9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian
W odpowiedzi na nabór nr FELU.09.06-IZ.00-001/23 w okresie od 03.08.2023 r. do 07.09.2023 r. wpłynęło 14 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS.
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nrFELU.09.06-IZ.00-001/23, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 21 listopada 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXXII/9180/2023w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził listy: Listę projektów zakwalifikowanych do etapu negocjacji.
PDF 642 kB
DOCX 21 kB
PDF 123 kB
PDF 109 kB
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23 Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 20 grudnia 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXXXII/9359/2023 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian, Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził wyniki oceny projektów na etapie negocjacji oraz wybrał projekty do dofinansowania.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.
PDF 614 kB
PDF 103 kB
PDF 161 kB
PDF 184 kB
Wykaz zawartych umów
Lista zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23 w grudniu 2023 r.
Lista projektów wybranych do finansowania
Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny projektów w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23 Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, Działania 9.6 Adaptacyjność pracodawców i pracowników do zmian Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Instytucje nauki i edukacji
- Osoby fizyczne
Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
a) Jednostka samorządu terytorialnego lub jej jednostka organizacyjna w tym posiadająca osobowość prawną, związek, porozumienie i stowarzyszenie JST,
lub
b) Osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, w szczególności organizacja pozarządowa, organizacja non-profit,
lub
c) Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych,
lub
d) Uczelnia.
NA CO
- Wsparcie na rzecz przystosowywania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian
W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 9.6, tj. typ projektu nr 4: Usługi rozwojowe w Podmiotowym Systemie Finansowania dla pracodawców i ich pracowników, zgodne z ich zidentyfikowanymi potrzebami (system popytowy w oparciu o BUR).
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.09.06-IZ.00-001/23 od 20.12.2023 r.
Regulamin wyboru projektów - nieaktualny
Uchwała
Uchwała dostępna cyfrowo
1. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu
2. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu
3. Kryteria wyboru projektów Działanie 9.6
4. Wykaz wskaźników dotyczących Działania 9.6 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
5. Wzór umowy o dofinansowanie projektu wzór
6. Wzór minimalnego zakresu umowy o partnerstwie
7. Wzór Karty oceny formalno-merytorycznej projektu współfinansowanego ze środków EFS+ w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
8. Wzór karty dotyczącej negocjacji
9. Oświadczenie wnioskodawcy o konieczności przestrzegania zasad horyzontalnych
10. Lista gmin zagrożonych trwałą marginalizacją
11. Imienna lista miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze
12. Szczegółowe zasady udzielania usług rozwojowych w ramach Działania 9.6
zał. nr 1 do Szczegółowych zasad
zał. nr 2 do Szczegółowych zasad
Załącznik nr 2 do umowy o dofinansowanie projektu Wzór harmonogramu płatności w ramach projektu współfinansowanego ze środków EFS+
Załącznik nr 2 do umowy o partnerstwie Budżet projektu z podziałem na Partnera Wiodącego i Partnerów
Załącznik nr 3 do umowy o partnerstwie Wzór zestawienia dokumentów potwierdzających wydatki
Załącznik nr 4 do umowy o dofinansowanie projektu Wniosek o dodanie osoby uprawnionej zarządzającej projektem po stronie Beneficjenta
Załącznik nr 5 do umowy o dofinansowanie projektu Lista osób uprawnionych do reprezentowania Beneficjenta w zakresie obsługi CST2021
Załącznik nr 6 do Umowy o dofinansowanie projektu - wyciąg z zapisów podręcznika dla beneficjenta
Załącznik nr 7 do umowy o dofinansowanie projektu Wzór Oświadczenia udzielenia licencji niewyłącznej
Załącznik nr 8 do umowy o dofinansowanie projektu- wykaz pomniejszenia wartości dofinansowania
Załącznik nr 9 do umowy o dofinansowanie projektu Wzór Oświadczenia o kwalifikowalności VAT
Załącznik nr 10 do wzoru umowy o dofinansowanie projektu Wzór harmonogramu realizacji wsparcia
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom/Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (lub podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337
e-mail: efs@lubelskie.pl
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
– Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
– Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
– Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
– Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór
Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5, Wnioskodawca/Partner powinien wykazać doświadczenie w zakresie świadczenia usług doradczo-szkoleniowych dla przedsiębiorstw, bez względu na źródła finansowania świadczonych usług. Kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości realizowanych projektów, a tym samym ich prawidłowej realizacji, przez podmioty posiadające niezbędne doświadczenie.
