
3.8 GOZ w przedsiębiorstwach
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Przedsiębiorstwa
mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją w rozdziale 2 Regulaminu);
duże przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją w rozdziale 2 Regulaminu)
NA CO
- Promowanie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu jako surowców
- Wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu jako surowców spełniających kryteria efektywności
- Wsparcie ekologicznych procesów produkcyjnych oraz efektywnego wykorzystywania zasobów w MŚP
1. Projekty mające na celu zminimalizowanie zużycia surowców, ilości wytwarzanych odpadów produkcyjnych, emisji zanieczyszczeń i strat energii służące osiągnięciu założeń GOZ.
2. Projekty polegające na zamykaniu obiegu odpadów organicznych, w tym przetwarzanie/ wykorzystanie odpadów organicznych np. biomasa i bioprodukty.
Jak się ubiegać
Jak składać wniosek?
Wypełnienie i złożenie wniosku oraz załączników odbywa się za pomocą generatora wniosków WOD2021.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
W audycie GOZ audytor opisuje alternatywne scenariusze i na jego podstawie wnioskodawca wypełnia zakładkę „Scenariusze alternatywne” części opisowej Biznes Planu. Alternatywne inwestycje lub ich brak muszą więc zatem wynikać z audytu GOZ.
W Biznes Planie (część opisowa) w zakresie wskazanych przez audytora scenariuszy alternatywnych Wnioskodawca określa zgodnie z tabelą, czy w przypadku braku pomocy inwestycja zostałaby zrealizowana wraz z uzasadnieniem. W związku z powyższym nie wystarcza sama deklaracja (TAK/NIE), ale wymagane jest również uzasadnienie wybranej odpowiedzi.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Regulamin naboru projektów w rozdz. 4.5 „Kluczowe limity, ograniczenia i preferencje” wskazuje na jakiego rodzaju działania wsparcie nie może być udzielone.
Wobec czego należy przeanalizować czy planowana inwestycja wpisuje się w założenia GOZ określone w Regulaminie wyboru projektów i tym samym nie jest wykluczona z możliwości aplikowania o wsparcie.
Jednocześnie informujemy, że aplikować o wsparcie mogą przedsiębiorstwa z sektora MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Maksymalna intensywność pomocy (% dofinansowania) dla wydatków kwalifikowalnych (również w odniesieniu do pomocy de minimis) wynosi 65% dla średnich przedsiębiorstw.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Potwierdzamy, regulamin nie wskazuje na limit w ramach tej kategorii kosztowej.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Wnioskodawca nie ma obowiązku opłacania do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie faktury za sporządzenie audytu GOZ, który jest sporządzany w ramach kategorii kosztów prac przygotowawczych
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
W przypadku wydatków o wartości przekraczającej 50 000,00 zł netto Wnioskodawca zobowiązany jest do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, a także do działania w sposób przejrzysty i proporcjonalny – zgodnie z procedurami określonymi w Podrozdziale 3.2 Zasada konkurencyjności Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, z zastrzeżeniem wyłączeń, o których mowa w sekcji 3.2.1 (Podrozdział 3.2) ww. Wytycznych.
W sytuacji, gdy koszt audytu nie przekracza 50 000,00 zł netto, a w ramach Działania 3.8 Wnioskodawca zwolniony jest ze stosowania zasady konkurencyjności. W takim przypadku LAWP w Lublinie nie wymaga udokumentowania procedury wyboru wykonawcy audytu.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Konieczność przedłożenia zaświadczenia, opinii lub innego równoważnego dokumentu potwierdzającego zgodność projektu z „Plan gospodarki odpadami dla województwa lubelskiego 2028” dotyczy każdego wnioskodawcy, który planuje złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach naboru do Działania 3.8. W zakresie wzoru i terminu rozpatrzenia sprawy informację prześlemy niezwłocznie po uzyskaniu odpowiedzi od Departamentu Środowiska i Zasobów Naturalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego (UMWL).
