzględnić koszt wyłącznie OZE, w przeciwnym razie należy do ww. limitu zaliczyć koszt całej infrastruktury z elementem wspierającym OZE.
- Pytanie:
W związku z zapisem regulaminu wskazującym jako kwalifikowalne: „Odnawialne źródła energii (OZE)” – czy ładowarka solarna wraz instalacją PV do ładowania rowerów elektrycznych zostanie uznana jako wydatek kwalifikowalny?
- Odpowiedź:
Ładowarka solarna wraz instalacją PV do ładowania rowerów elektrycznych zostanie uznana jako wydatek kwalifikowalny w ramach naboru.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że nabór nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 jest dedykowany projektom realizowanym w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w związku z czym Wnioskodawca zobligowany jest do spełniania kryterium formalnego specyficznego nr 1. Projekt został zidentyfikowany w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W ramach przedmiotowego kryterium weryfikowana jest zgodność zakresu projektu z zakresem przedsięwzięcia ujętego na liście projektów, o których mowa w art. 34, ust. 15, pkt 3 ustawy wdrożeniowej w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, pozytywnie zaopiniowanej przez Instytucję Zarządzającą pod kątem możliwości jej finansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Powyższe oznacza, że aby zakres rzeczowy ujęty w projekcie mógł zostać uznany za kwalifikowalny, musi on być wskazany w ramach przedsięwzięcia zidentyfikowanego we właściwej strategii ZIT.
-
19.02.2025
Pytania i odpowiedzi
Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
- Pytanie
„Zgodnie z instrukcją wypełniania formularza do wniosku o dofinansowanie w ramach FEL 2021-2027 w zakresie oceny odziaływania na środowisko (OOŚ) w projektach złożonych z kilku przedsięwzięć należy wypełnić odrębny załącznik dla każdego z nich, z oznaczeniem zadania, którego dotyczy poszczególny formularz oraz zachowując ciągłość numeracji załącznika np. 2A1; 2A2 itd. Jako „przedsięwzięcie” należy rozumieć zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie. Czy zgodnie z przedstawionymi powyżej założeniami projektu, gdzie każdy z projektowanych odcinków będzie posiadał odrębne pozwolenia na realizacje inwestycji oraz stanowiska organu lub postanowienia ws. odmowy wszczęcia postępowania OOŚ prawidłowym będzie załączenie odrębnych formularzy w zakresie oceny odziaływania na środowisko (OOŚ) dla każdego z planowanych do realizacji odcinków?”
- Odpowiedź
Zgodnie z przytoczonymi w pytaniu zapisami Instrukcji wypełniania formularza do wniosku o dofinansowanie w ramach FEL 2021-2027 w zakresie oceny odziaływania na środowisko (OOŚ), zakres przedsięwzięcia należy definiować zgodnie z pojęciem wskazanym w art. 3 ust. 1 pkt 13 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2023.1094 t.j.). Przy czym przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty. W przypadku inwestycji drogowych, odrębne zezwolenia i dokumentacja techniczna nie są podstawą do podziału inwestycji na poszczególne przedsięwzięcia. Jedno przedsięwzięcie może być realizowane w oparciu o kilka pozwoleń na realizację inwestycji wydawanych na realizację kolejnych odcinków i etapów inwestycji. Wydzielenie osobnych odcinków jest dopuszczalne w przypadku, gdy nie prowadzi do uniknięcia procedury oceny oddziaływania na środowisko wraz z należytą oceną oddziaływania na obszary Natura 2000 i oceną oddziaływań skumulowanych.
- Pytanie
„Proszę o informację czy przy tak zdefiniowanym zakresie projektu opisany powyżej tok postępowania ws. OOŚ jest zgodny z wymogami naboru, czy beneficjenci powinni wystąpić do organu o przeprowadzenie oceny OOŚ dla całościowego/ łącznego zakresu tj. wszystkich opisanych powyżej odcinków wchodzących w skład projektu?”
- Odpowiedź
Wskazuję, że wyjaśnienia w kwestiach dotyczących procedury oceny wniosków o dofinansowanie dotyczyć mogą wyłącznie zasad składania wniosków o dofinansowanie, oceny i wyboru projektów do dofinansowania a nie rozstrzygnięć ustawowych w procesie inwestycyjnym.
