W trakcie szkolenia dla Beneficjentów w siedzibie ION w dniu 22.08.2025 r., prowadząca szkolenie Pani ..., poinformowała uczestników szkolenia, że ION uzna za błąd konstrukcję budżetu projektu zakładającą wzrost wynagrodzeń personelu projektu w kolejnych latach realizacji. Stanowisko to nie znajduje także oparcia w oficjalnych komunikatach udostępnianych Wnioskodawcom przez Instytucję Zarządzającą FELU w kontekście konkursów przeprowadzonych w przeszłości i prowadzonych aktualnie. W licznych odpowiedziach dotyczących kwestii wynagrodzeń personelu projektu, ION stała dotychczas na stanowisku, że Wnioskodawca sporządzając wniosek o dofinansowanie projektu powinien działać zgodnie z jego wewnętrznymi regulacjami. Instytucja Organizująca Konkurs zapewnia dodatkowe źródło finansowania przedsięwzięć, ale nie zmienia ani nie tworzy nowych przepisów w obszarze zatrudniania i wynagradzania (np. https://funduszeue.lubelskie.pl/efs/pytania-i-odpowiedzi/czy-kwalifikowalny-jest-koszt-zaangazowania-pracownika-beneficjenta-na-podstawie-umowycywilnoprawnej-jesli-pracownik-zostanie/?utm_source=chatgpt.com) W przypadku obecnego naboru ION nie dokonała zmiany dotychczas prezentowanego stanowiska w zapisach Regulaminu naboru. Tym samym stanowisko Pani ... w zakresie uznania wyliczenia waloryzacji płac w budżecie wniosku za niekwalifikowalne, odbiega od dotychczasowej praktyki oceny wniosków o dofinansowanie w ramach FELU. Należy także wskazać, że stanowisko to jest sprzeczne z aktualnymi Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków. Zgodnie z w/w Wytycznymi oraz warunkami określonymi przez ION w Regulaminie naboru, budżet projektu jest budżetem zadaniowym - we wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca przedstawia koszty bezpośrednie w formie budżetu zadaniowego. W budżecie zadaniowym koszty przypisuje się do konkretnych zadań/procesów, a nie tylko do „sztywnych” kategorii lub pozycji wydatkowych - budżet zadaniowy oznacza przedstawienie kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich projektu w podziale na zadania merytoryczne, np. poradnictwo specjalistyczne, psychologiczne, prawne, diagnoza potrzeb, realizacja szkoleń, itd. Zadania merytorycznego nie stanowią pojedyncze wydatki np. usługa cateringowa, hotelowa, trenerska, itd. Celem jest zapewnienie realizacji celów merytorycznych (rezultatów i produktów), a nie jedynie wydatkowanie środków zgodnie z kategorią (linią) kosztów – to w odniesieniu do zadań merytorycznych wykazywany jest we wniosku o dofinansowanie projektu limit kosztów, które mogą zostać poniesione przez beneficjenta na ich realizację. Limit kosztów bezpośrednich w ramach budżetu zadaniowego na etapie wnioskowania o środki powinien wynikać ze szczegółowej kalkulacji kosztów jednostkowych wykazanej we wniosku o dofinansowanie projektu. Koszty bezpośrednie projektu powinny zostać oszacowane z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności oraz z uwzględnieniem stawek rynkowych. Oznacza to między innymi, że Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowej realizacji zaplanowanych procesów/zadań w ramach określonego budżetu w określonym we wniosku czasie (harmonogramie). Tym samym kalkulując budżet Wnioskodawca musi uwzględnić poziom wydatków w planowanym okresie realizacji, a nie stawki w okresie poprzedzającym realizację projektu. Priorytetem są tu cele projektu, które zgodnie z zasadą SMART są wskazywane w określonym czasie, zaś utrzymanie stabilności i jakości zespołu realizującego zadania w całym okresie wdrażania projektu jest kluczowe, bo to kadra jest „nośnikiem” działań i rezultatów. Budżet zadaniowy nie tylko finansuje etaty i koszty usług, ale zabezpiecza ich ciągłość do czasu osiągnięcia celów i rezultatów projektu. Jeśli wynagrodzenia realnie maleją (inflacja), istnieje ryzyko odejścia personelu projektu (specjalistów) i utraty kompetencji kluczowych dla osiągnięcia wskaźników zadaniowych. Wytyczne kwalifikowalności wprost wskazują, że koszty personelu muszą być rynkowe i uzasadnione statystyką publiczną (np. prognozą inflacyjną NBP lub danymi GUS) lub prawem pracy. W budżecie zadaniowym oznacza to, że wynagrodzenie musi być dostosowane nie tylko do zakresu pracy, ale także do warunków rynkowych w całym cyklu realizacji zadania – a to zapewnia właśnie coroczna waloryzacja, ponieważ w projektach składanych w ramach przedmiotowego konkursu zadania realizowane są w perspektywie wieloletniej. W przedmiotowym konkursie wynagrodzenia personelu są ustawowo regulowane w art. 35a Karty Nauczyciela. Wynagrodzenia nauczycieli są corocznie waloryzowane przez Ministra Edukacji Narodowej, na co Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu. Brak założenia waloryzacji w planowaniu budżetu projektu spowoduje stopniową erozję efektywności wydatkowanych środków: przy tych samych budżetach zadaniowych projekt finansuje realnie coraz mniej zasobów ludzkich. Zakładana waloryzacja pozwoli zachować efektywność wydatków i trwałość zaplanowanych interwencji. Należy także wskazać, że rozporządzenie ogólne UE 2021/1060 (art. 63 i nast.) wskazuje, że wydatki projektu muszą być rzeczywiście poniesione, związane z projektem i niezbędne do jego realizacji. Nie można więc przerzucać na beneficjenta dodatkowych, „ukrytych” kosztów, które powstają w trakcie realizacji – projekt musi być zaplanowany tak, aby środki unijne + wkład własny pokrywały całość racjonalnych i niezbędnych kosztów. Personel w projekcie oraz usługi świadczone systematycznie, to główna kategoria kosztowa. Jeżeli nie przewiduje się waloryzacji, realne wynagrodzenia kadry i stawki usług stają się z czasem nierynkowe, co albo wymusza na beneficjencie dopłatę z własnych środków, albo powoduje utratę kadry i niewykonanie wskaźników. Jeżeli projekt nie przewiduje waloryzacji, to w sytuacji inflacji i wzrostu kosztów pracy beneficjent musiałby dopłacać z własnych środków ponad wkład własny – a to stoi w sprzeczności z zasadą, że finansowanie UE, budżetu państwa oraz wkładu własnego ma zapewniać pełne pokrycie kwalifikowalnych wydatków. Wynika to z faktu, że co do zasady fundusze UE nie są mechanizmem „refundacyjnym z założoną stratą”, lecz systemem wsparcia. Beneficjent wnosi wkład własny w wysokości określonej w umowie, ale nie powinien być obciążany przez ION dodatkowymi kosztami, poza tym limitem. Tego typu obciążenie stoi tez w sprzeczności z treścią Regulaminu naboru oraz kryteriami oceny wniosków określonymi przez ION. W kryterium merytorycznym nr 11, Efektywność wydatków ION oceniać będzie bowiem, czy wskazane w projekcie wydatki kwalifikowalne są racjonalne i efektywne ekonomicznie, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Założenie przez Wnioskodawcę stawek nierynkowych, stwarzających ryzyko nie osiągnięcia celów i rezultatów, skutkować zatem musi oceną negatywną w ramach tego kryterium. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie czy informacja podana podczas szkolenia przez pracownika ION stanowi oficjalne stanowisko ION, a jeśli tak, to na jakiej podstawie faktycznej i prawnej ION zmieniło dotychczas prezentowane stanowisko dotyczące zasad kształtowania budżetu projektu w zakresie planowania wynagrodzeń? Ponieważ Pani ... publicznie oświadczyła podczas szkolenia, że prezentowana przez nią interpretacja nie wynika ani z treści Regulaminu naboru, ani z dokumentów programowych, ale z „pisma z ministerstwa”, które nie zostało nigdzie upublicznione, nie stanowi także części dokumentacji konkursowej, proszę - w przypadku odpowiedzi potwierdzającej informację prezentowaną podczas szkolenia – o upublicznienie treści pisma przywołanego podczas szkolenia przez Panią ....

