8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich
Wykaz zawartych umów
Lista projektów wybranych do finansowania
Informacja w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.08.03-IP.02-001/23, Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2), Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
PDF 204 kB
PDF 186 kB
PDF 737 kB
PDF 104 kB
PDF 147 kB
Zestawienie złożonych wniosków
W odpowiedzi na nabór niekonkurencyjny nr FELU.08.03-IP.02-001/23 w okresie od 21.06.2023 r. do 10.07.2023 r. wpłyneło 73 wnioski o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS.
Lista wniosków o dofinansowanie wycofanych przez wnioskodawców w odpowiedzi na nabór konkurencyjny nr FELU.08.03-IP.02-001/23
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Wyniki oceny projektów na etapie oceny formalno-merytorycznej, w związku z rozstrzygnięciem procedury odwoławczej.
PDF 136 kB
PDF 191 kB
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.03-IP.02-001/23, Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
Instytucja Pośrednicząca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 14 listopada 2023 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DXVIII/9130/2023 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.08.03-IP.02-001/23, Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził: Listę projektów zakwalifikowanych do etapu negocjacji oraz Listę projektów, które zostały negatywnie ocenione na etapie oceny formalno-merytorycznej.
PDF 404 kB
Wynik oceny formalno-merytorycznej
PDF 140 kB
Poprzednie wersje
Wynik oceny formalno-merytorycznej
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- Partnerzy społeczni
- Przedsiębiorstwa
- Służby publiczne
Uszczegółowienie typów Wnioskodawców znajduje się w Regulaminie wyboru
projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2).
NA CO
- Działania szczególne na rzecz zwiększenia udziału obywateli państw trzecich w rynku pracy
- Działania na rzecz integracji społecznej obywateli państw trzecich
W ramach naboru wsparcie może zostać udzielone wyłącznie w ramach następującego typu projektu (zgodnie z SZOP):
Typ 2
Usługi, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie, m.in. kursy języka polskiego, szkolenia z zakresu wartości i kultury polskiej, szkolenia zawodowe, dostarczanie praktycznych informacji dotyczących różnych aspektów życia w Polsce, w tym m.in. legalizacja pobytu i zasad rekrutacji na uczelnie wyższe, pomoc
w poszukiwaniu zakwaterowania i zatrudnienia, wsparcie w zakresie kontaktów
z lokalnymi instytucjami i społecznością lokalną, wsparcie psychologiczne, wsparcie tłumacza.
Informacja o zmianie terminu zakończenia naboru wniosków nr FELU.08.03-IP.02-001/23 Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2)
Klauzula informacyjna dla wnioskodawców oraz beneficjentów
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS, który jest narzędziem informatycznym przeznaczonym do obsługi procesu ubiegania się o środki pochodzące z EFS+. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej: https://sowa2021.efs.gov.pl/.
Przy opracowywaniu wniosku należy korzystać z Instrukcji użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów dostępnych na wyżej wskazanej stronie internetowej.
Wniosek o dofinansowanie jest składany wyłącznie w formie elektronicznej, oznacza to, iż ION nie może przyjąć wniosku złożonego w inny sposób, w tym
w postaci papierowej, zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy.
Instytucja ogłaszająca nabór
Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia ogólnego, jeśli łączny koszt projektu wyrażony w PLN nie przekroczy kwoty 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy, projekt obligatoryjnie jest rozliczany za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków. Do przeliczenia ww. kwoty na PLN stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE, aktualny na dzień ogłoszenia naboru wniosków o dofinansowanie.
Następnie, zgodnie z wytycznymi dot. kwalifikowalności wydatków (Podrozdział 3.10., podpunkt 9), koszty rozliczane uproszczoną metodą rozliczania wydatków są traktowane jak wydatki faktycznie poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na potwierdzenie poniesienia wydatku w ramach projektu.
Natomiast, szczegółowe informacje dotyczące udzielania zamówień w ramach projektów znajdują się w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w podrozdziale 3.2 „Zasada konkurencyjności”. Zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 50 000,00 PLN netto.Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Zgodnie z art. 6. punkt 1. Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, „Instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie są:
1) publiczne służby zatrudnienia;
2) Ochotnicze Hufce Pracy;
3) agencje zatrudnienia;
4) instytucje szkoleniowe;
5) instytucje dialogu społecznego;
6) instytucje partnerstwa lokalnego.”
Natomiast zgodnie z art. 20, pkt 1 ww. Ustawy, „Instytucja szkoleniowa oferująca szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy może uzyskać zlecenie finansowane ze środków publicznych na prowadzenie tych szkoleń po wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej.” W związku z powyższym, instytucja szkoleniowa, która została wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, jest uznawana za instytucję rynku pracy.
Ponadto, słowniki SZOP klasyfikują instytucje szkoleniowe, posiadające wpis do rejestrów instytucji szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzkie urzędy pracy, jako Służby publiczne i taką właśnie kategorię powinna wybrać instytucja szkoleniowa podczas wypełniania wniosku o dofinansowanie.Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Uczestnikowi kursu języka polskiego przysługuje stypendium szkoleniowe w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy, pod warunkiem że liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin miesięcznie; w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Zgodnie z art. 6. punkt 1. Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, „Instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie są:
1) publiczne służby zatrudnienia;
2) Ochotnicze Hufce Pracy;
3) agencje zatrudnienia;
4) instytucje szkoleniowe;
5) instytucje dialogu społecznego;
6) instytucje partnerstwa lokalnego.”
Natomiast zgodnie z art. 20, pkt 1 ww. Ustawy, „Instytucja szkoleniowa oferująca szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy może uzyskać zlecenie finansowane ze środków publicznych na prowadzenie tych szkoleń po wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez wojewódzki urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej.” W związku z powyższym, instytucja szkoleniowa, która została wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, jest uznawana za instytucję rynku pracy.
