Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
8.6 Usługi zdrowotne
Nabór zakończony
EFS+
FELU.08.06-IZ.00-003/24

8.6 Usługi zdrowotne FELU.08.06-IZ.00-003/24

01.04.2025

Zestawienie złożonych wniosków

W odpowiedzi na nabór nr FELU.08.06-IZ.00-003/24 w okresie od 02.01.2025 r. do 31.03.2025 r. wpłynęły 23 wnioski o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został wycofany przez wnioskodawcę.

24.06.2025

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 24 czerwca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXXXVIII/2550/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24, Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2f), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Instytucje ochrony zdrowia
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Przedsiębiorstwa
  • Służby publiczne

Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:

a. jednostka samorządu terytorialnego,

albo

b. jednostka organizacyjna działająca w imieniu jednostki samorządu terytorialnego;
albo

c. związek lub porozumienie lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego;
albo

d. podmiot świadczący usługi społeczne;
albo

e. podmiot wymieniony w art. 3 ust 2 i 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U z 2023 r. poz. 571) statutowo działający w obszarze pomocy i integracji społecznej;
albo

f. instytucja pomocy i integracji społecznej;
albo

g. podmiot ekonomii społecznej;

albo

h. uczelnie;

albo

i. podmioty wykonujące działalność leczniczą lub ich podmioty tworzące;

albo

j. przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r., poz. 162) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.

NA CO

  • Działania w celu zwiększenia równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości trwałych i przystępnych cenowo usług
  • Działania na rzecz poprawy dostępu do opieki długoterminowej (z wyłączeniem infrastruktury)

W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 8.6, tj.: Typ projektu 2. Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji opieki medycznej, w tym: f) kompleksowe programy opieki długoterminowej.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.

Jak składać wniosek?

Online

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1

tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337
e-mail: efs@lubelskie.pl

Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:

  • Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
  • Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
  • Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
  • Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • Zgodnie z definicją wskaźnika rezultatu bezpośredniego „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu”, do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. W definicji wskaźnika (załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektu: Wykaz wskaźników dotyczących Działania 8.6 Usługi zdrowotne, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027) wskazano, w jaki sposób należy zapewnić proces walidacji i certyfikacji nabytych kwalifikacji lub kompetencji. Co do zasady wskazany wydatek może zostać uznany za kwalifikowalny, jeśli będzie racjonalny i niezbędny do poniesienia w kontekście opisanych zadań i osiągnięcia celów projektu. Np. proces walidacji i certyfikacji uzyskania kompetencji może być realizowany w jednej instytucji szkoleniowej, przy zachowaniu zasady, że proces walidacji jest prowadzony przez inną osobę aniżeli proces kształcenia. Zatem, po dokonaniu analizy czy w przypadku wsparcia szkoleniowego opiekunów prawnych lub faktycznych szkolenia zakończą się uzyskaniem kwalifikacji czy kompetencji i dostosowaniu właściwego zakresu procesu walidacji i certyfikacji w projekcie, możliwe jest uwzględnienie tego typu wydatku w budżecie projektu.

    Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 20.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.12.2024
  • Zgodnie z założeniem naboru, w tym kryteriami specyficznymi dostępu ww. wsparcie nie może być jedynym działaniem w projekcie. Projekt przede wszystkim powinien uwzględniać działania związane z realizacją opieki długoterminowej skierowanej do osób potrzebujących tego typu wsparcia. Należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6, projekt obejmuje działania w zakresie usług zdrowotnych skupiających się na rozwoju usług świadczonych w społeczności lokalnej w formach zdeinstytucjonalizowanych: „Wsparcie w ramach projektu może mieć charakter związany wyłącznie z formami zdeinstytucjonalizowanymi w zakresie świadczenia usług zdrowotnych. Zaplanowane działania nie mogą być realizowane w zakresie wzmocnienia potencjału instytucji”. Ponadto zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 9, działania zaplanowane w projekcie wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb i zakładają świadczenie usług zdrowotnych na obszarach, gdzie usługi te nie są świadczone bądź dostęp do tych usług jest utrudniony.

    Data zadania pytania: 20.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.12.2024
  • Opiekunowie faktyczni nie muszą być objęci indywidualnym planem opieki. Indywidualny plan opieki powinien być przygotowany dla pacjenta – odbiorcy usług zdrowotnych świadczonych w formach zdeinstytucjonalizowanych.

    Data zadania pytania: 20.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 24.12.2024
  • Gmina nie jest podmiotem, który wykonuje działalność leczniczą na podstawie powszechnie obowiązującego prawa. Zgodnie z załącznikiem nr 8 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w ramach Działania 8.6 Usługi zdrowotne, w zakresie typu projektu 2 f): „12. Wnioskodawca musi zapewnić, że usługi zdrowotne zaplanowane do realizacji w projekcie będą świadczone przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego”. Podmioty lecznicze wymienione są w art. 4 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799 z późn. zm.).

    Jednocześnie należy pamiętać, że wnioskodawcą nie musi być podmiot leczniczy. Zgodnie z definicją kryterium specyficznego nr 12 „Wnioskodawca zapewnia, że usługi zdrowotne zaplanowane do realizacji w projekcie będą świadczone przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego. Wnioskodawca jest zobowiązany do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu uprawnionego podmiotu/podmiotów, który będzie realizował świadczenia opieki zdrowotnej. W przypadku, gdy Wnioskodawca na etapie składania wniosku nie posiada wiedzy na temat tego podmiotu/podmiotów, jest zobowiązany do wskazania trybu ich wyboru (np. przetarg, zlecenie zadania)”.

    Data zadania pytania: 23.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.12.2024
  • Zgodnie z definicją kryterium specyficznego nr 8, kryterium ma zapewnić preferencje dla osób, które ze względu na swój status społeczno-ekonomiczny wymagają objęcia wsparciem w pierwszej kolejności poprzez zastosowanie wobec nich w kryteriach rekrutacji np. pierwszeństwa w rekrutacji czy też dodatkowych punktów. Cytowane zapisy Regulaminu nie wskazują na konieczność przyznawania dodatkowych punktów tylko dla osób starszych i osób z niepełnosprawnościami w stosunku do pozostałych osób, dla których podczas rekrutacji należy zastosować preferencje.

