
10.3 Kształcenie ogólne
Zestawienie złożonych wniosków
W odpowiedzi na nabór nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 w okresie od 22.02.2024 r. do 15.04.2024 r. wpłynęło 49 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru 1 wniosek o dofinansowanie został wycofany przez wnioskodawcę.
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 30 lipca 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr XXIII/506/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3), Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.
PDF 462 kB
DOCX 20 kB
PDF 230 kB
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.
PDF 230 kB
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.
PDF 214 kB
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 11 września 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr XXXVIII/720/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3), Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027, zatwierdził Listę projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 528 kB
DOCX 20 kB
PDF 235 kB
Wykaz zawartych umów
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 29 listopada 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr LXV/1170/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 zatwierdził wyniki oceny projektów oraz wybrał projekty do dofinansowania.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 54 kB
DOCX 20 kB
PDF 113 kB
PDF 99 kB
Wykaz zawartych umów
Wykaz zawartych umów
PDF 121 kB
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Służby publiczne
- Instytucje nauki i edukacji
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- Przedsiębiorstwa
W ramach naboru podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
a) organizacja pozarządowa
albo
b) instytucja prowadząca działalność oświatową lub kulturalną
albo
c) poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz jej organ prowadzący
albo
d) jednostka samorządu terytorialnego (oraz jej jednostki organizacyjne), jej związki, porozumienia i stowarzyszenia
albo
e) szkoła i placówka oświatowa oraz jej organ prowadzący.
NA CO
- Wsparcie na rzecz szkolnictwa podstawowego i średniego (z wyłączeniem infrastruktury)
W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 10.3: Kształcenie ogólne, tj.: typ projektów nr 3 Wsparcie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną.
Maksymalna wartość dofinansowania projektu wynosi 300 000,00 PLN.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Zmiana Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne(typ projektu nr 3)Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom/Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (lub podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Brzmienie kryterium specyficznego dostępu nr 6 Grupa docelowa wskazuje, że projekt skierowany jest wyłącznie do uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących mieszkających lub uczących się w województwie lubelskim, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Kryterium ma na celu wyrównywanie szans uczniów, którzy znajdują się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej, tj. spełniających co najmniej jedną z następujących przesłanek:
1. posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U z 2023 r., poz. 100, z późn. zm.);
2. posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną wydane na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U z 2023 r., poz. 900, z późn. zm.);
3. pochodzenie ucznia z rodziny wielodzietnej, tj. mającej na utrzymaniu troje lub więcej dzieci: − w wieku do ukończenia 18. roku życia, − w wieku do ukończenia 25. roku życia - w przypadku, gdy dziecko uczy się w szkole do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki lub w przypadku, gdy dziecko uczy się w szkole wyższej - do końca roku akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki;
4. posiadanie przez ucznia statusu osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczającej pieczę zastępczą, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U z 2023 r., poz. 1426, z późn. zm.);
5. posiadanie przez ucznia statusu dziecka pozbawionego całkowicie, częściowo lub okresowo opieki rodzicielskiej;
6. wychowywanie się w rodzinie niepełnej;
7. pobieranie przez jedno z rodziców/opiekunów prawnych (w okresie zasiłkowym obejmującym miesiąc rozpoczęcia udziału w projekcie).
Z uwagi na charakter wsparcia odnoszący do edukacji pozaformalnej, Instytucja Organizująca Nabór poprzez kryterium specyficzne dostępu nr 6 Grupa docelowa zawęziła możliwość otrzymania wsparcia wyłącznie do uczniów znajdujących w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 28.02.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 (Rozdział III. Wymagania w zakresie postępowania, Podrozdział 3.1 Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie) oraz z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie projektu jest:
a) organizacja pozarządowa,
b) instytucja prowadząca działalność oświatową lub kulturalną
c) poradnia psychologiczno- pedagogiczna oraz jej organ prowadzący,
d) jednostka samorządu terytorialnego (oraz jej jednostki organizacyjne), jej związki, porozumienia i stowarzyszenia,
e) szkoła i placówka oświatowa oraz jej organ prowadzący.