Ponadto, słowniki SZOP klasyfikują instytucje szkoleniowe, posiadające wpis do rejestrów instytucji szkoleniowych prowadzonych przez wojewódzkie urzędy pracy, jako Służby publiczne i taką właśnie kategorię powinna wybrać instytucja szkoleniowa podczas wypełniania wniosku o dofinansowanie.Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Kryterium premiujące nr 2 ujęte w Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów: Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.3 Integracja społeczno – gospodarcza obywateli państw trzecich typ projektu 2 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, wynika z zapisów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Kryterium mówi, iż nawiązywanie współpracy i wzajemne oddziaływanie instytucji jest najbardziej efektywnym sposobem osiągnięcia najlepszych wyników, poprzez wykorzystanie możliwości jaką daje współpraca międzysektorowa. Realizacja działań przez doświadczone podmioty, które znają potrzeby i problemy grupy docelowej zapewnia adekwatne zaplanowanie interwencji, a tym samym osiągnięcie oczekiwanych efektów. Mając na uwadze powyższe, w opinii ION, partnerstwo wielosektorowe należy rozumieć jako partnerstwo przynajmniej dwóch podmiotów należących do różnych sektorów tj. sektora publicznego i/lub sektora prywatnego i/lub organizacji pozarządowej.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Kryterium premiujące nr 2 ujęte w Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów: Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.3 Integracja społeczno – gospodarcza obywateli państw trzecich typ projektu 2 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, wynika z zapisów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Kryterium mówi, iż nawiązywanie współpracy i wzajemne oddziaływanie instytucji jest najbardziej efektywnym sposobem osiągnięcia najlepszych wyników, poprzez wykorzystanie możliwości jaką daje współpraca międzysektorowa. Realizacja działań przez doświadczone podmioty, które znają potrzeby i problemy grupy docelowej zapewnia adekwatne zaplanowanie interwencji, a tym samym osiągnięcie oczekiwanych efektów. Mając na uwadze powyższe, w opinii ION, partnerstwo wielosektorowe należy rozumieć jako partnerstwo przynajmniej dwóch podmiotów należących do różnych sektorów tj. sektora publicznego i/lub sektora prywatnego i/lub organizacji pozarządowej.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Planując wsparcie szkoleniowe wraz ze stypendium szkoleniowym należy mieć na uwadze zapisy Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wyżej przywołana ustawa w art. 41 ust. 3 mówi, iż wysokość stypendium wynosi miesięcznie 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1. W związku z powyższym stawki za stypendium szkoleniowe powinny być tożsame ze stawkami wynikającymi z ustawy, przy czym wyliczenie stawki stypendium będzie uzależnione od np. liczby godzin zaplanowanego szkolenia.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Kryterium specyficzne dostępu nr 5 mówi, iż co najmniej 60% osób korzystających ze wsparcia w formie szkoleń, kursów uzyska kwalifikacje. Również wskaźnik rezultatu odnosi się do osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu. Jednakże ION informuje, że zgodnie z przywołanymi w pytaniu zapisami Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, w tym załącznika nr 2 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+, w którym wskazano, iż w związku z szerszym rozumieniem przez KE pojęcia kwalifikacje niż pojęcie używane na gruncie polskim, do wskaźnika rezultatu są wliczane również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Niemniej w celu uproszczenia nazwy wskaźnika i zastosowania terminologii określonej przez KE dla wskaźników wspólnych, w nazwie wskaźnika wykorzystuje się tylko pojęcie kwalifikacji. Wobec powyższego, do przywoływanego wskaźnika należy zaliczać osoby które uzyskały kwalifikacje, a także osoby, które nabyły kompetencje.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Zgodnie z SZOP Typ 2 projektów zakłada usługi, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie, m.in. kursy języka polskiego, szkolenia z zakresu wartości i kultury polskiej, szkolenia zawodowe, dostarczanie praktycznych informacji dotyczących różnych aspektów życia w Polsce, w tym m.in. legalizacji pobytu i zasad rekrutacji na uczelnie wyższe, pomoc w poszukiwaniu zakwaterowania i zatrudnienia, wsparcie w zakresie kontaktów z lokalnymi instytucjami i społecznością lokalną, wsparcie psychologiczne, wsparcie tłumacza. Wobec powyższego, w opinii ION Wnioskodawca może zlecić wykonanie diagnozy potrzeb doradcy zawodowemu, jednakże należy mieć na uwadze i stosować sie do zapisów zawartych w Załączniku nr 9 do Regulaminu naboru: Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług w ramach Działania 8.3 w woj. lubelskim.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Wnioskodawca planując wsparcie w projekcie powienien mieć na uwadze kryteria określone w Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów - Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.3 Integracja społeczno – gospodarcza obywateli państw trzecich, typ projektu 2, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Kryterium dostępu nr 4 mówi, iż udzielenie wsparcia w ramach projektu powinno mieć charakter zindywidualizowany i dostosowany do specyficznych potrzeb osób wspieranych, a zastosowana analiza pozwoli na dopasowanie oferty pomocy w taki sposób, aby odpowiadała na rzeczywiste potrzeby danego uczestnika projektu. Wobec powyższego, a także mając na uwadze kryterium merytoryczne nr 12: Prawidłowość sporządzenia budżetu, gdzie zweryfikowane zostaną koszty przedstawione w budżecie projektu i ich poprawność pod względem rachunkowym, jak również w odniesieniu do zapisów uzasadniających konieczność ich poniesienia w ramach projektu, należy określić rodzaje planowanych szkoleń.