Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ogłasza nabór w ramach działania
5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
Nabór zakończony
EFRR
FELU.05.02-IZ.00-001/24

Działanie 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych FELU.05.02-IZ.00-001/24

30.05.2025

Zestawienie złożonych wniosków

Informacja w zakresie ilości złożonych wniosków w ramach prowadzonego w sposób niekonkurencyjny naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 29 maja 2025 r. zakończył się prowadzony w sposób niekonkurencyjny nabór nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

W ramach naboru wpłynęło 6 wniosków o dofinansowanie z EFRR, na łączną kwotę wnioskowanego dofinansowania 36 277 824,58 PLN.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Partnerstwa
  • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
  • Służby publiczne
  • Zintegrowane Inwestycje Terytorialne

Podmiotami uprawnionymi do uzyskania wsparcia w ramach naboru są podmioty zidentyfikowane w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, jako podmioty realizujące projekty w ramach Działania 5.2, tj.:

  • JST, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
  • Jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
  • Spółki prawa handlowego, w których większość udziałów lub akcji posiadają JST lub ich związki,
  • podmioty świadczące usługi transportu publicznego na zlecenie jst i ich związków na terenie miast objętych działaniem wyłonione w trybie przewidzianym w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym.

NA CO

  • Działania mające na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie hałasu
  • Infrastruktura czystego transportu miejskiego
  • Tabor czystego transportu miejskiego
  • Infrastruktura rowerowa
  • Cyfryzacja transportu, gdy ma częściowo na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych: transport miejski
  • Infrastruktura paliw alternatywnych

Typ projektu, który może uzyskać dofinansowanie:

  • Typ projektu: 1. Zakup oraz modernizacja taboru trolejbusowego i niskoemisyjnego taboru autobusowego oraz zeroemisyjnego taboru szynowego dla połączeń miejskich i podmiejskich wraz z niezbędną infrastrukturą.
  • Typ projektu: 2. Budowa infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych, spełniającej wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 oraz zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników - jeżeli nie ma możliwości finansowania inwestycji ze źródeł prywatnych lub z pomocy zwrotnej, a inwestycja uzasadniona jest odpowiednią analizą popytu i potrzeb.
  • Typ projektu: 3. Budowa, rozbudowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego, w tym dostosowanie jej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
  • Typ projektu: 4. Inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany i zwiększające ruch pieszy i rowerowy w centrach miast i ich obszarach funkcjonalnych.
  • Typ projektu: 5. Inwestycje (budowa, rozbudowa i przebudowa) obejmujące systemy ITS wspierające dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność, jak również rozwiązania umożliwiające integrację taryfową i wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS), w tym systemy biletowe i aplikacje planowania podróży.
  • Typ projektu: 6. Jako dodatkowy element projektu będą wpierane również działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne promujące korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, transportu multimodalnego i rowerowego oraz ruchu niezmotoryzowanego, jako element szerszego projektu związanego z infrastrukturą transportową.

Nabór w zakresie wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, iż zgodnie z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 ogłoszonym na stronie internetowej www.funduszeUE.lubelskie.pl, w dniu 2 grudnia 2024 roku rozpoczyna się nabór nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucją Organizującą Nabór jest Zarząd Województwa Lubelskiego jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Czynności związane z przeprowadzeniem ww. procedury realizuje Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie, ul. Stefczyka 3b, 20-151 Lublin.

Sposób składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie projektu należy przesłać za pośrednictwem systemu CST2021 w aplikacji WOD2021 w odpowiedzi na udostępniony nabór dostępny pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl

Kryteria wyboru projektów

Kryteria wyboru projektów znajdują się w Załączniku nr 5 do Regulaminu wyboru projektów.

Dofinansowanie, wkład własny projektu:

  1. Maksymalny poziom dofinansowania projektu z EFRR: 85% wydatków kwalifikowalnych.
  2. Minimalny wkład własny beneficjenta jako % wydatków kwalifikowalnych: 15% wydatków kwalifikowalnych.
  3. Maksymalna dopuszczalna kwota dofinansowania projektu: brak ograniczeń kwotowych.
  4. Minimalna i maksymalna wartość projektu: brak ograniczeń kwotowych.
  5. Minimalna i maksymalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu: brak ograniczeń kwotowych.
  6. Poziom dofinansowania z EFRR dla projektów objętych pomocą publiczną: zgodnie z właściwym programem pomocowym.

