Proszę o odpowiedź na pytanie dotyczące naboru nr FELU.10.05-IZ.00-001/24 w ramach działania: 10.5 Wsparcie edukacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych: Program rozwojowy – zgodnie z definicją ze str. 29: 16. Program rozwojowy (typ 4,5): a) stanowi kompleksową odpowiedź na zdiagnozowane, indywidualne potrzeby danej szkoły/placówki oświatowej, jej uczniów, rodziców i nauczycieli b) zawiera rozwiązania na rzecz rozwoju edukacji włączającej w danej szkole/placówce, c) powinien w sposób możliwie jak najszerszy traktować istniejące potrzeby, w tym obligatoryjnie w zakresie edukacji włączającej, d) przeprowadzona diagnoza powinna być podstawą przyjętych rozwiązań, e) zaplanowane przedsięwzięcia stosują zasady uniwersalnego projektowania i racjonalnego dostosowania, f) program rozwojowy zawarty we wniosku o dofinansowanie powinien stanowić odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby i skutkować kompleksowym, trwałym podniesieniem jakości świadczonych usług oraz przygotowaniem szkoły/placówki do prowadzenia edukacji włączającej. Wnioskodawca zakłada realizację projektu w formule partnerskiej – Partner (firma szkoleniowa -służba publiczna) byłby odpowiedzialny m.in. za realizację szkoleń, kursów zawodowych – typ 5 b) dodatkowe zajęcia specjalistyczne umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności zawodowych, w szczególności w zakresie zielonej transformacji oraz kompetencji cyfrowych. Czy firma szkoleniowa jest podmiotem upoważnionym do realizacji programu rozwojowego?

Uprawnione podmioty

Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 3 "Projekt jest zgodny ze strategią terytorialną" obowiązującym dla naboru nr FELU.10.05-IZ.00-001/24 weryfikacji podlegać będzie, czy projekt został zidentyfikowany w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji ZIT, pozytywnie zaopiniowanej przez Instytucję Zarządzającą pod kątem możliwości jej finansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Powyższe oznacza, że możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie w partnerstwie z np. PES, NGO’s jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy przedsięwzięcie zostało zidentyfikowane do realizacji w formule partnerstwa w strategii terytorialnej będącej podstawą realizacji ZIT.

W kwestii odpowiedzi na pytanie czy firma szkoleniowa jest podmiotem upoważnionym do realizacji programu rozwojowego należy podkreślić, że według stanowiska Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, zgodnie z doświadczeniami z ubiegłej perspektywy wskazane jest, aby projekty edukacyjne były bezpośrednio realizowane przez organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe, czyli podmioty odpowiedzialne za prowadzenie procesu edukacyjnego. Główna odpowiedzialność za realizację procesu edukacyjnego i projektów współfinansowanych z EFS+, które ten proces wspierają, spoczywa na organie prowadzącym lub placówce systemu oświaty, mających pełną informację na temat obszarów wymagających wsparcia. Angażowanie podmiotów zewnętrznych może być uzasadnione tylko w określonych sytuacjach. Angażowanie wykonawców zewnętrznych (firm lub osób fizycznych) do realizacji usług edukacyjnych w postaci zajęć dofinansowanych z EFS+ w szkole publicznej ma charakter uzupełniający do powierzania tych zadań nauczycielkom i nauczycielom na podstawie ustawy - Karta Nauczyciela i zatrudniania ich zgodnie z art. 16 ustawy - Prawo oświatowe. Takie zaangażowanie będzie miało miejsce tylko i wyłącznie w przypadku, gdy charakter zajęć zaplanowanych w ramach projektu nie wymaga ich prowadzenia przez nauczycieli i nauczycielki posiadających kwalifikacje, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy – Karta Nauczyciela. Prawdopodobnym jest, że zaangażowanie podmiotu zewnętrznego wystąpi w przypadku realizacji specjalistycznych zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic, nierealizowanych w ramach standardowej oferty szkoły.

Data zadania pytania: 27.06.2024
Data udzielenia odpowiedzi: 27.06.2024

Pytanie wystepuje w następujących naborach