
10.2 Edukacja przedszkolna
Zestawienie złożonych wniosków
W odpowiedzi na nabór nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 w okresie od 06.12.2023 r. do 09.02.2024 r. wpłynęły 42 wnioski o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru 1 wniosek o dofinansowanie został wycofany przez wnioskodawcę.
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 Działania 10.2 Edukacja przedszkolna Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 16 kwietnia 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DLXXIII/10119/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23, Działania 10.2 Edukacja przedszkolna (typ projektu nr 1, 2, 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.
PDF 541 kB
DOCX 20 kB
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 Działania 10.2 Edukacja przedszkolna (typ projektu nr 1, 2, 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 17 maja 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr IV/28/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23, Działania 10.2 Edukacja przedszkolna (typ projektu nr 1, 2, 3), Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 541 kB
PDF 217 kB
Wykaz zawartych umów
Lista zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 w maju 2024 r.
Wykaz zawartych umów
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny projektów w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 Działanie 10.2 Edukacja przedszkolna Priorytet X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23, Działania 10.2 Edukacja przedszkolna Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych
z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.
Wykaz zawartych umów
PDF 155 kB
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Instytucje nauki i edukacji
Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
- podmiot uprawniony do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne lub niepubliczne przedszkole lub inna funkcjonująca forma wychowania przedszkolnego
lub
- organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a);
lub
- inny podmiot zamierzający prowadzić ośrodek wychowania przedszkolnego (OWP)
lub
- szkoła i placówka oświatowa oraz jej organ prowadzący.
NA CO
- Wsparcie na rzecz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (z wyłączeniem infrastruktury)
W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów określone w SZOP w ramach Działania 10.2, tj.:
- Typ projektu nr 1: Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej;
- Typ projektu nr 2: Unowocześnianie istniejącej bazy lokalowej i dydaktycznej w zakresie edukacji włączającej przedszkolnej;
- Typ projektu nr 3: Programy rozwojowe OWP, uwzględniające m.in.:
- poprawę dostępności OWP,
- dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz specjalistyczne,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, rodziców/opiekunów i nauczycieli, w tym w zakresie stymulowania rozwoju dziecka, rozwijania kompetencji wychowawczych i opiekuńczych, działania na rzecz usprawniania relacji i współpracy kadry z rodzicami/opiekunami, doskonalenie zawodowe kadry OWP (w tym nauczycieli i kadr zarządzających), w szczególności w zakresie pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi zdolnymi i z dziećmi z niepełnosprawnościami, podnoszenie jakości systemu zarządzania OWP.
Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 z dnia 17.05.2024 r.
Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 z dnia 29.01.2024 r.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 z dnia 17.05.2024 r.
ZMIANA REGULAMINU WYBORU PROJEKTÓW NR FELU.10.02-IZ.00-001/23 Z DNIA 29.01.2024 R.
Regulamin wyboru projektów
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom/Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (lub podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337
e-mail: efs@lubelskie.pl
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 2 zawartą w załączniku nr 3 Kryteria wyboru projektów do Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 , przedmiotowe kryterium wynika z potrzeby wyrównywania szans edukacyjnych w gminach o niższym stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej i ma zastosowanie do wszystkich typów projektów tj. nr 1,2,3. Należy mieć również na uwadze, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 projekt zakłada obligatoryjnie realizację pierwszego typu projektu, tj. tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej. Tym samym nie ma możliwości realizacji jedynie 3 typu projektu.
Data zadania pytania: 08.12.2023Data udzielenia odpowiedzi: 08.12.2023 -
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów, w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości:
- 10% - typ projektu 1 i 3,
- 5% - typ projektu 2.
W związku z tym, że w ramach naboru założono różny poziom wkładu własnego w zależności od typu projektu, Instytucja Ogłaszająca Nabór rekomenduje, aby każdy typ projektu był zaplanowany w ramach odrębnego zadania,
a tym samym poziom wkładu własnego obliczony osobno dla każdego zadania, zgodnie z założeniami niniejszego Regulaminu wyboru projektów.Data zadania pytania: 15.12.2023Data udzielenia odpowiedzi: 15.12.2023 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 2 Obszar realizacji projektu: Projekt jest realizowany na rzecz ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP) zlokalizowanych w gminach o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego.
Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacji z „Wykazem gmin o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego”, który stanowi załącznik nr 12 o Regulaminu wyboru projektów. Kryterium ma zastosowanie do wszystkich typów projektu.
Jedynie lokalizacja OWP na terenie gminy znajdującej się w w/w wykazie umożliwia realizację projektów w ramach niniejszego naboru.
Data zadania pytania: 21.12.2023Data udzielenia odpowiedzi: 21.12.2023 -
Zgodnie z regulaminem konkursu FELU.10.02-IZ.00-001/23 (IV Zasady finansowania projektu, 4.1 Wkład własny) źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne. O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny/prywatny) decyduje status prawny podmiotu wnoszącego wkład, tj. beneficjenta/partnera/strony trzeciej lub uczestnika. Wkład własny może pochodzić m.in. z budżetu JST, Funduszu Pracy, środków prywatnych, środków PFRON.
Następnie, wkład własny może być wnoszony w formie pieniężnej jak i niepieniężnej. Wkład niepieniężny polega na wniesieniu tj. wykorzystaniu na rzecz projektu nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia.
W omawianym przypadku budynek, w którym mieści się przedszkole został oddany w trwały zarząd Zespołowi Szkół, w skład którego wchodzi przedszkole objęte wsparciem w ramach projektu. Wobec powyższego, należy zwrócić uwagę na ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 1997 NR 115 poz. 741 z późn. zm.), gdzie zgodnie z art. 43 ust. 1 trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną, co oznacza m.in. prawo do korzystania z nieruchomości.
Jeżeli wkładem niepieniężnym nie jest cała nieruchomość, a jedynie jej część (na przykład tylko sale), operat szacunkowy nie jest wymagany – w takim przypadku wartość wkładu wycenia się jako koszt amortyzacji lub wynajmu (stawkę może określać np. cennik danej jednostki).
Przy czym należy pamiętać, że wojewoda - w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa albo odpowiednia rada lub sejmik w stosunku do nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego mogą ustalić, odpowiednio w drodze zarządzenia lub uchwały, szczegółowe warunki korzystania z nieruchomości przez jednostki organizacyjne.
Tak więc, w omawianym przypadku możliwe jest wykazanie we wniosku o dofinansowanie wniesienia wkładu własnego w formie niepieniężnej w postaci udostępnienia sal na zajęcia (prawo do korzystania z nieruchomości przez przedszkole) na podstawie warunków korzystania z nieruchomości obowiązującej w danej jednostce organizacyjnej (tj. w Zespole Szkół w skład którego wchodzi przedszkole) stawkę wkładu własnego niepieniężnego wylicza się do wysokości kosztu wynajmu wynikającego ze stawek rynkowych, w szczególności zgodnego ze stawkami obowiązującymi u beneficjenta/jednostce, proporcjonalnie do wykorzystania nieruchomości w celu realizacji projektu. Należy pamiętać, iż jednym z warunków kwalifikowalności wkładu własnego jest to, iż jego wysokość nie przekracza stawek rynkowych.
Dodatkowo, warunki wniesienia wkładu własnego określają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Podrozdział 3.3. Wkład niepieniężny:
1) Wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego, wniesiony na rzecz projektu, może stanowić wydatek kwalifikowalny, o ile spełnione są następujące warunki:
- kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,
- wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,
- wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,
- wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,
- wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,
- wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.
Dodatkowo wydatki w ramach wkładu rzeczowego powinny być opisane w uzasadnieniu znajdującym się pod szczegółowym budżetem projektu i dotyczą przewidzianego w projekcie wkładu własnego, a także tego, w jaki sposób, wnioskodawca dokonał jego wyceny. Wnioskodawca powinien opisać, jaka jest wysokość wkładu własnego, sposób jego wyliczenia oraz forma wniesienia wkładu. Ponadto należy określić, czy wkład własny wnoszony jest przez beneficjenta, partnera projektu czy inny upoważniony podmiot (a jeśli tak to jaki).
Informacja podana w uzasadnieniu powinna być zgodna z opisem potencjału technicznego (np. w przypadku udostępnienia sal lub innych pomieszczeń) lub kadrowego (np. w przypadku pracy wolontariuszy).
