Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
10.3 Kształcenie ogólne
Wyniki
EFS+
FELU.10.03-IZ.00-002/23

10.3 Kształcenie ogólne FELU.10.03-IZ.00-002/23

16.06.2023

Zestawienie złożonych wniosków

W odpowiedzi na nabór nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w okresie od 27.04.2023 r. do 15.06.2023 r. wpłynęły 182 wnioski o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru 12 wniosków o dofinansowanie zostało wycofanych przez wnioskodawców.

24.10.2023

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 24 października 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXIII/9022/2023 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził listy: Listę projektów zakwalifikowanych do etapu negocjacji oraz Listę projektów, które zostały negatywnie ocenione na etapie oceny formalno – merytorycznej (nie spełniają kryteriów ogólnych: formalnych/horyzontalnych i/lub kryteriów specyficznych dostępu i/lub nie uzyskały wymaganej liczby punktów).

19.12.2023

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów, które zostały negatywnie ocenione na etapie oceny formalno – merytorycznej (nie spełniają kryteriów ogólnych: formalnych/horyzontalnych i/lub kryteriów specyficznych dostępu i/lub nie uzyskały wymaganej liczby punktów).

20.12.2023

Lista projektów wybranych do finansowania

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 20 grudnia 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXXXII/9361/2023 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne, Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził wyniki oceny projektów na etapie negocjacji oraz wybrał projekty do dofinansowania.

Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.

27.12.2023

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów, które zostały negatywnie ocenione na etapie oceny formalno – merytorycznej (nie spełniają kryteriów ogólnych: formalnych/horyzontalnych i/lub kryteriów specyficznych dostępu i/lub nie uzyskały wymaganej liczby punktów).

03.01.2024

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów zakwalifikowanych do etapu negocjacji oraz Listę projektów, które zostały negatywnie ocenione na etapie oceny formalno – merytorycznej (nie spełniają kryteriów ogólnych: formalnych/horyzontalnych i/lub kryteriów specyficznych dostępu i/lub nie uzyskały wymaganej liczby punktów).

10.01.2024

Wykaz zawartych umów

16.01.2024

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów zakwalifikowanych do etapu negocjacji oraz Listę projektów, które zostały negatywnie ocenione na etapie oceny formalno – merytorycznej (nie spełniają kryteriów ogólnych: formalnych/horyzontalnych i/lub kryteriów specyficznych dostępu i/lub nie uzyskały wymaganej liczby punktów).

06.02.2024

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyniku ponownej oceny projektu na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 6 lutego 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXLVII/9651/2024 w sprawie zatwierdzenia wyniku ponownej oceny projektu na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę zawierającą projekt zakwalifikowany do etapu negocjacji. W związku z powyższym Instytucja Organizująca Nabór aktualizuje Listę projektów zakwalifikowanych do etapu negocjacji.

09.02.2024

Wykaz zawartych umów

13.02.2024

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny projektów w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych
z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.

26.02.2024

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny projektów w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.

05.03.2024

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny projektów w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.

20.03.2024

Informacja dotycząca wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne, Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (IZ FEL) informuje, że w dniu 19 marca 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DLXIII/9973/2024 w sprawie wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne, Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 wybrał do dofinansowania siedem projektów złożonych w ramach ww. naboru, które spełniły kryteria wyboru projektów oraz uzyskały kolejno największą liczbę punktów w ramach procedury odwoławczej.

W związku z powyższym IZ FEL aktualizuje:
1. Informację na temat projektów ocenionych na etapie negocjacji w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23;
2. Informację na temat projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23.

09.04.2024

Informacja dotycząca wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (IZ FEL) informuje, że w dniu 9 kwietnia 2024 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DLXXI/10086/2024 w sprawie zatwierdzenia wyników ponownej oceny projektu i oceny
projektów na etapie negocjacji w następstwie procedury odwoławczej oraz wyboru do dofinansowania projektu złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 wybrał do dofinansowania projekt złożony w ramach ww. naboru, który spełnił kryteria wyboru projektów oraz uzyskał kolejno największą liczbę punktów w ramach procedury odwoławczej.

W związku z powyższym IZ FEL aktualizuje:

  1. Informację na temat projektów ocenionych na etapie negocjacji w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23;
  2. Informację na temat projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23.

Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.

10.04.2024

Wykaz zawartych umów

Lista zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w marcu 2024 r.

10.05.2024

Wykaz zawartych umów

Lista zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

10.05.2024

Wykaz zawartych umów

Ostateczna lista zawartych umów o dofinansowanie projektów w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

14.05.2025

Aktualizacja 13.05.2025 r.

Informacja dotycząca wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 1a)-j) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 13 maja 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXXIV/2193/2025 w sprawie wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 1a) -j) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. W związku z powyższym aktualizuje się Listy:

1. Listę projektów ocenionych na etapie negocjacji;

2. Listę projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.

27.05.2025

Aktualizacja 27.05.2025 r.