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Zgodnie z SZOP Typ 2 projektów zakłada usługi, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie, m.in. kursy języka polskiego, szkolenia z zakresu wartości i kultury polskiej, szkolenia zawodowe, dostarczanie praktycznych informacji dotyczących różnych aspektów życia w Polsce, w tym m.in. legalizacji pobytu i zasad rekrutacji na uczelnie wyższe, pomoc w poszukiwaniu zakwaterowania i zatrudnienia, wsparcie w zakresie kontaktów z lokalnymi instytucjami i społecznością lokalną, wsparcie psychologiczne, wsparcie tłumacza. Wobec powyższego, w opinii ION nie ma przeszkód, aby grupę docelową stanowili wyłącznie obywatele Ukrainy przebywający na terenie województwa lubelskiego. Niemniej jednak wnioskodawca powinien mieć na uwadze, że struktura grupy docelowej w projekcie wynika przede wszystkim z przeprowadzonej analizy sytuacji na terenie miejsca, w którym projekt będzie realizowany, jak również powinna wynikać z potrzeb grupy, którą wnioskodawca ma zamiar wspierać. Ponadto grupa docelowa, jej potrzeby oraz bariery na jakie napotyka, jak również dostosowanie zadań do potrzeb wybranej grupy docelowej stanowi jeden z elementów oceny dokonywanej przez KOP.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
W sytuacji gdy w projektach są stosowane instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy – powyższe jest zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 rozdział 4. Wyżej przywołana ustawa w art. 41 ust. 3 mówi, iż wysokość stypendium wynosi miesięcznie 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1. W związku z powyższym stawki za stypendium szkoleniowe powinny być tożsame ze stawkami wynikającymi z ustawy, przy czym wyliczenie stawki stypendium będzie uzależnione od np. liczby godzin zaplanowanego szkolenia.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Zgodnie z Listą wskaźników kluczowych oraz załącznikiem nr 4 do Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania „Wykaz wskaźników dotyczących Działania 8.3 w ramach FEL 2021-2027 prawidłowa definicja wskaźnika „Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu (osoby)” brzmi: „Do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+, i które podjęły kształcenie (uczenie się przez całe życie, kształcenie formalne) lub szkolenie poza miejscem pracy/ w miejscu pracy, szkolenia zawodowe etc., bezpośrednio po opuszczeniu projektu. Wskaźnik mierzony do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie.
Wskaźnik ten należy rozumieć jako zmianę sytuacji po opuszczeniu programu w stosunku do stanu w momencie przystąpienia do interwencji EFS+ (osoba nieuczestnicząca w kształceniu/szkoleniu w chwili wejścia do programu EFS+, a w ciągu czterech tygodni po opuszczeniu projektu – osoba uczestnicząca w kształceniu lub szkoleniu). Źródło finansowania szkolenia/kształcenia jest nieistotne.
Informacje dodatkowe:
Wskaźnik nie obejmuje uczniów, tj. dzieci i młodzieży uczącej się oraz osób dorosłych, jeśli w dniu przystąpienia do projektu osoby te kształciły się lub szkoliły.
Wskaźnik pokazuje efekt wsparcia po zakończeniu udziału w projekcie i mierzony jest do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie”.
W odpowiedzi na e-mail z dnia 21.06.2023 r. informuję, iż w załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr 9.4 omyłkowo została dodana do wskaźnika „Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu (osoby)” definicja, która dotyczy wskaźnika „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu (osoby)”. Jednocześnie informuję, iż w załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr 8.3 prawidłowo wskazano definicję wskaźnika „Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu (osoby)”. Ponadto dziękujemy za spostrzegawczość z Państwa strony.Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Termin „społeczeństwo obywatelskie” odnosi się do wszystkich form działalności społecznej podejmowanych przez pojedyncze osoby lub grupy niezwiązane z państwem i niezarządzane przez organy państwowe.
Organizacja społeczeństwa obywatelskiego stanowi strukturę organizacyjną, której członkowie kierują się interesem ogólnym przy wykorzystaniu procesu demokratycznego. Pełni ona rolę mediacyjną między organami publicznymi a obywatelami.
Art. 15 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej uznaje znaczenie społeczeństwa obywatelskiego dla dobrej administracji Unii Europejskiej (UE). Art. 11 Traktatu o Unii Europejskiej podkreśla potrzebę regularnego przeprowadzania otwartych i przejrzystych dialogów z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, na przykład przy sporządzaniu wniosków dotyczących aktów prawnych UE.
Przykłady takich organizacji obejmują:
partnerów społecznych (związki zawodowe i federacje pracodawców);
organizacje pozarządowe (np. zajmujące się ochroną środowiska i konsumentów);
organizacje lokalne (np. stowarzyszenia młodzieżowe lub stowarzyszenia rodzin).
