
10.6 Uczenie się osób dorosłych
Zestawienie złożonych wniosków
W odpowiedzi na nabór nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 w okresie od 05.05.2025 r. do 01.07.2025 r. wpłynęły 2 wnioski o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został wycofany przez wnioskodawcę.
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Instytucje nauki i edukacji
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
- Przedsiębiorstwa
Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest podmiot uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 poz.737 z późn. zm.).
Wnioskodawca i partner (jeśli dotyczy) nie może pełnić roli operatora wsparcia dla innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
NA CO
- Wsparcie na rzecz kształcenia dorosłych (z wyłączeniem infrastruktury)
W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektów określony w SZOP dla Działania 10.6 Uczenie się osób dorosłych:
Typ 2: Wsparcie jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym realizowanych w trybie zdalnym.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337
e-mail: efs@lubelskie.pl
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1 Wnioskodawcą jest podmiot uprawniony do ubiegania się o dofinansowanie oraz definicją tego kryterium „Wnioskodawca i partner (jeśli dotyczy) nie może pełnić roli operatora wsparcia dla innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych” należy przyjąć, że wsparcie w projekcie skierowane jest do wnioskodawcy (jako placówki prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych) oraz do jego kadry (w tym nauczycieli) oraz partnera i jego kadry o ile spełnia on definicję placówki prowadzącej kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.
Data zadania pytania: 24.04.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025 -
W ramach naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 informacje dotyczące katalogu wydatków kwalifikowalnych nie zostały wskazane, jednakże zasady kwalifikowalności wydatków określają Wytyczne dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytyczne kwalifikowalności), zgodnie z którymi wydatek może być uznany za kwalifikowalny, jeśli jest niezbędny do realizacji celów projektu, został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Wnioskodawca musi mieć na uwadze, że w ramach kryterium merytorycznego Efektywność wydatków, ocenie podlega kwestia, czy wskazane w projekcie wydatki kwalifikowalne są racjonalne i efektywne ekonomicznie, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Przez „racjonalne” należy rozumieć, iż koszty nie mogą być zawyżone w odniesieniu m.in. do średnich cen rynkowych. „Efektywność ekonomiczna” określona jest poprzez relację wartości uzyskanych efektów do nakładów użytych do ich uzyskania.
Data zadania pytania: 24.04.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025 -
Zgodnie z Regulaminem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 (3.2 Typy projektów pkt 2 ppkt 1) „Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu”. Wymagania dotyczące partnerstwa reguluje rozdział 3.6 Regulaminu, który nie stanowi o wymogu posiadania siedziby przez partnera projektu na terenie województwa lubelskiego.
Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 5, projekt skierowany jest do:
- placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, zgodnie z art. 117, ust. 1, pkt. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Dz.U. z 2024 poz.737 z póżn.zm.) z terenu województwa lubelskiego, w tym:
- placówek kształcenia ustawicznego;
- centrów kształcenia zawodowego;
- branżowych centrów umiejętności.
- kadry (w tym nauczycieli) podmiotów wymienionych w pkt. 1.
Oznacza to, że wnioskodawca musi być placówką prowadzącą kształcenie ustawiczne w formach szkolnych z terenu województwa lubelskiego.
W przypadku, gdy partner będzie jednocześnie odbiorcą wsparcia to zgodnie z definicją przedmiotowego kryterium, również musi być placówką prowadzącą kształcenie ustawiczne w formach szkolnych z terenu województwa lubelskiego. Natomiast, jeśli zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 8, projekt zakłada realizację działań we współpracy z co najmniej jednym z następujących podmiotów: uczelnia, pracodawca i będzie realizowany w formie partnerstwa zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej wówczas nie występuje wymóg posiadania siedziby przez partnera projektu na terenie województwa lubelskiego.
Data zadania pytania: 24.04.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025 -
Zgodnie z Regulaminem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 4.2 Pomoc publiczna/Pomoc de minimis „Wystąpienie przesłanek do udzielenia pomocy de minimis weryfikowane jest na etapie oceny formalno-merytorycznej na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie. W przypadku kiedy wniosek o dofinansowanie stanowi jednocześnie wniosek o udzielenie pomocy de minimis, ION staje się podmiotem jej udzielającym. W przypadku wystąpienia wsparcia stanowiącego pomoc de minimis, udzielaną w ramach realizacji FEL 2021-2027, znajdą zastosowanie właściwe przepisy prawa Unii Europejskiej i krajowego, dotyczące zasad udzielania tej pomocy, obowiązujące w momencie udzielania wsparcia tj:
1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu,
2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,
3) Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027.
Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać wszystkie wydatki objęte pomocą de minimis poprzez odpowiednie zaznaczenie limitu w budżecie projektu”.
Data zadania pytania: 24.04.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025 -
Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7: Projekt zakłada działania mające na celu podniesienie jakości kształcenia (w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami) i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób dorosłych: „Zaplanowane wsparcie będzie wykorzystywane w procesie organizacji i prowadzenia dla osób dorosłych: 1) kwalifikacyjnych kursów zawodowych, i/lub 2) kursów umiejętności zawodowych i/lub branżowych szkoleń zawodowych, i/lub 3) kursów innych niż wymienione w pkt 1-2, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych. We wniosku należy zawrzeć informacje o konkretnych rodzajach kursów/ szkoleń, w ramach których wykorzystywane będzie otrzymane wsparcie. Projekt nie przewiduje dofinansowania w zakresie realizacji kursów i szkoleń”.