Informacja dotycząca wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 1a-j) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 27 maja 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXXVIII/2353/2025 w sprawie wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne (typ projektu nr 1a-j) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. W związku z powyższym aktualizuje się Listy:

1. Listę projektów ocenionych na etapie negocjacji;

2. Listę projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.

24.06.2025

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyniku ponownej oceny formalno-merytorycznej projektu nr FELU.10.03-IZ.00-0210/23 pn. Edukacja jutra w Gminie Goraj złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 24 czerwca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXXXVIII/2549/2025 w sprawie zatwierdzenia wyniku ponownej oceny projektu nr FELU.10.03-IZ.00-0210/23 pn. Edukacja jutra w Gminie Goraj na etapie oceny formalnomerytorycznej, złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.

08.07.2025

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyniku ponownej oceny projektu nr FELU.10.03-IZ.00-0210/23 pn. Edukacja jutra w Gminie Goraj na etapie negocjacji złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 8 lipca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXLII/2661/2025 w sprawie zatwierdzenia wyniku ponownej oceny projektu nr FELU.10.03- IZ.00-0210/23 pn. Edukacja jutra w Gminie Goraj na etapie negocjacji, złożonego w ramach naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23, Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów nr 3.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji

W ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:

    1. szkoła/placówka oświatowa prowadząca kształcenie w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego z terenu województwa lubelskiego (z wyłączeniem szkół prowadzących kształcenie zawodowe, szkół podstawowych dla dorosłych, liceów dla dorosłych, szkół specjalnych) lub
    2. organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a.

NA CO

  • Wsparcie na rzecz szkolnictwa podstawowego i średniego (z wyłączeniem infrastruktury)
  1. W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 10.3, tj. typ projektu nr 1. Programy rozwojowe szkół, uwzględniające m.in.:
  1. dostosowanie szkół i realizowanego nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz do potrzeb nauczycieli z niepełnosprawnościami, w tym upowszechnienie modelu dostępnej szkoły,
  2. organizację i realizację dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych, przekrojowych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych, zielonych oraz rozwijającej talenty i zainteresowania uczniów (w tym uczniów ze środowisk defaworyzowanych i zdolnych),
  3. rozwój umiejętności uczniów poprzez wsparcie potencjału dydaktycznego szkół,
  4. organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów (w tym realizację zajęć rewalidacyjnych), wsparcie rodziców/opiekunów prawnych uczniów i nauczycieli w zakresie stymulowania rozwoju ucznia oraz doskonalenia umiejętności wychowawczych, a także zwiększenie kompetencji kadr oświaty w zakresie zapobiegania przemocy i dyskryminacji,
  5. doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców);
  6. współpracę szkół ponadpodstawowych z uczelniami i pracodawcami, w szczególności organizację staży dla uczniów u pracodawców,
  7. wsparcie uczniów szkół ponadpodstawowych w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień i kwalifikacji zwiększających ich szanse na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych,
  8. doskonalenie zawodowe nauczycieli, w tym w ramach szkoły ćwiczeń,
  9. podnoszenie jakości systemu zarządzania szkołami i placówkami oświatowymi, w tym kompetencji kadry zarządzającej,
  10. wdrażanie nowych, innowacyjnych form nauczania.

Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23

Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 - od 20 grudnia 2023 r

Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Dnia 20 grudnia 2023 r. Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXXXII/9360/2023 zatwierdził zmianę Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 wynika
z konieczności aktualizacji zapisów w Regulaminie w związku z zatwierdzeniem przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w dniu 4 lipca 2023 r. Wytycznych dotyczących sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027. Przedmiotowe wytyczne zawierają załącznik - Stawki procentowe korekt finansowych i pomniejszeń dla poszczególnych kategorii nieprawidłowości indywidualnych stosowane w zamówieniach. W związku z powyższym wprowadzono zapisy dotyczące ww. wytycznych w ramach podstaw prawnych do Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 oraz do wzoru umowy o dofinansowanie stanowiącego załącznik nr 5 do ww. Regulaminu.

Ponadto w Regulaminie wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 dokonano aktualizacji kwot środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów
z uwzględnieniem obowiązującego w grudniu 2023 r. kursu EUR [1]. Kwota dofinansowania publicznego wynosi 23 152 500,00 EUR, tj. 100 377 663,75 PLN, maksymalne współfinansowanie ze środków EFS+ (85% wartości projektów) wynosi 94 801 126,87 PLN, a kwota przeznaczona na dofinansowanie z budżetu państwa
to 5 576 536,88 PLN.

Dodatkowo dokonano aktualizacji zapisów we wzorze umowy o dofinansowanie projektu (Załącznik nr 5 do Regulaminu), uszczegóławiając m.in. zapisy dotyczące obowiązków wnioskodawcy w zakresie zachowania trwałości projektu i/lub rezultatów, gromadzenia i przekazywania danych w CST2021 zgodnie z wytycznymi w tym zakresie.