Data zadania pytania: 27.12.2023Data udzielenia odpowiedzi: 27.12.2023 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 2 Obszar realizacji projektu: Projekt jest realizowany na rzecz ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP) zlokalizowanych w gminach o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacji z „Wykazem gmin o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego”, który stanowi załącznik nr 12 Regulaminu wyboru projektów. Brak uwzględnienia gminy w ww. wykazie oznacza brak spełnienia kryterium specyficznego dostępu nr 2. Spełnienie kryterium jest niezbędne do przyznania dofinansowania.
Data zadania pytania: 12.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 12.01.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 Zakres wsparcia: Projekt zakłada obligatoryjnie realizację pierwszego typu projektu, tj. tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej. W związku z powyższym brak jest możliwości realizacji jedynie 3 typu projektu: Programy rozwojowe OWP, uwzględniające m.in.: (…) doskonalenie zawodowe kadry OWP (w tym nauczycieli i kadr zarządzających), w szczególności w zakresie pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi zdolnymi i z dziećmi z niepełnosprawnościami, podnoszenie jakości systemu zarządzania OWP.
Data zadania pytania: 12.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 12.01.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 2 Obszar realizacji projektu: Projekt jest realizowany na rzecz ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP) zlokalizowanych w gminach o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego. Kryterium dotyczy ośrodków wychowania przedszkolnego zlokalizowanych w gminach o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego. Kryterium nie odnosi się do miejsca zamieszkania dzieci. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacji z „Wykazem gmin o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego”, który stanowi załącznik nr 12 Regulaminu wyboru projektów.
Data zadania pytania: 12.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 12.01.2024 -
Podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie jest: a) podmiot uprawniony do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne lub niepubliczne przedszkole lub inna funkcjonująca forma wychowania przedszkolnego lub b) organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a); lub c) inny podmiot zamierzający prowadzić ośrodek wychowania przedszkolnego (OWP) lub d) szkoły i placówki oświatowe oraz ich organy prowadzące. Należy mieć na uwadze, że projekt zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 2 Obszar realizacji jest realizowany na rzecz ośrodków wychowania przedszkolnego (OWP) zlokalizowanych w gminach o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacji z „Wykazem gmin o niższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej niż średnia dla województwa lubelskiego”, który stanowi załącznik nr 12 Regulaminu wyboru projektów. Kryterium jest obligatoryjne i jego spełnienie jest niezbędne do przyznania dofinansowania.
Data zadania pytania: 12.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 12.01.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 Zakres wsparcia, projekt zakłada obligatoryjnie realizację pierwszego typu projektu, tj. tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej. W związku z powyższym wsparcie w ramach projektu musi skutkować zwiększeniem liczby miejsc wychowania przedszkolnego podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu. Arkusz organizacyjny z informacją o liczbie miejsc wychowania przedszkolnego (lub inny równoważny dokument uwzględniający liczbę miejsc wychowania przedszkolnego w przypadku placówek niepublicznych) jest dokumentem, na podstawie którego możliwa będzie ocena spełnienia powyższego wymogu oraz dokumentem potwierdzającym zachowanie trwałości rezultatów.
Zgodnie z art. 110. 1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn.zm.) arkusz organizacji przedszkola określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym.
Liczba miejsc wychowania przedszkolnego zadeklarowanych w arkuszu organizacyjnym placówki (lub innym równoważnym dokumencie w przypadku placówek niepublicznych) w roku, na który przypada rozpoczęcie realizacji projektu (aktualnym w dniu utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego) powinien uwzględniać dokładną liczbę miejsc utworzonych w projekcie. Dane te powinny wskazywać na wzrost liczby miejsc wychowania przedszkolnego w stosunku do danych zawartych w arkuszu (innego równoważnego dokumentu) z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu.
Data zadania pytania: 16.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 16.01.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 (Podrozdział 4.3 Budżet projektu), budżet projektu jest podstawą do oceny kwalifikowalności i racjonalności kosztów i powinien bezpośrednio wynikać z opisanych zadań i ich etapów. W budżecie projektu ujmowane są jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych kwalifikowalności. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 3.2 Zasada konkurencyjności, Sekcja 3.2.1 Wyłączenia), zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 50.000 zł netto.
