Pytanie 1:

Czy kosztem kwalifikowanym jest leasing samochodu przeznaczonego do realizacji projektu? (we wniosku znajdzie się uzasadnienie potrzeby )

Odpowiedź:

Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (dalej: Wytyczne dotyczące kwalifikowalności) nie wykluczają leasingu jako wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu. Należy pamiętać, że wydatek ten podlega ocenie m. in. w kontekście efektywności kosztowej z uwzględnieniem celu naboru – w przedmiotowym przypadku, czy leasing jest najbardziej efektywną metodą zapewnienia wsparcia, w szczególności w kontekście liczebności grupy docelowej i częstotliwości wsparcia, z uwzględnieniem porównania do kosztów związanych z leasingiem a innymi sposobami zapewnienia transportu, mając na uwadze środki transportu będące w zasobach wnioskodawcy. Ostateczna ocena efektywności wydatku dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 2:

Czy w ramach działań w typie 2 możliwa jest organizacja kursów zawodowych w myśl założenia, że zdobycie kwalifikacji zawodowych w połączeniu ze wsparciem psycho-społecznym zbliży uczestników do rynku pracy, a tym samym da możliwość wynajmu mieszkania (zmniejszy wykluczenie z dostępu do mieszkań)

Odpowiedź:

Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.9 w SZOP: „Wsparciem zostaną objęte osoby w kryzysie bezdomności, zagrożone bezdomnością lub wykluczeniem mieszkaniowym poprzez usługi środowiskowe (m.in. w postaci doradztwa, streetworkingu, pomocy prawnej i psychologicznej), wykorzystanie tworzonych lub istniejących mieszkań treningowych i wspomaganych lub wsparcie funkcjonowania tych mieszkań oraz innych rozwiązań łączących wsparcie społeczne i mieszkaniowe dla osób w kryzysie bezdomności, w tym programu

„Najpierw mieszkanie” (typ 2)”. Ponadto zgodnie z zapisami kryterium specyficznego dostępu nr 9: Wsparcie odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji: Ścieżka reintegracji może być realizowana w jednym projekcie lub – ze względu na złożoność problemów i potrzeb danej osoby, rodziny lub środowiska – wykraczać poza ramy jednego projektu i być kontynuowana w innym projekcie lub poza projektowo. W związku z powyższym, w ramach przedmiotowego naboru, w typie projektu nr 2 nie jest możliwe finansowanie działań w postaci kursów zawodowych.

Pytanie 3:

Czy w ramach cross-financingu możliwy jest remont dachu w budynku w którym prowadzone są usługi dla osób w kryzysie bezdomności. Przeciekający dach utrudnia korzystanie z pomieszczeń na piętrze. Remont pomieszczeń na piętrze nie ma sensu bez uszczelnienia dachu. Budynek jest własnością ZNK, jest wynajmowany przez stowarzyszenie na podstawie umowy najmu.

Odpowiedź:

Przedstawiony rodzaj prac remontowych jest możliwy do uwzględnienia w ramach projektu. Należy jednak mieć na uwadze, w jakiej części wskazany budynek jest wykorzystywany do realizacji projektu. Jeżeli jest to tylko część nieruchomości, to finansowanie również powinno być proporcjonalne. Decydujący może być również czas, w którym realizowane jest wsparcie w ramach projektu, czy ma ono charakter ciągły, czy tylko incydentalny, np. weekendowy.

Tego typu kryteria mają wpływ na spełnienie kwalifikowalności wskazanego wydatku, tj. racjonalności i efektywności oraz zachowania najlepszego efektu przy możliwie najniższych nakładach.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności Podrozdział 2.2. Ogólne warunki kwalifikowalności 1) Wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli: f) został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Zapisy zawarte w Podrozdziale 2.4. Cross-financing wskazują, iż wartość wydatków w ramach cross-financingu nie może stanowić więcej niż 15% finansowania UE w ramach projektu.

Kwalifikując wydatek do rozliczenia należy mieć na uwadze również zapisy podrozdziału 2.6. Trwałość projektu: 2) Obowiązek zachowania trwałości projektu zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego dotyczy projektów EFRR/FS/FST obejmujących inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne. W przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. 4) W przypadku niezachowania trwałości projektu beneficjent jest zobowiązany do zwrotu kwoty dofinansowania proporcjonalnie do okresu, w którym trwałość projektu nie została zachowana. 5) Naruszenie zasady trwałości projektu następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości projektu co najmniej jednej z poniższych przesłanek: a) zaprzestano lub przeniesiono działalność produkcyjną poza region na poziomie NUTS 2, w którym dany projekt otrzymał wsparcie, b) nastąpiła zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależną korzyść, c) nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.

Pytanie 4:

Centrum Wolontariatu od 20 lat pomaga osobom w kryzysie bezdomności udzielając wsparcia osłonowego i integracyjnego (finansowanie: MRPiPS, RPO WL 2014-2020). Czy zgodnie z zapisem 3.3 pkt. 8 regulaminu" Do udziału w projekcie uprawnia zaświadczenie z organizacji pozarządowej świadczącej usługi na rzecz osób w kryzysie bezdomności" sami na podstawie posiadanej dokumentacji archiwalnej możemy wydać takie zaświadczenie? To samo pytanie dotyczy zapisu: "Oświadczenia co do zasady powinny być potwierdzone przez właściwy podmiot działający na rzecz opisanej grupy docelowej". Czy sami możemy to poświadczyć w przypadku osób bezdomnych, które wcześniej korzystały ze wsparcia? Jeśli nie,w jaki sposób inny podmiot (np MOPR) może potwierdzić treść oświadczenia? Czy beneficjent musi zgłosić się do MOPR by ten potwierdził fakt pozostawania w kryzysie bezdomności?

