1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw
Zestawienie złożonych wniosków
Informacja dotycząca złożonych wniosków o dofinansowanie w ramach naboru
W ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23, Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, Priorytetu I Badania naukowe i innowacje, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 złożono 66 wniosków o dofinansowanie na wartość wnioskowanego wsparcia 142 272 480,68 PLN. Wysokość alokacji przeznaczonej na nabór (w tym rezerwa 10%) wynosi 74 900 800,00 PLN.
Wynik oceny formalnej
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 22.08.2023 roku Uchwałą nr CDXCV/8710/2023 Zarządu Województwa Lubelskiego została zatwierdzona Lista ocenionych projektów na etapie oceny formalnej w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23, Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, Priorytetu I Badania naukowe i innowacje, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
DOCX 16 kB • Inne formaty: PDF 511 kB
Obowiązuje od 22.08.2023
Wynik oceny merytorycznej
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 26 września 2023 roku Uchwałą nr DVI/8869/2023 Zarząd Województwa Lubelskiego zatwierdził wyniki oceny merytorycznej i dokonał wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23, Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, Priorytetu I Badania naukowe i innowacje, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
PDF 128 kB
Obowiązuje od 26.09.2023
PDF 86 kB
Obowiązuje od 26.09.2023
PDF 629 kB • Inne formaty: PDF 101 kB
Obowiązuje od 26.09.2023
Wykaz zawartych umów
Informacja dotycząca listy zawartych umów o dofinansowanie dla naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 w ramach Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, Priorytetu I Badania naukowe i innowacje, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 wg. stanu na dzień 31.10.2023r.
PDF 117 kB
Obowiązuje od 31.10.2023
Wyniki oceny formalnej po procedurze odwoławczej
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 8.12.2023 roku Uchwałą nr DXXVIII/9305/2023 Zarządu Województwa Lubelskiego została zatwierdzona zaktualizowana lista ocenionych projektów na etapie oceny formalnej, w wyniku ponownej oceny projektu nr FELU.01.03-IP.01-0051/23, który został przywrócony w ramach rozstrzygnięcia procedury odwoławczej, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23, Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, Priorytetu I Badania naukowe i innowacje, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Pierwotny wynik oceny projektu nie ulega zmianie, w związku z tym pozostaje aktualne Zestawienie wszystkich ocenionych projektów, zamieszczone powyżej.
PDF 620 kB
Obowiązuje od 08.12.2023
Szczegóły naboru
DLA KOGO
- Przedsiębiorstwa
- Partnerstwa
Przedsiębiorstwa, Partnerstwa
- mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w Załączniku I do Rozporządzenia 651/2014);
- konsorcja przedsiębiorstw, przy czym liderem konsorcjum (partnerem wiodącym/wnioskodawcą) musi być przedsiębiorstwo z sektora MŚP;
- konsorcja przedsiębiorstw z organizacjami badawczymi, przy czym liderem konsorcjum (partnerem wiodącym/wnioskodawcą) musi być przedsiębiorstwo z sektora MŚP.
Grupa docelowa: mieszkańcy regionu korzystający z rezultatów projektu, organizacje i instytuty badawcze, przedsiębiorstwa (w tym MŚP)
NA CO
- Działania badawcze i innowacyjne w MŚP, w tym tworzenie sieci kontaktów
- Działania badawcze i innowacyjne w mikroprzedsiębiorstwach, w tym tworzenie sieci kontaktów (badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe, studia wykonalności)
- Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w mikroprzedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi
- Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w małych i średnich przedsiębiorstwach (w tym prywatnych organizacjach badawczych) bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi
- Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w mikroprzedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi
- Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w MŚP (w tym prywatnych organizacjach badawczych) bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi
W przypadku projektów realizowanych w partnerstwie dodatkowo:
- Działania badawcze i innowacyjne w dużych przedsiębiorstwach, w tym tworzenie sieci kontaktów,
- Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w dużych przedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
- Inwestycje w środki trwałe, w tym infrastrukturę badawczą, w publicznych organizacjach badawczych i instytucjach szkolnictwa wyższego bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
- Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w dużych przedsiębiorstwach bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi,
- Inwestycje w wartości niematerialne i prawne w publicznych organizacjach badawczych i instytucjach szkolnictwa wyższego bezpośrednio związane z działaniami badawczymi i innowacyjnymi
Klauzula informacyjna dla wnioskodawców oraz beneficjentów
Jak się ubiegać
Jak składać wniosek?
