Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego ogłasza nabór w ramach działania
10.4 Kształcenie zawodowe
Nabór zakończony
EFS+
FELU.10.04-IZ.00-002/24

10.4 Kształcenie zawodowe FELU.10.04-IZ.00-002/24

02.04.2024

Zestawienie złożonych wniosków

W odpowiedzi na nabór nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 w okresie od 08.02.2024 r. do 29.03.2024 r. wpłynęły 46 wnioski o dofinansowanie za pośrednictwem SOWA EFS. W trakcie trwania naboru 1 wniosek o dofinansowanie został wycofany przez wnioskodawcę.

Szczegóły naboru

DLA KOGO

  • Administracja publiczna
  • Służby publiczne
  • Partnerzy społeczni
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Przedsiębiorstwa

W ramach naboru podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest:

  1. szkoła/placówka oświatowa prowadząca kształcenie w oparciu o podstawę programową kształcenia zawodowego z terenu województwa lubelskiego (z wyłączeniem szkół specjalnych)
    lub
  2. organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a.

Wnioskodawcą w projekcie może być również zespół szkół, w ramach którego funkcjonuje szkoła wskazana w lit. a kryterium.

NA CO

  • Wsparcie na rzecz szkolnictwa podstawowego i średniego (z wyłączeniem infrastruktury)

W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 10.4: Kształcenie zawodowe, tj.: typ projektów nr 1. Programy rozwojowe szkół, uwzględniające m.in.:

  1. współpracę szkół i centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego z pracodawcami i uczelniami w celu zwiększenia potencjału szkół, w szczególności poprzez organizację zajęć dla uczniów;
  2. dodatkowe zajęcia specjalistyczne umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności zawodowych, w szczególności w zakresie zielonej transformacji oraz kompetencji cyfrowych;
  3. wsparcie nauczycieli (w tym nauczycieli zawodu) oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie uzyskiwania uprawnień/kwalifikacji do nauczania zawodu, w zakresie odbywania staży/szkoleń branżowych;
  4. wsparcie osób posiadających przygotowanie zawodowe uznane przez dyrektora szkoły lub placówki za odpowiednie do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego w zakresie uzyskiwania uprawnień/kwalifikacji do nauczania zawodu, w zakresie odbywania staży/szkoleń branżowych;
  5. dostosowanie szkół i realizowanego nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz do potrzeb nauczycieli z niepełnosprawnościami, w tym upowszechnienie modelu dostępnej szkoły;
  6. organizację i realizację dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych, przekrojowych i zawodowych niezbędnych na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych, zielonych oraz rozwijającej talenty i zainteresowania uczniów (w tym uczniów ze środowisk defaworyzowanych i zdolnych);
  7. rozwój umiejętności uczniów poprzez wsparcie potencjału dydaktycznego szkół;
  8. organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów (w tym realizację zajęć rewalidacyjnych), wsparcie rodziców/opiekunów prawnych uczniów i nauczycieli w zakresie stymulowania rozwoju ucznia oraz doskonalenia umiejętności wychowawczych, a także zwiększenie kompetencji kadr oświaty w zakresie zapobiegania przemocy i dyskryminacji;
  9. doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców);
  10. współpracę szkół ponadpodstawowych z uczelniami i pracodawcami, w szczególności organizację staży dla uczniów u pracodawców;
  11. wsparcie uczniów szkół ponadpodstawowych w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień i kwalifikacji zwiększających ich szanse na rynku pracy, w tym kompetencji cyfrowych;
  12. doskonalenie zawodowe nauczycieli, w tym w ramach szkoły ćwiczeń;
  13. podnoszenie jakości systemu zarządzania szkołami i placówkami oświatowymi, w tym kompetencji kadry zarządzającej;
  14. wdrażanie nowych, innowacyjnych form nauczania.

Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 z dnia 12.03.2024 r.

Zmiana Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 Działania 10.4 Kształcenie zawodowe (typ projektu nr 1 lit. 1-n) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 - zmiany obowiązują od 12.03.2024 r.

Dnia 12 marca 2024 r. Zarząd Województwa Lubelskiego uchwałą nr DLXI/9869/2024 zatwierdził zmianę Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 Działania 10.4 Kształcenie zawodowe (typ projektu nr 1 lit. 1-n) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego.