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 Projekt odpowiada na zdiagnozowane potrzeby i problemy w zakresie wsparcia jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób dorosłych w placówkach prowadzących kształcenie ustawiczne, którego definicja stanowi, że warunkiem realizacji projektu jest przeprowadzenie przez wnioskodawcę diagnozy podmiotu, do którego skierowane będzie wsparcie, ze szczególnym uwzględnieniem analizy bieżących i prognozowanych potrzeb, zasobów w zakresie wsparcia jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób dorosłych, w tym realizowanych w trybie zdalnym. Obligatoryjnym elementem diagnozy jest analiza dostępności realizowanych usług edukacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane / informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy, w tym w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
W związku z powyższym działania na rzecz rozwoju jakości nauczania muszą jednoznacznie wynikać z rzetelnie przeprowadzonej przez wnioskodawcę diagnozy również w kontekście założonego w projekcie wskaźnika rezultatu: Liczba podmiotów, które podniosły jakość i rozwinęły elastyczny system podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Data zadania pytania: 24.04.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025 -
Zgodnie z Regulaminem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 Koszty bezpośrednie projektu powinny zostać oszacowane z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności oraz z uwzględnieniem stawek rynkowych. W budżecie projektu ujęte mogą być jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych kwalifikowalności. Przy planowaniu zadań oraz wydatków na realizację tych zadań należy mieć na względzie kryteria wyboru projektów dotyczące Działania 10.6 Uczenie się osób dorosłych (załącznik nr 3 do Regulaminu).
W ramach niniejszego naboru nie istnieje zatem zamknięty katalog kosztów bezpośrednich, które mogą zostać sfinansowane w ramach projektu.
Data zadania pytania: 24.04.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025 -
Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest podmiot uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 poz.737 z późn. zm.) tj.: „Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w: formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4”.
Zgodnie z art. 4 pkt 30 ww. ustawy, kształcenie ustawiczne jest rozumiane jako kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Kryterium specyficzne dostępu nr 1 obowiązujące w ramach naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 zawęża katalog wnioskodawcy uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie do podmiotu uprawnionego do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy. Zgodnie z art. 117 ust 1. pkt 2 ustawy, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Ustawodawca w art. 2 ustawy, określił jednostki organizacyjne wchodzące w skład systemu oświaty. W pkt 4 wymienione zostały placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych, czyli placówki wymienione przy definiowaniu kształcenia ustawicznego w art. 4 pkt 30 ustawy. Wśród ww. podmiotów brak jest placówek doskonalenia nauczycieli. Zgodnie z art. 2 pkt 9 placówki doskonalenia nauczycieli stanowią odrębny podmiot systemu oświaty. Art. 183 ustawy precyzuje, że do zadań placówek doskonalenia nauczycieli należy doskonalenie zawodowe nauczycieli, a także podejmowanie działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty, zgodnie z polityką oświatową państwa, w zakresie określonym w statutach tych placówek. Stanowi to element ustawicznego podnoszenia jakości pracy szkół i placówek oświatowych.
Z powołanych przepisów wynika, że obydwa podmioty systemu oświaty różnią się zakresem prowadzonej działalności. Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych realizowane jest przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4, zaś placówki doskonalenia nauczycieli podejmują działania na rzecz doskonalenia zawodowego nauczycieli. Celem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 realizowanego w ramach celu szczegółowego 4g) jest wsparcie jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym realizowanych w trybie zdalnym dla osób dorosłych.
Zgodnie z powyższym, w opinii ION, niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli nie spełnia kryterium specyficznego dostępu nr 1.
Data zadania pytania: 29.04.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.05.2025 -
W opinii Instytucji Organizującej Nabór sam wpis do rejestru instytucji szkoleniowych jest niewystarczający do oceny możliwości aplikowania w ramach naboru nr FELU.10.06.-IZ.00-001/25.
Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznego dostępu nr 1 wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest podmiot uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 poz.737 z późn. zm.), tj. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4. Zastrzeżenie dotyczy możliwości prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych przez instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ust.1 pkt 3-6 tej ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. agencje zatrudnienia, instytucje szkoleniowe) prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową i posiadające akredytację, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
W nawiązaniu do definicji kryterium specyficznego dostępu nr 1 „Wnioskodawca i partner (jeśli dotyczy) nie może pełnić roli operatora wsparcia dla innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych” należy przyjąć, że wsparcie w projekcie skierowane jest do wnioskodawcy (jako placówki prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych) oraz do jego kadry (w tym nauczycieli) oraz partnera (jeśli dotyczy) i jego kadry o ile spełnia on definicję placówki prowadzącej kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych. Ponadto, zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 5, projekt skierowany jest do: 1. placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, zgodnie z art. 117, ust. 1, pkt. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Dz.U. z 2024 poz.737 z póżn.zm.) z terenu województwa lubelskiego, w tym: a) placówek kształcenia ustawicznego; b) centrów kształcenia zawodowego; c) branżowych centrów umiejętności; 2. kadry (w tym nauczycieli) podmiotów wymienionych w pkt. 1. Oznacza to, że wnioskodawca musi być placówką prowadzącą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych z terenu województwa lubelskiego. Kryteria specyficzne dostępu nie zawierają zapisu dotyczącego obowiązku posiadania siedziby głównej podmiotu na terenie województwa lubelskiego.
Data zadania pytania: 20.05.2025Data udzielenia odpowiedzi: 27.05.2025
Finanse
Termin naboru
start
05.05.2025koniec
01.07.2025Wyniki
IV kwartałInstytucja ogłaszająca nabór