Zgodnie z Listą Wskaźników Kluczowych 2021-2027 EFS+ organizacje społeczeństwa obywatelskiego powinny być definiowane przez kryteria takie jak:
- istnienie struktury orgaznizacyjnej oraz formalna rejestracja,
- strukturalna niezależność od władz publicznych (zwłaszcza w wymiarze organów założycielskich, kontroli udziałów czy nadzoru właścicielskiego),
- niezarobkowy charakter organizacji,
- suwerenność i samorządność,
- dobrowolność przynależności.Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
W odniesieniu do ogłoszonego naboru nr FEL08.03-IP.02-001/23 na 2 typ projektu należy wskazać kod interwencji nr 156.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
W sytuacji, gdy w projektach są stosowane instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy – powyższe jest zgodne z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027, rozdział 4. W opinii ION przy realizacji przywołanego w pytaniu kursu/szkolenia stypendia szkoleniowe będa kwalifikowalne.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Zgodnie z SZOP Typ 2 projektów zakłada usługi, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie, m.in. kursy języka polskiego, szkolenia z zakresu wartości i kultury polskiej, szkolenia zawodowe, dostarczanie praktycznych informacji dotyczących różnych aspektów życia w Polsce, w tym m.in. legalizacji pobytu i zasad rekrutacji na uczelnie wyższe, pomoc w poszukiwaniu zakwaterowania i zatrudnienia, wsparcie w zakresie kontaktów z lokalnymi instytucjami i społecznością lokalną, wsparcie psychologiczne, wsparcie tłumacza. W opinii ION, jeżeli po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb wśród osób z grupy docelowej będzie wynikała potrzeba organizacji staży, nie ma przeszkód, aby je organizować. Niemniej należy mieć na względzie, iż w sytuacji, gdy w projektach są stosowane instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy – powyższe jest zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 rozdział 3.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Zgodnie z SZOP Typ 2 projektów zakłada usługi, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie, m.in. kursy języka polskiego, szkolenia z zakresu wartości i kultury polskiej, szkolenia zawodowe, dostarczanie praktycznych informacji dotyczących różnych aspektów życia w Polsce, w tym m.in. legalizacji pobytu i zasad rekrutacji na uczelnie wyższe, pomoc w poszukiwaniu zakwaterowania i zatrudnienia, wsparcie w zakresie kontaktów z lokalnymi instytucjami i społecznością lokalną, wsparcie psychologiczne, wsparcie tłumacza. W opinii ION, jeżeli po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb wśród osób z grupy docelowej będzie wynikała potrzeba organizacji staży, nie ma przeszkód, aby je organizować. Niemniej należy mieć na względzie, iż w sytuacji, gdy w projektach są stosowane instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy – powyższe jest zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 rozdział 4.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Kryterium premiujące nr 2 ujęte w Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów: Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.3 Integracja społeczno – gospodarcza obywateli państw trzecich typ projektu 2 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, wynika z zapisów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Kryterium mówi, iż nawiązywanie współpracy i wzajemne oddziaływanie instytucji jest najbardziej efektywnym sposobem osiągnięcia najlepszych wyników, poprzez wykorzystanie możliwości jaką daje współpraca międzysektorowa. Realizacja działań przez doświadczone podmioty, które znają potrzeby i problemy grupy docelowej zapewnia adekwatne zaplanowanie interwencji, a tym samym osiągnięcie oczekiwanych efektów. Mając na uwadze powyższe, w opinii ION, partnerstwo wielosektorowe należy rozumieć jako partnerstwo przynajmniej dwóch podmiotów należących do różnych sektorów tj. sektora publicznego i/lub sektora prywatnego i/lub organizacji pozarządowej.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Kryterium premiujące nr 2 ujęte w Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów: Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.3 Integracja społeczno – gospodarcza obywateli państw trzecich typ projektu 2 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, wynika z zapisów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Kryterium mówi, iż nawiązywanie współpracy i wzajemne oddziaływanie instytucji jest najbardziej efektywnym sposobem osiągnięcia najlepszych wyników, poprzez wykorzystanie możliwości jaką daje współpraca międzysektorowa. Realizacja działań przez doświadczone podmioty, które znają potrzeby i problemy grupy docelowej zapewnia adekwatne zaplanowanie interwencji, a tym samym osiągnięcie oczekiwanych efektów. Mając na uwadze powyższe, w opinii ION, partnerstwo wielosektorowe należy rozumieć jako partnerstwo przynajmniej dwóch podmiotów należących do różnych sektorów tj. sektora publicznego i/lub sektora prywatnego i/lub organizacji pozarządowej.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Kryterium premiujące nr 2 ujęte w Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów: Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.3 Integracja społeczno – gospodarcza obywateli państw trzecich typ projektu 2 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, wynika z zapisów Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Kryterium mówi, iż nawiązywanie współpracy i wzajemne oddziaływanie instytucji jest najbardziej efektywnym sposobem osiągnięcia najlepszych wyników, poprzez wykorzystanie możliwości jaką daje współpraca międzysektorowa. Realizacja działań przez doświadczone podmioty, które znają potrzeby i problemy grupy docelowej zapewnia adekwatne zaplanowanie interwencji, a tym samym osiągnięcie oczekiwanych efektów. Mając na uwadze powyższe, w opinii ION, partnerstwo wielosektorowe należy rozumieć jako partnerstwo przynajmniej dwóch podmiotów należących do różnych sektorów tj. sektora publicznego i/lub sektora prywatnego i/lub organizacji pozarządowej.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Uczestnikowi kursu języka polskiego przysługuje stypendium szkoleniowe w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy, pod warunkiem że liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin miesięcznie; w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Wnioskodawca planując wsparcie w projekcie powinien mieć na uwadze kryteria określone w Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów - Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.3 Integracja społeczno – gospodarcza obywateli państw trzecich, typ projektu 2, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Kryterium dostępu nr 4 mówi, iż udzielenie wsparcia w ramach projektu powinno mieć charakter zindywidualizowany i dostosowany do specyficznych potrzeb osób wspieranych, a zastosowana analiza pozwoli na dopasowanie oferty pomocy w taki sposób, aby odpowiadała na rzeczywiste potrzeby danego uczestnika projektu. Wobec powyższego, w opinii ION nie ma przeszkód, aby w budżecie projektu zaplanować wynajem pomieszczenia z przeznaczeniem na świetlicę, jeżeli z analizy będzie wynikać, iż specyficzne potrzeby osób wspieranych będą tego wymagać.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 jako uczestników wykazuje się wyłącznie te osoby, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia między innymi współnych wskaźników produktu i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku. Osób niekorzystajacych z bezpośredniego wsparcia nie należy wykazywać jako uczestników. Bezpośrednie wsparcie uczestnika to wsparcie, na które zostały przeznaczone określone środki, świadczone na rzecz konkretnej osoby, mające doprowadzić do uzyskania korzyści przez uczestnika (np. nabycia kompetencji, podjęcia zatrudnienia).