Data zadania pytania: 08.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 16.08.2023 -
We wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać (opisać) i uzasadnić posiadane doświadczenie wnioskodawcy i partnerów (o ile dotyczy). Nie są wymagane dodatkowe dokumenty, poświadczające doświadczenie w zakresie świadczenia usług doradczo-szkoleniowych dla przedsiębiorstw.
Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 08.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 16.08.2023 -
Zgodnie z definicją kryterium merytorycznego nr 8, należy opisać doświadczenie Wnioskodawcy i jego partnerów pod kątem adekwatności do realizacji zadań projektu w kontekście dotychczasowej (bez ram czasowych) działalności danego wnioskodawcy i jego partnerów (o ile dotyczy) w trzech aspektach: w obszarze merytorycznym, w którym udzielane będzie wsparcie w ramach projektu, na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie, na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.
Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 08.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 16.08.2023 -
Na etapie wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca zobowiązuje się do nawiązania współpracy z OWES w celu umożliwienia PES udziału w usługach rozwojowych dostępnych w BUR. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie, bez konieczności składania dodatkowych załączników. Zgodnie z definicją „Kryterium ma na celu zapewnienie współpracy operatora PSF z Ośrodkiem Wsparcia Ekonomii Społecznej (OWES) działającymi na terenie podregionu, w którym realizowany jest projekt, w celu umożliwienia podmiotom ekonomii społecznej (PES) udziału w usługach rozwojowych dostępnych w BUR”. Uwzględniając zapisy Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 – Podrozdział 4.4 pkt 17 oraz Podrozdział 8.1 pkt 4, właściwym wydaje się porozumienie pomiędzy operatorem PSF, a OWES, obejmujące co najmniej wymianę informacji nt realizowanych działań. Nawiązana współpraca ułatwi dostęp do wsparcia PES oraz przyczyni się realizacji wskaźnika określonego w FEL 2021 -2027.
Ponadto informuję, że w dniu 20 lipca br. Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu społecznego ogłosił nabór w ramach Działania 8.2 Ekonomia społeczna nr FELU.08.02-IZ.00-001/23 na wybór OWES-ów świadczących usługi wsparcia na rzecz ekonomii społecznej w województwie lubelskim. Szczegóły dotyczące naboru znajdują się na stronie internetowej: https://funduszeue.lubelskie.pl/efs/nabory/8.2-ekonomia-spoleczna/8.2-ekonomia-spoleczna-nr-felu.08.02-iz.00-001-23/.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Zgodnie z Kryterium specyficznym dostępu nr 6, „Projekt skierowany jest do pracodawców, przedsiębiorców posiadających siedzibę w podregionie województwa lubelskiego, na terenie którego realizowane jest wsparcie, oraz do ich pracowników”. Wsparcie przedsiębiorstw dotyczy mikro, małych, średnich (MŚP) i dużych przedsiębiorstw, zgodnie z definicją wskazaną w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014, oraz ich pracowników. Kryterium specyficzne dostępu nr 7 odnosi się do minimalnej liczby przedsiębiorców i pracowników sektora MŚP, którą Wnioskodawca zobligowany jest objąć wsparciem w ramach projektu, co przyczyni się do realizacji wskaźnika określonego w programie Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021 – 2027: Liczba pracowników mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych) objętych usługą rozwojową.
Zgodnie z definicją przedmiotowego kryterium „Powyższe nie ogranicza możliwości objęcia wsparciem pracodawców i dużych przedsiębiorstw oraz ich pracowników”.
Zgodnie z Listą Wskaźników Kluczowych 2021 – 2027 - EFS+ w pomiarze wskaźnika „Liczba pracowników mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych) objętych usługą rozwojową” uwzględnione są osoby pracujące w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach oraz m.in. osoby prowadzące działalność gospodarczą.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, w ramach niniejszego naboru wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 15% wartości projektu. Wkładem własnym jest wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako procent dofinansowania wydatków kwalifikowalnych).