Wypełnienie i złożenie wniosku oraz załączników odbywa się za pomocą generatora wniosków WOD2021.
Instytucja ogłaszająca nabór
Oni odpowiedzą na Twoje pytania
Pytania i odpowiedzi
-
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów wnioskodawca (czyli podmiot, który złożył wniosek o dofinansowanie projektu, w przypadku projektów partnerskich – partner wiodący) może złożyć maksymalnie 1 wniosek o dofinansowanie.
Powyższe nie wyklucza aby podmiot aplikujący jako wnioskodawca uczestniczył jako partner w projekcie partnerskim planowanym do realizacji w ramach tego samego naboru. Dopuszczalne jest także, aby jeden podmiot był partnerem w kilku projektach partnerskich składanych do naboru.
Jednakże, w przypadku gdy jakiś podmiot uczestniczy w kilku projektach w ramach naboru, należy pamiętać o zachowaniu wszystkich warunków wynikających z Regulaminu wyboru projektów oraz zasad udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis, w tym m.in.: zakazu podwójnego finansowania wydatków tj. nie jest dopuszczalne więcej niż jednokrotne przedstawienie do rozliczenia tego samego wydatku albo tej samej części wydatku ze środków publicznych np. rozliczenie kosztów amortyzacji środka trwałego uprzednio zakupionego z udziałem środków publicznych.
Ponadto należy pamiętać, że łączna wartość dofinansowania przyznana jednemu podmiotowi w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 nie może przekroczyć 3 mln zł (dotyczy dofinansowania wydatków w ramach wszystkich projektów w ramach naboru, w których podmiot uczestniczy i ponosi wydatki kwalifikowalne, przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, że zakres projektów jest różny bądź dotyczy innych produktów/usług/technologii).
W przypadku ujęcia jako kosztu kwalifikowalnego wynagrodzenia pracowników danego podmiotu w kilku projektach, należy pamiętać o warunkach które muszą zostać spełnione odnośnie kosztów wynagrodzenia, opisanych w Rozdziale 5.4 Regulaminu wyboru projektów tj. np.: łączne zaangażowanie zawodowe danej osoby w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy UE oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych wnioskodawcy i innych podmiotów (niezależnie od formy zaangażowania) nie może przekraczać 276 godzin miesięcznie (do ww. limitu wlicza się okres urlopu wypoczynkowego oraz czas niezdolności do pracy wskutek choroby, natomiast nie wlicza się innych nieobecności pracownika, np. urlop bezpłatny, rodzicielski i macierzyński). Przed zaangażowaniem osoby do projektu wnioskodawca musi zweryfikować spełnienie ww. warunku. Warunek ten powinien być spełniony w całym okresie kwalifikowania wynagrodzenia danej osoby w projekcie, przy czym w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w zakresie spełnienia tego warunku za niekwalifikowalne należy uznać wynagrodzenie (w całości lub w części) w tym projekcie, w ramach którego zaangażowanie personelu projektu spowodowało naruszenie tego warunku.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, nie ma wymogu aby wnioskodawca (a w przypadku projektów partnerskich wnioskodawca i partner) posiadał siedzibę w województwie lubelskim.
Należy pamiętać, że zgodnie z ww. Regulaminem (punkt 4.6 Lokalizacje projektów):
1. Projekty muszą być realizowane na terenie województwa lubelskiego tj. zarówno badania, eksperymentalne prace rozwojowe jak i wdrożenie muszą być realizowane na terenie województwa lubelskiego.
2. Przez pojęcie lokalizacji projektu należy rozumieć miejsce lub miejsca na obszarze województwa lubelskiego, bezpośrednio związane z jego realizacją.
3. Wnioskodawcy, muszą uzasadnić, w jaki sposób projekt przyczyni się do realizacji celów Działania, FEL 2021-2027 oraz rozwoju gospodarczego województwa lubelskiego.
