Zgodnie z Podrozdziałem 3.3 Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 grupę docelową stanowią: dzieci w wieku przedszkolnym (zgodnie z ustawą Prawo oświatowe) i ich opiekunowie; dzieci w wieku przedszkolnym, uczniowie i ich rodzice / opiekunowie prawni z doświadczeniem migracji; ośrodki wychowania przedszkolnego (z wyłączeniem specjalnych); przedstawiciele kadry ośrodków wychowania przedszkolnego; przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego z terenu regionu oraz ich kadra (w tym nauczyciele).
W związku z powyższym potwierdzenie posiadania przez dziecko specjalnych potrzeb edukacyjnych nie stanowi warunku uczestnictwa w projekcie. Jednakże w przypadku planowania objęcia wsparciem w ramach projektu dzieci o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźnik produktu „Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem” wraz ze wskazaniem źródła danych do pomiaru wskaźnika. Wskaźnik mierzy liczbę dzieci / uczniów objętych w ramach programu wsparciem w zakresie zidentyfikowanych specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym wynikających z niepełnosprawności.
Należy mieć również na uwadze, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 „Projekt odpowiada na zdiagnozowane potrzeby i problemy w obszarze realizacji edukacji przedszkolnej”, zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane potrzeby, a wnioski z diagnozy powinny zostać uwzględnione we wniosku o dofinansowanie.
Powyższe oznacza, że wnioskodawca ma możliwość zaplanować wsparcie w ramach typu 3 niezależnie od tego czy do placówki aktualnie uczęszczają dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych czy też nie. Niemniej zaplanowane wsparcie powinno być indywidualnie dopasowane do potrzeb każdej z 4 placówek i wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 26.08.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 01.09.2025