Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
10.1 Skuteczna edukacja
Wyniki
EFS+
FELU.10.01-IZ.00-001/25

10.1 Skuteczna edukacja FELU.10.01-IZ.00-001/25

04.07.2025

Zestawienie złożonych wniosków

W odpowiedzi na nabór nr FELU.10.01-IZ.00-001/25 w okresie od 29.05.2025 r. do 03.07.2025 r. wpłynęło 11 wniosków o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru żaden z wniosków o dofinansowanie nie został wycofany przez wnioskodawcę.

11.09.2025

Wynik oceny formalno-merytorycznej

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny formalno-merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.01-IZ.00-001/25 Działania 10.1 Skuteczna edukacja (typ projektu 1) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 11 września 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr CLXII/3137/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie oceny formalno – merytorycznej w ramach naboru nr FELU.10.01-IZ.00-001/25, Działania 10.1 Skuteczna edukacja (typ projektu 1) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 zatwierdził Listę projektów ocenionych na etapie oceny formalno – merytorycznej.

14.10.2025

Lista projektów wybranych do finansowania

Informacja dotycząca zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.01-IZ.00-001/25 Działania 10.1 Skuteczna edukacja (typ projektu 1) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Instytucja Zarządzająca programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 informuje, że w dniu 14 października 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę nr CLXXV/3397/2025 w sprawie zatwierdzenia wyników oceny projektów na etapie negocjacji oraz wyboru do dofinansowania projektów złożonych w ramach naboru nr FELU.10.01-IZ.00-001/25, Działania 10.1 Skuteczna edukacja (typ projektu 1), Priorytetu X Lepsza edukacja pracy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 opublikowany zostaje skład Komisji Oceny Projektów.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Służby publiczne

Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest organ prowadzący szkołę w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 z późn.zm.). W przypadku zmiany przywołanej ustawy po zatwierdzeniu kryterium, oceny dokonuje się na podstawie wersji obowiązującej w dniu ogłoszenia danego naboru.

NA CO

  • Wsparcie na rzecz szkolnictwa podstawowego i średniego (z wyłączeniem infrastruktury)
  • Wsparcie na rzecz kształcenia dorosłych (z wyłączeniem infrastruktury)

W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektów określony w SZOP dla Działania 10.1 Skuteczna edukacja:

Typ 1: Programy systemowego wsparcia doradztwa zawodowego lub edukacyjno-zawodowego, w tym m.in. podnoszenie kompetencji doradców zawodowych i edukacyjnych oraz ich dostępność dla uczniów, wsparcie budowania i rozwoju sieci współpracy doradców zawodowych.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.

Jak składać wniosek?

Online

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,

Punkt Kontaktowy,

ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,

pokój nr 1

tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337

e-mail: efs@lubelskie.pl

Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:

  • Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
  • Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
  • Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
  • Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • Zgodnie z definicją kryterium dostępu nr 12 „Do szkół, zgodnie z art. 17.1 oraz 18.1 ustawy Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 z późn.zm.), należy zaliczyć następujące typy szkół:

    1) ośmioletnią szkołę podstawową;

    2) szkoły ponadpodstawowe:

    a) czteroletnie liceum ogólnokształcące,

    b) pięcioletnie technikum,

    c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia,

    d) dwuletnią branżową szkołę II stopnia,

    e) szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku,

    3) szkołę artystyczną realizującą kształcenie ogólne.

    W przypadku szkół wchodzących w skład zespołu szkół, każdą szkołę należy liczyć odrębnie. W przypadku szkół filialnych, szkołę macierzystą i szkoły jej podporządkowane należy liczyć odrębnie. Kryterium dotyczy jedynie szkół prowadzących działalność dydaktyczno-wychowawczą. Nie należy liczyć szkół nieaktywnych oraz szkół specjalnych”.

    Wyliczenie 80% szkół z terenu województwa lubelskiego należy przyjąć zgodnie ze stanem faktycznym – na dzień składania wniosku o dofinansowanie.

    Data zadania pytania: 29.05.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 03.06.2025
  • Zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. poz.325) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego prowadzą doradcy zawodowi posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego określa Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczyciela (Dz.U. poz. 2102).

    Doradztwo zawodowe oprócz zajęć z zakresu doradztwa zawodowego realizowane jest również na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie oraz zajęciach z wychowawcą przez nauczycieli prowadzących te zajęcia. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane są przez doradców zawodowych, pedagogów, psychologów lub innych nauczycieli prowadzących te zajęcia.

    Data zadania pytania: 18.06.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.06.2025
  • W przypadku zorganizowania w publicznej szkole lub placówce zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, zgodnie z przepisami art. 35a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, dyrektor szkoły lub placówki może za zgodą nauczyciela powierzyć mu prowadzenia zajęć na podstawie tej ustawy. W przypadku, gdy nauczyciele z danej szkoły nie mogą zaangażować się w realizację zadań w ramach projektu, w publicznej szkole lub placówce może zostać również zatrudniony „nowy” nauczyciel, tj. osoba, która nie realizuje w tej szkole lub placówce tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Kwestię tę reguluje art.16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 poz.737 z późn.zm.), zgodnie z którym warunkiem zatrudnienia takiego nauczyciela jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji. W przypadku szkół niepublicznych oraz szkół publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostką samorządu terytorialnego nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 z późn. zm.). W przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy. Nauczyciel prowadzący zajęcia na innej podstawie niż umowa o pracę, muszą spełniać warunki, o których mowa w art.10 ust.5 pkt 3 i 4 ustawy - Karta nauczyciela. W takim przypadku muszą być również zachowane przepisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności.

    Data zadania pytania: 18.06.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.06.2025
  • Zgodnie z kryterium specyficznym nr 6, dotyczącym wdrożenia kompleksowych rozwiązań, organizacja wyjazdów z noclegiem, w których program obejmuje zajęcia lub warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego, może być rozpatrywana jako element działań wspierających realizację celów projektu, o ile program takiego wyjazdu jest odpowiednio uzasadniony merytorycznie i służy realizacji celów edukacyjnych w zakresie doradztwa zawodowego. Jeżeli program wyjazdu obejmuje działania merytoryczne z tego zakresu, wpisuje się w cele i zakres projektu, a jego zasadność wynika z przeprowadzonej diagnozy (zgodnie z kryterium specyficznym nr 5), takie działanie może być ujęte we wniosku. Ważne jest, aby cel edukacyjno-doradczy wyjazdu był wyraźnie określony, a jego forma i miejsce realizacji nie miały charakteru rekreacyjnego, lecz stanowiły integralną część wsparcia zaplanowanego w projekcie. Ponadto, należy zapewnić zgodność z zasadą racjonalności kosztów oraz efektywnego wykorzystania środków publicznych. Należy uzasadnić niezbędność realizacji danego rodzaju wsparcia w formie wyjazdowej i wykazać brak możliwości osiągnięcia adekwatnych jego efektów poprzez organizację w formie stacjonarnej (tj. bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów zakwaterowania).

    Data zadania pytania: 18.06.2025
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.06.2025

Finanse

Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

29.05.2025

koniec

03.07.2025

Wyniki

14.10.2025

Instytucja ogłaszająca nabór