    Data zadania pytania: 23.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.12.2024
  • Zgodnie z definicją wskazaną dla kryterium specyficznego nr 13: „Kryterium ma na celu zapewnienie funkcjonowania podczas realizacji projektu koordynatora opieki nad pacjentem, który będzie czuwał nad całością procesu leczenia osoby objętej wsparciem. Koordynatorem opieki nad pacjentem będzie osoba z wykształceniem medycznym”. Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie definiuje wymaganego (minimalnego) wykształcenia medycznego. Zatem na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia odpowiedniego wykształcenia medycznego osoby, która będzie czuwała nad procesem leczenia osoby objętej wsparciem. W opinii ION osoba ta, powinna legitymować się wykształceniem medycznym, które zapewni właściwe, sprawne, fachowe i kompetentne koordynowanie procesu leczenia osoby objętej wsparciem usługami opieki długoterminowej.

    Data zadania pytania: 23.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.12.2024
  • Zgodnie z brzmieniem definicji kryterium premiującego nr 5: „Wsparcie jest skierowane do 140 gmin zagrożonych trwałą marginalizacją lub 11 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze w województwie lubelskim (wskazanych w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 (KSRR 2030)).”

    Oznacza to, że wnioskodawca może otrzymać punkty premiujące w przypadku, gdy projekt będzie realizowany wyłącznie na obszarze gmin zagrożonych trwałą marginalizacją lub miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze w województwie lubelskim, które zostały wskazane w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030.

    Data zadania pytania: 23.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.12.2024
  • Zgodnie z definicją kryterium premiującego nr 6: „W celu spełnienia kryterium Wnioskodawca jest zobowiązany do wykazania i uzasadnienia komplementarności projektu z konkretnym projektem finansowanym ze środków UE, środków krajowych lub innych źródeł, zrealizowanym przez Wnioskodawcę lub partnera projektu, w tym współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”. W celu spełnienia ww. kryterium wystarczającym będzie wskazanie komplementarności z jednym projektem.

    Data zadania pytania: 23.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.12.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów Rozdział 3.2 Typy projektów:

    „6. W obszarze zdrowia możliwe będą szkolenia i wsparcie kadr jako element projektu. Wsparcie kadr medycznych i niemedycznych (w tym m.in. kadr administracyjnych i zarządzających) w obszarach istotnych z punktu widzenia funkcjonowania ochrony zdrowia może być udzielane co do zasady jako element projektu (np. w zakresie profilaktyki czy DI usług zdrowotnych). Wsparcie tego rodzaju musi być niezbędne do zrealizowania całości zaplanowanej interwencji (projektu).”

    Zatem wsparcie kadr musi być powiązane z działaniami projektowymi w zakresie deinstytucjonalizacji usług opieki długoterminowej. Nie ma możliwości zaplanowania kształcenia kadr bez powiązania ze wsparciem, które będzie oferowane w ramach projektu w zakresie opieki długoterminowej, skierowanej do osób potrzebujących tego typu wsparcia.

    Data zadania pytania: 23.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.12.2024
  • W ramach naboru FELU.08.06-IZ.00-003/24 informacje dotyczące katalogu wydatków kwalifikowalnych nie zostały wskazane, jednakże zasady kwalifikowalności wydatków określają Wytyczne dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytyczne kwalifikowalności), zgodnie z którymi wydatek może być uznany za kwalifikowalny, jeśli jest niezbędny do realizacji celów projektu, został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

    Wnioskodawca musi mieć na uwadze, że w ramach kryterium merytorycznego Efektywność wydatków, ocenie podlega kwestia, czy wskazane w projekcie wydatki kwalifikowalne są racjonalne i efektywne ekonomicznie, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Przez „racjonalne” należy rozumieć, iż koszty nie mogą być zawyżone w odniesieniu m.in. do średnich cen rynkowych. „Efektywność ekonomiczna” określona jest poprzez relację wartości uzyskanych efektów do nakładów użytych do ich uzyskania.

    Zgodnie z Regulaminem naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24 Koszty bezpośrednie projektu powinny zostać oszacowane z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności oraz z uwzględnieniem stawek rynkowych. W budżecie projektu ujęte mogą być jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych kwalifikowalności.

    Data zadania pytania: 20.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.01.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 14 obowiązującym do naboru FELU.08.06-IZ.00-003/24 „zakres wsparcia powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz preferencji opiekunów nieformalnych”. ION nie określa szczegółowych form wsparcia dla opiekunów nieformalnych. Proponowane wsparcie musi być oparte na diagnozie potrzeb zgłaszanych przez opiekunów. Kryterium premiujące nr 3 obowiązującym do naboru FELU.08.06-IZ.00-003/24 wskazuje, że „projekt zakłada wsparcie psychologiczne dla opiekunów nieformalnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu”. Planując tego typu wsparcie w projekcie możliwe jest uzyskanie dodatkowej premii punktowej w wysokości 5 pkt. Należy jednak pamiętać, że ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków, w kontekście ich niezbędności oraz osiągnięcia zaplanowanych celów i wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie.

    Data zadania pytania: 20.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.01.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 15 obowiązującym do naboru FELU.08.06-IZ.00-003/24 możliwe jest zaplanowanie usług towarzyszących. Zgodnie z definicja przywołanego kryterium są to: „działania pozwalające uczestnikom na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie, w tym zwiększające ich mobilność, bezpieczeństwo i autonomię, takie jak np. usługi informacyjne i doradcze (w formie poradnictwa), usługi dowożenia posiłków, transport indywidualny typu door - to – door, teleopieka i systemy przywoławcze, wypożyczalnie sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego stanowiące wsparcie towarzyszące, jako element kompleksowych działań w ramach projektu w zależności od zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej. Koszty ww. działań stanowią nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Kryterium ma na celu zapewnienie wiodącej roli usług zdrowotnych realizowanych na rzecz uczestnika projektu oraz kompleksowości usług w celu istotnego uzupełnienia wsparcia oferowanego w ramach projektu”. Przy czym należy pamiętać, że zaplanowane działania nie mogą być realizowane w zakresie wzmocnienia potencjału instytucji, co oznacza, że są świadczone w opiece środowiskowej całodobowej. Podkreślić również należy, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 „projekt obejmuje działania w zakresie usług zdrowotnych skupiających się na rozwoju usług świadczonych w społeczności lokalnej w formach zdeinstytucjonalizowanych”.

    Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu. Ewentualny zakup sprzętu musi być uzasadniony oraz niezbędny do poniesienia w kontekście realizacji projektu i osiągnięcia jego celów, biorąc pod uwagę deklarowany przez wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie oraz zgodność wydatków z regulaminem wyboru projektów.

    Data zadania pytania: 20.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.01.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym nr 6 obowiązującym do naboru FELU.08.06-IZ.00-003/24 „projekt obejmuje działania w zakresie usług zdrowotnych skupiających się na rozwoju usług świadczonych w społeczności lokalnej w formach zdeinstytucjonalizowanych. Zatem wiodącymi do zaplanowania w projekcie usługami muszą być usługi zdrowotne w zakresie opieki długoterminowej świadczonej w formach zdeinstytucjonalizowanych”.

    W Regulaminie wyboru projektu wskazano, że „Opieka długoterminowa - zakres usług udzielanych osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym przewlekle chorym, które przez dłuższy czas potrzebują pomocy w podstawowych aktywnościach życia codziennego, a które nie wymagają hospitalizacji w warunkach oddziału szpitalnego. Opiekę tę stanowią usługi zdrowotne lub społeczne polegające na świadczeniu w szczególności: a) długotrwałej opieki pielęgniarskiej; b) rehabilitacji; c) świadczeń terapeutycznych; d) usług pielęgnacyjnych, opiekuńczych oraz innych usług wspierających osoby; e) kontynuacji leczenia farmakologicznego i dietetycznego. Opieka ta może być udzielana przez opiekunów formalnych (personel medyczny i pracowników świadczących usługi opiekuńcze) lub opiekunów faktycznych (rodzinę, osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą, bliskich, wolontariuszy)”.

    Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 15 możliwe jest zaplanowanie usług towarzyszących. Zgodnie z definicją przywołanego kryterium są to: „działania pozwalające uczestnikom na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie, w tym zwiększające ich mobilność, bezpieczeństwo i autonomię, takie jak np. usługi informacyjne i doradcze (w formie poradnictwa), usługi dowożenia posiłków, transport indywidualny typu door - to – door, teleopieka i systemy przywoławcze, wypożyczalnie sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego stanowiące wsparcie towarzyszące, jako element kompleksowych działań w ramach projektu w zależności od zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej. Koszty ww. działań stanowią nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Kryterium ma na celu zapewnienie wiodącej roli usług zdrowotnych realizowanych na rzecz uczestnika projektu oraz kompleksowości usług w celu istotnego uzupełnienia wsparcia oferowanego w ramach projektu.”.

    W tym miejscu zaznaczyć należy, że ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 10.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 17.01.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 9: „Działania zaplanowane w projekcie wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji oraz zakłada świadczenie usług zdrowotnych na obszarach, gdzie usługi te nie są świadczone bądź dostęp do tych usług jest utrudniony. Kryterium wynika z zapisów programu FEL 2021-2027 oraz ma na celu poprawę dostępu do usług zdrowotnych na obszarach, gdzie usługi te nie są świadczone, bądź dostęp do tych usług jest utrudniony. Projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, w tym opiekunów faktycznych, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami oraz na obszarze, na którym występuje ograniczona dostępność usług wynikająca z przeprowadzonej diagnozy”.

    Ponadto zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 10: „Projekt zakłada wsparcie uczestników w oparciu o indywidualne plany opieki dla każdego pacjenta. Kryterium wynika z rekomendacji Komitetu Sterującego do spraw koordynacji wsparcia w sektorze zdrowia dla kryteriów wyboru projektów w zakresie deinstytucjonalizacji opieki medycznej i profilaktyki. Projekt zakłada objęcie uczestników projektu zindywidualizowanym wsparciem poprzez przygotowanie i realizację indywidualnego planu opieki. Zaplanowane w projekcie wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb, potencjału i osobistych preferencji odbiorców usług. Oznacza to stworzenie dla każdego uczestnika, odbiorcy usługi zdrowotnej, planu opieki dla pacjenta. Przygotowanie planu wsparcia musi zostać poprzedzone przeprowadzeniem indywidualnej diagnozy sytuacji rodzinnej, problemowej lub zagrożenia sytuacją problemową, zasobów oraz potencjału, predyspozycji i potrzeb. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu”.

    Powyższe oznacza, że wnioskodawca na podstawie przeprowadzonej diagnozy powinien zaplanować działania oraz program dostosowany do indywidualnych potrzeb uczestników projektu.

    Jednocześnie należy pamiętać o typie projektu, w ramach którego ogłoszony został nabór tj. Typ projektu 2. Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji opieki medycznej, w tym: f) kompleksowe programy opieki długoterminowej. Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 Projekt powinien obejmować działania w zakresie usług zdrowotnych skupiających się na rozwoju usług świadczonych w społeczności lokalnej w formach zdeinstytucjonalizowanych. Zaplanowane działania nie mogą być realizowane w zakresie wzmocnienia potencjału instytucji. W ramach projektu finansowanie usług zdrowotnych jest możliwe w zakresie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym, zaś finansowanie leczenia jest możliwe wyłącznie w ramach opieki długoterminowej lub hospicyjno – paliatywnej, świadczonej w formie środowiskowej, jako wsparcie tymczasowe. Usługi zdrowotne zaplanowane w projekcie powinny być świadczone przez podmioty wykonujące działalność leczniczą, uprawnione do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego. Dodatkowo projekt może/powinien zakładać realizację dodatkowych działań towarzyszących zwiększających mobilność, bezpieczeństwo i autonomię uczestników projektu takie jak np. usługi informacyjne i doradcze (w formie poradnictwa), usługi dowożenia posiłków, transport indywidualny typu door – to door, teleopieka i systemy przywoławcze, wypożyczalnie sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego, stanowiące wsparcie towarzyszące, jako element kompleksowych działań w ramach projektu w zależności od zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej. Ponadto zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 14: „Projekt zakłada obligatoryjnie wsparcie dla opiekunów nieformalnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu”.

