Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
8.6 Usługi zdrowotne
Wyniki
EFS+
FELU.08.06-IZ.00-002/24

8.6 Usługi zdrowotne FELU.08.06-IZ.00-002/24

03.02.2025

Zestawienie złożonych wniosków

W odpowiedzi na nabór nr FELU.08.06-IZ.00-002/24 w okresie od 02.12.2024 r. do 31.01.2025 r. wpłynęło 10 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS.
W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został anulowany.

23.04.2025

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24 Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2b) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 23 kwietnia 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXVII/2080/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24, Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2b), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.

27.05.2025

Lista projektów wybranych do finansowania

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24 Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2b), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 27 maja 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXXVIII/2350/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00- 002/24, Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2b), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027. Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.

23.06.2025

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24 Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2b) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 - 23.06.2025 r.

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24, Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2b) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.

17.07.2025

Zaktualizowana Informacja dotycząca wyników negocjacji w ramach naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24 Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2b) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w wyniku rozpatrzenia protestu złożonego w ramach naboru nr FELU.08.06- IZ.00-002/24, Działania 8.6 Usługi zdrowotne (typ projektu 2b) Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, aktualizuje Listę projektów ocenionych z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Instytucje ochrony zdrowia
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Przedsiębiorstwa
  • Służby publiczne

Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:

a) jednostka samorządu terytorialnego,
albo
b) jednostka organizacyjna działająca w imieniu jednostki samorządu terytorialnego;
albo
c) związek lub porozumienie lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego;
albo
d) podmiot świadczący usługi społeczne;
albo
e) podmiot wymieniony w art. 3 ust 2 i 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie (Dz.U z 2023 r. poz. 571) statutowo działający w obszarze pomocy i integracji społecznej;
albo
f) instytucja pomocy i integracji społecznej;
albo
g) podmiot ekonomii społecznej;
albo
h) uczelnie;
albo
i) podmioty wykonujące działalność leczniczą lub ich podmioty tworzące;
albo
j) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r., poz. 162) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.

Wnioskodawca lub partner jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą w zakresie psychiatrii uprawnionym do tego na mocy prawa powszechnie obowiązującego.

NA CO

  • Działania w celu zwiększenia równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości trwałych i przystępnych cenowo usług

W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 8.6, tj.: Typ projektu 2. Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji opieki medycznej, w tym:
b) w zakresie psychiatrii osób dorosłych.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.

Jak składać wniosek?

Online

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1

tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337
e-mail: efs@lubelskie.pl

Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:

  • Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
  • Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
  • Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
  • Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 12 do naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24, spełnienie przedmiotowego kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu o prowadzeniu przez Wnioskodawcę lub partnera działalności leczniczej w zakresie psychiatrii, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami dotyczącymi podmiotów wykonujących działalność leczniczą. W treści wniosku mogą zostać uwzględnione dokumenty rejestrowe, pozwolenia, a także inne dokumenty potwierdzające uprawnienia do świadczenia usług w tej dziedzinie.

    Data zadania pytania: 19.11.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 26.11.2024
  • Mając na uwadze spełnienie wymogów dotyczących posiadania przez Wnioskodawcę lub partnera uprawnień do świadczenia usług zdrowotnych w zakresie psychiatrii, zgodnie z definicją kryterium specyficznego nr 12 do naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24, Wnioskodawca wskazuje we wniosku o dofinansowanie projektu, że jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą w zakresie psychiatrii. Potwierdzeniem uprawnień do prowadzenia przywołanej działalności mogą być uzyskane wpisy do właściwych rejestrów i/lub posiadane zezwolenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

    Wskazywanie kodu z rejestru podmiotów leczniczych nie jest obowiązkowe. Jeżeli Wnioskodawca uzna, że istnieje potrzeba uwzględnienia tego typu danych, stosowna informacja może zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu. Jednak nie zmienia to faktu, że przedmiotowa działalność musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.