Przedmiotowe kryterium odnosi się do Wnioskodawcy, w związku z czym Partnerem projektu może być podmiot, który nie wpisuje się w katalog wnioskodawców.
Zgodnie z Rozdziałem 3.6 Wymagania dotyczące partnerstwa kwestia realizacji projektu partnerskiego została uregulowana w art. 39 ustawy wdrożeniowej, tj. ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079).
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, partnerem jest podmiot, który jest wymieniony w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu, realizujący wspólnie z beneficjentem (i ewentualnie innymi partnerami) projekt na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu i porozumieniu albo umowie o partnerstwie i wnoszący do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, bez którego realizacja projektu nie byłaby możliwa; zgodnie z niniejszymi Wytycznymi partnerem jest podmiot, który ma prawo do ponoszenia wydatków na równi z beneficjentem, chyba że z treści ww. Wytycznych wynika, że chodzi o beneficjenta jako stronę umowy o dofinansowanie projektu.
Podczas oceny projektu członkowie Komisji Oceny Projektów (KOP) zwracają uwagę, czy wnioskodawca zawarł informację o planowanym partnerstwie oraz partnerach we wniosku o dofinansowanie projektu w sposób wskazany w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie.
Należy mieć na uwadze, że w ramach kryterium ogólnego merytorycznego nr 7 Efektywność sposobu zarządzania projektem, w ramach lit. b) oceniany jest m. in. sposób zarządzania partnerstwem i racjonalność podziału zadań między partnerami. W tym aspekcie ocenie podlega opis struktury zarządzania projektem ze szczególnym uwzględnieniem roli partnerów oraz wskazanie zakresu zadań i ich podziału na zadania realizowane przez partnera wiodącego i pozostałych partnerów wraz z uzasadnieniem racjonalności podziału.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 28.02.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Rozdział IV. Zasady finansowania projektu, Podrozdział 4.2 Pomoc publiczna/Pomoc de minimis „Przedmiotowy nabór nie zakłada wystąpienia pomocy publicznej/pomocy de minimis”.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 28.02.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2024 -
Zgodnie z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 7 Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji. Zgodnie z zapisami programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami oraz na obszarze, na którym występuje ograniczona dostępność usług wynikająca z przeprowadzonej diagnozy. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy. Powyższe oznacza, że zgodnie z przeprowadzoną diagnozą wsparciem może być objęta jedna z ww. grup.
Data zadania pytania: 28.02.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2024 -
Zgodnie z treścią Regulaminu wyboru projektów Rozdział 3.5 Wymagania w zakresie wskaźników projektu, Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźników produktu oraz wskaźników rezultatu, do osiągnięcia których przyczyni się realizacja projektu, tj. adekwatne do rodzaju zaplanowanego wsparcia. Mając na uwadze powyższe, wskaźniki produktu „Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem” oraz „Liczba dzieci lub uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, którzy zostali objęci usługami asystenta” należy wykazać tylko w przypadku realizacji tego typu wsparcia.
Data zadania pytania: 28.02.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2024 -
Regulamin wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 nie reguluje zobowiązań Wnioskodawcy w zakresie objęcia uczniów ubezpieczeniem NNW. Zasady dotyczące kwalifikowalności wydatków zostały określone w Wytycznych kwalifikowalności. Ocena kwalifikowalności wydatków w toku wyboru projektów odbywać się będzie zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych kwalifikowalności oraz Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, obowiązujących na dzień ogłoszenia naboru. Ocena kwalifikowalności wydatków może zostać dokonana wyłącznie na etapie oceny formalno-merytorycznej przez Komisję Oceny Projektów po dokonaniu całościowej analizy założeń wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 28.02.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2024 -
Regulamin wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 nie reguluje zobowiązań Wnioskodawcy w zakresie zapewnienia cateringu / poczęstunku dla uczestników projektu. Zasady dotyczące kwalifikowalności wydatków zostały określone w Wytycznych kwalifikowalności. Ocena kwalifikowalności wydatków w toku wyboru projektów odbywać się będzie zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych kwalifikowalności oraz Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, obowiązujących na dzień ogłoszenia naboru. Ocena kwalifikowalności wydatków może zostać dokonana wyłącznie na etapie oceny formalno-merytorycznej przez Komisję Oceny Projektów po dokonaniu całościowej analizy założeń wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 28.02.2024Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 (Rozdział III. Wymagania w zakresie postępowania, Podrozdział 3.1 Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie) oraz z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie projektu jest:
a) organizacja pozarządowa,
b) instytucja prowadząca działalność oświatową lub kulturalną
c) poradnia psychologiczno- pedagogiczna oraz jej organ prowadzący,
d) jednostka samorządu terytorialnego (oraz jej jednostki organizacyjne), jej związki, porozumienia i stowarzyszenia,
e) szkoła i placówka oświatowa oraz jej organ prowadzący.