Zgodnie z definicją kryterium merytorycznego nr 11 Efektywność wydatków: Zgodność ze stawkami rynkowymi oraz regulaminem wyboru projektów zarówno w odniesieniu do pojedynczych pozycji wydatków w szczegółowym budżecie projektu, ale również do łącznej wartości danej usługi/ zadania przewidzianej do realizacji w ramach projektu, ocenie podlegać będzie kwestia, czy wskazane w projekcie wydatki kwalifikowalne są racjonalne i efektywne ekonomicznie, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Wnioskodawca określając zakres wydatków kwalifikowalnych projektu powinien kierować się zasadą osiągnięcia najlepszego efektu przy możliwie najniższych kosztach. W związku z powyższym ION rekomenduje zamieszczanie we wniosku o dofinansowanie projektu uzasadnienia do poszczególnych wydatków w punkcie „uzasadnienie kosztów” celem umożliwienia rzetelnej oceny racjonalności i efektywności ekonomicznej zaplanowanych wydatków przez oceniających.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Cross-financing może dotyczyć wyłącznie takich kategorii wydatków, bez których realizacja projektu nie byłaby możliwa. Warunkiem kwalifikowalności ww. wydatków jest ich bezpośredni związek z projektem (powiązanie z zakresem merytorycznym projektu). Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie trzech grup wydatków:
a) zakupu gruntu i nieruchomości, o ile warunki z podrozdziału 3.4 są spełnione,
b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach),
c) zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, (…)
Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej wydanym do zmienionych przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowe, do limitu cross-financingu należy wliczyć sumę kosztów bezpośrednich, oznaczonych jako koszty mieszczące się w limicie cross-financingu oraz naliczonych od nich, zgodnie z przyjętą stawka ryczałtową, kosztów pośrednich. Obowiązek wliczenia do limitu cross-financingu kosztów pośrednich zgodnie z przyjętą stawką ryczałtową nie oznacza możliwości finansowania w ramach cross-financingu wydatków z katalogu kosztów pośrednich.
Zgodnie z powyższym, nie zachodzi sprzeczność zapisów Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej aktualnie prowadzi prace mające na celu zmianę aplikacji SOWA EFS umożliwiającą wykazywanie w budżecie projektu wartości kosztów pośrednich objętych limitem cross-financing. Jednakże w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 Wnioskodawca zobowiązany jest do samodzielnego wyliczenia limitu cross-financingu i wykazania go we wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 przypomina, że zgodnie z Podrozdziałem 2.4 pkt 6 „Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie:
a) zakupu gruntu i nieruchomości, o ile warunki z podrozdziału 3.4 są spełnione,
b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach),
c) zakupu mebli, sprzętu i pojazdów” (z wyjątkiem sytuacji wskazanej w ppkt c).
W związku z powyższym, ION informuje, że obowiązkowe koszty prac serwisowych czy przeglądów nie są wliczane do limitu cross-financingu. Niemniej jednak ww. obowiązkowe wydatki mogą być ponoszone w ramach kosztów bezpośrednich, jeżeli są bezpośrednio związane z elementami zakupionymi w ramach projektu.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu jak również Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Beneficjent zobowiązany jest do udzielania zamówień w ramach projektu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych lub zasadą konkurencyjności, o której mowa w Wytycznych. Jednocześnie zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu Beneficjent zobowiązany jest przy udzielaniu zamówień do stosowania preferencji dla Podmiotów Ekonomii Społecznej (PES).