Ponadto na dzień aplikowania wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie ma obowiązek wskazać dokładny adres lokalizacji projektu oraz dostarczyć dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania nieruchomością stanowiącą lokalizację projektu przez cały okres realizacji inwestycji oraz trwałości projektu.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nabór FELU.01.03-IP.01-001/23 dotyczy projektów badawczo-wdrożeniowych, w ramach których prace wdrożeniowe są obowiązkowym elementem projektu i w związku z powyższym każdy projekt musi zawierać inwestycje związane z wdrożeniem wyników prac B+R, a tym samym będzie miał charakter infrastrukturalny, niezależnie czy dotyczy to inwestycji w środki trwałe czy wartości niematerialne i prawne.
Ponadto zgodnie z Regulaminem projekty muszą być realizowane na terenie województwa lubelskiego, co oznacza, że zarówno prace badawcze realizowane w ramach komponentu B+R, jak również inwestycje związane z wdrożeniem wyników prac B+R muszą być realizowane w konkretnej lokalizacji położonej w województwie lubelskim (w tym wszystkie zakupione w ramach komponentu wdrożeniowego środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne muszą być zainstalowane i użytkowane w miejscu lokalizacji projektu).
Należy również zwrócić uwagę, że Wnioskodawca na etapie aplikowania oprócz wskazania w dokumentacji aplikacyjnej (Biznes planie części opisowej w zakładce „Lokalizacja projektu”) szczegółowych danych dotyczących miejsca lokalizacji projektu, zobowiązany jest także do przedłożenia dokumentu potwierdzającego prawo do dysponowania nieruchomością, stanowiącą lokalizację projektu zgodnie z danymi dotyczącymi miejsca realizacji projektu wskazanymi w dokumentacji aplikacyjnej. W ramach obligatoryjnego załącznika do wniosku należy przedłożyć dokumenty, które w sposób jednoznaczny potwierdzą prawo wnioskodawcy i/lub partnera projektu do dysponowania przez cały okres realizacji i trwałości projektu nieruchomością, która stanowi miejsce lokalizacji projektu (np. akt notarialny, umowa zakupu, najmu, dzierżawy nieruchomości).
W związku z powyższym w Biznes planie części opisowej w zakładce „Lokalizacja projektu” należy uzupełnić dane, włącznie z kolumną „Numer księgi wieczystej nieruchomości, na której zlokalizowany jest projekt”. Kolumna „Numer działki” wypełniana jest wyłącznie w przypadku gdy działka jest niezabudowana, w związku z czym można w ww. kolumnie wpisać „nie dotyczy”.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Wysokość wkładu własnego lidera projektu i instytucji badawczej jest uzależniona od porozumienia zawartego pomiędzy tymi podmiotami. Dokumentacja dotycząca naboru nie wyklucza finansowania wkładu własnego, zgodnie z Instrukcją wypełniania załączników, wyłącznie przez lidera projektu.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
„Długofalowa strategia rozwoju przedsiębiorstwa w zakresie prac B+R i ich komercjalizacji” jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie, który musi zostać przedłożony przez wnioskodawcę (w przypadku projektów realizowanych w partnerstwie, przez partnera wiodącego – lidera projektu, przy czym strategia powinna uwzględniać udział partnerów w projekcie).
Dokument ten powinien zawierać co najmniej poniższe elementy:
- opis prac B+R w przedsiębiorstwie wnioskodawcy, w tym prac B+R planowanych do realizacji w ramach projektu;
- opis produktów/usług/technologii/procesów, które mają być efektem prowadzonych prac B+R;
- opis w zakresie możliwości komercjalizacji ww. produktów/usług/technologii/procesów, które mają być efektem prowadzonych prac B+R, w tym:
- analiza popytu, zawierająca opis zidentyfikowanych potrzeb, wymagań i preferencji odbiorców oraz uzasadnienie, w jaki sposób wyniki prac B+R mają odpowiadać na ww. potrzeby, wraz z analizą rynku docelowego w zakresie jego wielkości, tendencji rozwojowych i ostatecznego odbiorcy oraz przewidywanej wielkość rynku, ze wskazaniem źródeł, na podstawie których oparto analizę;
- analiza konkurencyjności z oceną pozycji konkurencyjnej produktu/usługi/technologii/procesu, które mają być efektem prowadzonych prac B+R w stosunku do istniejących na rynku produktów/usług/technologii/procesów (między innymi pod względem innowacyjności, użyteczności, ceny) ze wskazaniem źródeł, na podstawie których oparto analizę;
analiza możliwości i warunków wejścia na rynek/wdrożenia produktów/usług/technologii/procesów które mają być efektem prowadzonych prac B+R, w tym: analiza aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Do wyliczeń należy przyjąć ostatnie opublikowane przez GUS przed dniem rozpoczęcia naboru wniosków o dofinansowanie przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw. Obwieszczenie w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w marcu 2023 roku znajduje się pod linkiem: https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/obwieszczenie-w-sprawie-przecietnego-miesiecznego-wynagrodzenia-w-sektorze-przedsiebiorstw-w-marcu-2023-roku,56,113.html, z którego wynika, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w marcu 2023 r. wyniosło 7508,34 zł.
