2.5 Usługi dla MŚP
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Instytucje wspierające biznes
Instytucje otoczenia biznesu (IOB) zgodnie z definicją zawartą w Rozdziale 2 Regulaminu, niezależnie od posiadanego statusu przedsiębiorstwa (mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa).
NA CO
- Zaawansowane usługi wsparcia dla MŚP i grup MŚP (w tym usługi w zakresie zarządzania, marketingu i projektowania)
Typy wspieranych projektów:
2. Usługi inkubacyjne dla nowopowstałych firm.
Działanie koncentruje się na wsparciu MŚP z województwa lubelskiego, funkcjonujących na rynku nie dłużej niż 3 lata, poprzez umożliwienie im skorzystania z kompleksowych usług inkubacyjnych świadczonych przez instytucje otoczenia biznesu.
Jak się ubiegać
Jak składać wniosek?
Wypełnienie i złożenie wniosku oraz załączników odbywa się za pomocą generatora wniosków WOD2021.
Instytucja ogłaszająca nabór
Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
W ramach Działania 2.5 „Usługi dla MŚP” (FELU.02.05-IP.01-001/25) nie ma kryterium trafności merytorycznej - „Miejsce odprowadzania podatku dochodowego”. W związku z tym nie ma obowiązku przedkładania dokumentów potwierdzających zapłatę zaliczki na podatek dochodowy.
Data zadania pytania: 30.10.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.10.2025 -
Działania informacyjno-promocyjne związane z rekrutacją uczestników projektu nie mogą być zaliczane do kosztów personelu.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 w ramach kategorii kosztowej „Personel projektu” kwalifikowalne są jedynie koszty związane z wynagrodzeniem kadry wnioskodawcy która będzie bezpośrednio zaangażowana do świadczenia usług na rzecz inkubowanych MŚP (uczestników projektu) w następującym zakresie:
- świadczenie usług towarzyszących usłudze inkubacji takich jak: usługi prawne, usługi księgowe, usługi związane z promocją, usługi ICT, mentoring, szkolenia) lub
- świadczenie dodatkowych usług prorozwojowych, np. usługi doradcze w zakresie wdrażania innowacji w przedsiębiorstwie, pozyskiwania dofinansowania, przeprowadzania audytów i analiz rynkowych, internacjonalizacji.
- organizacja i prowadzenie spotkań networkingowych.
Koszty personelu zaangażowanego w inne niż wskazane powyżej prace związane z realizacją projektu (np. działania informacyjno-promocyjne związane z rekrutacją uczestników projektu) mogą stanowić koszty kwalifikowalne w ramach kosztów pośrednich projektu.
Data zadania pytania: 30.10.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.10.2025 -
Zapisy załącznika nr 8 do Regulaminu wyboru projektów - Kryteria wyboru projektów, w ramach kryterium trafności merytorycznej nr 6. „Wpływ projektu na rozwój regionalnych inteligentnych specjalizacji” precyzują:
„Punkty zostaną przyznane, jeśli wnioskodawca zadeklaruje, że co najmniej 50% przedsiębiorstw, które skorzystają z usług kompleksowej inkubacji realizowanej w ramach projektu będą to podmioty, prowadzące główną działalności gospodarczą w obszarach wpisujących się w co najmniej jedną inteligentną specjalizację województwa lubelskiego, zgodną z Regionalną Strategią Innowacji Województwa Lubelskiego do 2030 roku.
Aby otrzymać punkty w powyższym kryterium należy w części opisowej Biznes Planu w zakładce „Wpływ projektu” zadeklarować, że co najmniej 50% przedsiębiorstw, które skorzystają z usług kompleksowej inkubacji w ramach projektu, prowadzi główną działalność gospodarczą w obszarze lub obszarach wpisujących się w inteligentne specjalizacje województwa lubelskiego.
