Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ogłasza nabór w ramach działania
4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym
Wyniki
EFRR
FELU.04.02-IZ.00-001/23

Działanie 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym FELU.04.02-IZ.00-001/23

27.06.2023

Zmiana Regulaminu wyboru projektów

Zmiana Regulaminu wyboru projektów w naborze nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 27 czerwca 2023 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CDLXXVI/8397/2023 zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu wyboru projektów oraz ogłoszenia naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Zmiana w Regulaminie wyboru dotyczy wydłużenia naboru projektów nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Termin naboru projektów został wydłużony do dnia 17.07.2023 r.

Pozostałe zmiany dotyczą technicznych korekt we wzorze załącznika do wniosku o dofinansowanie, tj. Studium Wykonalności oraz Zasadach opracowania Studium wykonalności dla projektów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021 – 2027.

AKTUALNE DOKUMENTY ZNAJDUJĄ SIĘ W SEKCJI DOKUMENTY NA DOLE STRONY.

17.07.2023

Zmiana Regulaminu wyboru projektów

Zmiana Regulaminu wyboru projektów w naborze nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 17 lipca 2023 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CDLXXXVI/8510/2023 zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu wyboru projektów oraz ogłoszenia naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Zmiana w Regulaminie wyboru dotyczy wydłużenia naboru projektów w naborze nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Termin naboru projektów został wydłużony do dnia 04.08.2023 r.

Pozostałe zmiany dotyczą doprecyzowania zapisów w treści Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie weryfikacji osiągniecia wartości docelowej wskaźnika produktu "Lokale mieszkalne o udoskonalonej charakterystyce energetycznej".

Dodatkowo dokonuje się zmian w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów – Wzór umowy o dofinansowanie projektu, które wynikają z konieczności dostosowania zapisów do obowiązujących procedur i przepisów prawa.

AKTUALNE DOKUMENTY ZNAJDUJĄ SIĘ W SEKCJI DOKUMENTY NA DOLE STRONY.

07.08.2023

Zestawienie złożonych wniosków

Informacja w zakresie ilości złożonych wniosków o dofinansowanie w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 4 sierpnia 2023 r. zakończył się nabór w zakresie wyboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2) IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

W ramach naboru wpłynęło 8 wniosków o dofinansowanie z EFRR na kwotę dofinansowania 7 282 587,06 zł.

24.10.2023

Wynik oceny formalnej

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalnej w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2), Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 24 października 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXIII/9021/2023 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalnej w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2), Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, zatwierdził listę projektów zakwalifikowanych do etapu oceny merytorycznej.

07.11.2023

Zmiana Regulaminu wyboru projektów

Zmiana Regulaminu wyboru projektów w naborze nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 7 listopada 2023 r. Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr DXVII/9122/2023 zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu wyboru projektów oraz ogłoszenia naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach 2021-2027.

Zmiana w Regulaminie wyboru projektów dotyczy aktualizacji kwoty alokacji przeznaczonej na nabór w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2) Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Zmianie ulega także załącznik nr 6 do Regulaminu wyboru projektów - Wzór umowy o dofinansowanie projektu. Zmiany ww. dokumentów dotyczą dostosowania zapisów do obowiązujących procedur i przepisów prawa. Dodatkowo w ww. dokumentach wprowadza się korekty techniczne.

AKTUALNE DOKUMENTY ZNAJDUJĄ SIĘ W SEKCJI DOKUMENTY NA DOLE STRONY.

07.11.2023

Wynik oceny merytorycznej i wybór projektów do dofinansowania

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny merytorycznej oraz wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2), Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 7 listopada 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXVII/9123/2023 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny merytorycznej oraz wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2), Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził wyniki oceny projektów na etapie oceny merytorycznej oraz wybrał projekty do dofinansowania.

Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.

05.12.2023

Wykaz zawartych umów

Informacja dotycząca listy zawartych umów dla naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2), Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Prezentujemy listę zawartych umów dla naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2), Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Służby publiczne

Podmiotami uprawnionymi do składania wniosków o dofinansowanie są:

  • Jednostki Samorządu Terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
  • Jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną,
  • Spółki prawa handlowego, w których większość udziałów lub aukcji posiadają Jednostki Samorządu Terytorialnego lub ich związki,
  • Wspólnoty mieszkaniowe,
  • TBS.