Szczegółowy wykaz zmian w Regulaminie wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-003/23 wraz z uzasadnieniem został zawarty w załączniku nr 1 do uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu wyboru projektów oraz ogłoszenia naboru nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.


[1] Kwota przeliczona wg kursu obowiązującego w grudniu 2023 r. wynoszącego 1 EUR – 4,3355 PLN.


Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Dnia 24 października 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXIII/9023/2023 zatwierdził zmianę Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Wprowadzona zmiana dotyczy zwiększenia kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów do wysokości 23 152 500,00 EUR tj. 107 295 630,75 PLN. Maksymalne współfinansowanie ze środków EFS+ (85% wartości projektów) wynosi 101 334 762,37 PLN


Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Dnia 30 maja 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CDLXVI/8212/2023 zatwierdził zmianę Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Wprowadzona zmiana dotyczy wydłużenia terminu składania wniosków o dofinansowanie projektu do dnia 15 czerwca 2023 r.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Załączniki do regulaminu -10.3
Załączniki do regulaminu -10.3
Zapraszamy do zapoznania się z pytaniami i odpowiedziami w ramach konkursu nr FELU.10.03-IZ.00-002/23

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII – X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom/Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (lub podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS. IZ rekomenduje stosowanie wzoru oświadczenia stanowiącego załącznik nr 10 do Regulaminu wyboru projektów.

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Punkt Kontaktowy - Departament Wdrażania EFS w UMWL
ul. Czechowska 19 pok. nr 1
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1: Wnioskodawcą w projekcie jest:

    a) szkoła/placówka oświatowa prowadząca kształcenie w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego z terenu województwa lubelskiego (z wyłączeniem szkół prowadzących kształcenie zawodowe, szkół podstawowych dla dorosłych, liceów dla dorosłych, szkół specjalnych)

    lub

    b) organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. A.

    Zatem uczelnia wyższa nie jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez pracownika Punktu Kontaktowego nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 08.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 09.05.2023
  • Projekt może być realizowany w partnerstwie. W regulaminie wyboru projektów w punkcie 3.6 opisano wymagania dotyczące partnerstwa:

    1. Możliwość realizacji projektów w partnerstwie została uregulowana w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Przepis ten określa ogólne zasady realizacji projektów

    partnerskich oraz zasady wyboru partnerów.

    2. W ramach projektów partnerskich nie jest dopuszczalne wzajemne zlecanie przez partnerów realizacji zadań przez personel projektu.

    3. Wydatki poniesione w ramach projektu przez partnera, który nie został wybrany zgodnie z ustawą wdrożeniową, mogą być uznane za niekwalifikowalne, przy

    czym wysokość wydatków niekwalifikowalnych uwzględnia stopień naruszenia przepisów ustawy.

    4. Podczas oceny projektu członkowie KOP zwracają uwagę, czy wnioskodawca zawarł informację o planowanym partnerstwie oraz partnerach we wniosku

    o dofinansowanie projektu w sposób wskazany w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie.

    5. Beneficjent zobowiązany jest do zawarcia umowy o partnerstwie (porozumienia) szczegółowo określającej reguły partnerstwa. Minimalny zakres umowy o partnerstwie określa załącznik nr 6 do Regulaminu.

    6. Sposób egzekwowania przez beneficjenta od partnerów skutków rozliczenia efektów projektu lub zastosowania reguły proporcjonalności z powodu nieosiągnięcia założeń projektu z winy partnera reguluje umowa o partnerstwie.

    Partnerem w projekcie jest podmiot w rozumieniu art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, który jest wymieniony we wniosku o dofinansowanie projektu, realizujący wspólnie z beneficjentem (i ewentualnie innymi partnerami) projekt na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie i wnoszący do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe. Partnerem może być podmiot szkoleniowy, o ile spełnione zostaną wymogi określone w art. 39 ww. Ustawy.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez pracownika Punktu Kontaktowego nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 09.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 11.05.2023
  • Nie ma ograniczeń, co do rodzaju zajęć – możliwa jest realizacja bardzo różnorodnej oferty dydaktycznej w ramach projektu. Ważne jest, by całe przedsięwzięcie wynikało ze zdiagnozowanych potrzeb i problemów grupy docelowej, którą wnioskodawca zamierza objąć wsparciem. Musi ono stanowić element programu rozwojowego szkoły (przede wszystkim w zakresie edukacji włączającej), w kontekście wyrównywania szans edukacyjnych uczniów, a dodatkowe zajęcia powinny w pierwszej kolejności obejmować uczniów, którzy najbardziej potrzebują wsparcia.

    Data zadania pytania: 10.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.05.2023
  • Doposażenie sali gimnastycznej możliwe jest przy realizacji typu rozwój umiejętności uczniów poprzez wsparcie potencjału dydaktycznego szkół. Należy pamiętać, iż zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (…) zakup sprzętu nie stanowi jedynego lub głównego celu projektu, wynika bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb i jest niezbędny do osiągnięcia celu projektu np. w celu realizacji dodatkowej oferty dydaktycznej.