Na podstawie informacji otrzymanych przez Departament Środowiska i Zasobów Naturalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego (UMWL) uprzejmie informujemy, iż nie ma wzoru takiego wniosku. Należy zaznaczyć, że wniosek powinien zawierać precyzyjny opis projektu, na podstawie którego możliwa będzie weryfikacja zgodności planowanego do realizacji projektu z „Planem gospodarki odpadami dla województwa lubelskiego 2028”.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Maksymalna intensywność pomocy (% dofinansowania) dla wydatków kwalifikowalnych (również w odniesieniu do pomocy de minimis) wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych dla mikro i małych przedsiębiorstw, 65% dla średnich przedsiębiorstw oraz 55% dla dużych przedsiębiorstw.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Wnioskodawca powinien wystąpić z wnioskiem zawierającym informacje odnośnie projektu do Departamentu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego (UMWL) w Lublinie, właściwego w zakresie gospodarki odpadami z prośba o weryfikację zgodności planowanego do realizacji projektu z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubelskiego 2028. W przytoczonym przez Pana kryterium chodzi o dokument, wydany przez UMWL w odpowiedzi na złożony przez przedsiębiorcę wniosek i może on przybrać formę zaświadczenia, opinii lub innego równoważnego dokumentu, który należy przedłożyć wraz z wnioskiem o dofinansowanie.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania projekty muszą być realizowane na terenie województwa lubelskiego. Przez pojęcie lokalizacji projektu należy rozumieć miejsce lub miejsca na obszarze województwa lubelskiego, bezpośrednio związane z jego realizacją. Wnioskodawca musi prowadzić działalność gospodarczą w miejscu wskazanym jako lokalizacja projektu w okresie co najmniej roku (licząc wstecz od dnia przeprowadzenia audytu GOZ)- rozdział 4.6 Regulaminu.
Wobec powyższego w przypadku przeniesienia tej samej działalności gospodarczej z innego województwa do województwa lubelskiego (w okresie ostatnich 12 miesięcy) okres działalności w poprzednim województwie nie będzie zaliczony jako czas jej prowadzenia w województwie lubelskim i tym samym wniosek nie będzie mógł uzyskać dofinasowania.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w rodz. 4.1 podmiotami uprawnionymi do uzyskania wsparcia są m.in. duże przedsiębiorstwa, bez względu na ich kategorię. Wsparcie dużych przedsiębiorstw jest jednakże ograniczone przepisami art. 5 ust.2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności (Dz. Urz. UE L 231/60 z 30.06.2021 r., z późn. zm.)- dalej jako Rozporządzenie EFRR.
Oznacza to, że wsparcie na inwestycje produkcyjne w przedsiębiorstwach innych niż MŚP jest możliwe, jeżeli projekt spełnia warunki określone w art. 5 ust. 2 Rozporządzenia EFRR. Inwestycja produkcyjna rozumiana jest jako inwestycja w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne przedsiębiorstwa dokonana w celu produkcji towarów i usług przyczyniające się w ten sposób do akumulacji brutto i zatrudnienia.
W przypadku, jeżeli projekt będzie dotyczył inwestycji produkcyjnej, może ona uzyskać wsparcie, o ile spełni warunki określone w przywołanym artykule 5 ust. 2 Rozporządzenia EFRR, tj:
a) jeżeli obejmują one współpracę z MŚP w zakresie działań badawczych i innowacyjnych wspieranych na podstawie art. 3 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) ppkt (i);
b) jeżeli służą one głównie wspieraniu działań na rzecz efektywności energetycznej i energii odnawialnej na podstawie art. 3 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) ppkt (i) oraz (ii);
c) jeżeli są one dokonywane w małe spółki o średniej kapitalizacji i spółki o średniej kapitalizacji zdefiniowane w art. 2 pkt 6 i 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 31 za pośrednictwem instrumentów finansowych; lub
d) jeżeli są one dokonywane w małe spółki o średniej kapitalizacji z przeznaczeniem na działania badawcze i innowacyjne wspierane na podstawie art. 3 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) ppkt (i);
e) jeżeli przyczyniają się one do osiągnięcia celu szczegółowego w ramach CP 1, określonego w art. 3 ust. 1 lit. a) pkt (vi), lub celu szczegółowego w ramach CP 2, określonego w art.3 ust. 1 lit. b) pkt (ix), w regionach słabiej rozwiniętych i regionach w okresie przejściowym, a także w bardziej rozwiniętych regionach w państwach członkowskich, których średni PKB na mieszkańca jest poniżej średniej unijnej dla UE-27 mierzonej według standardów siły nabywczej i obliczonej na podstawie danych liczbowych dla Unii za lata 2015-2017, skupiając się jednak nadal na MŚP.