Zmiana Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 wynika z potrzeby doprecyzowania zapisów dotyczących stosowania stawek jednostkowych w naborze w związku z przesłaną przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej interpretacją Komunikatu z dnia 28 grudnia 2023 r. w sprawie indeksacji stawki jednostkowej stażu uczniowskiego. W Komunikacie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej wskazano dwie stawki jednostkowe stażu uczniowskiego, obowiązujące odpowiednio od 1 stycznia 2024 r. oraz 1 lipca 2024 r.

Dodatkowo, w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektuw ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X (Załącznik nr 2 do Regulaminu) dodano zapis uszczegóławiający sposób rozliczania kosztów pośrednich w związku z wprowadzonymi, już po ogłoszeniu naboru, modyfikacjami w systemie informatycznym SOWA EFS. Zmiana dotyczy wprowadzenia nowej funkcjonalności w budżecie projektu polegającej na możliwości wyliczenia wartości kosztów pośrednich objętych limitem cross-financing.

Szczegółowy wykaz zmian w Regulaminie wyboru projektuwraz z uzasadnieniem został zawarty w załączniku nr 1 do uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia i udostępnienia Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 Działania 10.4 Kształcenie zawodowe (typ projektu nr 1 lit. 1-n) Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Jak przygotować wniosek?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.

Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.

Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom/Partnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.

Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (lub podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.

Jak składać wniosek?

Online

Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:

Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1

Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:

  • Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
  • Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
  • Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
  • Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).

Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.

Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania

  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 (Rozdział III. Wymagania w zakresie postępowania, Podrozdział 3.2 Typy projektów) oraz z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 5 Zakres wsparcia: Projekt zakłada co najmniej realizację typu projektu nr: a) 1 lit. i) doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców) oraz b) 1 lit. j) współpracę szkół ponadpodstawowych z uczelniami i pracodawcami, w szczególności organizację staży dla uczniów u pracodawców.

    Kryterium wynika z zapisów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 oraz „Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021- 2027”.

    Powyższe oznacza, że współpraca z uczelnią w projekcie jest obligatoryjna i niezbędna do spełnienia przedmiotowego kryterium. Formuła współpracy nie musi być tożsama z partnerstwem, o którym mowa w art. 39 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 07.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 07.02.2024
  • 1) Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 (Rozdział III. Wymagania w zakresie postępowania, Podrozdział 3.2 Typy projektów) oraz z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 5 Zakres wsparcia: Projekt zakłada co najmniej realizację typu projektu nr: a) 1 lit. i) doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców) oraz b) 1 lit. j) współpracę szkół ponadpodstawowych z uczelniami i pracodawcami, w szczególności organizację staży dla uczniów u pracodawców.

    Kryterium wynika z zapisów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021- 2027 oraz „Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021- 2027”.

    Projekt uwzględnia obligatoryjnie oba wymienione typy projektów, tj. 1 lit. i) oraz 1 lit. j). W przypadku typu 1 lit. i) elementem obligatoryjnym projektu jest zaplanowanie wsparcia dla uczniów polegającego na realizacji indywidualnego doradztwa edukacyjno-zawodowego i/lub zawodowego oraz zajęć zawodoznawczych u pracodawców. Kryterium jest obligatoryjne i jego spełnienie jest niezbędne do przyznania dofinansowania.

    2) Zgodnie z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 7 Podnoszenie kwalifikacji / kompetencji kadry szkół / placówek oświatowych: a) Formy podnoszenia kwalifikacji/ kompetencji są skierowane wyłącznie do kadry szkoły/ placówki oświatowej objętej wsparciem w projekcie b) Formy podnoszenia kwalifikacji/ kompetencji kadry szkoły/placówki oświatowej, o których mowa w lit. a, kończą się dokumentem potwierdzającym zdobycie przez uczestników projektu kwalifikacji/ kompetencji.

    Kryterium ma zastosowanie do typów projektów nr 1c), d), 1l), 1m).

    W związku z powyższym uwzględnienie wskazanej w pytaniu formy wsparcia i jego odbiorcy jest obligatoryjne wyłącznie w sytuacji wyboru przez Wnioskodawcę wskazanych typów projektów. Tym samym, w sytuacji wyboru innych typów projektów, tego typu wsparcie nie jest wymagane.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 07.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 07.02.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 (Rozdział III. Wymagania w zakresie postępowania, Podrozdział 3.2 Typy projektów) oraz z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 6 Udzielenie wsparcia w postaci staży uczniowskich: Minimum 50% uczniów technikum i uczniów branżowej szkoły I stopnia (z wyłączeniem młodocianych pracowników) objętych wsparciem w ramach projektu, weźmie udział w stażach uczniowskich.

