przygotowując program do projektu FELU.08.06-IZ.00-003/24 pojawiło nam się pytanie odnośnie szkoleń dla odbiorców usług oraz ich opiekunów. Czy szkolenia z zakresu opieki nad podopiecznym, sposobów pielęgnacji, rehabilitacji lub spotkań wspierających z psychologiem mogą prowadzić specjaliści, którzy będą wchodzili w skład zespołu opieki medycznej w projekcie? Zespół będzie składał się z wykwalifikowanych osób o dużym doświadczeniu w pracy z pacjentem(lekarz, pielęgniarka, opiekun medyczny, fizjoterapeuta, psycholog, terapeuta zajęciowy). Czy przeprowadzone szkolenia mogą kończyć się jedynie potwierdzeniem uczestniczenia w nich w formie podpisu uczestnika projektu lub jego opiekuna? Czy takie szkolenia wewnętrzne będą wystarczające dla zrealizowania założeń projektu?

Kwestie merytoryczne

Wskazane w pytaniu formy szkolenia dla opiekunów faktycznych/prawnych mogą zostać przeprowadzone przez specjalistów wchodzących w skład wykwalifikowanego zespołu opieki medycznej.

Podpis uczestnika nie jest wystarczającym potwierdzeniem uczestnictwa a zarazem nabycia kwalifikacji/kompetencji po przebytym szkoleniu. Zgodnie z definicją wskaźnika rezultatu bezpośredniego „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu”, do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Zgodnie z definicją nabycie kwalifikacji lub kompetencji powinno zostać sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania. W definicji wskaźnika (załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektu: Wykaz wskaźników dotyczących Działania 8.6 Usługi zdrowotne, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027) wskazano, w jaki sposób należy zapewnić proces walidacji i certyfikacji nabytych kwalifikacji lub kompetencji. Fakt nabycia kompetencji jest weryfikowany w ramach następujących etapów:

a) ETAP I – Zakres – zdefiniowanie w ramach wniosku o dofinansowanie (w przypadku projektów) lub usługi (w przypadku Podmiotowego Systemu Finansowania) grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz zakresu tematycznego wsparcia, który będzie poddany ocenie,

b) ETAP II – Wzorzec – określony przed rozpoczęciem form wsparcia i zrealizowany w projekcie/usłudze standard wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań (wraz z informacjami o kryteriach i metodach weryfikacji tych efektów). Sposób (miejsce) definiowania informacji wymaganych w etapie II powinien zostać określony przez instytucję organizującą konkurs/przeprowadzają cą nabór projektów,

c) ETAP III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie kryteriów opisanych we wzorcu (etap II) po zakończeniu wsparcia udzielonego danej osobie, przy zachowaniu rozdzielności funkcji pomiędzy procesem kształcenia i walidacji (np. walidacja jest prowadzona przez zewnętrzny podmiot w stosunku do instytucji szkoleniowej lub w jednej instytucji szkoleniowej proces walidacji jest prowadzony przez inną osobę aniżeli proces kształcenia),

d) ETAP IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie. Nabycie kompetencji potwierdzone jest uzyskaniem dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji.

Dodatkowe informacje na temat monitorowania uzyskiwania kwalifikacji i kompetencji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ zawarte są w załączniku nr 2 do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2021-2027.

Data zadania pytania: 10.02.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 14.02.2025

Pytanie wystepuje w następujących naborach