Czy podczas realizacji projektu w ramach Działania 8.7 Usługi społeczne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Priorytetu VIII Zwiększenie spójności społecznej Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach naboru FELU.08.07-IZ.00-001/24 oraz Działania 8.5 Usługi społeczne (typ projektu 1 a)-d), 2) Priorytetu VIII Zwiększenie spójności społecznej, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-001/25, przy zatrudnianiu asystentów osobistych osób z niepełnosprawnością i osób świadczących usługę opieki wytchnieniowej konieczne jest stosowanie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320) lub zasada konkurencyjności, jeżeli opiekun lub osoba z niepełnosprawnością wskazuje taką osobę do zatrudnienia?

Kwestie merytoryczne

Zgodnie z § 19 umowy o dofinansowanie projektu (Załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów), beneficjent zobowiązany jest do zapewnienia konkurencyjności udzielanych zamówień w ramach projektu. W zależności od statusu beneficjenta oraz wartości zamówienia, zastosowanie znajdują odpowiednio:

  1. Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych – w przypadku, gdy beneficjent jest zamawiającym w rozumieniu art. 4–6 ustawy Pzp.
  2. Zasada konkurencyjności – określona w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków, w przypadku beneficjenta, który nie jest zamawiającym oraz gdy wartość zamówienia przekracza 50 tys. zł netto.

Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2019 r. – Prawo zamówień publicznych, zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Jeżeli wskazanie wykonawcy przez uczestnika projektu jest uzasadnione i udokumentowane, a świadczenie ma charakter spersonalizowany, co uniemożliwia realizację przez innego wykonawcę ze względu na szczególne potrzeby danej osoby, można odstąpić od stosowania przepisów Pzp lub zasady konkurencyjności. W takim przypadku należy sporządzić odpowiednie uzasadnienie oraz dokumentację potwierdzającą wybór przez uczestnika, aby zapewnić przejrzystość wydatków i ich właściwe udokumentowanie.

Jednocześnie przypominamy, że beneficjent w każdym przypadku jest zobowiązany do prawidłowego i przejrzystego udokumentowania procesu wyboru wykonawcy, w sposób umożliwiający weryfikację zgodności z obowiązującymi przepisami i zasadami Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Ponadto zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027: "Zasady konkurencyjności nie stosuje się do (...) zamówień, których przedmiotem są usługi wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej (z wyłączeniem usług świadczonych w placówkach wsparcia dziennego i placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego), sąsiedzkie usługi opiekuńcze, usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania i specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, usługi asystenckie – świadczone osobiście przez osoby wskazane lub zaakceptowane przez uczestnika projektu".

W opinii Departamentu Kontroli i Audytu Wewnętrznego w przypadku kontroli przeprowadzanej przez Oddział Kontroli PR ds. EFS sprawa będzie badana indywidualnie, pod kątem zgodności z obowiązującymi procedurami prawnymi. Pragnę nadmienić, iż to na beneficjencie ciąży obowiązek prawidłowego stosowania przepisów prawa.

Data zadania pytania: 07.10.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 14.10.2025

Pytanie wystepuje w następujących naborach