Lit. e) stosuje się do programów Interreg, w przypadku gdy na zasięg geograficzny programu w Unii składają się wyłącznie regiony kategorii określonych w tej literze.
Każde duże przedsiębiorstwo zobligowane jest do wypełnienia arkusza „Duże przedsiębiorstwa” w załączniku Biznes Plan cześć opisowa. Arkusz zawiera pytania, na które wnioskodawca jest zobligowany udzielić odpowiedzi. Szczegółowe wyjaśnienia zawarte we wskazanym arkuszu stanowią podstawę do oceny czy projekt kwalifikuje się do wsparcia.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów podstawą prawną udzielanej pomocy w ramach Działania 3.8 GOZ w przedsiębiorstwach jest wyłącznie:
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
Art. 47 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Zgodnie z art. 47 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014, jeżeli wsparcie jest udzielane na podstawie tego artykułu, a inwestycja polega na instalacji dodatkowych elementów w istniejącym zakładzie, dla którego nie istnieje mniej ekologiczna inwestycja równoważna, lub gdy beneficjent może wykazać, że bez pomocy inwestycja nie zostałaby zrealizowana, całkowite koszty inwestycji mogą być uznane za kwalifikowalne. W takim przypadku dopuszczalne jest, że scenariusze alternatywne dla danej inwestycji nie istnieją i tym samym, nie są wykazywane w audycie GOZ.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Zgodnie z dokumentacją dotyczącą Działania 3.8 "GOZ w przedsiębiorstwach", z naboru wykluczone są przedsiębiorstwa prowadzące działalność sklasyfikowaną w sekcji E (PKD 2007), w tym w dziale 38, obejmującym działalność związaną ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów oraz odzyskiem surowców. Dokumentacja konkursowa precyzuje, że wsparcie jest skierowane do przedsiębiorstw, których główna działalność nie obejmuje przetwarzania odpadów, co ma na celu promowanie wdrażania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym w sektorach pierwotnie niezaangażowanych w takie procesy.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Zgodnie z art. 47 ust. 2 lit. b) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, dokładny zapis brzmi: „b) inwestycje w zapobieganie wytwarzaniu odpadów i ograniczenie ich wytwarzania, przygotowanie do ponownego użycia, dekontaminację i recykling odpadów wytwarzanych przez beneficjenta lub inwestycje w przygotowanie do ponownego użycia, dekontaminację i recykling odpadów wytwarzanych przez osoby trzecie, które to odpady w przeciwnym razie zostałyby niewykorzystane, unieszkodliwione lub przetworzone zgodnie ze sposobem przetwarzania, który znajduje się niżej w kolejności priorytetów hierarchii postępowania z odpadami, o której mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2008/98/WE, lub w mniej zasobooszczędny sposób, lub prowadziłby do niższej jakości produktu recyklingu;
W ramach Działania 3.8 GOZ w przedsiębiorstwach wsparcie jest świadomie ukierunkowane na projekty mające na celu minimalizację zużycia surowców, redukcję odpadów produkcyjnych wśród przedsiębiorstw, które w małym stopniu stosowały rozwiązania GOZ lub wcale ich nie stosowały. Zgodnie z „Załącznikiem nr 8 do Regulaminu wyboru projektów – Kryteria wyboru projektów” w ramach kryterium formalnego specyficznego: „Zakres projektu dotyczy działalności gospodarczej innej niż gospodarowanie odpadami.” wskazano wprost warunki, które projekt obligatoryjnie musi spełnić. Zgodnie z definicją ww. kryterium „(…) audyt GOZ oraz projekt nie dotyczą działalności gospodarczej w zakresie gospodarowania odpadami. Przez działalność gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami, należy rozumieć (zgodnie z PKD 2007):
- działalność w zakresie gospodarki odpadami, objętej sekcją E: Dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją; (…)
Ponadto kryterium uznaje się za niespełnione, jeżeli projekt ma na celu wdrożenie rozwiązań służących gospodarowaniu odpadami podmiotów trzecich, a nie odpadami powstającymi w działalności gospodarczej prowadzonej przez wnioskodawcę (innej niż gospodarowanie odpadami).”