    Data zadania pytania: 15.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 22.01.2025
  • Instytucja Organizująca Nabór nie rekomenduje maksymalnego i minimalnego czasu realizacji projektu.

    Wymagania czasowe dotyczące projektu zostały określone w podrozdziale 3.4 Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24. Określenie terminu realizacji projektu jest możliwe po analizie m.in. problematyki projektu, potrzeb i specyfiki grupy docelowej oraz planowanych działań w projekcie.

    Data zadania pytania: 15.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 22.01.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 9: „Działania zaplanowane w projekcie wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, w tym opiekunów faktycznych, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami oraz na obszarze, na którym występuje ograniczona dostępność usług wynikająca z przeprowadzonej diagnozy”. Instytucja Organizująca Nabór nie wprowadza ograniczenia limitów co do ilości gmin, na terenie których nastąpi realizacja projektu. Ponadto zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7: „Projekt skierowany jest wyłącznie do osób, które uczą się, pracują lub zamieszkują, w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, na obszarze województwa lubelskiego”.

    Data zadania pytania: 15.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 22.01.2025
  • Należy pamiętać, że planowane wsparcie w ramach projektu może mieć charakter związany wyłącznie z formami zdeinstytucjonalizowanymi w zakresie świadczenia usług zdrowotnych. Zaplanowane działania nie mogą być realizowane w zakresie wzmocnienia potencjału instytucji.

    Współpraca z POZ została określona w kryterium premiującym nr 1: „Projekt zakłada koordynację usług zdrowotnych ze społecznymi”. Nie jest to obligatoryjne kryterium, które wniosek powinien spełnić, żeby otrzymać dofinansowanie, niemniej można za spełnienie tego kryterium otrzymać dodatkowe punkty w wysokości 15 pkt. W opinii Instytucji Organizującej Nabór (ION) należy nawiązać współpracę z POZ, w ramach którego pacjent – uczestnik projektu złożył deklarację wyboru lekarza POZ. Zgodnie z zapisami definicji ww. kryterium: „W celu zapewnienia wsparcia socjalno-bytowego pacjenta i jego opiekunów oraz wymiany informacji o stanie zdrowia pacjenta, wnioskodawca zapewnia współpracę z jednostkami organizacyjnymi systemu pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania pacjenta oraz lekarzem POZ, a także innymi poziomami opieki zdrowotnej w celu zapewnienia wsparcia na każdym etapie świadczenie usługi w ramach projektu. Kryterium zostanie uznane za spełnione, gdy Wnioskodawca zaplanuje we wniosku o dofinansowanie projektu współpracę z jednostkami organizacyjnymi systemu pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce zamieszkana pacjenta, z lekarzem POZ, a także z innymi poziomami opieki zdrowotnej, a zakres współpracy będzie każdorazowo zależał od potrzeb pacjenta. Współpraca z POZ ma na celu bieżącą wymianę informacji z lekarzem POZ na temat stanu zdrowia pacjenta oraz zapewnienie mu właściwej diagnostyki czy leczenia. Na etapie realizacji projektu Wnioskodawca powinien również zapewnić wsparcie dla pacjenta w zakresie korzystania z opieki również na innych poziomach opieki zdrowotnej. Powyższa współpraca będzie realizowana po uzyskaniu zgody pacjenta. Współpraca nie musi mieć sformalizowanej formy, ale informacje o potrzebach pacjenta w wyżej wymienionym zakresie oraz informacja o współpracy z lekarzem POZ pacjenta powinny zostać odzwierciedlone w indywidualnym planie opieki dla pacjenta.”

    ION nie widzi przeciwwskazań do świadczenia usług wyjazdowo w szczególności, że nabór dotyczy świadczenia usług w różnego rodzaju formach zdeinstytucjonalozowanych w zakresie opieki długoterminowej, czyli np. świadczenie usług w domu pacjenta. Tego typu rozwiązanie powinno być racjonalne, uzasadnione ekonomicznie i niezbędne w kontekście opisanych zadań i osiągnięcia celów projektu.

    Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 15.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 22.01.2025
  • Instytucja Organizująca Nabór nie widzi przeciwwskazań do wykorzystania własnych pomieszczeń na realizację szkoleń dla kadry pod warunkiem zgodności z przepisami prawa. Takie działania noszą znamiona wkładu własnego a należy pamiętać, że w ramach przedmiotowego naboru, wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 5% wartości projektu. Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP): „W obszarze zdrowia możliwe będą szkolenia i wsparcie kadr jako element projektu. (…) Wsparcie tego rodzaju musi być niezbędne do zrealizowania całości zaplanowanej interwencji (projektu).” Ponadto w SZOP znajdują się zapisy mówiące, że „W ramach wsparcia usług zdrowotnych nie są finansowane usługi opieki instytucjonalnej - nie są tworzone nowe miejsca opieki w formach instytucjonalnych, nie są utrzymywane istniejące miejsca w tych placówkach, nie są realizowane usługi na rzecz osób w nich przebywających.” Natomiast zgodnie z definicją kryterium dostępu specyficznym nr 6: „Zaplanowane działania nie mogą być realizowane w zakresie wzmocnienia potencjału instytucji.”

    Data zadania pytania: 23.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 23.01.2025
  • Zgodnie z podrozdziałem 2.6 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej.