Pytania i odpowiedzi

Wyjaśnień w kwestiach dotyczących procedury oceny wniosku o dofinansowanie projektu udziela IZ FEL poprzez:

- konsultacje elektroniczne (drogą elektroniczną na adres: defrr@lubelskie.pl),

- konsultacje telefoniczne (pod numerem telefonu (81) 44 16 755.

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Online

Wypełnienie i złożenie wniosku oraz załączników odbywa się za pomocą generatora wniosków WOD2021.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Departament Wdrażania EFRR w UMWL
Lublin, ul. Stefczyka 3b

Dokumenty

Aktualności

  • 02.01.2025

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    Jeżeli w dokumentacji oraz w pozwoleniu na budowę jako Inwestor będzie wskazany zarządca drogi wojewódzkiej, to czy po przekazaniu cesją pozwolenia na budowę na Gminę (Wnioskodawcę w naborze), taka dokumentacja może stanowić załącznik do wniosku o dofinansowanie? Czy inwestycja realizowana na podstawie takiej dokumentacji może zostać zrealizowana w ramach projektu objętego dofinansowaniem z FELU (oczywiście w przypadku pozytywnej oceny wniosku)?

    • Odpowiedź:

    Dla projektów infrastrukturalnych Wnioskodawca zobowiązany jest do dołączenia wszelkich dokumentów m.in. zezwolenia na realizacje inwestycji, jak i dokumentacji technicznej na realizację pełnego zakresu rzeczowego projektu, na podstawie których Wnioskodawca może rozpocząć i zrealizować prace budowlane wskazane jako zakres rzeczowy w projekcie, zgodnie z przepisami prawa. Wnioskodawca wówczas przedkłada do wniosku o dofinansowanie wszelką dokumentację potwierdzającą, iż posiada stosowne dokumenty wymagane Regulaminem wyboru projektów oraz przepisami prawa, uprawniające go do zrealizowania inwestycji, tj. m.in. decyzję o pozwoleniu na budowę wydaną na pierwszego Inwestora, dokumenty dot. przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę na wniosek nowego Inwestora wraz z dokumentacją techniczną stanowiącą załącznik do decyzji o pozwoleniu na budowę.

    Powyższe zagadnienia reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz w przypadku, gdy zakres dotyczy również kwestii oceny oddziaływania na środowisko ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

  • 11.02.2025

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    Czy w ramach trwającego naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 Typu projektu: 4. Inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany i zwiększające ruch pieszy i rowerowy w centrach miast i ich obszarach funkcjonalnych wydatkiem kwalifikowalnym będzie zakup stacji roweru miejskiego wraz z rowerami?

    • Odpowiedź:

    Zakup stacji roweru miejskiego wraz z rowerami, co do zasady jest wydatkiem kwalifikowalnym w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24, Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    Jednakże, należy mieć na uwadze, że nabór nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 jest dedykowany projektom realizowanym w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w związku z czym Wnioskodawca zobligowany jest do spełniania kryterium formalnego specyficznego nr 1. Projekt został zidentyfikowany w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W ramach przedmiotowego kryterium weryfikowana jest zgodność zakresu projektu z zakresem przedsięwzięcia ujętego na liście projektów, o których mowa w art. 34, ust. 15, pkt 3 ustawy wdrożeniowej w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, pozytywnie zaopiniowanej przez Instytucję Zarządzającą pod kątem możliwości jej finansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Powyższe oznacza, że aby zakup stacji roweru miejskiego wraz z rowerami mógł zostać ujęty w projekcie aplikującym o wsparcie w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24, musi on być wskazany w ramach przedsięwzięcia zidentyfikowanego w strategii ZIT, posiadającej pozytywną opinię IZ FEL. Wskazać ponadto należy, iż każda zmiana fiszki ZIT podlegać będzie weryfikacji, czy planowane zmiany fiszki umocowane są w obecnie przyjętej Strategii (ze strategii powinno jednoznacznie wynikać zapotrzebowanie na realizację przedsięwzięcia w zmienionym kształcie), czy zmiany te wymagać będą konieczności aktualizacji niniejszej Strategii.

