
8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia
Zestawienie złożonych wniosków
W odpowiedzi na nabór nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 w okresie od 27.06.2024 r. do 27.08.2024 r. wpłynęło 55 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został wycofany przez wnioskodawcę.
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1,2,3) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 10 grudnia 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr LXIX/1250/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24, Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1,2,3) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.
PDF 51 kB
DOCX 21 kB
PDF 193 kB
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1, 2, 3) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 - 14.02.2025 r.
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24, Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1, 2, 3) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1, 2, 3) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 17 stycznia 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr LXXIX/1493/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24, Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1, 2, 3), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 55 kB
DOCX 21 kB
PDF 210 kB
Lista projektów wybranych do finansowania
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1, 2, 3) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.08.09- IZ.00-001/24, Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1, 2, 3) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.
Wykaz zawartych umów
Wykaz zawartych umów
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyniku oceny projektu na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej złożonego w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1, 2, 3) Priorytet VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 25 marca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CII/1897/2025 w sprawie zatwierdzenia wyniku oceny projektu na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej złożonego w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00- 001/24, Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia (typ projektu 1, 2, 3), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 52 kB
DOCX 21 kB
PDF 144 kB
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- Służby publiczne
Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
a) jednostka samorządu terytorialnego i/lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki;
albo
b) związek lub porozumienie lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego;
albo
c) podmiot świadczący usługi społeczne;
albo
d) podmiot wymieniony w art. 3 ust 2 i 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U z 2023 r. poz. 571) statutowo działający w obszarze pomocy i integracji społecznej;
albo
e) instytucja pomocy i integracji społecznej;
albo
f) podmiot ekonomii społecznej.
NA CO
- Promowanie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci
W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów określone w SZOP w ramach Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia:
Typ 1: Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych.
Typ 2: Rozwój usług dla osób w kryzysie bezdomności oraz zagrożonych bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym.
Typ 3: Wsparcie działań na rzecz integracji społeczności zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym realizacja działań na rzecz rozwoju lokalnego.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 z dnia 17.01.2025 r.
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS – (https://sowa2021.efs.gov.pl/), przy czym wsparcie techniczne można będzie uzyskać wyłącznie w godzinach pracy DW EFS tj. 7:30 – 15:30. Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060. Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Zgodnie z nazwą oraz definicją, kryterium specyficzne dostępu nr 1 dotyczy Wnioskodawcy, nie partnera. Partnerstwo projektowe może być zawarte z dowolnym podmiotem, o ile spełnione zostały wymogi, o których mowa w art. 39 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (kryterium horyzontalne nr 8) oraz wnioskodawca lub partner wykazują doświadczenie niezbędne do realizacji projektu, zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4.
Ostateczna ocena zasadności zawartego partnerstwa stanowić będzie element oceny wniosku o dofinansowanie projektu na etapie oceny formalno-merytorycznej.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 24.06.2024Data udzielenia odpowiedzi: 24.06.2024 -
W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów określone w Szczegółowym Opisie Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (dalej SZOP) w ramach Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia:
Typ 1: Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych.
Typ 2: Rozwój usług dla osób w kryzysie bezdomności oraz zagrożonych bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym.
Typ 3: Wsparcie działań na rzecz integracji społeczności zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym realizacja działań na rzecz rozwoju lokalnego.
Wnioskodawca wskazuje we wniosku o dofinansowanie jaki typ/typy projektu realizuje. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 (dalej Regulamin) realizacja typu 1 oraz 3 nie jest obligatoryjna. Kryteria wyboru projektów przewidują jedynie premiowanie typu projektu nr 2.
Data zadania pytania: 26.06.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.06.2024 -
Zgodnie z zapisami Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia w SZOP, grupę docelową stanowią osoby w kryzysie bezdomności i zagrożone wykluczeniem mieszkaniowym, osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, społeczności lokalne. Ponadto zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5: Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej: Projekt skierowany jest wyłącznie do osób, które pracują lub zamieszkują na obszarze województwa lubelskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego. Wymóg ten nie ma zastosowania do osób w kryzysie bezdomności, dla których warunkiem jest przebywanie na obszarze województwa lubelskiego. W przypadku typu projektów 1 i 3 należy również pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6: Projekt zakłada odpowiednią strukturę grupy docelowej: Co najmniej 50% grupy docelowej stanowią osoby:
a) o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, zgodnie z posiadanym orzeczeniem wydanym przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności; i/lub
b) z niepełnosprawnością sprzężoną (osoba, u której stwierdzono występowanie dwóch lub więcej niepełnosprawności); i/lub
c) z chorobami psychicznymi; i/lub
d) z niepełnosprawnością intelektualną; i/lub
e) z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (w rozumieniu zgodnym z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD10); i/lub
f) korzystające z programu Fundusze Europejskie Pomoc Żywnościowa; i/lub
g) zamieszkujące samotnie i/lub
h) opuszczające placówki opieki instytucjonalnej; i/lub
i) które opuściły jednostki penitencjarne w terminie ostatnich 12 miesięcy; i/lub
j) osoby doświadczających wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek kwalifikujących je do wsparcia w projekcie, o których mowa w pkt 1 podrozdziału 4.2 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021- 2027 lub spełniające więcej niż jedną przesłankę określoną w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7: Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej zidentyfikowane na obszarze jego realizacji: Projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami i problemami oraz na obszarze, na którym występuje ograniczona dostępność usług wynikająca z przeprowadzonej diagnozy. W ramach kryterium oceniane będzie, czy wnioskodawca zaplanował wsparcie w oparciu o indywidualną diagnozę potrzeb i cech dla każdego uczestnika projektu, z której wynikają formy wsparcia niezbędne do poprawy jego sytuacji, w tym w zakresie jakości wsparcia kierowanego do osób: najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych rozumianych zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych (Dz.U z 2015 r. poz. 1705 z późn. zm.) , tj.: osoba, która ukończyła 60 rok życia; w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością. Wnioskodawca powinien dokonać analizy problemów i potrzeb potencjalnych uczestników na obszarze realizacji projektu tak, aby realizowane wsparcie jak najlepiej odpowiadało zidentyfikowanym problemom i potrzebom.
Wobec powyższego to Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania grupy docelowej, którą zamierza objąć wsparciem na podstawie m.in. indywidualnej diagnozy potrzeb, zgodnie z wybranym przez Wnioskodawcę typem projektu.
W przypadku realizacji typu 1 i/lub 3 kryteria wyboru projektów ani zapisy SZOP nie wskazują konieczności objęcia wsparciem osób w kryzysie bezdomności.
Data zadania pytania: 26.06.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.06.2024 -
Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie opracowała katalogu działań możliwych do realizacji w ramach typów projektów zaplanowanych w ramach Działania 8.9.
Data zadania pytania: 26.06.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.06.2024 -
W ramach typu 1. Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych, kluczowa jest realizacja działań, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej. Oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób oraz powinno cechować się kompleksowością. Wskazane w pytaniu formy wsparcia (w szczególności a, b, f, h, i) mogą być realizowane jako działania towarzyszące (wspierające) usługi aktywizacyjne, które mają na celu poprawę kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze. Zakres wsparcia, który możliwy jest do realizacji w ramach poszczególnych typów wsparcia został określony w SZOP (pkt.11. Regulaminu).
