Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej
Trwa nabór
EFS+
FELU.08.08-IZ.00-002/25

8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej FELU.08.08-IZ.00-002/25

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Służby publiczne

Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:

  1. jednostka samorządu terytorialnego lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki;
    albo
  2. związek lub porozumienie lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego;
    albo
  3. instytucja pomocy i integracji społecznej, instytucja prowadząca pracę z rodziną;
    albo
  4. podmiot ekonomii społecznej;
    albo
  5. podmiot świadczący usługi społeczne użyteczności publicznej, w tym m.in. ośrodek wsparcia (w tym specjalistyczny ośrodek wsparcia), instytucja wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, placówka wsparcia dziennego, jednostka specjalistycznego poradnictwa;
    albo
  6. podmiot wymieniony w art. 3 ust 2 i 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U. z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm.) statutowo działający w obszarze pomocy i integracji społecznej.
    albo
  7. Ochotnicze Hufce Pracy,

który/a nie zawarł/a z Województwem Lubelskim umowy o dofinansowanie projektu w ramach naborów projektów nr FELU.08.08-IZ.00-001/24 oraz FELU.08.08-IZ.00-002/24 ogłoszonych w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

NA CO

  • Promowanie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci

W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów określone w SZOP w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej:

1. Rozwój usług:

a) dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze;

b) w zakresie przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy w rodzinie.

2. Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej oraz innych całodobowych instytucji opieki nad dziećmi i rodziną oraz szkolenie kadr.

4. Kompleksowe wsparcie osób usamodzielnianych i opuszczających pieczę zastępczą oraz inne instytucje opieki całodobowej, w których przebywają dzieci i młodzież.

5. Działania wspierające system adopcji (w tym wsparcie kandydatów na rodziców adopcyjnych) oraz działania na rzecz wsparcia preadopcyjnego i postadopcyjnego.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Regulamin wyboru projektów z załącznikami z dnia 27 czerwca 2025 r.

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.

Jak składać wniosek?

Online

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,

Punkt Kontaktowy,

ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,

pokój nr 1

tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337

e-mail: efs@lubelskie.pl

Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:

  • Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
  • Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
  • Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
  • Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • W ramach naboru nr FELU.08.08-IZ.00-002/25 nie ma ograniczeń co do realizacji wyłącznie typu projektu 1 a) Rozwój usług dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze. Niemniej planując realizację przedmiotowego typu projekt powinien oferować szeroki katalog usług, mających na celu poprawę sytuacji rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze.

    ION zaznacza, że zgodnie z załącznikiem nr 8 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektu 1a-b, 2, 4, 5., Podrozdział III.1 Rozwój usług dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze (typ 1 a): „Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w sprawowaniu opieki nad dziećmi i ich wychowaniu to system zaplanowanych działań, które mają pomoc przywrócić takim rodzinom zdolności do pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Pomoc rodzinie powinna być realizowana w szczególności w formie konsultacji ze specjalistami w zakresie zdiagnozowanych problemów i deficytów w rodzinie i poradnictwa specjalistycznego, terapii, mediacji i pomocy prawnej.”

    Reasumując działania zaplanowane w projekcie powinny zapewniać kompleksowość wsparcia, natomiast usługa w postaci porad psychologicznych (grupowych i indywidualnych) może stanowić jeden z elementów oferty wsparcia w projekcie

    Ostateczna ocena zaplanowanych działań w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez ION nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 08.07.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 11.07.2025
  • W ramach naboru nr FELU.08.08-IZ.00-002/25 nie ma ograniczeń co do realizacji wyłącznie jednego typu projektu. Wnioskodawca wskazuje we wniosku o dofinansowanie jaki typ/typy projektu zaplanował do realizacji.

    Data zadania pytania: 21.07.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 21.07.2025
  • Zgodnie z zapisami typów projektów w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej, możliwa jest realizacja wsparcia dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze (typ 1a) oraz w zakresie przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy w rodzinie (typ 1b). Ze wskazanych typów nie wynika wprost możliwość realizacji szkoleń dla kadry.

    Realizacja wsparcia w postaci szkolenia kadr w zakresie tematyki związanej z realizacją typu 1a i 1b jest możliwa jedynie jako uzupełnienie działań projektowych, tj. planowane szkolenia powinny być co do zasady kompleksowe i bezpośrednio powiązane z realizacją działań merytorycznych zaplanowanych w ramach projektu. Przy tym należy zaznaczyć, że nie ma konieczności wskazywania typu projektu 2 Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej oraz innych całodobowych instytucji opieki nad dziećmi i rodziną oraz szkolenie kadr. Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ponoszenia wydatków do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 29.07.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2025
  • Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 3.3, udostępnienie sal do działań projektowych w ramach kosztów bezpośrednich projektu na podstawie rynkowych cen wynajmu może stanowić wkład niepieniężny w projekcie o ile spełnione są następujące warunki:

    a) kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,

    b) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,

    c) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,

    d) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,

    e) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,

    f) wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.

