Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
10.6 Uczenie się osób dorosłych
Nabór zakończony
EFS+
FELU.10.06-IZ.00-001/25

10.6 Uczenie się osób dorosłych FELU.10.06-IZ.00-001/25

02.07.2025

Zestawienie złożonych wniosków

W odpowiedzi na nabór nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 w okresie od 05.05.2025 r. do 01.07.2025 r. wpłynęły 2 wnioski o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został wycofany przez wnioskodawcę.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Instytucje nauki i edukacji
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Przedsiębiorstwa

Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest podmiot uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 poz.737 z późn. zm.).

Wnioskodawca i partner (jeśli dotyczy) nie może pełnić roli operatora wsparcia dla innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.

NA CO

  • Wsparcie na rzecz kształcenia dorosłych (z wyłączeniem infrastruktury)

W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektów określony w SZOP dla Działania 10.6 Uczenie się osób dorosłych:

Typ 2: Wsparcie jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym realizowanych w trybie zdalnym.

Jak się ubiegać

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.

Jak składać wniosek?

Online

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,

Punkt Kontaktowy,

ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,

pokój nr 1

tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337

e-mail: efs@lubelskie.pl

Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:

  • Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
  • Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
  • Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
  • Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 1 Wnioskodawcą jest podmiot uprawniony do ubiegania się o dofinansowanie oraz definicją tego kryterium „Wnioskodawca i partner (jeśli dotyczy) nie może pełnić roli operatora wsparcia dla innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych” należy przyjąć, że wsparcie w projekcie skierowane jest do wnioskodawcy (jako placówki prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych) oraz do jego kadry (w tym nauczycieli) oraz partnera i jego kadry o ile spełnia on definicję placówki prowadzącej kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.

    Data zadania pytania: 24.04.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025
  • W ramach naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 informacje dotyczące katalogu wydatków kwalifikowalnych nie zostały wskazane, jednakże zasady kwalifikowalności wydatków określają Wytyczne dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Wytyczne kwalifikowalności), zgodnie z którymi wydatek może być uznany za kwalifikowalny, jeśli jest niezbędny do realizacji celów projektu, został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

    Wnioskodawca musi mieć na uwadze, że w ramach kryterium merytorycznego Efektywność wydatków, ocenie podlega kwestia, czy wskazane w projekcie wydatki kwalifikowalne są racjonalne i efektywne ekonomicznie, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Przez „racjonalne” należy rozumieć, iż koszty nie mogą być zawyżone w odniesieniu m.in. do średnich cen rynkowych. „Efektywność ekonomiczna” określona jest poprzez relację wartości uzyskanych efektów do nakładów użytych do ich uzyskania.

    Data zadania pytania: 24.04.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025
  • Zgodnie z Regulaminem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 (3.2 Typy projektów pkt 2 ppkt 1) „Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa lubelskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu”. Wymagania dotyczące partnerstwa reguluje rozdział 3.6 Regulaminu, który nie stanowi o wymogu posiadania siedziby przez partnera projektu na terenie województwa lubelskiego.

    Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 5, projekt skierowany jest do:

    1. placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, zgodnie z art. 117, ust. 1, pkt. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Dz.U. z 2024 poz.737 z póżn.zm.) z terenu województwa lubelskiego, w tym:
    1. placówek kształcenia ustawicznego;
    2. centrów kształcenia zawodowego;
    3. branżowych centrów umiejętności.
    1. kadry (w tym nauczycieli) podmiotów wymienionych w pkt. 1.

    Oznacza to, że wnioskodawca musi być placówką prowadzącą kształcenie ustawiczne w formach szkolnych z terenu województwa lubelskiego.

    W przypadku, gdy partner będzie jednocześnie odbiorcą wsparcia to zgodnie z definicją przedmiotowego kryterium, również musi być placówką prowadzącą kształcenie ustawiczne w formach szkolnych z terenu województwa lubelskiego. Natomiast, jeśli zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 8, projekt zakłada realizację działań we współpracy z co najmniej jednym z następujących podmiotów: uczelnia, pracodawca i będzie realizowany w formie partnerstwa zgodnie z art. 39 ustawy wdrożeniowej wówczas nie występuje wymóg posiadania siedziby przez partnera projektu na terenie województwa lubelskiego.

