Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
9.5 Ochrona środowiska pracy
Wyniki
EFS+
FELU.09.05-IZ.00-001/25

9.5 Ochrona środowiska pracy FELU.09.05-IZ.00-001/25

06.03.2025

Zestawienie złożonych wniosków

W odpowiedzi na nabór nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 w okresie od 30.01.2025 r. do 05.03.2025 r. wpłynęło 19 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS.

W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został anulowany.

23.05.2025

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 Działanie 9.5 Ochrona środowiska pracy (typ projektu 3) Priorytet IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 23 maja 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXXVII/2267/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25, Działania 9.5 Ochrona środowiska pracy (typ projektu 3) Priorytet IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.

27.06.2025

Lista projektów wybranych do finansowania

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 Działania 9.5 Ochrona środowiska pracy (typ projektu 3) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 27 czerwca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CXXXIX/2602/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00- 001/25, Działania 9.5 Ochrona środowiska pracy (typ projektu 3), Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.

16.07.2025

Wynik ponownej oceny formalno-merytorycznej projektu

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyniku ponownej oceny formalno-merytorycznej projektu nr FELU.09.05-IZ.00-0017/25 pn. „Zdrowy pracownik - wsparcie profilaktyki zdrowotnej, ergonomia stanowiska pracy” złożonego w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 Działania 9.5 Ochrona środowiska pracy (typ projektu 3) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 15 lipca 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CXLV/2725/2025 w sprawie zatwierdzenia wyniku ponownej oceny projektu nr FELU.09.05-IZ.00-0017/25 pn. „Zdrowy pracownik - wsparcie profilaktyki zdrowotnej, ergonomia stanowiska pracy” na etapie oceny formalno-merytorycznej, złożonego w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 Działania 9.5 Ochrona środowiska pracy (typ projektu 3) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Instytucje ochrony zdrowia
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Przedsiębiorstwa
  • Służby publiczne

Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie są:

  1. jednostki samorządu terytorialnego,
  1. jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego (w tym posiadające osobowość prawną, związki, porozumienia i stowarzyszenia JST),
  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w szczególności organizacje pozarządowe, organizacje non-profit,
  1. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych,
  1. pracodawcy.

NA CO

  • Działania na rzecz zdrowego i dostosowanego środowiska pracy uwzględniające zagrożenia dla zdrowia i obejmujące m.in. promocję aktywności fizycznej
  • Wsparcie na rzecz dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy oraz na rzecz przepływów na rynku pracy
  • Wsparcie na rzecz przystosowywania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian

W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 9.5, tj.: Typ projektu 3. Eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy w tym programy przekwalifikowania pracowników pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie, działania zapewniające zdrowe i dobrze przystosowane środowisko pracy, niwelujące zagrożenia dla zdrowia wynikające ze środowiska pracy, profilaktyka chorób wynikających ze środowiska pracy.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.

Jak składać wniosek?

Online

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,

Punkt Kontaktowy,

ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,

pokój nr 1

tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337

e-mail: efs@lubelskie.pl

Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:

  • Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
  • Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);

– Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;

  • Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 Działania 9.5 Ochrona środowiska pracy (typ projektu 3) Priorytetu IX Zaspokajanie potrzeb rynku pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 grupę docelową stanowią:

    1. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby pracujące, pracodawcy, pracownicy kwalifikujący się do programów profilaktycznych chorób związanych z miejscem pracy.
    2. pracodawcy posiadający siedzibę (filię, delegaturę, oddział bądź inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego oraz ich pracownicy, pracujący na terenie województwa lubelskiego.
    3. wyłącznie pracownicy i zatrudniający ich pracodawcy.

    Ponieważ regulamin nie zawiera definicji pracownika należy ją rozumieć w kontekście zapisów Kodeksu pracy (art. 2 KP), pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Wobec powyższego wsparciem w ramach projektu nie mogą zostać objęci pracownicy zatrudnieni na umowach cywilnoprawnych.

    Data zadania pytania: 12.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2025
  • Zgodnie z zapisami kryterium specyficznego nr 8 projekt powinien uwzględniać działania z zakresu profilaktyki chorób związanych z miejscem pracy lub wsparcie pracowników w powrotach do pracy po długotrwałych zwolnieniach lekarskich lub działania z zakresu zapobiegania długotrwałej niezdolności do pracy. Oznacza to, że wystarczy zrealizować jeden z wymienionych warunków.

