
10.2 Edukacja przedszkolna
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Służby publiczne
- Instytucje nauki i edukacji
- Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
a) podmiot uprawniony do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne lub niepubliczne przedszkole lub inna funkcjonująca forma wychowania przedszkolnego;
lub
b) organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a);
lub
c) inny podmiot zamierzający prowadzić ośrodek wychowania przedszkolnego (OWP);
lub
d) szkoły i placówki oświatowe oraz ich organy prowadzące.
NA CO
- Wsparcie na rzecz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (z wyłączeniem infrastruktury)
W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów określone w SZOP dla Działania 10.2:
- Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej.
- Unowocześnianie istniejącej bazy lokalowej i dydaktycznej w zakresie edukacji włączającej przedszkolnej.
- Programy rozwojowe OWP, uwzględniające m.in.:
- poprawę dostępności OWP,
- dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz specjalistyczne,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, rodziców/opiekunów i nauczycieli, w tym w zakresie stymulowania rozwoju dziecka, rozwijania kompetencji wychowawczych i opiekuńczych, działania na rzecz usprawniania relacji i współpracy kadry z rodzicami/opiekunami,
- doskonalenie zawodowe kadry OWP (w tym nauczycieli i kadr zarządzających), w szczególności w zakresie pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi zdolnymi i z dziećmi z niepełnosprawnościami, podnoszenie jakości systemu zarządzania OWP.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lub Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, Punkt Kontaktowy, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pokój nr 1
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. 81 44 16 843 oraz 81 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr 81 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
W przypadku realizacji typu projektu nr 1 Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25, celem projektu powinno być utworzenie i funkcjonowanie nowych miejsc wychowania przedszkolnego w celu przyjęcia większej liczby dzieci do placówki, zgodnie z przeprowadzoną diagnozą potrzeb. Dodatkowo należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 6 Projekt zakłada trwałość utworzonych w projekcie miejsc wychowania przedszkolnego przez okres co najmniej równy okresowi realizacji projektu. Zgodnie z definicją kryterium, trwałość rozumiana jest jako instytucjonalna gotowość placówki do świadczenia usług przedszkolnych w ramach utworzonych w projekcie miejsc wychowania przedszkolnego finansowanych ze środków innych niż europejskie. Liczba zadeklarowanych w arkuszu organizacyjnym placówki (lub innym równoważnym dokumencie w przypadku placówek niepublicznych) miejsc wychowania przedszkolnego uwzględnia dokładną liczbę miejsc utworzonych w projekcie.
Data zadania pytania: 01.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 06.08.2025 -
W ramach realizacji typu projektu nr 2 istnieje możliwość unowocześniania istniejącej bazy lokalowej i dydaktycznej w zakresie edukacji włączającej przedszkolnej. Należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 (Załącznik nr 3 do Regulaminu: Kryteria wyboru projektów) „Projekt odpowiada na zdiagnozowane potrzeby i problemy w obszarze realizacji edukacji przedszkolnej. Działania będą realizowane tam, gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, tj. realizacja wsparcia każdorazowo zostanie poprzedzona diagnozą. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy”.
Wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach), są możliwe do realizacji w ramach cross-financingu zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 2.4. Cross-financing). Zgodnie z Wytycznymi wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in.: jest zgodny z przepisami prawa, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 8 „Wsparcie w zakresie infrastruktury i wyposażenia, w tym wydatków w ramach cross-financingu lub zakupu środków trwałych w projekcie jest możliwe pod warunkiem objęcia takim wsparciem wyłącznie OWP, do których skierowany jest projekt”.
Dodatkowo zgodnie z zapisami Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 (podrozdział 4.5.2 Cross-financing), wartość wydatków w ramach cross-financingu dla typu projektu 1-3 stanowi nie więcej niż 25% finansowania UE.