    W ramach niniejszego postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 10.3, tj. typ projektu nr 1. Programy rozwojowe szkół, uwzględniające m.in.:

    a) dostosowanie szkół i realizowanego nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz do potrzeb nauczycieli z niepełnosprawnościami, w tym upowszechnienie modelu dostępnej szkoły,

    1. organizację i realizację dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych, przekrojowych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych, zielonych oraz rozwijającej talenty i zainteresowania uczniów (w tym uczniów ze środowisk defaworyzowanych i zdolnych),
    2. rozwój umiejętności uczniów poprzez wsparcie potencjału dydaktycznego szkół,
    3. organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów (w tym realizację zajęć rewalidacyjnych), wsparcie rodziców/opiekunów prawnych uczniów i nauczycieli w zakresie stymulowania rozwoju ucznia oraz doskonalenia umiejętności wychowawczych, a także zwiększenie kompetencji kadr oświaty w zakresie zapobiegania przemocy i dyskryminacji,
    4. doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców);
    5. współpracę szkół ponadpodstawowych z uczelniami i pracodawcami, w szczególności organizację staży dla uczniów u pracodawców,
    6. wsparcie uczniów szkół ponadpodstawowych w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień i kwalifikacji zwiększających ich szanse na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych,
    7. doskonalenie zawodowe nauczycieli, w tym w ramach szkoły ćwiczeń,
    8. podnoszenie jakości systemu zarządzania szkołami i placówkami oświatowymi, w tym kompetencji kadry zarządzającej,
    9. wdrażanie nowych, innowacyjnych form nauczania.
    Data zadania pytania: 10.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.05.2023
  • Koordynator definitywnie nie może prowadzić zajęć dla uczniów, jego wynagrodzenie jest ponoszone w ramach kosztów pośrednich - jest to personel bezpośrednio zaangażowany w zarządzanie i jest to koszt administracyjny związany z techniczną obsługą projektu i wynagrodzenie koordynatora bezwzględnie nie może być wykazane jako wkład własny w kosztach bezpośrednich.

    Kwestie związane z personelem projektu wskazane są w Regulaminie wyboru projektów w punkcie 4.4.1 Personel projektu. Wydatki związane z wynagrodzeniem personelu projektu są ponoszone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.), Kartą Nauczyciela, ale także z wewnętrznymi regulaminami zatrudniania i wynagradzania.

    Ponadto Wnioskodawca wykazuje we wniosku o dofinansowanie projektu formę zaangażowania i szacunkowy wymiar czasu pracy personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin), co jest podstawą do oceny zasadności i racjonalności wydatków związanych z personelem projektu. Szczegółowe zasady angażowania personelu projektu oraz katalog wydatków kwalifikowalnych w ramach wynagrodzenia personelu określa podrozdział 3.8 Wytycznych kwalifikowalności.

    Należy pamiętać, że Wnioskodawca sporządzając wniosek o dofinansowanie projektu powinien działać zgodne z jego wewnętrznymi regulacjami. Instytucja Organizująca Konkurs zapewnia dodatkowe źródło finansowania przedsięwzięć, ale nie zmienia ani nie tworzy nowych przepisów w obszarze zatrudniania i wynagradzania.

    Zgodnie z SZOP, w ramach niniejszego naboru wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 10% wartości projektu. Wkładem własnym jest wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako procent dofinansowania wydatków kwalifikowalnych).

    Wkład własny wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego.

    Data zadania pytania: 10.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.05.2023
  • Zgodnie z obowiązującym w ramach postępowania kryterium specyficznym dostępu nr 5 projekt zakłada rozpoczęcie realizacji wsparcia dla uczniów najpóźniej od II semestru roku szkolnego 2023 / 2024 w zakresie co najmniej dwóch następujących podtypów:

    a) organizacja i realizacja dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych, przekrojowych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych, zielonych oraz rozwijającej talenty i zainteresowania uczniów (w tym uczniów ze środowisk defaworyzowanych i zdolnych) (typ projektu 1b)),

    b) doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców) (typ projektu 1e)).

    Jeśli projekt zakłada różnorodną ofertę w ramach tego samego podtypu projektu, to ważne jest, aby realizacja chociaż części zajęć w ramach każdego z dwóch wymaganych podtypów rozpoczęła się od II semestru 2023/24. Pozostałe zajęcia mogą rozpocząć się później.