  • 19.02.2025

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    Regulamin wyboru projektów wskazuje jako typ projektu mogącego uzyskać wsparcie budowę infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych, spełniającej wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 oraz zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników.

    1. czy zakup i montaż ładowarki na potrzeby ładowania autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji (MZK) obsługujących MOF może być wydatkiem kwalifikowalnym?
    2. czy w przypadku zakupu i montażu ładowarki na potrzeby ładowania autobusów MZK obsługujących MOF istnieje konieczność załączania analizy popytu i potrzeb, jeśli ładowarka będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie na potrzeby autobusów wykorzystywanych przez MZK?
    • Odpowiedź:

    Zgodnie z programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, w ramach Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach ZIT, typ projektu: 2 - obejmuje inwestycje z zakresu budowy infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych, spełniającej wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 oraz zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników - jeżeli nie ma możliwości finansowania inwestycji ze źródeł prywatnych lub pomocy zwrotnej, a inwestycja jest uzasadniona analizą popytu i potrzeb. Przedmiotowe warunki dotyczące inwestycji z zakresu budowy infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych zostały ujęte w Regulaminie wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. W związku z powyższym zakup i montaż ładowarki na potrzeby ładowania autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji (MZK) obsługujących MOF nie będzie stanowił wydatku kwalifikowalnego w ramach tego typu projektu, ponieważ infrastruktura ta dedykowana będzie konkretnemu przedsiębiorcy i nie zapewnia niedyskryminującego dostępu dla wszystkich użytkowników.

    Jednocześnie informuję, że w przypadku ujęcie we wniosku o dofinansowanie inwestycji w zakresie budowy infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych, spełniającej wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 oraz zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp dla wszystkich użytkowników - jeżeli nie ma możliwości finansowania inwestycji ze źródeł prywatnych lub pomocy zwrotnej, a inwestycja jest uzasadniona odpowiednią analizą popytu i potrzeb, należy przedłożyć niniejszą analizę wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu zgodnie z wymogami Regulaminu wyboru projektów (pkt. 48 Listy wymaganych załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach Działania 5.2 , stanowiącej załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów).

    • Pytanie:

    W związku z zapisem regulaminu wskazującym jako kwalifikowalne: „Odnawialne źródła energii (OZE) wykorzystywane przez środki transportu będące przedmiotem projektu i/lub jako dodatkowy element infrastruktury transportu publicznego, np. inteligentne wiaty przystankowe, tablica informacyjna z OZE, itp., z wyłączeniem OZE w zakresie budynków. Działania te muszą być integralnym i niedominującym elementem projektu” - czy instalacja działająca na potrzeby środków komunikacji miejskiej wykorzystywanych na terenie MOF, zrealizowana w formule odnawialnych źródeł energii (OZE), w postaci instalacji PV (0,5MW) w systemie off grid, postawionej na gruncie, wraz z odpowiednim magazynem energii, stacją transformatorową oraz ładowarką, wykorzystywana jedynie przez środki transportu, tj. tylko na potrzeby ładowana pojazdów MZK (autobusów elektrycznych), nie podłączona do żadnych budynków MZK, będzie wydatkiem kwalifikowalnym?

    • Odpowiedź:

    Instalacja OZE działająca na potrzeby środków komunikacji miejskiej wykorzystywanych na terenie MOF, zrealizowana w formule odnawialnych źródeł energii (OZE), w postaci instalacji PV (0,5MW) w systemie off grid, postawionej na gruncie, wraz z odpowiednim magazynem energii, stacją transformatorową oraz ładowarką, wykorzystywana jedynie przez środki transportu nie może stanowić kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu. Celem Działania 5.2 jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej poprzez realizowanie zadań wynikających z dokumentu planowania mobilności miejskiej w zakresie ograniczenia indywidualnego ruchu zmotoryzowanego, inwestycji w zakresie infrastruktury transportu zbiorowego, planowania podróży, systemu zarządzania ruchem wspierających dekarbonizację transportu. Zadania związane ze zwiększeniem efektywności energetycznej nie są głównym celem Działania 5.2, w związku z czym mogą stanowić wyłącznie element uzupełniający całej inwestycji, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów dla Działania 5.2. W przytoczonym przykładzie instalacja PV wraz z magazynem energii, stacją transformatorową służyłaby głównie produkcji energii. Celem Działania 5.2 nie są inwestycje w zakresie produkcji energii z OZE, bez względu na to, czy będzie ona wykorzystywana na potrzeby ładowania taboru transportu zbiorowego. Wspieranie inwestycji OZE w programie Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 co do zasady wspierane jest w formie zwrotnej, tj. instrumentu finansowego, w ramach Działania 4.7 Zwiększenie wykorzystania Odnawialnych Źródeł Energii lub w przypadku ZIT w ramach Działania 4.8 Zwiększenie wykorzystania Odnawialnych Źródeł Energii W Ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w ramach naborów, które organizowane są przez partnerów finansowych wybranych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/fundusze/fundusze-europejskie/projekty/fundusze-europejskie-dla-regionow-2021-2027/lubelskie/dzialanie-47-zwiekszenie-wykorzystania-odnawialnych-zrodel-energii/ ; https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/fundusze/fundusze-europejskie/projekty/fundusze-europejskie-dla-regionow-2021-2027/lubelskie/dzialanie-48-zwiekszenie-wykorzystania-oze-w-ramach-zintegrowanych-inwestycji-terytorialnych/ ).

    • Pytanie:

    W związku z zapisem regulaminu wskazującym jako kwalifikowalne: „Odnawialne źródła energii (OZE) wykorzystywane przez środki transportu będące przedmiotem projektu i/lub jako dodatkowy element infrastruktury transportu publicznego, np. inteligentne wiaty przystankowe, tablica informacyjna z OZE, itp., z wyłączeniem OZE w zakresie budynków. Działania te muszą być integralnym i niedominującym elementem projektu,” - proszę o wyjaśnienie jak określić /oszacować zapis odnoszący się do niedominującego elementu projektu?

    • Odpowiedź:

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla Działania 5.2, wydatki na odnawialne źródła energii wykorzystywane przez środki transportu będące przedmiotem projektu i/lub jako dodatkowy element infrastruktury transportu publicznego mogą być uznane za kwalifikowalne wyłącznie, jeżeli są integralnym i niedominującym elementem projektu. Oznacza to, że OZE musi stanowić element nierozdzielnie związany ze wspieraną infrastrukturą i/lub środkami transportu (tj. być częścią wspomagającą element z zakresu infrastruktury mobilności miejskiej, np. wiaty z zasilaniem fotowoltaicznym, gdzie energia wykorzystywana jest do ładowania jednośladów elektrycznych i/lub oświetlenia) a koszty związane z elementem OZE nie mogą stanowić więcej niż 50 % kosztów rzeczowej realizacji projektu. Szacując niedominujący charakter instalacji OZE w projekcie, należy przyjąć niniejszą metodykę - gdy istnieje możliwość wydzielenia kosztu OZE, wówczas należy uwzględnić koszt wyłącznie OZE, w przeciwnym razie należy do ww. limitu zaliczyć koszt całej infrastruktury z elementem wspierającym OZE.

    • Pytanie:

    W związku z zapisem regulaminu wskazującym jako kwalifikowalne: „Odnawialne źródła energii (OZE)” – czy ładowarka solarna wraz instalacją PV do ładowania rowerów elektrycznych zostanie uznana jako wydatek kwalifikowalny?

    • Odpowiedź:

    Ładowarka solarna wraz instalacją PV do ładowania rowerów elektrycznych zostanie uznana jako wydatek kwalifikowalny w ramach naboru.

