
8.5 Usługi społeczne
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Administracja publiczna
- Służby publiczne
Wnioskodawcą uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest jednostka samorządu terytorialnego, tj. gmina, która nie zawarła z Województwem Lubelskim umowy o dofinansowanie projektu w ramach naborów projektów nr FELU.08.05- IZ.00-001/24 oraz FELU.08.05-IZ.00-004/24 ogłoszonych w ramach Działania 8.5 Usługi społeczne, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
NA CO
- Działania w celu zwiększenia równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości trwałych i przystępnych cenowo usług
W ramach postępowania wsparciem może zostać objęty wyłącznie następujący typ projektu określony w SZOP w ramach Działania 8.5 Usługi społeczne, typ projektu 1e): Projekty w zakresie wsparcia dla tworzenia lub funkcjonowania placówek świadczących usługi społeczne w społeczności lokalnej i ich usług, w tym CUS.
Jak się ubiegać
Jakie dokumenty przygotować
Zmiana Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.08.05-IZ.00-002/25 z dnia 26 sierpnia 2025 r.
Regulamin wyboru projektów z załącznikami z dnia 15 lipca 2025 r.
Jak przygotować wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu należy opracować z wykorzystaniem generatora wniosków o dofinansowanie w SOWA EFS. Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem strony internetowej SOWA EFS.
Instrukcja użytkownika Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dla wnioskodawców/beneficjentów oraz Regulamin korzystania z SOWA EFS dostępne są na ww. stronie internetowej.
Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w zakresie Priorytetów VIII-X stanowiącą załącznik nr 2 do Regulaminu.
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Zgodnie z kryterium ogólnym formalnym nr 5: Wsparcie polityki spójności będzie udzielane wyłącznie projektom i Wnioskodawcom i/lubPartnerom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia PE i Rady nr 2021/1060.
Kryterium ma zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego (oraz podmiotów przez nie kontrolowanych lub od nich zależnych) i ich jednostek organizacyjnych. Spełnienie kryterium będzie oceniane na podstawie oświadczenia (w postaci pliku pdf podpisanego ważnym podpisem kwalifikowanym), stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu oraz zapisów we wniosku o dofinansowanie. Oświadczenie składane jest za pośrednictwem SOWA EFS.
Jak składać wniosek?
Wniosek o dofinansowanie projektu jest składany wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA EFS.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie:
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
Punkt Kontaktowy,
ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin,
pokój nr 1
tel. (81) 44 16 843, infolinia 800 888 337
e-mail: efs@lubelskie.pl
Informacje udzielane będą w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30 poprzez następujące kanały komunikacji:
- Konsultacje elektroniczne (drogą e-mailową na adres: efs@lubelskie.pl);
- Konsultacje telefoniczne (pod numerami: tel. (81) 44 16 843 oraz (81) 478 14 96 oraz infolinii 800 888 337);
- Wsparcie w zakresie obsługi aplikacji SOWA EFS pod nr (81) 44 16 858;
- Konsultacje w siedzibie ION (Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, ul. Czechowska 19, 20-072 Lublin, pok. 1).
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy, czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny.
Instytucja ogłaszająca nabór

Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Zgodnie z zapisami załącznika nr 8, rozdział 3 do regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie wsparcia dla tworzenia lub funkcjonowania placówek świadczących usługi społeczne w społeczności lokalnej i ich usług, w tym CUS, zarówno przeprowadzenie diagnozy potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych, jak i opracowanie Planu Wdrażania CUS stanowią elementy tzw. kamieni milowych, niezbędnych do osiągnięcia utworzenia centrum usług społecznych. Oznacza to, że zarówno przygotowanie diagnozy, jak i opracowanie Planu Wdrażania CUS należy traktować jako kluczowe elementy procesu tworzenia CUS, których realizacja stanowi warunek konieczny dla osiągnięcia celów projektu. Wydatki związane z tymi działaniami mogą być kwalifikowalne w ramach projektów finansowanych ze środków EFS+.