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 28.06.2023 -
Spełnienie kryterium kwalifikowania wydatku dot. trenera tj. wykształcenie oraz doświadczenie trenera wskazane we wniosku o dofnansowanie będzie podlegało ocenie przez Komisję Oceny Projektów. Należy również mieć na uwadze, iż zgodnie ze wspomnianym Taryfikatorem, wydatek będzie kwalifikowalny, o ile beneficjent realizujący samodzielnie w ramach projektu dane szkolenie (w tym przypadku kursy języka polskiego) i angażujący w związku z tym trenera, powinien posiadać wpis do RIS prowadzonego przez WUP właściwy ze względu na siedzibę beneficjenta, o ile trener posiada wykształcenie wyższe/zawodowe lub certyfikaty/zaświadczenia/inne oraz doświadczenie zawodowe umożliwiające przeprowadzenie danego wsparcia, przy czym minimalne doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie nie powinno być krótsze niż 2 lata. W opinii ION certyfikat/ zaświadczenie/ inne oraz doświadczenie zawodowe w nauczaniu języka obcego, przy czym nie posiadanie certyfikatu/ zaświadczenia/ innego oraz doświadczenia zawodowego w nauczaniu języka polskiego nie jest kwestią tożsamą.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
ION w Reglaminie wyboru projektów dla Działanaia 8.3 określiła zasady rozliczenia projektów poniżej 200 tys. EURO wskazując zgodnie z zapisami Wytycznych kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, iż:
zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia ogólnego, projekt współfinansowany ze środków EFS+, którego łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu (do przeliczenia łącznego kosztu projektu stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany waluty stosowany przez KE, aktualny na dzień ogłoszenia naboru), rozliczany jest obligatoryjnie za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków. Jednocześnie warunek ten zostanie spełniony poprzez zastosowanie stawki ryczałtowej w ramach kosztów pośrednich. W związku z powyższym koszty bezpośrednie zarówno w projektach poniżej 200 tys. EURO, jak i powyżej 200 tys. EURO powinny być rozliczane na podstawie faktycznie/rzeczywiście poniesionych wydatków. Z kolei koszty pośrednie projektu EFRR/FS/FST są rozliczane za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków, o których mowa w podrozdziale 3.10, w szczególności za pomocą stawek ryczałtowych określonych w art. 54 rozporządzenia ogólnego.
W związku z faktem, iż ION w Regulaminie wyboru projektów z uwagi na specyfikę projektów w ramach niniejszego naboru nie przewidziała rozliczania wydatków za pomocą stawek jednostkowych lub kwot ryczałtowych, projekty poniżej jak i powyżej 200 tys EURO powinny zostać skonstruowane w analogiczny sposób.Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z kryterium dostępu nr 8 ujętym w Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.3 Integracja społeczno – gospodarcza obywateli państw trzecich typ projektu 2 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Wnioskodawca zapewnia, iż działania w ramach projektu finansowanego ze środków z EFS+ nie są finansowane z innych środków publicznych, w szczególności z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. Krterium to oznacza, iż w ramach projektów nie można jednocześnie finansować działań ze środków publicznych a zwłaszcza ze środków w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
W perspektywie finansowej 2021-2027 nie zostały sformułowane typowe wskaźniki efektywności zatrudnieniowej z określoną z góry wartością procentową. Jednakże jednym z obowiązujących w przedmiotowym naborze wskaźników rezultatu jest liczba osób pracujących łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu, w którym wnioskodawca zobowiązany jest określić wartość docelową, jaka zostanie osiągnięta w ramach realizowanego projektu.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Przez wzgląd na regionalny charakter programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, jak i regionalny charakter programów innych województw, wsparcia osobom przebywającym w województwie ościennym powinna udzielać instytucja pośrednicząca dla programu danego województwa, w którym ona przebywa/ zamieszkuje.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Załącznik nr 9 do Regulaminu naboru - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług w ramach Działania 8.3 w woj. lubelskim zawiera zestawienie najczęściej występujących kosztów związanych z realizacją projektu w ramach Działania 8.3. Nie stanowi on katalogu zamkniętego tzn. dopuszczalne jest ujmowanie innych kosztów, niewskazanych w przedmiotowym katalogu, które są niezbędne do realizacji celów projektu. Stawki ujęte w katalogu są stawkami maksymalnymi, co oznacza, że poszczególne koszty w budżecie projektu nie powinny przekraczać ich wysokości. Tak więc nie ma przeciwskazania aby w budżecie projektu koszt egzaminu uwzględnić w dodatkowej pozycji, jednakże należy mieć na uwadze aby po zsumowaniu kosztu szkolenia oraz kosztu egzaminu i wydania certyfikatu nie przekroczył maksymalnej stawki ujętej odpowiednio w załączniku nr 9 do Regulaminu.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Wskazana w załączniku nr 9 do Regulaminu naboru cena w kategorii prawo jazdy zawiera koszt szkolenia łącznie z kosztem egzaminu.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Wnioskodawca wypełniając wniosek o dofinansowanie, w module Wnioskodawca i realizatorzy, nie wskazuje adresu biura projektu, a dane teleadresowe firmy/instytucji zgodnie z danymi widniejącymi w rejestrach publicznych. Jednakże, zgodnie z zapisami SZOP, w treści wniosku o dofinansowanie, wnioskodawca powinien zawrzeć informację, iż podczas realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznym dostępu nr 5 co najmniej 60% osób korzystających ze wsparcia w formie szkoleń, kursów uzyska kwalifikacje. Należy mieć na uwadze, iż zgodnie z treścią załącznika nr 3 do naboru oraz zapisów Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, w tym załącznika nr 2 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+, w którym wskazano, iż w związku z szerszym rozumieniem przez KE pojęcia kwalifikacje niż pojęcie używane na gruncie polskim, do wskaźnika są wliczane również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Niemniej w celu uproszczenia nazwy wskaźnika i zastosowania terminologii określonej przez KE dla wskaźników wspólnych, w nazwie wskaźnika wykorzystuje się tylko pojęcie kwalifikacji. Wskaźnik jest wspólny, obowiązkowo monitorowany jest we wszystkich projektach EFS+. Podstawą jest aby realizacja danego szkolenia wynikała z IPD. Mając na uwadze powyższe, jeżeli kursy języka polskiego będą wpisywały się w pojęcie kwalifikacji lub kompetencji w rozumieniu ww. załącznika nr 2 osoby szkolące się w tym zakresie można zaliczać do grupy 60% osób korzystających ze wspacia w formie szkoleń.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