NA CO

  • Renowacja istniejących budynków mieszkalnych pod kątem efektywności energetycznej, projekty demonstracyjne i działania wspierające
  • Renowacja istniejących budynków mieszkalnych pod kątem efektywności energetycznej, projekty demonstracyjne i działania wspierające zgodne z kryteriami efektywności energetycznej

Typy projektów, które mogą uzyskać dofinansowanie:

  • Typ projektu 1: Przebudowa/wymiana nieefektywnych źródeł ciepła opartych o paliwa stałe, w tym zastosowanie systemów grzewczych opartych na niskoemisyjnych źródłach energii/OZE wraz z przyłączami budynków do sieci gazowej i miejskiej sieci ciepłowniczej połączona z termomodernizacją budynków, z wyłączeniem inwestycji w budownictwie jednorodzinnym,
  • Typ projektu 2: Kompleksowa modernizacja energetyczna wielorodzinnych budynków mieszkalnych wraz z instalacją urządzeń OZE oraz wymianą/modernizacją źródeł ciepła albo podłączeniem do sieci ciepłowniczej /chłodniczej, a także instalacją systemów zarządzania energią oraz promowaniem energooszczędności.

Nabór w zakresie wyboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1,2), Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, iż zgodnie z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 ogłoszonym na stronie internetowej www.funduszeUE.lubelskie.pl, w dniu 05 czerwca 2023 roku rozpoczyna się nabór w zakresie wyboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym, typ projektu 1: Przebudowa/wymiana nieefektywnych źródeł ciepła opartych o paliwa stałe, w tym zastosowanie systemów grzewczych opartych na niskoemisyjnych źródłach energii/OZE wraz z przyłączami budynków do sieci gazowej i miejskiej sieci ciepłowniczej połączona z termomodernizacją budynków, z wyłączeniem inwestycji w budownictwie jednorodzinnym, typ projektu 2: Kompleksowa modernizacja energetyczna wielorodzinnych budynków mieszkalnych wraz z instalacją urządzeń OZE oraz wymianą/modernizacją źródeł ciepła albo podłączeniem do sieci ciepłowniczej / chłodniczej, a także instalacją systemów zarządzania energią oraz promowaniem energooszczędności, Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucją Organizującą Nabór jest Zarząd Województwa Lubelskiego jako Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Czynności związane z przeprowadzeniem ww. procedury realizuje Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie, ul. Stefczyka 3b, 20-151 Lublin.

Sposób składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie należy przesłać za pośrednictwem systemu CST2021 w aplikacji WOD2021 w odpowiedzi na udostępniony nabór dostępny pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl

Kryteria wyboru projektów

Kryteria wyboru projektów znajdują się w Załączniku nr 5 do Regulaminu wyboru projektów.

Pytania i odpowiedzi

Wyjaśnień w kwestiach dotyczących procedury oceny wniosku o dofinansowanie udziela IZ FEL poprzez konsultacje elektroniczne (drogą elektroniczną na adres: defrr@lubelskie.pl).

Klauzula informacyjna dla wnioskodawców oraz beneficjentów

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) zwane dalej „RODO” IZ informuje, że:

  1. Administratorem danych, który odpowiada za przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych, jest Instytucja Zarządzająca – Zarząd Województwa Lubelskiego z siedzibą przy ul. Artura Grottgera 4, 20-029 Lublin, www.lubelskie.pl, info@lubelskie.pl.
  2. Administrator danych osobowych wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można skontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Z Inspektorem można się kontaktować pod adresem: ul. Artura Grottgera 4, 20-029 Lublin (adres e-mail: iod@lubelskie.pl).
  3. Podstawami prawnymi przetwarzania Pani/Pana danych osobowych są:
  • art. 6 ust. 1 lit. c RODO w zw. z art. 8 ust. 2 i art. 87 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (zwanej dalej „ustawą wdrożeniową”) oraz w zw. z art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej,
  • art. 6 ust. 1 lit. b RODO tj. przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą przed zawarciem umowy - w razie wyboru Pana/Pani projektu do dofinansowania skutkującego podjęciem działań zmierzających do zawarcia umowy oraz jej zawarcia,
  • art. 10 RODO w przypadku przetwarzania danych osobowych dot. wyroków skazujących i czynów zabronionych w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w zw. z art. 9 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary.
  1. Pani/Pana dane będą przetwarzane w następujących celach:
  • wyboru projektów do dofinansowania,
  • zawierania umów o dofinansowanie projektu lub podejmowania decyzji o dofinansowaniu projektu,
  • zlecania płatności, wypłat oraz dokonywania płatności,
  • monitorowania postępów realizacji programu,
  • nakładania korekt finansowych,
  • prowadzenie kontroli realizacji projektów,
  • odzyskiwania kwot podlegających zwrotowi,
  • ewaluacji programu,
  • archiwizacji.
  1. Dane mogą być udostępnione podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa w tym Instytucji Koordynującej UP (minister właściwy ds. rozwoju regionalnego), ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych, instytucji audytowej, a także podmiotom, którym wymienione podmioty powierzyły realizację zadań na podstawie odrębnej umowy, w zakresie niezbędnym do realizacji ich zadań wynikających z przepisów ustawy wdrożeniowej oraz podmiotom świadczącym usługi na rzecz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego: operatorom pocztowym i kurierom, dostawcom systemów informatycznych i usług (np. usługi wykonania badania ewaluacyjnego na zlecenie Instytucji Zarządzającej; usługi eksperckie w zakresie oceny projektów) oraz Lubelskiemu Centrum Innowacji i Technologii z zastrzeżeniem zapewnienia odpowiedniej ochrony danych osobowych.
  2. Dane będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania oraz przez okres archiwalny zgodnie z wymaganiami prawnymi określonymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych przez 10 lat, a następnie dokumentacja zostanie poddana procedurze brakowania (niszczenia). Okres przechowywania może zostać wydłużony przez Archiwum Państwowe.
  3. Ma Pani/Pan prawo żądać dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania oraz ograniczenia ich przetwarzania.
  4. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 2, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych narusza przepisy RODO.
  5. Podanie danych osobowych, wskazanych w art. 87 ustawy wdrożeniowej, wymienionych we wniosku o dofinansowanie, wnioskach o płatność oraz innych formularzach uzupełnianych w CST2021 jest wymogiem ustawowym a ich niepodanie skutkuje brakiem możliwości złożenia danego wniosku lub realizacji czynności, do której są one wymagane. W przypadku zawierania umowy o dofinansowanie projektu podanie danych osobowych jest warunkiem jej zawarcia, a ich niepodanie skutkuje brakiem możliwości jej zawarcia.
  6. Wnioskodawca/beneficjent na podstawie art. 87 ust. 1 w zw. z art. 88 ustawy wdrożeniowej jest odrębnym administratorem w rozumieniu art. 4 pkt 7 RODO, w związku z czym spoczywają na nim wszystkie obowiązki wynikające ze wskazanego aktu prawnego oraz innych przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych, w tym wypełnianie obowiązku informacyjnego.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Departament Wdrażania EFRR w UMWL
Lublin, ul. Stefczyka 3b

Dokumenty

Aktualności

  • 01.06.2023

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawcy oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działanie 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2), Priorytet IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie: "W związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze finansowym Typ. proj. 2 Kompleksowa modernizacja energetyczna zwracamy się z prośbą o udzielenie informacji. Jesteśmy Spółką miejską ze 100% udziałem Miasta. Czy jako dokument potwierdzający posiadanie środków wystarczających na sfinansowanie wkładu własnego w wysokości zgodnej z montażem finansowym projektu, będzie uznany za spełniony załączenie do wniosku oświadczenia/zobowiązania właściciela - Miasta na wsparcie pożyczką Swojej Spółki w przypadku pozyskania przez nią dofinansowania?"

    Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie w zakresie ubiegania się o dofinansowanie w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 FELU.04.02-IZ.00-001/23 Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2), informuję, iż zgodnie z załącznikiem nr 3 do Regulaminu wyboru projektów „Instrukcją wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu dla Działania 4.2 Wsparcie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym, typ projektu 1,2” dokumentami wnioskodawcy potwierdzającymi zapewnienie środków finansowych niezbędnych dla prawidłowej realizacji projektu w przypadku przedsiębiorstwa będą:

    1. umowa kredytowa/promesa kredytowa uzyskana z banku zapewniającą, że w przypadku uzyskania dofinansowania projekt otrzyma środki na współfinansowanie inwestycji.

    2. wyciągi bankowe - wnioskodawca w celu potwierdzenia posiadania odpowiednich środków na realizację projektu może przedłożyć aktualny (wystawiony nie wcześniej niż miesiąc przed złożeniem wniosku o dofinansowanie) wyciąg z rachunku bankowego wnioskodawcy. Wyciąg z rachunku bankowego powinien być potwierdzony przez pracownika banku podpisem i pieczęcią bankową lub powinien zawierać adnotację o tym, iż dany wyciąg został wygenerowany elektroniczne na podstawie art. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2022, poz. 2324 z późn. zm.) oraz że nie wymaga podpisu ani stempla.

    3. zaświadczenia bankowe - wnioskodawca w celu potwierdzenia posiadania odpowiednich środków na realizację projektu może przedłożyć aktualne (wystawione nie wcześniej niż miesiąc przed złożeniem wniosku o dofinansowanie) zaświadczenie bankowe o posiadaniu przez wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości. Zaświadczenie powinno być potwierdzone przez pracownika banku podpisem i pieczęcią bankową.

