W związku z ogłoszonym konkursem 10.6 Uczenie się osób dorosłych FELU.10.06-IZ.00-002/23 zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi w zakresie możliwości ujęcia w kosztach bezpośrednich projektu aktywnych działań merytorycznych wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów projektu, do których należą: 1/ Pomoc w zakresie rejestracji w BUR. 2/ Pomoc w zakresie wypełniania niezbędnych dokumentów projektowych. 3/ Pomoc przy dokonaniu zgłoszenia w systemie informatycznym projektu. 4/ Weryfikacja zgłoszeń uczestników - merytoryczna ocena dokumentów (weryfikacja: statusu beneficjenta, formularzy pomocy de minimis, zaświadczeń o otrzymanej pomocy etc.). 5/ Weryfikacja kart usług – m.in. weryfikacji czy cena usługi rozwojowej nie odbiega od ceny rynkowej. 6/ Rozliczenie wsparcia – analiza faktycznego spełnienia warunków premiujących. 7/ Monitoring i kontrola usług rozwojowych w formie stacjonarnej (wymagane delegacje) oraz zdalnej (usługi on-line) – zweryfikowanie wykonania usługi rozwojowej przez podmiot realizujący ją na rzecz beneficjent. Ponadto, aby powyższe czynności mogły być zrealizowane chcielibyśmy do tych celów dokonać adaptacji systemu teleinformatycznego. Czy taka usługa może być w związku z powyższym rozliczona w ramach kosztów bezpośrednich projektu? Chcielibyśmy podkreślić, że w/w czynności nie mają znamion działań administracyjnych, a katalog zadań jest zgodny z powszechnie stosowaną interpretacją kosztów bezpośrednich Ministerstwa Rozwoju (źródło: pismo wiceministra Pawła Chorążego z 4 grudnia 2017 do instytucji zarządzających i instytucji pośredniczących), co potwierdza ujmowanie tych zadań w kosztach bezpośrednich w projektach PSF realizowanych w województwie Łódzkim, Wielkopolskim, Małopolskim i pozostałych, a także w projektach BUR na poziomie centralnym nadzorowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W załączeniu przesyłam pismo.

Biorąc pod uwagę specyfikę naboru nr FELU.10.06-IZ.00-002/23, w tym fakt, że wsparcie uczestników projektu w zakresie a) zbudowania motywacji do rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabycia kwalifikacji; b) wsparcia w analizie potrzeb rozwojowych, w tym z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji; c) wsparcia w wyborze odpowiednich usług rozwojowych w BUR; d) identyfikacji nabytych umiejętności/ kompetencji oraz wsparcia w ich walidacji i certyfikacji, w tym zachęcenie do założenia „Mojego portfolio” lub konta Europass, nie stanowi typowych działań rekrutacyjnych, wyłącznie wydatki dotyczące wynagrodzenia doradcy/doradców w przedmiotowym wymiarze mogą stanowić koszty bezpośrednie w projekcie.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.12 Koszty pośrednie, pkt 3a) koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu m.in.: koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby.

Mając na względzie powyższe koszty wynagrodzenie personelu zaangażowanego w realizację projektu z wyłączeniem wykonujących zadania wskazane powyżej, powinny być ponoszone w ramach kosztów pośrednich projektu.

W kwestii dokonania usługi adaptacji systemu teleinformatycznego tego typu koszt nie może zostać rozliczony w kosztach bezpośrednich.

Data zadania pytania: 11.10.2023
Data udzielenia odpowiedzi: 11.10.2023

Pytanie wystepuje w następujących naborach