    Data zadania pytania: 15.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 22.01.2025
  • Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (dalej: Wytyczne) personel projektu to osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy i wolontariusze wykonujący świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; personelem projektu jest również osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będąca beneficjentem oraz osoby z nią współpracujące w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

    Umowa B2B nie podlega regulacjom prawnym określonym w Kodeksie pracy, natomiast jest to umowa cywilnoprawna zawarta między dwoma firmami. Takie umowy regulują przepisy kodeksu cywilnego. Zatem osoby zarudnione na umowach B2B nie mogą być traktowane jako personel projektu.

    Zgodnie z Wytycznymi wykonawca to osoba fizyczna niebędąca personelem projektu, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia w projekcie realizowanym w ramach programu.

    Wybór wykonawcy do projektu powinien odbywać się zgodnie z zasadą konkurencyjności określoną w Podrozdziale 3.2. Wytycznych: Zasada konkurencyjności, mając na uwadze wskazane zasady w Sekcji 3.2.1. Wyłączenia.

    Wskazanie we wniosku o dofinansowanie podmiotów, z którymi Wnioskodawca współpracuje na stałe na podstawie umowy B2B nie jest równozaczne z możliwością zaangażowania tych podmiotów w realizację projektu bez zastosowania wymogów wskazanych w Wytycznych przy zapewnieniu, że będą to podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego. W celu spełnienia kryterium specyficznego dostępu nr 12: Usługi zdrowotne zaplanowane do realizacji w projekcie będą świadczone przez właściwe podmioty, wystarczającym będzie wskazanie, że Wnioskodawca jest podmiotem wykonujacym działalność leczniczą uprawnionym do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego. Jednakże w przypadku zlecania zadań projektowych Wnioskodawca powinen zapewnić, że również w tym przypadku usługi zdrowotne zaplanowane do realizacji w projekcie będą świadczone przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego. Takie działanie ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa i profesjonalizmu usług zdrowotnych zaplanowanych do świadczenia w ramach projektu.

    Ponadto w przypadku przygotowania wniosku o dofinansowanie można rozważyć realizację projektu partnerskiego. Zasady oraz sposób wyboru partnerów do projektu zostały określone w art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

    Data zadania pytania: 21.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.01.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 12 obowiązującym dla naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24 „usługi zdrowotne zaplanowane do realizacji w projekcie będą świadczone przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego”. Ponadto wnioskodawca jest zobligowany do spełnienia kryterium ogólnego horyzontalnego nr 6: Projekt jest zgodny z przepisami prawa krajowego i unijnego.

    W związku z powyższym zaplanowane działania oraz kwalifikacja uczestnika do projektu w zakresie opieki długoterminowej powinny być zgodne z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dn. 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.

    Data zadania pytania: 23.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.01.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 12 usługi zdrowotne zaplanowane do realizacji w projekcie powinny być świadczone przez właściwe podmioty. Kryterium ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa i profesjonalizmu usług zdrowotnych zaplanowanych do świadczenia w ramach projektu. Wnioskodawca zapewnia, że usługi zdrowotne zaplanowane do realizacji w projekcie będą świadczone przez podmioty wykonujące działalność leczniczą uprawnione do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego. Wnioskodawca jest zobowiązany do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu uprawnionego podmiotu/podmiotów, który będzie realizował świadczenia opieki zdrowotnej. W przypadku, gdy Wnioskodawca na etapie składania wniosku nie posiada wiedzy na temat tego podmiotu/podmiotów, jest zobowiązany do wskazania trybu ich wyboru (np. przetarg, zlecenie zadania).

    Mając na względzie powyższe w projekcie powinny być zapewnione określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dn. 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej, warunki świadczenia usług. Dotyczy to przypadku uwzględnienia w projekcie zakresu wskazanego w ww. Rozporządzeniu: „B. Pielęgniarska opieka długoterminowa domowa” w ramach pkt 2 „Świadczenie udzielane w warunkach domowych przez zespół długoterminowej opieki domowej lub przez pielęgniarską opiekę długoterminową domową”, w którym określone są szczegółowe wymagania dla pielęgniarek oraz szczegółowe wymagania dot. sprzętu medycznego, warunków lokalowych oraz innych warunków udzielania świadczeń gwarantowanych, ale tylko w przypadku świadczenia usług w formie zdeinstytucjonalizowanej. W ramach naboru nie ma możliwości realizacji wsparcia w formach stacjonarnych całodobowych wskazanych w ww. rozporządzeniu. Jednocześnie zgodnie z zapisami załącznika nr 8 do Regulaminu wyboru projektów: „W przypadku posiadania przez Wnioskodawcę umowy z NFZ w zakresie pokrywającym się z projektem, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapewnienia: 1) że wsparcie w ramach projektu nie spowoduje zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług przez Wnioskodawcę, zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług oraz dublowania świadczenia usług, 2) braku podwójnego finansowania usług w ramach umowy z NFZ i w ramach projektu”.

    Data zadania pytania: 23.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.01.2025
  • Zgodnie z założeniem naboru w ramach Działania 8.6 Usługi zdrowotne, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027, w tym kryteriami specyficznymi dostępu obowiązującymi dla naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24, projekt przede wszystkim powinien uwzględniać działania związane z realizacją usług opieki długoterminowej skierowanej do osób potrzebujących tego typu wsparcia, hospicyjnej lub paliatywnej. Należy pamiętać, że planowane wsparcie w ramach projektu może mieć charakter związany wyłącznie z formami zdeinstytucjonalizowanymi w zakresie świadczenia usług zdrowotnych. Zaplanowane działania nie mogą być realizowane w zakresie wzmocnienia potencjału instytucji. Zakup samochodu medycznego nie może być jedynym działaniem zaplanowanym w ramach projektu. Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 15, zakup samochodu medycznego nosi znamiona usługi towarzyszącej. Według definicji przywołanego kryterium są to: „działania pozwalające uczestnikom na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie, w tym zwiększające ich mobilność, bezpieczeństwo i autonomię, takie jak np. usługi informacyjne i doradcze (w formie poradnictwa), usługi dowożenia posiłków, transport indywidualny typu door - to – door, teleopieka i systemy przywoławcze, wypożyczalnie sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego stanowiące wsparcie towarzyszące, jako element kompleksowych działań w ramach projektu w zależności od zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej. Koszty ww. działań stanowią nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Kryterium ma na celu zapewnienie wiodącej roli usług zdrowotnych realizowanych na rzecz uczestnika projektu oraz kompleksowości usług w celu istotnego uzupełnienia wsparcia oferowanego w ramach projektu”.