    Data zadania pytania: 24.04.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025
  • Zgodnie z Regulaminem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 4.2 Pomoc publiczna/Pomoc de minimis „Wystąpienie przesłanek do udzielenia pomocy de minimis weryfikowane jest na etapie oceny formalno-merytorycznej na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie. W przypadku kiedy wniosek o dofinansowanie stanowi jednocześnie wniosek o udzielenie pomocy de minimis, ION staje się podmiotem jej udzielającym. W przypadku wystąpienia wsparcia stanowiącego pomoc de minimis, udzielaną w ramach realizacji FEL 2021-2027, znajdą zastosowanie właściwe przepisy prawa Unii Europejskiej i krajowego, dotyczące zasad udzielania tej pomocy, obowiązujące w momencie udzielania wsparcia tj:

    1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu,

    2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,

    3) Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027.

    Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać wszystkie wydatki objęte pomocą de minimis poprzez odpowiednie zaznaczenie limitu w budżecie projektu”.

    Data zadania pytania: 24.04.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 7: Projekt zakłada działania mające na celu podniesienie jakości kształcenia (w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami) i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób dorosłych:Zaplanowane wsparcie będzie wykorzystywane w procesie organizacji i prowadzenia dla osób dorosłych: 1) kwalifikacyjnych kursów zawodowych, i/lub 2) kursów umiejętności zawodowych i/lub branżowych szkoleń zawodowych, i/lub 3) kursów innych niż wymienione w pkt 1-2, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych. We wniosku należy zawrzeć informacje o konkretnych rodzajach kursów/ szkoleń, w ramach których wykorzystywane będzie otrzymane wsparcie. Projekt nie przewiduje dofinansowania w zakresie realizacji kursów i szkoleń”.

    Należy mieć na uwadze, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 4 Projekt odpowiada na zdiagnozowane potrzeby i problemy w zakresie wsparcia jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób dorosłych w placówkach prowadzących kształcenie ustawiczne, którego definicja stanowi, że warunkiem realizacji projektu jest przeprowadzenie przez wnioskodawcę diagnozy podmiotu, do którego skierowane będzie wsparcie, ze szczególnym uwzględnieniem analizy bieżących i prognozowanych potrzeb, zasobów w zakresie wsparcia jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób dorosłych, w tym realizowanych w trybie zdalnym. Obligatoryjnym elementem diagnozy jest analiza dostępności realizowanych usług edukacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w oparciu o dostępne, weryfikowalne dane / informacje dotyczące obszaru wsparcia. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy, w tym w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

    W związku z powyższym działania na rzecz rozwoju jakości nauczania muszą jednoznacznie wynikać z rzetelnie przeprowadzonej przez wnioskodawcę diagnozy również w kontekście założonego w projekcie wskaźnika rezultatu: Liczba podmiotów, które podniosły jakość i rozwinęły elastyczny system podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

    Data zadania pytania: 24.04.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025
  • Zgodnie z Regulaminem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 Koszty bezpośrednie projektu powinny zostać oszacowane z zastosowaniem warunków i procedur kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności oraz z uwzględnieniem stawek rynkowych. W budżecie projektu ujęte mogą być jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych kwalifikowalności. Przy planowaniu zadań oraz wydatków na realizację tych zadań należy mieć na względzie kryteria wyboru projektów dotyczące Działania 10.6 Uczenie się osób dorosłych (załącznik nr 3 do Regulaminu).

    W ramach niniejszego naboru nie istnieje zatem zamknięty katalog kosztów bezpośrednich, które mogą zostać sfinansowane w ramach projektu.

    Data zadania pytania: 24.04.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 30.04.2025
  • Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest podmiot uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 poz.737 z późn. zm.) tj.: „Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w: formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4”.

