Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie ogłasza nabór w ramach działania
1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw
Nabór zakończony
EFRR
FELU.01.03-IP.01-001/24

1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw FELU.01.03-IP.01-001/24

02.05.2024

Zestawienie złożonych wniosków

W ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/24, Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, Priorytetu I Badania naukowe i innowacje, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 złożono 96 wniosków o dofinansowanie na wartość wnioskowanego wsparcia 282 121 463,17 PLN. Wysokość alokacji przeznaczonej na nabór (w tym rezerwa 10%) wynosi 108 387 500,00 PLN.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Przedsiębiorstwa
  • Partnerstwa

Przedsiębiorstwa, Partnerstwa

  • mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w Załączniku I do Rozporządzenia 651/2014);
  • partnerstwa przedsiębiorstw, przy czym wnioskodawcą (partnerem wiodącym/liderem) musi być przedsiębiorstwo z sektora MŚP;
  • partnerstwa przedsiębiorstw z organizacjami badawczymi, przy czym wnioskodawcą (partnerem wiodącym/liderem) musi być przedsiębiorstwo z sektora MŚP.

Grupa docelowa: mieszkańcy regionu korzystający z rezultatów projektu, organizacje i instytuty badawcze, przedsiębiorstwa (w tym MŚP)

NA CO

  • Działania badawcze i innowacyjne w MŚP, w tym tworzenie sieci kontaktów
  • Działania badawcze i innowacyjne w mikroprzedsiębiorstwach, w tym tworzenie sieci kontaktów (badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe, studia wykonalności)
  • Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w mikroprzedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi
  • Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w małych i średnich przedsiębiorstwach (w tym prywatnych organizacjach badawczych) bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi
  • Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w mikroprzedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi
  • Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w MŚP (w tym prywatnych organizacjach badawczych) bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi

W przypadku projektów realizowanych w partnerstwie dodatkowo:

  1. Działania badawcze i innowacyjne w dużych przedsiębiorstwach, w tym tworzenie sieci kontaktów,
  2. Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w dużych przedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
  3. Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w publicznych organizacjach badawczych i instytucjach szkolnictwa wyższego bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
  4. Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w dużych przedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
  5. Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w publicznych organizacjach badawczych i instytucjach szkolnictwa wyższego bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wypełnienie i złożenie wniosku oraz załączników odbywa się za pomocą generatora wniosków WOD2021.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Punkt Kontaktowy - Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie
Lublin, ul. Wojciechowska 9a
  • Zgodnie z rozdziałem 5.4 Regulaminu wyboru projektów na etapie realizacji komponentu B+R kwalifikowalne są koszty amortyzacji urządzeń i aparatury naukowo-badawczej. Za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające faktycznemu okresowi wykorzystania urządzeń i aparatury naukowo-badawczej w zakresie realizacji prac badawczych, obliczone na podstawie powszechnie przyjętych zasad rachunkowości. W przypadku wykorzystywania urządzeń i aparatury naukowo-badawczej także w innych celach niż realizacja komponentu B+R projektu, kwalifikowalna jest tylko ta część odpisu amortyzacyjnego, która odpowiada proporcji wykorzystania urządzeń i aparatury naukowo- badawczej w celu realizacji badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych w ramach komponentu B+R projektu.

    W przypadku, jeżeli wnioskodawca nabył urządzenie/aparaturę naukowo-badawczą w trakcie realizacji komponentu B+R, którą wykorzystywał do prowadzenia prac badawczych i zasadne jest aby to urządzenie/aparatura była wykorzystywana także w procesie wdrożenia, wnioskodawca może wskazać niezamortyzowaną wartość zakupu tego urządzenia jako koszt kwalifikowalny projektu w ramach komponentu wdrożeniowego.

    Przy czym w ramach komponentu wdrożeniowego wnioskodawca będzie mógł ująć jako koszt kwalifikowalny wyłącznie różnicę pomiędzy kosztem nabycia urządzenia/aparatury naukowo – badawczej, a naliczonymi od niego odpisami amortyzacyjnymi w okresie od dnia zakupu do dnia faktycznego zakończenia komponentu B+R.

    Należy pamiętać, że na etapie realizacji komponentu wdrożeniowego, do wsparcia kwalifikuje się zakup nowych i/lub używanych środków trwałych niezbędnych do realizacji tego komponentu. Środek trwały musi być włączony do ewidencji środków trwałych i amortyzowany. W związku z tym jako koszt kwalifikowalny w ramach komponentu wdrożeniowego można ująć różnicę w koszcie zakupu a amortyzacją od środków trwałych (urządzeń i aparatury naukowo-badawczej), o ile spełnione są warunki opisane powyżej.

    Data zadania pytania: 13.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 13.02.2024
  • Do wyliczeń należy przyjąć ostatnie opublikowane przez GUS przed dniem ogłoszenia naboru wniosków o dofinansowanie przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw. Obwieszczenie w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w marcu 2023 roku znajduje się pod linkiem: https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/obwieszczenie-w-sprawie-przecietnego-miesiecznego-wynagrodzenia-w-sektorze-przedsiebiorstw-w-grudniu-2023-roku,56,122.html ,z którego wynika, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w grudniu 2023 r. wyniosło 8032,96 zł. W związku z tym maksymalne miesięczne wynagrodzenie brutto brutto (z obciążeniem pracodawcy) wynosi 16065,92 zł.

    Data zadania pytania: 19.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nie ma wymogu aby wnioskodawca i/lub partner projektu posiadał siedzibę w województwie lubelskim.

    Nie mniej jednak, należy pamiętać, że zgodnie z ww. Regulaminem (punkt 4.6 Lokalizacje projektów):

    1. Projekty muszą być realizowane na terenie województwa lubelskiego.

    2. Przez pojęcie lokalizacji projektu należy rozumieć miejsce lub miejsca na obszarze województwa lubelskiego, bezpośrednio związane z jego realizacją.

