13 października br. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Piotr Breś wręczyli Przedsiębiorstwu H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. z Poznania umowę na zakup czerech pojazdów szynowych z napędem elektrycznym opiewającą na ponad 192 mln zł. Zadanie to jest realizowane w ramach projektu Województwa Lubelskiego pn. Zakup nowoczesnego bezemisyjnego taboru kolejowego wyposażonego w urządzenia pokładowe ERTMS w ramach Działania 6.2 Kolejowy transport zbiorowy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Całkowita wartość projektu to ponad 194 mln zł, a środki unijne będą stanowiły przeszło 116 mln zł. Wkład Samorządu Województwa Lubelskiego w ten projekt wynosi niemal 78 mln zł.

Inwestycja w przyszłość transportu publicznego

Zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) to kolejny krok w kierunku usprawnienia regionalnego transportu kolejowego. Projekt będzie realizowany do 31 grudnia 2029 r. i zakłada zakup czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Nowy tabor nie zastąpi dotychczasowych jednostek, lecz rozszerzy ofertę przewozową, umożliwiając komunikację zarówno w województwie lubelskim, jak i w połączeniach z województwami mazowieckim oraz podkarpackim. Wprowadzenie do użytku nowych pojazdów znacząco poprawi atrakcyjność transportu publicznego, co przekłada się na jego wybór przez osoby korzystające dotychczas z innych form transportu oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego wyłoniono Wykonawcę tego zadania - Przedsiębiorstwo H. Cegielski - Fabrykę Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. z Poznania.

Konsekwentny rozwój taboru kolejowego

Powyższy projekt to kontynuacja i rozwinięcie działań podejmowanych przez Województwo Lubelskie w zakresie modernizacji i rozbudowy regionalnego transportu kolejowego. Projekt jest komplementarny wobec wcześniejszych inwestycji współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które miały na celu poprawę jakości przewozów pasażerskich oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007–2013 zrealizowano dwa kluczowe projekty:

  • - „Zakup taboru kolejowego do przewozów pasażerskich” – o wartości niemal 35,5 mln zł, z dofinansowaniem z Unii Europejskiej w wysokości ponad 15,5 mln zł, w ramach którego zakupiono 5 nowoczesnych pojazdów.
  • - „Zakup taboru kolejowego przeznaczonego do przewozów pasażerskich w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Województwo Lubelskie” – o wartości ponad 24,3 mln zł, z dofinansowaniem z Unii Europejskiej ponad 20,6 mln zł, dzięki któremu zakupiono 3 jednostki taboru.

Z kolei w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014–2020, zrealizowano projekt pn. „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych”, którego wartość wyniosła niemal 165,1 mln zł, a środki unijne to blisko 130,2 mln zł. i zakupiono 9 nowoczesnych pojazdów szynowych.

Elektryczne Zespoły Trakcyjne w województwie lubelskim

Dotychczas Województwo Lubelskie posiadało 14 sztuk Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych: 5 serii EN57AL (pojazdy po modernizacji EN57) oraz 9 serii EN98A (Impuls 2 produkcji Nawag. Dzięki wręczonej dziś umowie w regionie łącznie będzie już 18 pojazdów EZT, co znacząco wpłynie na poprawę jakości usług transportowych. Obecnie realizowany projekt nie tylko odpowiada na bieżące potrzeby mieszkańców, ale również realizuje długofalową wizję rozwoju regionu w duchu zrównoważonego transportu i dostępności dla wszystkich.

Komfort, dostępność i ekologia

Zakupione w ramach projektu EZT będą spełniać najwyższe standardy techniczne, bezpieczeństwa i ekologii, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego. Nowy tabor będzie spełniał wymagania interoperacyjności kolei, co oznacza, że będzie mógł być wykorzystywany na różnych liniach kolejowych, bez ograniczeń technicznych. Pojazdy będą zgodne m.in. z TSI NOI (dot. poziomu hałasu), TSI PRM (dostępność dla osób o ograniczonej mobilności), TSI SRT (bezpieczeństwo w tunelach) oraz TSI LOC&PAS (dot. pojazdów pasażerskich). Dzięki temu zapewniony zostanie maksymalny komfort i bezpieczeństwo zarówno dla pasażerów, jak i dla maszynistów.