    Data zadania pytania: 19.11.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 26.11.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 11 Projekt spełnia warunki finansowania usług zdrowotnych - w ramach niniejszego naboru możliwe są wyłącznie działania o charakterze profilaktycznym lub diagnostycznym, nie jest możliwe leczenie osób dorosłych.

    Brak możliwości finansowania leczenia ze środków UE zostało również wskazane w zapisach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

    Zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce (UP) „Programy profilaktyczne i usługi zdrowotne finansowane z EFS+ co do zasady nie będą obejmować leczenia i zabiegów medycznych innych niż na potrzeby diagnostyki, gdyż leczenie powinno być finansowane ze środków krajowych”. Wymienione wyjątki, w ramach których dopuszczalne jest finansowanie leczenia w projektach dofinansowanych ze środków EFS+ to: leczenie dzieci i młodzieży w ramach nowego modelu opieki psychiatrycznej, osób potrzebujących zdrowotnej opieki długoterminowej świadczonej w formie środowiskowej, pracowników potrzebujących programów rehabilitacyjnych ułatwiających powrót do pracy, świadczeń zdrowotnych w projektach dotyczących innowacji społecznych.

    Zgodnie z posiadaną interpretacją Ministerstwa Zdrowia: „UP ujmuje leczenie jak świadczenie gwarantowane, czyli świadczenie opieki zdrowotnej finansowane w całości lub współfinansowane ze środków publicznych na zasadach i w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Dopuszcza jednocześnie określone wyłączenia, w tym możliwość finansowania z EFS+ leczenia i zabiegów medycznych niezbędnych dla diagnostyki/postępowania diagnostycznego”.

    Data zadania pytania: 11.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.12.2024
  • W zakresie pytań dotyczących grupy docelowej należy zauważyć, że cytowane Kryterium specyficzne dostępu nr 6 odnosi się do właściwego zakresu wsparcia, który może zostać zaplanowany w ramach projektu, jakimi sią zdeinstytucjonalizowane formy opieki nad pacjentem oraz przyczyniające się do systemowego wdrażania reformy psychiatrii w kierunku modelu psychiatrii środowiskowej, a także wspierania działań o charakterze komplementarnym do wsparcia na poziomie krajowym. Grupę docelową określają kryteria specyficzne dostępu nr 7 i 8 oraz Rozdział 3.3 Grupy docelowe Regulaminu wyboru projektów. Wskazano tam również dokumenty, na podstawie których należy potwierdzać kwalifikowalność uczestników projektu.

    Zgodnie z posiadanym stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia: „Na gruncie prawa krajowego ustawodawca nie zdefiniował wprost pojęcia „leczenie” ani „diagnostyka”, niemniej jednak pojęcia te funkcjonują w polskich aktach prawnych, w tym wspomnianej przez Pana ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, czy też ustawie o działalności leczniczej. Postępowanie diagnostyczne i postępowanie lecznicze są odrębnymi procedurami medycznymi. Wobec braku definicji należy mieć na uwadze cel danej procedury. Celem nadrzędnym diagnostyki jest rozpoznanie stanu zdrowia i ustalenie dalszego postępowania leczniczego, które zmierza do przywracania/ratowania zdrowia, bądź łagodzenia objawów choroby. Postępowanie diagnostyczne co do zasady poprzedza postępowanie lecznicze, niemniej jednak wykonanie określonej procedury leczniczej może być niezbędne dla właściwego przeprowadzenia procesu diagnostycznego.

    Odnosząc się więc do przykładu, jakim jest możliwość sfinansowania, w projektach EFS+ doraźnych konsultacji z psychologiem lub psychiatrą, które nie mają charakteru długoterminowej terapii grupowej lub indywidualnej, konsultacji z dietetykiem, logopedą, seksuologiem czy psychotraumatologiem, w ocenie Ministerstwa Zdrowia jest ono możliwe do realizacji, jednak kwestia kwalifikacji tego rodzaju wsparcia jako leczenia jest wtórna wobec konieczności określenia zasadności wykonania z uwagi na znaczenie dla procesu diagnostycznego.”