    3. Wnioskodawcy, muszą uzasadnić, w jaki sposób projekt przyczyni się do realizacji celów Działania, FEL 2021-2027 oraz rozwoju gospodarczego województwa lubelskiego.

    Ponadto na dzień aplikowania wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie ma obowiązek wskazać dokładny adres lokalizacji projektu oraz dostarczyć dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania nieruchomością stanowiącą lokalizację projektu przez cały okres realizacji inwestycji oraz trwałości projektu.

    Data zadania pytania: 19.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2024
  • Katalog kosztów kwalifikowalnych (które mogą zostać objęte wsparciem) został opisany w Regulaminie wyboru projektów i ma charakter zamknięty, co oznacza że kwalifikowalne są wyłącznie koszty określone w przedmiotowym katalogu. Jeśli chodzi o koszty związane z bezpośrednim prowadzeniem prac badawczych (prowadzeniem badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych przez osoby/kadrę badawczą, rozumiane jako zadania wykonywane przez osoby będące badaczami, technikami, personelem pomocniczym) kwalifikowalne są:

    • koszty personelu tj. osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy oraz koszty osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będących beneficjentem oraz osób z nimi współpracujących w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    • koszty wynagrodzenia osób fizycznych realizujących usługi w zakresie prowadzenia badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych, na podstawie umowy zlecenia (umowa zlecenia z osobą fizyczną - nieprowadzącą działalności gospodarczej lub prowadzącą działalność, przy czym zawierana umowa dotyczy innego zakresu niż prowadzona przez tą osobę działalność, a tym samym zlecenie nie jest realizowane w ramach prowadzonej przez tą osobę działalności gospodarczej).

    Ponadto w zakresie zakupu usług zewnętrznych od podmiotów zewnętrznych (nie od osób) zgodnie z ww. katalogiem kwalifikowany jest:

    • Zakup usług ekspertyz, analiz, badań i usług doradczych - wyłącznie od organizacji badawczej.

    W związku z powyższym nie ma możliwości kwalifikowania w ramach kategorii „6. Pomocnicze usługi obce” zadań, dla których w Regulaminie wyboru projektów istnieje określona kategoria wydatków i zostały w niej określone zasady na jakich można uzyskać wsparcie na tego typu zadania/prace/usługi.

    W ramach kategorii „6. Pomocnicze usługi obce” kwalifikowalne są jedynie „pomocnicze” usługi, tzn. takie, które nie są związane z bezpośrednim prowadzeniem badań przez osoby, stanowiące kadrę badawczą i nie stanowią również zakupu ekspertyz, analiz, badań i usług doradczych (dla których istnieją w Regulaminie właściwe kategorie kosztów). Usługi pomocnicze oznaczają wyłącznie dodatkowe usługi, inne niż osobowe (w zakresie prowadzenia badań) oraz inne niż zakup ekspertyz, analiz, badań i usług doradczych, które są niezbędne aby taki proces badawczy został przeprowadzony (np. w przypadku projektów dotyczących badań w obszarze produkcji rolnej, usługi techniczne związane z pracami rolnymi w celu zebrania materiałów do prowadzenia procesu badawczego – koszty osób nie prowadzących prac B+R, koszty dzierżawy/najmu gruntów niezbędnych do zebrania materiałów do badań czy prowadzenia tam prac B+R, itp.). Kategoria została wprowadzona w kontekście specyfiki niektórych projektów badawczych, gdzie koszty nabycia takich pomocniczych usług stanowią duże obciążenie dla budżetu projektu.

    Data zadania pytania: 19.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wsparcie nie może być udzielone w zakresie w jakim jest wykluczone w art. 1 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 oraz art. 1 ust. 3 lit. b) Rozporządzenia 651/2014. Powyższe oznacza, że pomoc nie może zostać przyznana przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją podstawową produktów rolnych. „Produkcja podstawowa produktów rolnych" oznacza zgodnie z definicją określoną w Rozporządzeniu 651/2014, wytwarzanie płodów ziemi i produktów pochodzących z chowu zwierząt, wymienionych w załączniku I do Traktatu, bez poddawania ich jakiemukolwiek dalszemu przetwarzaniu zmieniającemu właściwości tych produktów. Przez przetwarzanie produktów rolnych należy rozumieć czynności wykonywane na produkcie rolnym, w wyniku których powstaje produkt będący również produktem rolnym, z wyjątkiem czynności wykonywanych w gospodarstwach, niezbędnych do przygotowania produktów zwierzęcych lub roślinnych do pierwszej sprzedaży. Natomiast wprowadzanie do obrotu produktów rolnych oznacza posiadanie lub wystawianie produktu w celu sprzedaży, oferowanie go na sprzedaż, dostawę lub każdy inny sposób wprowadzania produktu na rynek, z wyjątkiem jego pierwszej sprzedaży przez producenta podstawowego na rzecz podmiotów zajmujących się odsprzedażą lub przetwórstwem i czynności przygotowujących produkt do pierwszej sprzedaży; sprzedaż produktu przez producenta podstawowego konsumentowi końcowemu uznaje się za wprowadzanie do obrotu, jeśli następuje w odpowiednio wydzielonym do tego celu miejscu.

