W związku z planowanym naborem do konkursu nr FELU.10.06-IZ.00-001/25, proszę o odpowiedź czy kwalifikowanym wnioskodawcą będzie Niepubliczna Placówka Doskonalenia nauczycieli (posiadająca wpis do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli oraz akredytację Kuratora Oświaty) dla której organem prowadzącym jest Fundacja. Placówka nie posiada osobowości prawnej. Jeśli tak, to w jaki sposób należy określić Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie?

Uprawnione podmioty

Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest podmiot uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 poz.737 z późn. zm.) tj.: „Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w: formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4”.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 ww. ustawy, kształcenie ustawiczne jest rozumiane jako kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Kryterium specyficzne dostępu nr 1 obowiązujące w ramach naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 zawęża katalog wnioskodawcy uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie do podmiotu uprawnionego do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy. Zgodnie z art. 117 ust 1. pkt 2 ustawy, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Ustawodawca w art. 2 ustawy, określił jednostki organizacyjne wchodzące w skład systemu oświaty. W pkt 4 wymienione zostały placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych, czyli placówki wymienione przy definiowaniu kształcenia ustawicznego w art. 4 pkt 30 ustawy. Wśród ww. podmiotów brak jest placówek doskonalenia nauczycieli. Zgodnie z art. 2 pkt 9 placówki doskonalenia nauczycieli stanowią odrębny podmiot systemu oświaty. Art. 183 ustawy precyzuje, że do zadań placówek doskonalenia nauczycieli należy doskonalenie zawodowe nauczycieli, a także podejmowanie działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty, zgodnie z polityką oświatową państwa, w zakresie określonym w statutach tych placówek. Stanowi to element ustawicznego podnoszenia jakości pracy szkół i placówek oświatowych.

Z powołanych przepisów wynika, że obydwa podmioty systemu oświaty różnią się zakresem prowadzonej działalności. Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych realizowane jest przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4, zaś placówki doskonalenia nauczycieli podejmują działania na rzecz doskonalenia zawodowego nauczycieli. Celem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 realizowanego w ramach celu szczegółowego 4g) jest wsparcie jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym realizowanych w trybie zdalnym dla osób dorosłych.

Zgodnie z powyższym, w opinii ION, niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli nie spełnia kryterium specyficznego dostępu nr 1.

Data zadania pytania: 29.04.2025
Data udzielenia odpowiedzi: 06.05.2025

Pytanie wystepuje w następujących naborach