    Data zadania pytania: 12.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.05.2023
  • „Zgodnie z Podrozdziałem 2.3 Wydatki niekwalifikowalne pkt 1 lit. m ppkt i Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 „koszt zaangażowania pracownika beneficjenta na podstawie umowy cywilnoprawnej innej niż umowa o dzieło, z wyjątkiem przypadków, gdy szczególne przepisy dotyczące zatrudniania danej grupy pracowników uniemożliwiają wykonywanie zadań w ramach projektu na podstawie stosunku pracy”. Przy czym, mając na uwadze zapisy Rozdziału 1.4 Zasad finansowania Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego „Wyjątek od tej zasady wskazano w Wytycznych kwalifikowalności (podrozdz. 2.3 pkt 1 lit. m ppkt i) i dotyczy to sytuacji, gdy szczególne przepisy dotyczące zatrudniania danej grupy pracowników uniemożliwiają wykonywanie zadań na podstawie stosunku pracy. Jak wskazano wcześniej, specyficzną grupą zawodową są np. nauczyciele zatrudnieni na podstawie Karty nauczyciela, którzy nie mogą łączyć pewnych dodatkowych obowiązków z podstawowym wymiarem pracy. Z tego względu zadania te będą mogli wykonywać na podstawie stosunku cywilnoprawnego”.

    Jednocześnie IZ zwraca uwagę, że zgodnie z przytoczonym w pytaniu wyrokiem WSA w Gdańsku z 2022-07-21 znak III SA/Gd 369/22 w uzasadnieniu wskazano: „Wynika to z faktu, że w ocenie organu zarówno przedsiębiorcom, którzy zawarli umowy na skutek przeprowadzonego przetargu, jak i nauczycielom - lecz nie będącym pracownikami szkół, w których świadczona była usługa edukacyjna - przysługiwało wynagrodzenie w wysokości przyjętej w umowie zawartej na skutek przetargu. Skoro tak, to rację ma skarżąca Gmina zarzucając, że takie stanowisko zmierza do wykluczenia nauczycieli w projekcie, w którym nie bierze udziału zatrudniająca ich placówka oświatowa. Należy zgodzić się ze skarżącą, że do nauczycieli uczestniczących w projekcie, będących jednocześnie pracownikami szkół nie mogły mieć zastosowania limity wynagrodzeń wynikające z KN, bowiem nie świadczyli oni usługi edukacyjnej jako pracownicy szkoły, a szkoła nie była uczestnikiem postępowania w ramach programu edukacyjnego finansowanego ze środków unijnych.”

    Należy pamiętać, że Wnioskodawca sporządzając wniosek o dofinansowanie projektu powinien działać zgodnie z jego wewnętrznymi regulacjami. Instytucja Organizująca Konkurs zapewnia dodatkowe źródło finansowania przedsięwzięć, ale nie zmienia ani nie tworzy nowych przepisów w obszarze zatrudniania i wynagradzania.

    Kwestie związane z personelem projektu wskazane są w Regulaminie wyboru projektów w punkcie 4.4.1 Personel projektu. Wydatki związane z wynagrodzeniem personelu projektu są ponoszone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.), Kartą Nauczyciela, ale także z wewnętrznymi regulaminami zatrudniania i wynagradzania.

    Ponadto Wnioskodawca wykazuje we wniosku o dofinansowanie projektu formę zaangażowania i szacunkowy wymiar czasu pracy personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin), co jest podstawą do oceny zasadności i racjonalności wydatków związanych z personelem projektu. Szczegółowe zasady angażowania personelu projektu oraz katalog wydatków kwalifikowalnych w ramach wynagrodzenia personelu określa podrozdział 3.8 Wytycznych kwalifikowalności.

    Zgodnie z SZOP, w ramach niniejszego naboru wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 10% wartości projektu. Wkładem własnym jest wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako procent dofinansowania wydatków kwalifikowalnych).

    Pytania i odpowiedzi są publikowane na bieżąco na stronach konkursu:

    https://rpo.lubelskie.pl/rpo/wiadomosci/nabory-konkursy/10-3-ksztalcenie-ogolne-1/zapraszamy-do-zapoznania-sie-z-pytaniami-i-odpowiedziami-w-ramach-konkursu-nr-felu-10-03-iz-00-002-23-w-ramach-dzialania-10-3/ oraz

    https://funduszeue.lubelskie.pl/efs/nabory/10.3-ksztalcenie-ogolne/10.3-ksztalcenie-ogolne/.

    Data zadania pytania: 18.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.05.2023
  • W ramach realizacji typu projektu 1b) „organizacja i realizacja dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do rozwoju kompetencji społeczno – emocjonalnych, umiejętności podstawowych, przekrojowych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych, zielonych oraz rozwijającej talenty i zainteresowania uczniów ( w tym uczniów ze środowisk defaworyzowanych i zdolnych)” istnieje możliwość realizacji zajęć z zakresu nauk przyrodniczych, o ile organizacja tego rodzaju wsparcia będzie wynikała ze zdiagnozowanych potrzeb uczniów.