    Podsumowując: przez wykluczoną przepisami rozporządzenia produkcję podstawową (pierwotną) produktów rolnych należy rozumieć zatem wytwarzanie produktów rolnych oraz niezbędne czynności wykonywane w gospodarstwach rolnych w celu przygotowania ich do pierwszej sprzedaży, a także pierwszą sprzedaż tych produktów przez producenta podmiotom zajmującym się odsprzedażą lub przetwórstwem. Zgodnie z art.38 Traktatu za produkty rolne uznaje się płody ziemi, produkty pochodzące z hodowli i rybołówstwa. Ponadto zgodnie z załącznikiem I do Traktatu produkty rolne to m.in. mięso i podroby jadalne (Numer nomenklatury brukselskiej Dział 2), produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; słonina i inny przetworzony tłuszcz wieprzowy; przetworzony tłuszcz drobiowy (Numer nomenklatury brukselskiej Dział 15.01), przetwory z mięsa, ryb lub skorupiaków, mięczaków i innych bezkręgowców wodnych (Numer nomenklatury brukselskiej Dział 16).

    W przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkuje przetwory z mięsa pochodzącego z własnego chowu zwierząt oznacza to, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowych produktów rolnych i pomoc nie może zostać mu przyznana. Natomiast jeśli Wnioskodawca do produkcji wędlin, konserw i innych produktów pochodzenia mięsnego wykorzystuje wyłącznie mięso zakupione od podmiotów trzecich, działalność co do zasady będzie dotyczyć przetworzenia produktów rolnych i może kwalifikować się do wsparcia (pod warunkiem, że nie obejmują również działań z zakresu produkcji pierwotnej).

    Ponadto jeżeli w ramach prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności można by wyodrębnić działalność zaliczaną do produkcji pierwotnej produktów rolnych oraz działalność wchodzącą w zakres stosowania rozporządzenia 2023/2831, możliwe jest przyznanie pomocy de minimis w związku z działalnością „dozwoloną”, pod warunkiem że zapewnione będzie rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów. Takie rozdzielenie działalności/wyodrębnienie kosztów powinno zagwarantować, że działalność wyłączona z rozporządzenia 2023/2831 nie odniesie korzyści z przyznanej pomocy de minimis.

    Data zadania pytania: 19.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2024
  • Zgodnie z art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 r. „przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji” oznacza przedsiębiorstwo, wobec którego zachodzi co najmniej jedna z poniższych okoliczności:

    1. w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (innej niż MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat, lub, do celów kwalifikowalności pomocy na finansowanie ryzyka, MŚP spełniające warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 3 lit. b), które kwalifikuje się do inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w następstwie przeprowadzenia procedury due diligence przez wybranego pośrednika finansowego), w przypadku gdy ponad połowa jej subskrybowanego kapitału zakładowego została utracona w efekcie zakumulowanych strat. Ma to miejsce w przypadku, gdy odliczenie poniesionych strat z kapitałów rezerwowych (i z wszystkich innych elementów ogólnie uznawanych za część funduszy własnych spółki) prowadzi do ujemnego wyniku przekraczającego połowę subskrybowanego kapitału zakładowego. Do celów niniejszego przepisu "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" odnosi się w szczególności do rodzajów jednostek wymienionych w załączniku I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE * , a "kapitał zakładowy" obejmuje, w stosownych przypadkach, wszelkie premie emisyjne;
    2. w przypadku spółki, w której co najmniej niektórzy z jej członków ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zadłużenie (innej niż MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat, lub, do celów kwalifiko- walności pomocy na finansowanie ryzyka, MŚP spełniające warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 3 lit. b), które kwalifikuje się do inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w następstwie przeprowadzenia procedury due diligence przez wybranego pośrednika finansowego), w przypadku gdy ponad połowa jej kapitału wykazanego w sprawozdaniach finansowych tej spółki została utracona w efekcie zakumulowanych strat. Do celów niniejszego przepisu "spółka, w której co najmniej niektórzy członkowie ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zadłużenie" odnosi się w szczególności do rodzajów jednostek wymienionych w załączniku II do dyrektywy 2013/34/UE;
    3. sytuacji gdy przedsiębiorstwo podlega zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością lub spełnia kryteria na mocy obowiązującego prawa krajowego, by zostać objętym zbiorowym podstępowaniem w związku z niewypłacalnością na wniosek jej wierzycieli;
    4. w sytuacji gdy przedsiębiorstwo otrzymało pomoc na ratowanie i nie spłaciło do tej pory pożyczki ani nie zakończyło umowy o gwarancję lub otrzymało pomoc na restrukturyzację i nadal podlega planowi restrukturyzacyjnemu;
    5. W przypadku przedsiębiorstwa, które nie jest MŚP, jeśli w ciągu ostatnich dwóch lat:

    - stosunek księgowej wartości kapitału obcego do kapitału własnego tego przedsiębiorstwa przekracza 7,5 oraz

    - wskaźnik pokrycia odsetek zyskiem EBITDA tego przedsiębiorstwa wynosi poniżej 1,0.