    W ramach niniejszego naboru wsparcie powinno odbywać się zgodnie z indywidualnie stworzoną ścieżką zdrowienia z uwzględnieniem diagnozy, sytuacji rodzinnej, problemowej, predyspozycji, potrzeb itd. Indywidualny plan zdrowienia to wsparcie uczestnika projektu w zakresie potrzeb i sytuacji uczestnika, zapewniające wysoką jakość usług. Mogą to być wszelkiego rodzaju działania profilaktyczne lub diagnostyczne, które dotyczyć będą opieki nad osobami dorosłymi z zaburzeniami i chorobami psychicznymi. Profilaktyka jest metodą zmniejszania ryzyka wystąpienia chorób, zaburzeń i innych problemów zdrowotnych u poszczególnych osób lub grup. Działaniami profilaktycznymi mogą być wszelkiego rodzaju działania edukacyjne/informacyjne zwiększające świadomość poziom wiedzy, działania diagnostyczne to wszelkiego rodzaju badania diagnostyczne w przedmiotowym zakresie, dostosowane indywidualnie do każdego uczestnika i jego potrzeb, natomiast działania lecznicze to m.in. psychoterapia prowadzona według określonej metody leczenia, stanowiąca element planu terapeutycznego. Przy czym, biorąc pod uwagę zakres przeprowadzonego wywiadu, plan zdrowienia powinien obejmować szerszy aspekt zdrowienia, nie tylko z punktu widzenia medycznego.

    Wskazane w Załączniku nr 8 do Regulaminu wyboru projektów działanie „tworzenie oraz wsparcie ośrodków oferujących kompleksowe świadczenia z zakresu psychiatrii, w tym tworzenie oraz wsparcie działalności Centrów Zdrowia Psychicznego” należy interpretować jako działania organizacyjne i towarzyszące świadczeniu usług przez ośrodki lub CZP wsparcie, które powinno dotyczyć psychiatrii środowiskowej i powinno być zgodne z reformą psychiatrii w Polsce. Zgodnie z zapisami Załącznika nr 8 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie z EFS+ nie może zastępować finansowania zagwarantowanego z Narodowego Funduszu Zdrowia, a działania projektowe muszą być prowadzone uzupełniająco do świadczeń finansowanych z NFZ. Określono tam również katalog możliwego do realizacji zakresu wsparcia.

    Należy mieć również na uwadze, że zgodnie z Rozdziałem 2.1 Podstawowe informacje o naborze „przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie (…)”. Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 11.12.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 18.12.2024
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 9: Działania zaplanowane w projekcie wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb: „Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji oraz zakłada świadczenie usług zdrowotnych na obszarach, gdzie usługi te nie są świadczone bądź dostęp do tych usług jest utrudniony. Kryterium wynika z zapisów programu FEL 2021-2027 oraz ma na celu poprawę dostępu do usług zdrowotnych na obszarach, gdzie usługi te nie są świadczone, bądź dostęp do tych usług jest utrudniony. Projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, w tym opiekunów faktycznych, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami oraz na obszarze, na którym występuje ograniczona dostępność usług wynikająca z przeprowadzonej diagnozy Diagnoza zostanie przygotowana przez Wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy”.

    Ponadto zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7: „Projekt jest skierowany do właściwej grupy docelowej.” Definicja ww. kryterium określa, że „Projekt skierowany jest wyłącznie do osób dorosłych, które uczą się, pracują lub zamieszkują, w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, na obszarze województwa lubelskiego.”

    Ponadto kryterium specyficzne dostępu nr 8 wskazuje na konieczność zaplanowania odpowiedniej struktury grupy docelowej, co jest związane z tym, że Wnioskodawca zapewnia, że na etapie rekrutacji zastosuje preferencje dla osób w niekorzystnej sytuacji oraz osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób starszych, osób z niepełnosprawnościami, migrantów.”