W związku z powyższym, przedsiębiorstwo, którego działalność objęta jest sekcją E (polega na skupowaniu odpadów od innych przedsiębiorstw i ich przetwarzaniu na nowe produkty lub komponenty),, nie kwalifikuje się do udziału w tym naborze. Wykluczenie to ma na celu skierowanie wsparcia do przedsiębiorstw z innych sektorów, które będą mogły wdrożyć zasady GOZ w swoich procesach produkcyjnych, a nie do firm, które działają już w tym sektorze.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
W przypadku projektów powyżej 200 tys. EUR koszty pośrednie mogą stanowić koszty kwalifikowalny. Koszty pośrednie należy wykazywać jako odrębne zadanie.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Kryterium: „Potencjał rynkowy inwestycji” zdefiniowane jest poprzez zestaw pytań pomocniczych. Kryterium uznaje się za spełnione, jeżeli odpowiedź na wszystkie pytania cząstkowe będzie pozytywna (wartość logiczna „TAK” lub „NIE DOTYCZY” - w przypadku pytania pomocniczego (cząstkowego) nr 1).
Pytanie nr 1 brzmi następująco:
1. Czy pomoc nie jest przeznaczona na technologię stanowiącą ustaloną, dochodową praktykę handlową w całej Unii? (dotyczy pomocy udzielanej na podstawie art. 47 Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014)?
Wobec powyższego, w przypadku wskazanej w pytaniu inwestycji zakładającej ograniczenie wytwarzania odpadów, należy rozpatrzyć dwie możliwości jej realizacji.
W pierwszym przypadku, jeżeli inwestycja będzie finansowana pomocą publiczną na podstawie art. 47 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187/1 z 26.06.2014 r., z późn. zm.), projekt obligatoryjnie musi spełnić kryterium w zakresie ww. pytania cząstkowego.
Zgodnie z definicją kryterium: „(…) w zakresie ww. pytania pomocniczego uznaje się za spełnione, jeżeli projekt nie dotyczy działań, które są już szeroko rozpowszechnione w Unii Europejskiej i które okazały się opłacalne. (…)”. Wobec czego zaplanowana inwestycja, zakładająca ograniczenie wytwarzania odpadów, nie może być szeroko rozpowszechniona i opłacalna. Biorąc pod uwagę, że projekt finansowany będzie na podstawie dotacji, wnioskodawca musi podjąć wysiłek zaprojektowania inwestycji, która wykracza poza znane i stosowane rozwiązania. Wszelkie znane i opłacalne rozwiązania można wdrażać przy pomocy pożyczek inwestycyjnych, ponieważ takie inwestycje są bezpieczne pod względem finansowym i opłacalne.
Druga część definicji kryterium jako metody znanej i od lat stosowanej wskazuje się przykład dotyczący recyklingu: „(…) Jako przykład technologii szeroko rozpowszechnionych w UE i opłacalnych Komisja Europejska podaje recykling papieru, szkła oraz metali. (…)”. Fragment ten dotyczy wskazania jedynie przykładu, co możemy rozumieć przez technologie znane i opłacalne. Jednocześnie należy zauważyć, że znany i opłacalny nie musi być tylko recykling odpadu, bowiem mogą istnieć inne technologie znane i opłacalne, zakładające ograniczenie wytwarzania odpadów i taka technologia również nie może uzyskać wówczas wsparcia.
W dalszej części definicji kryterium wskazano: „(…) z technologicznego punktu widzenia inwestycja powinna prowadzić do wyższej zdolności do recyklingu lub wyższej jakości materiałów z recyklingu w porównaniu z normalną praktyką.”
Powyższy zapis ma funkcję doprecyzowania, że recykling jest inwestycją dopuszczalną pod warunkiem, że zastosowane rozwiązanie wykracza poza to co znane i stosowane, wówczas wnioskodawca musi wykazać, że zaplanowane rozwiązanie cechuje się wyższą zdolnością do recyklingu lub wyższą jakością materiałów z recyklingu w porównaniu z normalną praktyką. Nie należy tej części zdania interpretować w oderwaniu od całości zapisów.
