
8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- Służby publiczne
Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
- jednostka samorządu terytorialnego lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki;
albo - związek lub porozumienie lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego;
albo - instytucja pomocy i integracji społecznej, instytucja prowadząca pracę z rodziną;
albo - podmiot ekonomii społecznej;
albo - podmiot świadczący usługi społeczne użyteczności publicznej, w tym m.in. ośrodek wsparcia (w tym specjalistyczny ośrodek wsparcia), instytucja wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, placówka wsparcia dziennego, jednostka specjalistycznego poradnictwa;
albo - podmiot wymieniony w art. 3 ust 2 i 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U. z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm.) statutowo działający w obszarze pomocy i integracji społecznej.
albo - Ochotnicze Hufce Pracy,
który/a nie zawarł/a z Województwem Lubelskim umowy o dofinansowanie projektu w ramach naborów projektów nr FELU.08.08-IZ.00-001/24 oraz FELU.08.08-IZ.00-002/24 ogłoszonych w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
NA CO
- Promowanie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci
W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów określone w SZOP w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej:
1. Rozwój usług:
a) dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze;
b) w zakresie przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy w rodzinie.
2. Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej oraz innych całodobowych instytucji opieki nad dziećmi i rodziną oraz szkolenie kadr.
4. Kompleksowe wsparcie osób usamodzielnianych i opuszczających pieczę zastępczą oraz inne instytucje opieki całodobowej, w których przebywają dzieci i młodzież.
5. Działania wspierające system adopcji (w tym wsparcie kandydatów na rodziców adopcyjnych) oraz działania na rzecz wsparcia preadopcyjnego i postadopcyjnego.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337
e-mail: efs@lubelskie.pl
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
W ramach naboru nr FELU.08.08-IZ.00-002/25 nie ma ograniczeń co do realizacji wyłącznie typu projektu 1 a) Rozwój usług dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze. Niemniej planując realizację przedmiotowego typu projekt powinien oferować szeroki katalog usług, mających na celu poprawę sytuacji rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze.
ION zaznacza, że zgodnie z załącznikiem nr 8 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektu 1a-b, 2, 4, 5., Podrozdział III.1 Rozwój usług dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze (typ 1 a): „Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w sprawowaniu opieki nad dziećmi i ich wychowaniu to system zaplanowanych działań, które mają pomoc przywrócić takim rodzinom zdolności do pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Pomoc rodzinie powinna być realizowana w szczególności w formie konsultacji ze specjalistami w zakresie zdiagnozowanych problemów i deficytów w rodzinie i poradnictwa specjalistycznego, terapii, mediacji i pomocy prawnej.”
Reasumując działania zaplanowane w projekcie powinny zapewniać kompleksowość wsparcia, natomiast usługa w postaci porad psychologicznych (grupowych i indywidualnych) może stanowić jeden z elementów oferty wsparcia w projekcie
Ostateczna ocena zaplanowanych działań w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez ION nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 08.07.2025Data udzielenia odpowiedzi: 11.07.2025 -
W ramach naboru nr FELU.08.08-IZ.00-002/25 nie ma ograniczeń co do realizacji wyłącznie jednego typu projektu. Wnioskodawca wskazuje we wniosku o dofinansowanie jaki typ/typy projektu zaplanował do realizacji.
Data zadania pytania: 21.07.2025Data udzielenia odpowiedzi: 21.07.2025 -
Zgodnie z zapisami typów projektów w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej, możliwa jest realizacja wsparcia dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze (typ 1a) oraz w zakresie przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy w rodzinie (typ 1b). Ze wskazanych typów nie wynika wprost możliwość realizacji szkoleń dla kadry.
Realizacja wsparcia w postaci szkolenia kadr w zakresie tematyki związanej z realizacją typu 1a i 1b jest możliwa jedynie jako uzupełnienie działań projektowych, tj. planowane szkolenia powinny być co do zasady kompleksowe i bezpośrednio powiązane z realizacją działań merytorycznych zaplanowanych w ramach projektu. Przy tym należy zaznaczyć, że nie ma konieczności wskazywania typu projektu 2 Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej oraz innych całodobowych instytucji opieki nad dziećmi i rodziną oraz szkolenie kadr. Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ponoszenia wydatków do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 29.07.2025Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2025 -
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 3.3, udostępnienie sal do działań projektowych w ramach kosztów bezpośrednich projektu na podstawie rynkowych cen wynajmu może stanowić wkład niepieniężny w projekcie o ile spełnione są następujące warunki:
a) kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,
b) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,
c) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,
d) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,
e) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,
f) wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.
Jednocześnie Instytucja Ogłaszająca Nabór informuje, że zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, udostępnienie w działaniach projektowych sal będących własnością beneficjenta, w których dokonano prac remontowo-budowlanych finansowanych np. z EFRR, nie będzie stanowiło podwójnego finansowania. Należy bowiem odróżnić rodzaj i charakter poszczególnych wydatków tj. roboty remontowo-budowlane oraz wynajmu sal/użytkowania ich na potrzeby projektu EFS+. Niemniej wniesienie wkładu własnego np. w postaci wynajęcia sal komputerowych, na potrzeby realizacji zajęć projektowych w ramach EFS, które doposażono w sprzęt sfinansowany z EFS lub z krajowych środków publicznych, będą stanowiły podwójne finansowanie. Wykorzystanie sal doposażonych w ramach projektu EFS mogłoby się odbyć jedynie w sposób całkowicie bezkosztowy. Wyjątek stanowi sytuacja, w której w ramach wkładu własnego Beneficjent uwzględni koszt opłat za użytkowanie pomieszczeń tj. energia elektryczna, cieplna, Internet itp., ponieważ w takim przypadku nie zachodzi zrefundowanie/poświadczenie czy rozliczenie tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków unijnych lub/oraz dotacji z krajowych środków publicznych.
Data zadania pytania: 29.07.2025Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2025
Finanse
Termin naboru
start
10.07.2025koniec
31.08.2025Wyniki
I kwartał 2026Instytucja ogłaszająca nabór