Wytyczne nie wskazują innych trybów udzielania zamówień publicznych w związku z tym obowiązek uwzględniania preferencji dla PES dotyczy zamówień udzielanych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych lub zasady konkurencyjności.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznego dostępu nr 10 formy podnoszenia kwalifikacji / kompetencji kadr OWP kończą się dokumentem potwierdzającym zdobycie przez uczestników projektu kwalifikacji/ kompetencji, zgodnie z definicją wskaźnika „Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu” zawartego w Liście Wskaźników Kluczowych 2021-2027 – EFS+. W przypadku uzyskania kompetencji przez uczestnika projektu ION rekomenduje, aby Wnioskodawca w treści wniosku o dofinansowanie projektu zadeklarował zgodność nabycia kompetencji z definicją wskaźnika „Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu”.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Kryterium specyficzne dostępu odnosi się do Wnioskodawcy uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie projektu. Partnerem projektu może być podmiot inny niż wskazany w kryterium specyficznym dostępu nr 1. Zgodnie z kryterium horyzontalnym nr 8 w przypadku projektu partnerskiego, projekt spełnia wymogi określone w art. 39 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
a) Zgodnie z zapisami Załącznika nr 2 do Regulaminu wyboru projektów: Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, w pkt. Nazwa kosztu Wnioskodawca powinien opisać krótko daną pozycję kosztu. Nazwa kosztu powinna być na tyle precyzyjna, aby łatwo było ją powiązać z konkretnymi działaniami realizowanymi w ramach danego zadania. Np. nazwa „Trener” będzie niewystarczająca. Należy wskazać rolę danego trenera, jego formę i wymiar zaangażowania (np. „Wynagrodzenie trenera szkolenia, umowa cywilnoprawna, 50h”). W przypadku usługi np. szkoleniowej należy wskazać liczbę godzin oraz doprecyzować czy będą to zajęcia grupowe czy indywidualne (np. „Szkolenie z kompetencji cyfrowych – 6 gr x 10 h, podwykonawstwo”). Ponadto, ION rekomenduje zamieszczanie we wniosku o dofinansowanie projektu uzasadnienia do poszczególnych wydatków w punkcie „uzasadnienie kosztów” celem umożliwienia rzetelnej oceny racjonalności i efektywności ekonomicznej zaplanowanych wydatków przez oceniających.
b) Administratorem systemu SOWA EFS jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, zapisy Regulaminu nie stanowią sprzeczności z generatorem wniosków o dofinansowanie. ION rekomenduje zamieszczanie we wniosku o dofinansowanie projektu uzasadnienia do poszczególnych wydatków w punkcie „uzasadnienie kosztów” celem umożliwienia rzetelnej oceny racjonalności i efektywności ekonomicznej zaplanowanych wydatków przez oceniających
c) W celu oceny prawidłowości sporządzenia budżetu oraz efektywności zaplanowanych wydatków ION rekomenduje np. w przypadku zakupu materiałów plastycznych określenie kategorii wydatków „zestaw materiałów do zajęć plastycznych”, zaś w pkt. „Uzasadnienie wydatków” uszczegółowienie części składowych wchodzących w skład zestawu.
d) ION po dokonaniu analizy zapisów nie widzi konieczności zmiany Regulaminu wyboru projektów w zakresie uspójnienia terminologii dotyczącej zasad wprowadzania wydatków do budżetu szczegółowego.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Finansowanie bieżącego utrzymania nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 8 odbywa się przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy i dotyczy typu projektu nr 1.
Realizacja wsparcia w ramach typu projektu nr 3 Programy rozwojowe OWP (…), zgodnie z zapisami SZOP, powinna stanowić odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby danego ośrodka wychowania przedszkolnego. W związku z tym czas trwania wsparcia powinien bezpośrednio wynikać z zdiagnozowanych potrzeb. Regulamin wyboru projektu nie wskazuje minimalnego ani maksymalnego okresu realizacji typu projektu nr 3.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 do kosztów bieżących zaliczane są wydatki związane z bieżącym, podstawowym funkcjonowaniem nowo utworzonych miejsc (w tym np. koszty wynagrodzenia nauczycieli i zatrudnionego personelu, koszty wyżywienia dzieci). ION informuję, że w trakcie przerw w funkcjonowaniu przedszkola wynikających z prawa ogólnie obowiązującego istnieje możliwość finansowania wydatków, które przedszkole musi ponieść niezależnie od obecności dzieci jak np. wynagrodzenie nauczycieli i zatrudnionego personelu, z pominięciem kosztów wyżywienia dzieci, które to wydatki ponoszone są w zależności od liczby wydanych posiłków.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 (Rozdział IV Zasady finansowania projektu, Podrozdział 4.1 Wkład własny) wkład własny lub jego część może być wniesiony w ramach kosztów pośrednich jak i bezpośrednich.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 3.12. Koszty pośrednie) koszty pośrednie projektu EFS+ są rozliczane z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych: 25% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów
bezpośrednich do 830 tys. PLN włącznie; 20% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 830 tys. PLN do 1 740 tys. PLN włącznie; 15% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów
bezpośrednich powyżej 1 740 tys. PLN do 4 550 tys. PLN włącznie; 10% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczającej 4 550 tys. PLN. W sytuacji wniesienia wkładu własnego w ramach kosztów pośrednich, ION rekomenduje wskazanie przez Wnioskodawcę ogólnej kwoty wkładu pieniężnego (wyliczenie wysokości wkładu własnego Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania w pkt. „Uzasadnienie dla przewidzianego w projekcie wkładu własnego, w tym informacja o wkładzie rzeczowym i wszelkich opłatach pobieranych od uczestników”).