    Jeśli przedsiębiorstwo, którego dotyczy niniejsze zapytanie wpisuje się w definicję przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji tj. w lit. d) art. 2 ust. 18 tj. „otrzymało pomoc na restrukturyzację i nadal podlega planowi restrukturyzacyjnemu” to daje to podstawę do uznania, iż przedsiębiorstwo spełnia, definicję przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji określoną w literze d) art. 2, ust.18 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014. Ponadto przedsiębiorstwo będzie znajdować się w trudnej sytuacji lit. c) jeśli zobowiązania pieniężne spółki przewyższą wartość aktywów w związku z czym fundusz własny spółki przyjmie wartość ujemną a stan ten będzie utrzymywał się przez okres przekraczający dwadzieścia cztery miesiące. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/24, Rozdział 4 Wymagania Szczegółowe w zakresie projektów, Podrozdział 4.5 Kluczowe limity, ograniczenia i preferencje pkt. „1. Wsparcie w ramach Działania nie może być udzielone w zakresie w jakim jest wykluczone w art. 1 ust. 2 - 5 Rozporządzenia 651/2014, w tym w art. 13 Rozporządzenia 651/2014, w art. 7 ust. 1 Rozporządzenia EFRR oraz w art. 1 ust. 1 Rozporządzenia 2023/2831”. Tym samym, przedsiębiorstwo będące znajdujące się w trudnej sytuacji nie spełni wymagań wynikających z zapisów Regulaminu wyboru projektów nr FELU.01.03-IP.01-001/24 i nie może starać się o dofinansowanie. Jednocześnie przedsiębiorstwo, które jest powiązane z przedsiębiorstwem spełniającym definicję trudnej sytuacji, o której mowa w li. d) oznacza to, że należy do grupy gospodarczej znajdującej się w trudnej sytuacji, tym samym również nie może ubiegać się o wsparcie. Jeśli podmiot powiązany jest w trudnej sytuacji, o której mowa w lit. c) ale nie spełnia lit. d), liczy się sytuację grupy tj. badanie warunku odnoszącego się do zakazu udzielania pomocy publicznej przedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji dotyczy Wnioskodawcy oraz grupy podmiotów z nim powiązanych traktowanych jako całość (a nie każdego podmiotu powiązanego z Wnioskodawcą). Badając sytuację należy wziąć pod uwagę jednostkę gospodarczą (tj. grupę przedsiębiorstw tworzących jeden podmiot gospodarczy w rozumieniu orzecznictwa europejskiego z zakresu prawa konkurencji), natomiast gdy Wnioskodawca jest w dobrej sytuacji ekonomicznej, musi być to potwierdzone na poziomie jednostki gospodarczej. Ocena spełniania przesłanek trudnej sytuacji finansowej na podstawie art. 2 ust. 18 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. powinna zostać przeprowadzona na podstawie danych finansowych jednostki gospodarczej, tj. skumulowanych danych finansowych Wnioskodawcy oraz wszystkich podmiotów powiązanych z Wnioskodawcą. Jednocześnie taka kumulacja powinna być przeprowadzona analogicznie do sposobu stosowanego przy określaniu wielkości przedsiębiorstwa zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 w odniesieniu do przedsiębiorstw powiązanych, tj. poprzez sumowanie odpowiednich pozycji sprawozdań finansowych w wysokości 100%, niezależnie od rzeczywistych udziałów w danym przedsiębiorstwie.

    Data zadania pytania: 19.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2024
  • Zgodnie z obowiązującym Regulaminem wyboru projektów: „W przypadku wykonywania przez dany personel jakichkolwiek zadań związanych z zarządzaniem, nadzorem lub koordynacją projektu badawczo-rozwojowego koszt wynagrodzenia takiego personelu jest niekwalifikowalny w kategorii „Personel projektu”, natomiast koszt wynagrodzenia takich osób (np. kierownika zarządzającego, kierownika projektu B+R), niezależnie od wymiaru zaangażowania w czynności zarządcze i łączenie ich z zadaniami badawczymi, również na podstawie innej formy zaangażowania w ramach projektu, stanowi w całości wydatek kwalifikowalny wyłącznie w ramach kategorii kosztów pośrednich, o których mowa w pkt. 5.4.1.2.”

    Jeżeli wspólnicy spółki jawnej będą wyłącznie angażowani do prowadzenia bezpośrednio prac B+R (posiadają do tego kompetencje) wówczas mogą być zatrudnieni na podstawie umowy o pracę (kategoria kosztu - Personel projektu) lub na podstawie umowy zlecenia (kategoria kosztu - usługi zewnętrzne), o ile spełnione będą warunki odpowiednio w rozdziale 5.4.1.1.1 lub 5.4.1.1.2 pkt. 2.

    Data zadania pytania: 19.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2024
  • Badanie warunku odnoszącego się do zakazu udzielania pomocy publicznej przedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji dotyczy każdorazowo przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (wnioskodawca nie może być w trudnej sytuacji), jednocześnie w przypadku relacji powiązań weryfikacji pod kątem trudnej sytuacji podlega również grupa podmiotów, w skład której wchodzi wnioskodawca (jako całość). W trudnej sytuacji nie może znajdować się przedsiębiorstwo wnioskodawcy, natomiast jeżeli wnioskodawca nie jest w trudnej sytuacji, a w trudnej sytuacji znajdują się inne przedsiębiorstwa należące do grupy (inne niż wnioskodawca) weryfikacji podlega sytuacja całej grupy. Ocena spełniania przesłanek trudnej sytuacji finansowej na poziomie grupy, na podstawie art. 2 ust. 18 GBER, jest przeprowadzona na podstawie danych finansowych wszystkich podmiotów wchodzących w skład grupy, tj. skumulowanych danych finansowych wnioskodawcy oraz wszystkich podmiotów powiązanych.

    Odnosząc się literalnie do sytuacji przedsiębiorstwo X nie może ubiegać się o wsparcie, pozostałe podmioty z grupy, jeżeli nie są w trudniej sytuacji mogą ewentualnie ubiegać się o wsparcie, jeżeli na podstawie danych skumulowanych dla grupy, ww. grupa jako całość nie jest w trudnej sytuacji.

    Data zadania pytania: 19.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2024
  • Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. zakres regionalnej pomocy inwestycyjnej nie obejmuje pomocy przeznaczonej dla sektora wytwarzania, magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii oraz na związaną z tym infrastrukturę. Z przedstawionych przez Panią informacji nie wynika, ażeby opisywane przedsięwzięcie miało charakter, o którym mowa w przywołanym powyżej art. 13 - nie dotyczy wsparcia wytwarzania, magazynowania oraz przesyłu i dystrybucji energii, lecz przeprowadzenia procesu badawczego (B+R), którego efektem będzie opracowanie urządzenia (turbiny wiatrowej) do produkcji energii, a następnie wdrożenia tj. uruchomienia produkcji tego urządzenia i jego sprzedaż. Stąd w ramach naboru istnieje potencjalna możliwość dofinansowania projektu dotyczącego opracowania wysoko sprawnego wiatraka do produkcji energii na cele zabudowy wielorodzinnej, który docelowo będzie nowym/ulepszonym produktem w ofercie sprzedażowej wnioskodawcy.