Zgodnie z Regulaminem Wyboru Projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, w przypadku gdy wnioskodawca nie zatrudniał pracowników na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji maksymalna wysokość kosztu kwalifikowalnego na miesięczne wynagrodzenie brutto brutto (wynagrodzenie brutto wraz z obciążeniami publicznoprawnymi, nakładanymi na pracodawcę w związku z wypłatą wynagrodzenia) nie może przekroczyć dwukrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw. Natomiast w przypadku gdy wnioskodawca zatrudniał dotychczas personel badawczy koszt wynagrodzenia nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników wnioskodawcy na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji i może być wyższy niż dwukrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, koszty wynagrodzenia personelu projektu są kwalifikowalne w ramach komponentu B+R jeśli dotyczą zaangażowania:
- nowych osób zatrudnianych w oparciu o umowę o pracę (stosunek pracy),
- na podstawie umów cywilno-prawnych (w przypadku zawierania umów z dotychczasowym pracownikiem zakres obowiązków nie może pokrywać się z zakresem określonym w umowie o pracę danego pracownika),
- na podstawie zmiany zakresu czynności/obowiązków wcześniej zatrudnionych pracowników, przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawa (oddelegowanie),
- właścicieli lub wspólników (dotyczy wyłącznie osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, wspólników spółek cywilnych oraz wspólników spółek jawnych),
- osób współpracujących w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z wnioskodawcą będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą;
Zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 personelem projektu może być osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będąca beneficjentem oraz osoby z nią współpracujące w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1009, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych”.
Zgodnie z zapisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:
„Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność, zleceniobiorcami oraz z osobami fizycznymi, wskazanymi w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4–5a, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego.”
Biorąc pod uwagę powyższe koszty wynagrodzeń pracownika zatrudnionego z tytułu umowy B2B (zarówno zatrudnionych dotychczas jak i nowych pracowników), jeśli osoby angażowane w projekcie nie spełniają ww. warunków nie wpisują się w katalog kosztów kwalifikowalnych w ramach Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw FEL 2021-2023, kategorii kosztowej „Personel projektu” i nie będą objęte dofinansowaniem.
Wnioskodawca może wykazać koszty wynagrodzeń pracownika zatrudnionego z tytułu umowy B2B jako koszt niekwalifikowalny projektu.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FELU.01.03-IP.01-001/23 rozdział 5.4 pkt. 5.4.1.1.1 „Koszty wynagrodzenia muszą spełniać łącznie poniższe warunki:
a) dotyczą zaangażowania:
- nowych osób zatrudnianych w oparciu o umowę o pracę (stosunek pracy)
- na podstawie umów cywilno-prawnych (w przypadku zawierania umów z dotychczasowym pracownikiem zakres obowiązków nie może pokrywać się z zakresem określonym w umowie o pracę danego pracownika),
- na podstawie zmiany zakresu czynności/obowiązków wcześniej zatrudnionych pracowników, przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawa (oddelegowanie),
- właścicieli lub wspólników (dotyczy wyłącznie osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, wspólników spółek cywilnych oraz wspólników spółek jawnych),
- osób współpracujących w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z wnioskodawcą będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą;
b) zaangażowanie dotyczy wyłącznie pełnienia zadań związanych bezpośrednio z prowadzeniem badań przemysłowych i/lub eksperymentalnych prac rozwojowych (pracownicy badawczy oraz techniczni) - w przypadku zadań związanych z zarządzaniem, nadzorem lub koordynacją badań, prac rozwojowych czy projektu w zakresie komponentu B+R (np. kierownika projektu, koordynatora projektu), wynagrodzenie jest kwalifikowalne wyłącznie w ramach kosztów pośrednich, o których mowa w pkt. 5.4.1.2.