W drugim przypadku, jaki należy rozpatrzyć, to dofinansowanie zaplanowanej inwestycji w ramach pomocy de mimis. W przypadku, jeżeli cały projekt będzie finansowany na podstawie Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023 r.), wówczas pytanie: „Czy pomoc nie jest przeznaczona na technologię stanowiącą ustaloną, dochodową praktykę handlową w całej Unii? (dotyczy pomocy udzielanej na podstawie art. 47 Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014)?” nie dotyczy danego projektu. Zgodnie z opisem znaczenia kryterium „Kryterium uznaje się za spełnione, jeżeli odpowiedź na wszystkie pytania cząstkowe będzie pozytywna (wartość logiczna „TAK” lub „NIE DOTYCZY” - w przypadku pytania pomocniczego (cząstkowego) nr 1).”
Biorąc pod uwagę powyższe, projekt dotyczący ograniczenia wytwarzania odpadów może kwalifikować się do wsparcia.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Na zadane przez Pana pytania trudno jest precyzyjnie udzielić odpowiedzi.
W odniesieniu do pierwszego pytania dotyczącego utworzenia linii technologicznej do produkcji mebli w przedsiębiorstwie, należy określić jaki będzie cel tej inwestycji. Czy celem inwestycji faktycznie jest konieczność zagospodarowania powstających obecnie w przedsiębiorstwie małej ilości odpadów. Czy być może celem inwestycji jest zwiększenie wydajności przedsiębiorstwa poprzez optymalizację produkcji, która doprowadzi faktycznie do zwiększenia wykorzystania surowca (zwiększona wydajność produkcyjna) przy jednoczesnym zwiększeniu wytwarzania odpadów. Wnioskodawca wcześniej kupował gotowe elementy, wycięte przez inny podmiot, wobec czego po zakupie linii produkcyjnej zostanie zwiększone zużycie surowca w przedsiębiorstwie wnioskodawcy przy jednoczesnym zwiększaniu wytwarzania odpadów.
Wydaje się, że głównym celem takiej inwestycji jest zakup linii technologicznej, która umożliwi przedsiębiorstwu rozwój i uniezależnienie się od konieczności zakupu gotowych elementów w hurtowni. Taki rodzaj inwestycji to rozwiązanie prowadzące do wzrostu produkcji, a więc może być również opłacalne pod względem finansowym.
Zgodnie z „Załącznikiem nr 8 do Regulaminu wyboru Projektów – Kryteria Wyboru Projektów” każdy z projektów musi obligatoryjnie spełnić kryterium merytoryczne specyficzne: „Potencjał rynkowy inwestycji.” Kryteriom to jest zdefiniowane poprzez dwa pytania cząstkowe:
1. Czy pomoc nie jest przeznaczona na technologię stanowiącą ustaloną, dochodową praktykę handlową w całej Unii? (dotyczy pomocy udzielanej na podstawie art. 47 Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014)?
2. Czy wnioskodawca wykazał, że inwestycja nie charakteryzuje się dużym potencjałem rynkowym, wysoką efektywnością kosztową i szybkim okresem zwrotu?
Ze względu na brak szczegółowego opisu planowanej inwestycji, nie można wykluczyć, że zakup linii technologicznej do produkcji mebli na wymiar, będzie stanowił znaną i stosowaną technologię oraz że inwestycja taka, może charakteryzować się dużym potencjałem rynkowym, wysoką efektywnością kosztową i szybkim okresem zwrotu. Wówczas projekt taki, nie kwalifikuje się do wsparcia.
Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów głównym celem Działania 3.8 GOZ w przedsiębiorstwach, jest wsparcie przedsiębiorstw w zakresie efektywnego gospodarowania zasobami oraz racjonalnego gospodarowania odpadami, ze szczególnym uwzględnieniem hierarchii postępowania z odpadami, poprzez wprowadzenie nisko odpadowych technologii produkcji oraz technologii zapewniających wykorzystanie możliwie wszystkich składników stosowanych surowców.