    Działania w zakresie realizacji staży uczniowskich są realizowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe i warunkami, określonymi w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. Nie określono minimalnej ani maksymalnej liczby godzin stażu dla ucznia.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 08.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 08.02.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 (Rozdział III. Wymagania w zakresie postępowania, Podrozdział 3.1 Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie) oraz z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie projektu jest: a) szkoła/placówka oświatowa prowadząca kształcenie w oparciu o podstawę programową kształcenia zawodowego z terenu województwa lubelskiego
    (z wyłączeniem szkół specjalnych) lub b) organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a.

    Zgodnie z art 4 pkt. 28a) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U z 2023 r., poz. 900 z późn.zm.) stanowiącej podstawę prawną funkcjonowania szkół/placówek oświatowych, do szkół prowadzących kształcenie zawodowe należą:

    a) szkoły prowadzące kształcenie w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (pięcioletnie technikum, trzyletnia branżowa szkoła I stopnia, dwuletnia szkoła branżowa II stopnia, szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nie dłuższym niż 2,5 roku),

    b) szkoły artystyczne.

    Ponadto należy mieć na względzie, że zgodnie z podrozdziałem 3.3 Grupy docelowe pkt. 1 grupę docelową możliwą do objęcia wsparciem w projekcie stanowią:

    – uczniowie lub słuchacze szkół lub placówek kształcenia zawodowego, ich rodzice lub opiekunowie prawni,

    – szkoły lub placówki kształcenia zawodowego (z wyłączeniem specjalnych),

    – przedstawiciele kadry szkół lub placówek kształcenia zawodowego,

    – instruktorzy praktycznej nauki zawodu,

    – uczniowie i ich rodzice/opiekunowie prawni z doświadczeniem migracji.

    Zgodnie z programem Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 wsparcie kierowane jest do szkół lub placówek kształcenia zawodowego (z wyłączeniem specjalnych) położonych na obszarze województwa lubelskiego.

    Data zadania pytania: 16.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 16.02.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 (Rozdział III. Wymagania w zakresie postępowania, Podrozdział 3.1 Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie) oraz z obowiązującym w ramach naboru kryterium specyficznym dostępu nr 1 Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie projektu jest: a) szkoła/placówka oświatowa prowadząca kształcenie w oparciu o podstawę programową kształcenia zawodowego z terenu województwa lubelskiego
    (z wyłączeniem szkół specjalnych) lub b) organ prowadzący podmiot wymieniony w lit. a.

    Przedmiotowe kryterium odnosi się do Wnioskodawcy, w związku z czym Partnerem projektu może być podmiot, który nie wpisuje się w katalog wnioskodawców.

    Należy mieć na uwadze, że w ramach kryterium ogólnego merytorycznego nr 7 Efektywność sposobu zarządzania projektem, w ramach lit. b) oceniany jest m. in. sposób zarządzania partnerstwem i racjonalność podziału zadań między partnerami. W tym aspekcie ocenie podlega opis struktury zarządzania projektem ze szczególnym uwzględnieniem roli partnerów oraz wskazanie zakresu zadań i ich podziału na zadania realizowane przez partnera wiodącego i pozostałych partnerów wraz z uzasadnieniem racjonalności podziału.

    Podczas oceny projektu członkowie Komisji Oceny Projektów (KOP) zwracają uwagę, czy wnioskodawca zawarł informację o planowanym partnerstwie oraz partnerach we wniosku o dofinansowanie projektu w sposób wskazany w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie.

    Zgodnie z Rozdziałem 3.6 Wymagania dotyczące partnerstwa kwestia realizacji projektu partnerskiego została uregulowana w art. 39 ustawy wdrożeniowej, tj. ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079).