    Ponadto zgodnie z podrozdziałem 2.4. Cross-financing Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytyczne kwalifikowalności) cross-financing w projektach EFS+ może dotyczyć m.in. zakupu pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:

    „i) zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7, lub

    ii) beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub

    iii) zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych)”.

    W wymienionych sytuacjach taki zakup może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross-financingiem. W przeciwnym razie zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów wartość wydatków w ramach cross-financingu dla typu projektu 2f) stanowi nie więcej niż 15% finansowania UE.

    Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Ponadto wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie projektu jest zobligowany do spełnienia wszystkich kryteriów wyboru projektów obowiązujących dla naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24 (kryteria ogólne: formalne, horyzontalne i merytoryczne oraz kryteria specyficzne: dostępu) stanowiące załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów.

    Data zadania pytania: 03.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 07.02.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 15 obowiązującym do naboru FELU.08.06-IZ.00-003/24 możliwe jest zaplanowanie usług towarzyszących. Zgodnie z definicją przywołanego kryterium są to: „działania pozwalające uczestnikom na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie, w tym zwiększające ich mobilność, bezpieczeństwo i autonomię, takie jak np. usługi informacyjne i doradcze (w formie poradnictwa), usługi dowożenia posiłków, transport indywidualny typu door - to – door, teleopieka i systemy przywoławcze, wypożyczalnie sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego stanowiące wsparcie towarzyszące, jako element kompleksowych działań w ramach projektu w zależności od zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej. Koszty ww. działań stanowią nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Kryterium ma na celu zapewnienie wiodącej roli usług zdrowotnych realizowanych na rzecz uczestnika projektu oraz kompleksowości usług w celu istotnego uzupełnienia wsparcia oferowanego w ramach projektu”.

    Instytucja Organizująca Nabór nie wskazuje katalogu zamkniętego usług towarzyszących możliwych do zaplanowania w ramach projektu. Przy czym należy podkreślić, że wiodącą usługą powinny w ramach projektu być usługi z zakresu opieki medycznej długoterminowej i/lub hospicyjnej i/lub paliatywnej świadczonej w formie środowiskowej.

    Zasady kwalifikowalności określają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytyczne kwalifikowalności), zgodnie z którymi wydatek może być uznany za kwalifikowalny, jeśli m.in. jest niezbędny do realizacji celów projektu, został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

    Data zadania pytania: 09.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 13.02.2025
  • Wskazane w pytaniu formy szkolenia dla opiekunów faktycznych/prawnych mogą zostać przeprowadzone przez specjalistów wchodzących w skład wykwalifikowanego zespołu opieki medycznej.

    Podpis uczestnika nie jest wystarczającym potwierdzeniem uczestnictwa a zarazem nabycia kwalifikacji/kompetencji po przebytym szkoleniu. Zgodnie z definicją wskaźnika rezultatu bezpośredniego „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu”, do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Zgodnie z definicją nabycie kwalifikacji lub kompetencji powinno zostać sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania. W definicji wskaźnika (załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektu: Wykaz wskaźników dotyczących Działania 8.6 Usługi zdrowotne, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027) wskazano, w jaki sposób należy zapewnić proces walidacji i certyfikacji nabytych kwalifikacji lub kompetencji. Fakt nabycia kompetencji jest weryfikowany w ramach następujących etapów:

    a) ETAP I – Zakres – zdefiniowanie w ramach wniosku o dofinansowanie (w przypadku projektów) lub usługi (w przypadku Podmiotowego Systemu Finansowania) grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz zakresu tematycznego wsparcia, który będzie poddany ocenie,

    b) ETAP II – Wzorzec – określony przed rozpoczęciem form wsparcia i zrealizowany w projekcie/usłudze standard wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań (wraz z informacjami o kryteriach i metodach weryfikacji tych efektów). Sposób (miejsce) definiowania informacji wymaganych w etapie II powinien zostać określony przez instytucję organizującą konkurs/przeprowadzają cą nabór projektów,

    c) ETAP III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie kryteriów opisanych we wzorcu (etap II) po zakończeniu wsparcia udzielonego danej osobie, przy zachowaniu rozdzielności funkcji pomiędzy procesem kształcenia i walidacji (np. walidacja jest prowadzona przez zewnętrzny podmiot w stosunku do instytucji szkoleniowej lub w jednej instytucji szkoleniowej proces walidacji jest prowadzony przez inną osobę aniżeli proces kształcenia),

    d) ETAP IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie. Nabycie kompetencji potwierdzone jest uzyskaniem dokumentu zawierającego wyszczególnione efekty uczenia się odnoszące się do nabytej kompetencji.

    Dodatkowe informacje na temat monitorowania uzyskiwania kwalifikacji i kompetencji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ zawarte są w załączniku nr 2 do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2021-2027.

    Data zadania pytania: 10.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.02.2025
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.08.06-IZ.00-003/24, usługa zdrowotna to każde świadczenie opieki zdrowotnej, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wsparcie koordynatora opieki nad pacjentem, w opinii Instytucji Organizującej Nabór nie jest usługą zdrowotną. Koordynator powinien czuwać nad organizacją wsparcia medycznego i innych usług zaplanowanych dla uczestnika projektu w oparciu o indywidualne plany opieki. Niezbędnym jest, aby koordynator opieki nad pacjentem dysponował wykształceniem medycznym, co zostało wskazane w kryterium specyficznym dostępu nr 13 obowiązującymi do naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24.

