W Rozdziale 3 Standardów dostępności dla polityki spójności 2021–2027, stanowiących załącznik nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, określono minimalne wymagania dla projektów szkoleniowych, tj.: (…) 3. Wszystkie działania świadczone w projektach, odbywają się w budynkach (miejscach), w których: • wejście do budynku jest na poziomie terenu wokół budynku, a jeśli w budynku (lub przed wejściem do budynku) zastosowano schody to jest winda, dostępny podjazd lub sprawna platforma przyschodowa, o ile to możliwe, zainstalowana przy wejściu głównym/schodach głównych ( Patrz: Standard architektoniczny); • na kondygnacjach dostępnych dla osób z niepełnosprawnością są przystosowane toalety ( Patrz: Standard architektoniczny); • o ile to możliwe, na korytarzach nie ma wystających gablot, reklam, elementów dekoracji, które mogłyby być przeszkodą dla osób z niepełnosprawnościami. Czy w przypadku, gdy szkoła nie spełnia w/w warunków, można zaplanować w budynku działania projektu? Czy w ramach cross-financingu w typie projektu 1. a) można zaplanować dostosowanie szkoły do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz do potrzeb nauczycieli z niepełnosprawnościami w zakresie określonym w standardach dostępności i/lub ustawie o dostępności, np. budowę podjazdu, poszerzenie drzwi lub dostosowanie toalety do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Inne

Wnioskodawca ma możliwość realizacji projektu pod warunkiem, że zapewni dostępność dla wszystkich użytkowników bez jakiejkolwiek dyskryminacji, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Jeżeli budynek, w którym planowana jest realizacja projektu nie spełnia wymagań określonych w standardach dostępności, wnioskodawca ma możliwość zaplanowania w projekcie działań, które umożliwią uczestnictwo w projekcie osobom z niepełnosprawnościami. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której odmawia się dostępu do uczestnictwa w projekcie osobie z niepełnosprawnościami ze względu na bariery na przykład: architektoniczne, komunikacyjne czy cyfrowe.

Należy mieć na uwadze, że obligatoryjne jest spełnienie kryterium ogólnego horyzontalnego nr 2 tj. Projekt jest zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt musi zapewniać dostępność dla wszystkich użytkowników bez jakiejkolwiek dyskryminacji, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z Rozporządzeniem 2021/1060 (w szczególności art. 9), oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

W ramach niniejszego naboru możliwe jest dostosowanie placówki/szkoły do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4: Cross – financing i zakup środków trwałych:

a) zakup środków trwałych i/lub wydatków w ramach cross–financingu w projekcie jest możliwy pod warunkiem objęcia takim wsparciem wyłącznie szkół/placówek oświatowych do których skierowany jest projekt.

W ramach niniejszego naboru zgodnie z SZOP, wartość wydatków w ramach cross -financingu stanowi nie więcej niż 25% finansowania UE.

Katalog wydatków, które uznaje się za cross-financing został określony w podrozdziale 2.4.Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027 Cross-financing dotyczy wyłącznie takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu.

Data zadania pytania: 18.05.2023
Data udzielenia odpowiedzi: 05.06.2023

Pytanie wystepuje w następujących naborach