W ramach danego naboru obowiązuje definicja osoby z niepełnosprawnością w rozumieniu Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Osoby z niepełnosprawnościami:
a) osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573, z późn. zm.),
b) osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2123).
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 osoba z niepełnosprawnością to także uczeń albo dziecko w wieku przedszkolnym posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na dany rodzaj niepełnosprawności lub dzieci i młodzież posiadające orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydawane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim. Orzeczenia uczniów, dzieci lub młodzieży są wydawane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
W odniesieniu do stosowania skali Katza i Lawtona w przypadku dzieci należy przyjąć podejście, że w sytuacjach, gdy ze względu na wiek i etap rozwojowy nie jest zasadnym ani racjonalnym wykorzystanie tych skali, to nie będą one miały zastosowania. W takim przypadku, celem potwierdzenia, że dziecko jest osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu należy zastosować inną, adekwatną metodę. Regulamin wyboru projektów, w odniesieniu do osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu dopuszcza również m. in. inny dokument potwierdzający spełnienie przez uczestnika projektu kryterium kwalifikowalności uprawniające do udziału w projekcie (Podrozdział 3.3, pkt 9). Jednocześnie zastosowanie konkretnych dokumentów i metod potwierdzających kwalifikowalność grupy w tym aspekcie będzie miało charakter indywidualny, gdyż nie jest wykluczone, aby w odniesieniu do osób poniżej 18 r.ż. zastosować ww. skalę (np. do osób w wieku 12-18 lat). W przypadku dzieci trzeba wziąć pod uwagę również brak podwójnego finansowania, w szczególności pod kątem zasiłków pobieranych przez rodziców.
W związku z powyższym dziecko albo uczeń może zostać objęty wsparciem w ramach usług asystenckich, pod warunkiem że jest osobą z niepełnosprawnością zgodnie z definicją wskazaną powyżej i zgodnie z aktami prawa powszechnie obowiązującymi w danym zakresie i aktami wykonawczymi do ustawy. Właściwą instytucją do interpretacji przepisów prawa obowiązujących we wskazanym powyżej zakresie jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Należy jednak podkreślić, że wsparcie realizowane w ramach niniejszego naboru nie może powielać działań możliwych do sfinansowania w ramach Priorytetu IX Lepsza edukacja, w szczególności Działania 10.2 Edukacja przedszkolna, typy 1-2, Działania 10.3 Kształcenie ogólne, typy 1 i 4 oraz Działania 10.4 Kształcenie zawodowe, typy 1 i 4.