W opini ION, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, w tym załącznikiem nr 2 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ kursy językowe muszą kończyć się nabyciem certyfikatu potwierdzającego znajomość języków obcych wg klasyfikacji „Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment” - „Europejski System Opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie”.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznym dostępu nr 5 co najmniej 60% osób korzystających ze wsparcia w formie szkoleń, kursów uzyska kwalifikacje. ION inofrmuje, iż zgodnie z treścią załącznika nr 3 do naboru oraz zapisów Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, w tym załącznika nr 2 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+, w którym wskazano, iż w związku z szerszym rozumieniem przez KE pojęcia kwalifikacje niż pojęcie używane na gruncie polskim, do wskaźnika są wliczane również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Niemniej w celu uproszczenia nazwy wskaźnika i zastosowania terminologii określonej przez KE dla wskaźników wspólnych, w nazwie wskaźnika wykorzystuje się tylko pojęcie kwalifikacji. Wskaźnik jest wspólny, obowiązkowo monitorowany jest we wszystkich projektach EFS+.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Z uwagi na fakt, że ekspert będzie otrzymywał wynagrodzenie, które będzie wykazane jako koszt w projekcie w opinii ION, mając na względzie, iż wnioskodawca przy konstruowaniu budżetu projektu powinien kierować się ogólnymi warunkami kwalifikowalności, określonymi w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w szczególności racjonalnością, efektywnością oraz zasadą należytego zarządzania finansami nie tylko na poziomie poszczególnych wydatków, ale również usług wykazywanych na poziomie całego projektu, wydatek w postaci kosztów dojazdów i delegacji ekspertów będzie niekwalifikowalny.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
W budżecie projektu może zostać utworzona dodatkowa pozycja dotycząca kosztu egzaminu i wydania ceryfikatu, jednakże koszt ten będzie stanowił część składową danego szkolenia/kursu i będzie musiał być zgodny z ceną wskazaną w załacznikunr 9 do Regulaminu wyboru projektów. Ceny kursów na prawo jazdy zawartych w załaczniku nr 9 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług w ramach Działania 8.3 w woj. Lubelskim zawierają koszty egzaminu. Należy mieć na uwadze, aby po zsumowaniu kosztu szkolenia oraz kosztu egzaminu i wydania certyfikatu nie przekroczył maksymalnej stawki ujętej odpowiednio w załączniku nr 9 do Regulaminu.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Zgodnie z SZOP Typ 2 projektów zakłada usługi, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie, m.in. kursy języka polskiego, szkolenia z zakresu wartości i kultury polskiej, szkolenia zawodowe, dostarczanie praktycznych informacji dotyczących różnych aspektów życia w Polsce, w tym m.in. legalizacji pobytu i zasad rekrutacji na uczelnie wyższe, pomoc w poszukiwaniu zakwaterowania i zatrudnienia, wsparcie w zakresie kontaktów z lokalnymi instytucjami i społecznością lokalną, wsparcie psychologiczne, wsparcie tłumacza. W opinii ION, jeżeli po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb wśród osób z grupy docelowej będzie wynikała potrzeba organizacji staży, nie ma przeszkód, aby je organizować. Niemniej należy mieć na względzie, iż w sytuacji, gdy w projektach są stosowane instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy – powyższe jest zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 rozdział 4. Należy również pamiętać, iż staże mogą być realizowane w odniesieniu do uczestnika, który posiada kwalifikacje zawodowe lub kompetencje, które sa udokumentowane posiadanym dokumentem potwierdzającym ten fakt.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Wnioskodawca wypełniając wniosek o dofinansowanie ma możliwość wskazać jako miejsce realizacji projektu tylko województwo lubelskie.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Wnioskodawca planując grupę docelową uczestników projektu powinien odnieść się do wszystkich adekwatnych wskaźników określonych w SZOP programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 oraz w załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania opracowanego dla Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich, typu projektu nr 2, które neleży wybrać z listy rozwijanej w systemie SOWA. We wskaźnikach rezultatu -Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu oraz -Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu należy określić liczbowo liczbę uczestników zgodnie z definicjami wskazanymi w załączniku nr 4 do Regulaminu - Wykaz wskaźników dotyczących Działania 8.3 w ramach FEL 2021-2027. Przy wypełnianiu wniosku o dofinansowanie należy również posiłkować się dokumentem będącym Załacznikiem nr 2 do Regulaminu - Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu FEL 2021-2027, w zakresie Priorytetów VIII-IX, (odnośnie wskaźników - sekcja III). W opinii ION liczbę uczestników projektu, w podziale na poszczególne grupy należy szczegółowo opisać we wniosku o dofinansowanie projektu, w części Dodatkowe informacje, w wierszu Kryterium specyficzne dostępu nr 3 Grupa docelowa (...).