W przywołanym powyżej katalogu kosztów nie wskazano na możliwość dofinansowania w ramach Działania 1.3 wydatków związanych z zaangażowaniem wspólników spółek z ograniczoną odpowiedzialnością jako personelu badawczego w projekcie (a więc bezpośrednio zaangażowanego w prowadzenie badań przemysłowych i/lub eksperymentalnych prac rozwojowych), za wyjątkiem umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło.
W tym kontekście wyłącznie wspólnicy spółek cywilnych i spółek jawnych mogą rozliczyć koszty zaangażowania w projekcie bez zawierania umów o pracę, bądź cywilno-prawnych. Wspólnicy spółek prawa handlowego (za wyjątkiem spółek jawnych) mogą rozliczyć koszty zaangażowania w projekcie tylko w oparciu o zawarte umowy o pracę, umowy cywilno-prawne.
Należy mieć jednak na uwadze, że umowa o pracę musi spełniać warunki określone przepisami prawa pracy (zwłaszcza art. 22 § 1 kodeksu pracy), a mianowicie:
- zobowiązanie do wykonywania pracy określonego rodzaju,
- wykonywanie pracy pod kierownictwem pracodawcy,
- wykonywanie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę,
- osobiste świadczenie pracy,
- odpłatność świadczenia pracy.
Ponadto, w ramach Działania 1.3, istnieje możliwość dofinansowania wynagrodzenia wspólników spółek z o.o. w zakresie zadań związanych z koordynowaniem, zarządzaniem, rozliczaniem, monitorowaniem lub prowadzeniem innych działań administracyjnych w projekcie. Powyższe dofinansowanie jest możliwe w ramach kosztów pośrednich objętych uproszczoną metodą rozliczania wydatków.
Koszty ujęte w ramach kategorii kosztów pośrednich nie mogą zostać wykazane w ramach innych kategorii kosztów projektu.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z rozdziałem 5.4 Regulaminu wyboru projektów na etapie realizacji komponentu B+R kwalifikowalne są koszty amortyzacji urządzeń i aparatury naukowo-badawczej, będących własnością wnioskodawcy lub partnera (jeśli projekt jest realizowany w partnerstwie), w zakresie i przez okres, w jakim będą one wykorzystywane na potrzeby realizacji badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych realizowanych w ramach komponentu B+R projektu. Za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające faktycznemu okresowi wykorzystania urządzeń i aparatury naukowo-badawczej w zakresie realizacji prac badawczych, obliczone na podstawie powszechnie przyjętych zasad rachunkowości. W przypadku wykorzystywania urządzeń i aparatury naukowo-badawczej także w innych celach niż realizacja komponentu B+R projektu, kwalifikowalna jest tylko ta część odpisu amortyzacyjnego, która odpowiada proporcji wykorzystania urządzeń i aparatury naukowo- badawczej w celu realizacji badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych w ramach komponentu B+R projektu.
W przypadku, jeżeli wnioskodawca nabył urządzenie/aparaturę naukowo-badawczą w trakcie realizacji komponentu B+R, którą wykorzystywał do prowadzenia prac badawczych i zasadne jest, aby to urządzenie/aparatura była wykorzystywana także w procesie wdrożenia (w procesie produkcyjnym/świadczenia usług), wnioskodawca może wskazać niezamortyzowaną wartość zakupu tego urządzenia jako koszt kwalifikowalny projektu w ramach komponentu wdrożeniowego. Przy czym w ramach komponentu wdrożeniowego wnioskodawca będzie mógł ująć jako koszt kwalifikowalny wyłącznie różnicę pomiędzy kosztem nabycia urządzenia/aparatury naukowo – badawczej, a naliczonymi od niego odpisami amortyzacyjnymi w okresie od dnia zakupu do dnia faktycznego zakończenia komponentu B+R (rozumianymi jako łączna wartość odpisów amortyzacyjnych, obejmującą zarówno wartość amortyzacji ujętej jako koszt kwalifikowalny projektu w ramach komponentu B+R oraz w przypadku gdy aparatura była tylko częściowo wykorzystywana na potrzeby realizacji projektu lub nie była wykorzystywana przez cały okres trwania komponentu B+R, także pozostałą wartość odpisów amortyzacyjnych - stanowiącą koszt niekwalifikowalny projektu).