Sposób postępowania na etapie przygotowania inwestycji określają obowiązujące przepisy z zakresu m.in. lokalizacji inwestycji, kwalifikacji przedsięwzięcia do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, prawa wodnego czy prawa budowlanego. Wnioskodawca zobowiązany jest załączyć dokumentację, zgodną z Instrukcją wypełniania załączników (załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów) oraz zgodną ze stanem prawnym obowiązującym w czasie uzyskiwania dokumentacji środowiskowej i zezwolenia na realizację inwestycji.
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania załączników (załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów), postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ) przeprowadza właściwy organ ochrony środowiska w oparciu o Ustawę z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2024, poz. 1112) (Uooś). W przypadku projektów o charakterze infrastrukturalnym, których zakres rzeczowy stanowi „przedsięwzięcie” zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 13 Uooś, w załączniku należy zamieścić dokumentację z postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W sytuacji, gdy właściwy organ ochrony środowiska (określony w art. 75 Uooś) nie stwierdził obowiązku wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, Wnioskodawca jest zobowiązany do załączenia stanowiska organu uzasadniającego brak takiego obowiązku. Opinia powinna zawierać analizę czy zakres projektu kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2019.1839 ze zm.). Przedmiotowy dokument powinien odnosić się do pełnego zakresu przedsięwzięcia. Na etapie oceny formalnej, weryfikacji podlega m.in. zgodność lokalizacji i zakresu inwestycji w dokumentacji środowiskowej z dokumentacją techniczną oraz zezwoleniem na realizację inwestycji.
-
06.03.2025
Pytania i odpowiedzi
Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
- Pytanie:
W jaki sposób wypełnić obowiązek zawarcia pieczątki wpływu do właściwego organu w przypadku, jeśli wnioskodawca wysłał zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych pocztą w postaci papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo, czyli w jeden ze sposobów, o których mowa w art. 30 ust. 4d ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725 z późn. zm.)? W takich przypadkach pieczątka wpływu na zgłoszeniu nie będzie dostępna. Wymóg pieczątki wpływu nie uwzględnia obecnych standardów cyfryzacji administracji. Wiele organów już dawno zrezygnowało z fizycznych pieczątek na rzecz elektronicznych potwierdzeń doręczenia.
- Odpowiedź:
W przypadku, gdy zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych dokonano zgodnie z art. 30 ust. 4d pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, tj. formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo, wówczas Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia wraz z dokumentacją aplikacyjną zgłoszenia wraz z elektronicznym potwierdzeniem przedłożenia.
- Pytanie:
Co w sytuacji, jeśli wnioskodawca skorzysta z tzw. milczącej zgody?
W myśl art. 5 ustawy Prawo budowlane, organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
W powyższej sytuacji wnioskodawca nie otrzyma żadnego pisma o zgodzie na wykonanie robót budowlanych.
Jest wprawdzie jeszcze art. 30 ust. 5aa ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którym organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 5, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych. Jednakże w myśl powyższego przepisu, organ może, ale nie musi wydać takie zaświadczenie.
- Odpowiedź:
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) i zapisami Instrukcji wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach Działania 5.2 ( załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów), w przypadku, gdy Wnioskodawca jako zezwolenie na realizację inwestycji przedkłada zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych, wówczas powinien przedłożyć dokument wydany przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej potwierdzający brak wniesienia sprzeciwu. W związku z powyższym Wnioskodawca powinien wystąpić do organu o zaświadczenie potwierdzające brak wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia, a następnie przedłożyć je wraz z właściwym zgłoszeniem.
Zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu organ administracji architektoniczno - budowlanej może wydać z urzędu zgodnie z art. 30 ust. 5aa ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Dodatkowo należy wskazać, iż właściwe przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego, umożliwiają Wnioskodawcy wystąpienie z wnioskiem o wydanie przedmiotowego zaświadczenia.
Ponadto należy mieć na uwadze art. 30 a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, w którym wskazano zakres prac, w przypadku których organ administracji architektoniczno-budowlanej zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu w terminie 3 dni od dnia m.in. upływu terminu, o którym mowa w art. 30 ust. 5 niniejszej ustawy - informację o braku wniesienia sprzeciwu – wówczas Wnioskodawca może załączyć wraz ze zgłoszeniem, potwierdzenie o braku sprzeciwu wydrukowane ze strony BIP.