    Zatem ograniczenie grupy docelowej do przytoczonego w pytaniu przykładu (osoby z niepełnosprawnościami i ich otoczenie) jest możliwe o ile Wnioskodawca spełni kryteria wyboru projektów obowiązujące dla naboru nr FELU.08.06-IZ.00-002/24 (załącznik nr 3 do Regulaminu), w szczególności kryteria specyficzne dostępu.

    Data zadania pytania: 20.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.01.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 9: „Działania zaplanowane w projekcie wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb.” W definicji wskazano, że „Projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, w tym opiekunów faktycznych, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami oraz na obszarze, na którym występuje ograniczona dostępność usług wynikająca z przeprowadzonej diagnozy.”. Zatem Wnioskodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia diagnozy potrzeb w tym zakresie i zaplanować działania projektowe adekwatne do potrzeb opiekunów i w obszarze wsparcia planowanego projektu.

    W ramach naboru nie ma możliwości wsparcia kadry realizującej działania w obszarze usług społecznych. Zgodnie z zapisami SZOP, Działanie 8.6 Usługi zdrowotne: „W obszarze zdrowia możliwe będą szkolenia i wsparcie kadr jako element projektu. Wsparcie kadr medycznych i niemedycznych (w tym m.in. kadr administracyjnych i zarządzających) w obszarach istotnych z punktu widzenia funkcjonowania ochrony zdrowia może być udzielane co do zasady jako element projektu (np. w zakresie profilaktyki czy DI usług zdrowotnych). Wsparcie tego rodzaju musi być niezbędne do zrealizowania całości zaplanowanej interwencji (projektu)”. Należy przy tym pamiętać, że „Osoba korzystająca ze wsparcia szkoleniowego w FEL nie otrzymuje jednocześnie analogicznego wsparcia z innych programów finansowanych ze środków polityki spójności”.

    Projekty w zakresie typu 2. Wsparcie procesu deinstytucjonalizacji opieki medycznej, w tym: b) w zakresie psychiatrii osób dorosłych powinny być zgodne z reformą psychiatrii i powinny być komplementarne do wsparcia na poziomie krajowym. Asystent zdrowienia jest zawodem przewidzianym przez reformę psychiatrii w zakresie rozwoju opieki środowiskowej. Asystent zdrowienia został uregulowany jako kwalifikacja rynkowa na podstawie Obwieszczenia Ministra Zdrowia z dnia 26 maja 2022 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Wspieranie osób doświadczających kryzysów psychicznych w procesie zdrowienia przez osoby z doświadczeniem psychozy (asystent zdrowienia)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. W tym miejscu zaznaczyć należy, że nie każda osoba może zostać asystentem zdrowienia. W przypadku spełnienia przez projekt warunków określonych w SZOP w zakresie szkoleń (element projektu niezbędny do zrealizowania całości zaplanowanej interwencji) wówczas tego typu kurs mógłby zostać uznany za kwalifikowalny.

    Jednocześnie podkreślić należy, że ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 20.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.01.2025
  • ION nie dysponuje zestawieniem, w których powiatach i jakiego rodzaju świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych są realizowane. W celu spełnienia kryterium i otrzymania punktów premiujących Wnioskodawca powinien wskazać we wniosku o dofinansowanie projektu informację o braku dostępności danych form udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w powiatach, w których będzie realizowany projekt.

    Data zadania pytania: 20.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.01.2025
  • Zgodnie z podrozdziałem 2.6 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. Trwałość projektu zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta.