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 26.06.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.06.2024 -
Wnioskodawca ma możliwość uzyskania dodatkowej premii punktowej w wysokości 5 punktów za spełnienie kryterium specyficznego premiującego nr 2: Interwencja zaplanowana w ramach projektu jest komplementarna z innymi projektami finansowanymi ze środków UE lub ze środków krajowych. Wnioskodawca jest zobowiązany do wykazania i uzasadnienia komplementarności projektu z konkretnym projektem już zrealizowanym, w trakcie realizacji lub wybranym do realizacji, finansowanym ze środków UE lub ze środków krajowych. Wnioskodawca powinien wskazać konkretne działania w projektach, które są względem siebie komplementarne. Ponadto należy wskazać tytuł i źródło finasowania każdego projektu wobec którego wykazywana jest komplementarność.
Komplementarność to stan powstały na skutek podejmowanych, uzupełniających się wzajemnie działań/projektów, które są skierowane na osiągnięcie wspólnego lub takiego samego celu.
Komplementarność działań to realizacja określonych celów dzięki wykorzystaniu potencjału w ramach przynajmniej dwóch projektów.
Finansowanie bieżącego funkcjonowania działającego Klubu Seniora utworzonego w ramach Programu Senior+ ze środków projektu złożonego w odpowiedzi na nabór nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 nie stanowi o spełnieniu tej zasady. Ponadto należy mieć na uwadze, iż wsparcie w ramach projektu nie może powodować zastąpienia dotychczasowego finansowania usług ze środków innych niż europejskie. Jeżeli projekt finansowany ze środków Senior+ znajdowałby się w okresie trwałości, zapewnienie bieżącego funkcjonowania placówki, utworzonej w ramach Programu Senior+ byłoby zastąpieniem finansowania, o którym mowa powyżej.
Data zadania pytania: 26.06.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.06.2024 -
Kategoria wnioskodawców “instytucja pomocy i integracji społecznej” oznacza instytucję działającą w obszarach zarówno pomocy społecznej jak również integracji społecznej. Obszar pomocy społecznej i integracji społecznej określają w szczególności zadania realizowane przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej wymienione w ustawie o pomocy społecznej oraz podmioty o których mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym. Wpis do określonego rejestru i/lub PKD nie jest wymagany. Forma prowadzonej działalności nie decyduje o zakwalifikowaniu do kategorii podmiotu uprawnionego do dofinansowania. Samo posiadanie doświadczenia w realizacji projektów EFS w zakresie integracji społecznej lub społeczno-zawodowej nie decyduje o zakwalifikowaniu podmiotu do ww. kategorii wnioskodawców.
Data zadania pytania: 03.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024 -
Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznym dostępu nr 4 „(…) w przypadku projektu partnerskiego wnioskodawca lub partner posiada doświadczenie, wynoszące co najmniej 2 lata: a) w pracy z grupą docelową, którą zamierza objąć wsparciem
i/lub b) w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt”.
Powyższe oznacza, że jeden z podmiotów tworzących partnerstwo musi posiadać doświadczenie wynoszące co najmniej 2 lata w pracy z grupą docelową, którą zamierza objąć wsparciem i/lub w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt. Tym samym w sytuacji gdy projekt zostanie złożony przez podmioty wymienione w przykładzie, tj. lider posiada 16 m-cy w pracy z grupą docelową, a partner posiada 8 m-cy w pracy z grupą docelową, nie spełni przedmiotowego kryterium.
Data zadania pytania: 03.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024 -
Zgodnie z Definicją kryterium: „(…) Doświadczenie wnioskodawcy i partnera (o ile dotyczy) pochodzi z okresu maksymalnie 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu (…)”, zatem może być to suma min. 24 m-cy w ciągu ostatnich 5 lat.
Data zadania pytania: 03.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024 -
Wsparcie wymienione pyt 4 a), tj. „wsparcie dodatkowe o charakterze “materialnym’, tj. np. paczki żywnościowe dla ubogich seniorów…” jest realizowane z poziomu krajowego w ramach Programu Fundusze Europejskie Pomoc Żywnościowa na lata 2021-2027 (cel szczegółowy m). Zatem z uwagi na zachowanie linii demarkacyjnej między poziomem krajowym a poziomem regionalnym ww. wsparcie nie może być realizowane w projektach składanych w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24.
W ramach typu projektu 1. Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych kluczowa jest realizacja działań, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej. Oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób oraz powinno cechować się kompleksowością.
Wskazane w pyt. 4b) i 4c) wsparcie może być realizowane jako działania towarzyszące (wspierające) usługi aktywizacyjne, które mają na celu poprawę kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze. Wsparcie takie powinno być realizowane bez przekazywania uczestnikom środków finansowych, czy też bonów. Niemniej ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu a co się z tym wiąże kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ponoszenia wydatków do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 03.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024 -
W ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 brak jest możliwości finansowania działań realizowanych w Dziennym Domu Senior+ „Słowikowo”, który znajduje się w okresie trwałości. Finasowanie ze środków EFS+ projektu wspófinansowanego ze środków RPO WL na lata 2014-2020, który jest obecnie w okresie trwałości jest zastępowaniem finansowania.
Ze środków EFS+ możliwe jest jedynie sfinansowanie działań, które nie były objęte obowiązkiem zachowania trwałości w ramach projektu realizowanego ze środków RPO WL. Należy mieć na uwadze, że w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24, typ projektu nr 1. Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych kluczowa jest realizacja działań, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej. Oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób oraz powinno cechować się kompleksowością.
Ponadto zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (Pkt.3.2 Typ projektu Regulaminu wyboru projektów), przewiduje się działania skierowane do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym edukacyjne, doradcze, integracyjne, informacyjne, z zakresu poprawy stanu zdrowia, pozwalające na włączenie lub utrzymanie aktywności społecznej, służące wzmacnianiu więzi społecznych i samopomocowych. Wsparcie powinno obejmować działania na rzecz aktywności osób starszych w zakresie edukacji, integracji wewnątrz i międzypokoleniowej, przeciwdziałania e-wykluczeniu, zwiększenia aktywności w społecznościach lokalnych (typ 1 i 3). Zaplanowane formy wsparcia powinny wpisywać się w typy projektów możliwych do realizacji w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24, a wsparcie powinno zostać skierowane do odpowiedniej grupy docelowej wskazanej w Regulaminie wyboru projektów w Pkt 3.3 Grupy docelowe.
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ich ponoszenia w odniesieniu do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 03.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 03.07.2024 -
W ramach typu projektu 1. Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych kluczowa jest realizacja działań, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej. Oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób oraz powinno cechować się kompleksowością. Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP), przewiduje się działania skierowane do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym edukacyjne, doradcze, integracyjne, informacyjne, z zakresu poprawy stanu zdrowia, pozwalające na włączenie lub utrzymanie aktywności społecznej, służące wzmacnianiu więzi społecznych i samopomocowych. Wsparcie powinno obejmować działania na rzecz aktywności osób starszych w zakresie edukacji, integracji wewnątrz i międzypokoleniowej, przeciwdziałania e-wykluczeniu, zwiększenia aktywności w społecznościach lokalnych (typ 1 i 3). Wsparcie w postaci m.in. specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób, które wymagają opieki czy pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, jest możliwe do realizacji w ramach Działania 8.5 Usługi społeczne.