    Data zadania pytania: 12.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2025
  • Zgodnie z definicją kryterium: Projekt nakierowany jest na wsparcie pracowników z chorobami przewlekłymi, w zakresie wydłużania aktywności zawodowej i pozostawania na rynku pracy. W ramach kryterium nie jest wymagany limit procentowy. Należy zapewnić w kryteriach rekrutacji potwierdzenie statusu osoby z chorobami przewlekłymi. Dodatkowo Komisja Chorób Przewlekłych przy Światowej Organizacji Zdrowia definiuje chorobę przewlekłą jako „wszelkie zaburzenia lub odchylenia od normy, które mają jedną lub więcej z następujących cech charakterystycznych: są trwałe, pozostawiają po sobie inwalidztwo, spowodowane są nieodwracalnymi zmianami patologicznymi, wymagają specjalnego postępowania rehabilitacyjnego albo według wszelkich oczekiwań wymagać będą długiego okresu nadzoru, obserwacji czy opieki”. Jednocześnie zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w ramach projektu EFS+ wsparcie udzielane jest uczestnikom projektu lub podmiotom określonym we wniosku o dofinansowanie projektu, spełniającym następujące warunki kwalifikowalności uczestników projektu:

    a) spełnienie przez nich kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem, w szczególności zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, albo oświadczeniem uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie, jeżeli kryterium kwalifikowalności nie może zostać potwierdzone dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, z zastrzeżeniem rozdziału 4, pkt 3-5 Wytycznych kwalifikowalności, oraz

    b) uzyskanie danych o uczestniku projektu, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia EFS+, tj. m.in. płeć, status na rynku pracy, wiek, wykształcenie lub danych uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie potrzebnych do monitorowania wskaźników kluczowych [1] oraz przeprowadzenia ewaluacji, oraz zobowiązanie uczestnika projektu do przekazania informacji na temat jego sytuacji po opuszczeniu projektu.

    Data zadania pytania: 12.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2025
  • Zgodnie z typem projektu możliwym do realizacji w ramach niniejszego naboru jest Typ projektu 3. Eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy w tym programy przekwalifikowania pracowników pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie, działania zapewniające zdrowe i dobrze przystosowane środowisko pracy, niwelujące zagrożenia dla zdrowia wynikające ze środowiska pracy, profilaktyka chorób wynikających ze środowiska pracy. Dodatkowo zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 9.5 w ramach SZOP: Działania ukierunkowane na eliminowanie czynników ryzyka dla zdrowia występujących w miejscu pracy dostosowane są do potrzeb konkretnego pracodawcy i jego pracowników w szczególności realizowane są na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy i nie podlegają wymogom określonym dla RPZ w wytycznych. Mogą one w szczególności obejmować działania służące przekwalifikowaniu osób narażonych na czynniki ryzyka dla zdrowia w miejscu pracy, czyli nabycie kompetencji, umiejętności lub kwalifikacji, umożliwiających kontynuowanie pracy na zmodernizowanym stanowisku lub rozpoczęcie pracy na innym stanowisku, które nie stanowi obciążenia dla zdrowia danego pracownika. Ponadto zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 10: Wszelkie działania zaplanowane w projekcie muszą wynikać z przeprowadzonej analizy problemów i potrzeb pracodawców wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu i ich pracowników. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane/informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy. Wnioskodawca powinien zawrzeć również analizę potrzeb wynikającą z aktualnych danych statystycznych, w tym danych demograficznych, epidemiologicznych, danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Inspekcji Pracy nt. wypadków przy pracy. Powyższe, powinno wynikać z mapy potrzeb zdrowotnych lub w przypadku braku danych dostępnych na poziomie szczegółowości określonym przez specyfikę projektu – z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Inspekcji Pracy, lub zakładów pracy. Jednocześnie należy mieć na uwadze kryterium specyficzne dostępu nr 15: Wnioskodawca zapewnia brak podwójnego finansowania wsparcia w ramach projektu na poziomie regionalnym oraz nr 14: We wniosku o dofinansowanie zostały przewidziane dodatkowe pakiety badań profilaktycznych nakierowanych na choroby związane z miejscem pracy, wykraczających poza minimalny zakres badań wstępnych i okresowych do celów wynikających z Kodeksu Pracy dla wszystkich pracowników objętych wsparciem w projekcie.

