Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest podmiot uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 poz.737 z późn. zm.) tj.: „Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w: formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4”.
Zgodnie z art. 4 pkt 30 ww. ustawy, kształcenie ustawiczne jest rozumiane jako kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Kryterium specyficzne dostępu nr 1 obowiązujące w ramach naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 zawęża katalog wnioskodawcy uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie do podmiotu uprawnionego do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy. Zgodnie z art. 117 ust 1. pkt 2 ustawy, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Ustawodawca w art. 2 ustawy, określił jednostki organizacyjne wchodzące w skład systemu oświaty. W pkt 4 wymienione zostały placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych, czyli placówki wymienione przy definiowaniu kształcenia ustawicznego w art. 4 pkt 30 ustawy. Wśród ww. podmiotów brak jest placówek doskonalenia nauczycieli. Zgodnie z art. 2 pkt 9 placówki doskonalenia nauczycieli stanowią odrębny podmiot systemu oświaty. Art. 183 ustawy precyzuje, że do zadań placówek doskonalenia nauczycieli należy doskonalenie zawodowe nauczycieli, a także podejmowanie działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty, zgodnie z polityką oświatową państwa, w zakresie określonym w statutach tych placówek. Stanowi to element ustawicznego podnoszenia jakości pracy szkół i placówek oświatowych.
Z powołanych przepisów wynika, że obydwa podmioty systemu oświaty różnią się zakresem prowadzonej działalności. Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych realizowane jest przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4, zaś placówki doskonalenia nauczycieli podejmują działania na rzecz doskonalenia zawodowego nauczycieli. Celem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 realizowanego w ramach celu szczegółowego 4g) jest wsparcie jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym realizowanych w trybie zdalnym dla osób dorosłych.
Zgodnie z powyższym, w opinii ION, niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli nie spełnia kryterium specyficznego dostępu nr 1.
Data zadania pytania: 29.04.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 06.05.2025