Instytucja Organizująca Nabór (ION) dopuszcza możliwość przeprowadzenia w ramach projektu prac, wynikających z diagnozy potrzeb uczestników projektu. Należy jednak mieć na uwadze, że jeżeli projekt będzie realizowany na rzecz oddziałów przedszkolnych funkcjonujących przy szkole podstawowej, wsparcie może być skierowane jedynie do tych oddziałów, ich kadry i dzieci przedszkolnych. Nie ma możliwości wspierania przedsięwzięć, których beneficjentem będą szkoły podstawowe lub ich uczniowie i nauczyciele. Tego typu kryteria mają wpływ na spełnienie kwalifikowalności wskazanego wydatku, tj. racjonalności i efektywności oraz zachowania najlepszego efektu przy możliwie najniższych nakładach.
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 04.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 11.08.2025 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 (Rozdział IV Zasady finansowania projektu, Podrozdział 4.1 Wkład własny) w ramach niniejszego naboru wnioskodawca jest zobligowany do wniesienia wkładu własnego w wysokości:
10% - typ projektu 1 i 3,
5% - typ projektu 2,
15% - w przypadku państwowych jednostek budżetowych.
W sytuacji, gdy wnioskodawcą nie jest państwowa jednostka budżetowa a planowany do realizacji jest typ 2 oraz 3 ION rekomenduje, aby poziom wkładu własnego został obliczony osobno dla każdego zadania, zgodnie z założeniami ww. Regulaminu. W sytuacji wniesienia wkładu własnego w ramach kosztów pośrednich, ION rekomenduje wskazanie przez Wnioskodawcę ogólnej kwoty wkładu pieniężnego (wyliczenie wysokości wkładu własnego Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania w pkt. „Uzasadnienie dla przewidzianego w projekcie wkładu własnego, w tym informacja o wkładzie rzeczowym i wszelkich opłatach pobieranych od uczestników”).
Z uwagi na różny wymagany poziom wkładu własnego w zależności od typu projektu, koszty związane z realizacją typu 2 i typu 3 powinny zostać jednoznacznie wskazane w budżecie projektu i wykazane w odrębnym zadaniu lub zadaniach. W metodologii wyliczenia wkładu własnego należy zawrzeć informacje o wartości wkładu własnego wyliczonej względem kosztów związanych z realizacją zadań dot. typu 2 i odrębnie względem kosztów dot. zadań do typu 3. Do wyliczenia wkładu własnego względem kosztów pośrednich należy zastosować proporcję analogiczną względem wzajemnej proporcji kosztów typu 2 i 3.
Data zadania pytania: 04.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 11.08.2025 -
W przypadku realizacji typu 2 wnioskodawca ma możliwość zaplanowania zakupu wyposażenia do sal w ramach unowocześniania istniejącej bazy lokalowej oraz pomocy dydaktycznych w zakresie edukacji włączającej przedszkolnej.
W ramach typu 3 wnioskodawca ma możliwość zaplanowania zakupu pomocy dydaktycznych w przypadku realizacji dodatkowych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz specjalistycznych. Zakup wyposażenia do sal w zakresie typu 3 projektu może być kwalifikowalny o ile będzie on niezbędny do realizacji zadań projektowych. Powyższe działania muszą jednak wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Ostateczna ocena kwalifikowalności poszczególnych wydatków w projekcie dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu oraz zgodności z poszczególnymi warunkami zawartymi w Regulaminie wyboru projektu, jak również Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027.
Data zadania pytania: 06.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 11.08.2025 -
Należy pamiętać o spełnieniu kryterium ogólnego horyzontalnego nr 6 tj. Projekt jest zgodny z przepisami prawa krajowego i unijnego.
Przy planowaniu wsparcia należy wziąć pod uwagę wymagania wynikające z takich dokumentów jak m.in. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.) czy z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 z późn. zm.).