    Jednocześnie Instytucja Ogłaszająca Nabór informuje, że zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, udostępnienie w działaniach projektowych sal będących własnością beneficjenta, w których dokonano prac remontowo-budowlanych finansowanych np. z EFRR, nie będzie stanowiło podwójnego finansowania. Należy bowiem odróżnić rodzaj i charakter poszczególnych wydatków tj. roboty remontowo-budowlane oraz wynajmu sal/użytkowania ich na potrzeby projektu EFS+. Niemniej wniesienie wkładu własnego np. w postaci wynajęcia sal komputerowych, na potrzeby realizacji zajęć projektowych w ramach EFS, które doposażono w sprzęt sfinansowany z EFS lub z krajowych środków publicznych, będą stanowiły podwójne finansowanie. Wykorzystanie sal doposażonych w ramach projektu EFS mogłoby się odbyć jedynie w sposób całkowicie bezkosztowy. Wyjątek stanowi sytuacja, w której w ramach wkładu własnego Beneficjent uwzględni koszt opłat za użytkowanie pomieszczeń tj. energia elektryczna, cieplna, Internet itp., ponieważ w takim przypadku nie zachodzi zrefundowanie/poświadczenie czy rozliczenie tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków unijnych lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych.

    Data zadania pytania: 29.07.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2025
  • W odniesieniu do zapytania w zakresie potwierdzenia kwalifikowalności ww. działań Instytucja Organizująca Nabór (ION) informuje, że nie ma możliwości jednoznacznego stwierdzenia bez analizy poszczególnych części wniosku o dofinansowanie projektu, które z zaplanowanych działań/szkoleń będzie można uznać za możliwe do realizacji w ramach naboru. Planując realizację zadań w ramach projektu należy uwzględnić m.in.:

    1. Kryterium specyficzne dostępu nr 6 obowiązujące dla naboru nr FELU.08.08-IZ.00-002/25: Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej zidentyfikowane na obszarze jego realizacji - projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami oraz na obszarze, na którym występuje ograniczona dostępność usług wynikająca z przeprowadzonej diagnozy. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy. Ponadto oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb grupy docelowej oraz powinno cechować się kompleksowością.
    2. Zapisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027, Podrozdział 2.2. Ogólne warunki kwalifikowalności, wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in. jest zgodny z przepisami prawa, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Należy pamiętać, że zaplanowane wsparcie powinno być zgodne z realizowanym typem projektu/typami projektów oraz powiązane z zakresem merytorycznym projektu.
    3. Warunki wynikające ze Szczegółowego Opisu Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP) tj. m.in.:
      „6. Działania mające na celu wsparcie dzieci i młodzieży przebywających w całodobowych instytucjach opieki nie mogą wzmacniać potencjału instytucjonalnego tych placówek (np. zatrudnienie personelu, remonty, wyposażenie). Mogą dotyczyć wsparcia dzieci i młodzieży oraz kadr w zakresie zgodnym z ideą deinstytucjonalizacji. W odniesieniu do wyzwań jakie niesie wsparcie dzieci i młodzieży w ośrodkach/instytucjach całodobowych dopuszczalne jest wsparcie rozwoju deinstytucjonalizacji usług m.in. placówek opiekuńczo-terapeutycznych, domów pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, schronisk dla nieletnich, specjalnych ośrodków szkolnowychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych itp. działania w tym zakresie dotyczą wsparcia osób, a nie wzmocnienia potencjału instytucjonalnego placówek. (…)
      8. Wsparcie obejmować będzie wzmocnienie samodzielności dzieci i młodzieży przebywających w placówkach (typ 2).
      9. Realizowane będą usługi wspierające i interwencyjne dla rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym, dysfunkcją i niewydolnością wychowawczą. Możliwe będzie wsparcie przez usługi w środowisku dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczowychowawcze, rozwój środowiskowych form i placówek wsparcia dziennego lub całodobowego, interwencji kryzysowej, rozwój asystentury rodzinnej, poradnictwa specjalistycznego, diagnozy i terapii, mediacji, rodzin wspierających, ze szczególnym uwzględnieniem podmiotowości dzieci (typ 1a).
      10. Przewiduje się wspieranie rozwoju usług w zakresie przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy w rodzinie, poprzez ułatwianie dostępu do poradnictwa specjalistycznego i usług terapeutycznych dla ofiar oraz sprawców przemocy (programy korekcyjno-edukacyjne), a także rozwój współpracy instytucji działających w tym obszarze. Działania w tym zakresie mają charakter wspierający wdrożenie założeń Europejskiej gwarancji dla dzieci (EGD) (typ 1b)”.

    Ostateczna ocena kwalifikowalności poszczególnych wydatków w projekcie dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu oraz zgodności z poszczególnymi warunkami zawartymi w Regulaminie wyboru projektu, jak również Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027. Mając na uwadze powyższe oraz zapis Regulaminu wyboru projektów: Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez ION nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 31.07.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 07.08.2025
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.08.08-IZ.00-002/25, wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest m.in. jednostka samorządu terytorialnego lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki. Jeżeli wnioskodawcą ma być JST – to we wniosku o dofinansowanie w części Informacje o wnioskodawcy, w polu Wnioskodawca należy wskazać Powiat Chełmski, a w treści wniosku należy zawrzeć informację, że realizatorem projektu będzie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. W przypadku, gdy wnioskodawcą ma być natomiast Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie to z uwagi na fakt, iż jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego nieposiadającą osobowości prawnej jako Wnioskodawcę należy wskazać Powiat Chełmski/Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.

    Data zadania pytania: 05.08.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 12.08.2025

Finanse

Kwota alokoacji
10 257 924,88
Minimalna wartośc projektu
100 000 zł
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

10.07.2025

koniec

30.09.2025

Wyniki

I kwartał 2026

Instytucja ogłaszająca nabór