Zgodnie z Regulaminem wsparcie nie może być udzielone w zakresie w jakim jest wykluczone w art. 1 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 oraz art. 1 ust. 3 lit. b) Rozporządzenia 651/2014. Powyższe oznacza, że pomoc nie może zostać przyznana przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją podstawową produktów rolnych. „Produkcja podstawowa produktów rolnych" oznacza zgodnie z definicją określoną w Rozporządzeniu 651/2014, wytwarzanie płodów ziemi i produktów pochodzących z chowu zwierząt, wymienionych w załączniku I do Traktatu, bez poddawania ich jakiemukolwiek dalszemu przetwarzaniu zmieniającemu właściwości tych produktów. Przez przetwarzanie produktów rolnych należy rozumieć czynności wykonywane na produkcie rolnym, w wyniku których powstaje produkt będący również produktem rolnym, z wyjątkiem czynności wykonywanych w gospodarstwach, niezbędnych do przygotowania produktów zwierzęcych lub roślinnych do pierwszej sprzedaży. Natomiast wprowadzanie do obrotu produktów rolnych oznacza posiadanie lub wystawianie produktu w celu sprzedaży, oferowanie go na sprzedaż, dostawę lub każdy inny sposób wprowadzania produktu na rynek, z wyjątkiem jego pierwszej sprzedaży przez producenta podstawowego na rzecz podmiotów zajmujących się odsprzedażą lub przetwórstwem i czynności przygotowujących produkt do pierwszej sprzedaży; sprzedaż produktu przez producenta podstawowego konsumentowi końcowemu uznaje się za wprowadzanie do obrotu, jeśli następuje w odpowiednio wydzielonym do tego celu miejscu.
Podsumowując: przez wykluczoną przepisami rozporządzenia produkcję podstawową (pierwotną) produktów rolnych należy rozumieć zatem wytwarzanie produktów rolnych oraz niezbędne czynności wykonywane w gospodarstwach rolnych w celu przygotowania ich do pierwszej sprzedaży, a także pierwszą sprzedaż tych produktów przez producenta podmiotom zajmującym się odsprzedażą lub przetwórstwem. Zgodnie z art.38 Traktatu za produkty rolne uznaje się płody ziemi, produkty pochodzące z hodowli i rybołówstwa. Ponadto zgodnie z załącznikiem I do Traktatu produkty rolne to m.in. mięso i podroby jadalne (Numer nomenklatury brukselskiej Dział 2), produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; słonina i inny przetworzony tłuszcz wieprzowy; przetworzony tłuszcz drobiowy (Numer nomenklatury brukselskiej Dział 15.01), przetwory z mięsa, ryb lub skorupiaków, mięczaków i innych bezkręgowców wodnych (Numer nomenklatury brukselskiej Dział 16).
W przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkuje przetwory z mięsa pochodzącego z własnego chowu zwierząt oznacza to, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowych produktów rolnych i pomoc nie może zostać mu przyznana. Natomiast jeśli Wnioskodawca do produkcji wędlin, konserw i innych produktów pochodzenia mięsnego wykorzystuje wyłącznie mięso zakupione od podmiotów trzecich, działalność co do zasady będzie dotyczyć przetworzenia produktów rolnych i może kwalifikować się do wsparcia (pod warunkiem, że nie obejmują również działań z zakresu produkcji pierwotnej).
Ponadto jeżeli w ramach prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności można by wyodrębnić działalność zaliczaną do produkcji pierwotnej produktów rolnych oraz działalność wchodzącą w zakres stosowania rozporządzenia 2023/2831, możliwe jest przyznanie pomocy de minimis w związku z działalnością „dozwoloną”, pod warunkiem że zapewnione będzie rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów. Takie rozdzielenie działalności/wyodrębnienie kosztów powinno zagwarantować, że działalność wyłączona z rozporządzenia 2023/2831 nie odniesie korzyści z przyznanej pomocy de minimis.
Data zadania pytania: 19.02.2024
Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2024