
10.3 Kształcenie ogólne
Zestawienie złożonych wniosków
W odpowiedzi na nabór nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 w okresie od 19.10.2024 r. do 19.12.2024 r. wpłynęło 8 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został anulowany.
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 Działanie 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4) Priorytet X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 17 marca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr C/1822/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4) Priorytet X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.
PDF 50 kB
DOCX 20 kB
PDF 166 kB
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 15 kwietnia 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXIII/2027/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00- 003/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4), Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 51 kB
DOCX 20 kB
PDF 119 kB
Wykaz zawartych umów
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 Działanie 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4) Priorytet X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03- IZ.00-003/24, 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej.
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 Działanie 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4) Priorytet X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03- IZ.00-003/24, 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej.
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyniku oceny projektu na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyboru do dofinansowania projektu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4), Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 8 lipca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXLII/2660/2025 w sprawie zatwierdzenia wyniku oceny projektu na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyboru do dofinansowania projektu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4), Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027.
W związku z zatwierdzeniem wyniku oceny projektu na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyborem do dofinansowania projektu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4), Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 aktualizuje się Informację na temat projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania. Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów nr 2.
PDF 59 kB
DOCX 21 kB
PDF 112 kB
PDF 101 kB
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Służby publiczne
- Instytucje nauki i edukacji
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- Przedsiębiorstwa
W ramach naboru wnioskodawcą jest podmiot uprawniony do ubiegania się o dofinansowanie. Wnioskodawcą w projekcie jest:
a) szkoła lub placówka oświatowa prowadząca kształcenie w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego z terenu województwa lubelskiego (z wyłączeniem szkół prowadzących kształcenie zawodowe, szkół podstawowych dla dorosłych i liceów dla dorosłych)
lub
b) organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a.
Wnioskodawcą w projekcie może być również zespół szkół, w ramach którego funkcjonuje szkoła wskazana w lit. a kryterium. Wsparcie dotyczy wyłącznie szkoły lub placówki oświatowej, do której skierowany jest projekt.
NA CO
- Wsparcie na rzecz szkolnictwa podstawowego i średniego (z wyłączeniem infrastruktury)
W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie typ projektów nr 4: Wsparcie procesu transformacji szkolnictwa specjalnego, poprzez m.in. wsparcie uczniów szkół specjalnych i ich rodziców w procesach integracji w szkolnictwie ogólnodostępnym, w procesach kształcenia zawodowego, przygotowania do pracy, wsparcie kadr szkół specjalnych w realizacji działań edukacji włączającej, wspieranie działań realizowanych w partnerstwie szkół specjalnych ze szkołami ogólnodostępnymi, uczelniami i pracodawcami określony w SZOP w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu 4) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 z dnia 28.01.2025 r.
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom/Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (lub podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Nie jest możliwe uzupełnienie dokumentacji konkursowej o dokładny katalog kosztów kwalifikowalnych.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytycznymi kwalifikowalności), wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in.: jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Wnioskodawca musi mieć na uwadze, że w ramach kryterium merytorycznego Efektywność wydatków, ocenie podlega kwestia, czy wskazane w projekcie wydatki kwalifikowalne są racjonalne i efektywne ekonomicznie, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Wnioskodawca określając zakres wydatków kwalifikowalnych projektu powinien kierować się zasadą osiągnięcia najlepszego efektu przy możliwie najniższych kosztach. Przez „racjonalne” należy rozumieć, iż koszty nie mogą być zawyżone w odniesieniu m.in. do średnich cen rynkowych „Efektywność ekonomiczna” określona jest poprzez relację wartości uzyskanych efektów do nakładów użytych do ich uzyskania.
Zgodnie z Regulaminem w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 Koszty bezpośrednie projektu powinny zostać oszacowane z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności oraz z uwzględnieniem stawek rynkowych. W budżecie projektu ujęte mogą być jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych kwalifikowalności.
Data zadania pytania: 24.09.2024Data udzielenia odpowiedzi: 24.09.2024 -
W nawiązaniu do poniższej wiadomości, w ramach ogłoszonego przez Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego naboru wniosków do dofinansowania nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 (Działanie 10.3 Kształcenie ogólne typ projektu nr 4) zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytycznymi kwalifikowalności), wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in.: jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Wnioskodawca musi mieć na uwadze, że w ramach kryterium merytorycznego Efektywność wydatków, ocenie podlega kwestia, czy wskazane w projekcie wydatki kwalifikowalne są racjonalne i efektywne ekonomicznie, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Wnioskodawca określając zakres wydatków kwalifikowalnych projektu powinien kierować się zasadą osiągnięcia najlepszego efektu przy możliwie najniższych kosztach. Przez „racjonalne” należy rozumieć, iż koszty nie mogą być zawyżone w odniesieniu m.in. do średnich cen rynkowych „Efektywność ekonomiczna” określona jest poprzez relację wartości uzyskanych efektów do nakładów użytych do ich uzyskania.
Ponadto zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 „W projekcie zaplanowano wyłącznie dopuszczalne zakupy w ramach cross-financingu i zakupy środków trwałych.
1. W przypadku szkół ogólnodostępnych: Zakup środków trwałych i/lub wydatków w ramach cross-financingu w projekcie jest możliwy pod warunkiem objęcia takim wsparciem wyłącznie szkoły/placówki oświatowej do której skierowany jest projekt.