Zajęcia finansowane ze środków EFS+ mieszczące się w podstawie programowej mogą być organizowane w godzinach pracy przedszkola publicznego. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, dyrektor przedszkola na wniosek rady pedagogicznej może uwzględnić w programie wychowania przedszkolnego zajęcia organizowane ze środków unijnych EFS+ w związku z realizowanym projektem z edukacji przedszkolnej. Na podstawie tego programu nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem przedszkolnym, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia (w tym uwzględniają zajęcia z projektu z EFS+). Zajęcia powinny być prowadzone dla dzieci, zgodnie z diagnozą potrzeb, przez nauczycieli zatrudnionych
w danym przedszkolu (z uwzględnieniem zasad braku podwójnego finansowania np. w zakresie wynagrodzeń nauczycieli) lub w przypadku braku takich nauczycieli - przez inne osoby lub podmioty zatrudnione przez dyrekcję przedszkola, zgodnie z obowiązującym prawem (m.in. Kartą Nauczyciela).
W przypadku zajęć dodatkowych wykraczających poza statutową ofertę edukacyjną przedszkola publicznego, zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Edukacji Narodowej, dyrektor przedszkola może wynająć podmiotowi zewnętrznemu salę / pomieszczenie na prowadzenie działalności edukacyjnej. W tym przypadku działalność edukacyjna powinna być prowadzona po zakończeniu zajęć wychowania przedszkolnego oferowanych przez przedszkole.
Data zadania pytania: 06.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 11.08.2025 -
Należy mieć na uwadze spełnienie zasady dodatkowości, stanowiącej, że wsparcie w ramach projektu nie powoduje zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług przez Beneficjenta. W przypadku zajęć wnioskodawca może zapewnić np. dodatkowe godziny w stosunku do zajęć już realizowanych w OWP.
Data zadania pytania: 06.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 11.08.2025 -
W ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 kryteria specyficzne dostępu nie obligują wnioskodawcy do realizacji typu projektu nr 1 Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i związanej z tym bazy lokalowej i dydaktycznej. Wnioskodawca ma możliwość realizacji zarówno jednego typu projektu (np. typ projektu 3) jak i łączenia typów (np. realizacja typu 2 i 3) zgodnie z przeprowadzoną diagnozą potrzeb. Wnioskodawca wskazuje we wniosku o dofinansowanie jaki typ/typy projektu zaplanował do realizacji.
Data zadania pytania: 06.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 13.08.2025 -
- W przypadku realizacji typu 2, wnioskodawca powinien zaplanować wsparcie zgodnie z przeprowadzoną diagnozą potrzeb - kryterium specyficzne dostępu nr 5 (Załącznik nr 3 do Regulaminu: Kryteria wyboru projektów) „Projekt odpowiada na zdiagnozowane potrzeby i problemy w obszarze realizacji edukacji przedszkolnej. Działania będą realizowane tam, gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, tj. realizacja wsparcia każdorazowo zostanie poprzedzona diagnozą. Diagnoza zostanie przygotowana przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wnioski z diagnozy powinny zostać zawarte we wniosku o dofinansowanie, a zaplanowane działania powinny odpowiadać na zidentyfikowane problemy”. W ramach typu projektu nr 2 istnieje możliwość realizacji działań dotyczących unowocześnienia bazy lokalowej i dydaktycznej w zakresie edukacji włączającej (np. dostosowanie lub adaptacja pomieszczeń w kontekście potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakup i montaż wyposażenia, modyfikacja przestrzeni wspierającej rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci, zakup pomocy dydaktycznych).
- Wnioskodawca, na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb powinien wykazać we wniosku potrzebę adaptacji pomieszczeń pod kątem realizacji zajęć specjalistycznych czy dydaktyczno-wychowawczych. W opisanym przypadku „w przedszkolu obecnie nie uczęszczają dzieci z niepełnosprawnością lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” w opinii Instytucji Organizującej Nabór (ION) wykonanie prac w zakresie edukacji włączającej przedszkolnej jest niezasadne w kontekście spełnienia m.in. kwalifikowalności wydatków, tj. racjonalności i efektywności oraz zachowania najlepszego efektu przy możliwie najniższych nakładach. Niemniej ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
- Planując realizację zadań w ramach projektu wnioskodawca powinien uwzględnić warunki wynikające ze Szczegółowego Opisu Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP) w ramach Działania 10.2 tj. m.in.: „6) Działania dotyczące wsparcia ogólnodostępnych szkół lub placówek systemu oświaty w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej będą a) dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na dzieciach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych (dotyczy typu projektu 1-3)”. Powyższe wynika również z zapisów Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027.