    Data zadania pytania: 19.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.05.2023
  • Zgodnie z obowiązującym w ramach postępowania kryterium specyficznym dostępu nr 5 projekt zakłada rozpoczęcie realizacji wsparcia dla uczniów najpóźniej od II semestru roku szkolnego 2023 / 2024 w zakresie co najmniej dwóch następujących podtypów:
    a) organizacja i realizacja dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych, przekrojowych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych, zielonych oraz rozwijającej talenty i zainteresowania uczniów (w tym uczniów ze środowisk defaworyzowanych i zdolnych) (typ projektu 1b)),
    b) doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców) (typ projektu 1e)).
    Zgodnie z brzmieniem kryterium w ramach doradztwa edukacyjno – zawodowego oraz zawodowego dla uczniów, obligatoryjnie muszą zostać przeprowadzone zajęcia indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców.

    Data zadania pytania: 21.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.05.2023
  • Wynagrodzenie nauczycieli biorących udział w szkoleniach w ramach projektu w godzinach pracy może zostać wniesione do projektu jako wkład własny pieniężny.

    Kwestie związane z personelem projektu wskazane są w Regulaminie wyboru projektów w punkcie 4.4.1 Personel projektu. Wydatki związane z wynagrodzeniem personelu projektu są ponoszone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.), Kartą Nauczyciela, ale także z wewnętrznymi regulaminami zatrudniania i wynagradzania.

    Ponadto Wnioskodawca wykazuje we wniosku o dofinansowanie projektu formę zaangażowania i szacunkowy wymiar czasu pracy personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin), co jest podstawą do oceny zasadności i racjonalności wydatków związanych z personelem projektu. Szczegółowe zasady angażowania personelu projektu oraz katalog wydatków kwalifikowalnych w ramach wynagrodzenia personelu określa podrozdział 3.8 Wytycznych kwalifikowalności.

    Należy pamiętać, że Wnioskodawca sporządzając wniosek o dofinansowanie projektu powinien działać zgodne z jego wewnętrznymi regulacjami. Instytucja Organizująca Konkurs zapewnia dodatkowe źródło finansowania przedsięwzięć, ale nie zmienia ani nie tworzy nowych przepisów w obszarze zatrudniania i wynagradzania.

    Zgodnie z SZOP, w ramach niniejszego naboru wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 10% wartości projektu. Wkładem własnym jest wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako procent dofinansowania wydatków kwalifikowalnych).

    Wkład własny wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego.

    Data zadania pytania: 18.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.05.2023
  • Odpowiedź: Wynagrodzenie nauczycieli biorących udział w szkoleniach w ramach projektu w godzinach pracy może zostać wniesione do projektu jako wkład własny pieniężny.

    Kwestie związane z personelem projektu wskazane są w Regulaminie wyboru projektów w punkcie 4.4.1 Personel projektu. Wydatki związane z wynagrodzeniem personelu projektu są ponoszone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.), Kartą Nauczyciela, ale także z wewnętrznymi regulaminami zatrudniania i wynagradzania.

    Ponadto Wnioskodawca wykazuje we wniosku o dofinansowanie projektu formę zaangażowania i szacunkowy wymiar czasu pracy personelu projektu niezbędnego do realizacji zadań merytorycznych (etat/liczba godzin), co jest podstawą do oceny zasadności i racjonalności wydatków związanych z personelem projektu. Szczegółowe zasady angażowania personelu projektu oraz katalog wydatków kwalifikowalnych w ramach wynagrodzenia personelu określa podrozdział 3.8 Wytycznych kwalifikowalności.

    Należy pamiętać, że Wnioskodawca sporządzając wniosek o dofinansowanie projektu powinien działać zgodne z jego wewnętrznymi regulacjami. Instytucja Organizująca Konkurs zapewnia dodatkowe źródło finansowania przedsięwzięć, ale nie zmienia ani nie tworzy nowych przepisów w obszarze zatrudniania i wynagradzania.

    Zgodnie z SZOP, w ramach niniejszego naboru wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 10% wartości projektu. Wkładem własnym jest wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako procent dofinansowania wydatków kwalifikowalnych).

    Wkład własny wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego.

    Data zadania pytania: 18.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.05.2023
  • Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 3.3, pkt. 1 lit. f), wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego, wniesiony na rzecz projektu, może stanowić wydatek kwalifikowalny, o ile spełnione są następujące warunki

    a) Kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,

    b) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,

    c) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,

    d) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,

    e) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,

    f) wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.

    Instytucja Ogłaszająca Nabór wystąpiła do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej o interpretację m.in. modernizacji, termomodernizacji oraz adaptacji budynków/ pomieszczeń sfinansowanych ze środków EFS/EFRR w poprzednich perspektywach finansowych.

    Wiążąca odpowiedź na pytanie zadane przez Wnioskodawcę będzie możliwa po otrzymaniu odpowiedzi z Ministerstwa, które jest władne w interpretacji zapisów Wytycznych.

    Wkład własny wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego. Wnioskodawca i/lub partner wnosi wkład własny w wysokości minimum 10% wartości projektu.

    Data zadania pytania: 25.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.05.2023
  • Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 3.3, pkt. 1 lit. f), wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego, wniesiony na rzecz projektu, może stanowić wydatek kwalifikowalny, o ile spełnione są następujące warunki

    a) Kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,

    b) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,

    c) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,

    d) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,

    e) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,

    f) wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.