    4. sprawozdania finansowe - przedłożone w ramach załącznika: „Bilans za ostatni rok (potwierdzony przez głównego księgowego lub biegłego rewidenta) zgodnie z przepisami o rachunkowości, sprawozdania finansowe (sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości) mogą stanowić potwierdzenie posiadania odpowiednich środków na realizację projektu, przy czym z powyższych dokumentów musi jasno wynikać, że zysk netto, przynajmniej w jednym z dwóch ostatnich zamkniętych okresów obrachunkowych, przekraczał wartość wkładu własnego odnoszącego się do kosztów kwalifikowalnych ujętych w projekcie. Ponadto, aby uznać dane wykazane w sprawozdaniach finansowych za potwierdzające posiadanie środków na wkład własny, wnioskodawca musi posiadać stabilną sytuację finansową.

    5. umowa pożyczki - wnioskodawca w celu potwierdzenia posiadania odpowiednich środków na realizację projektu może przedłożyć umowę pożyczki. Umowa pożyczki musi być sporządzona w formie aktu notarialnego. Dokument zawierający jedynie notarialne potwierdzenie podpisów pożyczkodawcy i pożyczkobiorcy nie będzie uznany za wystarczający do udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu.

    6. inne dokumenty - wnioskodawca może przedłożyć inne dodatkowe dokumenty potwierdzające posiadanie środków finansowych gwarantujących terminowe wykonanie projektu z zastrzeżeniem, że dodatkowe dokumenty będą podlegały indywidualnej ocenie przez członków KOP i ewentualnemu zaopiniowaniu ich przez eksperta.

    Równocześnie informuję, iż zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2)Towarzystwo Budownictwa Społecznego biorące czynny udział w rynku budowlanym oraz mieszkaniowym, będzie uznane za przedsiębiorstwo.

    W związku z powyższym w przypadku Towarzystwo Budownictwa Społecznego (TBS), dokumentami wnioskodawcy potwierdzającymi posiadanie środków finansowych niezbędnych dla prawidłowej realizacji projektu będą ww. dokumenty wskazane w instrukcji wypełniania załączników. Z uwagi na fakt iż TBS Krasnystaw jest spółka miejską ze 100% udziałem Miasta, zabezpieczeniem środków może też być uchwała Rady Miasta Krasnystaw w sprawie udzielenia pożyczki z budżetu Miasta dla TBS. W uchwale tej należy wskazać dokładna nazwę inwestycji oraz kwotę niezbędną dla prawidłowej realizacji przedsięwzięcia. W tym kontekście przedstawienie oświadczenia/ zobowiązania właściciela Miasta Krasnystaw na wspomniana pożyczkę swojej spółki, w przypadku uzyskania dofinansowania nie spełnia warunków wymaganych dla dokumentów potwierdzających posiadanie środków niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu, zgodnie z wymaganiami naboru.

  • 06.06.2023

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawcy oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działanie 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2), Priorytet IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie: Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. (Spółka miejska ze 100% udziałem Miasta) posiada budynki przewidziane do aplikowania o dofinansowanie tj. budynki mieszkalne wielorodzinne czynszowe (które stanowią własność Spółki). W związku z zamiarem ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 4.2. Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze finansowym Typ. proj. 2 "Kompleksowa modernizacja energetyczna......" zwracamy się z prośbą o udzielenie informacji. Jaki będzie poziom dofinansowania określony w pkt. 4.4 ust. 5 załącznika do uchwały CDLXIV/8179/2023 Zarządu Woj. Lubelskiego z dnia 22.05.2023 r. tj. Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny?

    Odpowiedź: Maksymalny poziom wsparcia dla projektów spełniających przesłanki z art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wynika bezpośrednio z programu pomocowego. Intensywność pomocy publicznej, zgodnie z art. 38 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, w odniesieniu do dużego przedsiębiorcy wynosi 45% kosztów kwalifikowalnych. Za koszty kwalifikowalne uznaje się dodatkowe koszty inwestycji niezbędne do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej. Ustala się je w następujący sposób:

    a) jeżeli koszty inwestycji w efektywność energetyczną można wyodrębnić z całkowitych kosztów inwestycji jako oddzielną inwestycję, za koszty kwalifikowalne uznaje się te koszty związane z efektywnością energetyczną;