    Data zadania pytania: 27.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.02.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów kwalifikowalność kosztów ponoszonych na etapie realizacji projektu w ramach komponentu wdrożeniowego zależy od ukończenia komponentu B+R. Powyższe oznacza, że wnioskodawca może ponosić wcześniej te koszty, ale do czasu ukończenia komponentu B+R nie będzie na etapie realizacji mógł ich rozliczać jako kwalifikowalne.

    Data zadania pytania: 27.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.02.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów podmiotami uprawnionymi do wsparcia są:

    • mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w Załączniku I do Rozporządzenia 651/2014);
    • partnerstwa przedsiębiorstw, przy czym wnioskodawcą (partnerem wiodącym/liderem) musi być przedsiębiorstwo z sektora MŚP;
    • partnerstwa przedsiębiorstw z organizacjami badawczymi, przy czym wnioskodawcą (partnerem wiodącym/liderem) musi być przedsiębiorstwo z sektora MŚP.

    Jeżeli Fundacja prowadzi działalność gospodarczą i posiada status MŚP może aplikować o dofinansowanie w ramach Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw jako wnioskodawca. Jeżeli prowadzi działalność gospodarczą i posiada status dużego lub spełnia definicję organizacji badawczej może być partnerem w projekcie.

    Data zadania pytania: 27.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.02.2024
  • Punkty w przedmiotowym kryterium zostaną przyznane m.in., gdy wnioskodawca spełni łącznie poniższe warunki:

    − w dokumentacji aplikacyjnej wykaże, że na dzień złożenia wniosku posiada kadrę badawczą (osoba/osoby zatrudnione na umowę o pracę), która będzie zaangażowana w prowadzenie prac B+R w ramach komponentu B+R;

    − na dzień złożenia wniosku udokumentuje, że ww. kadra posiada wykształcenie w danej dziedzinie (związanej bezpośrednio z realizacją projektu, w zależności jakiego obszaru dotyczą prace B+R w projekcie), przedkładając dyplomy szkół wyższych lub dyplomy, certyfikaty, zaświadczenia lub inne dokumenty potwierdzające odbycie i ukończenie kursów bądź szkoleń z danej dziedziny (warunek musi być spełniony co najmniej przez 1 członka zespołu badawczego);

    − na dzień złożenia wniosku udokumentuje, że ww. kadra posiada przynajmniej 3-letni staż pracy w zakresie realizacji prac B+R lub projektów B+R w danej dziedzinie(związanej bezpośrednio z realizacją projektu, w zależności jakiego obszaru dotyczą prace B+R w projekcie) (warunek musi być spełniony co najmniej przez 1 członka zespołu badawczego);

    – dokumenty sporządzone przez osobę, której dotyczy dany dokument nie stanowią udokumentowania, o którym mowa powyżej;

    Wobec powyższego by móc uzyskać punkty kadra musi spełnić łącznie powyższe kwestie. Jednocześnie wskazujemy, że warunki muszą być spełnione łącznie co najmniej przez jednego członka zespołu badawczego i nie ma możliwości podziału ww. kwestii na dwie osoby, gdzie jedna osoba spełnić miałaby warunek w zakresie doświadczenia a druga w zakresie wykształcenia, biorąc pod uwagę, że każdy kolejny warunek odwołuje się do „ww.” kadry.

    Data zadania pytania: 27.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.02.2024
  • W ramach przedmiotowego kryterium ocenie podlegać będzie czy wnioskodawca prowadzi współpracę z ośrodkiem badawczym, o którym mowa w art. 2 pkt 83 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014.

    Punkty zostaną przyznane, jeżeli spełnione będą następujące warunki:

    − w przypadku prowadzonej dotychczas współpracy wnioskodawca udokumentuje dotychczasową współpracę z ośrodkiem badawczym (podpisane umowy, porozumienia).

    − w przypadku planowanej współpracy wnioskodawca w dokumentacji aplikacyjnej opisze planowane przez wnioskodawcę zasady współpracy oraz orientacyjny harmonogram współpracy w kontekście realizacji ocenianego projektu oraz jednoznacznie wskaże w jakim zakresie ww. współpraca będzie prowadzona.

    Wobec powyższego jeżeli w ramach projektu planowana jest współpraca organizacji badawczej i wnioskodawca opisze zgodnie z kryteriami zasady i harmonogram tej współpracy to co do zasady punkty mogą zostać przyznane.

    Data zadania pytania: 27.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.02.2024
  • Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zeznania podatkowego złożonego za ostatni zamknięty okres obrachunkowy. Wobec powyższego jeżeli wnioskodawca złoży wniosek przed upływem terminu na złożenie zeznania do Urzędu Skarbowego i w związku z tym nie składał jeszcze ww. zeznania za 2023 rok wówczas kryterium weryfikowane będzie na podstawie zeznań podatkowych za 2022 rok.

    Data zadania pytania: 27.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.02.2024
  • Zgodnie z załącznikiem nr 8 do Regulaminu wyboru projektów: „Punkty zostaną przyznane wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawca odprowadza podatek dochodowy do Urzędu Skarbowego na terenie województwa lubelskiego. Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zeznania podatkowego złożonego za ostatni zamknięty okres obrachunkowy.” Weryfikacji podlega lokalizacja Urzędu Skarbowego a nie wielkość zysków/strat z zeznania. Tym samym jeżeli wnioskodawca rozlicza się z US Puławy punkty mogą zostać przyznane.