Należy pamiętać, że zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, na etapie realizacji komponentu wdrożeniowego, do wsparcia kwalifikuje się zakup nowych i/lub używanych środków trwałych niezbędnych do realizacji tego komponentu. Zakup musi być przeprowadzony na warunkach rynkowych, od osób trzecich, niepowiązanych z wnioskodawcą i partnerem projektu (bez zaistnienia konfliktu interesów). Środek trwały musi być włączony do ewidencji środków trwałych i amortyzowany. Koszty uboczne zakupu środka trwałego tj. koszty ubezpieczenia, koszty dostawy, montażu i uruchomienia stanowią koszt niekwalifikowalny projektu, jeżeli nie zostały wkalkulowane w cenę danego środka trwałego.
Jako koszt kwalifikowalny w ramach komponentu wdrożeniowego można ująć zakup środków trwałych (urządzeń i aparatury naukowo-badawczej) zakupionych na potrzeby realizacji prac B+R i amortyzowanych w komponencie B+R, o ile spełnione są warunki opisane powyżej.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Poziom dofinansowania uzależniony jest od posiadanego statusu (MŚP/duży przedsiębiorca). Przedsiębiorstwa nie można uznać za małe lub średnie przedsiębiorstwo, jeżeli 25% lub więcej kapitału lub praw głosu kontroluje bezpośrednio lub pośrednio, wspólnie lub indywidualnie, co najmniej jeden organ publiczny, co oznacza, że uczelnię wyższą/jednostkę naukową/organizację badawczą należącą do sektora publicznego nie można uznać za MŚP i tym samym intensywność pomocy dla takiego podmiotu wynosi:
- na badania przemysłowe 65% (z premią - informacja o premii w rozdziale 5 Regulaminu wyboru projektów) / 50% (bez premii)
- na eksperymentalne prace rozwojowe 40% (z premią - informacja o premii w rozdziale 5 Regulaminu wyboru projektów) / 25% (bez premii)
W przypadku uczelni wyższej/organizacji badawczej, nienależącej do sektora publicznego, spełniającej definicję MŚP oraz w przypadku przedsiębiorstw będących partnerami projektu i spełniających definicję MŚP (w tym partnera wiodącego) - określoną w załączniku do rozporządzenia 651/2014), poziom dofinansowania zależy od statusu określonego w rozdziale 4 Regulaminu wyboru projektów i w zależności od rodzaju współfinansowanych kosztów kształtuje się na poziomach określonych są w rozdziale 5.2 Regulaminu wyboru projektów.
Jednocześnie wskazać należy, że obowiązek prawidłowego określenia statusu uczelni/jednostki/organizacji badawczej/przedsiębiorstwa spoczywa wyłącznie na podmiocie aplikującym o wsparcie. W celu określenia statusu należy dodatkowo wziąć pod uwagę relacje, występujące pomiędzy wnioskodawcą a innymi podmiotami, w rozumieniu Załącznika I do Rozporządzenia 651/2014.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów - rozdział 5.4 pkt. 5.4.1.1.2 „Zakup ekspertyz, analiz, badań i usług doradczych musi być przeprowadzony na warunkach rynkowych i możliwy jest wyłącznie:
- od organizacji badawczej,
- w oparciu o umowę cywilno-prawną w przypadku ekspertyz, analiz i badań,
- w oparciu o umowę zlecenia w przypadku usług doradczych”.
Powyższe warunki należy rozpatrywać łącznie, co oznacza, że pierwszy warunek jest obligatoryjny dla wszystkich planowanych wydatków w ramach zakupionych ekspertyz, analiz, badań i usług doradczych, a warunek drugi i trzeci są obligatoryjne w zależności od rodzaju wydatku. Oznacza to, że w ramach Działania 1.3 zakup ekspertyz, analiz, badań możliwy jest wyłącznie od organizacji badawczej w oparciu o umowę cywilno-prawną, natomiast zakup usług doradczych możliwy jest wyłącznie od organizacji badawczej w oparciu o umowę zlecenia. Zatem zakup omawianych wydatków od podmiotów innych niż organizacje badawcze i w oparciu o inne niż przytoczono umowy nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach Działania 1.3.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z podrozdziałem 5.3 Regulaminu wyboru projektów wnioskodawca może rozpocząć realizację projektu nie wcześniej niż w dniu następującym po dniu złożenia wniosku (początek okresu kwalifikowalności wydatków w projekcie). Przez rozpoczęcie realizacji projektu rozumie się m.in. pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia usług związanych z realizacją projektu lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego co nastąpi najpierw. Podpisanie umowy z konkretnym podmiotem przed dniem złożenia wniosku stanowić będzie rozpoczęcie realizacji projektu.