Niemniej ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu a co się z tym wiąże kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ponoszenia wydatków do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu
Data zadania pytania: 04.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 04.07.2024 -
W ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24, typ projektu nr 1 Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych kluczowa jest realizacja działań, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej. Zgodnie zapisami Rozdziału 3.3 Grupy docelowe Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 grupę docelową stanowią osoby w kryzysie bezdomności i zagrożone wykluczeniem mieszkaniowym, osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, społeczności lokalne. Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest do uwzględnienia warunków wynikających z kryteriów specyficznych dostępu obowiązujących w ramach danego naboru, w szczególności kryterium specyficznego dostępu nr 6 Projekt zakłada odpowiednią strukturę grupy docelowej, kryterium specyficznego dostępu nr 7 Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej zidentyfikowane na obszarze jego realizacji, kryterium specyficznego dostępu nr 9 Wsparcie odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji oraz kryterium specyficznego dostępu nr 10 Wsparcie jest realizowane z wykorzystaniem kontraktu socjalnego. Są to kryteria obligatoryjne, a ich spełnienie jest niezbędne do przyznania dofinansowania.
Należy mieć na uwadze, że oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób oraz powinno cechować się kompleksowością. Dodatkowe formy wsparcia wskazane w pytaniu nr 1- 5 mogą być realizowane jako działania towarzyszące (wspierające) usługi aktywizacyjne, w tym mające na celu poprawę kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji, integracji oraz uczestnictwa w kulturze (dotyczy pyt nr 4 i 5) o ile wynikają ze zdiagnozowanych indywidualnych potrzeb grupy docelowej oraz cechują się kompleksowością. Zakres wsparcia, który możliwy jest do realizacji w ramach poszczególnych typów projektów został określony w Szczegółowym Opisie Priorytetów (SZOP) (Rozdział 3.2 pkt 11 Regulaminu).
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności ponoszenia w odniesieniu do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 15.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 15.07.2024 -
W ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24, typ projektu nr 1. Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych kluczowa jest realizacja działań, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej. Oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób oraz powinno cechować się kompleksowością.
Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, przewiduje się działania skierowane do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym edukacyjne, doradcze, integracyjne, informacyjne, z zakresu poprawy stanu zdrowia, pozwalające na włączenie lub utrzymanie aktywności społecznej, służące wzmacnianiu więzi społecznych i samopomocowych. Wsparcie powinno obejmować działania na rzecz aktywności osób starszych w zakresie edukacji, integracji wewnątrz i międzypokoleniowej, przeciwdziałania e-wykluczeniu, zwiększenia aktywności w społecznościach lokalnych (typ 1 i 3).
W związku z powyższym, w ramach przedmiotowego naboru, w typach projektu nr 1 - 3 nie jest możliwe finansowanie działań w postaci usług społecznych i zdrowotnych, w tym usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Tego rodzaju wsparcie jest możliwe do realizacji w ramach Działania 8.5 Usługi społeczne, typ projektu 1 b) wsparcie tworzenia warunków i usług w zakresie opieki osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w miejscu zamieszkania.
Data zadania pytania: 15.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 15.07.2024 -
W związku z powyższym tylko ta wskazana grupa docelowa z obszaru danej gminy może zostać objęta wsparciem w ramach projektu. Ponadto, zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 Projekt zakłada odpowiednią strukturę grupy docelowej Wnioskodawca zobowiązany jest do założenia w ramach projektu odpowiedniej struktury grupy docelowej. Kryteria specyficzne dostępu mają charakter obligatoryjny, a ich spełnienie jest niezbędne do przyznania dofinansowania.
Jeżeli dodatkowo, zgodnie z zapisami kryterium premiującego nr 4 projekt będzie realizowany wyłącznie na terenie gmin zagrożonych trwałą marginalizacją lub miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze w województwie lubelskim, co oznacza, że grupa docelowa projektu powinna pochodzić wyłącznie z terenu gminy zagrożonej trwałą marginalizacją, zgodnie z listą gmin zagrożonych trwałą marginalizacją zamieszczoną w definicji danego kryterium, Wnioskodawca za spełnienie danego kryterium uzyska dodatkową premię punktową podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu. Powyższe nie oznacza jednak, że wszyscy mieszkańcy danej gminy zagrożonej trwałą marginalizacją to osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Ostateczna ocena spełnienia kryteriów ogólnych i specyficznych (dostępu i punktowych) dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu na podstawie całościowych zapisów.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 15.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 15.07.2024 -
Odp. pyt nr 1:
Katalog osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym został wskazany w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, Rozdział 4 Zasady interwencji EFS+ w obszarze włączenia społecznego, Podrozdział 4.2. Zasady dotyczące aktywnej integracji w pkt 1.
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 projekt powinien zakładać, że co najmniej 50% grupy docelowej stanowią osoby określone w definicji przedmiotowego kryterium.
Ponadto, zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7 Wnioskodawca przeprowadza indywidualną diagnozę potrzeb i cech dla każdego uczestnika projektu i na jej podstawie określa, która z tych grup docelowych jest najbardziej zagrożona ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Diagnoza określa jednocześnie, jakie wsparcie powinno być skierowane do danego uczestnika projektu.
Odp. pyt. nr 2:
Zgodnie z definicją kryterium specyficznym dostępu nr 7 Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, w oparciu o dostępne, aktualne i weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu.
Odp. pyt. nr 3:
Zgodnie z odpowiedzią do pyt. nr 2 diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, w oparciu o dostępne, aktualne i weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu. W związku z powyższym obowiązek przeprowadzenia diagnozy wynikający z kryterium specyficznego dostępu nr 7 nie stanowi wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu.
Odp. pyt nr 4
Zgodnie z brzmieniem nazwy typu projektu nr 3, w ramach projektu należy przewidzieć działania na rzecz integracji społeczności zagrożonych wykluczeniem społecznym. W związku z tym, możliwe jest objęcie wsparciem społeczności w szerszym rozumieniu niż tylko rodzina, czyli mogą to być np. społeczności zamieszkujące obszar rewitalizowany danej gminy lub społeczność zamieszkujące określoną dzielnicę/osiedle w gminie miejskiej, np. zamieszkiwane przez osoby korzystające z mieszkań socjalnych.
Odp. pyt nr 5
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 ( SZOP) (Rozdział 3.2 Typ projektu Regulaminu wyboru projektów), przewiduje się działania skierowane do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym edukacyjne, doradcze, integracyjne, informacyjne, z zakresu poprawy stanu zdrowia, pozwalające na włączenie lub utrzymanie aktywności społecznej, służące wzmacnianiu więzi społecznych i samopomocowych. Wsparcie powinno obejmować działania na rzecz aktywności osób starszych w zakresie edukacji, integracji wewnątrz i międzypokoleniowej, przeciwdziałania e-wykluczeniu, zwiększenia aktywności w społecznościach lokalnych (typ 1 i 3). Natomiast dodatkowe formy wsparcia mogą być realizowane jako usługi towarzyszące ( wspierające) usługi aktywizacyjne, o ile wynikają ze zdiagnozowanych indywidualnych potrzeb grupy docelowej oraz cechują się kompleksowością.
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ich ponoszenia w odniesieniu do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 17.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 17.07.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1: „Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie: Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest: a) jednostka samorządu terytorialnego i/lub jednostka organizacyjna działająca w imieniu tej jednostki; albo b) związek lub porozumienie lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego; albo c) podmiot świadczący usługi społeczne; albo d) podmiot wymieniony w art. 3 ust 2 i 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U z 2023 r. poz. 571) statutowo działający w obszarze pomocy i integracji społecznej; albo e) instytucja pomocy i integracji społecznej; albo f) podmiot ekonomii społecznej”.