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
W opinii ION, majac na uwadze, iż zgodnie z SZOP w typie projektów 2, założono m.in. pomoc w zakresie poszukiwania zatrudniania, nie ma negatywnych przesłanek co do możliwości realizacji takich działań jak indywidulany plan działania czy pośrednictwo pracy. Niemniej należy mieć na względzie, iż w sytuacji, gdy w projektach są stosowane instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy – powyższe jest zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 rozdział 4.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Mając na uwadze zapisy SZOP w zakresie grupy docelowej w Działaniu 8.3, w opinii ION, nie ma przeszkód, aby uczestnikami projektu były osoby pracujące. Nie ma również określonego odsetka jaki powinni stanowić w odniesieniu do całości uczestników projektu. Niemniej jednak wnioskodawca powinien mieć na uwadze, że struktura grupy docelowej w projekcie wynika przede wszystkim z przeprowadzonej analizy sytuacji na terenie miejsca, w którym projekt będzie realizowany, jak również powinna wynikać z potrzeb grupy, którą wnioskodawca ma zamiar wspierać. Ponadto grupa docelowa, jej potrzeby oraz bariery na jakie napotyka, jak również dostosowanie zadań do potrzeb wybranej grupy docelowej stanowi jeden z elementów oceny dokonywanej przez KOP.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Przez wzgląd na regionalny charakter programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego, jak i regionalny charakter programów innych województw, wsparcia osobom przebywającym w województwie ościennym powinna udzielać instytucja pośrednicząca dla programu danego województwa, w którym ona przebywa/ zamieszkuje.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
W odniesieniu do ogłoszonego naboru nr FEL08.03-IP.02-001/23 na 2 typ projektu należy wskazać kod interwencji nr 156 - Działania szczególnie na rzecz zwiększenia udziału obywateli państw trzecich w rynku pracy.
Data zadania pytania: 30.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 30.06.2023 -
Informacje na temat uzyskiwania kwalifikacji i kompetencji zawarte są w załączniku nr 2 do Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2021-2027 załącznik nr 2 Podstawowe informacje dotyczace uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów wspólfinansowanych z EFS+. W zależności od oferowanej formy wsparcia mogą to być m.in. zaświadczenia, dyplomy, certyfikaty, licencje, uprawnienie do wykonywania zawodu etc. (nie jest to lista zamknięta) - wszystko zależy tu od rodzaju zaoferowanych kwalifikacji/uprawnień zawodowych.
Data zadania pytania: 10.07.2023Data udzielenia odpowiedzi: 10.07.2023 -
W opinii IOK:
- W przypadku definicji obywatela państw trzecich należy mieć na uwadze ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/1806 z dnia 14 listopada 2018 r. wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu, tj. z krajów wymienionych w Załączniku I oraz Załączniku nr II ww. Rozporządzenia.
- W przypadku osób bezpaństwowych i bez ustalonego obywatelstwa to Zgodnie z Konwencją o statusie bezpaństwowców, apatrydą (bezpaństwowcem) jest osoba, która nie jest uważana za obywatela żadnego państwa, według obowiązującego na jego terytorium prawa. Bezpaństwowość może być spowodowana przez szereg różnorodnych czynników, takich jak np. kolizja krajowych systemów prawnych, przekazanie terytorium, ustawodawstwo dotyczące małżeństwa, praktyki administracyjne, dyskryminacja, brak świadectwa urodzenia, itp.Data zadania pytania: 10.07.2023Data udzielenia odpowiedzi: 10.07.2023 -
Zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporzadzenia ogólnego, projekt współfinansowany ze środków EFS+, którego łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu (do przeliczenia łącznego kosztu projektu stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany waluty stosowany przez KE, aktualny na dzień ogłoszenia naboru), rozliczany jest obligatoryjnie za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków. Ponadto zapisy w Regulaminie wyboru projektów dla Działania 8.3, w części 4.3.1, w punktach 1, 2, 3 regulują kwestię uproszczonych metod rozliczania wydatków.
Jednocześnie IZ rekomenduje aby koszty bezpośrednie w projektach poniżej 200 tys. EURO były rozliczane na podstawie faktycznie/rzeczywiście poniesionych wydatków, przy czym koszty pośrednie projektu EFRR/FS/FST obligatoryjnie za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków, w szczególności za pomocą stawek ryczałtowych określonych w art. 54 rozporządzenia ogólnego.
Data zadania pytania: 10.07.2023Data udzielenia odpowiedzi: 10.07.2023 -
Na podstawie rozdziału II pkt 2.1 ust. 15 sprostowuje odpowiedź na ww. pytanie.
Zgodnie z udzieloną odpowiedzią przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej na skierowane przez ION zapytanie dotyczące możliwości finansowania przez potencjalnych Beneficjentów stypendium z tytułu odbywanie szkoleń z języka polskiego dla cudzoziemców w projektach z zakresu włączenia społecznego, informuję:
- zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, jeśli w projektach z zakresu włączenia społecznego stosowane są instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy, przy czym szkolenia z języka polskiego dla cudzoziemców są opisane w art. 40 b ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i w przypadku tych szkoleń cudzoziemcom nie przysługuje stypendium szkoleniowe.
Biorąc pod uwagę powyższe zapisy Wytycznych w projektach EFS z zakresu rynku pracy czy włączenia społecznego, również takie stypendium nie powinno przysługiwać tak by zachować analogiczne zasady jak wskazane w ustawie. Należy zauważyć, że szkolenie z języka polskiego jest dla cudzoziemca warunkiem niezbędnym aby mógł on uczestniczyć dalej w projekcie z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej czy zawodowej i odnaleźć się na polskim rynku pracy.