Wnioskodawca przed złożeniem wniosku o dofinansowanie może dokonać natomiast wstępnego rozeznania rynku w zakresie wyboru wykonawcy usługi (w celu oszacowania wykonalności projektu i wartości wydatków).
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z zapisami Załącznika nr 8 Kryteria wyboru projektów do Regulaminu wyboru projektów nabór nr FELU.01.03-IP.01-001/23 dla kryterium „Potencjał wnioskodawcy”, pkt 2 „Wnioskodawca (w przypadku projektów realizowanych w partnerstwie dotyczy partnera wiodącego i/lub dowolnego z partnerów) posiada kadrę badawczą z wymaganym wykształceniem oraz co najmniej 3-letnim doświadczeniem” punkty zostaną przyznane, gdy wnioskodawca spełni łącznie poniższe warunki:
- w dokumentacji aplikacyjnej wykaże, że na dzień złożenia wniosku posiada kadrę badawczą, która będzie zaangażowana w prowadzenie prac B+R w ramach komponentu B+R;
- na dzień złożenia wniosku udokumentuje, że ww. kadra posiada wykształcenie w danej dziedzinie (związanej bezpośrednio z realizacją projektu, w zależności jakiego obszaru dotyczą prace B+R w projekcie), przedkładając dyplomy szkół wyższych lub dyplomy, certyfikaty, zaświadczenia lub inne dokumenty potwierdzające odbycie i ukończenie kursów bądź szkoleń z danej dziedziny (warunek musi być spełniony co najmniej przez 1 członka zespołu badawczego);
- na dzień złożenia wniosku udokumentuje, że ww. kadra posiada przynajmniej 3-letni staż pracy w zakresie realizacji prac B+R lub projektów B+R (warunek musi być spełniony co najmniej przez 1 członka zespołu badawczego).
Zgodnie z ww. zapisami punkty w ramach ww. kryterium zostaną przyznane jeżeli wnioskodawca w dokumentacji aplikacyjnej wykaże, że w ramach projektu planuje zaangażowanie członka zespołu badawczego o wymaganym wykształceniu i doświadczeniu oraz udokumentuje wykształcenie i doświadczenie danej osoby, a także wskaże we wniosku o dofinansowanie, że na dzień złożenia wniosku dana osoba świadczy pracę na rzecz wnioskodawcy/partnera (przy czym nie musi to być zatrudnienie w oparciu o umowy o pracę, osoba wskazana jako kadra badawcza może być zatrudniona na podstawie umów cywilno-prawnych, B2B czy prowadzić współpracę w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z wnioskodawcą będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą).
Podpisanie umów warunkowych o pracę lub promesy zatrudnienia przed złożeniem wniosku o dofinansowanie nie jest niezbędne, jednak może stanowić dodatkowy dokument potwierdzający informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie.
Zwracamy dodatkowo uwagę, że zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23, Rozdział 5.3 Zasady kwalifikowalności wydatków „Niezależnie od formy i rodzaju udzielanego wsparcia (pomoc publiczna/pomoc de minimis) wnioskodawca może rozpocząć realizację projektu nie wcześniej niż w dniu następującym po dniu złożenia wniosku (początek okresu kwalifikowalności wydatków w projekcie).” Podpisanie umów z członkami kadry badawczej (umów ramowych, umów związanych z realizacją projektu) przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie może stanowić złamanie ww. warunku przyznawania pomocy.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów do dofinansowania dla naboru nr FELU. 01.03-IP.01-001/23, Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach komponentu B+R kosztem kwalifikowalnym mogą być wydatki dotyczące najmu lub dzierżawy powierzchni laboratoryjnej z wyposażeniem, wykorzystywanej przez personel projektu, w celu prowadzenia badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych. Powierzchnia laboratoryjna musi być przystosowana do przeprowadzania badań, np. ze względu na wymagane certyfikaty lub zastosowane systemy zabezpieczeń. Koszty najmu i dzierżawy są kwalifikowalne wyłącznie w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby realizowanego komponentu B+R w projekcie. Najem i dzierżawa muszą być przeprowadzone na warunkach rynkowych, od osób trzecich, niepowiązanych z wnioskodawcą i partnerem projektu (bez zaistnienia konfliktu interesów).