Wkład własny wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to wnioskodawca określa rodzaj i formę wniesienia wkładu własnego. Koszt pojedynczej usługi rozwojowej tj. opłata wnoszona przez uczestnika projektu na pokrycie kosztów usługi w zakresie niedofinansowanym w ramach PSF, określona jako różnica między całkowitą jej wartością, a kwotą objętą współfinansowaniem EFS+, może stanowić wkład własny w projekcie.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
W ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23 grupę docelową stanowią pracodawcy, przedsiębiorcy posiadających siedzibę (filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) w podregionie województwa lubelskiego, na terenie którego realizowane jest wsparcie, oraz ich pracownicy. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów oraz Załącznikiem 12 do przedmiotowego Regulaminu „Słowniczek pojęć i definicji” za pracodawcę uznaje się podmiot, który nie spełnia definicji MŚP i dużego przedsiębiorstwa. Na etapie rekrutacji do projektu zakwalifikowanie podmiotu np. JST, stowarzyszeń itp. do kategorii pracodawcy możliwe jest po złożeniu przez podmiot niezbędnych na tym etapie dokumentów.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Zgodnie z Załącznikiem 12 do Regulaminu wyboru projektów Szczegółowe zasady udzielania usług rozwojowych w ramach Działania 9.6:
Operator, na podstawie umowy o dofinansowanie, prowadzi bieżącą kontrolę i monitoring realizacji wsparcia, w tym w szczególności monitoruje postęp rzeczowy projektu zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027.
Kontrole projektów PSF są prowadzone przy uwzględnieniu wymogów określonych w Wytycznych dotyczących kontroli realizacji programów polityki spójności na lata 2021-2027 oraz zgodnie z podrozdziałem 8.2 Kontrole projektów PSF Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027.
ION nie wskazuje konkretnej dokumentacji jaka powinien zweryfikować beneficjent w odniesieniu do uczestników projektu.Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
ION nie określa minimalnej liczy, procent kontroli u pracodawców lub przedsiębiorców biorących udział w projekcie oraz nie wskazuje minimalnej liczby, procentu monitoringów usług rozwojowych realizowanych w projekcie. Kontrole projektu prowadzone są przy uwzględnieniu wymogów określonych w Wytycznych dotyczących kontroli realizacji programów polityki spójności na lata 2021-2027 oraz zgodnie z podrozdziałem 8.2 Kontrole projektów PSF Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
W Regulaminie naboru projektów, ION wskazuje dokumenty potwierdzające spełnienie przez uczestnika projektu kryterium kwalifikowalności uprawniające do udziału w projekcie, tj.: − posiadanie siedziby (filii, delegatury, oddziału czy innej prawnie dozwolonej formy organizacyjnej działalności podmiotu) w podregionie województwa lubelskiego, na terenie którego realizowane będzie wsparcie – na podstawie Krajowego Rejestru Sądowego/Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej; − posiadanie statusu pracownika – na podstawie zaświadczenia o zatrudnieniu; − posiadanie statusu MŚP – na podstawie oświadczenia.
Ponadto, zgodnie z Załącznikiem 12 Szczegółowych zasad udzielania usług rozwojowych w ramach Działania 9.6. wsparcie udzielane przedsiębiorcom spełnia przesłanki pomocy de minimis. W związku z powyższym Operator, zobowiązuje się do weryfikacji pod kątem możliwości udzielenia danemu przedsiębiorcy pomocy de minimis. Na etapie kwalifikowania winien dokonać oceny w powyższym zakresie.
Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz zaświadczeń o pomocy de minimis jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz poprzedzających go 2 lat podatkowych albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymywanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy.