Należy pamiętać, że zgodnie z brzmieniem definicji kryterium ogólnego merytorycznego nr 1, ocenie zostanie poddany cel główny przedsięwzięcia oraz jego opis wskazujący na realizację celu szczegółowego Programu. Cel szczegółowy 4 f) dotyczy wspierania równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Edukacja włączająca przedszkolna w zakresie realizacji typu 2 powinna zatem dotyczyć unowocześniania istniejącej bazy lokalowej i dydaktycznej w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji/które najbardziej potrzebują wsparcia. Wnioskodawca powinien wykazać potrzebę realizacji zadań w zakresie edukacji włączającej na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb.
W opinii ION „deklaracja dostępności przedszkola dla dzieci z niepełnosprawnością, gdyby w przyszłości zostały przyjęte” nie jest wystarczająca.
ION dopuszcza możliwość przeprowadzenia w ramach projektu prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik stanie się częścią nieruchomości i które zostaną trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach) w ramach cross-financingu zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 2.4. Cross-financing). Niemniej zaplanowane działania powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb, tak aby odpowiadały na zidentyfikowane problemy.
Data zadania pytania: 06.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 13.08.2025 -
Dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w ramach programów rozwojowych OWP są przedmiotem 3 typu projektu i powinny być bezpośrednio związane z potrzebami grupy docelowej objętej wsparciem zidentyfikowanymi na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Zaplanowane przedsięwzięcia powinny rozwijać jakość edukacji przedszkolnej. W opinii ION wymienione zajęcia są możliwe do zaplanowania w ramach projektu niemniej ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 06.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 13.08.2025 -
- Zgodnie z zapisami Regulaminu (4.4.1 Uproszczone metody rozliczania wydatków) w ramach niniejszego naboru nie przewiduje się rozliczania wydatków za pomocą kwot ryczałtowych. W związku z powyższym w przypadku projektu, którego łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu, koszty bezpośrednie rozliczane są na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków, a koszty pośrednie z wykorzystaniem właściwej stawki ryczałtowej. Zgodnie z Regulaminem (4.4.1 Uproszczone metody rozliczania wydatków pkt 2) zastosowanie stawki ryczałtowej kosztów pośrednich oznacza spełnienie warunku, iż projekt współfinansowany ze środków EFS+, którego łączny koszt nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu rozliczany jest obligatoryjnie za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków.
- Zgodnie z zapisami Regulaminu (4.4.1 Uproszczone metody rozliczania wydatków) w ramach naboru nie przewiduje się rozliczania wydatków za pomocą stawek jednostkowych oraz kwot ryczałtowych.
Data zadania pytania: 06.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 13.08.2025 -
Wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach), są możliwe do realizacji w ramach cross-financingu zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 2.4. Cross-financing). Zgodnie z Wytycznymi wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in.: jest zgodny z przepisami prawa, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Należy pamiętać, że zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 8 „Wsparcie w zakresie infrastruktury i wyposażenia, w tym wydatków w ramach cross-financingu lub zakupu środków trwałych w projekcie jest możliwe pod warunkiem objęcia takim wsparciem wyłącznie OWP, do których skierowany jest projekt”.
Dodatkowo zgodnie z zapisami Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 (podrozdział 4.5.2 Cross-financing), wartość wydatków w ramach cross-financingu dla typu projektu 1-3 stanowi nie więcej niż 25% finansowania UE.
Instytucja Organizująca Nabór (ION) dopuszcza możliwość przeprowadzenia w ramach projektu prac, wynikających z diagnozy potrzeb uczestników projektu, będących uzupełnieniem zadań projektowych w ramach realizowanych typów projektów 2 i 3.
