Proszę o wyjaśnienie, czy w przypadku elementów projektu zakupionych w ramach limitu crossfinancingu, które w okresie realizacji projektu wymagają obowiązkowych płatnych prac serwisowych lub podlegają płatnym przeglądom, koszt prac serwisowych lub przeglądów będzie uznany za koszt kwalifikowalny oraz czy koszt taki zalicza się do limitu crossfinacingu, czy też nie. Przykładowo: po zamontowaniu dźwigu osobowego lub platformy przyschodowej, urządzenia podlegają obowiązkowemu płatnemu badaniu technicznemu, bez którego nie mogą zostać dopuszczone do eksploatacji. W podrozdziale 2.4 pkt 6) wytycznych wskazano zamknięty katalog kosztów cross-financingu w projektach EFS+: Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie: a) zakupu gruntu i nieruchomości, o ile warunki z podrozdziału 3.4 są spełnione, b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach), c) zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, (…) W katalogu tym nie wskazano badań technicznych i prac serwisowych jako nalężących do limitu crossfinancigu. Zdaniem pytającego tego typu wydatki nie powinny być zatem wliczane do limitu crossfinancingu i powinny być wykazane w odrębnej pozycji budżetu projektu. Proszę o wskazanie stanowiska ION w w/w zakresie.

Kwestie merytoryczne

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 przypomina, że zgodnie z Podrozdziałem 2.4 pkt 6 „Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie:

a) zakupu gruntu i nieruchomości, o ile warunki z podrozdziału 3.4 są spełnione,

b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach),

c) zakupu mebli, sprzętu i pojazdów” (z wyjątkiem sytuacji wskazanej w ppkt c).

W związku z powyższym, ION informuje, że obowiązkowe koszty prac serwisowych czy przeglądów nie są wliczane do limitu cross-financingu. Niemniej jednak ww. obowiązkowe wydatki mogą być ponoszone w ramach kosztów bezpośrednich, jeżeli są bezpośrednio związane z elementami zakupionymi w ramach projektu.

Data zadania pytania: 17.01.2024
Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2024

Pytanie wystepuje w następujących naborach