Chciałam zadać pytanie dotyczące kosztów bezpośrednich- również w celu zwrócenia uwagi, że Beneficjenci wnioskują o zmianę RWP w tym zakresie. Proszę o informację czy Zarząd Województwa Lubelskiego dopuszcza finansowanie następujących kategorii wydatków w ramach kosztów bezpośrednich? -rekrutacja przedsiębiorców i innych pracodawców - monitoring usług rozwojowych Koszty te nie zostały wskazane jako możliwe do finansowania z kosztów bezpośrednich w Regulaminie wyboru projektów. Koszty te nie stanowią również kosztów wskazanych jako pośrednie w Katalogu kosztów pośrednich zawartym w podrozdziale 3.12. pkt 3 Wytycznych kwalifikowalności. Definicja kosztów pośrednich w nowych wytycznych ma następujące brzmienie: „koszty pośrednie projektu – koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu” Nowe wytyczne zmieniły definicję kosztów pośrednich i doprecyzowały w niej, że koszty pośrednie -to koszty administracyjne, które nie wymagają działań merytorycznych. W przypadku gdy wymagane są działania merytoryczne- tak jak ma to miejsce podczas rekrutacji oraz monitoringu usług rozwojowych w działaniu 9.6 - to stanowić powinny koszty bezpośrednie. Definicja kosztów pośrednich koreluje ze stanowiskiem poniżej. Źródło: pismo wiceministra Pawła Chorążego z 4 grudnia 2017 do instytucji zarządzających i instytucji pośredniczących EFS: KOSZTY REKRUTACJI W KOSZTACH BEZPOŚREDNICH Co do zasady koszty rekrutacji uczestników projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego są kosztami pośrednimi. Jednak, jeśli w ramach rekrutacji beneficjent podjął aktywne działania merytoryczne, koszty tych działań można zaliczyć do bezpośrednich. To istota stanowiska Ministerstwa Rozwoju. Resort zabrał głos w sprawie, ze względu na liczne pytania kierowane przez beneficjentów. Według pkt 2 podrozdziału 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS, FS na lata 2014 -2020 kosztami pośrednimi projektu są „koszty administracyjne związane z obsługą projektu”. W opinii MR, co do zasady jednym z kosztów pośrednich jest koszt rekrutacji uczestników projektu finansowanego z EFS. Niemniej jednak, resort dostrzega możliwość rozliczenia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu w przypadku „podjęcia przez beneficjenta aktywnych działań merytorycznych, niezbędnych dla pozyskania uczestników”. Według ministerstwa, zasadnym jest rozliczanie kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich, w przypadkach gdy: (1) projekt dotyczy grupy docelowej, do której dotarcie jest utrudnione i wymaga działań bezpośrednich (np. osoby NEET); lub (2) rekrutacja do projektu wymaga merytorycznej weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników celem zakwalifikowania ich do odpowiedniej formy wsparcia, czy na właściwy poziom zaawansowania szkolenia; lub (3) gdy rekrutacja wymaga merytorycznej oceny dokumentów składanych przez uczestnika, przeprowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotu, który ma przystąpić do projektu, np. składanych formularzy w przypadku weryfikacji statusu MŚP lub pomocy publicznej lub pomocy de minimis, weryfikacji istniejącej w danym podmiocie diagnozy potrzeb rozwojowych. Aktywne działania Wiceminister Paweł Chorąży podkreśla w piśmie do instytucji zarządzających programami i pośredniczących w ich wdrażaniu, że aktywne działania należy rozumieć szeroko. Zarówno jako pozyskiwanie uczestników, jak i weryfikowanie ich kwalifikowalności lub predyspozycji do udziału w projekcie. Natomiast wszelkie inne czynności niewymagające aktywnych działań rekrutacyjnych po stronie beneficjenta, np. działania rekrutacyjne beneficjenta na rzecz własnych pracowników lub członków, działania informacyjno-promocyjne, skierowane do szerokiej grupy odbiorców (np. audycje radiowe lub tv) nie mogą być uznane za rekrutację, która mogłaby zostać ujęta w kosztach bezpośrednich. Beneficjent na etapie wnioskowania o dofinansowanie projektu powinien uzasadnić we wniosku kwalifikowalność poszczególnych kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu. Ma to umożliwić właściwej instytucji przeprowadzenie analizy zasadności ujęcia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich i zatwierdzenie projektu w kształcie prezentowanym przez beneficjenta. Koszty rekrutacji, kontroli czy weryfikacji kart usług rozwojowych są uznawane przez IZ za koszty bezpośrednie w projektach centralnych z POWER, m.in. działania 2.21 i 2.2 oraz w wielu programach regionalnych. Chciałabym podkreślić, że pracownicy operatora wykonujący w.w czynności muszą mieć dużą wiedzę merytoryczną w zakresie: kwalifikowalności msp, w tym oceny dokumentów finansowych przedsiębiorstwa, weryfikacji powiązań, udzielania pomocy de minimis/ publicznej, itd. Dodatkowo jeśli przeanalizujemy kwotę dofinansowania projektu i koszty pośrednie dla subregionów versus koszty całkowite jakie musi ponieść Operator w związku z realizacją projektu wraz z dodatkowymi osobami do rekrutacji, monitoringu, rozliczeń i zarządzania – okazuje się, że środki mogą nie być wystarczające do realizacji wymaganych działań. Informacyjnie – województwa gdzie dotychczas w ramach kosztów bezpośrednich można było ująć jedynie realizację usług rozwojowych zmieniają swoje stanowisko w tym zakresie. Przykładem może być komunikat jednego z województw w trakcie już trwającego naboru. Po uwagach od Beneficjentów został zmieniony katalog kosztów bezpośrednich i został opublikowany następujący komunikat, w związku z ogłoszonym naborem: „Jednocześnie w odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców, … informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla przedsiębiorców, wybranych poprzez BUR i doradztwa dla firm (w tym wydatków, które odnoszą się do obsługi przedsiębiorców na etapie aplikowania o środki, wydatków, związanych z diagnozowaniem potrzeb oraz monitorowaniem udzielanego wsparcia). … zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10 % kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich.” Inne województwa wskazują w zapisach Regulaminów koszty rekrutacji oraz monitoringu w katalogu kosztów bezpośrednich. Proszę o stanowisko w tej sprawie oraz o informację czy rozważacie Państwo konsultacje z IZ tego tematu oraz zmianę w tym zakresie w ramach już ogłoszonego naboru?

Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, Wnioskodawca posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie, a w przypadku projektu partnerskiego Wnioskodawca i partner posiadają doświadczenie, które łącznie wynosi co najmniej 2 lata w zakresie świadczenia usług doradczo-szkoleniowych dla osób dorosłych. Tego typu konstrukcja kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości realizowanych projektów i potwierdzić posiadanie przez Wnioskodawcę i Partnera (jeśli dotyczy) doświadczenia w zakresie świadczenia usług na rzecz wsparcia osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą podnieść umiejętności, kompetencje lub kwalifikacje. Tym samym potencjał Operatora w postaci kadry ma gwarantować właściwy poziom realizacji zadań, bez potrzeby angażowania dodatkowych pracowników w ramach kosztów bezpośrednich.

Ponadto zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.12 Koszty pośrednie, pkt 3a) koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu m.in.: koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby. Uwzględniony w treści zapytania opis zadań merytorycznych, za które odpowiedzialny będzie określony personel projektu, nie uzasadnia możliwości wykazania ich w kosztach bezpośrednich projektu. Mając na uwadze powyższe, koszty związane z rekrutacją przedsiębiorców i innych pracodawców oraz monitoringiem usług rozwojowych powinny być ponoszone w ramach kosztów pośrednich projektu.

Co warte podkreślenia, stopień złożoności projektu pod kątem specyfiki działań projektowych i grupy docelowej, w kontekście wymogu zaangażowania personelu w przedstawionym kształcie, nie stanowi o konieczności przyporządkowania do kosztów bezpośrednich w projekcie. Projekt będzie skierowany do pracodawców, przedsiębiorców oraz do ich pracowników, w tym – co wymaga podkreślenia rozszerzonej grupy - dużych przedsiębiorstw i pracodawców.

Jednocześnie w ramach przedmiotowego naboru wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w Szczegółowym opisie priorytetów programu, w ramach Działania 9.6, tj. typ projektu nr 4: Usługi rozwojowe w Podmiotowym Systemie Finansowania dla pracodawców i ich pracowników, zgodne z ich zidentyfikowanymi potrzebami (system popytowy w oparciu o BUR). Zgłoszenia uczestników do projektu będą miały charakter dobrowolny, z własnej inicjatywy, uzależniony od potrzeb przedsiębiorców i pracowników. Zastosowanie będzie miało tutaj podejście popytowe, a więc skala działań koniecznych do przeprowadzenia procesu rekrutacji nie będzie wymagała tak dużego zaangażowania ze strony kadry merytorycznej projektu. Z dotychczasowej analizy projektów w ramach okresu programowania 2014-2020 wynika, iż w procesie rekrutacji nie występowały problemy. Przedsiębiorcy z dużym zainteresowaniem zgłaszali swoich pracowników do uczestnictwa we wsparciu. Należy podkreślić, iż to Pracodawca decyduje, jakie koszty zamierza ponieść, aby zrealizować przewidziane w projekcie wsparcie.

Podejście popytowe to mechanizm dystrybucji środków EFS+ dający możliwość samodzielnego wyboru usług rozwojowych przez użytkownika. System dystrybucji przez operatora środków EFS+ oparty jest na wspieraniu rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabywanie kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników oraz osób dorosłych uczących się z własnej inicjatywy.

Następnym ważnym aspektem jest fakt osiągnięcia wskaźników założonych w projekcie i w ramach Działania 9.6 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Przeznaczenie środków na zatrudnienie wskazanego personelu merytorycznego w kosztach bezpośrednich projektu zmniejszy pulę środków, która mogłaby być wykorzystana na zrealizowanie zadań merytorycznych ukierunkowanych na wsparcie grupy docelowej projektu a tym samym osiągnięcie zakładanych (wyższych) wartości wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego projektu.

Pismo Pana Pawła Chorążego dotyczące kwalifikowania kosztów pośrednich z dnia 4 grudnia 2017 r. skierowane do instytucji zarządzających i pośredniczących dotyczyło początkowego etapu funkcjonowania Bazy Usług Rozwojowych i miało na celu zbudowanie podstaw istnienia tego typu narzędzia, wspierającego podniesienie umiejętności, kompetencje i kwalifikacji osób dorosłych.

Data zadania pytania: 06.09.2023
Data udzielenia odpowiedzi: 06.09.2023

Pytanie wystepuje w następujących naborach