    Wobec powyższego przewidziane w pytaniu działania musza spełniać m.in. wskazane powyżej założenia. Co do zasady istnieje zatem możliwość realizacji wskazanych w pytaniu działań. Należy mieć na uwadze, że ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 12.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 19.02.2025
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25, grupę docelową projektu stanowią m.in.: osoby pracujące, pracodawcy oraz pracownicy kwalifikujący się do programów profilaktycznych chorób związanych z miejscem pracy (pkt 3.3 Regulaminu).

    Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 (str. 7) określa „osobę pracującą” jako osobę w wieku od 15-89 lat, wykonującą pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie, a także osobę, która chwilowo nie pracuje (np. z powodu choroby, urlopu, sporu pracowniczego czy kształcenia się/szkolenia). W punkcie 3.3 wskazano, że wsparciem mogą zostać objęte osoby dorosłe-pracownicy kwalifikujący się do programów profilaktycznych chorób związanych z miejscem pracy.

    W związku z tym projekt może obejmować wsparciem także osoby, które aktualnie pracują, pod warunkiem, że kwalifikują się do programów profilaktycznych chorób związanych z miejscem pracy. Nie jest wymagane, aby uczestnicy projektu byli wyłącznie osobami, które w trakcie rekrutacji do projektu nie wykonują chwilowo pracy z wyżej wymienionych przyczyn.

    Data zadania pytania: 14.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.02.2025
  • Odpowiedź z dnia 28.02.2025 r.:

    Zgodnie z definicją pracownika w kontekście naboru FELU.09.05-IZ.00-001/25 przyjętą w kryteriach specyficznych, pracownikiem jest personel w rozumieniu art. 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, przez, który należy rozumieć: a) pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; b) osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła ta osoba z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje ona pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy; c) właściciela, pełniącego funkcje kierownicze; d) wspólnika, w tym partnera prowadzącego regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiącego z niego korzyści finansowe.

    Odpowiedź z dnia 20.02.2025 r.:

    W ramach regulaminu naboru FELU.09.05-IZ.00-001/25 definicję pracownika i pracodawcy należy rozumieć w kontekście zapisów Kodeksu Pracy, które przedstawiają się następująco:

    • Pracownik – zgodnie z art. 2 Kodeksu pracy to osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
    • Pracodawca – zgodnie z art. 3 Kodeksu pracy to jednostka organizacyjna, choćby nieposiadająca osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.
    Data zadania pytania: 14.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.02.2025
  • Zgodnie z zapisami regulaminu naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 wskaźnik Liczba pracodawców objętych wsparciem dotyczącym poprawy środowiska pracy, nie jest obligatoryjny, o ile nie jest adekwatny do założonych celów projektów. Jeżeli z przeprowadzonej diagnozy wynika, że nie istnieje potrzeba adaptacji środowiska pracy, wówczas nie ma obowiązku wskazywania tego wskaźnika w projekcie.

    Data zadania pytania: 14.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 21.02.2025
  • Zakup sprzętu do ćwiczeń rehabilitacyjnych oraz sprzętu do analizy składu ciała, który jest dostępny dla pracowników w miejscu pracy, może być uznany za wsparcie w zakresie adaptacji środowiska pracy, pod warunkiem, że jest to uzasadnione potrzebami pracowników oraz wpisuje się w cele projektu.

    Data zadania pytania: 14.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 21.02.2025
  • Wsparcie krótkoterminowe o niskiej intensywności odnosi się do działań, które są ograniczone czasowo i nie mają charakteru długotrwałego wsparcia. Jeśli planowany pakiet wsparcia profilaktycznego obejmuje kompleksowe działania edukacyjne, szczepienia, rehabilitację oraz dietetykę, to nie powinien być traktowany jako wsparcie krótkoterminowe o niskiej intensywności, lecz jako wsparcie długofalowe. Wnioskodawca powinien dokładnie określić jakie elementy pakietu oraz w jakim przedziale czasowym będą rewaluowane, aby właściwie zakwalifikować je do odpowiedniego wskaźnika. Kluczowe jest, aby wszystkie działania były odpowiednio udokumentowane i uzasadnione w kontekście diagnozy potrzeb.