Podmiot udzielający pomocy może posiłkować się danymi pochodzącymi z bazy SUDOP, jednak należy pamiętać, że mają one charakter wyłącznie informacyjny, a wydruk danych o pomocy otrzymanej przez beneficjenta nie jest równoznaczny z realizacją obowiązku przedstawienia zaświadczenia/ oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Budżet projektu jest podstawą do oceny kwalifikowalności i racjonalności kosztów i powinien bezpośrednio wynikać z opisanych zadań i ich etapów. Zgodnie z zapisami Załącznika 12 do Regulaminu wyboru projektów nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, „wsparcie w zakresie adaptacyjności przedsiębiorstw i/lub pracodawców będzie realizowane w oparciu o podejście popytowe. Oznacza to, zastosowanie mechanizmu dystrybucji środków ukierunkowanego na możliwość dokonania samodzielnego wyboru usług rozwojowych przez przedsiębiorcę i/lub pracodawcę odpowiadających na jego indywidualne potrzeby rozwojowe. W związku z tym, to przedsiębiorca i/lub pracodawca powinien decydować, jakiego wsparcia potrzebuje i samodzielnie dokonywać wyboru najlepszej według niego usługi rozwojowej”. Ponadto, zgodnie z zapisami wskazanymi w cz. IV Podmiotowy System Finansowania „Przedsiębiorca/pracodawca dokonuje samodzielnego wyboru usług rozwojowych odpowiadających na jego potrzeby rozwojowe. W przypadku braku oferty w BUR dopasowanej do potrzeb przedsiębiorca/pracodawca określa zapotrzebowanie na konkretna usługę rozwojową”. Powyższe powinno być podstawą do planowania przez Beneficjenta zadań w projekcie. Należy zaznaczyć, że w punkcie 4.3.3 Regulaminu wyboru projektów wskazano przykładowy katalog zadań merytorycznych, celem odróżnienia od pojedynczego wydatku, który nie stanowi zadania merytorycznego.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.12 Koszty pośrednie, pkt 3a) koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu m.in.: koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby.
Mając na uwadze powyższe, koszty wykazane w pytaniach 6-8 tj. dotyczące wynagrodzenia mobilnych doradców odpowiedzialnych za rekrutację, specjalistów wspierających przedsiębiorstwa w przygotowaniu dokumentów rozliczających zrealizowane usługi rozwojowe oraz odpowiedzialnych za weryfikację wpływających do operatora dokumentów rozliczających ww. usługi, specjalistów przeprowadzających kontrole u pracodawców, przedsiębiorców oraz monitorujących usługi rozwojowe realizowane w ramach projektu powinny być ponoszone w ramach kosztów pośrednich projektu.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Zgodnie z Załącznikiem nr 12 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady udzielania usług rozwojowych w ramach Działania 9.6, operator zobowiązuje się do wyliczenia dla przedsiębiorcy/pracodawcy wymaganego wkładu własnego, w tym określenie poziomu dofinansowania pojedynczej usługi rozwojowej.
W sytuacji, gdy w wybranej usłudze rozwojowej uczestniczy dwóch pracowników mikroprzedsiębiorstwa np. osoba powyżej 55 roku życia i pracownik do 30 roku życia, to w pierwszym przypadku poziom dofinansowania usługi będzie wynosił 80%, a w drugim 75%. Maksymalne pułapy procentowe dotyczą konkretnej osoby spełniającej kryterium, a nie wszystkich osób z danego podmiotu.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Wskazany limit 5 000 zł dotyczy całkowitego kosztu netto usług (dofinansowanie plus wkład własny przedsiębiorstwa).
Limit 5 000,00 PLN dotyczy jednego uczestnika (PESEL) w projekcie w trakcie całego okresu jego trwania.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Regulamin wyboru projektów nr FELU.09.06.-IZ.00-001/23 nie zawiera definicji „zielonych kwalifikacji, kompetencji”. Instytucja Organizująca Nabór przyjmuje, że w zakresie zielonych kwalifikacji/ kompetencji mieszczą się kwalifikacje / kompetencje, które są niezbędne do pracy w sektorze zielonej gospodarki. Zgodnie z treścią ww. Regulaminu, projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji, przy czym wsparcie związane z „zielonymi kwalifikacjami” lub „zielonymi kompetencjami” nie jest obligatoryjne ani premiowane.
Data zadania pytania: 10.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 18.08.2023 -
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.12 Koszty pośrednie, pkt 3a) koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu m.in.: koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby.