Zgodnie z zapisami „Załącznika nr 8 do Regulaminu wyboru Projektów – Kryteria Wyboru Projektów”, każdy projekt obligatoryjnie musi spełnić kryterium merytoryczne specyficzne: „Audyt GOZ wskazuje na zasadność realizacji i kwalifikowalność projektu” w zakresie m.in. pytania pomocniczego: „2. Czy z przedłożonego audytu GOZ wynika, że projekt dotyczy inwestycji kwalifikującej się do wsparcia?”.
W zakresie ww. pytania pomocniczego wskazano, że projekt musi dotyczyć co najmniej z jednego typu inwestycji:
„I. Inwestycje poprawiające efektywne gospodarowanie zasobami18, tj.:
a) ograniczenie netto ilości zużywanych zasobów do produkcji danej ilości produktu w porównaniu z wcześniej istniejącym procesem produkcji w przedsiębiorstwie wnioskodawcy (zużywane zasoby obejmują wszystkie zużywane zasoby materialne, z wyjątkiem energii, a ograniczenie określa się w drodze pomiaru zużycia w okresie 12 miesięcy przed przeprowadzeniem audytu GOZ i oszacowania zużycia w okresie 12 miesięcy po zrealizowaniu inwestycji, z uwzględnieniem wszelkich korekt w zakresie warunków zewnętrznych mogących wpływać na zużycie zasobów);
b) zastąpienie pierwotnych surowców lub substratów surowcami lub substratami wtórnymi w przedsiębiorstwie wnioskodawcy (ponownie użytymi lub pochodzącymi z odzysku, w tym z recyklingu);
II. Inwestycje w zakresie gospodarki odpadami:
a) inwestycje zapobiegające wytwarzaniu odpadów w przedsiębiorstwie wnioskodawcy;
b) inwestycje ograniczające wytwarzanie odpadów w przedsiębiorstwie wnioskodawcy;
c) inwestycje w przygotowanie do ponownego użycia odpadów wytwarzanych w przedsiębiorstwie wnioskodawcy;
d) inwestycje w dekontaminację odpadów wytwarzanych w przedsiębiorstwie wnioskodawcy;
e) inwestycje w recykling odpadów wytwarzanych w przedsiębiorstwie wnioskodawcy.”
Biorąc pod uwagę małą ilość informacji wskazaną w pytaniach, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy zaplanowana inwestycja w zakup linii technologicznej do produkcji mebli wpisuje się w którąkolwiek z wyżej wymienionych inwestycji. Jeżeli przedsiębiorstwo wcześniej kupowało gotowe elementy, a po zrealizowaniu inwestycji będzie kupowało materiał i samo wykonywało elementy, to trudno mówić o ograniczeniu wykorzystania zasobów, nawet jeżeli linia byłaby bardzo efektywna. Ponadto wydaje się, że zaplanowana inwestycja nie wpiszę się również w drugi punkt, ze względu na zwiększenie wytwarzania odpadów. Wobec powyższego nie można stwierdzić, że projekt w takiej formie spełni obligatoryjne kryterium w zakresie pytania pomocniczego: „2. Czy z przedłożonego audytu GOZ wynika, że projekt dotyczy inwestycji kwalifikującej się do wsparcia?”.
W odniesieniu do kolejnego pytania: „Klient chciał też utworzyć stanowisko lakiernicze czy taki koszt też jest szansa jakoś zakwalifikować?”. Standardowe stanowisko lakiernicze nie jest wydatkiem kwalifikowalnym w ramach Działania 3.8 GOZ w przedsiębiorstwach.
W odpowiedzi na pytanie „Czy jeżeli klient ma kilka różnych PKD pod jedną działalnością jednoosobową, to czy jest to jakaś przeszkoda?” należy zauważyć, że ilość wpisanych PKD, nie ma znaczenia w przypadku Działania 3.8 GOZ w przedsiębiorstwach. Jednakże zgodne z kryterium formalnym specyficznym: „Zakres projektu dotyczy działalności gospodarczej innej niż gospodarowanie odpadami.”, projekt nie może dotyczyć działalności gospodarczej w zakresie gospodarowania odpadami.