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 (Rozdział IV Zasady finansowania projektu, Podrozdział 4.1 Wkład własny) w ramach niniejszego naboru wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości: 10% - typ projektu 1 i 3, 5% - typ projektu 2. W nawiązaniu do odpowiedzi udzielonej w dniu 15.12.2023 r., ION rekomenduje, aby poziom wkładu własnego został obliczony osobno dla każdego zadania, zgodnie z założeniami ww. Regulaminu.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Typ projektu nr 2 Unowocześnianie istniejącej bazy lokalowej i dydaktycznej w zakresie edukacji włączającej przedszkolnej należy interpretować jako dostosowanie bazy lokalowej i dydaktycznej w zakresie edukacji włączającej (np. dostosowanie lub adaptacja pomieszczeń w kontekście potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakup i montaż wyposażenia, modyfikacja przestrzeni wspierająca rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci, zakup pomocy dydaktycznych). W ramach typu projektu 3 Programy rozwojowe OWP, uwzględniające m.in.: poprawę dostępności OWP; dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz specjalistyczne; pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, rodziców/opiekunów i nauczycieli, w tym w zakresie stymulowania rozwoju dziecka, rozwijania kompetencji wychowawczych i opiekuńczych, działania na rzecz usprawniania relacji i współpracy kadry z rodzicami/opiekunami; doskonalenie zawodowe kadry OWP (w tym nauczycieli i kadr zarządzających), w szczególności w zakresie pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi zdolnymi i z dziećmi z niepełnosprawnościami, podnoszenie jakości systemu zarządzania OWP, ION rekomenduje ujęcie zadań podanych w treści zapytania, tj.: realizacja zajęć dodatkowych, doskonalenie kadr w zakresie edukacji włączającej lub zapewnienie usług asystenta.
Data zadania pytania: 17.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 (Rozdział III. Wymagania w zakresie postępowania, Podrozdział 3.2 Typy projektów) oraz z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 5 Zakres wsparcia, projekt zakłada obligatoryjnie realizację pierwszego typu projektu, tj. tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej, nowe miejsca wychowania przedszkolnego mogą być tworzone zarówno w nowych, jak i w już istniejących OWP. Powyższe zobowiązuje Wnioskodawcę do tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej w ramach projektu. Wsparcie w ramach projektu musi skutkować zwiększeniem liczby miejsc wychowania przedszkolnego podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu. Ponadto, planując wsparcie w ramach projektu należy mieć na względzie kryterium specyficzne dostępu nr 6 Diagnoza potrzeb, zgodnie z którym działania będą realizowane tam, gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, tj. realizacja wsparcia każdorazowo zostanie poprzedzona diagnozą. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy.
Data zadania pytania: 25.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.01.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 Zakres wsparcia, projekt zakłada obligatoryjnie realizację pierwszego typu projektu, tj. tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej. W związku z powyższym wsparcie w ramach projektu musi skutkować zwiększeniem liczby miejsc wychowania przedszkolnego podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu. Arkusz organizacyjny z informacją o liczbie miejsc wychowania przedszkolnego (lub inny równoważny dokument uwzględniający liczbę miejsc wychowania przedszkolnego w przypadku placówek niepublicznych) jest dokumentem, na podstawie którego możliwa będzie ocena spełnienia powyższego wymogu oraz dokumentem potwierdzającym zachowanie trwałości rezultatów. Liczba miejsc wychowania przedszkolnego zadeklarowanych w arkuszu organizacyjnym placówki (lub innym równoważnym dokumencie w przypadku placówek niepublicznych) w roku, na który przypada rozpoczęcie realizacji projektu (aktualnym w dniu utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego) powinien uwzględniać dokładną liczbę miejsc utworzonych w projekcie. Dane te powinny wskazywać na wzrost liczby miejsc wychowania przedszkolnego w stosunku do danych zawartych w arkuszu (innego równoważnego dokumentu) z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu.
