W dniu 25 marca br. w Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie odbyło się XII posiedzenie Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (KM). Przedmiotem posiedzenia były m.in. kryteria wyboru projektów dla Działań programu: 1.1, 2.3, 3.11, 7.8, 11.5, 11.6, 1.3, 8.5, 8.8, 10.4, 9.2. Marcowym obradom Komitetu przewodniczył Pan Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego. Głównym celem posiedzenia było podjęcie uchwał dotyczących kryteriów wyboru projektów dla poniżej wymienionych Działań w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Podczas posiedzenia Komitetu podjęliśmy uchwały dotyczące kryteriów wyboru projektów dla 11 działań Programu. Pozwoliło to na ogłoszenie kolejnych naborów wniosków o dofinansowanie. Dzięki temu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021 – 2027 do dzisiaj ogłoszonych zostało już 95 naborów o łącznej kwocie wsparcia wynoszącej ponad 4 mld 843 mln zł, w tym 53 nabory projektów wyłanianych w sposób konkurencyjny oraz 42 naborów dotyczących projektów wybieranych w sposób niekonkurencyjny. Do końca 2024 roku ogłoszonych zostanie jeszcze 62 nabory o łącznej kwocie wsparcia przekraczającej 2 mld 904 mln zł.
Popiersie mężczyzny w średnim wieku

Jarosław Stawiarski
Marszałek Województwa Lubelskiego

W posiedzeniu uczestniczyli także przedstawiciele Komisji Europejskiej, która w pracach KM pełni rolę monitorującą i doradczą (w formie on-line).

Projekty Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli o strategicznym znaczeniu dla rozwoju regionu

Dwukrotnie przed członkami Komitetu Monitorującego wystąpił Pan Piotr Matej – p. o. Dyrektora Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli przedstawiając założenia dwóch projektów pn. „Poprawa dostępu do usług e-zdrowia oraz cyfryzacja procesów leczenia w Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli w celu osiągnięcia pełnej funkcjonalności i zabezpieczenia pełnoprofilowej, wysokospecjalistycznej diagnostyki i leczenia Pacjentów onkologicznych” oraz „Wsparcie Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej oraz leczenia w trybie jednodniowym w Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli poprzez zakup sprzętu medycznego i aparatury medycznej w celu osiągnięcia pełnej funkcjonalności i zabezpieczenia pełnoprofilowej, wysokospecjalistycznej diagnostyki i leczenia Pacjentów onkologicznych”. To właśnie ta placówka zajmie się realizacją dwóch projektów, które w programie Fundusze Europejskie dla Lubelskiego wskazane zostały jako działania o charakterze strategicznym.

Pierwszy projekt dotyczy Działania 2.3 Cyfrowe Lubelskie w ochronie zdrowia. Jego celem jest poprawa dostępu do usług e-zdrowia dla pacjentów poprzez cyfryzację, poprawę funkcjonalności i e-dojrzałości usług jak również zwiększenie skuteczności, jakości i efektywności udzielanych świadczeń medycznych poprzez wsparcie procesu leczenia systemami teleinformatycznymi które odpowiadają za dostarczanie danych i informacji medycznych, optymalizację procesu terapii medycznej jak i wsparcie procesów związanych z działalnością Centrum. Szacowana wartość projektu to onad 5,8 mln euro, zczego wnioskowana kwota dofinansowania ze środków EU to 5 mln euro.

Drugi projekt dotyczy Działania 7.8 Infrastruktura ochrony zdrowia. Celem projektu jest:

  • odciążenie lecznictwa szpitalnego z diagnostycznych hospitalizacji możliwych do realizacji w trybie ambulatoryjnym i w leczeniu jednodniowym,
  • ukształtowanie Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli jako nowoczesnego, pełnoprofilowego, wysokospecjalistycznego ośrodka onkologicznego o ponadregionalnym znaczeniu, spełniającego wymagania krajowe i wymagania europejskie oraz umożliwiające efektywniejszą realizację zadań i misji szpitala, zwiększając jego możliwości pomocy potrzebującym, a także poprawiając dostępność i jakość usług medycznych, w zakresie AOS oraz usprawnienia diagnostyki i leczenia w trybie jednodniowym,
  • zapewnienie ciągłości udzielania świadczeń medycznych i podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu pacjentów na każdym etapie diagnostyki i terapii w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego,
  • zwiększenie liczby pacjentów korzystających z AOS oraz w leczeniu w trybie jednodniowym,
  • doskonalenie jakości udzielanych świadczeń poprzez zakup odpowiedniego wyposażenia, co jednocześnie wpłynie na zwiększenie efektywności pracy personelu medycznego i usprawni procedury, a tym samym umożliwi skrócenie czasu oczekiwania na poradę udzielaną w ramach Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej oraz w lecznictwie jednodniowym,
  • zapewnienie dostępu do poradni o różnych specjalnościach charakteryzujących się długim czasem oczekiwania na świadczenia zdrowotne, m.in. w zakresie diagnostyki obrazowej, kardiologii,
  • zwiększenie jakości i efektywności świadczeń przy jednoczesnej organizacji opieki w sposób bardziej dostępny dla pacjentów (opieka ambulatoryjna) oraz przesunięcia zasobów, które obecnie ulokowane są w sposób nadmiarowy w lecznictwie stacjonarnym,
  • zwiększenie efektywności wykorzystania potencjału zasobów w ramach hospitalizacji oraz stworzenia bodźców promujących wynik i jakość, z uwzględnieniem zwiększenia udziału świadczeń dla pacjentów ambulatoryjnych (ambulatoryjnych i jednodniowych),
  • usprawnienie koordynacji opieki i poprawa kompleksowości leczenia,
  • zwiększenie dostępności do świadczeń rehabilitacyjnych.

Szacowana wartość projektu to ponad 10,4 mln euro z czego wnioskowana kwota dofinansowania ze środków EU to prawie 9 mln euro.

Kryteria wyboru dla kolejnych typów projektów w ramach EFRR

Podczas posiedzenia członkowie KM przyjęli kryteria wyboru projektów dla Działań współfinansowanych z EFRR:

  • 1.1 Regionalna infrastruktura badawczo-rozwojowa (typy projektu nr 1-2), projekty wybierane w sposób konkurencyjny,
  • 2.3 Cyfrowe Lubelskie w ochronie zdrowia (typy projektu nr 1-2), projekty wybierane w sposób niekonkurencyjny,
  • 3.11 Ochrona bioróżnorodności w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typy projektu nr 1-8), projekty wybierane w sposób niekonkurencyjny,
  • 7.8 Infrastruktura ochrony zdrowia (typy projektu nr 2, 4), projekty wybierane w sposób niekonkurencyjny,
  • 11.5 Ochrona dziedzictwa naturalnego, bezpieczeństwo i rozwój zrównoważonej turystyki obszarów innych niż miejskie (typy projektu nr 1-4), projekty wybierane w sposób konkurencyjny,
  • 11.6 Ochrona dziedzictwa kulturowego obszarów innych niż miejskie (typ projektu nr 1), projekty wybierane w sposób konkurencyjny,
  • 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw (typ projektu nr 1), projekty wybierane w sposób konkurencyjny,

oraz z EFS+:

  • 8.5 Usługi społeczne (typy projektu nr 1 a-d, 2), projekty wybierane w sposób konkurencyjny,
  • 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej (typy projektu nr 1 a-b, 2, 4, 5), projekty wybierane w sposób konkurencyjny,
  • 10.4 Kształcenie zawodowe (typ projektu nr 3), projekty wybierane w sposób konkurencyjny
  • 9.2 Aktywizacja zawodowa (typ projektu nr 1), projekty wybierane w sposób konkurencyjny.

Ponadto członkowie KM wyrazili zgodę na zastosowanie wyłączenia z obowiązku stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków zgodnie z art. 53 ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. w Działaniu 1.1 Regionalna infrastruktura badawczo-rozwojowa (typy projektu nr 1-2) współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wdrażanym przez Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie
dotyczących projektów wybieranych w sposób konkurencyjny.

Członkowie KM przyjęli również zmiany w składach Grup Roboczych działających przy KM FEL:

  • Grupy roboczej ds. zasad horyzontalnych,
  • Grupy roboczej ds. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  • Grupy roboczej ds. instrumentów finansowych.

Dzięki zatwierdzonym kryteriom możliwe będzie ogłoszenie kolejnych naborów w ramach Programu. Szczegóły znajdą Państwo w zakładce: Nabory

Protokół Nr 12/2024 z XIi posiedzenia Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w dniu 25 marca 2024 r.

Szczegóły dokumentu
Plik PDF 386 kB