    Data zadania pytania: 23.02.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 23.02.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 program rozwojowy stanowi kompleksową odpowiedź na zdiagnozowane, indywidualne potrzeby danej szkoły/placówki oświatowej, jej uczniów, rodziców i nauczycieli. Program rozwojowy zawarty we wniosku o dofinansowanie powinien stanowić odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby i skutkować kompleksowym, trwałym podniesieniem jakości świadczonych usług oraz przygotowaniem szkoły/placówki do prowadzenia edukacji włączającej. Zapisy Regulaminu nie zobowiązują Wnioskodawcy do zastosowania wszystkich form wsparcia wymienionych w typie projektu 1 h) „organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów (w tym realizację zajęć rewalidacyjnych), wsparcie rodziców/opiekunów prawnych uczniów i nauczycieli w zakresie stymulowania rozwoju ucznia oraz doskonalenie umiejętności wychowawczych, a także zwiększenie kompetencji kadr oświaty w zakresie zapobiegania przemocy i dyskryminacji”. Zakres wsparcia musi wynikać bezpośrednio z przeprowadzonej diagnozy, jednakże zgodnie z zapisami Regulaminu działania powinny dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na dzieciach i uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewniają im pełny dostęp do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Zapisy Regulaminu wyboru projektów nie zawierają definicji „zajęć zawodoznawczych”. W ramach typu 1 i) „doradztwo edukacyjno-zawodowe lub zawodowe dla uczniów (w tym indywidualne oraz na każdym etapie kształcenia zajęcia zawodoznawcze u pracodawców)” Instytucja Organizująca Nabór (ION), rekomenduje organizację zajęć zawodoznawczych u pracodawców, mających na celu poznanie przez uczniów środowiska pracy w wybranych zawodach.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Zapisy Regulaminu wyboru projektów nie zawierają zobowiązania Wnioskodawcy do sformalizowania współpracy z uczelniami i pracodawcami na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu. Na dalszym etapie, w celu prawidłowej realizacji projektu ION, rekomenduje zastosowanie sformalizowanych form współpracy nawiązywanych w celu realizacji typu projektu 1 j) „współpraca szkół ponadpodstawowych z uczelniami i pracodawcami, w szczególności organizacja staży dla uczniów u pracodawców”.

    Data zadania pytania: 06.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 06.03.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 Instytucja Organizująca Nabór (ION) rekomenduje następujące dokumenty potwierdzające spełnienie przez uczestnika projektu kryterium kwalifikowalności uprawniające do udziału w projekcie, tj.:

    − w przypadku wsparcia osób pochodzących z krajów trzecich/obcego pochodzenia - oświadczenie potwierdzające doświadczenie migracji.

    Data zadania pytania: 12.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 12.03.2024
  • Zgodnie z Kryterium specyficznym dostępu nr 6 Udzielenie wsparcia w postaci staży uczniowskich: Minimum 50% uczniów technikum i uczniów branżowej szkoły I stopnia (z wyłączeniem młodocianych pracowników) objętych wsparciem w ramach projektu, weźmie udział w stażach uczniowskich. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu.

    Kryterium będzie oceniane zarówno podczas oceny wniosku o dofinansowanie jak i na etapie rozliczania projektu.

    Należy podkreślić, że kryterium odnosi się do % uczniów stanowiących grupę docelową, a nie wszystkich uczniów, dlatego ważne jest, aby wnioskodawca racjonalnie oszacował liczbę grupy docelowej, a tym samym odsetek uczniów objętych wsparciem (uwzględniając ryzyko związane z fluktuacją grupy docelowej). W celu zminimalizowania ryzyka niezrealizowania kryterium wnioskodawca powinien tworzyć listy rezerwowe uczniów, które będą uruchamiane w przypadku rezygnacji ucznia z udziału w projekcie.

    Data zadania pytania: 14.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.03.2024
  • Instytucja Organizująca Nabór rekomenduje, aby „Wzorzec”, o którym mowa w ETAPIE II znalazł się w dokumentacji związanej z realizacją form wsparcia w projekcie np. w programie szkolenia lub zajęć.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 14.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.03.2024
  • Zasady dotyczące kwalifikowalności wydatków zostały określone w Wytycznych kwalifikowalności. Ocena kwalifikowalności wydatków w toku wyboru projektów odbywać się będzie zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych kwalifikowalności oraz Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, obowiązujących na dzień ogłoszenia naboru.

    Dowodem poniesienia wydatku jest zapłacona faktura, inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej lub – w przypadku wkładu niepieniężnego – dokumenty, o których mowa w/w Wytycznych, Rozdział 3. Szczególne warunki kwalifikowalności, Podrozdział 3.1. Zasada faktycznego ponoszenia wydatków, wraz z odpowiednim dokumentem potwierdzającym dokonanie płatności (o ile dotyczy).