    Zgodnie z art. 4 pkt 30 ww. ustawy, kształcenie ustawiczne jest rozumiane jako kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Kryterium specyficzne dostępu nr 1 obowiązujące w ramach naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 zawęża katalog wnioskodawcy uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie do podmiotu uprawnionego do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy. Zgodnie z art. 117 ust 1. pkt 2 ustawy, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

    Ustawodawca w art. 2 ustawy, określił jednostki organizacyjne wchodzące w skład systemu oświaty. W pkt 4 wymienione zostały placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych, czyli placówki wymienione przy definiowaniu kształcenia ustawicznego w art. 4 pkt 30 ustawy. Wśród ww. podmiotów brak jest placówek doskonalenia nauczycieli. Zgodnie z art. 2 pkt 9 placówki doskonalenia nauczycieli stanowią odrębny podmiot systemu oświaty. Art. 183 ustawy precyzuje, że do zadań placówek doskonalenia nauczycieli należy doskonalenie zawodowe nauczycieli, a także podejmowanie działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty, zgodnie z polityką oświatową państwa, w zakresie określonym w statutach tych placówek. Stanowi to element ustawicznego podnoszenia jakości pracy szkół i placówek oświatowych.

    Z powołanych przepisów wynika, że obydwa podmioty systemu oświaty różnią się zakresem prowadzonej działalności. Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych realizowane jest przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4, zaś placówki doskonalenia nauczycieli podejmują działania na rzecz doskonalenia zawodowego nauczycieli. Celem naboru nr FELU.10.06-IZ.00-001/25 realizowanego w ramach celu szczegółowego 4g) jest wsparcie jakości kształcenia i rozwoju elastycznego systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym realizowanych w trybie zdalnym dla osób dorosłych.

    Zgodnie z powyższym, w opinii ION, niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli nie spełnia kryterium specyficznego dostępu nr 1.

    Data zadania pytania: 29.04.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.05.2025
  • W opinii Instytucji Organizującej Nabór sam wpis do rejestru instytucji szkoleniowych jest niewystarczający do oceny możliwości aplikowania w ramach naboru nr FELU.10.06.-IZ.00-001/25.

    Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznego dostępu nr 1 wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest podmiot uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1. pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 poz.737 z późn. zm.), tj. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4. Zastrzeżenie dotyczy możliwości prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych przez instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ust.1 pkt 3-6 tej ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. agencje zatrudnienia, instytucje szkoleniowe) prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową i posiadające akredytację, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

    W nawiązaniu do definicji kryterium specyficznego dostępu nr 1 „Wnioskodawca i partner (jeśli dotyczy) nie może pełnić roli operatora wsparcia dla innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych” należy przyjąć, że wsparcie w projekcie skierowane jest do wnioskodawcy (jako placówki prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych) oraz do jego kadry (w tym nauczycieli) oraz partnera (jeśli dotyczy) i jego kadry o ile spełnia on definicję placówki prowadzącej kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych. Ponadto, zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 5, projekt skierowany jest do: 1. placówek prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, zgodnie z art. 117, ust. 1, pkt. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Dz.U. z 2024 poz.737 z póżn.zm.) z terenu województwa lubelskiego, w tym: a) placówek kształcenia ustawicznego; b) centrów kształcenia zawodowego; c) branżowych centrów umiejętności; 2. kadry (w tym nauczycieli) podmiotów wymienionych w pkt. 1. Oznacza to, że wnioskodawca musi być placówką prowadzącą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych z terenu województwa lubelskiego. Kryteria specyficzne dostępu nie zawierają zapisu dotyczącego obowiązku posiadania siedziby głównej podmiotu na terenie województwa lubelskiego.

    Data zadania pytania: 20.05.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 27.05.2025

Finanse

Kwota alokoacji
11 655 225
Minimalna wartośc projektu
100 000 zł
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

05.05.2025

koniec

01.07.2025

Wyniki

IV kwartał

Instytucja ogłaszająca nabór