Należy mieć na względzie, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 wsparcie w projekcie kierowane jest "wyłącznie do uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących mieszkających lub uczących się w województwie lubelskim, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej".
Data zadania pytania: 01.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 01.03.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 3 obowiązującym dla naboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Wnioskodawca składa nie więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie projektu w ramach naboru. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku przez jednego wnioskodawcę, Instytucja Organizująca Nabór negatywnie ocenia na etapie oceny formalno-merytorycznej wszystkie złożone w odpowiedzi na dany nabór wnioski, w związku z niespełnieniem przez wnioskodawcę kryterium specyficznego dostępu.
Data zadania pytania: 01.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 01.03.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 3 obowiązującym dla naboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Wnioskodawca składa nie więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie projektu w ramach naboru.
Kryterium ma na celu stworzenie warunków umożliwiających korzystanie z dofinansowania projektów większej liczbie wnioskodawców. Umożliwia precyzyjne zaplanowanie przedsięwzięcia, co pozytywnie wpłynie na zwiększenie efektywności projektów oraz jakości składanych wniosków o dofinansowanie. Kryterium odnosi się zarówno do występowania danego podmiotu w charakterze wnioskodawcy, jak i partnera. Oznacza to, że jeśli wnioskodawca złoży wniosek, nie może występować już jako partner w innym wniosku oraz jeśli podmiot jest partnerem w jednym wniosku, nie może być jednocześnie wnioskodawcą lub partnerem w innym wniosku.
Data zadania pytania: 01.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 01.03.2024 -
Prowadzenie działalności oświatowej lub kulturalnej należy rozumieć szeroko – Regulamin wyboru projektów nie zawiera ścisłej definicji. Działalność oświatowa może być prowadzona zarówno w formie szkół i placówek działających w ramach systemu oświaty, jak i poza systemem oświaty. Działalność oświatowa może być podejmowana także na zasadach określonych w przepisach ustawy Prawo przedsiębiorców. Dotyczyć to może np. prowadzenia zajęć edukacyjnych, czy udzielania korepetycji w ramach wykonywanej działalności gospodarczej. Projekt powinien spełniać wszystkie obligatoryjne kryteria. Oprócz kryterium specyficznego dostępu nr 1 należy zwrócić uwagę m.in. na kryterium specyficzne dostępu nr 5 Doświadczenie wnioskodawcy/partnera, które wskazuje na konieczność posiadania doświadczenia w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt oraz pracy z grupą docelową, którą wnioskodawca zamierza objąć wsparciem.
Data zadania pytania: 06.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024 -
Wnioskodawca powinien wskazać we wniosku o dofinansowanie projektu, którą definicję podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie spełnia, w sposób pozwalający osobie oceniającej wniosek jednoznacznie stwierdzić, czy wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie. Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie.
Data zadania pytania: 06.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024 -
Forma prawna prowadzonej działalności, jak również posiadanie wpisu do RIS, nie decydują o zakwalifikowaniu Wnioskodawcy do kategorii „instytucji prowadzącej działalność oświatową lub kulturalną”. Zgodnie z informacją zawartą w odpowiedzi na pytanie nr 1, pojęcie „instytucja prowadząca działalność oświatową lub kulturalną” należy rozumieć w sposób szeroki mając na uwadze przedstawione w niej uwarunkowania.