Ponadto zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 3: „Maksymalna liczba wniosków o dofinansowanie projektu złożona przez wnioskodawcę: Wnioskodawca, w ramach naboru, składa maksymalnie jeden wniosek o dofinansowanie projektu. Kryterium odnosi się zarówno do występowania danego podmiotu w charakterze wnioskodawcy jak i partnera. Oznacza to, że jeśli wnioskodawca złoży wniosek o dofinansowanie projektu, nie może występować już jako partner w innym wniosku o dofinansowanie projektu oraz jeśli podmiot jest partnerem w jednym wniosku o dofinansowanie projektu, nie może być jednocześnie wnioskodawcą lub partnerem w innym wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku przez jednego wnioskodawcę, Instytucja Organizująca Nabór negatywnie ocenia na etapie oceny formalnomerytorycznej wszystkie złożone w odpowiedzi na dany nabór wnioski, w związku z niespełnieniem przez wnioskodawcę kryterium specyficznego dostępu”.
Wskazana powyżej treść kryterium nr 3 oznacza, że jeden wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie projektu, zatem w omawianym przypadku wnioskować może albo jednostka samorządu terytorialnego albo jednostka organizacyjna pomocy społecznej w danej jednostce samorządu terytorialnego.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 23.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 23.07.2024 -
Klub Integracji Społecznej działa na zasadach wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1812).
Działania przedmiotowego podmiotu nie są spójne z założeniami naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24. Dedykowanym dla m.in. Klubów Integracji Społecznej jest Działanie 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa (typ projektu nr 2: Kompleksowe programy na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami, w szczególności wykorzystujące instrumenty aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej i zdrowotnej, z uwzględnieniem potrzeb w zakresie asystencji osobistej, w tym także w ramach podmiotów reintegracyjnych (WTZ, ZAZ, CIS, KIS), włącznie z tworzeniem nowych podmiotów, za wyjątkiem WTZ), realizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie.
Data zadania pytania: 26.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.07.2024 -
Minimalne wymogi w przedmiotowym zakresie nie zostały ustalone.
Data zadania pytania: 26.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.07.2024 -
Limit dotyczący maksymalnego kosztu w powyższym nie został wskazany. Należy jednakże podkreślić, iż wszystkie wydatki w projekcie powinny być niezbędne, racjonalne i efektywne tj. pozwalające uzyskać najlepszy efekt z danych nakładów.
Data zadania pytania: 26.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.07.2024 -
Zakup niezbędnych materiałów/pomocy będzie stanowił koszt kwalifikowalny w ramach kosztów bezpośrednich i zgodnie z Regulaminem wyboru projektów pkt 4.3 Budżet projektu:
„2. We wniosku o dofinansowanie projektu beneficjent przedstawia koszty bezpośrednie w formie budżetu zadaniowego oraz koszty pośrednie, o których mowa w podrozdziale 3.12. Wytycznych kwalifikowalności. Dodatkowo, we wniosku o dofinansowanie projektu wykazywany jest szczegółowy budżet ze wskazaniem jednostkowych kosztów bezpośrednich, który jest podstawą oceny kwalifikowalności wydatków na etapie oceny.
3. Budżet zadaniowy oznacza przedstawienie kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich projektu w podziale na zadania merytoryczne, np. poradnictwo specjalistyczne, psychologiczne, prawne, diagnoza potrzeb, realizacja szkoleń, itd. Zadania merytorycznego nie stanowią pojedyncze wydatki np. usługa cateringowa, hotelowa, trenerska, itd.”
Niemniej ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 29.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 29.07.2024 -
Partnerstwo projektowe może być zawarte z dowolnym podmiotem, o ile zostały spełnione wymogi, o których mowa w art. 39 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowe 2021-2027 oraz wnioskodawca lub partner wykazują doświadczenie niezbędne do realizacji projektu (zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4).
Data zadania pytania: 29.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 29.07.2024 -
Instytucja Organizująca Nabór dopuszcza możliwość objęcia wsparciem również dzieci i młodzież o ile spełnione są warunki dot. grupy docelowej wynikające z pkt 3.3 Grupy docelowe Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24. Weryfikacja zasadności zajęć radzenia sobie ze stresem, rozwojowych zostanie przeprowadzona na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu. Konieczność realizacji takich zajęć powinna również wynikać z diagnozy, o której mowa w kryterium specyficznym dostępu nr 7: Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej zidentyfikowane na obszarze jego realizacji.
Data zadania pytania: 29.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 29.07.2024 -
Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (dalej: Wytyczne dotyczące kwalifikowalności) nie wykluczają leasingu jako wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu. Należy pamiętać, że wydatek ten podlega ocenie m. in. w kontekście efektywności kosztowej z uwzględnieniem celu naboru – w przedmiotowym przypadku, czy leasing jest najbardziej efektywną metodą zapewnienia wsparcia, w szczególności w kontekście liczebności grupy docelowej i częstotliwości wsparcia, z uwzględnieniem porównania do kosztów związanych z leasingiem a innymi sposobami zapewnienia transportu, mając na uwadze środki transportu będące w zasobach wnioskodawcy. Ostateczna ocena efektywności wydatku dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w SZOP: „Wsparciem zostaną objęte osoby w kryzysie bezdomności, zagrożone bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym poprzez usługi środowiskowe (m.in. w postaci doradztwa, streetworkingu, pomocy prawnej i psychologicznej), wykorzystanie tworzonych lub istniejących mieszkań treningowych i wspomaganych lub wsparcie funkcjonowania tych mieszkań oraz innych rozwiązań łączących wsparcie społeczne i mieszkaniowe dla osób w kryzysie bezdomności, w tym programu
„Najpierw mieszkanie” (typ 2)”. Ponadto zgodnie z zapisami kryterium specyficznego dostępu nr 9: Wsparcie odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji: Ścieżka reintegracji może być realizowana w jednym projekcie lub – ze względu na złożoność problemów i potrzeb danej osoby, rodziny lub środowiska – wykraczać poza ramy jednego projektu i być kontynuowana w innym projekcie lub poza projektowo. W związku z powyższym, w ramach przedmiotowego naboru, w typie projektu nr 2 nie jest możliwe finansowanie działań w postaci kursów zawodowych.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Przedstawiony rodzaj prac remontowych jest możliwy do uwzględnienia w ramach projektu. Należy jednak mieć na uwadze, w jakiej części wskazany budynek jest wykorzystywany do realizacji projektu. Jeżeli jest to tylko część nieruchomości, to finansowanie również powinno być proporcjonalne. Decydujący może być również czas, w którym realizowane jest wsparcie w ramach projektu, czy ma ono charakter ciągły, czy tylko incydentalny, np. weekendowy.
Tego typu kryteria mają wpływ na spełnienie kwalifikowalności wskazanego wydatku, tj. racjonalności i efektywności oraz zachowania najlepszego efektu przy możliwie najniższych nakładach.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności Podrozdział 2.2. Ogólne warunki kwalifikowalności 1) Wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli: f) został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Zapisy zawarte w Podrozdziale 2.4. Cross-financing wskazują, iż wartość wydatków w ramach cross-financingu nie może stanowić więcej niż 15% finansowania UE w ramach projektu.