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 07.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 13.08.2025 -
Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 1 obowiązującego dla naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 (załącznik nr 3 do Regulaminu), wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie może być m.in. inny podmiot zamierzający prowadzić ośrodek wychowania przedszkolnego (OWP). Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu. Podmiot prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może być uprawniony do aplikowania w ramach naboru, niemniej należy pamiętać, że w przypadku ubiegania się o dofinansowanie projektu jest on zobligowany do spełnienia wszystkich kryteriów wyboru projektów obowiązujących dla naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 (kryteria ogólne: formalne, horyzontalne i merytoryczne oraz kryteria specyficzne: dostępu) stanowiące załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów.
Data zadania pytania: 07.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 13.08.2025 -
W ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 wnioskodawca ma możliwość realizacji zarówno jednego typu projektu (np. typ projektu 3) jak i łączenia typów (np. realizacja typu 1 i 2/1 i 3) zgodnie z przeprowadzoną diagnozą potrzeb. Wnioskodawca wskazuje we wniosku o dofinansowanie jaki typ/typy projektu zaplanował do realizacji.
Data zadania pytania: 12.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 13.08.2025 -
Zgodnie z definicją kryterium ogólnego formalnego nr 4 „W przypadku podmiotów niebędących jednostkami sektora finansów publicznych jako obroty należy rozumieć wartość przychodów (w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów) osiągniętych w ostatnim zatwierdzonym roku przez danego wnioskodawcę na dzień składania wniosku o dofinansowanie”. W związku z powyższym, w przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą występującej jako wnioskodawca, do obrotu należy zaliczyć wyłącznie przychody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Wynagrodzenie uzyskiwane z tytułu umowy o pracę nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej i nie może być uwzględnione przy wykazywaniu rocznego obrotu w ramach niniejszego kryterium.
Data zadania pytania: 08.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 14.08.2025 -
Zgodnie z kryterium dostępu nr 1 dla naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
a) podmiot uprawniony do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne lub niepubliczne przedszkole lub inna funkcjonująca forma wychowania przedszkolnego;
lub
b) organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a);
lub
c) inny podmiot zamierzający prowadzić ośrodek wychowania przedszkolnego (OWP);
lub
d) szkoły i placówki oświatowe oraz ich organy prowadzące
brak jest wykluczenia podmiotu uprawnionego do prowadzenia edukacji przedszkolnej w formie przedszkola specjalnego czy też organu prowadzącego przedszkole specjalne.
Zgodnie z zapisami SZOP dla Działania 10.2 Edukacja przedszkolna oraz Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 grupę docelową stanowią:
− dzieci w wieku przedszkolnym (zgodnie z ustawą Prawo oświatowe) i ich opiekunowie,
− dzieci w wieku przedszkolnym, uczniowie i ich rodzice/opiekunowie prawni z doświadczeniem migracji,
− ośrodki wychowania przedszkolnego (z wyłączeniem specjalnych),
− przedstawiciele kadry ośrodków wychowania przedszkolnego,
− przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego z terenu regionu oraz ich kadra (w tym nauczyciele). Na podstawie zapisów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 jako region należy rozumieć teren województwa lubelskiego.
W związku z powyższym ze wsparcia w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 wyłączone są specjalne ośrodki wychowania przedszkolnego, w tym w zakresie infrastruktury i doposażenia. Wyłączenie nie dotyczy dzieci w wieku przedszkolnym i ich opiekunów.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez ION nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 07.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 14.08.2025 -
Kwestia dotycząca złożenia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy została uregulowana w rozdziale 6.3 Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 Działania 10.2 Edukacja przedszkolna (typ projektu 1, 2, 3) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 jak również w § 14 Wzoru umowy o dofinansowanie stanowiącego załącznik nr 5 do ww. Regulaminu.