Data zadania pytania: 25.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.01.2024 -
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, koszty związane z zaangażowaniem personelu projektu mogą być kwalifikowalne o ile konieczność zaangażowania personelu projektu wynika z charakteru projektu.
Szczegółowe zasady angażowania personelu projektu oraz katalog wydatków kwalifikowalnych w ramach wynagrodzenia personelu określa podrozdział 3.8 wskazanych powyżej Wytycznych.
Konieczność ponoszenia każdego wydatku powinna wynikać z treści wniosku o dofinansowanie. W przypadku kosztów niestandardowych należy je odpowiednio uzasadnić (np. przy użyciu dodatkowo rozwijalnego pola „dodaj uzasadnienie” przy danej pozycji budżetowej). Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatku może nastąpić jedynie podczas procedury oceny projektu na podstawie całościowych jego zapisów.
Data zadania pytania: 25.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.01.2024 -
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków, infrastruktura to – wartość materialna będąca przedmiotem własności o charakterze trwałym spełniająca następujące warunki:
- ma charakter nieruchomy, tzn. jest na stałe przytwierdzona do podłoża lub do nieruchomości,
- ma nieograniczoną żywotność przy normalnym użytkowaniu obejmującym standardową dbałość i konserwację,
- zachowuje swój oryginalny kształt i wygląd w trakcie użytkowania.
W ramach typu projektu nr 2 istnieje możliwość realizacji działań dotyczących dostosowania bazy lokalowej i dydaktycznej w zakresie edukacji włączającej (np. dostosowanie lub adaptacja pomieszczeń w kontekście potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakup i montaż wyposażenia, modyfikacja przestrzeni wspierająca rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci, zakup pomocy dydaktycznych). W ramach typu projektu 3 Programy rozwojowe OWP, uwzględniono m.in.: poprawę dostępności OWP; dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz specjalistyczne; pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, rodziców/opiekunów i nauczycieli, w tym w zakresie stymulowania rozwoju dziecka, rozwijania kompetencji wychowawczych i opiekuńczych.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 2.4 pkt. 6 Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy m.in. b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach).
Data zadania pytania: 26.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.01.2024 -
Zgodnie z art. 31 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U.2023.0.900) wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
Zgodnie z powyższym w grupie docelowej można uwzględnić również dzieci 6 letnie.
Data zadania pytania: 26.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.01.2024 -
Wkład własny może zostać wniesiony w formie otrzymanej dotacji, przy czym zgodnie z Podrozdziałem 2.3. pkt. 2, ppkt. g, Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, które oznacza w szczególności otrzymanie na wydatki kwalifikowalne danego projektu lub części projektu dotacji z kilku źródeł (krajowych, unijnych lub innych) w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu lub części projektu.
Data zadania pytania: 26.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.01.2024 -
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 wkład własny to wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako % dofinansowania wydatków kwalifikowalnych). Mając na uwadze powyższe, należy wyliczyć % wkładu własnego od kwoty wydatków kwalifikowalnych, tj. kosztów bezpośrednich i pośrednich oddzielnie dla każdego zadania.
Zgodnie ze wskazanymi Wytycznymi (Podrozdział 3.12. Koszty pośrednie) koszty pośrednie projektu EFS+ są rozliczane z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych: 25% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich do 830 tys. PLN włącznie; 20% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 830 tys. PLN do 1 740 tys. PLN włącznie; 15% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 1 740 tys. PLN do 4 550 tys. PLN włącznie; 10% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczającej 4 550 tys. PLN.
Zgodnie z Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu FEL 2021-2027, w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/23 Wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości:
- 10% - typ projektu 1 i 3,
- 5% - typ projektu 2.
W związku z tym, że w ramach naboru założono różny poziom wkładu własnego w zależności od typu projektu, Instytucja Ogłaszająca Nabór rekomenduje, aby każdy typ projektu był zaplanowany w ramach odrębnego zadania, np.:
- zadanie nr 1 typ projektu 1 – wartość wkładu własnego stanowi 10% całej kwoty przeznaczonej na realizację danego zadania (10% wkład własny + 90% dofinansowanie),
- zadanie nr 2 typ projektu 2 – wartość wkładu własnego stanowi 5% całej kwoty przeznaczonej na realizację danego zadania (5% wkład własny + 95% dofinansowanie),
- zadanie nr 3 typ projektu 3 – wartość wkładu własnego stanowi 10% całej kwoty przeznaczonej na realizację danego zadania (10% wkład własny + 90% dofinansowanie).