    Należy mieć na względzie, że angażowanie personelu (kadry), wykonawców do projektu powinno odbywać się na podstawie Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Ponadto zatrudnienie takiej osoby (koordynatora) powinno być zgodne z regulacjami obowiązującymi w podmiocie i przepisami prawa powszechnie obowiązującego.

    Data zadania pytania: 07.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.02.2025
  • W opinii Instytucji Organizującej Nabór wydatki związane z przeprowadzeniem diagnozy sytuacji rodzinnej oraz opracowaniem indywidualnego planu opieki mogą być założone w ramach projektu, ponieważ są one niezbędne do realizacji celów projektu. Niemniej wydatek ten musi być odpowiednio uzasadniony w kontekście całości zaplanowanej w projekcie interwencji. Jednocześnie podkreślić należy, że ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 9 przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca powinien przeprowadzić diagnozę i działania zaplanowane w projekcie powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb.

    Data zadania pytania: 07.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.02.2025
  • Instytucja Organizująca Nabór (ION) rekomenduje, aby opracowanie indywidualnego planu opieki dla każdego pacjenta przygotowywał koordynator opieki posiadający wykształcenie medyczne. Przedmiotowa rekomendacja wynika m.in. z kryterium specyficznego dostępu nr 10 zgodnie z którym „projekt zakłada objęcie uczestników projektu zindywidualizowanym wsparciem poprzez przygotowanie i realizację indywidualnego planu opieki” oraz kryterium specyficznego dostępu nr 13, które „ma na celu zapewnienie funkcjonowania podczas realizacji projektu koordynatora opieki nad pacjentem, który będzie czuwał nad całością procesu leczenia osoby objętej wsparciem. Koordynatorem opieki nad pacjentem będzie osoba z wykształceniem medycznym”. W związku z powyższym, jeżeli koordynator ma czuwać nad całością procesu leczenia osoby objętej wsparciem to zasadnym by była osobą, odpowiedzialną za przygotowanie indywidualnego planu opieki. W opinii ION opracowanie indywidualnych planów opieki dla każdego pacjenta nie powinno być przeprowadzane przez osobę, która merytorycznie nie będzie powiązana z zakresem wsparcia planowanego do realizacji w projekcie.

    Data zadania pytania: 07.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.02.2025
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24, usługa zdrowotna to każde świadczenie opieki zdrowotnej, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie określa, kto powinien przeprowadzać diagnozę oraz opracowanie indywidualnego planu opieki. Plan opieki pacjenta przewiduje zakres szerszy niż plan leczenia, zatem rekomenduje się, aby działania były przeprowadzone przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem w poszczególnych zakresach, które zapewnią właściwe wsparcie dla osób objętych planem zdrowienia. ION rekomenduje, aby opracowanie indywidualnego planu opieki dla każdego pacjenta przygotowywał koordynator opieki posiadający wykształcenie medyczne. Przedmiotowa rekomendacja wynika m.in. z kryterium specyficznego dostępu nr 10 zgodnie z którym „projekt zakłada objęcie uczestników projektu zindywidualizowanym wsparciem poprzez przygotowanie i realizację indywidualnego planu opieki” oraz kryterium specyficznego dostępu nr 13, które „ma na celu zapewnienie funkcjonowania podczas realizacji projektu koordynatora opieki nad pacjentem, który będzie czuwał nad całością procesu leczenia osoby objętej wsparciem. Koordynatorem opieki nad pacjentem będzie osoba z wykształceniem medycznym”. W związku z powyższy, jeżeli koordynator ma czuwać nad całością procesu leczenia osoby objętej wsparciem to zasadnym by była osobą, odpowiedzialną za przygotowanie indywidualnego planu opieki. W opinii ION opracowanie indywidualnych planów opieki dla każdego pacjenta nie powinno być przeprowadzane przez osobę, która merytorycznie nie będzie powiązana z zakresem wsparcia planowanego do realizacji w projekcie.

    Data zadania pytania: 07.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.02.2025
  • W opinii Instytucji Organizującej Nabór Gmina nie może objąć wsparciem osób korzystających z opieki długoterminowej w ramach NFZ. Opisana sytuacja nosi znamiona podwójnego finansowania wydatków (rozliczenie tej samej usługi, dla tego samego pacjenta z dwóch źródeł finansowania) co jest niedozwolone zgodnie z podrozdziałem 2.3. pkt 2 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Korzystanie z określonych form wsparcia o tożsamym charakterze przez uczestnika projektu może stanowić o braku racjonalności i efektywności ujętych w projekcie wydatków. Wątpliwości powstaną również w trakcie analizy niezbędności wykazania danego wydatku w kontekście jego finansowania z innego źródła. W związku z opisaną sytuacją Gmina (wnioskodawca) powinna zapewnić brak podwójnego finasowania ze środków EFS+ i NFZ.

    Data zadania pytania: 12.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.02.2025
  • Zgodnie z Regulaminem naboru FELU.08.06-IZ.00-003/24, opieka długoterminowa obejmuje m.in. usługi pielęgnacyjne, opiekuńcze oraz inne usługi wspierające osoby potrzebujące pomocy w codziennym funkcjonowaniu. Usługi te mogą być świadczone zarówno przez personel medyczny, jak i pracowników świadczących usługi opiekuńcze. W związku z tym osoby świadczące usługi opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej mogą być uznane za kadrę opieki długoterminowej, jeśli ich rola mieści się w zakresie określonym w Regulaminie oraz Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Wytycznych EFS+).

    Kryterium premiujące nr 7, zgodnie z Regulaminem naboru, ma charakter fakultatywny, co oznacza, że jego spełnienie nie jest warunkiem koniecznym do uzyskania dofinansowania. Planowane przez Wnioskodawcę 80-godzinne szkolenie z zakresu realizowanych usług, w tym udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej (zgodnie z ppk. 4.3.5.2. Wytycznych EFS+), wpisuje się w działania podnoszące kompetencje kadr opieki długoterminowej.