W definicji kryterium wskazano:
„Przez działalność gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami, należy rozumieć (zgodnie z PKD 2007):
− działalność w zakresie gospodarki odpadami, objętej sekcją E: Dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją;
− działalność w zakresie obróbki i przetwarzania odpadów, prowadzonej w ramach kodów PKD: 10.11.Z Przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu, 10.91.Z Produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich, 10.92.Z Produkcja gotowej karmy dla zwierząt domowych;
− działalność w zakresie produkcji w procesach rafinacji odpadów w ramach kodów PKD: 24.42.A Produkcja aluminium hutniczego, 24.43.Z Produkcja ołowiu, cynku i cyny, 24.44.Z Produkcja miedzi, 24.45.Z Produkcja pozostałych metali nieżelaznych;
− działalność w zakresie sprzedaży hurtowej odpadów i złomu objętej kodem PKD 46.77.Z Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu;
− działalność związaną z przewozem towarów środkami transportu drogowego, przystosowanymi do przewozu odpadów i materiałów wtórnych, w ramach kodu PKD 49.41.Z Transport drogowy towarów.”
Wobec powyższego, należy zweryfikować zakres kodów PKD w ramach, których przedsiębiorstwo prowadzi działalność oraz czy taka działalność nie została wykluczona ze wsparcia.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
W kontekście wzoru załącznika IV.5 do Regulaminu wyboru projektów - promesa leasingu finansowego, „opcję sprzedaży” można traktować równolegle z „prawem nabycia” przedmiotu przez leasingobiorcę.
Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z „Instrukcją wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie”, promesa musi być wydana na podstawie pozytywnej oceny zdolności kredytowej i sporządzona na udostępnionym wzorze, stanowiącym załącznik nr IV.5 do Regulaminu wyboru projektów (nie należy usuwać ani też dodawać żadnych dodatkowych zapisów). W przypadku przedłożenia promesy wnioskodawca zobligowany będzie przedłożyć w okresie ważności promesy zawartą umowę leasingu finansowego, co zostanie uregulowane w podpisywanej z wnioskodawcą umowie o dofinansowanie. W związku z powyższym wraz z promesą należy przedłożyć oświadczenie o dostarczeniu umowy leasingu finansowego, sporządzone na wzorze nr IV.6 do Regulaminu wyboru projektów. Ponadto obligatoryjnie należy przedłożyć upoważnienie do przekazania informacji objętych tajemnicą bankową, sporządzone na wzorze, stanowiącym załącznik nr IV.7do Regulaminu wyboru projektów.
W przypadku, gdy wnioskodawca w celu udokumentowania posiadania środków na realizację projektu chce dołączyć promesę, która nie będzie sporządzona na wzorze stanowiącym załącznik do Regulaminu wyboru projektów, wówczas również należy ją przedłożyć wraz z ww. załącznikami: oświadczenie o umowie oraz upoważnienie dotyczące tajemnicy bankowej, z zastrzeżeniem, że dokument niesporządzony na wzorze udostępnionym przez LAWP będzie podlegał indywidualnej weryfikacji.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025 -
Wsparcie nie obejmuje inwestycji charakteryzujących się dużym potencjałem rynkowym, wysoką efektywnością kosztową i stosunkowo szybkim okresem zwrotu. Oznacza to, że stopa zwrotu z inwestycji nie może przekraczać rentowności 10-letnich obligacji Skarbu Państwa, wyemitowanych do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego dzień ogłoszenia naboru wniosków o dofinansowanie. Oznacza to, że projekty o wysokiej rentowności i szybkim zwrocie z inwestycji nie kwalifikują się do wsparcia w ramach tego działania. Projekt powinien być ukierunkowany na osiąganie celów GOZ, i w cytowanych przez Panią zapisach nie ma błędu. Takie warunki wynikają ze stanowiska Komisji Europejskiej.