- Pytanie:
Jaki dokument należy załączyć do wniosku, jeśli organ architektoniczno-budowlany odmówi wydania takiego stanowiska? Pytanie jest o tyle zasadne, że obowiązujące przepisy, w szczególności ustawa Prawo budowlane nie przewidują formy prawnej, w jakiej organ architektoniczno-budowlany miałby wydać takie stanowisko. To, czy dane przedsięwzięcie wymaga/nie wymaga pozwolenia na budowę, zgłoszenia robót, czy też nie wymaga ani decyzji o pozwoleniu na budowę ani zgłoszenia, rozstrzygają przepisy ustawy Prawo budowlane. W konsekwencji organ może odmówić wydania wymaganego dokumentu, powołując się na:
- brak podstawy prawnej do wydania decyzji, postanowienia lub innego aktu administracyjnego w tej sprawie,
- zasady legalizmu wynikające z art. 7 Konstytucji RP, zgodnie z którym organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa,
- brak kompetencji do wydawania zaświadczenia w sytuacji, gdy fakt niewymagania pozwolenia na budowę ani zgłoszenia nie wynika wprost z prowadzonej ewidencji lub rejestrów, co jest warunkiem koniecznym zgodnie z art. 217 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
W związku z powyższym wymóg przedłożenia takiego stanowiska organu może okazać się niemożliwy do spełnienia. Wnioskodawca, z przyczyn od siebie niezależnych, może nie być w stanie uzyskać dokumentu, którego wydania przepisy prawa wprost nie przewidują.
- Odpowiedź:
Instytucją Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (IZ FEL) określa zasady wyboru projektów we właściwym dla danego naboru Regulaminie wyboru projektów, przy czym ogólne zasady wyboru projektów dotyczące kryteriów formalnych dostępu i poprawności są takie same dla każdego naboru, zgodnie z zasadą równego traktowania Wnioskodawców. IZ FEL może wymagać od Wnioskodawcy przedłożenia dokumentów niezbędnych do weryfikacji prawdziwości lub rzetelności dokumentów lub informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie w celu dokonania prawidłowej oceny projektu w oparciu o kryteria wyboru projektów. W związku z powyższym zgodnie z Instrukcją wypełniania załączników stanowiącą załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów, w przypadku przedsięwzięcia, dla którego nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę ani zgłoszenie robót budowlanych, należy dołączyć stanowisko organu architektoniczno-budowlanego w przedmiotowej kwestii. Wymóg załączenia stanowiska potwierdzającego brak obowiązku uzyskania zezwolenia wynikającego z innych przepisów niż Ustawa prawo budowlane dotyczy również pozostałych decyzji/opinii stanowiących zezwolenie na realizację inwestycji.
-
13.05.2025
Pytania i odpowiedzi
Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
- Pytanie:
Zwracam się z zapytaniem dot. Załącznika nr 36 do wniosku o dofinansowanie „Oświadczenie wnioskodawcy o kwalifikowalności podatku VAT” w ramach naboru niekonkurencyjnego nr FELU.05.02-IZ.00-001/24. Czy w przypadku, gdy VAT jest częściowo kwalifikowalny w projekcie wówczas należy złożyć Oświadczenie jako załącznik dotyczący części kwalifikowalnej podatku VAT, a we wniosku opisać, z jakich kosztów VAT jest odliczany a z jakich nie?
- Odpowiedź:
Informuję, że w przypadku, kiedy podatek VAT w projekcie jest częściowo kwalifikowalny, Wnioskodawca w sekcji „Dodatkowe informacje”, „Kwalifikowalność podatku VAT” powinien wskazać uzasadnienie kwalifikowalności podatku VAT oraz opisać w jakim zakresie podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowalny. Ponadto informuję, że załącznik nr 36 do wniosku o dofinansowanie „Oświadczenie wnioskodawcy o kwalifikowalności podatku VAT” dotyczy wyłącznie części kwalifikowalnej podatku VAT.
Instytucja ogłaszająca nabór