Data zadania pytania: 06.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów FELU.10.03-IZ.00-001/24 oraz kryterium specyficznym dostępu nr 1: Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest: a) organizacja pozarządowa albo b) instytucja prowadząca działalność oświatową lub kulturalną albo c) poradnia psychologiczno- pedagogiczna oraz jej organ prowadzący albo d) jednostka samorządu terytorialnego (oraz jej jednostki organizacyjne), jej związki, porozumienia i stowarzyszenia albo e) szkoła i placówka oświatowa oraz jej organ prowadzący.
Forma prawna prowadzonej działalności nie decyduje o zakwalifikowaniu do kategorii podmiotu uprawnionego do dofinansowania. Należy mieć na uwadze uwarunkowania w zakresie prowadzenia działalności oświatowej lub kulturalnej oraz warunki wynikające z pozostałych kryteriów specyficznych dostępu, w szczególności kryterium specyficzne dostępu nr 5 Doświadczenie wnioskodawcy/partnera, które wskazuje na konieczność posiadania doświadczenia w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt oraz pracy z grupą docelową, którą wnioskodawca zamierza objąć wsparciem.
Na tej podstawie wnioskodawca powinien wskazać we wniosku o dofinansowanie projektu, którą definicję podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie spełnia, w sposób pozwalający osobie oceniającej wniosek jednoznacznie stwierdzić, czy wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie. Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 20.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 20.03.2024 -
Zgodnie z załącznikiem nr 4 do Regulaminu wyboru projektu: Wykaz wskaźników dotyczących Działania 10.3 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027,
wskaźnik Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem, mierzy liczbę dzieci/uczniów objętych w ramach programu wsparciem w zakresie zidentyfikowanych specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym wynikających z niepełnosprawności. Jako specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne należy rozumieć indywidualne potrzeby oraz możliwości psychofizyczne dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Zgodnie z w/w rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. specjalną potrzebą edukacyjną mogą być objęci uczniowie mający trudności w uczeniu się z powodu np. obniżonej sprawności intelektualnej, problemów zdrowotnych czy ograniczeń środowiskowych ale również bardzo zdolne, gdy mają orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania albo opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej albo gdy zespół nauczycieli, wychowawców uzna, że dany uczeń wymaga takiej pomocy.
Zatem we wskaźniku należy ująć osoby, które spełniają wymogi w powyższym zakresie i legitymują się jednym z wymienionych dokumentów.
Data zadania pytania: 25.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.03.2024 -
Jeżeli wnioskodawcą będzie organ prowadzący szkołę – fundacja to zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 3 Liczba wniosków: Wnioskodawca składa nie więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie projektu w ramach naboru. Wówczas wnioskodawca będzie miał możliwość otrzymania dodatkowych punktów premiujących zgodnie z kryterium premiującym nr 3 Wnioskodawca/partner: Wnioskodawcą lub partnerem w projekcie jest organizacja pozarządowa.
Jednocześnie każda ze szkół może złożyć odrębny projekt w sytuacji, gdy zezwala na to funkcjonujący system powiązań i pełnomocnictw między fundacją a szkołami. W takiej sytuacji jednak uzyskanie punktów premiujących nie będzie możliwe.
Data zadania pytania: 26.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.03.2024 -
Z zapisu we wniosku o dofinansowanie projektu musi jednoznacznie wynikać, że wnioskodawca, a w przypadku projektu partnerskiego wnioskodawca i partner posiadają co najmniej 2-letnie doświadczenie w pracy z grupą docelową, którą zamierza objąć wsparciem oraz w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt. Zgodnie z definicją przedmiotowego kryterium „wnioskodawca powinien precyzyjnie wskazać informacje potwierdzające spełnienie kryterium”, co oznacza, że koniecznym może być podanie szczegółów w postaci miesięcy lub dni, celem uniknięcia wątpliwości co do spełnienia kryterium.
Należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5: Doświadczenie wnioskodawcy lub partnerstwa pochodzi z okresu maksymalnie 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, a jego spełnienie zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie.
Data zadania pytania: 26.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.03.2024 -
Zgodnie z obowiązującym w ramach postępowania kryterium specyficznym dostępu nr 7 Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy.
Realizacja indywidualnych zajęć będzie możliwa na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb, jednakże będzie podlegała ocenie pod kątem spełnienia kryteriów merytorycznych.
