W pytaniach i odpowiedziach w ramach działania 10.3 Kształcenie ogólne publikujecie Państwo informację, że zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej udostępnienie w działaniach projektowych sal będących własnością beneficjenta, w których dokonano prac remontowo-budowlanych finansowanych np. z EFRR, nie będzie stanowiło podwójnego finansowania (link do opublikowanej informacji poniżej). Proszę o informacje czy Beneficjenci mają wgląd w te wyjaśnienia? Czy jest to stanowisko oficjalne MFiPR i jest gdzieś opublikowane? Jak możemy dotrzeć to tej informacji? https://funduszeue.lubelskie.pl/efs/pytania-i-odpowiedzi/wynajem-sal-modernizacja-termomodernizacja-oraz-adaptacji-budynkow-pomieszczen-sfinansowanych-ze-srodkow-efs-efrr-w-poprzednich/

Inne

W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi kwestii kwalifikowalności wkładu własnego niepieniężnego Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie (DW EFS), zwrócił się z prośbą do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (drogą e-mail) o zajęcie stanowiska i interpretację zapisu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w kwestii kwalifikowalności wkładu własnego niepieniężnego. Poniżej treść zapytania:

„… czy w kontekście zapisów Podrozdziału 3.3 Wkład niepieniężny pkt 1) ppkt f „wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE”, możliwe jest wniesienie i rozliczenie w ramach projektu wkładu własnego niepieniężnego w postaci udostępnienia sal w budynku, w którym przeprowadzono modernizację lub termomodernizację (np. wymiana okien, docieplenie całego budynku, wymiana pokrycia dachowego) lub dokonano odnowienia poprzez pomalowanie ścian albo przeprowadzono inną adaptację ze środków EFS/EFRR (np. OZE, usunięcie barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych, w tym podjazd), przy czym powyższe działania zostały sfinansowane ze środków UE w perspektywie finansowej 2014-2020 lub poprzedniej perspektywie finansowej.

Należy zaznaczyć, że w przypadkach opisanych powyżej metodologia obliczenia wysokości wkładu własnego u potencjalnych Wnioskodawców /Beneficjentów będzie opierała się na rozeznaniu cen rynkowych lub cennikach za wynajem obowiązujących u danego Beneficjenta (przy założeniu nierozliczania amortyzacji).

Ponadto istotne w sprawie jest to, że w ramach dofinasowania z UE nie wybudowano budynku, a jedynie zmodernizowano jego część (w tym OZE)”.

W dniu 7 czerwca 2023 r. Departament Wdrażania EFS Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie otrzymał stanowisko (e-mailem) Przedstawiciela Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej,
na podstawie, którego sformułowano odpowiedź zamieszczoną na stronie internetowej o treści:

„… co do zasady udostępnienie sal do działań projektowych w ramach kosztów bezpośrednich projektu na podstawie rynkowych cen wynajmu może stanowić wkład niepieniężny w projekcie o ile spełnione są warunki Podrozdziału 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że udostępnienie w działaniach projektowych sal będących własnością beneficjenta, w których dokonano prac remontowo-budowlanych finansowanych np. z EFRR, nie będzie stanowiło podwójnego finansowania. Należy bowiem odróżnić rodzaj i charakter poszczególnych wydatków tj. roboty remontowo-budowlane oraz wynajmu sal/użytkowania ich na potrzeby projektu EFS.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że ostateczna decyzja w ww. zakresie należy do Instytucji Zarządzającej PR, która posiada pełną informację w sprawie”.

Powyższe stanowisko MFiPR stanowi odpowiedź na indywidualne zapytanie DW EFS w związku z wystąpieniem wątpliwości na etapie rozliczania projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.

Data zadania pytania: 03.10.2023
Data udzielenia odpowiedzi: 03.10.2023

Pytanie wystepuje w następujących naborach