W odniesieniu do zapisów konkursu nr FELU.08.05-IZ.00-001/25 w ramach Działania 8.5 Usługi społeczne, Typ 1: „Projekty w zakresie: a) rozwoju usług opiekuńczych świadczonych w społeczności lokalnej, w formach dziennych i całodobowych”, uprzejmie prosimy o doprecyzowanie, czy w ramach projektów składanych w przedmiotowym naborze dopuszczalne jest wsparcie całodobowe skierowane do osób niesamodzielnych, samotnych, wymagających stałej opieki w warunkach zbliżonych do domowych. W szczególności prosimy o potwierdzenie kwalifikowalności następujących elementów: – dostosowania i adaptacji pomieszczeń w celu stworzenia miejsc pobytu całodobowego (np. adaptacja, zakupy wyposażenia, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami), – zatrudnienia personelu opiekuńczego (np. opiekunów, pielęgniarek, terapeutów) do sprawowania codziennej opieki, – zapewnienia wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (np. pomoc w higienie osobistej, wyżywienie, aktywizacja społeczna, organizacja czasu wolnego), – kosztów bieżącego funkcjonowania placówki w okresie realizacji projektu. Zależy nam na potwierdzeniu, że taki model wsparcia, realizowany w lokalnej społeczności w odpowiedzi na realne potrzeby osób niesamodzielnych, jest zgodny z założeniami i celami konkursu.

Kwestie merytoryczne

Zgodnie z typem projektu 1a) „rozwój usług opiekuńczych świadczonych w społeczności lokalnej, w formach dziennych i całodobowych” co do zasady istnieje możliwość realizacji usług opiekuńczych w formach całodobowych. Należy pamiętać, że wsparcie dotyczy wyłącznie usług świadczonych w społeczności lokalnej. Zgodnie z Załącznikiem nr 8 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie typów projektów 1 a)-d), 2, usługa świadczona w społeczności lokalnej to usługa społeczna lub zdrowotna umożliwiająca osobom niezależne życie w środowisku lokalnym, a dzieciom życie w rodzinie lub rodzinnej pieczy zastępczej. Usługi te zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny lub społeczności lokalnej oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich. Są to usługi świadczone w sposób:

a) zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);

b) umożliwiający odbiorcom tych usług kontrolę nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą (w zakresie wsparcia dzieci uwzględnianie ich zdania);

c) zapewniający, że odbiorcy usług nie są odizolowani od ogółu społeczności lub nie są zmuszeni do mieszkania razem;

d) gwarantujący, że wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami osoby z niej korzystającej.

Warunki, o których mowa w lit. a–d, muszą być spełnione łącznie.

Jednocześnie w ww. załączniku do Regulaminu wskazano, że do usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej należą m.in:

  • opieka wytchnieniowa w formie całodobowego krótkookresowego pobytu (nie dłużej niż 60 dni w roku kalendarzowym) w placówkach, w których liczba miejsc całodobowego pobytu nie jest większa niż 8 lub w formie dziennego pobytu,
  • usługi w rodzinnym domu pomocy, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  • usługi w ośrodkach wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (zarówno w formie pobytu dziennego jak i całodobowego), o ile liczba miejsc całodobowego pobytu w tych ośrodkach nie jest większa niż 8;
  • usługi w gospodarstwach opiekuńczych w formie pobytu dziennego lub całodobowego, o ile liczba miejsc pobytu całodobowego w tych gospodarstwach nie jest większa niż 8;
  • usługi w postaci mieszkań treningowych lub mieszkań wspomaganych, o ile liczba miejsc w mieszkaniu nie jest większa niż 3.

Reasumując w ramach typu 1 a) istnieje możliwość świadczenia usług opiekuńczych dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w formie całodobowej w ww. placówkach.

W odniesieniu do zapytania w zakresie potwierdzenia kwalifikowalności poszczególnych elementów ION informuje, że co do zasady możliwe jest ponoszone tego rodzaju wydatków w ramach projektów składanych w naborze nr FELU.08.05-IZ.00-001/25. Niemniej należy pamiętać, że ostateczna ocena kwalifikowalności poszczególnych wydatków w projekcie dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu oraz zgodności z poszczególnymi warunkami zawartymi w Regulaminie wyboru projektu, jak również Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027. Zgodnie z ww. Wytycznymi wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in.: jest zgodny z przepisami prawa, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Data zadania pytania: 12.05.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 19.05.2025

Pytanie wystepuje w następujących naborach