    Natomiast w kontekście ewentualnych strat podmiotu, aby projekt otrzymał dofinansowanie musi spełnić obligatoryjnie kryterium formalne poprawności tj. „Wnioskodawca oraz partner (jeśli dotyczy) wpisuje się w typ Beneficjenta zgodnie z SZOP oraz Regulaminem wyboru projektów i spełnia wymogi wynikające z obowiązujących przepisów prawa”, w tym " Czy wnioskodawca i żaden z partnerów (jeśli dotyczy) nie jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji i nie należy do grupy gospodarczej znajdującej się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 (jeśli dotyczy)?"

    „Przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji” oznacza przedsiębiorstwo, wobec którego zachodzi co najmniej jedna z poniższych okoliczności:

    a) W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (innej niż MŚP istniejące krócej niż 3 lata), w przypadku gdy ponad połowa subskrybowanego kapitału zakładowego zniknęła w wyniku skumulowanych strat. Dzieje się tak w przypadku, gdy odliczenie zakumulowanych strat z rezerw (oraz wszystkich innych elementów powszechnie uznawanych za część funduszy własnych spółki) prowadzi do ujemnej skumulowanej kwoty przekraczającej połowę subskrybowanego kapitału zakładowego.

    b) W przypadku spółki, w której przynajmniej niektórzy jej członkowie ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za długi spółki (innej niż MŚP, które istnieje krócej niż 3 lata), w przypadku którego ponad połowa jego kapitału wykazanego w księgach rachunkowych spółki zniknęła w wyniku skutek skumulowanych strat.

    c) Jeżeli przedsiębiorstwo jest objęte zbiorowym postępowaniem upadłościowym lub spełnia przewidziane w prawie krajowym kryteria objęcia go zbiorowym postępowaniem upadłościowym na wniosek wierzycieli.

    d) Jeżeli przedsiębiorstwo otrzymało pomoc na ratowanie i nie spłaciło jeszcze pożyczki ani nie wypowiedziało gwarancji, lub otrzymało pomoc restrukturyzacyjną i nadal podlega planowi restrukturyzacji.

    e) W przypadku przedsiębiorcy niebędącego MŚP, jeżeli w ciągu ostatnich dwóch lat:

    1) wskaźnik zadłużenia księgowego przedsiębiorstwa do kapitału własnego był większy niż 7,5 oraz

    2) wskaźnik pokrycia odsetek EBITDA spółki kształtuje się poniżej 1,0.

    W związku z powyższym na etapie oceny formalnej w oparciu o przedłożone sprawozdania finansowe za trzy ostatnie zamknięte okresy obrachunkowe (jeśli przedsiębiorstwo jest zobowiązane do ich sporządzania) oraz w oparciu o dane finansowe przedstawione w Biznes Planie (część finansowa) weryfikacji podlegać będzie czy wnioskodawca i żaden z partnerów (jeśli dotyczy) nie jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji i nie należy do grupy gospodarczej znajdującej się w trudnej sytuacji.

    Data zadania pytania: 27.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.02.2024
  • W ramach komponentu wdrożeniowego jest możliwe uzyskanie dofinansowania na zakup materiałów i robót budowlanych służących rozbudowie hali produkcyjnej oraz zakup nowej linii produkcyjnej, jeżeli koszty te są niezbędne do wprowadzenia wyników prac B+R do własnej działalności gospodarczej wnioskodawcy, poprzez rozpoczęcie produkcji na bazie uzyskanych wyników prac B+R. Łączna wartość kosztów kwalifikowalnych dotyczących materiałów i robót budowlanych (wraz z kosztami ujętymi w kategorii „Nieruchomości” w komponencie wdrożeniowym – jeżeli występują w projekcie) nie może przekraczać 40% łącznej wartości kosztów kwalifikowalnych komponentu wdrożeniowego.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Na potrzeby określania statusu MŚP co do zasady nie należy uwzględniać osób zatrudnionych na umowy B2B. Nie mniej jednak, zgodnie z podejściem Komisji Europejskiej, do liczby zatrudnionych należy wliczać m.in. osoby współpracujące w oparciu o umowę inną, niż umowa o pracę, o ile można uznać je za pracowników (np. ze względu na wykonywanie pracy tylko na rzecz jednego podmiotu, pracę pod nadzorem i w miejscu i w czasie wskazanym przez stronę umowy itp.). Istotny przy tym może być, np. wpływ danej osoby na potencjał kadrowy przedsiębiorcy, w oparciu o specyfikę i regularność wykonywanych czynności.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Zgodnie z kryteriami punkty zostaną przyznane jeżeli wnioskodawca na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie udokumentuje ponoszenie ww. nakładów na działalność B+R w okresie ostatniego roku kalendarzowego poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie, przedkładając sprawozdanie GUS PNT-01. Przedłożenie innych dokumentów niż sprawozdanie GUS PNT-01 nie stanowi podstawy do przyznania punktów w ramach ww. kryterium.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • W ramach kategorii „Personel projektu” kwalifikowalne jest wynagrodzenie kadry naukowo badawczej (tj. badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocniczych) wyłącznie w zakresie prowadzenia badań podstawowych lub eksperymentalnych prac przez okres adekwatny do zaplanowanych zadań B+R.

    Zgodnie z zapisami Regulaminu: „W przypadku wykonywania przez dany personel jakichkolwiek zadań związanych z zarządzaniem, nadzorem lub koordynacją projektu badawczo-rozwojowego koszt wynagrodzenia takiego personelu jest niekwalifikowalny w kategorii „Personel projektu”, natomiast koszt wynagrodzenia takich osób (np. kierownika zarządzającego, kierownika projektu B+R), niezależnie od wymiaru zaangażowania w czynności zarządcze i łączenie ich z zadaniami badawczymi, również na podstawie innej formy zaangażowania w ramach projektu, stanowi w całości wydatek kwalifikowalny wyłącznie w ramach kategorii kosztów pośrednich, o których mowa w pkt. 5.4.1.2.”

