Instytucja Ogłaszająca Nabór (ION) wyjaśnia, że warunek zawarty w załączniku nr 12 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektów 3 i 4: „Mieszkania treningowe oraz mieszkania wspomagane nie mogą być zlokalizowane na nieruchomości, na której znajduje się placówka opieki instytucjonalnej”, należy interpretować w następujący sposób:
Pojęcie "nieruchomość" jest określone w kodeksie cywilnym i tę definicję należy stosować.
Natomiast opiekę instytucjonalną należy rozumieć zgodnie z definicją uwzględnioną w Regulaminu wyboru projektów: tj.:
„opieka instytucjonalna – usługi świadczone:
a) w placówce opiekuńczo-pobytowej, czyli placówce wieloosobowego, całodobowego pobytu i opieki, w której liczba mieszkańców jest większa niż 8 osób, lub w której spełniona jest co najmniej jedna z poniższych przesłanek:
i. usługi nie są świadczone w sposób zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);
ii. wymagania organizacyjne mają pierwszeństwo przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców;
iii. mieszkańcy nie mają wystarczającej kontroli nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą w zakresie funkcjonowania w ramach placówki;
iv. mieszkańcy są odizolowani od ogółu społeczności lub zmuszeni do mieszkania razem; (…)
Z uwagi na powyższe Wnioskodawca musi rozważyć czy prowadzony Środowiskowy Dom Samopomocy spełnia ww. przesłanki klasyfikujące go do opieki instytucjonalnej.
Jednocześnie ION informuje, że niezależnie od powyższego wsparcie w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-003/24 dotyczy wyłącznie usług świadczonych w społeczności lokalnej.
Powyższe wynika z warunku określonego dla Działania 8.5 w SZOP: „Wsparcie z zakresu usług społecznych dotyczy wyłącznie usług świadczonych w społeczności lokalnej.” Usługi świadczone w społeczności lokalnej należy interpretować zgodnie definicją zawartą w Regulaminie wyboru projektów, tj.:
„usługi społeczne lub zdrowotne umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym, a dzieciom życie w rodzinie lub rodzinnej pieczy zastępczej. Usługi te zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny lub społeczności lokalnej oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich. Są to usługi świadczone w sposób:
a) zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);
b) umożliwiający odbiorcom tych usług kontrolę nad swoim życiem i nad
decyzjami, które ich dotyczą (w zakresie wsparcia dzieci uwzględnianie ich
zdania);
c) zapewniający, że odbiorcy usług nie są odizolowani od ogółu społeczności lub
nie są zmuszeni do mieszkania razem;
d) gwarantujący, że wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed
indywidualnymi potrzebami osoby z niej korzystającej.
Warunki, o których mowa w lit. a–d, muszą być spełnione łącznie.”
W kontekście zadanego pytania należy zwrócić szczególną uwagę czy mieszkańcy w planowanej lokalizacji nie będą odizolowani od ogółu społeczności oraz czy będzie możliwe podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich.
Ponadto ION zaznacza, że usługi w postaci mieszkań treningowych lub mieszkań wspomaganych w ramach przedmiotowego naboru powinny być realizowane zgodnie ze znowelizowaną Ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. 2023 r. poz. 901 z późn. zm.), tj. zgodnie ze standardem wynikającym z ww. ustawy oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z uwzględnieniem dodatkowych uregulowań wynikających z Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027.