Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, Wnioskodawca posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie, a w przypadku projektu partnerskiego Wnioskodawca i partner posiadają doświadczenie, które łącznie wynosi co najmniej 2 lata w zakresie świadczenia usług doradczo-szkoleniowych dla osób dorosłych. Tego typu konstrukcja kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości realizowanych projektów i potwierdzić posiadanie przez Wnioskodawcę i Partnera (jeśli dotyczy) doświadczenia w zakresie świadczenia usług na rzecz wsparcia osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą podnieść umiejętności, kompetencje lub kwalifikacje. Tym samym potencjał Operatora w postaci kadry ma gwarantować właściwy poziom realizacji zadań, bez potrzeby angażowania dodatkowych pracowników w ramach kosztów bezpośrednich.
Ponadto zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.12 Koszty pośrednie, pkt 3a) koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu m.in.: koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby. Uwzględniony w treści zapytania opis zadań merytorycznych, za które odpowiedzialny będzie określony personel projektu, nie uzasadnia możliwości wykazania ich w kosztach bezpośrednich projektu. Mając na uwadze powyższe, koszty związane z rekrutacją przedsiębiorców i innych pracodawców oraz monitoringiem usług rozwojowych powinny być ponoszone w ramach kosztów pośrednich projektu.
Co warte podkreślenia, stopień złożoności projektu pod kątem specyfiki działań projektowych i grupy docelowej, w kontekście wymogu zaangażowania personelu w przedstawionym kształcie, nie stanowi o konieczności przyporządkowania do kosztów bezpośrednich w projekcie. Projekt będzie skierowany do pracodawców, przedsiębiorców oraz do ich pracowników, w tym – co wymaga podkreślenia rozszerzonej grupy - dużych przedsiębiorstw i pracodawców.
Jednocześnie w ramach przedmiotowego naboru wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w Szczegółowym opisie priorytetów programu, w ramach Działania 9.6, tj. typ projektu nr 4: Usługi rozwojowe w Podmiotowym Systemie Finansowania dla pracodawców i ich pracowników, zgodne z ich zidentyfikowanymi potrzebami (system popytowy w oparciu o BUR). Zgłoszenia uczestników do projektu będą miały charakter dobrowolny, z własnej inicjatywy, uzależniony od potrzeb przedsiębiorców i pracowników. Zastosowanie będzie miało tutaj podejście popytowe, a więc skala działań koniecznych do przeprowadzenia procesu rekrutacji nie będzie wymagała tak dużego zaangażowania ze strony kadry merytorycznej projektu. Z dotychczasowej analizy projektów w ramach okresu programowania 2014-2020 wynika, iż w procesie rekrutacji nie występowały problemy. Przedsiębiorcy z dużym zainteresowaniem zgłaszali swoich pracowników do uczestnictwa we wsparciu. Należy podkreślić, iż to Pracodawca decyduje, jakie koszty zamierza ponieść, aby zrealizować przewidziane w projekcie wsparcie.
Podejście popytowe to mechanizm dystrybucji środków EFS+ dający możliwość samodzielnego wyboru usług rozwojowych przez użytkownika. System dystrybucji przez operatora środków EFS+ oparty jest na wspieraniu rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabywanie kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników oraz osób dorosłych uczących się z własnej inicjatywy.
Następnym ważnym aspektem jest fakt osiągnięcia wskaźników założonych w projekcie i w ramach Działania 9.6 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Przeznaczenie środków na zatrudnienie wskazanego personelu merytorycznego w kosztach bezpośrednich projektu zmniejszy pulę środków, która mogłaby być wykorzystana na zrealizowanie zadań merytorycznych ukierunkowanych na wsparcie grupy docelowej projektu a tym samym osiągnięcie zakładanych (wyższych) wartości wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego projektu.
Pismo Pana Pawła Chorążego dotyczące kwalifikowania kosztów pośrednich z dnia 4 grudnia 2017 r. skierowane do instytucji zarządzających i pośredniczących dotyczyło początkowego etapu funkcjonowania Bazy Usług Rozwojowych i miało na celu zbudowanie podstaw istnienia tego typu narzędzia, wspierającego podniesienie umiejętności, kompetencje i kwalifikacji osób dorosłych.