Mając na uwadze powyższe, koszty związane z realizacją zadań wskazanych w pytaniu powinny być ponoszone w ramach kosztów pośrednich projektu.
Data zadania pytania: 25.08.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.08.2023 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, Wnioskodawca posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie, a w przypadku projektu partnerskiego Wnioskodawca i partner posiadają doświadczenie, które łącznie wynosi co najmniej 2 lata w zakresie świadczenia usług doradczo-szkoleniowych dla osób dorosłych. Tego typu konstrukcja kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości realizowanych projektów i potwierdzić posiadanie przez Wnioskodawcę i Partnera (jeśli dotyczy) doświadczenia w zakresie świadczenia usług na rzecz wsparcia osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą podnieść umiejętności, kompetencje lub kwalifikacje. Tym samym potencjał Operatora w postaci kadry ma gwarantować właściwy poziom realizacji zadań, bez potrzeby angażowania dodatkowych pracowników w ramach kosztów bezpośrednich.
Ponadto zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.12 Koszty pośrednie, pkt 3a) koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu m.in.: koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby. Uwzględniony w treści zapytania opis zadań merytorycznych, za które odpowiedzialny będzie określony personel projektu, nie uzasadnia możliwości wykazania ich w kosztach bezpośrednich projektu. Mając na uwadze powyższe, koszty wykazane w pkt-ach 1-10 powinny być ponoszone w ramach kosztów pośrednich projektu.
Co warte podkreślenia, stopień złożoności projektu pod kątem specyfiki działań projektowych i grupy docelowej, w kontekście wymogu zaangażowania personelu w przedstawionym kształcie, nie stanowi o konieczności przyporządkowania do kosztów bezpośrednich w projekcie. Projekt będzie skierowany do pracodawców, przedsiębiorców oraz do ich pracowników, w tym – co wymaga podkreślenia rozszerzonej grupy - dużych przedsiębiorstw i pracodawców.
Jednocześnie w ramach przedmiotowego naboru wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w Szczegółowym opisie priorytetów programu, w ramach Działania 9.6, tj. typ projektu nr 4: Usługi rozwojowe w Podmiotowym Systemie Finansowania dla pracodawców i ich pracowników, zgodne z ich zidentyfikowanymi potrzebami (system popytowy w oparciu o BUR). Zgłoszenia uczestników do projektu będą miały charakter dobrowolny, z własnej inicjatywy, uzależniony od potrzeb przedsiębiorców i pracowników. Zastosowanie będzie miało tutaj podejście popytowe, a więc skala działań koniecznych do przeprowadzenia procesu rekrutacji nie będzie wymagała tak dużego zaangażowania ze strony kadry merytorycznej projektu. Z dotychczasowej analizy projektów w ramach okresu programowania 2014-2020 wynika, iż w procesie rekrutacji nie występowały problemy. Przedsiębiorcy z dużym zainteresowaniem zgłaszali swoich pracowników do uczestnictwa we wsparciu. Należy podkreślić, iż to Pracodawca decyduje, jakie koszty zamierza ponieść, aby zrealizować przewidziane w projekcie wsparcie.
Podejście popytowe to mechanizm dystrybucji środków EFS+ dający możliwość samodzielnego wyboru usług rozwojowych przez użytkownika. System dystrybucji przez operatora środków EFS+ oparty jest na wspieraniu rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabywanie kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników oraz osób dorosłych uczących się z własnej inicjatywy.Następnym ważnym aspektem jest fakt osiągnięcia wskaźników założonych w projekcie i w ramach Działania 9.6 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Przeznaczenie środków na zatrudnienie wskazanego personelu merytorycznego w kosztach bezpośrednich projektu zmniejszy pulę środków, która mogłaby być wykorzystana na zrealizowanie zadań merytorycznych ukierunkowanych na wsparcie grupy docelowej projektu a tym samym osiągnięcie zakładanych (wyższych) wartości wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego projektu.