Kwalifikując wydatek do rozliczenia należy mieć na uwadze również zapisy podrozdziału 2.6. Trwałość projektu: 2) Obowiązek zachowania trwałości projektu zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego dotyczy projektów EFRR/FS/FST obejmujących inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne. W przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. 4) W przypadku niezachowania trwałości projektu beneficjent jest zobowiązany do zwrotu kwoty dofinansowania proporcjonalnie do okresu, w którym trwałość projektu nie została zachowana. 5) Naruszenie zasady trwałości projektu następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości projektu co najmniej jednej z poniższych przesłanek: a) zaprzestano lub przeniesiono działalność produkcyjną poza region na poziomie NUTS 2, w którym dany projekt otrzymał wsparcie, b) nastąpiła zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależną korzyść, c) nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie widzi przeciwwskazań do tego, aby Centrum Wolontariatu, które udziela wsparcia osobom w kryzysie bezdomności wydało zaświadczenie z którego będzie wynikać, że dana osoba korzysta ze wsparcia udzielanego przez dany podmiot i jest osobą w kryzysie bezdomności.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Zgodnie z definicją wskaźnika: „poprawa sytuacji społecznej oznacza osiągnięcie min. 1 z poniższych efektów: a) rozpoczęcie nauki; b) wzmocnienie motywacji do pracy po projekcie; c) zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności; d) poprawa umiejętności
rozwiązywania pojawiających się problemów; e) podjęcie wolontariatu; f) poprawa stanu zdrowia; g) ograniczenie nałogów; h) doświadczenie widocznej poprawy w funkcjonowaniu (w przypadku osób z niepełnosprawnościami)”.
Należy rozważyć zasadność przeprowadzenia ankiet w każdej wskazanej powyżej sytuacji, ewentualnie zaproponować inne, adekwatne rozwiązania (dokumenty) będące podstawą badania poprawy sytuacji uczestników.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, mieszkania treningowe i wspomagane mogą być prowadzone przez każdą jednostkę organizacyjną pomocy społecznej[1] lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzące działalność w zakresie pomocy społecznej, pieczy zastępczej lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym - na zasadach określonych w art. 25 ustawy o pomocy społecznej. Art. 25 określa zasady zlecenia realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, a dokładnie tryb zlecenia prowadzenia mieszkania. Tym samym należy rozumieć, iż w ramach pomocy społecznej osoby kierowane są tylko do mieszkań prowadzonych przez ww. podmioty na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego.
Co ważne ww. mieszkania, nie są odrębną jednostką organizacyjną pomocy społecznej, bowiem stanowią jedną z form pomocy społecznej (mianowicie jedno ze świadczeń niepieniężnych określone w art. 36 pkt 2 lit. n ustawy o pomocy społecznej) przygotowującą, przy wsparciu specjalistów, osoby w nich przebywające do prowadzenia niezależnego życia lub wspierającą te osoby w codziennym funkcjonowaniu.
Podsumowując, mając na uwadze powyższe oraz treść Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, które to wprost wskazują definicje mieszkania treningowego i wspomaganego i zostały uregulowane w ustawie o pomocy społecznej, należy rozumieć, iż mieszkania treningowe i wspomagane mogą prowadzić samodzielnie jednostki organizacyjne pomocy społecznej wymienione w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub podmioty działające na zlecenie organów administracji publicznej (organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzące działalność w zakresie pomocy społecznej, pieczy zastępczej lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym).
Ponadto w przypadku najmu mieszkań na rynku komercyjnym należy mieć na uwadze zachowanie trwałości utworzonych miejsc w mieszkaniu treningowym/wspieranym po zakończeniu realizacji projektu.
[1] Jednostka organizacyjna pomocy społecznej - regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, centrum usług społecznych - w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. poz. 1818), dom pomocy społecznej, placówkę specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Wsparcie w ramach projektu powinno być realizowane bez przekazywania uczestnikom środków finansowych, czy też bonów. Zapewnienie pomocy żywnościowej osobom potrzebującym stanowi cel Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027. Zatem z uwagi na zachowanie linii demarkacyjnej między poziomem krajowym a poziomem regionalnym ww. wsparcie nie może być realizowane w projektach składanych w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24. W przypadku biletów komunikacyjnych ich zasadność musi wynikać ze specyficznych potrzeb grupy docelowej, a przede wszystkim dane wydatki muszą być racjonalne, efektywne i niezbędne do osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników.
Niemniej ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu a co się z tym wiąże kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ponoszenia danego wydatku do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Pytanie 1:
Czy kosztem kwalifikowanym jest leasing samochodu przeznaczonego do realizacji projektu? (we wniosku znajdzie się uzasadnienie potrzeby )
Odpowiedź:
Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (dalej: Wytyczne dotyczące kwalifikowalności) nie wykluczają leasingu jako wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu. Należy pamiętać, że wydatek ten podlega ocenie m. in. w kontekście efektywności kosztowej z uwzględnieniem celu naboru – w przedmiotowym przypadku, czy leasing jest najbardziej efektywną metodą zapewnienia wsparcia, w szczególności w kontekście liczebności grupy docelowej i częstotliwości wsparcia, z uwzględnieniem porównania do kosztów związanych z leasingiem a innymi sposobami zapewnienia transportu, mając na uwadze środki transportu będące w zasobach wnioskodawcy. Ostateczna ocena efektywności wydatku dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 2:
Czy w ramach działań w typie 2 możliwa jest organizacja kursów zawodowych w myśl założenia, że zdobycie kwalifikacji zawodowych w połączeniu ze wsparciem psycho-społecznym zbliży uczestników do rynku pracy, a tym samym da możliwość wynajmu mieszkania (zmniejszy wykluczenie z dostępu do mieszkań)
Odpowiedź:
Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w SZOP: „Wsparciem zostaną objęte osoby w kryzysie bezdomności, zagrożone bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym poprzez usługi środowiskowe (m.in. w postaci doradztwa, streetworkingu, pomocy prawnej i psychologicznej), wykorzystanie tworzonych lub istniejących mieszkań treningowych i wspomaganych lub wsparcie funkcjonowania tych mieszkań oraz innych rozwiązań łączących wsparcie społeczne i mieszkaniowe dla osób w kryzysie bezdomności, w tym programu
„Najpierw mieszkanie” (typ 2)”. Ponadto zgodnie z zapisami kryterium specyficznego dostępu nr 9: Wsparcie odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji: Ścieżka reintegracji może być realizowana w jednym projekcie lub – ze względu na złożoność problemów i potrzeb danej osoby, rodziny lub środowiska – wykraczać poza ramy jednego projektu i być kontynuowana w innym projekcie lub poza projektowo. W związku z powyższym, w ramach przedmiotowego naboru, w typie projektu nr 2 nie jest możliwe finansowanie działań w postaci kursów zawodowych.
Pytanie 3:
Czy w ramach cross-financingu możliwy jest remont dachu w budynku w którym prowadzone są usługi dla osób w kryzysie bezdomności. Przeciekający dach utrudnia korzystanie z pomieszczeń na piętrze. Remont pomieszczeń na piętrze nie ma sensu bez uszczelnienia dachu. Budynek jest własnością ZNK, jest wynajmowany przez stowarzyszenie na podstawie umowy najmu.
Odpowiedź:
Przedstawiony rodzaj prac remontowych jest możliwy do uwzględnienia w ramach projektu. Należy jednak mieć na uwadze, w jakiej części wskazany budynek jest wykorzystywany do realizacji projektu. Jeżeli jest to tylko część nieruchomości, to finansowanie również powinno być proporcjonalne. Decydujący może być również czas, w którym realizowane jest wsparcie w ramach projektu, czy ma ono charakter ciągły, czy tylko incydentalny, np. weekendowy.