Data zadania pytania: 28.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 21.08.2023
Dokumenty
-
14.02.2024 PDF 1 MB RegulaminyPDF 1 MB
Załączniki dokumentu
-
-
Regulamin wyboru projektów Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. Regulamin wyboru projektów Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. pobierzPDF 1 MB
-
Wykaz zmian do Regulaminu - Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. Regulamin wyboru projektów Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. pobierzPDF 280 kB
-
Uchwała nr DXLIX/9696/2024 z dnia 13.02.2024 Regulamin wyboru projektów Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. pobierzPDF 218 kB
-
Uchwała nr DXLIX/9696/2024 z dnia 13.02.2024. dostępna cyfrowo Regulamin wyboru projektów Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. pobierzPDF 107 kB
-
Załącznik nr 4 do umowy Wniosek o dodanie osoby uprawnionej zarządzającej projektem po stronie Beneficjenta Regulamin wyboru projektów Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. pobierzPDF 156 kB
-
Załącznik nr 5 do Regulaminu - Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 Regulamin wyboru projektów Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. pobierzPDF 407 kB
-
Załącznik nr 6 do umowy - Wyciąg z zapisów podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Regulamin wyboru projektów Działanie 8.3 (typ 2) z dnia 13 lutego 2024 r. pobierzPDF 498 kB
-
-
14.11.2023 PDF 683 kB Uchwały Zarządu Województwa LubelskiegoPDF 683 kB
-
14.11.2023 PDF 202 kB Uchwały Zarządu Województwa LubelskiegoPDF 202 kB
-
14.11.2023 PDF 201 kB Uchwały Komitetu MonitorującegoPDF 201 kB
-
14.11.2023 PDF 206 kB Uchwały Zarządu Województwa LubelskiegoPDF 206 kB
-
14.11.2023 PDF 506 kB RegulaminyPDF 506 kB
-
14.11.2023 PDF 1 MB RegulaminyPDF 1 MB
-
03.07.2023 PDF 1 MB RegulaminyPDF 1 MBObowiązuje od 03.07.2023
Załączniki dokumentu
-
03.07.2023 PDF 104 kB Uchwały Zarządu Województwa LubelskiegoPDF 104 kBObowiązuje od 03.07.2023
-
22.05.2023 PDF 1 MB RegulaminyPDF 1 MB
Załączniki dokumentu
-
-
UCHWAŁA NR CDLXII81492023 ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO Z DNIA 17 maja 2023 r. Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 294 kB
-
UCHWAŁA NR CDLXII81492023 ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO Z DNIA 17 maja 2023 r. dostępna cyfrowo Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 104 kB
-
Załacznik nr 1 Wzór wniosku o dofinanoswanie projektu Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 170 kB
-
Załacznik nr 2 Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu FEL 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-IX (002) Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 581 kB
-
Załącznik nr 2 do umowy Wzór harmonogramu płatności w ramach projektu współfinansowanego ze środków EFS+ Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 250 kB
-
Załącznik nr 3 Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich ( typ 2) Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 408 kB
-
Załącznik nr 4 do umowy Wniosek o dodanie osoby uprawnionej zarządzającej projektem po stronie Beneficjenta Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 163 kB
-
Załącznik nr 4 Wykaz wskaźników Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 225 kB
-
Załącznik nr 5 do umowy Lista osób uprawnionych do reprezentowania Beneficjenta w zakresie obsługi CST2021 Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 142 kB
-
Załącznik nr 5 do Regulaminu - Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 415 kB
-
Zał. nr 6 do umowy - Wyciąg z zapisów podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 497 kB
-
Załacznik 6A do RegulaminWzór minimalnego zakresu umowy o partnerstwie na rzecz realizacji projektu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 339 kB
-
Załącznik nr 6B do Regulaminu Wzór minimalnego zakresu umowy o partnerstwie na rzecz realizacji projektu EFS+(projekt rozliczany w formule partenrskiej) Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 333 kB
-
Załącznik nr 7 do umowy - Wykaz pomniejszenia wartości dofinansowania projektu w zakresie obowiązków komunikacyjnych beneficjentów FE Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 141 kB
-
załacznik nr 7 Wzór karty oceny formalno - merytorycznej projektu współfinansowanego ze środków EFS+ w ramach FEL 2021-2027 Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 251 kB
-
Załącznik nr 8 do umowy Wzór Oświadczenia udzielenia licencji niewyłącznej Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 175 kB
-
Załącznik nr 8A do Regulaminu Wzór informacji dotyczących ustaleń z negocjacji ustnych Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 149 kB
-
Załącznik nr 8B do Regulaminu Wzór informacji o wynikach negocjacji (w ramach negocjacji pisemnychustnych) Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 222 kB
-
Załącznik nr 9 do Regulaminu Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarow Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 187 kB
-
Załącznik nr 9 do umowy Wzór Oświadczenia o kwalifikowalności VAT Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 159 kB
-
Załącznik nr 10 do wzoru umowy Wzór harmonogramu realizacji wsparcia Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 160 kB
-
Załącznik nr 10A do Regulaminu Wzór oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 130 kB
-
Załącznik nr 10B do Regulaminu Oświadczenie o otrzymanej pomocy publicznej w odniesien. Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 144 kB
-
Załącznik nr 11 do Regulaminu Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 582 kB
-
Załącznik nr 12 do Regulaminu Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 622 kB
-
Załącznik nr 13 -Oświadczenie wnioskodawcy o konieczności przestrzegania zasad horyzontalnych Regulamin wyboru projektów Działania 8.3 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich (typ projektu 2) pobierzPDF 100 kB
-
-
21.11.2023 PDF 255 kB Uchwały Zarządu Województwa LubelskiegoPDF 255 kB