Pismo Pana Pawła Chorążego dotyczące kwalifikowania kosztów pośrednich z dnia 4 grudnia 2017 r. skierowane do instytucji zarządzających i pośredniczących dotyczyło początkowego etapu funkcjonowania Bazy Usług Rozwojowych i miało na celu zbudowanie podstaw istnienia tego typu narzędzia, wspierającego podniesienie umiejętności, kompetencje, kwalifikacji osób dorosłych.
Data zadania pytania: 06.09.2023Data udzielenia odpowiedzi: 06.09.2023 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 w ramach naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, Wnioskodawca posiada co najmniej 2 letnie doświadczenie, a w przypadku projektu partnerskiego Wnioskodawca i partner posiadają doświadczenie, które łącznie wynosi co najmniej 2 lata w zakresie świadczenia usług doradczo-szkoleniowych dla osób dorosłych. Tego typu konstrukcja kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości realizowanych projektów i potwierdzić posiadanie przez Wnioskodawcę i Partnera (jeśli dotyczy) doświadczenia w zakresie świadczenia usług na rzecz wsparcia osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą podnieść umiejętności, kompetencje lub kwalifikacje. Tym samym potencjał Operatora w postaci kadry ma gwarantować właściwy poziom realizacji zadań, bez potrzeby angażowania dodatkowych pracowników w ramach kosztów bezpośrednich.
Ponadto zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.12 Koszty pośrednie, pkt 3a) koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu m.in.: koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby. Uwzględniony w treści zapytania opis zadań merytorycznych, za które odpowiedzialny będzie określony personel projektu, nie uzasadnia możliwości wykazania ich w kosztach bezpośrednich projektu. Mając na uwadze powyższe, koszty związane z rekrutacją przedsiębiorców i innych pracodawców oraz monitoringiem usług rozwojowych powinny być ponoszone w ramach kosztów pośrednich projektu.
Co warte podkreślenia, stopień złożoności projektu pod kątem specyfiki działań projektowych i grupy docelowej, w kontekście wymogu zaangażowania personelu w przedstawionym kształcie, nie stanowi o konieczności przyporządkowania do kosztów bezpośrednich w projekcie. Projekt będzie skierowany do pracodawców, przedsiębiorców oraz do ich pracowników, w tym – co wymaga podkreślenia rozszerzonej grupy - dużych przedsiębiorstw i pracodawców.
Jednocześnie w ramach przedmiotowego naboru wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w Szczegółowym opisie priorytetów programu, w ramach Działania 9.6, tj. typ projektu nr 4: Usługi rozwojowe w Podmiotowym Systemie Finansowania dla pracodawców i ich pracowników, zgodne z ich zidentyfikowanymi potrzebami (system popytowy w oparciu o BUR). Zgłoszenia uczestników do projektu będą miały charakter dobrowolny, z własnej inicjatywy, uzależniony od potrzeb przedsiębiorców i pracowników. Zastosowanie będzie miało tutaj podejście popytowe, a więc skala działań koniecznych do przeprowadzenia procesu rekrutacji nie będzie wymagała tak dużego zaangażowania ze strony kadry merytorycznej projektu. Z dotychczasowej analizy projektów w ramach okresu programowania 2014-2020 wynika, iż w procesie rekrutacji nie występowały problemy. Przedsiębiorcy z dużym zainteresowaniem zgłaszali swoich pracowników do uczestnictwa we wsparciu. Należy podkreślić, iż to Pracodawca decyduje, jakie koszty zamierza ponieść, aby zrealizować przewidziane w projekcie wsparcie.
Podejście popytowe to mechanizm dystrybucji środków EFS+ dający możliwość samodzielnego wyboru usług rozwojowych przez użytkownika. System dystrybucji przez operatora środków EFS+ oparty jest na wspieraniu rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabywanie kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników oraz osób dorosłych uczących się z własnej inicjatywy.
Następnym ważnym aspektem jest fakt osiągnięcia wskaźników założonych w projekcie i w ramach Działania 9.6 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Przeznaczenie środków na zatrudnienie wskazanego personelu merytorycznego w kosztach bezpośrednich projektu zmniejszy pulę środków, która mogłaby być wykorzystana na zrealizowanie zadań merytorycznych ukierunkowanych na wsparcie grupy docelowej projektu a tym samym osiągnięcie zakładanych (wyższych) wartości wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego projektu.