2. W przypadku szkół i placówek specjalnych brak jest możliwości wsparcia w zakresie infrastruktury i wyposażenia”.
Cross-financing dotyczy wyłącznie takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu. Kierując się tą zasadą, Wnioskodawca decyduje o uwzględnieniu danego wydatku we wniosku o dofinansowanie projektu. Minimalna wartość projektu to 100 tys. zł, maksymalna wartość nie została wskazana. Wartość wydatków dotyczących cross-financingu stanowi nie więcej niż 15% finansowania UE. Zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie określonych przypadków m.in. prac remontowych, zakupu mebli, sprzętów z wyjątkiem sytuacji określonych w podrozdziale 2.4 Cross-financing ppkt. 6c.
Ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacja zasadności realizacji zaproponowanych działań zostanie przeprowadzona na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 11.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 18.11.2024 -
Zgodnie z typem projektu nr 4 obowiązującym dla naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24: „Wsparcie procesu transformacji szkolnictwa specjalnego, poprzez m.in. wsparcie uczniów szkół specjalnych i ich rodziców w procesach integracji w szkolnictwie ogólnodostępnym, w procesach kształcenia zawodowego, przygotowania do pracy, wsparcie kadr szkół specjalnych w realizacji działań edukacji włączającej, wspieranie działań realizowanych w partnerstwie szkół specjalnych ze szkołami ogólnodostępnymi, uczelniami i pracodawcami”, partnerstwo może być zawarte przez dowolną sformalizowaną formę współpracy zaproponowaną przez wnioskodawcę. Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie obliguje do konkretnej formy. Niemniej w ramach przedmiotowego naboru istnieje możliwość realizacji projektów w partnerstwie uregulowanym w art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079).
Data zadania pytania: 18.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.11.2024 -
Zgodnie z definicją kryterium premiującego nr 1: „Kryterium zostanie spełnione poprzez realizację projektu partnerskiego zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079) lub poprzez inne sformalizowane rodzaje współpracy”. Oznacza to, że ION pozostawia do decyzji wnioskodawcy jaka forma partnerstwa zostanie zawarta. Sformalizowany rodzaj współpracy między podmiotami, to taki który zostanie uregulowany w sposób formalny np. poprzez zawarte porozumienie, pisemną umowę o współpracy czy inny dokument.
Data zadania pytania: 18.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.11.2024 -
Wsparcie zaplanowane w projekcie nie może zastępować finansowania zadań wynikających z Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.). Ponadto należy mieć na uwadze spełnienie zasady dodatkowości, stanowiącej, że realizacja wsparcia ze środków europejskich może jedynie stanowić uzupełnienie finansowania z publicznych środków krajowych. Koszty związane z zaangażowaniem personelu projektu mogą być kwalifikowalne, o ile konieczność zaangażowania personelu projektu wynika z charakteru projektu.
Wnioskodawca wykazuje we wniosku o dofinansowanie projektu formę zaangażowania i szacunkowy wymiar czasu pracy personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin), co jest podstawą do oceny zasadności i racjonalności wydatków związanych z personelem projektu. Szczegółowe zasady angażowania personelu projektu oraz katalog wydatków kwalifikowalnych w ramach wynagrodzenia personelu określa podrozdział 3.8 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Należy mieć na uwadze zasadność zatrudnienia dodatkowego personelu do wykonywania zadań zaplanowanych w projekcie mając na względzie realizowany typ projektu.
Data zadania pytania: 18.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.11.2024 -
W Regulaminie wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-003/24 ION nie zawęziła katalogu form wsparcia do zamkniętej listy działań. Jednak należy mieć na względzie, że jedynie formy wsparcia zgodne z typem projektu, obowiązującymi kryteriami wyboru projektów oraz wynikające z diagnozy, jak również należycie uzasadnione w kontekście zidentyfikowanych problemów i potrzeb mogą zostać uznane za kwalifikowalne. W opinii ION zajęcia logopedyczne mogą zostać zaplanowane w projekcie jako forma dodatkowych zajęć. Niemniej szkoła, powinna posiadać dokumenty potwierdzające fakt potrzeby realizacji takich zajęć np. opinia pedagoga, nauczyciela. Co do zajęć fizjoterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami należy mieć na uwadze, że są to specjalistyczne formy wsparcia wymagające indywidualnego planu działania. W ramach projektu można zaplanować zajęcia zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacja zasadności realizacji zaproponowanych działań zostanie przeprowadzona na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 18.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.11.2024 -
Zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 10.3 w ramach Szczegółowego Opisu Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP): „14) Powszechne doradztwo zawodowe jest realizowane na wszystkich poziomach edukacji, w ramach kształcenia ogólnego i zawodowego; jest ono wolne od stereotypów płciowych w wyborze ścieżek edukacyjnych i zawodowych, a także wspiera przełamywanie stereotypów oraz promowanie przedmiotów STEAM (typ 1, 4)”.
W ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-003/24wsparciem objęty jest typ projektu nr 4 „Wsparcie procesu transformacji szkolnictwa specjalnego, poprzez m.in. wsparcie uczniów szkół specjalnych i ich rodziców w procesach integracji w szkolnictwie ogólnodostępnym, w procesach kształcenia zawodowego, przygotowania do pracy, wsparcie kadr szkół specjalnych w realizacji działań edukacji włączającej, wspieranie działań realizowanych w partnerstwie szkół specjalnych ze szkołami ogólnodostępnymi, uczelniami i pracodawcami” określony w SZOP w ramach Działania 10.3. W związku z powyższym przedmiotowe działanie wpisuje się w warunek wskazany w SZOP.
Data zadania pytania: 18.11.2024Data udzielenia odpowiedzi: 25.11.2024
Finanse
Termin naboru
start
19.10.2024koniec
19.12.2024Wyniki
15.04.2025Instytucja ogłaszająca nabór