    b) jeżeli inwestycje dotyczą poprawy efektywności energetycznej (i) budynków mieszkalnych, (ii) budynków przeznaczonych do kształcenia lub świadczenia usług socjalnych, (iii) budynków przeznaczonych do prowadzenia działań związanych z administracją publiczną lub usługami wymiaru sprawiedliwości, policji lub straży pożarnej lub (iv) budynków, o których mowa w ppkt (i), (ii) lub (iii) i w których działania inne niż działania wymienione w tych ppkt zajmują mniej niż 35 % całkowitej wewnętrznej powierzchni, za koszty kwalifikowalne uznaje się całkowite koszty inwestycji niezbędne do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej, pod warunkiem że poprawa efektywności energetycznej prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię pierwotną o co najmniej 20 % w przypadku renowacji oraz do oszczędności energii pierwotnej o co najmniej 10 % w porównaniu z progiem określonym dla wymogów dotyczących budynków o niemal zerowym zużyciu energii w krajowych środkach wdrażających dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE (1) w przypadku nowych budynków. Początkowe zapotrzebowanie na energię pierwotną oraz szacowaną poprawę ustala się poprzez odniesienie do świadectwa charakterystyki energetycznej zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 dyrektywy 2010/31/UE;

    c) w innych przypadkach koszty inwestycji w efektywność energetyczną określa się poprzez odniesienie do podobnej, mniej efektywnej energetycznie inwestycji, która prawdopodobnie zostałaby przeprowadzona w przypadku braku pomocy. Różnica między kosztami obu inwestycji określa koszt związany z efektywnością energetyczną i stanowi koszty kwalifikowalne.

    Kosztów, które nie są bezpośrednio związane z osiągnięciem wyższego poziomu efektywności energetycznej, nie uznaje się za kwalifikowalne.

  • 07.06.2023

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawcy oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działanie 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2), Priorytet IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie 1. Czy do działania 4.2 będzie zaliczał się budynek, w którym są mieszkania komunalne i lokale, które są wynajmowane na usługi publiczne, tzn. Usługi stomatologiczne i usługi komercyjne tj. fryzjer, kosmetyczka? Budynek ten jest podłączony do sieci ciepłowniczej, ale chcielibyśmy ten budynek ocieplić z zewnątrz i czy z tego działania jest taka możliwość skorzystania z dotacji?

    Odpowiedź: Zgodnie z regulaminem naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, będzie możliwa realizacja projektu polegająca wyłącznie na termomodernizacji budynków w ramach typu projektu nr 1 lub typu projektu nr 2. Należy nadmienić, że minimalny próg oszczędności energii pierwotnej inwestycji objętej wsparciem musi kształtować się na poziomie nie niższym niż 30% (wyjątek stanowią budynki wpisane do rejestru zabytków lub podlegające ochronie konserwatorskiej), z uwzględnieniem przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (w przypadku, gdy projektem objęty jest więcej niż jeden budynek, warunek musi być spełniony w odniesieniu do każdego z nich).

    W przypadku gdy, w budynku, na który wnioskuje się o środki na dofinansowanie, prowadzona jest działalność gospodarcza w rozumieniu unijnego prawa konkurencji tj. oferowanie dóbr i usług na rynku, niezbędne jest dokonanie analizy inwestycji pod kątem wystąpienia pomocy publicznej. W omawianym przypadku usługi stomatologiczne świadczone poza kontraktem z NFZ stanowią działalność gospodarczą. Dodatkowo wynajem powierzchni w budynku, który zostanie poddany termomodernizacji, pod realizację usług komercyjnych także stanowi działalność gospodarczą. Zidentyfikowanie działalności gospodarczej na dofinansowanej infrastrukturze może skutkować zmianą poziomu dofinansowania dla projektu.

    • Pytanie 2. Kolejnym budynkiem jest blok, w którym są mieszkania komunalne, ogrzewany jest piecem na olej opałowy i chcielibyśmy ten blok ocieplić i wymienić stolarkę okienną.

    Odpowiedź: Zgodnie z zapisami podrozdziału 4.5 Kwalifikowalność Regulaminu wyboru projektów, w ramach Działania 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym kosztem kwalifikowalnym będzie między innymi ocieplenie przegród budowlanych na przykład ścian zewnętrznych, wewnętrznych, stropów nad pomieszczeniami nieogrzewanymi, stropodachów, fundamentów oraz wymiana stolarki okiennej i drzwiowej polegająca na zakupie i montażu stolarki okiennej i drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, drzwi oddzielających od przestrzeni nieogrzewanej, bram garażowych. Wymiana pieca olejowego nie może zostać uznana za koszt kwalifikowalny, gdyż zgodnie z podrozdziałem 4.5 Kwalifikowalność Regulaminu wyboru projektów możliwa jest wymiana jedynie pieców/kotłów węglowych na OZE lub piece gazowe, według hierarchii: 1. OZE. 2. piece gazowe, przy czym preferowane będzie podłączenie do sieci ciepłowniczej lub OZE, tam, gdzie będzie to możliwe technicznie lub uzasadnione ekonomicznie.

