Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła wyniki naboru „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny” z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW).

Do kogo był skierowany nabór?

O dofinansowanie projektów mogły ubiegać się podmioty z makroregionu Polski Wschodniej tj. miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze oraz inne miasta subregionalne z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych, z przedziału 50-100 tys. mieszkańców (ustawowo zobligowani organizatorzy transportu miejskiego), tj. w ramach:

  • Woj. Lubelskiego: Chełm, Zamość, Biała Podlaska;
  • Woj. Podlaskiego: Łomża, Suwałki;
  • Woj. Podkarpackiego: Przemyśl, Stalowa Wola, Mielec;
  • Woj. Świętokrzyskiego: Ostrowiec Świętokrzyski;
  • Woj. Warmińsko-Mazurskiego: Ełk;
  • Woj. Mazowieckiego: Siedlce, Ostrołęka,

Ponadto beneficjentami projektów mogły być:

  • ww. miasta działające na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samo-rządu terytorialnego położonymi w miejskim obszarze funkcjonalnym;
  • związki i stowarzyszenia utworzone przez ww. miasta oraz jednostki samorządu terytorialnego zlokalizowane w miejskim obszarze funkcjonalnym.

Na co można było otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie mogły otrzymać kompleksowe i zintegrowane projekty, realizowane w miastach i ich obszarach funkcjonalnych, obejmujące m.in. takie zadania, jak:

  1. zakup bezemisyjnego taboru tramwajowego, trolejbusowego lub autobusowego (pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym);
  1. budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności, w tym w szczególności:
  • w zakresie infrastruktury transportu (np. stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stacje tankowania wodoru, infrastruktura OZE, linie i pętle tramwajowe lub trolejbusowe, pętle autobusowe, wiaty z aktywną informacją pasażerską, zaplecze techniczne do obsługi taboru, infrastruktura punktowa np. przystanki, wysepki, centra przesiadkowe; dworce intermodalne, strefy czystego transportu), w tym dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się i osób z niepełnosprawnościami,
  • inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany z preferencją dla ruchu pieszego i rowerowego lub komunikacji zbiorowej, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu, w szczególności w centrach miast (np. stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów; ciągi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych, chodniki, sygnalizacja świetlna, azyle dla pieszych, dedykowane pasy ruchu dla komunikacji zbiorowej);
  1. digitalizacja systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych (np. ITS, wspólne bilety, informacja i planowanie podróży, powiązane z wdrażaniem integracji taryfowej oraz koncepcji „Mobilność jako usługa”, system parkingowy, strefy czystego transportu).

Za projekt kompleksowy uznaje się przedsięwzięcia obejmujące inwestycję w zadania wskazane w co najmniej dwóch z trzech wyżej wymienionych grup.

Jednocześnie możliwe było wsparcie przygotowania oraz aktualizacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) lub innych dokumentów niezbędnych do realizacji projektów.

Więcej informacji o rozstrzygniętym konkursie „Zrównoważona mobilność miejska – nabór konkurencyjny” znajduje się na stronie PARP.