„Europejska sfera publiczna: nowa oferta medialna dla młodych Europejczyków”, to program, dysponujący całkowitym budżetem w wysokości 9 mln euro. Jego celem jest uruchomienie ambitnych projektów transgranicznych realizowanych przez media informacyjne i młodzieżowe organizacje non-profit. Wnioski o dofinansowanie można składać do 29 stycznia 2024 r.

Cel

Organizatorzy zakładają, że dofinansowane projekty służyć będą zbliżeniu Unii do młodych ludzi, zachęcą ich do stania się aktywnymi obywatelami i pomogą nawiązywać współpracę ponad granicami. Działania mają zwiększyć dostępność informacji online, w różnych językach, na tematy europejskie, które mają wpływ na młodych ludzi w całej UE. Z założenia mają być one przedstawiane w ciekawych i angażujących formatach i uwzględniających różne punkty widzenia.

Projekty powinny angażować młodzież do dyskusji i uczestnictwa w wydarzeniach. Umowy o udzielenie dotacji będą zawierać zapisy gwarantujące, że beneficjenci są niezależni redakcyjnie i działają bez jakiejkolwiek ingerencji politycznej.

Okres realizacji

Projekty powinny rozpocząć się latem 2024 r., a orientacyjny czas trwania powinien wynosić 14 miesięcy. Komisja przewiduje maksymalnie 4 wnioski, z maksymalną kwotą dotacji w wysokości 3,2 mln euro. Maksymalny poziom współfinansowania wynosi 80 proc. kosztów kwalifikowalnych, jednak wnioskodawcy mogą zaproponować niższy poziom współfinansowania.

Oczekiwane wyniki

Komisja Europejska zakłada, że realizowane projekty pozwolą na:

  • współpracę między co najmniej pięcioma organizacjami z pięciu państw członkowskich UE;
  • tworzenie codziennych, motywujących do refleksji treści dotyczących spraw bieżących, w drodze innowacyjnych transgranicznych procesów redakcyjnych;
  • opracowanie planu działań informacyjnych, pozwalający dotrzeć do jak największej liczby młodych Europejczyków;
  • dystrybucję informacji za pośrednictwem własnych kanałów, stron internetowych partnerów, blogów lub sieci mediów społecznościowych;
  • udział w dyskusjach i wydarzeniach dla młodzieży.