    Nota księgowa jest rodzajem dokumentu księgowego, więc podlega regulacjom Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (art. 21 ust.1), (Dz. U. 1994 Nr 121 poz. 591).

    Nota księgowa nie może być stosowana przez beneficjenta, w sytuacji, gdy mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Co oznacza, że notą księgową nie mogą być dokumentowane transakcje dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których należy stosować faktury VAT. Za niekwalifikowalny należy uznać rozliczony notą księgową koszt zakupu środka trwałego będącego własnością beneficjenta lub prawa przysługującego beneficjentowi, gdyż taki środek trwały powinien zostać wniesiony do projektu w formie wkładu niepieniężnego. Notą księgową mogą być rozliczane natomiast koszty zaangażowania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą będącej beneficjentem (tzw. samozatrudnienie w projekcie), pod warunkiem wyraźnego wskazania tej formy zaangażowania oraz określenia zakresu obowiązków tej osoby w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu.

    Data zadania pytania: 14.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 14.03.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 Rozdz. IV. Zasady finansowania projektu pkt. 4.1 Wkład własny, Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne. O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny/prywatny) decyduje status prawny podmiotu wnoszącego wkład, tj. beneficjenta/partnera/strony trzeciej lub uczestnika. Wkład własny może pochodzić m.in. z budżetu JST, Funduszu Pracy, środków prywatnych, środków PFRON. Wkład własny lub jego część może być wniesiony w ramach kosztów pośrednich jak i bezpośrednich.

    Należy pamiętać, że niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, zgodnie z podrozdziałem 2.3. pkt 2 Wytycznych kwalifikowalności, a informacja na temat pobierania opłat od uczestników powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu i podlegać będzie ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników projektu.

    Data zadania pytania: 15.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 15.03.2024
  • Zgodnie z załącznikiem nr 12 do Regulaminu w wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24: Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług (Standard realizacji usług pkt. 3 Szkolenia/kursy/studia/staże dla przedstawicieli kadry): Formy doskonalenia zawodowego realizowane u pracodawców (np. staże, szkolenia branżowe nauczycieli), zgod. z art. 70 c Karta Nauczyciela, trwają co najmniej 40 godzin (dot. typu 1 c) oraz zgodnie z zapisami art. 70 c Karty Nauczyciela:

    ust. 1. Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczyciele praktycznej nauki zawodu, zatrudnieni w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe w rozumieniu art. 4 pkt 28a lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz placówkach kształcenia ustawicznego i centrach kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy, są obowiązani doskonalić umiejętności i kwalifikacje zawodowe potrzebne do wykonywania pracy przez uczestniczenie w szkoleniach branżowych realizowanych w trzyletnich cyklach, w łącznym wymiarze 40 godzin w cyklu.

    Instytucja Organizująca Nabór przewiduje możliwość realizacji w ramach projektu kilku krótszych szkoleń dla nauczycieli, które w łącznym wymiarze wyniosą 40 godzin.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 15.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 15.03.2024
  • Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 3.2 Typy projektów: W ramach postępowania wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie następujące typy projektów określone w SZOP w ramach Działania 10.4, tj.: Typ 1. Programy rozwojowe szkół, uwzględniające m.in.: l) doskonalenie zawodowe nauczycieli, w tym w ramach szkoły ćwiczeń.

    W przedmiotowym projekcie można uwzględnić szkolenia dla wszystkich nauczycieli zatrudnionych w placówce objętej wsparciem, w tym nauczycieli uczących także inne przedmioty niż zawodowe.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 15.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 15.03.2024
  • Zgodnie z załącznikiem nr 4 do Regulaminu wyboru projektów: Wykaz wskaźników dotyczących Działania 10.4 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, (pkt. 13 Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu): Przedstawiciele kadry szkół i placówek systemu oświaty rozumiani są zgodnie z definicją wskaźnika liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem (osoby). Do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu.

    W związku z powyższym do wskaźnika wliczamy zarówno osoby, które uzyskały kwalifikacje, jak i kompetencje.

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 15.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 15.03.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 Rozdz. IV. Zasady finansowania projektu pkt. 4.1 Wkład własny, Beneficjent może wnieść wkład własny w postaci:

    a) niepieniężnej lub

    b) pieniężnej.

    Wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2020 r. poz. 2261) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu. Szczegółowe zasady wnoszenia wkładu niepieniężnego zostały uregulowane w Wytycznych
    dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

    Data zadania pytania: 20.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.03.2024
  • Etap kształcenia należy odnieść do poziomów kształcenia zgodnie z Polską Klasyfikacją Edukacji (Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Edukacji), która stanowi odzwierciedlenie systemu edukacji w Polsce. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Edukacji wyróżnia się 9 głównych poziomów kształcenia.

    Poziom kształcenia ponadpodstawowego obejmuje kształcenie w szkołach zasadniczych, w szkołach średnich ogólnokształcących, tj. liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, w szkołach średnich ogólnokształcących o profilu zawodowym, tj. w liceach technicznych, w szkołach średnich zawodowych: liceach zawodowych, technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkołach policealnych i pomaturalnych.

    Powyższe oznacza, że szkoły/placówki oświatowe prowadzące kształcenie w oparciu o podstawę programową kształcenia zawodowego znajdują się na jednym poziomie kształcenia.

    Data zadania pytania: 20.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 20.03.2024
  • Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FELU.10.04-IZ.00-002/24 Rozdz. III. Wymagania w zakresie postępowania, pkt. 3.5 Wymagania w zakresie wskaźników projektu, „Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźników w następującym zakresie:

    1. wskaźników produktu i wskaźników rezultatu, do osiągnięcia, których przyczyni się realizacja projektu (adekwatne do rodzaju planowanego wsparcia)”.

    Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca (szkoła policealna, zawodowa) w ramach projektu realizować będzie staże inne niż staże uczniowskie, właściwym do wyboru jest wskaźnik:

    − Liczba uczniów i słuchaczy szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych wsparciem.

    Wnioskodawca zobowiązany jest do monitorowania na etapie realizacji projektu wskaźników kluczowych na podstawie składanych wniosków o płatność (również w przypadku zerowej wartości docelowej). W przypadku innych wspólnych wskaźników produktu IZ zobowiązuje Beneficjentów do zbierania danych osobowych dot. wskaźników, co do których nie ma możliwości wykorzystywania szacunków.

    Data zadania pytania: 25.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.03.2024
  • W celu spełnienia przedmiotowego kryterium, wymagane jest posiadanie przez Wnioskodawcę i/lub Partnera doświadczenia lub zaangażowanie w prowadzone działania współpracy międzyregionalnej, transgranicznej i ponadnarodowej, które obejmuje grupę docelową, planowaną do objęcia wsparciem w ramach projektu. Oznaczałoby to, że Wnioskodawca powinien posiadać doświadczenie we współpracy międzyregionalnej, transgranicznej i ponadnarodowej w ramach działań skierowanych do uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe.

    Sformułowanie „grupa docelowa” nie oznacza, że wsparciem muszą zostać objęci dokładnie ci sami uczniowie (PESEL), co w przedsięwzięciach międzyregionalnych, transgranicznych, ponadnarodowych. Chodzi tutaj o grupę docelową w sensie rodzajowym, czyli uczniów uczestniczących w kształceniu zawodowym.

    Dodatkowo doświadczenie musi być związane oraz zostać wykorzystane na rzecz wsparcia merytorycznego grupy docelowej, co powinno zostać odpowiednio opisane we wniosku o dofinansowanie projektu. Doświadczenie np. w zarządzaniu takim projektem nie będzie przesłanką pozwalającą uznać to kryterium premiujące za spełnione.

    Data zadania pytania: 25.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 25.03.2024
  • Zapis zamieszczony w załączniku nr 12 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług do Regulaminu wyboru projektów jest zgodny z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Zatem Instytucja Organizująca Nabór (ION) nie widzi konieczności zmiany Regulaminu wyboru projektów.

    Jednocześnie kwestia kwalifikowalności wkładu własnego niepieniężnego była przedmiotem zapytania Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie (DW EFS) do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej o zajęcie stanowiska i interpretację zapisu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

    Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej:

    „… co do zasady udostępnienie sal do działań projektowych w ramach kosztów bezpośrednich projektu na podstawie rynkowych cen wynajmu może stanowić wkład niepieniężny w projekcie o ile spełnione są warunki Podrozdziału 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (…) Udostępnienie w działaniach projektowych sal będących własnością beneficjenta, w których dokonano prac remontowo-budowlanych finansowanych np. z EFRR, nie będzie stanowiło podwójnego finansowania. Należy bowiem odróżnić rodzaj i charakter poszczególnych wydatków tj. roboty remontowo-budowlane oraz wynajmu sal/użytkowania ich na potrzeby projektu EFS”.