Tego typu kryteria mają wpływ na spełnienie kwalifikowalności wskazanego wydatku, tj. racjonalności i efektywności oraz zachowania najlepszego efektu przy możliwie najniższych nakładach.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności Podrozdział 2.2. Ogólne warunki kwalifikowalności 1) Wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli: f) został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Zapisy zawarte w Podrozdziale 2.4. Cross-financing wskazują, iż wartość wydatków w ramach cross-financingu nie może stanowić więcej niż 15% finansowania UE w ramach projektu.
Kwalifikując wydatek do rozliczenia należy mieć na uwadze również zapisy podrozdziału 2.6. Trwałość projektu: 2) Obowiązek zachowania trwałości projektu zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego dotyczy projektów EFRR/FS/FST obejmujących inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne. W przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. 4) W przypadku niezachowania trwałości projektu beneficjent jest zobowiązany do zwrotu kwoty dofinansowania proporcjonalnie do okresu, w którym trwałość projektu nie została zachowana. 5) Naruszenie zasady trwałości projektu następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości projektu co najmniej jednej z poniższych przesłanek: a) zaprzestano lub przeniesiono działalność produkcyjną poza region na poziomie NUTS 2, w którym dany projekt otrzymał wsparcie, b) nastąpiła zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależną korzyść, c) nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.
Pytanie 4:
Centrum Wolontariatu od 20 lat pomaga osobom w kryzysie bezdomności udzielając wsparcia osłonowego i integracyjnego (finansowanie: MRPiPS, RPO WL 2014-2020). Czy zgodnie z zapisem 3.3 pkt. 8 regulaminu" Do udziału w projekcie uprawnia zaświadczenie z organizacji pozarządowej świadczącej usługi na rzecz osób w kryzysie bezdomności" sami na podstawie posiadanej dokumentacji archiwalnej możemy wydać takie zaświadczenie? To samo pytanie dotyczy zapisu: "Oświadczenia co do zasady powinny być potwierdzone przez właściwy podmiot działający na rzecz opisanej grupy docelowej". Czy sami możemy to poświadczyć w przypadku osób bezdomnych, które wcześniej korzystały ze wsparcia? Jeśli nie,w jaki sposób inny podmiot (np MOPR) może potwierdzić treść oświadczenia? Czy beneficjent musi zgłosić się do MOPR by ten potwierdził fakt pozostawania w kryzysie bezdomności?
Odpowiedź:
Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie widzi przeciwwskazań do tego, aby Centrum Wolontariatu, które udziela wsparcia osobom w kryzysie bezdomności wydało zaświadczenie z którego będzie wynikać, że dana osoba korzysta ze wsparcia udzielanego przez dany podmiot i jest osobą w kryzysie bezdomności.
Pytanie 5:
"Wskaźnik rezultatu bezpośredniego: liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu". Na jakiej podstawie można stwierdzić, że sytuacja uległa poprawie. Czy wystarczające są tu dokumenty o ukończeniu wsparcia np. psychologicznego, notatka psychologa, terapeuty, fakt podjęcia zatrudnienia. Czy do badania poprawy sytuacji konieczne jest przeprowadzenie ankiety na początku i na końcu wsparcia w programie?
Odpowiedź:
Zgodnie z definicją wskaźnika: „poprawa sytuacji społecznej oznacza osiągnięcie min. 1 z poniższych efektów: a) rozpoczęcie nauki; b) wzmocnienie motywacji do pracy po projekcie; c) zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności; d) poprawa umiejętności
rozwiązywania pojawiających się problemów; e) podjęcie wolontariatu; f) poprawa stanu zdrowia; g) ograniczenie nałogów; h) doświadczenie widocznej poprawy w funkcjonowaniu (w przypadku osób z niepełnosprawnościami)”.
Należy rozważyć zasadność przeprowadzenia ankiet w każdej wskazanej powyżej sytuacji, ewentualnie zaproponować inne, adekwatne rozwiązania (dokumenty) będące podstawą badania poprawy sytuacji uczestników.
Pytanie 6:
Czy mieszkania treningowe/wspierane mogą być organizowane w mieszkaniach wynajętych na rynku komercyjnym na czas realizacji projektu? (Bez ponoszenia wydatków na dostosowanie mieszkań- remonty, usprawnienia)
Odpowiedź:
Zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, mieszkania treningowe i wspomagane mogą być prowadzone przez każdą jednostkę organizacyjną pomocy społecznej[1] lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzące działalność w zakresie pomocy społecznej, pieczy zastępczej lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym - na zasadach określonych w art. 25 ustawy o pomocy społecznej. Art. 25 określa zasady zlecenia realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, a dokładnie tryb zlecenia prowadzenia mieszkania. Tym samym należy rozumieć, iż w ramach pomocy społecznej osoby kierowane są tylko do mieszkań prowadzonych przez ww. podmioty na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego.
Co ważne ww. mieszkania, nie są odrębną jednostką organizacyjną pomocy społecznej, bowiem stanowią jedną z form pomocy społecznej (mianowicie jedno ze świadczeń niepieniężnych określone w art. 36 pkt 2 lit. n ustawy o pomocy społecznej) przygotowującą, przy wsparciu specjalistów, osoby w nich przebywające do prowadzenia niezależnego życia lub wspierającą te osoby w codziennym funkcjonowaniu.
Podsumowując, mając na uwadze powyższe oraz treść Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, które to wprost wskazują definicje mieszkania treningowego i wspomaganego i zostały uregulowane w ustawie o pomocy społecznej, należy rozumieć, iż mieszkania treningowe i wspomagane mogą prowadzić samodzielnie jednostki organizacyjne pomocy społecznej wymienione w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub podmioty działające na zlecenie organów administracji publicznej (organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzące działalność w zakresie pomocy społecznej, pieczy zastępczej lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym).
Ponadto w przypadku najmu mieszkań na rynku komercyjnym należy mieć na uwadze zachowanie trwałości utworzonych miejsc w mieszkaniu treningowym/wspieranym po zakończeniu realizacji projektu.
Pytanie 7:
Czy w projekcie można uwzględnić koszty wsparcia w postaci bonów żywnościowych, bonów odzieżowych oraz biletów komunikacji miejskiej na dojazdy na różne formy wsparcia?
Odpowiedź:
Wsparcie w ramach projektu powinno być realizowane bez przekazywania uczestnikom środków finansowych, czy też bonów. Zapewnienie pomocy żywnościowej osobom potrzebującym stanowi cel Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027. Zatem z uwagi na zachowanie linii demarkacyjnej między poziomem krajowym a poziomem regionalnym ww. wsparcie nie może być realizowane w projektach składanych w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24. W przypadku biletów komunikacyjnych ich zasadność musi wynikać ze specyficznych potrzeb grupy docelowej, a przede wszystkim dane wydatki muszą być racjonalne, efektywne i niezbędne do osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników.
Niemniej ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu a co się z tym wiąże kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ponoszenia danego wydatku do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
[1] Jednostka organizacyjna pomocy społecznej - regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, centrum usług społecznych - w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. poz. 1818), dom pomocy społecznej, placówkę specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Instytucja Ogłaszająca Nabór (ION) zaznacza, że ogłoszony nabór FELU.08.09-IZ.00-001/24 jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Tym samym realizacja działań „twardych” takich jak budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości jest możliwe zgodnie z zasadą cross-financingu. Cross-financing dotyczy wyłącznie takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu. Zakupu mebli, sprzętu, za wyjątkiem sytuacji wskazanych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 również stanowi cross-financing. Szczegółowe informacje na temat cross-financingu zawarte zostały w ww. Wytycznych.