    Jednocześnie należy mieć na uwadze, że nabór nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 jest dedykowany projektom realizowanym w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w związku z czym Wnioskodawca zobligowany jest do spełniania kryterium formalnego specyficznego nr 1. Projekt został zidentyfikowany w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W ramach przedmiotowego kryterium weryfikowana jest zgodność zakresu projektu z zakresem przedsięwzięcia ujętego na liście projektów, o których mowa w art. 34, ust. 15, pkt 3 ustawy wdrożeniowej w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, pozytywnie zaopiniowanej przez Instytucję Zarządzającą pod kątem możliwości jej finansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    Powyższe oznacza, że aby zakres rzeczowy ujęty w projekcie mógł zostać uznany za kwalifikowalny, musi on być wskazany w ramach przedsięwzięcia zidentyfikowanego we właściwej strategii ZIT.

  • 19.02.2025

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie

    „Zgodnie z instrukcją wypełniania formularza do wniosku o dofinansowanie w ramach FEL 2021-2027 w zakresie oceny odziaływania na środowisko (OOŚ) w projektach złożonych z kilku przedsięwzięć należy wypełnić odrębny załącznik dla każdego z nich, z oznaczeniem zadania, którego dotyczy poszczególny formularz oraz zachowując ciągłość numeracji załącznika np. 2A1; 2A2 itd. Jako „przedsięwzięcie” należy rozumieć zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie. Czy zgodnie z przedstawionymi powyżej założeniami projektu, gdzie każdy z projektowanych odcinków będzie posiadał odrębne pozwolenia na realizacje inwestycji oraz stanowiska organu lub postanowienia ws. odmowy wszczęcia postępowania OOŚ prawidłowym będzie załączenie odrębnych formularzy w zakresie oceny odziaływania na środowisko (OOŚ) dla każdego z planowanych do realizacji odcinków?”

    • Odpowiedź

    Zgodnie z przytoczonymi w pytaniu zapisami Instrukcji wypełniania formularza do wniosku o dofinansowanie w ramach FEL 2021-2027 w zakresie oceny odziaływania na środowisko (OOŚ), zakres przedsięwzięcia należy definiować zgodnie z pojęciem wskazanym w art. 3 ust. 1 pkt 13 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2023.1094 t.j.). Przy czym przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty. W przypadku inwestycji drogowych, odrębne zezwolenia i dokumentacja techniczna nie są podstawą do podziału inwestycji na poszczególne przedsięwzięcia. Jedno przedsięwzięcie może być realizowane w oparciu o kilka pozwoleń na realizację inwestycji wydawanych na realizację kolejnych odcinków i etapów inwestycji. Wydzielenie osobnych odcinków jest dopuszczalne w przypadku, gdy nie prowadzi do uniknięcia procedury oceny oddziaływania na środowisko wraz z należytą oceną oddziaływania na obszary Natura 2000 i oceną oddziaływań skumulowanych.

    • Pytanie

    „Proszę o informację czy przy tak zdefiniowanym zakresie projektu opisany powyżej tok postępowania ws. OOŚ jest zgodny z wymogami naboru, czy beneficjenci powinni wystąpić do organu o przeprowadzenie oceny OOŚ dla całościowego/ łącznego zakresu tj. wszystkich opisanych powyżej odcinków wchodzących w skład projektu?”

    • Odpowiedź

    Wskazuję, że wyjaśnienia w kwestiach dotyczących procedury oceny wniosków o dofinansowanie dotyczyć mogą wyłącznie zasad składania wniosków o dofinansowanie, oceny i wyboru projektów do dofinansowania a nie rozstrzygnięć ustawowych w procesie inwestycyjnym.

    Sposób postępowania na etapie przygotowania inwestycji określają obowiązujące przepisy z zakresu m.in. lokalizacji inwestycji, kwalifikacji przedsięwzięcia do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, prawa wodnego czy prawa budowlanego. Wnioskodawca zobowiązany jest załączyć dokumentację, zgodną z Instrukcją wypełniania załączników (załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów) oraz zgodną ze stanem prawnym obowiązującym w czasie uzyskiwania dokumentacji środowiskowej i zezwolenia na realizację inwestycji.

    Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania załączników (załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów), postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ) przeprowadza właściwy organ ochrony środowiska w oparciu o Ustawę z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2024, poz. 1112) (Uooś). W przypadku projektów o charakterze infrastrukturalnym, których zakres rzeczowy stanowi „przedsięwzięcie” zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 13 Uooś, w załączniku należy zamieścić dokumentację z postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W sytuacji, gdy właściwy organ ochrony środowiska (określony w art. 75 Uooś) nie stwierdził obowiązku wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, Wnioskodawca jest zobowiązany do załączenia stanowiska organu uzasadniającego brak takiego obowiązku. Opinia powinna zawierać analizę czy zakres projektu kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2019.1839 ze zm.). Przedmiotowy dokument powinien odnosić się do pełnego zakresu przedsięwzięcia. Na etapie oceny formalnej, weryfikacji podlega m.in. zgodność lokalizacji i zakresu inwestycji w dokumentacji środowiskowej z dokumentacją techniczną oraz zezwoleniem na realizację inwestycji.

  • 06.03.2025

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    W jaki sposób wypełnić obowiązek zawarcia pieczątki wpływu do właściwego organu w przypadku, jeśli wnioskodawca wysłał zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych pocztą w postaci papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo, czyli w jeden ze sposobów, o których mowa w art. 30 ust. 4d ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725 z późn. zm.)? W takich przypadkach pieczątka wpływu na zgłoszeniu nie będzie dostępna. Wymóg pieczątki wpływu nie uwzględnia obecnych standardów cyfryzacji administracji. Wiele organów już dawno zrezygnowało z fizycznych pieczątek na rzecz elektronicznych potwierdzeń doręczenia.

    • Odpowiedź:

    W przypadku, gdy zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych dokonano zgodnie z art. 30 ust. 4d pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, tj. formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo, wówczas Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia wraz z dokumentacją aplikacyjną zgłoszenia wraz z elektronicznym potwierdzeniem przedłożenia.

    • Pytanie:

    Co w sytuacji, jeśli wnioskodawca skorzysta z tzw. milczącej zgody?

    W myśl art. 5 ustawy Prawo budowlane, organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.

    W powyższej sytuacji wnioskodawca nie otrzyma żadnego pisma o zgodzie na wykonanie robót budowlanych.

    Jest wprawdzie jeszcze art. 30 ust. 5aa ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którym organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 5, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych. Jednakże w myśl powyższego przepisu, organ może, ale nie musi wydać takie zaświadczenie.

    • Odpowiedź:

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób niekonkurencyjny w ramach naboru nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6) i zapisami Instrukcji wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach Działania 5.2 ( załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów), w przypadku, gdy Wnioskodawca jako zezwolenie na realizację inwestycji przedkłada zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych, wówczas powinien przedłożyć dokument wydany przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej potwierdzający brak wniesienia sprzeciwu. W związku z powyższym Wnioskodawca powinien wystąpić do organu o zaświadczenie potwierdzające brak wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia, a następnie przedłożyć je wraz z właściwym zgłoszeniem.

    Zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu organ administracji architektoniczno - budowlanej może wydać z urzędu zgodnie z art. 30 ust. 5aa ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Dodatkowo należy wskazać, iż właściwe przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego, umożliwiają Wnioskodawcy wystąpienie z wnioskiem o wydanie przedmiotowego zaświadczenia.

    Ponadto należy mieć na uwadze art. 30 a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, w którym wskazano zakres prac, w przypadku których organ administracji architektoniczno-budowlanej zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu w terminie 3 dni od dnia m.in. upływu terminu, o którym mowa w art. 30 ust. 5 niniejszej ustawy - informację o braku wniesienia sprzeciwu – wówczas Wnioskodawca może załączyć wraz ze zgłoszeniem, potwierdzenie o braku sprzeciwu wydrukowane ze strony BIP.