    Data zadania pytania: 20.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.01.2025
  • Zgodnie z kryterium dostępu specyficznym nr 4: Projekt jest zgodny z Planem Transformacji. W ramach kryterium weryfikowane będzie, czy realizacja projektu jest zgodna z rekomendacjami wskazanymi w Działaniu 3.5. Opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień Wojewódzkiego Planu Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022- 2026. W związku z powyższym Wnioskodawca zobowiązany jest do opisania zgodności zaplanowanego do realizacji wsparcia z Wojewódzkim Planem Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022-2026. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu.

    Wskazane w Załączniku nr 8 do Regulaminu wyboru projektów działanie „tworzenie oraz wsparcie ośrodków oferujących kompleksowe świadczenia z zakresu psychiatrii, w tym tworzenie oraz wsparcie działalności Centrów Zdrowia Psychicznego” należy interpretować jako działania organizacyjne i towarzyszące świadczeniu usług przez ośrodki lub CZP wsparcie, które powinno dotyczyć psychiatrii środowiskowej i powinno być zgodne z reformą psychiatrii w Polsce. Zgodnie z zapisami Załącznika nr 8 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie z EFS+ nie może zastępować finansowania zagwarantowanego z Narodowego Funduszu Zdrowia, a działania projektowe muszą być prowadzone uzupełniająco do świadczeń finansowanych z NFZ. Określono tam również katalog możliwego do realizacji zakresu wsparcia.

    W Wojewódzkim Planie Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022-2026 w zakresie środowiskowej opieki psychiatrycznej i Centrów Zdrowia Psychicznego - Działanie 3.5. Opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień, wskazano następujące rekomendacje:

    7.1. Tworzenie ośrodków oferujących kompleksowe świadczenia z zakresu psychiatrii (Centra Zdrowia Psychicznego), jako nowych wieloprofilowych jednostek organizacyjnych.

    Zgodnie z kryterium dostępu specyficznym nr 4: Projekt jest zgodny z Planem Transformacji oraz definicją kryterium „(…) Wnioskodawca zobowiązany jest do opisania zgodności zaplanowanego do realizacji wsparcia z Wojewódzkim Planem Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022-2026.”.

    Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że powołanie nowego Centrum Zdrowia Psychicznego jest zgodne z Wojewódzkim Planem Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022-2026.

    Data zadania pytania: 24.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.01.2025
  • Wskazane w Załączniku nr 8 do Regulaminu wyboru projektów działanie „tworzenie oraz wsparcie ośrodków oferujących kompleksowe świadczenia z zakresu psychiatrii, w tym tworzenie oraz wsparcie działalności Centrów Zdrowia Psychicznego” należy interpretować jako działania organizacyjne i towarzyszące świadczeniu usług przez ośrodki lub CZP wsparcie, które powinno dotyczyć psychiatrii środowiskowej i powinno być zgodne z reformą psychiatrii w Polsce. Zgodnie z zapisami Załącznika nr 8 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie z EFS+ nie może zastępować finansowania zagwarantowanego z Narodowego Funduszu Zdrowia, a działania projektowe muszą być prowadzone uzupełniająco do świadczeń finansowanych z NFZ. Określono tam również katalog możliwego do realizacji zakresu wsparcia.

    Kryteria wyboru projektów dla naboru FELU.08.06-IZ.00-002/24 nie wykluczają możliwości tworzenia CZP przez podmiot, który prowadzi CZP w ramach pilotażu.

    Data zadania pytania: 24.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.01.2025
  • Zgodnie z Kryterium premiującym nr 2: Projekt ukierunkowany jest na co najmniej jedną, inną niż stacjonarna, formę udzielania świadczeń. Do katalogu innych niż stacjonarna forma udzielania świadczeń zaliczyć można poradnie, oddziały dzienne, zespoły leczenia środowiskowego, centra zdrowia psychicznego dla dorosłych.

    Natomiast zgodnie z kryterium dostępu specyficznym nr 4: Projekt jest zgodny z Planem Transformacji. W ramach kryterium weryfikowane będzie, czy realizacja projektu jest zgodna z rekomendacjami wskazanymi w Działaniu 3.5. Opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień Wojewódzkiego Planu Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022- 2026. W związku z powyższym Wnioskodawca zobowiązany jest do opisania zgodności zaplanowanego do realizacji wsparcia z Wojewódzkim Planem Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022-2026.