    W przypadku zaangażowania osoby do prowadzenia badań i jednocześnie przydzieleniu jej funkcji kierowniczych w projekcie całość wynagrodzenia takiej osoby (zarówno wynagrodzenie za wykonywanie prac badawczych, jak i prac w zakresie koordynowania projektem) należy ująć jako koszt kwalifikowany w kosztach pośrednich projektu.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Każdy wnioskodawca, planujący realizację projektu, dla którego, zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane niezbędne jest uzyskanie pozwolenia na budowę, ma obowiązek dołączyć wraz z wnioskiem o dofinansowanie aktualne i wykonalne pozwolenie na budowę.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Wnioskodawcy ubiegający się o wsparcie są zobligowani przedłożyć wniosek o dofinansowanie zawierający m.in. szczegółowy budżet projektu, który podlega ocenie w oparciu o zatwierdzone kryteria wyboru projektów, w tym m.in. pod kątem kwalifikowalności wydatków. Ocenie podlega m.in. czy opisane we wniosku wydatki są racjonalne, adekwatne oraz uzasadnione w stosunku do zaplanowanych przez wnioskodawcę działań i celów projektu oraz celów określonych dla Działania.

    Przez „wydatki racjonalne” należy rozumieć, że ich wysokość musi być dostosowana do zakresu zaplanowanych działań i czynności, które będą realizowane w ramach projektu. Wydatki nie mogą być zawyżone ani zaniżone.

    Przez „adekwatne” należy rozumieć, że zaplanowane zadania projektowe w ramach projektu, są właściwe w stosunku do oczekiwanych rezultatów projektu i celów Działania, zapewniają realizację zakresu rzeczowego projektu.

    Przez „wydatki uzasadnione” należy rozumieć, że są niezbędne i bezpośrednio związane z realizacją zaplanowanych w projekcie działań uznanych za kwalifikowalne. Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać konieczność poniesienia wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

    Jeżeli z uwagi na specyfikę projektu wnioskodawca na etapie aplikowania nie zna ostatecznej specyfikacji danego wydatku, ma obowiązek oszacować ten wydatek w dobrej wierze, opisując jednocześnie w dokumentacji aplikacyjnej metodologię określenia wartości danego kosztu wraz z opisem sposobu przeprowadzenia rozeznania rynku i wskazaniem źródła danych, na podstawie których oszacowano kwotę wydatku.

    Na etapie realizacji projektu Beneficjent ma możliwość zgłoszenia Instytucji Pośredniczącej, (w formie określonej w Umowie o dofinansowanie projektu) propozycję zmian niezbędnych dla zapewnienia prawidłowej realizacji projektu wraz z uzasadnieniem. W uzasadnionych przypadkach za zgodą LAWP Beneficjent będzie mógł dokonać zmian w projekcie (np. w zakresie specyfikacji danego wydatku), przy czym należy mieć na uwadze, że zmiany nie mogą prowadzić do zwiększenia dofinansowania wskazanego kwotowo i procentowo w Umowie o dofinansowanie.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • W ramach kategorii kosztów „Amortyzacja” kwalifikowalne są koszty jednorazowej amortyzacji dla środków trwałych i wartości niematerialnych prawnych niezbędnych na potrzeby realizacji prac B+R o wartości poniżej 10 000 PLN.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Faza wdrożeniowa może się rozpocząć w trakcie fazy badawczej, a wydatki poniesione w związku z realizacją komponentu wdrożeniowego, które zostały poniesione w czasie trwania fazy badawczej, będzie można rozliczyć jako koszt kwalifikowalny, niemniej jednak rozliczenie tych kosztów, a także wypłata środków dofinansowania związana z poniesieniem wydatków w ramach fazy wdrożeniowej jest możliwa dopiero po potwierdzeniu realizacji z sukcesem prac B+R, przewidzianych w ramach komponentu B+R. Wydatki poniesione w związku z rozpoczęciem fazy wdrożeniowej przed zakończeniem przewidzianych w projekcie prac B+R ponoszone są na własne ryzyko Beneficjenta. W przypadku gdy prace B+R zaplanowane w ramach danego projektu nie zostaną zakończone sukcesem, wydatki poniesione w związku z fazą wdrożeniową będą uznane za niekwalifikowane i w związku z tym dofinansowanie na te koszty nie będzie wypłacone.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Kwota dotacji warunkowej do zwrotu obliczana jest na podstawie sumy przychodów wygenerowanych w wyniku realizacji komponentu wdrożeniowego w okresie referencyjnym wynoszącym 3 lata (zgodnie z wartością wskaźnika rezultatu PLRR033 „Przychody ze sprzedaży nowych lub udoskonalonych produktów/usług”). Na żądanie Instytucji Pośredniczącej Beneficjent jest zobligowany przedstawić dodatkowe informacje lub dokumenty niezbędne do ustalenia kwoty dotacji warunkowej do zwrotu.

    Zwrot części zwrotnej dofinansowania uzależniony jest od poziomu osiągnięcia wskaźnika „R”, obliczonego według wzoru:

    R =(P/DZ*100%)-100%, który oznacza:

    DZ - kwota zwrotnej części dotacji warunkowej (oparciu o rzeczywistą wartość wypłaconej części zwrotnej dotacji),

    P - suma przychodów wygenerowanych w wyniku realizacji komponentu wdrożeniowego obejmująca okres referencyjny wynoszącym 3 lata (zgodnie wartość wskaźnika rezultatu „Przychody ze sprzedaży nowych lub udoskonalonych produktów/usług”).