Data zadania pytania: 30.10.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.10.2025 -
W zakładce „Doświadczenie” Biznes Planu części opisowej, w kolumnie „Planowane zaangażowanie w projekcie”, punktu 2 „Doświadczenie kadry wnioskodawcy” należy jedynie wybrać opcję TAK lub NIE.
Jeżeli wnioskodawca zadeklaruje, że zaplanował zaangażować do świadczenia usług inkubacyjnych w ramach projektu osobę z kadry wnioskodawcy lub współpracującą z nim w oparciu o umowę cywilno-prawną lub B2B, to konsekwentnie należy w zakładce „Specyfikacja kosztów” wykazać koszty dotyczące wynagrodzenia personelu lub koszty związane ze zleceniem usługi zewnętrznej w zakresie przeprowadzenia w ramach projektu usług na rzecz MŚP, opisując w kolumnie „Opis i uzasadnienie kosztów” wymiar zaangażowania oraz zakres zadań realizowanych w ramach projektu.
Zgodnie z instrukcją wypełniania arkusza „Specyfikacja kosztów” znajdującej się w tej zakładce dla poniższych kategorii kosztowych należy wskazać:
- Kategoria kosztowa „Personel Projektu”:
W ramach tej kategorii należy opisać koszty związane z wynagrodzeniem kadry wnioskodawcy, która będzie bezpośrednio zaangażowana do świadczenia usług na rzecz inkubowanych MŚP (uczestników projektu) w następującym zakresie:
- świadczenie usług towarzyszących usłudze inkubacji takich jak: usługi prawne, usługi księgowe, usługi związane z promocją, usługi ICT, mentoring, szkolenia) lub
- świadczenie dodatkowych usług prorozwojowych, np. usługi doradcze w zakresie wdrażania innowacji w przedsiębiorstwie, pozyskiwania dofinansowania, przeprowadzania audytów i analiz rynkowych, internacjonalizacji.
- organizacja i prowadzenie spotkań networkingowych.
Należy opisać kto z kadry będzie świadczył usługi towarzyszące oraz czy będą świadczone w cyklach np. miesięcznych, kwartalnych (np. usługi księgowe, prawne) lub jednorazowo (np. szkolenia lub dodatkowe usługi prorozwojowe). Należy określić roboczogodziny.
- Kategoria kosztowa „Usługi zewnętrzne”.
Należy opisać usługi, które będą świadczone na rzecz inkubowanych MŚP przez podmioty zewnętrzne. W przypadku zakupu usług należy je szczegółowo opisać, wskazać czego mają dotyczyć, uzasadnić ich związek z projektem oraz konieczność poniesienia, podać ilość roboczogodzin przeznaczonych na wykonanie usługi i cenę jednostkową roboczogodziny.
Wnioskodawca może zlecić podmiotowi zewnętrznemu (osobie fizycznej lub innemu przedsiębiorstwu) przeprowadzenie usługi towarzyszącej i/lub usługi prorozwojowej na rzecz inkubowanych MŚP, a także zaangażować ekspertów do udziału w spotkaniach networkingowych. Ww. koszty są kwalifikowalne wyłącznie, jeżeli osoby zaangażowane do świadczenia usług na rzecz inkubowanych MŚP posiadają wymagane kwalifikacje, pozwalające na przeprowadzanie danej usługi. Ponadto obowiązkowym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie jest „Plan działań” , w którym należy przedstawić opis zakresu planowanych do świadczenia usług na rzecz MŚP, ze wskazaniem czy wnioskodawca dysponuje potencjałem kadrowym niezbędnym do świadczenia zaplanowanych usług czy dopiero planuje pozyskać osoby do realizacji poszczególnych działań i usług realizowanych w ramach projektu. W dokumencie tym wnioskodawca powinien również przedstawić plan oraz opis personelu planowanego do zaangażowania w celu realizacji poszczególnych działań/usług.