Data zadania pytania: 20.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 26.08.2025 -
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, w projektach finansowanych ze środków EFS+ nie wprowadzono ograniczeń dotyczących finansowania wynagrodzeń stanowisk związanych z tworzeniem i rozwojem CUS. Należy jednak mieć na uwadze zasadę dodatkowości, zgodnie z którą Fundusze Europejskie powinny uzupełniać środki finansowe państw członkowskich, a nie je zastępować.
Należy również mieć na uwadze, iż w przypadku, gdy CUS powstaje w wyniku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej, dyrektor centrum wykonuje równocześnie zadania wynikające z ustawy o CUS oraz z ustawy o pomocy społecznej. W takim przypadku kwalifikowalna do sfinansowania w projekcie może być wyłącznie część wynagrodzenia odpowiadająca obowiązkom związanym stricte z funkcjonowaniem CUS.
Jeżeli natomiast CUS jest tworzony jako niezależna jednostka, odrębna od OPS, nie ma przeciwwskazań do finansowania pełnego wynagrodzenia dyrektora ze środków projektu.
Data zadania pytania: 20.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 26.08.2025 -
Decyzje dotyczące przedłużenia terminu naboru podejmowane są w formie uchwały przez Zarząd Województwa Lubelskiego. Informacje w tym zakresie są publikowane na stronie internetowej: https://funduszeue.lubelskie.pl/efs/ w zakładce dotyczącej danego naboru. Prosimy o bieżące śledzenie strony internetowej, na której zamieszczane są aktualne komunikaty.
Data zadania pytania: 20.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 26.08.2025 -
Podczas planowania budżetu projektu należy mieć na uwadze, że zgodnie z horyzontalną zasadą dodatkowości, Fundusze Europejskie powinny uzupełniać środki finansowe poszczególnych państw członkowskich, a nie je zastępować. Jest to szczególnie istotne, gdy CUS powstaje w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (ustawa o CUS), w ramach struktury organizacyjnej centrum wyodrębnia się m.in. dwa równoległe zespoły ― zespół ds. organizowania usług społecznych oraz zespół ds. realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej. Pierwszy z wymienionych zespołów wykonuje zadania związane z funkcjonowaniem CUS jako podmiotu koordynującego usługi społeczne na podstawie ustawy o CUS, natomiast drugi zapewnia realizację obowiązków wynikających z ustawy o pomocy społecznej.
Osoba zajmująca stanowisko dyrektora CUS zajmuje się wówczas zadaniami związanymi z funkcjonowaniem CUS, jak też obowiązkami wynikającymi z zadań z zakresu pomocy społecznej. W projektach finansowanych ze środków EFS+ finansowane powinny być wyłącznie działania mające na celu tworzenie i rozwój CUS, nie zaś wsparcie lokalnego systemu pomocy społecznej, który zgodnie z przepisami prawa jest zadaniem samorządu. W takich przypadkach, w opinii MFiPR, finansowana powinna być wyłącznie część wynagrodzenia dyrektora CUS (proporcjonalna do zakresu obowiązków dot. CUS).
Dodatkowo zgodnie z załącznikiem nr 8 do Regulaminu wyboru projektów: Szczegółowe zasady realizacji wsparcia w zakresie wsparcia dla tworzenia lub funkcjonowania placówek świadczących usługi społeczne w społeczności lokalnej i ich usług, w tym CUS: „4. Wsparcie dla nowoutworzonych CUS obejmuje w szczególności finansowanie kosztów związanych ze świadczeniem usług oraz wynagrodzeń organizatora usług społecznych (OUS), koordynatora indywidualnych planów usług społecznych (KIPUS) oraz organizatora społeczności lokalnej (OSL).
Forma zatrudnienia pracownika powinna odpowiadać przepisom prawa obowiązującym w jednostce, w której dana osoba ma być zatrudniona, z uwzględnieniem charakteru stanowiska oraz rodzaju instytucji.