Data zadania pytania: 06.03.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2025
Dokumenty
-
12.02.2025
PDF
944 kB
Regulaminy
PDF944 kB
Obowiązuje od 24.06.2025Załączniki dokumentu
-
-
1. Instrukcja dot. przygotowania i złożenia wniosku Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzPDF
706 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
2. WOD Instrukcja użytkownika część ogólna Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzPDF
3 MB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
3. WOD Instrukcja wnioskodawcy Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzPDF
3 MB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
4. Instrukcja użytkownika aplikacji SL2021 Projekty Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzPDF
4 MB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
6. Wzór umowy o dofinansowanie Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzPDF
817 kB
Obowiązuje od 06.06.2025 -
7. Opis wskaźników Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzPDF
628 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
8. Kryteria wyboru projektów Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzPDF
902 kB
Obowiązuje od 07.02.2025
-
-
12.02.2025
PDF
736 kB
Regulaminy
PDF736 kB
Obowiązuje od 07.02.2025Załączniki dokumentu
-
-
Załącznik I.1 Wzór Biznes Planu część opisowa Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzXLSX
369 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik I.2 Wzór Biznes Planu część finansowa Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzXLSX
149 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik I.3 Wzór oświadczenia o braku zeznania podatkowego Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
73 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik I.4 Wzór oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia sprawozdań Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
73 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik I.5 Wzór oświadczenia o statusie przedsiębiorstwa wnioskodawcy Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzXLSX
106 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik I.6 Wzór oświadczenia osoby upoważnionej do zarządzania projektem w CST2021 Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
120 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik I.7 Wzór pisma przewodniego Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
117 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik I.8. Wzór Audytu GOZ Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
5 MB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Zał. do Audytu GOZ Analiza opłacalności Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzXLSX
75 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik II.1 Wzór upoważnienia do reprezentowania wnioskodawcy Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
120 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik IV.1 Wzór oświadczenia o niekaralności osoby fizyczne Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
72 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik IV.2 Wzór oświadczenia o niekaralności osoby prawne Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
73 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik IV.3 Wzór promesy kredytowej Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
80 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik IV.4 Wzór promesy pożyczki inwestycyjnej Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
124 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik IV.5 Wzór promesy leasingu finansowego Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
81 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik IV.6 Wzór oświadczenia o umowie Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
120 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik IV.7 Wzór upoważnienia dotyczącego tajemnicy bankowej Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
79 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik V.1 Wzór Weksla in blanco Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
321 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik V.2 Wzór deklaracji wystawcy weksla osoby fizyczne Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
78 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
Załącznik V.3 Wzór deklaracji wystawcy weksla osoby prawne Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25 pobierzDOCX
80 kB
Obowiązuje od 07.02.2025
-
-
12.02.2025
DOCX
20 kB
Uchwały Zarządu Województwa Lubelskiego
DOCX20 kB
Obowiązuje od 07.02.2025 -
06.06.2025
DOCX
20 kB
Uchwały Zarządu Województwa Lubelskiego
DOCX20 kB
Obowiązuje od 06.06.2025Załączniki dokumentu
-
-
Załącznik do uchwały ZWL nr CXXXIII/2443/2025 z dn. 06.06.2025 r. - wykaz zmian Uchwała ZWL nr CXXXIII/2443/2025 z dn. 06.06.2025 r. pobierzPDF
278 kB
Obowiązuje od 06.06.2025
-
-
24.06.2025
DOCX
21 kB
Uchwały Zarządu Województwa Lubelskiego
DOCX21 kB
Obowiązuje od 24.06.2025Załączniki dokumentu
-
-
Załącznik do uchwały ZWL nr CXXXVIII/2542/2025 z dn. 24.06.2025 r. - wykaz zmian Uchwała ZWL nr CXXXVIII/2542/2025 z dn. 24.06.2025 r. pobierzPDF
168 kB
Obowiązuje od 24.06.2025
-
Aktualności
-
06.06.2025
Zmiana Regulaminu wyboru projektów
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 6 czerwca 2025 roku zmianie uległ Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25.
Szczegółowe informacje znajdują się w wykazie zmian powyżej.
-
24.06.2025
Zmiana Regulaminu wyboru projektów
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 24 czerwca 2025 roku zmianie uległ Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.03.08-IP.01-001/25.
Szczegółowe informacje znajdują się w wykazie zmian powyżej.
Finanse
Termin naboru
start
12.03.2025 00:01koniec
31.07.2025Wyniki
I kwartał 2026Instytucja ogłaszająca nabór