Elektryczne Zespoły Trakcyjne będą wyposażone (EZT) m.in. w:

  • nowoczesne, energooszczędne zespoły napędowe umożliwiające jazdę z prędkością do 160 km/h,
  • minimalna ilość miejsc siedzących 176,
  • przestrzeń dla rowerzystów (16 miejsc na rowery) oraz dodatkowe wyposażenie: gniazdka, ładowarki USB, półki na bagaż, wieszaki, śmietniczki, tablice informacyjne i dostęp do WiFi,
  • wyposażenie w urządzenia ułatwiające podróż z dziećmi (przewijaki dla niemowląt)
  • pełny monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
  • klimatyzację zapewniającą komfort cieplny w zakresie temperatur od –25°C do +35°C,
  • system informacji pasażerskiej,
  • zamknięty system nowoczesnych toalet w tym dostosowane do potrzeć osób na wózkach inwalidzkich,
  • udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej zdolności ruchowej (rampy, pochylnie, specjalne miejsca),

Wnętrze pojazdów będzie bezprzedziałowe, jednoprzestrzenne, przeznaczone dla niepalących, z otwartym i uszczelnionym przejściem międzywagonowym oraz wiatrołapami przy każdym wejściu. Udział niskiej podłogi w stosunku do długości przedziałów pasażerskich wyniesie co najmniej 70%, co znacząco ułatwi dostęp osobom starszym, z wózkami dziecięcymi czy poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

EZT będą posiadały zaawansowany układ hamulcowy – rozrządczy, odzyskowy i oporowy – z automatycznym wyborem trybu pracy, zapewniający płynne i bezpieczne zatrzymanie pojazdu w każdych warunkach atmosferycznych. Konstrukcja pojazdów będzie trwała, z przewidywaną żywotnością minimum 30 lat, a zastosowane materiały będą nieszkodliwe dla zdrowia i środowiska oraz podlegające recyklingowi. Technologia wykonania poszycia pojazdów będzie eliminować ryzyko korozji, co dodatkowo zwiększy ich trwałość i niezawodność.

Wzrost dostępności i potencjału gospodarczego regionu

Realizacja projektu przyczyni się nie tylko do poprawy jakości podróży, ale również do zwiększenia dostępności komunikacyjnej obszarów przemysłowych, stref ekonomicznych i terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w Lublinie oraz w ośrodkach ponadlokalnych i lokalnych. Dzięki nowym pojazdom możliwe będzie skrócenie czasu przejazdu na obsługiwanych liniach, co przełoży się na wzrost zdolności przewozowej i efektywność transportu publicznego.

Każdy z zakupionych pojazdów będzie dysponował 176 miejscami siedzącymi, co pozwoli na komfortowe przewożenie dużej liczby pasażerów, zarówno w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły, jak i podczas podróży rekreacyjnych czy turystycznych. Nowoczesny tabor stanie się istotnym elementem rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, wspierając mobilność mieszkańców oraz atrakcyjność inwestycyjną Lubelszczyzny.

Szacuje się, że z 4 nowych jednostek kolejowego taboru pasażerskiego skorzysta rocznie niemal 340 tys. osób, natomiast pojemność zakupionych jednostek taboru kolejowego wyniesie to ponad 700 osób.

Zakup 4 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) to odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców naszego regionu. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa i spełniające rygorystyczne normy ekologiczne. To tabor, który nie zastępuje dotychczasowych jednostek, lecz rozszerza ofertę przewozową, umożliwiając sprawną komunikację zarówno w obrębie województwa lubelskiego, jak i w połączeniach z sąsiednimi regionami – mazowieckim i podkarpackim.
Popiersie mężczyzny w średnim wieku

Jarosław Stawiarski
Marszałek Województwa Lubelskiego

Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego przedsięwzięcia. Dzisiejsza umowa to dowód na to, że wspólnie możemy budować nowoczesne, przyjazne i zrównoważone województwo.
Zdjęcie profilowe Wicemarszałka Województwa Piotra Bresia. Ubrany w granatowy garnitur, granatowy krawat i białą koszulę.

Piotr Breś
Wicemarszałek Województwa Lubelskiego