Zgodnie z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 6 Projekt skierowany jest wyłącznie do uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących mieszkających lub uczących się w województwie lubelskim, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej, jednak czytając dalej, aby uniknąć stygmatyzacji uczniów, wsparcie może obejmować w szczególności wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z obszarów wiejskich oraz z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym, przy zapewnieniu braku stygmatyzacji (np. wsparcie powinno być kierowane do oddziałów klasowych lub szkół, a nie pojedynczych uczniów). Proszę o odpowiedź czy w zaplanowanym wsparciu, oprócz uczniów w niekorzystnej sytuacji mogą wziąć udział inni uczniowie z danej klasy, w celu uniknięcia stygmatyzacji.

Kryteria oceny naboru

Brzmienie kryterium specyficznego dostępu nr 6 Grupa docelowa wskazuje, że projekt skierowany jest wyłącznie do uczniów szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących mieszkających lub uczących się w województwie lubelskim, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Kryterium ma na celu wyrównywanie szans uczniów, którzy znajdują się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej, tj. spełniających co najmniej jedną z następujących przesłanek:

1. posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U z 2023 r., poz. 100, z późn. zm.);

2. posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną wydane na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U z 2023 r., poz. 900, z późn. zm.);

3. pochodzenie ucznia z rodziny wielodzietnej, tj. mającej na utrzymaniu troje lub więcej dzieci: − w wieku do ukończenia 18. roku życia, − w wieku do ukończenia 25. roku życia - w przypadku, gdy dziecko uczy się w szkole do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki lub w przypadku, gdy dziecko uczy się w szkole wyższej - do końca roku akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki;

4. posiadanie przez ucznia statusu osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczającej pieczę zastępczą, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U z 2023 r., poz. 1426, z późn. zm.);

5. posiadanie przez ucznia statusu dziecka pozbawionego całkowicie, częściowo lub okresowo opieki rodzicielskiej;

6. wychowywanie się w rodzinie niepełnej;

7. pobieranie przez jedno z rodziców/opiekunów prawnych (w okresie zasiłkowym obejmującym miesiąc rozpoczęcia udziału w projekcie).

Z uwagi na charakter wsparcia odnoszący do edukacji pozaformalnej, Instytucja Organizująca Nabór poprzez kryterium specyficzne dostępu nr 6 Grupa docelowa zawęziła możliwość otrzymania wsparcia wyłącznie do uczniów znajdujących w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

Data zadania pytania: 28.02.2024
Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2024

Pytanie wystepuje w następujących naborach