Odpowiedź:

Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie widzi przeciwwskazań do tego, aby Centrum Wolontariatu, które udziela wsparcia osobom w kryzysie bezdomności wydało zaświadczenie z którego będzie wynikać, że dana osoba korzysta ze wsparcia udzielanego przez dany podmiot i jest osobą w kryzysie bezdomności.

Pytanie 5:

"Wskaźnik rezultatu bezpośredniego: liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu". Na jakiej podstawie można stwierdzić, że sytuacja uległa poprawie. Czy wystarczające są tu dokumenty o ukończeniu wsparcia np. psychologicznego, notatka psychologa, terapeuty, fakt podjęcia zatrudnienia. Czy do badania poprawy sytuacji konieczne jest przeprowadzenie ankiety na początku i na końcu wsparcia w programie?

Odpowiedź:

Zgodnie z definicją wskaźnika: „poprawa sytuacji społecznej oznacza osiągnięcie min. 1 z poniższych efektów: a) rozpoczęcie nauki; b) wzmocnienie motywacji do pracy po projekcie; c) zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności; d) poprawa umiejętności

rozwiązywania pojawiających się problemów; e) podjęcie wolontariatu; f) poprawa stanu zdrowia; g) ograniczenie nałogów; h) doświadczenie widocznej poprawy w funkcjonowaniu (w przypadku osób z niepełnosprawnościami)”.

Należy rozważyć zasadność przeprowadzenia ankiet w każdej wskazanej powyżej sytuacji, ewentualnie zaproponować inne, adekwatne rozwiązania (dokumenty) będące podstawą badania poprawy sytuacji uczestników.

Pytanie 6:

Czy mieszkania treningowe/wspierane mogą być organizowane w mieszkaniach wynajętych na rynku komercyjnym na czas realizacji projektu? (Bez ponoszenia wydatków na dostosowanie mieszkań- remonty, usprawnienia)

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, mieszkania treningowe i wspomagane mogą być prowadzone przez każdą jednostkę organizacyjną pomocy społecznej[1] lub organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzące działalność w zakresie pomocy społecznej, pieczy zastępczej lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym - na zasadach określonych w art. 25 ustawy o pomocy społecznej. Art. 25 określa zasady zlecenia realizacji zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej, a dokładnie tryb zlecenia prowadzenia mieszkania. Tym samym należy rozumieć, iż w ramach pomocy społecznej osoby kierowane są tylko do mieszkań prowadzonych przez ww. podmioty na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego.

Co ważne ww. mieszkania, nie są odrębną jednostką organizacyjną pomocy społecznej, bowiem stanowią jedną z form pomocy społecznej (mianowicie jedno ze świadczeń niepieniężnych określone w art. 36 pkt 2 lit. n ustawy o pomocy społecznej) przygotowującą, przy wsparciu specjalistów, osoby w nich przebywające do prowadzenia niezależnego życia lub wspierającą te osoby w codziennym funkcjonowaniu.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe oraz treść Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, które to wprost wskazują definicje mieszkania treningowego i wspomaganego i zostały uregulowane w ustawie o pomocy społecznej, należy rozumieć, iż mieszkania treningowe i wspomagane mogą prowadzić samodzielnie jednostki organizacyjne pomocy społecznej wymienione w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub podmioty działające na zlecenie organów administracji publicznej (organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzące działalność w zakresie pomocy społecznej, pieczy zastępczej lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym).

Ponadto w przypadku najmu mieszkań na rynku komercyjnym należy mieć na uwadze zachowanie trwałości utworzonych miejsc w mieszkaniu treningowym/wspieranym po zakończeniu realizacji projektu.

Pytanie 7:

Czy w projekcie można uwzględnić koszty wsparcia w postaci bonów żywnościowych, bonów odzieżowych oraz biletów komunikacji miejskiej na dojazdy na różne formy wsparcia?

Odpowiedź:

Wsparcie w ramach projektu powinno być realizowane bez przekazywania uczestnikom środków finansowych, czy też bonów. Zapewnienie pomocy żywnościowej osobom potrzebującym stanowi cel Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027. Zatem z uwagi na zachowanie linii demarkacyjnej między poziomem krajowym a poziomem regionalnym ww. wsparcie nie może być realizowane w projektach składanych w ramach naboru nr FELU.08.09-IZ.00-001/24. W przypadku biletów komunikacyjnych ich zasadność musi wynikać ze specyficznych potrzeb grupy docelowej, a przede wszystkim dane wydatki muszą być racjonalne, efektywne i niezbędne do osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników.

Niemniej ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu a co się z tym wiąże kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ponoszenia danego wydatku do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.


[1] Jednostka organizacyjna pomocy społecznej - regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, centrum usług społecznych - w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. poz. 1818), dom pomocy społecznej, placówkę specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej.

Data zadania pytania: 30.07.2024
Data udzielenia odpowiedzi: 30.07.2024

Pytanie wystepuje w następujących naborach