    • Pytanie:

    Jaki dokument należy załączyć do wniosku, jeśli organ architektoniczno-budowlany odmówi wydania takiego stanowiska? Pytanie jest o tyle zasadne, że obowiązujące przepisy, w szczególności ustawa Prawo budowlane nie przewidują formy prawnej, w jakiej organ architektoniczno-budowlany miałby wydać takie stanowisko. To, czy dane przedsięwzięcie wymaga/nie wymaga pozwolenia na budowę, zgłoszenia robót, czy też nie wymaga ani decyzji o pozwoleniu na budowę ani zgłoszenia, rozstrzygają przepisy ustawy Prawo budowlane. W konsekwencji organ może odmówić wydania wymaganego dokumentu, powołując się na:

    - brak podstawy prawnej do wydania decyzji, postanowienia lub innego aktu administracyjnego w tej sprawie,

    - zasady legalizmu wynikające z art. 7 Konstytucji RP, zgodnie z którym organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa,

    - brak kompetencji do wydawania zaświadczenia w sytuacji, gdy fakt niewymagania pozwolenia na budowę ani zgłoszenia nie wynika wprost z prowadzonej ewidencji lub rejestrów, co jest warunkiem koniecznym zgodnie z art. 217 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.

    W związku z powyższym wymóg przedłożenia takiego stanowiska organu może okazać się niemożliwy do spełnienia. Wnioskodawca, z przyczyn od siebie niezależnych, może nie być w stanie uzyskać dokumentu, którego wydania przepisy prawa wprost nie przewidują.

    • Odpowiedź:

    Instytucją Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (IZ FEL) określa zasady wyboru projektów we właściwym dla danego naboru Regulaminie wyboru projektów, przy czym ogólne zasady wyboru projektów dotyczące kryteriów formalnych dostępu i poprawności są takie same dla każdego naboru, zgodnie z zasadą równego traktowania Wnioskodawców. IZ FEL może wymagać od Wnioskodawcy przedłożenia dokumentów niezbędnych do weryfikacji prawdziwości lub rzetelności dokumentów lub informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie w celu dokonania prawidłowej oceny projektu w oparciu o kryteria wyboru projektów. W związku z powyższym zgodnie z Instrukcją wypełniania załączników stanowiącą załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów, w przypadku przedsięwzięcia, dla którego nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę ani zgłoszenie robót budowlanych, należy dołączyć stanowisko organu architektoniczno-budowlanego w przedmiotowej kwestii. Wymóg załączenia stanowiska potwierdzającego brak obowiązku uzyskania zezwolenia wynikającego z innych przepisów niż Ustawa prawo budowlane dotyczy również pozostałych decyzji/opinii stanowiących zezwolenie na realizację inwestycji.

  • 13.05.2025

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawców oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób niekonkurencyjny nr FELU.05.02-IZ.00-001/24 Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6), Priorytetu V Zrównoważona mobilność miejska programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie:

    Zwracam się z zapytaniem dot. Załącznika nr 36 do wniosku o dofinansowanie „Oświadczenie wnioskodawcy o kwalifikowalności podatku VAT” w ramach naboru niekonkurencyjnego nr FELU.05.02-IZ.00-001/24. Czy w przypadku, gdy VAT jest częściowo kwalifikowalny w projekcie wówczas należy złożyć Oświadczenie jako załącznik dotyczący części kwalifikowalnej podatku VAT, a we wniosku opisać, z jakich kosztów VAT jest odliczany a z jakich nie?

    • Odpowiedź:

    Informuję, że w przypadku, kiedy podatek VAT w projekcie jest częściowo kwalifikowalny, Wnioskodawca w sekcji „Dodatkowe informacje”, „Kwalifikowalność podatku VAT” powinien wskazać uzasadnienie kwalifikowalności podatku VAT oraz opisać w jakim zakresie podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowalny. Ponadto informuję, że załącznik nr 36 do wniosku o dofinansowanie „Oświadczenie wnioskodawcy o kwalifikowalności podatku VAT” dotyczy wyłącznie części kwalifikowalnej podatku VAT.

Finanse

Kwota alokoacji
114 351 153
Poziom dofinansowania
do 85%
Kurs Euro
1 euro = 4,2378 zł
Stan na lipiec 2025
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Niekonkurencyjny

Termin naboru

start

02.12.2024

koniec

29.05.2025

Wyniki

III kwartał

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Departament Wdrażania EFRR w UMWL
Lublin, ul. Stefczyka 3b