Data zadania pytania: 26.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.03.2024 -
Okres realizacji projektu powinien spełniać reguły określone w Regulaminie wyboru projektów, Podrozdział 3.4 Wymagania czasowe dotyczące projektu. Ponadto zgodnie z obowiązującym w ramach postępowania kryterium specyficznym dostępu nr 7 Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy. W związku z tym, zaplanowany okres realizacji działań projektowych, powinien wynikać z przeprowadzonej diagnozy tak, aby zminimalizować zidentyfikowane problemy. Jednocześnie wniosek podlega ocenie również w zakresie kryterium ogólnego merytorycznego dot. racjonalności harmonogramu realizacji projektu. Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie należy pamiętać, że planowane zadania powinny być efektywne (tj. zakładać możliwie najkorzystniejsze efekty realizacji przy określonych nakładach finansowych) i racjonalnie zaplanowane w czasie.
Data zadania pytania: 26.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 26.03.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1 obowiązującym dla naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
a) organizacja pozarządowa albo
b) instytucja prowadząca działalność oświatową lub kulturalną albo
c) poradnia psychologiczno- pedagogiczna oraz jej organ prowadzący albo
d) jednostka samorządu terytorialnego (oraz jej jednostki organizacyjne), jej związki, porozumienia i stowarzyszenia albo
e) szkoła i placówka oświatowa oraz jej organ prowadzący.
Jeżeli więc Uniwersytet Medyczny w Lublinie wpisuje się w definicję wnioskodawcy to jest uprawniony do aplikowania w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3).
Należy mieć jednak na uwadze konieczność spełnienia dodatkowych warunków wynikających z kryteriów obowiązujących dla przedmiotowego naboru, w szczególności kryterium specyficzne dostępu nr 5 Doświadczenie wnioskodawcy/partnera „Wnioskodawca posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie, a w przypadku projektu partnerskiego wnioskodawca i partner posiadają doświadczenie, które łącznie wynosi co najmniej 2 lata:
a) w pracy z grupą docelową, którą zamierza objąć wsparciem oraz
b) w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt
oraz kryterium specyficzne dostępu nr 6 Grupa docelowa, zgodnie z którym „projekt skierowany jest wyłącznie do uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących mieszkających lub uczących się w województwie lubelskim, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej”.
Data zadania pytania: 29.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 29.03.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
- organizacja pozarządowa albo
- instytucja prowadząca działalność oświatową lub kulturalną albo
- poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz jej organ prowadzący albo
- jednostka samorządu terytorialnego (oraz jej jednostki organizacyjne), jej związki, porozumienia i stowarzyszenia albo
- szkoła i placówka oświatowa oraz jej organ prowadzący.
Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać we wniosku o dofinansowanie projektu, którą definicję podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie spełnia.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, nr FELU.10.03-IZ-00-001/24 Podrozdział 3.1 pkt. 2, Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać we wniosku o dofinansowanie poprawny typ beneficjenta wskazany w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SzOP) tj.:
- administracja publiczna,
- służby publiczne,
- instytucje nauki i edukacji,
- organizacje społeczne i związki wyznaniowe,
- przedsiębiorstwa.
Powyższe kategorie zawierają się w części „Typ beneficjenta – ogólny” w SzOP, a ich wskazanie zgodne z Wytycznymi dotyczącymi Szczegółowego Opisu Priorytetów (SzOP) krajowych i regionalnych programów na lata 2021-2027 jest obligatoryjne.
Instytucja Ogłaszająca Nabór (ION) nie definiuje kategorii beneficjentów, w części „Typ beneficjenta – szczegółowy” w SzoP. Tym samym Wnioskodawca spełniający kryterium specyficzne dostępu nr 1 wpisuje się w Katalog beneficjenta ogólnego wskazanego w SzOP i zobowiązany jest wybrać najbardziej adekwatny w kontekście specyfiki danego podmiotu, typ beneficjenta w SzOP.
Data zadania pytania: 29.03.2024Data udzielenia odpowiedzi: 29.03.2024 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1 obowiązującym dla naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24, Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
a) organizacja pozarządowa albo
b) instytucja prowadząca działalność oświatową lub kulturalną albo
c) poradnia psychologiczno- pedagogiczna oraz jej organ prowadzący albo
d) jednostka samorządu terytorialnego (oraz jej jednostki organizacyjne), jej związki, porozumienia i stowarzyszenia albo
e) szkoła i placówka oświatowa oraz jej organ prowadzący.