Data zadania pytania: 21.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 28.08.2025 -
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z warunkami określonymi dla Działania 8.5 w Szczegółowym Opisie Priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (SZOP) (podrozdział 3.2 Pkt 8 Regulaminu wyboru projektów) w ramach projektu finansowane mogą być usługi wchodzące w zakres interwencji EFS+ z zakresu: wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, wsparcia osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością, aktywizacji zawodowej, usług w mieszkaniach wspomaganych, mieszkaniach treningowych, reintegracji społeczno-zawodowej, usług zdrowotnych, opiekuńczych, a także wsparcia opiekunów faktycznych (typ 1e). Warunek ten wynika z Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Wytyczne EFS+).
Powyższe oznacza, że w przypadku realizacji typu projektu 1e): Projekty w zakresie wsparcia dla tworzenia lub funkcjonowania placówek świadczących usługi społeczne w społeczności lokalnej i ich usług, w tym CUS, wnioskodawca może zaplanować w ramach projektu finansowanie tylko tych usług, które zostały wskazane w Wytycznych EFS+.
Data zadania pytania: 21.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 28.08.2025 -
- Zgodnie z linią demarkacyjną na lata 2021-2027 w zakresie podnoszenia kompetencji i kwalifikacji kadr instytucji pomocy i integracji społecznej wszystkie działania będą realizowane na poziomie krajowym.
Zgodnie z Rocznym Planem Działań przygotowanym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (Działanie 4.13 Wysokiej jakości system włączenia społecznego) szkolenia dla kadry zostały zaplanowane w ramach działań realizowanych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Lublinie (ROPS). Jednym z obligatoryjnych działań realizowanych przez ROPS jest Wspieranie gmin w tworzeniu CUS i rozwoju dostarczanych przez nie usług, w tym szkolenia z zakresu ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych: - realizacja szkoleń wynikających z ustawy o CUS w tym z zakresu zarządzania i organizacji usług społecznych.
Szkolenia pracowników CUS będą realizowane w ramach projektu pn. „Efektywna polityka społeczna w województwie lubelskim” realizowanym przez ROPS.
- Koszt badań pracowniczych, szkoleń BHP i ppoż zgodnie z Kodeksem pracy należy do kompetencji pracodawcy, zatem nie jest możliwe finansowanie ich w ramach projektu.
Dodatkowo w opisanej sytuacji, gdy CUS powstaje z przekształcenia ośrodka pomocy społecznej, zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o CUS „W przypadku przekształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, stosuje się przepisy art. 23[1] ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495)”.
- Koszt wyposażenia nowo utworzonych stanowisk pracy może stanowić wydatek kwalifikowalny na zasadach określonych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027. Należy przy tym pamiętać, że koszty wyposażenia stanowiska pracy koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie stanowią koszty pośrednie.
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Data zadania pytania: 21.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 28.08.2025 -
W opinii Instytucji Organizującej Nabór (ION), wydatki związane z remontem oraz zakupem wyposażenia niezbędnego do stworzenia i funkcjonowania Dziennego Domu Pobytu (DDP) mogą być wliczone w 80% kosztów bezpośrednich przeznaczonych na rozwój świadczenia usług społecznych, pod warunkiem, że są one konieczne do realizacji celów projektu. Oznacza to, że takie wydatki muszą służyć zapewnieniu odpowiednich warunków do świadczenia usług opiekuńczych i wsparcia w ramach DDP oraz być zgodne z warunkami kwalifikowalności określonymi w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Zgodnie z ww. Wytycznymi wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli m.in.: jest zgodny z przepisami prawa, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu oraz został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków w kontekście ich niezbędności i osiągnięcia zaplanowanych celów i założonych wskaźników dokonywana jest na etapie oceny formalno-merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów wniosku o dofinansowanie projektu.
Należy mieć na uwadze, że przedmiotem zapytań w zakresie procedury wyboru projektów o charakterze ogólnym oraz dotyczących Regulaminu nie mogą być konkretne zapisy czy rozwiązania zastosowane w danym projekcie celem ich wstępnej oceny. Należy jednocześnie pamiętać, że odpowiedź udzielona przez ION nie jest równoznaczna z wynikiem oceny projektu.
Data zadania pytania: 25.08.2025Data udzielenia odpowiedzi: 01.09.2025
Finanse
Termin naboru
start
24.07.2025koniec
29.09.2025Wyniki
I kwartał 2026Instytucja ogłaszająca nabór