Data zadania pytania: 30.10.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.10.2025 -
Jeśli nieruchomość została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej, jej udostępnienie nie może stanowić kosztu kwalifikowalnego projektu.
Powyższe wynika z Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków 2021-2027, Podrozdział 3.3, pkt 1 tj. Wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego, wniesiony na rzecz projektu, może stanowić wydatek kwalifikowalny, o ile spełnione są następujące warunki:
a) kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,
b) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,
c) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,
d) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,
e) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,
f) wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.
Data zadania pytania: 30.10.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.10.2025 -
Zgodnie z załącznikiem 7 do Regulaminu: „Opis wskaźników” wskaźnik „Liczba wspartych mikro / małych / średnich przedsiębiorstw” odnosi się do liczby podmiotów, które skorzystają z usług oferowanych w ramach projektu. Oznacza to, że w polu wskaźnika należy wskazać liczbę inkubowanych przedsiębiorstw objętych wsparciem, a nie samego wnioskodawcę.
Data zadania pytania: 30.10.2025Data udzielenia odpowiedzi: 30.10.2025
Dokumenty
-
28.08.2025
PDF
903 kB
Regulaminy
PDF903 kB
Obowiązuje od 26.08.2025Załączniki dokumentu
-
-
1. Instrukcja dot. przygotowania i złożenia wniosku Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzPDF
700 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
2. WOD Instrukcja użytkownika część ogólna Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzPDF
3 MB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
3. WOD Instrukcja wnioskodawcy Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzPDF
3 MB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
4. Instrukcja użytkownika aplikacji SL2021 Projekty Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzPDF
4 MB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
6. Wzór umowy o dofinansowanie Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzPDF
849 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
7. Opis wskaźników Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzPDF
566 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
8. Kryteria wyboru projektów Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzPDF
877 kB
Obowiązuje od 26.08.2025
-
-
28.08.2025
PDF
695 kB
Podręczniki i instrukcje
PDF695 kB
Obowiązuje od 26.08.2025Załączniki dokumentu
-
-
Załącznik I.1 Wzór Biznes Planu (część opisowa) Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzXLSM
272 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik I.2 Wzór Biznes Planu (część finansowa) Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzXLSX
155 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik I.3 Wzór oświadczenia o braku zeznania podatkowego Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
74 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik I.4 Wzór oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia sprawozdań finansowych Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
73 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik I.5 Wzór oświadczenia o statusie przedsiębiorstwa wnioskodawcy Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzXLSX
107 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik I.6 Wzór oświadczenia osoby upoważnionej do zarządzania projektem w CST2021 Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
120 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik I.7 Wzór pisma przewodniego Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
119 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik II.1 Wzór upoważnienia do reprezentowania wnioskodawcy Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
121 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik IV.1 Wzór oświadczenia o niekaralności osoby fizyczne Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
72 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik IV.2 Wzór oświadczenia o niekaralności osoby prawne Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
73 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik IV.3 Wzór promesy kredytowej Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
80 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik IV.4 Wzór oświadczenia o umowie Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
120 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik IV.5 Wzór upoważnienia dotyczącego tajemnicy bankowej Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
78 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik V.1 Wzór Weksla in blanco Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
321 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik V.2 Wzór deklaracji wystawcy weksla osoby fizyczne Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
79 kB
Obowiązuje od 26.08.2025 -
Załącznik V.3 Wzór deklaracji wystawcy weksla osoby prawne Instrukcja wypełniania załączników do wniosku, w ramach naboru nr FELU.02.05-IP.01-001/25 pobierzDOCX
81 kB
Obowiązuje od 26.08.2025
-
-
28.08.2025
DOCX
20 kB
Uchwały Zarządu Województwa Lubelskiego
DOCX20 kB
Obowiązuje od 26.08.2025
Przydatne linki
Finanse
Termin naboru
start
08.09.2025 00:01koniec
31.10.2025Wyniki
II kwartał 2026Instytucja ogłaszająca nabór