Jeżeli więc publiczna uczelnia wyższa wpisuje się w definicję wnioskodawcy to jest uprawniona do aplikowania w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-001/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 3).
Należy mieć jednak na uwadze konieczność spełnienia dodatkowych warunków wynikających z kryteriów obowiązujących dla przedmiotowego naboru, w szczególności kryterium specyficzne dostępu nr 5 Doświadczenie wnioskodawcy/partnera „Wnioskodawca posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie, a w przypadku projektu partnerskiego wnioskodawca i partner posiadają doświadczenie, które łącznie wynosi co najmniej 2 lata:
a) w pracy z grupą docelową, którą zamierza objąć wsparciem oraz
b) w zakresie merytorycznym, którego dotyczy projekt
oraz kryterium specyficzne dostępu nr 6 Grupa docelowa, zgodnie z którym „projekt skierowany jest wyłącznie do uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących mieszkających lub uczących się w województwie lubelskim, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej”.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, nr FELU.10.03-IZ-00-001/24 Podrozdział 3.1 pkt. 2, Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać we wniosku o dofinansowanie poprawny typ beneficjenta wskazany w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SzOP) tj.:
- administracja publiczna,
- służby publiczne,
- instytucje nauki i edukacji,
- organizacje społeczne i związki wyznaniowe,
- przedsiębiorstwa.
Powyższe kategorie zawierają się w części „Typ beneficjenta – ogólny” w SzOP, a ich wskazanie zgodne z Wytycznymi dotyczącymi Szczegółowego Opisu Priorytetów (SzOP) krajowych i regionalnych programów na lata 2021-2027 jest obligatoryjne.
Instytucja Ogłaszająca Nabór (ION) nie definiuje kategorii beneficjentów, w części „Typ beneficjenta – szczegółowy” w SzoP. Tym samym Wnioskodawca spełniający kryterium specyficzne dostępu nr 1 wpisuje się w Katalog beneficjenta ogólnego wskazanego w SzOP i zobowiązany jest wybrać najbardziej adekwatny w kontekście specyfiki danego podmiotu, typ beneficjenta w SzOP.
Data zadania pytania: 02.04.2024Data udzielenia odpowiedzi: 02.04.2024 -
W nawiązaniu do poprzedniej odpowiedzi, zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 3 Liczba wniosków: Wnioskodawca składa nie więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie projektu w ramach naboru. Ponadto zgodnie z definicją przytoczonego kryterium: Kryterium odnosi się zarówno do występowania danego podmiotu w charakterze wnioskodawcy, jak i partnera. Oznacza to, że jeśli wnioskodawca złoży wniosek, nie może występować już jako partner w innym wniosku oraz jeśli podmiot jest partnerem w jednym wniosku, nie może być jednocześnie wnioskodawcą lub partnerem w innym wniosku. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku przez jednego wnioskodawcę, Instytucja Organizująca Nabór negatywnie ocenia na etapie oceny formalno merytorycznej wszystkie złożone w odpowiedzi na dany nabór wnioski, w związku z niespełnieniem przez wnioskodawcę kryterium specyficznego dostępu.
Wnioski złożone przez organ prowadzący szkołę/placówkę oświatową/zespół oraz wnioski złożone przez szkoły/placówki oświatowe/zespół podlegające pod ten organ prowadzący nie będą traktowane jako wnioski złożone przez tego samego wnioskodawcę.
Zgodnie z kryterium premiującym nr 3, projekt uzyskuje premię punktową, o ile „Wnioskodawcą lub partnerem w projekcie jest organizacja pozarządowa”.
Ostateczna ocena spełnienia kryteriów dokonywana jest podczas oceny formalno-merytorycznej wniosku na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 15.04.2024Data udzielenia odpowiedzi: 15.04.2024
Finanse
Termin naboru
start
22.02.2024koniec
15.04.2024Wyniki
11.09.2024Instytucja ogłaszająca nabór