Celem wyliczenia wartości wkładu własnego koniecznego do wniesienia od wartości kosztów pośrednich należy przyjąć następującą metodykę wyliczenia:
- właściwa wysokość stawki ryczałtowej (wskazano powyżej) x wartość danego zadania (wartość kosztów bezpośrednich) = wartość kosztów pośrednich wynikających z realizacji danego zadania x odpowiedni dla danego typu % wkładu własnego.
- wartość kosztów pośrednich (wynikających z realizacji danego zadania) x poziom wkładu własnego koniecznego do wniesienia z tytułu realizacji danego zadania = wartość wkładu własnego koniecznego do wniesienia od wartości kosztów pośrednich wynikających z realizacji danego zadania.
Analogicznych wyliczeń należy dokonać w stosunku do każdego zadania realizowanego w projekcie.
Tym samym w ramach przedmiotowego naboru, wysokość wkładu własnego niezbędnego do wniesienia w ramach projektu stanowić będzie sumę wkładu własnego dla poszczególnych zadań (1, 2, 3) oraz wkładu własnego koniecznego do wniesienia od wartości kosztów pośrednich wynikających z realizacji zadań (1,2,3), proporcjonalnie wyliczonego w stosunku do poszczególnych zadań. Dla wyżej wskazanego przykładu wkład własny będzie wynosił 62 500 zł.
Data zadania pytania: 31.01.2024Data udzielenia odpowiedzi: 31.01.2024 -
Zgodnie z zapisami Załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/23: Kryteria wyboru projektów – kryterium formalne nr 4 Roczny obrót wnioskodawcy jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie złożonym przez wnioskodawcę w odpowiedzi na dany nabór wniosków o dofinansowanie projektu
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 Liczba wniosków: Wnioskodawca składa maksymalnie jeden wniosek o dofinansowanie projektu w ramach naboru. Kryterium odnosi się wyłącznie do występowania danego podmiotu w charakterze wnioskodawcy, a nie partnera. Złożenie przez jednego Wnioskodawcę (Stowarzyszenie) trzech wniosków o dofinansowanie projektu skutkowałoby niespełnieniem wskazanego kryterium.
Zgodnie z kryterium specyficznego dostępu nr 1, tj.: Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
- podmiot uprawniony do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne lub niepubliczne przedszkole lub inna funkcjonująca forma wychowania przedszkolnego
lub - organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a);
lub - inny podmiot zamierzający prowadzić ośrodek wychowania przedszkolnego (OWP)
lub
szkoły i placówki oświatowe oraz ich organy prowadzące.
W odniesieniu do powyższych kryteriów, Instytucja Organizująca Nabór (ION) na etapie składania wniosków nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie statusu prawnego, osobowości prawnej i powiązań pomiędzy stowarzyszeniem, szkołami i OWP, systemu pełnomocnictw/upoważnień, a także przepływów finansowych, polityki rachunkowości i zależności pomiędzy poszczególnymi jednostkami
Jeśli wnioskodawcą będzie organ prowadzący tj, stowarzyszenie, wszystkie informacje podane we wniosku dot. spełnienia kryteriów (w tym kryterium obrotu) należy odnieść do wnioskodawcy. Kwestia wyliczenia prawidłowej kwoty obrotu leży po stronie wnioskodawcy. Kryterium będzie oceniane na podstawie deklaracji we wniosku, gdyż nie są wymagane żadne załączniki finansowe (ani na etapie składania wniosku, ani na etapie podpisywania umowy).
Szkoła, która nie ma osobowości prawnej, nie może złożyć samodzielnie wniosku o dofinansowanie i zaciągać zobowiązań finansowych, tym samym nie może stanowić strony umowy o dofinansowanie bez odpowiednich umocowań prawnych.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 09.02.2024Data udzielenia odpowiedzi: 09.02.2024 - podmiot uprawniony do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne lub niepubliczne przedszkole lub inna funkcjonująca forma wychowania przedszkolnego
Finanse
Termin naboru
start
06.12.2023koniec
09.02.2024Wyniki
17.05.2024Instytucja ogłaszająca nabór