    Poziom zwrotu dotacji warunkowej uzależniony jest od wielkości przedsiębiorstwa oraz osiągniętego przez Beneficjenta poziomu wskaźnika „R” wyliczonego zgodnie ze wzorem określonym w ust. 10. Jeśli wskaźnik „R” jest:

    a) poniżej 20% to Beneficjent zwraca 100% części zwrotnej dotacji warunkowej,

    b) większy lub równy 20% i mniejszy od 40% to Beneficjent zwraca 35% części zwrotnej dotacji warunkowej,

    c) większy lub równy 40% i mniejszy od 60% to Beneficjent zwraca 30% części „zwrotnej” dotacji warunkowej,

    d) większy lub równy 60% i mniejszy od 80% to Beneficjent zwraca 25% części „zwrotnej” dotacji warunkowej,

    e) większy lub równy 80% i mniejszy od 90% to Beneficjent zwraca 20% części „zwrotnej” dotacji warunkowej,

    f) większy lub równy 90% i mniejszy od 100% to Beneficjent zwraca 10 % części „zwrotnej” dotacji warunkowej,

    g) większy lub równy od 100% to Beneficjent zwraca 5 % części „zwrotnej” dotacji warunkowej.

    Szczegóły w zakresie sposobu obliczania dotacji warunkowej zostały opisane w Zał. nr 6 do Regulaminu wyboru projektów – wzór Umowy o dofinansowanie.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Aby otrzymać punkty wnioskodawca musi zaangażować w zespole badawczym przynajmniej jedną dodatkową osobę spoza dotychczasowej kadry wnioskodawcy, będącą specjalistą z określonej dziedziny nauki i pracującą na stanowisku naukowym lub naukowo-dydaktycznym na uczelni lub w instytucie badawczym. Również musi przedłożyć zawartą z taką osobą umowę warunkową o współpracy promesę zatrudnienia lub umowę przedwstępną. W powyższym przypadku forma zaangażowania u wnioskodawcy ww. pracownika naukowego nie ma znaczenia tzn. wnioskodawca może zaangażować go do projektu na podstawie stosunku pracy lub umowy zlecenia. Bez znaczenia pozostaje również czy wnioskodawca wcześniej współpracował z ww. osobą pod warunkiem, że na moment angażowania ww. osoby do projektu nie jest to osoba zatrudniona na podstawie stosunku pracy u wnioskodawcy i wnioskodawca nie ma zawartej z tą osobą obowiązującej umowy zlecenia.

    Data zadania pytania: 12.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 12.03.2024
  • Zgodnie z treścią kryterium „Potencjał wnioskodawcy” nie został określony minimalny okres przynależności wnioskodawcy do podmiotu zrzeszającego podmioty z branży zgodnej z charakterem obszarów, w ramach których prowadzone będą prace B+R.

    Data zadania pytania: 12.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 12.03.2024
  • Zgodnie z dokumentacją dotyczącą naboru każdy wnioskodawca, planujący realizację projektu, dla którego niezbędne jest uzyskanie zgody, pozytywnej opinii lub pozwolenia (zezwolenia) na jego realizację ma obowiązek dołączyć w ramach dokumentacji aplikacyjnej wszystkie dokumenty potwierdzające przeprowadzenie właściwych procedur oraz umożliwiające realizację inwestycji opisanej we wniosku o dofinansowanie (w tym zgody właściwej komisji bioetycznej, etycznej lub właściwego organu). Na etapie oceny formalnej weryfikacji podlega m.in. „Czy złożono wszystkie wymagane załączniki do wniosku o dofinansowanie, uwzględniając typ, charakter i zakres projektu, zgodnie z Regulaminem wyboru projektów?” W przypadku gdy wnioskodawca nie dołączy do wniosku obligatoryjnego załącznika (np. zgody komisji bioetycznej, podczas gdy z zakresu projektu będzie wynikać, że jest ona niezbędna do realizacji projektu) zostanie wezwany do uzupełnienia w tym zakresie.

    Ponadto w ramach dodatkowych nieobligatoryjnych załączników wnioskodawca może przedłożyć analizę/ekspertyzę zarówno zewnętrzną jak i własną uzasadniającą konieczność/brak konieczności uzyskania zgody komisji bioetycznej.

    Data zadania pytania: 12.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 12.03.2024
  • Nie jest dopuszczalna sprzedaż podmiotom trzecim jakichkolwiek elementów/materiałów powstałych w toku realizacji procesu badawczego projektu, który jest współfinansowany z funduszy europejskich.

    Data zadania pytania: 12.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 12.03.2024

Dokumenty

Aktualności

  • 26.03.2024

    Wydłużenie terminu naboru

    Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 26.03.2024 roku Uchwałą nr DLXV/9991/2024 Zarządu Województwa Lubelskiego został wydłużony termin naboru wniosków nr FELU.01.03-IP.01-001/24. Wnioski można składać do dnia 30.04.2024 r.

    Jednocześnie zaktualizowano zapisy w Regulaminie wyboru projektów, instrukcji wypełnienia wniosku o dofinansowanie oraz wzorze umowy dofinansowanie (szczegółowe informacje znajdują się w wykazie zmian powyżej).

    Zaktualizowany w powyższym zakresie Regulamin wyboru projektów znajduje się powyżej.

Finanse

Dofinansowanie do
4 000 000
Kwota alokoacji
108 387 500
Poziom dofinansowania
do 80%
Forma wsparcia
Dotacja
Rodzaj pomocy
Publiczna, De minimis
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

14.02.2024

koniec

30.04.2024

Wyniki

IV kwartał

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Punkt Kontaktowy - Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie
Lublin, ul. Wojciechowska 9a