Czy w ramach typu 1a oraz typu 1b możliwe jest udzielenie wsparcia kadrze GOPS w postaci szkoleń w zakresie tematyki związanej z rozwojem usług dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze oraz usług w zakresie przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy w rodzinie? Wnioskodawca planuje, iż nabyte w trakcie szkoleń wiedza i kompetencje zostaną następnie wykorzystane do realizacji zadań merytorycznych w projekcie (dla pracowników GOPS zostaną przewidziane w budżecie projektu w ramach kosztów bezpośrednich dodatki do wynagrodzeń za realizację usług wykraczających poza podstawowe obowiązki służbowe). Wątpliwości nasze w powyższym kontekście wzbudza nazwa typu 2 projektu, tj. ujęcie w niej szkoleń. Czy Wnioskodawca nie powinien przypadkiem wskazać w ramach projektu także typ 2 Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej oraz innych całodobowych instytucji opieki nad dziećmi i rodziną oraz szkolenie kadr. Podkreślenia wymaga fakt, że wnioskodawca nie będzie realizował działań w zakresie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej oraz innych całodobowych instytucji opieki nad dziećmi i rodziną. Czy udzielenie wsparcia w postaci szkoleń dla pracowników jest możliwe wyłącznie w zakresie instytucji na poziomie powiatów, które odpowiadają za kwestie pieczy zastępczej oraz innych całodobowych instytucji opieki nad dziećmi i rodziną (PCPR) w ramach typu 2 projektu? Reasumując, w którym typie projektu możliwa jest realizacja szkoleń dla pracowników GOPS, których efekty zostaną wykorzystane w tym samym projekcie podczas realizacji działań z zakresu Typu projektu 1a i 1b?

Kwestie merytoryczne

Zgodnie z zapisami typów projektów w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej, możliwa jest realizacja wsparcia dla rodzin wychowujących dzieci, w tym przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze (typ 1a) oraz w zakresie przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy w rodzinie (typ 1b). Ze wskazanych typów nie wynika wprost możliwość realizacji szkoleń dla kadry.

Realizacja wsparcia w postaci szkolenia kadr w zakresie tematyki związanej z realizacją typu 1a i 1b jest możliwa jedynie jako uzupełnienie działań projektowych, tj. planowane szkolenia powinny być co do zasady kompleksowe i bezpośrednio powiązane z realizacją działań merytorycznych zaplanowanych w ramach projektu. Przy tym należy zaznaczyć, że nie ma konieczności wskazywania typu projektu 2 Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej oraz innych całodobowych instytucji opieki nad dziećmi i rodziną oraz szkolenie kadr. Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście niezbędności ponoszenia wydatków do realizacji projektu i osiągniecia jego celów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

Data zadania pytania: 29.07.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 31.07.2025

Pytanie wystepuje w następujących naborach