    Ponadto zgodnie z:

    - kryterium dostępu specyficznym nr 6: Projekt zakłada właściwy zakres wsparcia. Projekt dotyczący opieki nad dorosłymi osobami z zaburzeniami i chorobami psychicznymi zakłada rozwój zdeinstytucjonalizowych form opieki nad pacjentem oraz przyczynia się do systemowego wdrażania reformy psychiatrii w kierunku modelu psychiatrii środowiskowej i wspiera działania o charakterze komplementarnym do wsparcia na poziomie krajowym. Wsparcie w ramach projektu może mieć charakter związany wyłącznie z formami zdeinstytucjonalizowanymi w zakresie świadczenia usług zdrowotnych oraz powinno przyczyniać się do wdrażania reformy psychiatrii.

    - kryterium dostępu specyficznym nr 9: Działania zaplanowane w projekcie wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji oraz zakłada świadczenie usług zdrowotnych na obszarach, gdzie usługi te nie są świadczone bądź dostęp do tych usług jest utrudniony. Kryterium wynika z zapisów programu FEL 2021-2027 oraz ma na celu poprawę dostępu do usług zdrowotnych na obszarach, gdzie usługi te nie są świadczone, bądź dostęp do tych usług jest utrudniony. Projekt powinien być skierowany do grup wymagających określonego wsparcia, w tym opiekunów faktycznych, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami oraz na obszarze, na którym występuje ograniczona dostępność usług wynikająca z przeprowadzonej diagnozy. Diagnoza zostanie przygotowana przez Wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy.

    - kryterium dostępu specyficznym nr 10: Projekt zakłada wsparcie uczestników projektu w oparciu o indywidualne plany zdrowienia. Projekt zakłada objęcie uczestników projektu zindywidualizowanym wsparciem poprzez przygotowanie i realizację indywidualnego planu zdrowienia. Kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości usług poprzez dostosowanie wsparcia do potrzeb i sytuacji uczestnika. Wnioskodawca zapewnia, że wsparcie odbywa się zgodnie z indywidualnie stworzoną ścieżką zdrowienia, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji rodzinnej, problemowej lub zagrożenia sytuacją problemową, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb.

    - kryterium dostępu specyficznym nr 11: Projekt spełnia warunki finansowania usług zdrowotnych. W ramach projektu finansowanie usług zdrowotnych jest możliwe wyłącznie w zakresie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym. Nie jest możliwe finansowanie leczenia osób dorosłych. Kryterium ma na celu określenie możliwych do zaplanowania i sfinansowania wydatków na usługi zdrowotne w ramach zaplanowanej interwencji.

    Ponadto zgodnie z kryterium dostępu specyficznym nr 13: Projekt nie powinien powielać wsparcia planowanego na poziomie krajowym, np. w zakresie przygotowania i realizacji specjalistycznych programów diagnozy zaburzeń psychicznych w ramach psychiatrii środowiskowej.

    W zakresie deistytucjonalizacji usług dotyczących zdrowia psychicznego osób dorosłych możliwe będą do realizacji m.in. następujące działania:

    1) tworzenie ośrodków oferujących kompleksowe świadczenia z zakresu psychiatrii, w tym tworzenie oraz wsparcie działalności Centrów Zdrowia Psychicznego, jako nowych wieloprofilowych jednostek organizacyjnych,

    2) tworzenie oraz wsparcie działalności oddziałów dziennych psychiatrycznych w celu zwiększenia dostępności do świadczeń dziennej opieki psychiatrycznej,

    3) tworzenie oraz wsparcie poradni sprofilowanych, w szczególności poradni psychogeriatrycznych, mając na względzie demografię województwa,

    4) tworzenie oraz wsparcie działalności zespołów leczenia środowiskowego (domowego).

