Zarząd Województwa Lubelskiego zaprasza wszystkich zainteresowanych do udziału w konsultacjach społecznych propozycji kryteriów wyboru projektów dla naborów planowanych w ramach następujących Działań współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus:

I. Działanie 8.3 – Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich. Typy projektu:

  1. Wsparcie integracji obywateli państw trzecich, w szczególności migrantów zarobkowych, w procesie integracji na rynku pracy oraz zatrudniających ich przedsiębiorców, w tym utworzenie i funkcjonowanie Centrum Integracji.
  2. Usługi, które pozwolą na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie, m.in. kursy języka polskiego, szkolenia z zakresu wartości i kultury polskiej, szkolenia zawodowe, dostarczanie praktycznych informacji dotyczących różnych aspektów życia w Polsce, w tym m.in. legalizacji pobytu i zasad rekrutacji na uczelnie wyższe, pomoc w poszukiwaniu zakwaterowania i zatrudnienia, wsparcie w zakresie kontaktów z lokalnymi instytucjami i społecznością lokalną, wsparcie psychologiczne, wsparcie tłumacza.
  3. Budowanie zdolności instytucjonalnej w administracji lokalnej, instytucjach publicznych w tym m. in. poprzez zatrudnienie osób z Ukrainy znających język polski w stopniu co najmniej komunikatywnym, jako osób pracujących w podmiotach opieki zdrowotnej, placówkach oświatowych, podmiotach/instytucjach świadczących usługi społeczne, zawodowe, celem zwiększenia komunikacji pomiędzy obywatelami państw trzecich a pracownikami ww. instytucji.

II. Działanie 10.3 Kształcenie ogólne.

Typ projektu:

2. Programy pomocy stypendialnej dla uczniów zdolnych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.

III. Działanie 10.3 Kształcenie ogólne.

Typ projektu:

3. Wsparcie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną.

IV. Działanie 10.4 – Kształcenie zawodowe.

Typy projektu:

1. Programy rozwojowe szkół, uwzględniające m.in.:

a) współpracę szkół i centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego z pracodawcami i uczelniami w celu zwiększenia potencjału szkół, w szczególności poprzez organizację zajęć dla uczniów;

b) dodatkowe zajęcia specjalistyczne umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności zawodowych, w szczególności w zakresie zielonej transformacji oraz kompetencji cyfrowych;

c) wsparcie nauczycieli (w tym nauczycieli zawodu) oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie uzyskiwania uprawnień/kwalifikacji do nauczania zawodu, w zakresie odbywania staży/szkoleń branżowych;

d) wsparcie osób posiadających przygotowanie zawodowe uznane przez dyrektora szkoły lub placówki za odpowiednie do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego w zakresie uzyskiwania uprawnień/kwalifikacji do nauczania zawodu, w zakresie odbywania staży/szkoleń branżowych;

e) dostosowanie szkół i realizowanego nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz do potrzeb nauczycieli z niepełnosprawnościami, w tym upowszechnienie modelu dostępnej szkoły;

f) organizację i realizację dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych, przekrojowych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych, zielonych oraz rozwijającej talenty i zainteresowania uczniów (w tym uczniów ze środowisk defaworyzowanych i zdolnych);

g) rozwój umiejętności uczniów poprzez wsparcie potencjału dydaktycznego szkół;

h) organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów (w tym realizację zajęć rewalidacyjnych), wsparcie rodziców/opiekunów prawnych uczniów i nauczycieli w zakresie stymulowania rozwoju ucznia oraz doskonalenia umiejętności wychowawczych, a także zwiększenie kompetencji kadr oświaty w zakresie zapobiegania przemocy i dyskryminacji;

i) doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców);

j) współpracę szkół ponadpodstawowych z uczelniami i pracodawcami, w szczególności organizację staży dla uczniów u pracodawców;

k) wsparcie uczniów szkół ponadpodstawowych w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień i kwalifikacji zwiększających ich szanse na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych;

l) doskonalenie zawodowe nauczycieli, w tym w ramach szkoły ćwiczeń;

m) podnoszenie jakości systemu zarządzania szkołami i placówkami oświatowymi, w tym kompetencji kadry zarządzającej;

n) wdrażanie nowych, innowacyjnych form nauczania.

V. Działanie 10.4 – Kształcenie zawodowe.

Typ projektu:

2. Programy pomocy stypendialnej dla uczniów zdolnych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.

VI. Działanie 10.4 – Kształcenie zawodowe.

Typ projektu:

5. Budowanie potencjału partnerów społecznych w zakresie działań wspierających kształcenie zawodowe.

Termin konsultacji społecznych: 7-17 listopada 2023 r.

Dla kogo?

W konsultacjach społecznych mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani, a w szczególności przedstawiciele samorządów terytorialnych, przedsiębiorców, partnerów społeczno-gospodarczych, administracji rządowej, organizacji pozarządowych oraz środowisk akademickich i naukowo-badawczych.

Jak zgłosić uwagi lub wyrazić opinię?

Propozycje kryteriów wyboru projektów oraz formularz uwag dostępny jest na stronie funduszeue.lubelskie.pl w zakładce (Aktualności).

Pobierz i wypełnij Formularz udziału w konsultacjach społecznych. Wypełniony kwestionariusz w wersji edytowalnej prześlij na adres: konsultacjekryteria2021-2027@lubelskie.pl do dnia 17 listopada br. (włącznie).

UWAGA:

Opinie i uwagi zgłoszone w ramach konsultacji w sposób inny niż wyżej opisany nie będą rozpatrywane.

Informacja o zakresie uwzględnienia uwag i wniosków zostanie podana do publicznej wiadomości w terminie 30 dni od upływu terminu składania uwag.

Załączniki

Stanowisko IZ FEL programem FEL 2021-2027 dotyczące konsultacji społecznych działań współfinansowanych ze środków EFS+ w dniach 7-17 listopada 2023 r.