    Planowane działanie to może przyczynić się do spełnienia kryterium premiującego nr 7, jednakże ostateczna ocena wniosku o dofinansowanie projektu oraz weryfikacja zasadności realizacji zaproponowanych działań zostanie przeprowadzona na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 12.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2025
  • W ramach ogłoszonego naboru FELU.08.06-IZ.00-003/24 nie przewiduje się możliwości tworzenia DDOM, ponieważ tego typu wsparcie zostało przewidziane w ramach Działania 8.6 Usługi zdrowotne, jako typ projektu 2a) Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji opieki medycznej, w tym: a) na podstawie modeli wypracowanych na poziomie krajowym, np. Dzienny Dom Opieki Medycznej (DDOM), a obecny nabór dotyczy typu projektu 2f).

    Zgodnie z obowiązującą wersją Harmonogramu naborów wniosków o dofinansowanie dla programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 IZ FEL nie planuje na ten moment ogłoszenia naboru wniosków na typ projektu 2a).

    Data zadania pytania: 13.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2025
  • Zgodnie z definicją Kryterium specyficznego dostępu nr 4 w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-003/24 Działanie 8.6 Usługi zdrowotne: „Wnioskodawca zobowiązany jest do opisania zgodności zaplanowanego do realizacji wsparcia z Wojewódzkim Planem Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022-2026”. Zatem wystarczające jest, aby projekt był zgodny z rekomendacjami jednego z działań. W związku z tym, w przypadku, gdy projekt koncentruje się na opiece paliatywnej i hospicyjnej, wystarczające będzie, aby był zgodny z rekomendacjami dla Działania 3.8 Opieka paliatywna i hospicyjna.

    Data zadania pytania: 28.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2025
  • Odpowiedź 1:

    Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (załącznik nr 2 do Regulaminu) w sekcji „zadania”, w „opisie i uzasadnieniu zadania” należy m.in. przedstawić informacje na temat planowanego zadania z uwzględnieniem kadry merytorycznej zaangażowanej w realizację poszczególnych działań w ramach zadań, wskazując formę zaangażowania personelu merytorycznego, szacunkowy wymiar czasu pracy niezbędnego do realizacji zadań (etat/liczba godzin). Informacje dotyczące zaangażowanej kadry powinny uwzględniać kompetencje/ doświadczenie/wykształcenie tej kadry adekwatne do przewidzianego wsparcia.

    Zgodnie z powyższym, dokumentem formalnym będzie umowa regulująca formę oraz wymiar zatrudnienia takiego pracownika, o której Wnioskodawca informuje Instytucję Organizującą Nabór we wniosku o dofinansowanie projektu.

    Wnioskodawca jest zobowiązany do wskazania we wniosku uprawnionego podmiotu, który będzie realizował świadczenie opieki zdrowotnej. W przypadku, gdy Wnioskodawca na etapie składania wniosku nie posiada wiedzy na temat podmiotu, wskazuje tryb wyboru, procedura może określać również formę współpracy z pracownikami podmiotów leczniczych.

    Odpowiedź 2:

    Zgodnie z definicją wskaźnika rezultatu bezpośredniego „Liczba osób świadczących usługi w społeczności lokalnej dzięki wsparciu w programie” - wskaźnik obejmuje osoby, które świadczą lub są gotowe do świadczenia usług społecznych lub usług zdrowotnych w społeczności lokalnej po zakończeniu projektu, dzięki wsparciu EFS+. Wskaźnik obejmuje osoby, które świadczą usługi niestacjonarnie (tj. nie w ramach placówek/ośrodków/mieszkań wspomaganych itp.), w tym m.in. osoby świadczące usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze lub pielęgnacyjne w miejscu zamieszkania, osoby świadczące usługi asystenckie, opiekunów faktycznych. We wskaźniku należy wykazywać:

    • osoby, które w ramach projektu zostały przygotowane do świadczenia usług społecznych lub zdrowotnych (poprzez np. kurs lub szkolenie) oraz świadczą je po projekcie lub

    • osoby, które po projekcie i dzięki realizacji projektu realizują usługi społeczne lub zdrowotne w nowym zakresie (w jakim nie realizowały ich przed projektem), w tym także osoby, które świadczyły usługi nieformalnie, a dzięki realizacji wsparcia, realizują je formalnie.

    Usługi świadczone w społeczności lokalnej należy rozumieć zgodnie z definicją wskazaną w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Wytyczne EFS+), zgodnie z którą usługi świadczone w społeczności lokalnej są to - usługi społeczne lub zdrowotne umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym, a dzieciom życie w rodzinie lub rodzinnej pieczy zastępczej. Usługi te zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny lub społeczności lokalnej oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich.

    Osoby świadczące usługi wymienione w Wytycznych EFS + spełniają definicję osoby świadczącej usługi w społeczności lokalnej i nie należy do nich tylko obsługa medyczna projektu.

    Odpowiedź 3:

    Szczegółowe informacje na temat kwalifikacji zawarte są w załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów. Definicja została uwzględniona w opisie wskaźnika: „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu” oraz Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027.

    Zgodnie z definicją ww. wskaźnika: kwalifikacje to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w drodze edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania.

    Do ww. wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Do wskaźnika należy wliczać jedynie osoby, które uzyskały kwalifikacje /kompetencje w trakcie lub bezpośrednio po zakończeniu udziału w projekcie, tj. w ciągu czterech tygodni, które minęły od momentu zakończenia udziału w projekcie. Jeżeli okres oczekiwania na wyniki walidacji/certyfikacji jest dłuższy niż cztery tygodnie od zakończenia udziału w projekcie, ale egzamin odbył się w trakcie tych czterech tygodni, wówczas można uwzględnić osoby we wskaźniku (po otrzymaniu wyników). We wskaźniku należy uwzględnić jednak tylko te osoby, które otrzymały wyniki do czasu ostatecznego rozliczenia projektu.

    Data zadania pytania: 24.03.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.03.2025

Finanse

Kwota alokoacji
25 860 000
Minimalna wartośc projektu
100 000 zł
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

02.01.2025

koniec

31.03.2025

Wyniki

III kwartał

Instytucja ogłaszająca nabór