czy w ramach realizacji wyłącznie typu 3 projektu (w jednej ze Szkół Podstawowych prowadzących OWP) - Możliwy jest zakup wyposażenia placu zabaw. Urządzenia będą na trwale związane z gruntem.

Kwestie merytoryczne

Wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach), są możliwe do realizacji w ramach cross-financingu zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 2.4. Cross-financing). Zgodnie z Wytycznymi wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in.: jest zgodny z przepisami prawa, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Zaplanowane w projekcie wyposażenie placu zabaw powinno wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb i być niezbędne do realizacji wsparcia przewidzianego w ramach typu projektu nr 3 Programy rozwojowe OWP.

Należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 8 „Wsparcie w zakresie infrastruktury i wyposażenia, w tym wydatków w ramach cross-financingu lub zakupu środków trwałych w projekcie jest możliwe pod warunkiem objęcia takim wsparciem wyłącznie OWP, do których skierowany jest projekt”. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że jeżeli projekt będzie realizowany na rzecz oddziału przedszkolnego funkcjonującego przy szkole podstawowej, wsparcie może być skierowane jedynie do tego oddziału, jego kadry i dzieci przedszkolnych. Nie ma możliwości wspierania przedsięwzięć, których beneficjentem będą uczniowie lub nauczyciele szkoły podstawowej. W przypadku infrastruktury, z której będą mogły korzystać nie tylko dzieci przedszkolne, jej ewentualne dofinansowanie mogłoby nastąpić jedynie przy zachowaniu odpowiedniej proporcji kwalifikowalnych kosztów (uzależnionej od proporcji dzieci przedszkolnych względem uczniów szkoły).

Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

Data zadania pytania: 20.09.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 25.09.2025

Pytanie wystepuje w następujących naborach