Kwestie merytoryczne

Należy podkreślić, że ION podtrzymuje swoje stanowisko, zgodnie z którym nie zmienia ani nie tworzy nowych przepisów w obszarze zatrudniania i wynagradzania. W związku z tym, jeżeli obowiązujące przepisy lub inne dokumenty (np. regulamin wynagradzania) przewiduje wzrost wynagrodzeń w kolejnych latach, może to stanowić podstawę do określenia w budżecie projektu stawek zgodnych z tymi dokumentami. Niemniej jednak nie jest możliwe szacowanie budżetu na podstawie zdarzeń przyszłych i niepewnych oraz dokumentów, które jeszcze nie obowiązują. Takie działanie stwarza realne zagrożenie niewykorzystania przeszacowanych stawek na etapie realizacji projektu, a w konsekwencji uznania wydatków jako wykazanych do dofinansowania w sposób nieprawidłowy. W tej sytuacji Beneficjent niezasadnie kontraktuje środki, które mogłyby być wykorzystane przez innych Beneficjentów.

Każdorazowo na szkoleniach dot. naborów prowadzonych przez DW EFS przekazywane są informacje dot. kwestii stawek wynagradzania personelu projektu, to jest „koszt wynagrodzenia personelu projektu EFS+ nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub kwoty wynikającej z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy…”, co jest zgodne z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z dnia 14 marca 2025 r. Podrozdział 3.8. Personel projektu pkt 6.

Powyższa informacja stanowi oficjalne stanowisko ION w zakresie stawek wynagrodzenia personelu projektów.

Data zadania pytania: 09.09.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 15.09.2025

Pytanie wystepuje w następujących naborach