    Opinia ta stanowi doprecyzowanie zapisów Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, a nie zmiany podejścia i ma zastosowanie do wszystkich naborów.

    Data zadania pytania: 26.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 26.03.2024
  • Aktualnie nie wystąpiła żadna z przesłanek określonych w Regulaminie wyboru projektów, uzasadniających konieczność wydłużenia terminu składania wniosków (Podrozdział 2.5, pkt 13).

    Data zadania pytania: 26.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 26.03.2024
  • Instytucja Organizująca Nabór dopuszcza możliwość realizowania przez nauczycieli brakujących godzin szkoleń branżowych w ramach projektu, realizowanych w ramach 3-letniego cyklu, na podstawie art. 70 c Karty Nauczyciela.

    Data zadania pytania: 26.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 26.03.2024
  • W odniesieniu do wydłużenia terminu składania wniosków o dofinansowanie należy stwierdzić, że aktualnie nie wystąpiła żadna z przesłanek określonych w Regulaminie wyboru projektów, uzasadniających konieczność wydłużenia terminu (Podrozdział 2.5, pkt 13).

    Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.

    Data zadania pytania: 28.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.03.2024
  • Zgodnie z Kryterium specyficznym dostępu nr 6 Udzielenie wsparcia w postaci staży uczniowskich: Minimum 50% uczniów technikum i uczniów branżowej szkoły I stopnia (z wyłączeniem młodocianych pracowników) objętych wsparciem w ramach projektu, weźmie udział w stażach uczniowskich. Spełnienie kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu.

    Ponadto zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (3.5 Wymagania w zakresie wskaźników projektu) Wnioskodawca zobligowany jest do wskazania we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźników w następującym zakresie: b) wszystkich wskaźników podlegających monitorowaniu (wraz ze wskazaniem sposobu pomiaru i źródła pomiaru wskaźnika - również w przypadku zerowej wartości docelowej).

    Reasumując kryterium zostanie spełnione przy założeniu wskaźnika o wartości zerowej.

    Data zadania pytania: 28.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.03.2024
  • Zgodnie z Załącznikiem nr 12 do Regulaminu wyboru projektów: Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych towarów i usług w ramach Działania 10.4 programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 pkt 5 Staże/praktyki zawodowe (dotyczy typu projektu 1j): 1. Staże lub praktyki zawodowe inne niż staże uczniowskie mogą być realizowane dla uczniów/słuchaczy szkół lub placówek oświatowych prowadzących kształcenie w oparciu o podstawę programową kształcenia zawodowego, które nie są technikami i szkołami branżowymi I stopnia (np. uczniowie branżowych szkół II stopnia i słuchacze szkół policealnych) z zachowaniem standardów jakości zdefiniowanych w części „Kryteria dotyczące warunków uczenia się i warunków pracy” Zalecenia Rady z dnia 15 marca 2018 r. w sprawie europejskich ram jakości i skuteczności przygotowania zawodowego (Dz. Urz. UE C 153/1 z 2 maja 2018 r.);

    Ponadto zgodnie z warunkami określonymi w Karcie Działania 10.4 w ramach SZOP:

    15. Staże lub praktyki zawodowe inne niż staże uczniowskie, realizowane są z zachowaniem standardów jakości, zdefiniowanych w zaleceniu Rady z dnia 15 marca 2018 r. w sprawie europejskich ram jakości i skuteczności przygotowania zawodowego (Dz. Urz. UE C 153 z 02.05.2018, str. 1) - część dotycząca „Kryteria dotyczące warunków uczenia się i warunków pracy”, tak aby ułatwiały uzyskanie doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie i rozliczane są po faktycznie poniesionych kosztach.

    Zgodnie z powyższym ION przewiduje możliwość realizacji staży lub praktyk zawodowych innych niż staże uczniowskie dla uczniów szkoły branżowej II stopnia i rozliczanie ich na podstawie faktycznie poniesionych kosztów.

    Data zadania pytania: 28.03.2024
    Data udzielenia odpowiedzi: 28.03.2024

Finanse

Dofinansowanie do
56 356 730,95
Minimalna wartośc projektu
100 000 zł
Poziom dofinansowania
do 85%
Forma wsparcia
Dotacja
Typ naboru
Konkurencyjny

Termin naboru

start

08.02.2024

koniec

29.03.2024

Wyniki

IV kwartał

Instytucja ogłaszająca nabór