W pkt. 25 rozdziału 6.3 Regulaminu zostały wskazane przypadki, kiedy wymagane jest złożenie oświadczenia przez współmałżonka wyrażającego zgodę na zaciągnięcie zobowiązania lub dokument potwierdzający rozdzielność majątkową. Ww. oświadczenia są wymagane wyłącznie w przypadku wnioskodawców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą bądź wspólnikami spółek cywilnych.
W przypadku natomiast weksla in blanco, wystawionego przez osobę uprawnioną do wystawienia weksla w imieniu stowarzyszenia, nie jest wymagane oświadczenie współmałżonka ani dokument potwierdzający rozdzielność majątkową, ponieważ stowarzyszenie nie jest osobą fizyczną w związku małżeńskim.
Poszczególne formy wniesienia zabezpieczenia zostały uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 września 2022 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z § 5 pkt 2 ww. rozporządzenia Zabezpieczenie jest ustanawiane w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową, w przypadku, gdy:
1) wartość zaliczki nie przekracza 10 000 000 zł lub
2) beneficjent jest podmiotem świadczącym usługi publiczne lub usługi w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 93 i art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub jest instytutem badawczym w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498).
W przypadku natomiast gdy wartość zaliczki przekracza 10 000 000 zł, poszczególne formy wniesienia w tej sytuacji zabezpieczenia (m. in. poręcznie bankowe, gwarancja bankowa, hipoteka) zostały uregulowane w § 5 pkt 3 ww. rozporządzenia.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez ION nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 08.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 14.08.2025 -
Wymagania czasowe dotyczące projektu zostały określone w punkcie 3.4 Regulaminu wyboru projektów, który wskazuje, że to wnioskodawca określa datę kwalifikowalności wydatków w ramach projektu równoznaczną z okresem realizacji projektu. Należy jednocześnie pamiętać, że koniec okresu kwalifikowalności wydatków stanowi data 31 grudnia 2029 r. Powyższe oznacza, że datą rozpoczęcia realizacji projektu może być wrzesień 2027 r.
Data zadania pytania: 12.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 19.08.2025 -
Planując realizację zadań w ramach projektu wnioskodawca powinien uwzględnić warunki wynikające ze Szczegółowego Opisu Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP) w ramach Działania 10.2 tj. m.in.: „Działania dotyczące wsparcia ogólnodostępnych szkół lub placówek systemu oświaty w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej będą a) dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na dzieciach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych (dotyczy typu projektu 1-3)”. Powyższe wynika również z zapisów Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027.
Niemniej (zgodnie z kryterium specyficznym dostępu nr 5 Projekt odpowiada na zdiagnozowane potrzeby i problemy w obszarze realizacji edukacji przedszkolnej) zaplanowane działania powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy potrzeb oraz odpowiadać na zidentyfikowane problemy i powinny być realizowane tam, gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby. Przedmiotowa diagnoza powinna zawierać m.in. informację o tym, że obecnie w placówce nie ma osób z niepełnosprawnością ruchową i czy w przyszłości na podstawie pozyskanych danych takie dzieci mogą się pojawić, jeśli tak to skąd wynika taka konieczność. W przypadku, gdy w placówce obecnie nie ma osób z niepełnosprawnością ruchową należy wykazać, że wszelkie działania dot. edukacji włączającej wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb, tj. należy wykazać, że dostosowanie placówki jest niezbędne do prowadzenia edukacji włączającej.
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników zostanie dokonana na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 12.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 19.08.2025 -
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 grupę docelową stanowią:
− dzieci w wieku przedszkolnym (zgodnie z ustawą Prawo oświatowe) i ich opiekunowie,
− dzieci w wieku przedszkolnym, uczniowie i ich rodzice/opiekunowie prawni z doświadczeniem migracji,
− ośrodki wychowania przedszkolnego (z wyłączeniem specjalnych),
− przedstawiciele kadry ośrodków wychowania przedszkolnego,
− przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego z terenu regionu oraz ich kadra (w tym nauczyciele).
Należy mieć jednak na uwadze, że zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP) dla Działania 10.2 Edukacja przedszkolna, „działania dot. wsparcia ogólnodostępnych szkół lub placówek systemu oświaty w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej będą dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na dzieciach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych (typ 1-3)”.