    • Pytanie 3. Ostatnim jest budynek, w którym kiedyś była szkoła, a teraz wykorzystywany jest do zebrań i spotkań, znajdują się tam również mieszkania komunalne. Czy w takim przypadku ten budynek będzie traktowany jako budynek publiczny czy mieszkaniowy? Również ogrzewany jest piecem na olej opałowy.

    Odpowiedź: W związku z powyższym w przypadku budynku, który wykorzystywany jest do zebrań i spotkań, jak również znajdują się tam mieszkania komunalne, nieruchomość będzie traktowana jako budynek mieszkaniowy. Zgodnie z definicją, poprzez budynek komunalny, rozumie się budynek wchodzący w skład gminnego zasobu nieruchomości stanowiący własność lub inne prawo majątkowe należące do gmin i ich związków oraz mienie (budynek) innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Definicję uznaje się za spełnioną również w przypadku budynków, w których co najmniej 30% powierzchni użytkowej budynku przeznaczone jest na najem socjalny i/lub mieszkania chronione bądź spełni definicję budynku historycznego, rozumie się budynek/zespół budynków, który wpisuje się jednocześnie w definicje zabytku i zabytku nieruchomego ujęte w art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz objęty jest co najmniej jedną z form ochrony zabytków, o których mowa w art. 7 ww. ustawy, jak i definicję budynku określoną w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

    Ponadto wsparciem dotacyjnym objęty może być budynek historyczny. Poprzez budynek historyczny rozumie się budynek/zespół budynków, który wpisuje się jednocześnie w definicje zabytku i zabytku nieruchomego ujęte w art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz objęty jest co najmniej jedną z form ochrony zabytków, o których mowa w art. 7 ww. ustawy, jak i definicję budynku określoną w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Budynkiem historycznym, w rozumieniu niniejszej definicji jest również budynek, powstały przed dniem 1 kwietnia 1995 r. (dzień wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, wprowadzającego wymogi dotyczące projektowania i budowania budynków z uwzględnieniem oszczędności energii). Budynek/zespół budynków historycznych obejmuje również budynki powstałe po 1 kwietnia 1995 r., co do których przed tą datą wydano decyzje o pozwoleniu na budowę lub został złożony wniosek o wydanie takiej decyzji i wnioskodawca dysponuje takimi dokumentami. Dokumenty potwierdzające powstanie budynku przed dniem 1 kwietnia 1995 r. stanowią wszelkie dokumenty urzędowe potwierdzające wybudowanie budynku lub jego istnienie w tej dacie, w szczególności wydane przez właściwe organy służby geodezyjnej i kartograficznej.

    W przypadku projektu obejmującego zespół budynków, wydatkiem kwalifikowalnym będą zadania dotyczące wyłącznie budynków spełniających kryteria dostępu wymienionych powyżej.

    • Pytanie 4. Ostatnie pytanie dotyczy dokumentacji, która wymagana jest na poziomie składania wniosku. Czy musi być już wykonany projekt np. projekt funkcjonalno-użytkowy, kosztorys inwestorki?

    Odpowiedź: Na etapie składania wniosku aplikacyjnego będzie wymagana pełna dokumentacja, tj. audyt energetyczny, wyciąg z kosztorysu inwestorskiego, wyciąg z dokumentacji technicznej, projektowej w zakresie realizowanej inwestycji oraz zezwolenie na realizację inwestycji (pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy).

  • 13.06.2023

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawcy oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działanie 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2), Priorytet IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027:

    • Pytanie: Na jakim poziomie należy przyjąć dofinansowanie dla budynku Wspólnoty Mieszkaniowej w której ponad 50% udziałów ma Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. (Spółka miejska)?

    Odpowiedź: Informuję, że w omawianym przypadku maksymalny poziom wsparcia odpowiadać będzie maksymalnej intensywności pomocy dla projektów spełniających przesłanki z art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

    Pomimo faktu, że zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 wsparcie dla wspólnot mieszkaniowych, co do zasady, nie stanowi pomocy publicznej, w Państwa sytuacji należy potraktować wspólnotę mieszkaniową jako podmiot powiązany z Towarzystwem Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., a w konsekwencji stanowią Państwo jedną jednostkę gospodarczą. TBS stanowi większościowego udziałowca we wspólnocie mieszkaniowej, a zgodnie z informacją dostępną na stronie internetowej TBS również zarządza wspólnotami mieszkaniowymi będącymi w zasobach spółki. Mając na względzie powiązania między podmiotami wspólnota mieszkaniowa prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym podlega pod reżim pomocy publicznej.