    Instytucja Ogłaszająca Nabór wystąpiła do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej o interpretację m.in. modernizacji, termomodernizacji oraz adaptacji budynków/ pomieszczeń sfinansowanych ze środków EFS/EFRR w poprzednich perspektywach finansowych.

    Wiążąca odpowiedź na pytanie zadane przez Wnioskodawcę będzie możliwa po otrzymaniu odpowiedzi z Ministerstwa, które jest władne w interpretacji zapisów Wytycznych.

    Wkład własny wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego. Wnioskodawca i/lub partner wnosi wkład własny w wysokości minimum 10% wartości projektu.

    Data zadania pytania: 24.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.05.2023
  • W ramach projektu ważne jest, by całe przedsięwzięcie wynikało ze zdiagnozowanych potrzeb szkoły oraz grupy docelowej, którą wnioskodawca zamierza objąć wsparciem. Musi ono stanowić element programu rozwojowego szkoły. Kryterium nie wskazuje na konieczność objęcia doradztwem indywidualnym oraz zajęciami zawodoznawczymi u pracodawców wszystkich uczniów szkoły ani wszystkich uczestników projektu.

    Data zadania pytania: 02.06.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 02.06.2023
  • W dniu 30 maja 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CDLXVI/8212/2023 zatwierdził zmianę Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.03-IZ.00-002/23 w ramach Działania 10.3 Kształcenie ogólne Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Wprowadzona zmiana dotyczy wydłużenia terminu składania wniosków o dofinansowanie projektu do dnia 15 czerwca 2023 r.

    Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 3.3, pkt. 1 lit. f), wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego, wniesiony na rzecz projektu, może stanowić wydatek kwalifikowalny, o ile spełnione są następujące warunki

    a) Kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,

    b) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,

    c) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,

    d) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,

    e) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,

    f) wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.

    Wkład własny wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego. Wnioskodawca i/lub partner wnosi wkład własny w wysokości minimum 10% wartości projektu.

    Data zadania pytania: 02.06.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 02.06.2023
  • Określając poszczególne pozycje budżetowe w systemie SOWA EFS w sekcji budżet projektu, należy wybrać kategorię kosztu (spośród możliwych do wyboru) najbardziej adekwatną dla danego wydatku stanowiącego wkład niepieniężny (np. dla nieodpłatnej pracy wolontariusza czy udostępnienia sali na potrzeby realizacji wsparcia – „koszty wsparcia uczestników projektu”). Następnie z listy rozwijanej „Limity” należy wybrać właściwą wartość tj. „wkład niepieniężny”.

    Data zadania pytania: 02.06.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 02.06.2023
  • Wnioskodawca ma możliwość realizacji projektu pod warunkiem, że zapewni dostępność dla wszystkich użytkowników bez jakiejkolwiek dyskryminacji, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Jeżeli budynek, w którym planowana jest realizacja projektu nie spełnia wymagań określonych w standardach dostępności, wnioskodawca ma możliwość zaplanowania w projekcie działań, które umożliwią uczestnictwo w projekcie osobom z niepełnosprawnościami. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której odmawia się dostępu do uczestnictwa w projekcie osobie z niepełnosprawnościami ze względu na bariery na przykład: architektoniczne, komunikacyjne czy cyfrowe.

    Należy mieć na uwadze, że obligatoryjne jest spełnienie kryterium ogólnego horyzontalnego nr 2 tj. Projekt jest zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt musi zapewniać dostępność dla wszystkich użytkowników bez jakiejkolwiek dyskryminacji, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z Rozporządzeniem 2021/1060 (w szczególności art. 9), oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

    W ramach niniejszego naboru możliwe jest dostosowanie placówki/szkoły do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4: Cross – financing i zakup środków trwałych:

    a) zakup środków trwałych i/lub wydatków w ramach cross–financingu w projekcie jest możliwy pod warunkiem objęcia takim wsparciem wyłącznie szkół/placówek oświatowych do których skierowany jest projekt.

    W ramach niniejszego naboru zgodnie z SZOP, wartość wydatków w ramach cross -financingu stanowi nie więcej niż 25% finansowania UE.

    Katalog wydatków, które uznaje się za cross-financing został określony w podrozdziale 2.4.Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027 Cross-financing dotyczy wyłącznie takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu.

    Data zadania pytania: 18.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 05.06.2023
  • Niezbędne do otrzymania dofinansowania jest spełnienie kryterium ogólnego horyzontalnego nr 2 tj. Projekt jest zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Zgodnie z definicją ww. kryterium „Projekt musi zapewniać dostępność dla wszystkich użytkowników bez jakiejkolwiek dyskryminacji, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z Rozporządzeniem 2021/1060 (w szczególności art. 9), oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. (…) Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia dostępności oferowanego wsparcia zgodnie ze standardami dostępności, które stanowią załącznik do ww. Wytycznych i/lub zgodnie wymogami określonymi w regulaminie wyboru projektów”. Do wnioskodawcy należy zatem uzasadnienie, w jaki sposób zapewnieni dostępność do oferowanego w projekcie wsparcia i rekrutacji dla wszystkich uczestników/uczestniczek oraz wszystkich produktów projektu (w tym także usług), które nie zostały uznane za neutralne – zgodnie ze standardami dostępności dla polityki spójności 2021–2027.