Pismo Pana Pawła Chorążego dotyczące kwalifikowania kosztów pośrednich z dnia 4 grudnia 2017 r. skierowane do instytucji zarządzających i pośredniczących dotyczyło początkowego etapu funkcjonowania Bazy Usług Rozwojowych i miało na celu zbudowanie podstaw istnienia tego typu narzędzia, wspierającego podniesienie umiejętności, kompetencje i kwalifikacji osób dorosłych.
Data zadania pytania: 06.09.2023Data udzielenia odpowiedzi: 06.09.2023 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów na potrzeby naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, utworzono rezerwę finansową, w wysokości 6 239 021,25 PLN (tj. na podregion bialski i chełmsko-zamojski: 2 433 151,56 PLN, na podregion lubelski: 2 495 475,04 PLN oraz na podregion puławski: 1 310 394,65 PLN) z przeznaczeniem na wybór do dofinansowania kolejnych projektów uwzględniający wynik procedury odwoławczej, jak również na sfinansowanie różnic kursowych.
Rezerwa w pierwszej kolejności będzie przeznaczana na sfinansowanie różnic kursowych (o ile wystąpią), zaś w pozostałym zakresie rozdysponowana poprzez wybór do dofinansowania projektów, zgodnie z zasadami, o których mowa w podrozdziale 6.2, pkt 5-10 Regulaminu wyboru projektów, z uwzględnieniem wyników procedury odwoławczej.
Zatem, maksymalna wartość projektu powinna opiewać na kwotę pomniejszoną o środki przeznaczone na rezerwę finansową (w ramach danego podregionu), o której mowa powyżej.
Data zadania pytania: 06.09.2023Data udzielenia odpowiedzi: 06.09.2023 -
Zgodnie z art. 61 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz.1079), zwanej dalej „ustawą wdrożeniową” w przypadku projektu partnerskiego umowa o dofinansowanie projektu jest zawierana z partnerem wiodącym, o którym mowa w art. 39 ust. 9 pkt 4 ustawy, będącym Beneficjentem odpowiedzialnym za przygotowanie i realizację projektu.
Mając na uwadze istotę partnerstwa w projektach współfinansowanych ze środków EFS+, Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, stoi na stanowisku, iż tylko Partner wiodący, posiadający odpowiedni potencjał ekonomiczny, gwarantuje prawidłową realizację projektu partnerskiego. W celu zminimalizowania liczby nieprawidłowości związanych z udzielaniem pomocy, zadania dotyczące tego procesu powinny pozostawać na poziomie doświadczonych instytucji zapewniających odpowiedni potencjał kadrowy i organizacyjny niezbędny do prawidłowej analizy i oceny elementów projektu decydujących o zasadach i wielkości udzielanej pomocy de minimis.
Przyjęcie takiego założenia najpełniej zabezpiecza interesy finansowe Unii Europejskiej.
Data zadania pytania: 06.09.2023Data udzielenia odpowiedzi: 06.09.2023 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów na potrzeby naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, utworzono rezerwę finansową, w wysokości 6 239 021,25 PLN (tj. na podregion bialski i chełmsko-zamojski: 2 433 151,56 PLN, na podregion lubelski: 2 495 475,04 PLN oraz na podregion puławski: 1 310 394,65 PLN) z przeznaczeniem na wybór do dofinansowania kolejnych projektów uwzględniający wynik procedury odwoławczej, jak również na sfinansowanie różnic kursowych.
Rezerwa w pierwszej kolejności będzie przeznaczana na sfinansowanie różnic kursowych (o ile wystąpią), zaś w pozostałym zakresie rozdysponowana poprzez wybór do dofinansowania projektów, zgodnie z zasadami, o których mowa w podrozdziale 6.2, pkt 5-10 Regulaminu wyboru projektów, z uwzględnieniem wyników procedury odwoławczej.
Zatem, maksymalna wartość projektu powinna opiewać na kwotę pomniejszoną o środki przeznaczone na rezerwę finansową (w ramach danego podregionu), o której mowa powyżej.