Data zadania pytania: 14.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 20.08.2025 -
Zgodnie z definicją kryterium specyficznego dostępu nr 1 obowiązującego dla naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 (załącznik nr 3 do Regulaminu), wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:
a) podmiot uprawniony do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne lub niepubliczne przedszkole lub inna funkcjonująca forma wychowania przedszkolnego; lub
b) organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a); lub
c) inny podmiot zamierzający prowadzić ośrodek wychowania przedszkolnego (OWP); lub
d) szkoły i placówki oświatowe oraz ich organy prowadzące.
Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu.
Osoba fizyczna prowadząca przedszkole niepubliczne może być uprawniona do aplikowania w ramach naboru, niemniej należy pamiętać, że w przypadku ubiegania się o dofinansowanie projektu jest ona zobligowana do spełnienia wszystkich kryteriów wyboru projektów obowiązujących dla naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 (kryteria ogólne: formalne, horyzontalne i merytoryczne oraz kryteria specyficzne: dostępu) stanowiące załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów.
Data zadania pytania: 22.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 25.08.2025 -
Zgodnie z Podrozdziałem 3.3 Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.02-IZ.00-001/25 grupę docelową stanowią: dzieci w wieku przedszkolnym (zgodnie z ustawą Prawo oświatowe) i ich opiekunowie; dzieci w wieku przedszkolnym, uczniowie i ich rodzice / opiekunowie prawni z doświadczeniem migracji; ośrodki wychowania przedszkolnego (z wyłączeniem specjalnych); przedstawiciele kadry ośrodków wychowania przedszkolnego; przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego z terenu regionu oraz ich kadra (w tym nauczyciele).
W związku z powyższym potwierdzenie posiadania przez dziecko specjalnych potrzeb edukacyjnych nie stanowi warunku uczestnictwa w projekcie. Jednakże w przypadku planowania objęcia wsparciem w ramach projektu dzieci o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźnik produktu „Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem” wraz ze wskazaniem źródła danych do pomiaru wskaźnika. Wskaźnik mierzy liczbę dzieci / uczniów objętych w ramach programu wsparciem w zakresie zidentyfikowanych specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym wynikających z niepełnosprawności.
Dodatkowo zgodnie z Regulaminem, 3.3 Grupy docelowe, ION wskazuje następujące dokumenty potwierdzające spełnienie kryterium kwalifikowalności uprawniające do udziału w projekcie, tj. m.in.:
- fakt uczęszczania dziecka do placówki objętej wsparciem, np. umowa przedszkolna zawarta z rodzicami/opiekunami prawnymi, zgoda rodziców/opiekunów prawnych na uczęszczanie dziecka do placówki, karta zapisu dziecka do przedszkola;
- w przypadku wsparcia kadry - zatrudnienie danej osoby w placówce objętej wsparciem, np. zaświadczenie o zatrudnieniu od pracodawcy;
- w przypadku wsparcia rodziców/opiekunów prawnych - fakt sprawowania opieki nad dzieckiem uczęszczającym do placówki objętej wsparciem, np. oświadczenie rodziców/opiekunów prawnych;
- orzeczenie o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- orzeczenie o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2024 r. poz. 917),
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
- opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opinia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, opinia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z przepisami o ochronie zdrowia psychicznego wydana przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- oświadczenie potwierdzające doświadczenie migracji.
W sytuacji, gdy specjalne potrzeby edukacyjne dziecka wynikają z niepełnosprawności, odpowiednim dokumentem do wskazania jako źródła pomiaru wskaźnika powinno być orzeczenie o niepełnosprawności. Natomiast w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi będą to dokumenty, na podstawie których w przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci określona w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Data zadania pytania: 20.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 26.08.2025
Finanse
Termin naboru
start
07.08.2025koniec
16.09.2025Wyniki
I kwartał 2026Instytucja ogłaszająca nabór