Mając na uwadze powyższe w przypadku realizacji typu 2: Rozwój usług dla osób w kryzysie bezdomności oraz zagrożonych bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym, zgodnie z brzmieniem typu projektu kluczowa jest realizacja usług dla osób w kryzysie bezdomności oraz zagrożonych bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym.
Zgodnie z warunkami określonymi w ramach Działania 8.9 w SZOP, wartość wydatków w ramach cross-financingu stanowi nie więcej niż 15% finansowania UE. Zatem planując działania dotyczące „budowy domu/mieszkania”, wnioskodawca musi bezwzględnie przestrzegać wskazanego powyżej limitu.
Jednocześnie ION zaznacza, że w ramach 2 typu jest możliwa realizacja modelu „Najpierw mieszkanie”, co więcej wnioskodawca może uzyskać dodatkową premię punktową w przypadku, gdy projekt zakłada wykorzystanie modelu „Najpierw mieszkanie” (kryterium specyficzne premiujące nr 6). Niemniej projekt, w którym założono jedynie wybudowanie i wyposażenie mieszkań spełniających dobre praktyki "najpierw mieszkanie" nie może uzyskać dofinansowania w ramach przedmiotowego naboru.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
W ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 Instytucja Organizująca Nabór nie wprowadziła ograniczeń co do częstotliwości realizacji form wsparcia zaplanowanych w ramach naboru.
Oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób oraz powinno cechować się kompleksowością.
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 30.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024 -
Zaplanowanie działań, których celem jest nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności społecznej jest możliwe w ramach typu projektu nr 1. Aktywizacja społeczna osób najbardziej zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób starszych. Należy pamiętać, że w omawianym typie grupę docelową nie będą stanowiły tylko osoby starsze a osoby najbardziej zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Ponadto oferowane wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb osób oraz powinno cechować się kompleksowością. Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP), przewiduje się działania skierowane do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym edukacyjne, doradcze, integracyjne, informacyjne, z zakresu poprawy stanu zdrowia, pozwalające na włączenie lub utrzymanie aktywności społecznej, służące wzmacnianiu więzi społecznych i samopomocowych. Wsparcie powinno obejmować działania na rzecz aktywności osób starszych w zakresie edukacji, integracji wewnątrz i międzypokoleniowej, przeciwdziałania e-wykluczeniu, zwiększenia aktywności w społecznościach lokalnych (typ 1 i 3). Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest do uwzględnienia warunków wynikających z kryteriów specyficznych dostępu obowiązujących w ramach danego naboru, w szczególności kryterium specyficznego dostępu nr 6 Projekt zakłada odpowiednią strukturę grupy docelowej, kryterium specyficznego dostępu nr 7 Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej zidentyfikowane na obszarze jego realizacji, kryterium specyficznego dostępu nr 9 Wsparcie odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji oraz kryterium specyficznego dostępu nr 10 Wsparcie jest realizowane z wykorzystaniem kontraktu socjalnego. Są to kryteria obligatoryjne, a ich spełnienie jest niezbędne do przyznania dofinansowania.
Weryfikacja zasadności oraz racjonalności proponowanych działań projektowych zostanie poddana ocenie formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu również w zakresie kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ich ponoszenia do realizacji projektu i osiągnięcia jego celów oraz wskaźników.
Data zadania pytania: 31.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2024 -
Zapewnienie transportu dla uczestników projektu będzie stanowiło koszt kwalifikowalny o ile racjonalność jego zapewnienia wynika ze specyficznych potrzeb grupy docelowej, co należy wykazać we wniosku.
Wnioskodawca powinien dokonać analizy problemów i potrzeb potencjalnych uczestników na obszarze realizacji projektu tak, aby realizowane wsparcie jak najlepiej odpowiadało zidentyfikowanym problemom i potrzebom. Zastosowana analiza pozwoli na dopasowanie oferty pomocy w taki sposób, aby odpowiadała na rzeczywiste potrzeby danego uczestnika projektu.
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7 projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, zgodnie z uzasadnieniem w ramach kryterium oceniane będzie, czy wnioskodawca zaplanował wsparcie w oparciu o indywidualną diagnozę potrzeb i cech dla każdego uczestnika projektu, z której wynikają formy wsparcia niezbędne do poprawy jego sytuacji
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 31.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2024 -
Zgodnie z Załącznikiem nr 12 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w ramach Działania 8.9 Integracja społeczna osób najbardziej potrzebujących wsparcia, w zakresie typów projektów 1, 2 i 3: pkt. 3. Wsparcie dla mieszkań treningowych i mieszkań wspomaganych w ramach projektu polega na tworzeniu miejsc w nowo tworzonych lub istniejących mieszkaniach. 4. Wsparcie usług w ramach istniejących mieszkań treningowych, mieszkań wspomaganych jest możliwe wyłącznie pod warunkiem zwiększenia liczby miejsc w danym mieszkaniu, bez pogorszenia jakości świadczonych usług lub w przypadku mieszkań treningowych oraz mieszkań z usługami/ze wsparciem o charakterze treningowym, objęcia nowych osób, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia. Powyższe wynika z zapisów Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Sekcja 4.3.3. Usługi w mieszkaniach), spełnienie tych warunków jest niezbędne do przyznania dofinansowania.
Data zadania pytania: 31.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2024 -
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności Podrozdziałem 2.4 pkt 6 „Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie:
- zakupu gruntu i nieruchomości, o ile warunki z podrozdziału 3.4 Wytycznych są spełnione,
- zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach),
- zakupu mebli, sprzętu i pojazdów” (z wyjątkiem sytuacji wskazanej w niniejszym ppkt Wytycznych).
Instytucja Organizująca Nabór (ION) dopuszcza możliwość wykonania wskazanych w pytaniu prac remontowych. Należy jednak mieć na uwadze, że jeżeli wsparcie będzie realizowane tylko w weekendy, to jego finansowanie powinno być proporcjonalne, uwzględniając korzystanie z budynku osób nieobjętych projektem. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, w jakiej części wskazany budynek będzie wykorzystywany do realizacji projektu. Jeżeli jest to tylko część nieruchomości, to finansowanie również powinno być proporcjonalne.
Tego typu kryteria mają wpływ na spełnienie kwalifikowalności wskazanego wydatku, tj. racjonalności i efektywności oraz zachowania najlepszego efektu przy możliwie najniższych nakładach.
Ponadto zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, w projektach, w których pojawiły się nieprzewidziane na etapie planowania wydatki związane z zapewnieniem dostępności uczestnikowi/uczestniczce (lub członkowi/członkini personelu) projektu, jest możliwe zastosowanie MRU – szczegółowe zasady mechanizmu zostały opisane w pkt. 3.7 Zasady horyzontalne - Mechanizm racjonalnych usprawnień.