    Data zadania pytania: 14.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 21.02.2025
  • Zgodnie z definicją wskaźnika, pracownicy zagrożeni utratą pracy z przyczyn dotyczących środowiska pracy nie są wliczani do wskaźnika Liczba osób, które dzięki wsparciu w obszarze zdrowia podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie.

    Data zadania pytania: 14.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 21.02.2025
  • Tak, osoby, które uzyskają kompetencje po opuszczeniu programu, również wliczają się do wskaźnika "Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu", o ile spełniają warunki określone w definicji. Nabycie kompetencji powinno być potwierdzone dokumentem, który jasno określa efekty uczenia się. Wpis do rejestru instytucji szkoleniowych nie jest obligatoryjny.

    Data zadania pytania: 14.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 21.02.2025
  • Zgodnie z definicją wskaźnika „Liczba osób, które dzięki wsparciu w obszarze zdrowia podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie”, „osoby, które podjęły pracę – liczone są w odniesieniu do osób bezrobotnych i biernych zawodowo, natomiast w przypadku osób kontynuujących zatrudnienie – w odniesieniu do pracujących zagrożonych utratą pracy z przyczyn dotyczących stanu zdrowia”. Zgodnie z zapisami regulaminu naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 punkt 3.5 Wymagania w zakresie wskaźników projektu, wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźników adekwatnych do rodzaju zaplanowanego wsparcia.

    W zawiązku z powyższym, w przypadku, gdy pracodawca nie posiada pracowników zagrożonych utratą zatrudnienia z przyczyn zdrowotnych przedmiotowy wskaźnik nie jest obligatoryjny, o ile nie jest adekwatny do założonych celów projektów.

    Data zadania pytania: 21.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2025
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FELU.09.05-IZ.00-001/25 4.1 Wkład własny „4. Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne. O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny/prywatny) decyduje status prawny podmiotu wnoszącego wkład, tj. beneficjenta/partnera/strony trzeciej lub uczestnika. Wkład własny może pochodzić m.in. z budżetu JST, Funduszu Pracy, środków prywatnych, środków PFRON”.

    Ponadto zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 możliwe jest wniesienie do projektu wkładu wynikającego z dodatków lub wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią na rzecz uczestników projektu. Dodatki i wynagrodzenia wypłacone uczestnikom projektu przez stronę trzecią muszą zostać poniesione zgodnie z przepisami prawa krajowego, z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy o rachunkowości, a ich wartość nie przekracza kosztów poniesionych przez stronę trzecią (wysokość wkładu musi wynikać z dokumentacji księgowej podmiotu wypłacającego, co może podlegać kontroli, i odnosić się wyłącznie do okresu, w którym uczestnik projektu uczestniczy we wsparciu).

    W opinii Instytucji Organizującej Nabór wkład własny może być wniesiony w postaci wynagrodzeń pracowników za udział w szkoleniach.

    Data zadania pytania: 26.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.02.2025
  • Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 4 Wnioskodawca założył dopuszczalne sposoby realizacji projektu: „We wniosku o dofinansowanie projektu w przypadku zastosowania wariantu drugiego należy wskazać nazwę oraz numer NIP konkretnych pracodawców, których Wnioskodawca obejmie wsparciem.

    W przypadku realizacji drugiego wariantu Wnioskodawca może być jednocześnie odbiorcą wsparcia. Niezależnie od powyższego Wnioskodawca może występować jako partner w innych projektach. Każdy pracodawca może zostać objęty wsparciem tylko w jednym projekcie. W przypadku, gdy pracodawca został wskazany do objęcia wsparciem w więcej niż jednym wniosku, w związku z niespełnieniem kryterium specyficznego dostępu, Instytucja Organizująca Nabór negatywnie ocenia na etapie oceny formalno-merytorycznej wszystkie złożone w odpowiedzi na dany nabór wnioski zakładające udział danego pracodawcy we wsparciu. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie Listy wniosków o dofinansowanie, które zostały przekazane Komisji Oceny Projektów (KOP), zapisów we wnioskach o dofinansowanie projektów (w tym wykazu pracodawców sporządzonego przez Instytucję Ogłaszającą Nabór, na podstawie złożonych wniosków o dofinansowanie projektów). Lista wniosków przekazana do KOP nie uwzględnia wniosków wycofanych w trakcie trwania naboru”.