    Dodatkowo pragnę nadmienić, że zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich „działania skierowane na pozyskanie korzyści w sposób sprzeczny z odpowiednimi celami prawa wspólnotowego mającymi zastosowanie w danym przypadku poprzez sztuczne stworzenie warunków w celu uzyskania tej korzyści, prowadzą do nieprzyznania lub wycofania korzyści”. Udzielenie wsparcia na zasadach ogólnych wspólnocie mieszkaniowej powiązanej z TBS stanowiłoby obejście zasad pomocy państwa, a co za tym idzie takie działanie wypełnia przywołany przepis prawa.

    Reasumując, intensywność pomocy publicznej, zgodnie z art. 38 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, w odniesieniu do dużego przedsiębiorcy wynosi 45% kosztów kwalifikowalnych. Za koszty kwalifikowalne uznaje się dodatkowe koszty inwestycji niezbędne do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej. Ustala się je w następujący sposób:

    a) jeżeli koszty inwestycji w efektywność energetyczną można wyodrębnić z całkowitych kosztów inwestycji jako oddzielną inwestycję, za koszty kwalifikowalne uznaje się te koszty związane z efektywnością energetyczną;

    b) jeżeli inwestycje dotyczą poprawy efektywności energetycznej (i) budynków mieszkalnych, (ii) budynków przeznaczonych do kształcenia lub świadczenia usług socjalnych, (iii) budynków przeznaczonych do prowadzenia działań związanych z administracją publiczną lub usługami wymiaru sprawiedliwości, policji lub straży pożarnej lub (iv) budynków, o których mowa w ppkt (i), (ii) lub (iii) i w których działania inne niż działania wymienione w tych ppkt zajmują mniej niż 35 % całkowitej wewnętrznej powierzchni, za koszty kwalifikowalne uznaje się całkowite koszty inwestycji niezbędne do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej, pod warunkiem że poprawa efektywności energetycznej prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię pierwotną o co najmniej 20 % w przypadku renowacji oraz do oszczędności energii pierwotnej o co najmniej 10 % w porównaniu z progiem określonym dla wymogów dotyczących budynków o niemal zerowym zużyciu energii w krajowych środkach wdrażających dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE (1) w przypadku nowych budynków. Początkowe zapotrzebowanie na energię pierwotną oraz szacowaną poprawę ustala się poprzez odniesienie do świadectwa charakterystyki energetycznej zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 dyrektywy 2010/31/UE;

    c) w innych przypadkach koszty inwestycji w efektywność energetyczną określa się poprzez odniesienie do podobnej, mniej efektywnej energetycznie inwestycji, która prawdopodobnie zostałaby przeprowadzona w przypadku braku pomocy. Różnica między kosztami obu inwestycji określa koszt związany z efektywnością energetyczną i stanowi koszty kwalifikowalne.

    Kosztów, które nie są bezpośrednio związane z osiągnięciem wyższego poziomu efektywności energetycznej, nie uznaje się za kwalifikowalne.

    Jednakże, zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.04.02-IZ.00-001/23 w przypadku, gdy kwota wnioskowanego dofinansowania nie przekracza maksymalnego pułapu pomocy de minimis dla danego przedsiębiorcy – dla TBS i wszystkich podmiotów z nim powiązanych (200 tys. EUR pomniejszone o dotychczas uzyskaną pomoc de minimis w okresie trzech lat podatkowych) możliwe jest objęcie niniejszej inwestycji pomocą de minimis. W tym przypadku maksymalny udział środków dofinansowania wynosić może 85% kosztów kwalifikowalnych, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z Regulaminu wyboru.

    Wybór schematu dofinansowania (pomoc publiczna lub pomoc de minimis) należy do Wnioskodawcy.

    Dodatkowo pragnę podkreślić, iż bez względu na wybór właściwego schematu pomocy w projekcie, Wnioskodawca zobowiązany jest do wypełnienia pozostałych warunków wynikających z Regulaminu wyboru projektów nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, w tym w szczególności osiągnięcia minimalnego progu oszczędności energii pierwotnej na poziomie nie niższym niż 30%.

  • 19.06.2023

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawcy oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działanie 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2), Priorytet IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027:

    • Pytanie: Czy w naborze 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2) wymagane jest przygotowanie i załączanie analizy finansowej w arkuszu kalkulacyjnym excel?

    Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Załącznik nr 3 Formularz do przeprowadzenia analizy ekonomiczno-finansowej jest obowiązkowym załącznikiem, który należy wypełnić zgodnie ze wzorem załączonym na stronie internetowej https://funduszeue.lubelskie.pl/. Formularz do przeprowadzenia analizy ekonomiczno-finansowej został opracowany na podstawie Wytycznych dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027 obowiązujących od dnia 27 marca 2023 r.

  • 11.07.2023

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawcy oraz odpowiedzi IZ FEL dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działanie 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2), Priorytet IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    • Pytanie: W załączanym do Regulaminu Konkursu formularzu Studium Wykonalności. nie jest możliwe dodanie wiersza do tabeli w sekcji 1.1 Analiza Interesariuszy, tabela 1.1.2. Wybór grup interesariuszy. Zgodnie z poleceniem wskazanym pod tabelą, tj. „W celu odkrycia kolejnego wiersza ustaw kursor na ostatni wiersz i naciśnij przycisk” po najechaniu na polecenie wyskakuje błąd: „Nie można uruchomić makra „’2. Studium Wykonalności 2.1 – 15.06.2023.xlsm’!dodaj’. Makro może być niedostępne w tym arkuszu lub wszystkie makra zostały wyłączone.

    Odpowiedź: W załączonym formularzu możliwe jest dodanie wiersza do tabeli w sekcji 1.1 Analiza Interesariuszy, tabela 1.1.2. Wybór grup interesariuszy. Problem przy dodaniu wiersza może pojawić się przy uruchamianiu pliku i wybraniu opcji otwarcia bez obsługi makro. W takim wypadku przycisk, który odpowiada za odsłanianie kolejnych wierszy oparty o kod wirtual basic nie będzie działał i jego naciśnięcie wygeneruje błąd. Należy otworzyć plik z obsługą makr, w zależności od wersji pakietu Microsoft Office.

    Poniżej link z przykładową instrukcją:

    https://support.microsoft.com/pl-pl/office/zmienianie-ustawie%C5%84-bezpiecze%C5%84stwa-makr-w-programie-excel-a97c09d2-c082-46b8-b19f-e8621e8fe373

  • 13.07.2023

    Pytania i odpowiedzi

    Informacja w zakresie pytań Wnioskodawcy oraz odpowiedzi IZ dotyczących naboru projektów w sposób konkurencyjny nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, Działanie 4.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (typ projektu 1, 2), Priorytet IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027:

    • Pytanie: Gmina posiada budynek w którym łącznie znajduje się 3 lokale, tj. dwa z nich to lokale mieszkalne wynajmowane na cele mieszkalnictwa socjalnego będące w zasobie Gminy. Natomiast trzeci lokal to lokal, w którym Gmina prowadzi poradnictwo prawne i psychologiczne. Czy funkcjonowanie w takim budynku dwóch lokali mieszkalnych jest wystarczające aby uznać budynek za obiekt mieszkalnictwa wielorodzinnego, a tym samym możliwe jest uzyskanie dofinansowania na tego typu budynek?

    Odpowiedź: Zgodnie z regulaminem naboru nr FELU.04.02-IZ.00-001/23, wsparciem dotacyjnym w ramach naboru objęte będą m.in. budynki komunalne. Poprzez budynek komunalny rozumie się budynek wchodzący w skład gminnego zasobu nieruchomości stanowiący własność lub inne prawo majątkowe należące do gmin i ich związków oraz mienie (budynek) innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw (na podstawie definicji mienia komunalnego - art. 43 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz definicji gminnego zasobu nieruchomości - art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. W rozumieniu zapisów dotyczących Celu szczegółowego 2(i) wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego na lata 2021-2027, budynek komunalny będący przedmiotem wsparcia musi obligatoryjnie przyczyniać się do redukcji ubóstwa energetycznego (zgodnie z definicją ubóstwa energetycznego zawartą w art. 5gb. ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne. Definicję uznaje się za spełnioną również w przypadku budynków, w których co najmniej 30% powierzchni użytkowej budynku przeznaczone jest na najem socjalny i/lub mieszkania chronione. W związku z powyższym możliwe będzie uzyskanie dofinansowania w ramach Działania 4.2 budynku, w którym dwa lokale wynajmowane są na cele mieszkalnictwa socjalnego oraz w jednym lokalu jest prowadzona działalność statutowa Gminy tj. porady prawne i psychologiczne, pod warunkiem, iż ww. dwa lokale wynajmowane na cele mieszkalnictwa stanowić będą co najmniej 30 % powierzchni użytkowej budynku.

Finanse

Poziom dofinansowania
do 85%
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

05.06.2023

koniec

04.08.2023

Wyniki

07.11.2023

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Departament Wdrażania EFRR w UMWL
Lublin, ul. Stefczyka 3b