Data zadania pytania: 06.09.2023Data udzielenia odpowiedzi: 06.09.2023 -
Zgodnie z art. 61 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz.1079), zwanej dalej „ustawą wdrożeniową” w przypadku projektu partnerskiego umowa o dofinansowanie projektu jest zawierana
z partnerem wiodącym, o którym mowa w art. 39 ust. 9 pkt 4 ustawy, będącym Beneficjentem odpowiedzialnym za przygotowanie i realizację projektu.Mając na uwadze istotę partnerstwa w projektach współfinansowanych ze środków EFS+, Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, stoi na stanowisku, iż tylko Partner wiodący, posiadający odpowiedni potencjał ekonomiczny, gwarantuje prawidłową realizację projektu partnerskiego. W celu zminimalizowania liczby nieprawidłowości związanych z udzielaniem pomocy publicznej, zadania dotyczące tego procesu powinny pozostawać na poziomie doświadczonych instytucji zapewniających odpowiedni potencjał kadrowy i organizacyjny niezbędny do prawidłowej analizy i oceny elementów projektu decydujących o zasadach i wielkości udzielanej pomocy.
Przyjęcie takiego założenia najpełniej zabezpiecza interesy finansowe Unii Europejskiej.
Data zadania pytania: 06.09.2023Data udzielenia odpowiedzi: 06.09.2023 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów na potrzeby naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23 w ramach dostępnej alokacji środki zostaną podzielone na poszczególne podregiony. Planowany podział środków na poszczególne podregiony przedstawia się następująco:
1) podregion bialski i chełmsko-zamojski:
➢ wartość alokacji 28 625 312,47 PLN;
➢ kwota dofinansowania publicznego (w PLN) 24 331 515,60 w tym:
− maksymalne współfinansowanie ze środków EFS (85% wartości projektów):
24 331 515,60 PLN;
− wymagany minimalny wkład własny w wysokości 15% wartości projektów:
4 293 796,87 PLN.
2) podregion lubelski:
➢ wartość alokacji 29 358 529,94 PLN;
➢ kwota dofinansowania publicznego (w PLN) 24 954 750,45 w tym:
− maksymalne współfinansowanie ze środków EFS (85% wartości projektów):
24 954 750,45 PLN;
− wymagany minimalny wkład własny w wysokości 15% wartości projektów:
4 403 779,49 PLN.
3) podregion puławski:
➢ wartość alokacji 15 416 407,59 PLN
➢ kwota dofinansowania publicznego (w PLN) 13 103 946,45 w tym:
− maksymalne współfinansowanie ze środków EFS (85% wartości projektów):
13 103 946,45 PLN;
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów na potrzeby naboru nr FELU.09.06-IZ.00-001/23, utworzono rezerwę finansową, w wysokości 6 239 021,25 PLN (tj. na podregion bialski i chełmsko-zamojski: 2 433 151,56 PLN, na podregion lubelski: 2 495 475,04 PLN oraz na podregion puławski: 1 310 394,65 PLN) z przeznaczeniem na wybór do dofinansowania kolejnych projektów uwzględniający wynik procedury odwoławczej, jak również na sfinansowanie różnic kursowych.
Rezerwa w pierwszej kolejności będzie przeznaczana na sfinansowanie różnic kursowych (o ile wystąpią), zaś w pozostałym zakresie rozdysponowana poprzez wybór do dofinansowania projektów, zgodnie z zasadami, o których mowa w podrozdziale 6.2, pkt 5-10 Regulaminu wyboru projektów, z uwzględnieniem wyników procedury odwoławczej.
W związku z powyższym, maksymalna wartość projektu powinna opiewać na kwotę pomniejszoną o środki przeznaczone na rezerwę finansową (w ramach danego podregionu), o której mowa powyżej.
Mając na uwadze powyższe, dopuszczalne jest złożenie w odpowiedzi na przedmiotowy nabór projektu, uwzględniającego niższą wartość dofinansowania w porównaniu do przewidzianego na dany podregion, z równoczesnym zwiększeniem wartości środków w ramach wkładu własnego.
Data zadania pytania: 06.09.2023Data udzielenia odpowiedzi: 06.09.2023
Aktualności
-
01.09.2023