    Możliwe będzie również do realizacji wsparcie towarzyszące, które będzie wynikało z potrzeb i sytuacji rodzinnej, problemowej lub zagrożenia sytuacją problemową, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb uczestnika projektu.

    Ponadto możliwe będą szkolenia i wsparcie kadr jako element projektu. Wsparcie kadr medycznych i niemedycznych (w tym m.in. kadr administracyjnych i zarządzających) w obszarach istotnych z punktu widzenia funkcjonowania ochrony zdrowia może być udzielane co do zasady jako element projektu. Wsparcie tego rodzaju musi być niezbędne do zrealizowania całości zaplanowanej interwencji (projektu).

    Zaplanowany nabór przewiduje, że premiowane będą formy wsparcia inne niż stacjonarne tj.: poradnie, oddziały dzienne, zespoły leczenia środowiskowego, centra zdrowia psychicznego dla dorosłych. Formy całodobowe nie będą realizowane w ramach naboru.

    Działania zaplanowane w projekcie będą wynikać z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę diagnozy, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia.

    Ważnym jest, żeby stworzyć warunki pomocy blisko miejsca zamieszkania oraz dostosowane do potrzeb zdrowotnych pacjenta i ukierunkowane na pacjenta zgodnie z jego indywidualną sytuacją i potrzebami.

    Nabór, poprzez możliwe do realizacji formy działań, wpisuje się w Wojewódzki Plan Transformacji Województwa Lubelskiego na lata 2022-2026 w zakresie środowiskowej opieki psychiatrycznej i Centrów Zdrowia Psychicznego - Działanie 3.5. Opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień, w szczególności w następujące rekomendacje:

    1. Tworzenie ośrodków oferujących kompleksowe świadczenia z zakresu psychiatrii (Centra Zdrowia Psychicznego), jako nowych wieloprofilowych jednostek organizacyjnych,
    2. Zwiększenie dostępności do świadczeń dziennej opieki psychiatrycznej poprzez zwiększenie liczby oddziałów realizujących te świadczenia,
    3. Utworzenie poradni sprofilowanych, w szczególności poradni psychogeriatrycznych, mając na względzie demografię województwa,
    4. Zwiększenie dostępności do świadczeń realizowanych w ramach zespołu leczenia środowiskowego w południowej części województwa.

    Wszystkie zaplanowane w projektach działania muszą być zgodne z reformą psychiatrii i komplementarne do działań realizowanych na poziomie krajowym, co wynika z kryterium dostępu specyficznego nr 6: Projekt zakłada właściwy zakres wsparcia, tj.: projekt dotyczący opieki nad dorosłymi osobami z zaburzeniami i chorobami psychicznymi zakłada rozwój zdeinstytucjonalizowych form opieki nad pacjentem oraz przyczynia się do systemowego wdrażania reformy psychiatrii w kierunku modelu psychiatrii środowiskowej i wspiera działania o charakterze komplementarnym do wsparcia na poziomie krajowym. Wsparcie w ramach projektu może mieć charakter związany wyłącznie z formami zdeinstytucjonalizowanymi w zakresie świadczenia usług zdrowotnych oraz powinno przyczyniać się do wdrażania reformy psychiatrii.

    Jednak należy pamiętać, że wsparcie nie będzie dotyczyć form całodobowych.

    Zgodnie z zapisami Załącznika nr 8 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie z EFS+ nie może zastępować finansowania zagwarantowanego z Narodowego Funduszu Zdrowia, a działania projektowe muszą być prowadzone uzupełniająco do świadczeń finansowanych z NFZ. Określono tam również katalog możliwego do realizacji zakresu wsparcia.

    Data zadania pytania: 24.01.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.01.2025

Finanse

Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

02.12.2024

koniec

31.01.2025

Wyniki

27.05.2025

Instytucja ogłaszająca nabór