    W związku z powyższym Instytucja Organizująca Nabór nie widzi przeciwwskazań do tego, aby wsparciem został objęty pracodawca, którego skład organu zarządczego jest tożsamy ze składem fundacji (partnera projektu). Należy mieć jednak na względzie, że w sytuacji, gdy osoby wskazane w pytaniu spełniają definicję grupy docelowej i założono dla nich wsparcie w projekcie, wnioskodawca zapewnia, że wsparcie w ramach projektu nie przewiduje działań o takim samym charakterze adresowanym do tych samych osób.

    Data zadania pytania: 03.03.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.03.2025
  • W ramach naboru FELU.09.05-IZ.00-001/25. finansowanie musi być zgodne z celami i założeniami określonymi w typie projektu 3 oraz w kryteriach specyficznych dostępu obowiązujących dla niniejszego naboru. Planowane działania powinny koncentrować się na eliminowaniu zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy oraz na zapewnieniu zdrowego i przystosowanego środowiska pracy.
    Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 14 Projekt przewiduje realizację dodatkowych pakietów badań profilaktycznych nakierowanych na choroby związane z miejscem pracy. Tym samym możliwe jest finansowanie pakietów badań profilaktycznych, o ile zgodnie z definicją przedmiotowego kryterium, pakiety nakierowane są na choroby związane z miejscem pracy i wykraczają poza minimalny zakres badań wstępnych i okresowych wynikających z Kodeksu Pracy i przewidziane są dla wszystkich pracowników objętych wsparciem.
    Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 11 Projekt zakłada działania mające na celu wsparcie wiedzy i działania prewencyjne. Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej w zakresie możliwości finansowania zajęć aktywności fizycznej, Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) nie powinien finansować zajęć aktywności fizycznej pracownika, takiej jak grupowa aktywność sportowa, karnety na basen. Możliwe jest promowanie zdrowia przez EFS+ poprzez finansowanie kampanii informacyjnych i szkoleń na temat zdrowych nawyków skierowanych do pracowników w określonych miejscach pracy. Takie kampanie uświadamiające i szkolenia mogłyby zachęcić pracowników do podejmowania aktywności fizycznej, ale nie poprzez finansowanie takich działań z EFS+.

    Data zadania pytania: 28.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.03.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 13 obowiązującym dla naboru FELU.09.05-IZ.00-001/25 wszystkie działania szkoleniowe planowane w ramach projektu muszą kończyć się uzyskaniem dokumentu potwierdzającego kompetencje lub kwalifikacje uczestników, o ile projekt przewiduje takie formy wsparcia. W przypadku, gdy projekt zakłada wsparcie prowadzące do nabycia kwalifikacji lub kompetencji (np. kursy lub szkolenia przekwalifikowujące pracownika na inne stanowisko), uzyskanie tych kwalifikacji lub kompetencji powinno być zgodne z załącznikiem nr 2 do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2021-2027. Należy mieć na względzie, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 11 projekt zakłada działania mające na celu wsparcie wiedzy i działania prewencyjne, z jego obligatoryjnymi elementami są działania dla pracowników w zakresie poszerzania wiedzy na temat zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy oraz działania prewencyjne lub naprawcze w zakresie czynników szkodliwych lub uciążliwych występujących w miejscu pracy. W opinii ION warsztaty dotyczące ergonomii pracy czy przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu mogą być realizowane jako działania edukacyjne wspierające m.in. profilaktykę zdrowotną i dobrostan pracowników.

    Data zadania pytania: 26.02.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 04.03.2025

Finanse

Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

30.01.2025

koniec

05.03.2025

Wyniki

27.06.2025

Instytucja ogłaszająca nabór