Data zadania pytania: 31.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2024 -
Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w SZOP: „Przewiduje się działania skierowane do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym edukacyjne, doradcze (…) (typ 1, 2, 3)”. Wnioskodawca może realizować wskazane działania ale ich zasadność musi wynikać ze specyficznych potrzeb grupy docelowej, a przede wszystkim muszą one być racjonalne, efektywne i niezbędne do osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników. Konieczność realizacji takich zajęć powinna również wynikać z diagnozy, o której mowa w kryterium specyficznym dostępu nr 7: Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej zidentyfikowane na obszarze jego realizacji. Ponadto zgodnie z zapisami kryterium specyficznego dostępu nr 9: Wsparcie odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji: Ścieżka reintegracji może być realizowana w jednym projekcie lub – ze względu na złożoność problemów i potrzeb danej osoby, rodziny lub środowiska – wykraczać poza ramy jednego projektu i być kontynuowana w innym projekcie lub poza projektowo. W związku z powyższym, w ramach przedmiotowego naboru nie jest możliwe finansowanie działań związanych z doradztwem zawodowym. W ramach Działania 8.9 możliwa jest do realizacji wyłącznie aktywizacja społeczna a nie zawodowa.
Niemniej ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacja zasadności realizacja konsultacji z psychologiem, prawnikiem i doradcą zawodowym zostanie przeprowadzona na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 31.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2024 -
Nie jest wykluczone zaplanowanie realizacji wsparcia w ramach więcej niż jednego typu – nie obowiązują ograniczenia w tym zakresie. Wnioskodawca wskazuje we wniosku o dofinansowanie jaki typ/typy projektu realizuje.
Data zadania pytania: 31.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2024 -
Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w SZOP:
2) Wsparciem zostaną objęte osoby w kryzysie bezdomności, zagrożone bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym poprzez usługi środowiskowe (m.in. w postaci doradztwa, streetworkingu, pomocy prawnej i psychologicznej), wykorzystanie tworzonych lub istniejących mieszkań treningowych i wspomaganych lub wsparcie funkcjonowania tych mieszkań oraz innych rozwiązań łączących wsparcie społeczne i mieszkaniowe dla osób w kryzysie bezdomności, w tym programu „Najpierw mieszkanie” (typ 2).
Należy pamiętać, że przy realizacji typu projektu nr 2 wnioskodawca musi spełnić kryterium specyficzne dostępu nr 8: Projekt zakłada wdrożenie rozwiązań łączących wsparcie społeczne i mieszkaniowe. Dostęp do poradnictwa, doradztwa, streetworkingu, terapii w połączeniu ze wsparciem mieszkaniowym pozwoli na ograniczenie problemu bezdomności, a osoby w kryzysie bezdomności oraz zagrożone bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym uzyskają wsparcie w powrocie do społeczeństwa. Istotnym elementem wsparcia świadczonego w środowisku jest przede wszystkim możliwość przebywania w mieszkaniu treningowym lub mieszkaniu wspomaganym, które są formą pomocy społecznej przygotowującą pod opieką specjalistów osoby tam przebywające do prowadzenia samodzielnego życia lub wspomagającą te osoby w codziennym funkcjonowaniu. Kryterium zostanie spełnione, jeżeli Wnioskodawca uwzględni w ramach projektu działania łączące realizację elementów społecznych w postaci usług w zakresie przeciwdziałania bezdomności i wspierających te osoby (np. usług streetworkingu), jak i mieszkaniowych.
Data zadania pytania: 31.07.2024Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2024 -
Zgodnie z zapisami kryterium specyficznego dostępu nr 5 Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej, tj. zgodnie z definicją kryterium: Projekt skierowany jest wyłącznie do osób, które pracują lub zamieszkują na obszarze województwa lubelskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego. Wymóg ten nie ma zastosowania do osób w kryzysie bezdomności, dla których warunkiem jest przebywanie na obszarze województwa lubelskiego.
W związku z powyższym ważne jest, aby osoba w kryzysie bezdomności będąca grupą docelową projektu przebywała na terenie woj. lubelskiego.
W związku z opisaną w zapytaniu sytuacją, w przypadku realizacji typu projektu nr 2, gdzie grupę docelową projektu będą stanowiły osoby w kryzysie bezdomności przebywające w placówce prowadzonej przez daną gminę należy mieć na uwadze, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 11 wsparcie realizowane w ramach projektu jest zgodnie z zasadą deinstytucjonalizacji, tj. wsparcie zaplanowane w ramach projektu nie będzie miało charakteru instytucjonalnego, co oznacza ze nie można wspierać grupy docelowej przebywającej w opiece instytucjonalnej, np. w placówce interwencyjnego zakwaterowania m.in. noclegownie, schroniska dla bezdomnych, ogrzewalnie.
Dodatkowo należy mieć na uwadze spełnienie zasady dodatkowości, stanowiącej, że wsparcie w ramach projektu nie powoduje zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług przez Beneficjenta. Zatem realizacja wsparcia ze środków europejskich może jedynie stanowić uzupełnienie dotychczasowego finansowania z publicznych środków krajowych.
Data zadania pytania: 01.08.2024Data udzielenia odpowiedzi: 01.08.2024 -
Najem mieszkania jest kosztem kwalifikowalnym o ile spełnione są warunki wynikające z Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Sekcja 3.4.3. Nabycie innych tytułów prawnych do nieruchomości. Przytoczone w treści zapytania informacje na temat organizacji formy wsparcia, jaką byłoby funkcjonowanie mieszkań na potrzeby uczestników projektu, noszą znamiona mieszkań treningowych/wspomaganych. W związku z powyższym ich funkcjonowanie reguluje art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, z późn. zm.) i wynikające z niego obowiązki.
Data zadania pytania: 02.08.2024Data udzielenia odpowiedzi: 02.08.2024 -
Beneficjent ma obowiązek zachowania trwałości rezultatów zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, w szczególności osiągnięcia wskaźników produktu i rezultatu określonych we wniosku o dofinansowanie projektu. W ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24 nie zostały wskazane szczegółowe zasady zachowania trwałości projektu. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Podrozdział 2.6. Trwałość projektu: 1) Zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektu musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. W przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają inne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami. W przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej.
Data zadania pytania: 09.08.2024Data udzielenia odpowiedzi: 09.08.2024 -
Zgodnie z kryteriami, które stanowią załącznik do regulaminu wyboru projektów, Wnioskodawca ma możliwość uzyskania dodatkowej premii punktowej w wysokości 5 punktów za spełnienie kryterium specyficznego premiującego nr 6: Projekt zakłada wykorzystanie modelu Najpierw mieszkanie. Zgodnie z definicją kryterium Model Najpierw mieszkanie, testowany w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój, jest najbardziej skuteczną metodą wspierania osób w kryzysie bezdomności. Wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania i uzasadnienia wykorzystania przedmiotowego modelu. Rekomendacje z wdrażania znajdą się w „Podręczniku –Model Najpierw Mieszkanie – rekomendacje wdrażania”, dostępnym pod linkiem: Model Najpierw Mieszkanie (https://drive.google.com/file/d/14bkZfySSQffC-OeK8lNp5_3b5w9tF819/view). Definicja kryterium, w tym odniesienie za pośrednictwem linka do konkretnego podręcznika wskazuje jakie warunki należy spełnić, aby mogły zostać przyznane dodatkowe punkty premiujące. Kryterium premiujące jest kryterium fakultatywnym i jego spełnienie nie jest konieczne do przyznania dofinansowania, nie wyklucza to również realizacji projektu zgodnie z modelem „Najpierw Mieszkanie – otwarty model zakończenia bezdomności”.
Data zadania pytania: 09.08.2024Data udzielenia odpowiedzi: 09.08.2024
Finanse
Termin naboru
start
27.06.2024koniec
27.08.2024Wyniki
17.01.2025Instytucja ogłaszająca nabór