    Ponadto należy zauważyć, że na etapie oceny, weryfikowane jest również spełnienie kryterium ogólnego horyzontalnego nr 4 tj. „Projekt jest zgodny z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), w zakresie odnoszącym się do sposobu realizacji, zakresu projektu i wnioskodawcy”.

    Data zadania pytania: 18.05.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 05.06.2023
  • Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 3.3, udostępnienie sal do działań projektowych w ramach kosztów bezpośrednich projektu na podstawie rynkowych cen wynajmu może stanowić wkład niepieniężny w projekcie o ile spełnione są następujące warunki:

    a) kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,

    b) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,

    c) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,

    d) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,

    e) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,

    f) wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.

    Jednocześnie Instytucja Ogłaszająca Nabór informuje, że zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, udostępnienie w działaniach projektowych sal będących własnością beneficjenta, w których dokonano prac remontowo-budowlanych finansowanych np. z EFRR, nie będzie stanowiło podwójnego finansowania. Należy bowiem odróżnić rodzaj i charakter poszczególnych wydatków tj. roboty remontowo-budowlane oraz wynajmu sal/użytkowania ich na potrzeby projektu EFS.

    Data zadania pytania: 06.06.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 07.06.2023
  • W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi kwestii kwalifikowalności wkładu własnego niepieniężnego Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie (DW EFS), zwrócił się z prośbą do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (drogą e-mail) o zajęcie stanowiska i interpretację zapisu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w kwestii kwalifikowalności wkładu własnego niepieniężnego. Poniżej treść zapytania:

    „… czy w kontekście zapisów Podrozdziału 3.3 Wkład niepieniężny pkt 1) ppkt f „wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE”, możliwe jest wniesienie i rozliczenie w ramach projektu wkładu własnego niepieniężnego w postaci udostępnienia sal w budynku, w którym przeprowadzono modernizację lub termomodernizację (np. wymiana okien, docieplenie całego budynku, wymiana pokrycia dachowego) lub dokonano odnowienia poprzez pomalowanie ścian albo przeprowadzono inną adaptację ze środków EFS/EFRR (np. OZE, usunięcie barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych, w tym podjazd), przy czym powyższe działania zostały sfinansowane ze środków UE w perspektywie finansowej 2014-2020 lub poprzedniej perspektywie finansowej.

    Należy zaznaczyć, że w przypadkach opisanych powyżej metodologia obliczenia wysokości wkładu własnego u potencjalnych Wnioskodawców /Beneficjentów będzie opierała się na rozeznaniu cen rynkowych lub cennikach za wynajem obowiązujących u danego Beneficjenta (przy założeniu nierozliczania amortyzacji).

    Ponadto istotne w sprawie jest to, że w ramach dofinasowania z UE nie wybudowano budynku, a jedynie zmodernizowano jego część (w tym OZE)”.

    W dniu 7 czerwca 2023 r. Departament Wdrażania EFS Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie otrzymał stanowisko (e-mailem) Przedstawiciela Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej,
    na podstawie, którego sformułowano odpowiedź zamieszczoną na stronie internetowej o treści:

    „… co do zasady udostępnienie sal do działań projektowych w ramach kosztów bezpośrednich projektu na podstawie rynkowych cen wynajmu może stanowić wkład niepieniężny w projekcie o ile spełnione są warunki Podrozdziału 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

    Jednocześnie uprzejmie informuję, że udostępnienie w działaniach projektowych sal będących własnością beneficjenta, w których dokonano prac remontowo-budowlanych finansowanych np. z EFRR, nie będzie stanowiło podwójnego finansowania. Należy bowiem odróżnić rodzaj i charakter poszczególnych wydatków tj. roboty remontowo-budowlane oraz wynajmu sal/użytkowania ich na potrzeby projektu EFS.

    Jednocześnie uprzejmie informuję, że ostateczna decyzja w ww. zakresie należy do Instytucji Zarządzającej PR, która posiada pełną informację w sprawie”.

    Powyższe stanowisko MFiPR stanowi odpowiedź na indywidualne zapytanie DW EFS w związku z wystąpieniem wątpliwości na etapie rozliczania projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.

    Data zadania pytania: 03.10.2023
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.10.2023

Aktualności

Finanse

Poziom dofinansowania
do 85%
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

27.04.2023

koniec

15.06.2023

Wyniki

20.12.2023

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

Punkt Kontaktowy - Departament Wdrażania EFS w UMWL
ul. Czechowska 19 pok. nr 1