W przypadku gdy Wnioskodawca zaplanował najem lub dzierżawę powierzchni laboratoryjnej z wyposażeniem, wykorzystywanej przez personel projektu, w celu prowadzenia badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych od ośrodka badawczego, gdyż jest to uzasadnione z uwagi na charakter i cel projektu w zakresie prowadzenia badań przemysłowych i/lub prac rozwojowych oraz we wniosku o dofinansowanie opisze zasady, harmonogram i zakres wykorzystania powierzchni laboratoryjnej z wyposażeniem i współpracy Wnioskodawcy z ośrodkiem badawczym, kryterium „Współpraca z ośrodkiem badawczym” co do zasady można uznać za spełnione i istnieje możliwość uzyskania punktów w ww. kryterium.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Zgodnie z definicją wskaźnika „Nominalna wartość́ sprzętu na potrzeby badań naukowych i innowacji”: wskaźnik obejmuje łączną wartość (nabycia) wspieranego sprzętu na potrzeby badań naukowych i innowacji. Sprzęt ten obejmuje wszelkie przyrządy, narzędzia i urządzenia wykorzystywane bezpośrednio do działań na rzecz badań i rozwoju.
W ramach wskaźnika należy podać łączną wartość wydatków na zakup sprzętu na potrzeby prowadzenia prac badawczych w projekcie, zaplanowanych po dniu złożenia wniosku, obejmującą w pełnej wysokości wydatku.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
W Biznes Planie w części opisowej w zakładce Specyfikacja B+R w kolumnie analiza rynku wnioskodawca zgodnie z instrukcją powinien opisać sposób „przeprowadzenia rozeznania rynku oraz wskazać źródło danych, na podstawie których oszacowano kwoty poszczególnych wydatków. Należy wskazać podmiot/podmioty, które w swojej ofercie sprzedaży posiadają środki trwałe/wartości niematerialne i prawne/usługi oraz inne zasoby opisane w projekcie oraz wskazać jaka jest cena tych wydatków w ofercie sprzedaży wskazanego podmiotu/podmiotów. W celu potwierdzenia, że oszacowane przez wnioskodawcę ceny nabycia wszystkich kosztów stanowią ceny rynkowe wnioskodawca może dodatkowo przedłożyć dodatkowe dokumenty np. pozyskane przez wnioskodawcę oferty cenowe producentów/sprzedawców, ogólnodostępne cenniki sprzedaży podmiotów oferujących dane urządzenie/wartości niematerialne i prawne/usługi/inne zasoby lub inne dodatkowe dokumenty.”
W celu uznania, że koszty są racjonalne i efektywne szacowania należy dokonać w oparciu o co najmniej dwie oferty cenowe (dotyczy również leasingu), chyba, że z uwagi na specyfikację wydatku nie ma możliwości pozyskania dwóch ofert (w takim przypadku należy przedstawić szczegółowe wyjaśnienia).
W celu potwierdzenia analizy rynku wnioskodawca może dodatkowo dołączyć otrzymane oferty.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie, co do zasady, nie widzi przeciwwskazań, aby zaangażować osobę będącą personelem projektu zarówno w kosztach bezpośrednich w zakresie prac badawczo-rozwojowych na część do obsługi administracyjnej projektu w kosztach pośrednich. Jednakże nadmienia, że umowa o pracę pracownika powinna zawiać szczegółowy zakres czynności odrębnych dla każdego stanowiska wraz ze wskazaniem czasu pracy w każdym z zakresów i rozbiciem wynagrodzenia na ww. zakresy. Jednocześnie informujemy, że wykluczone jest rozliczenie tego samego kosztu w ramach kosztów pośrednich i bezpośrednich.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Dopuszczalne jest wykazanie we wniosku o dofinansowanie z imienia i nazwiska pracownika planowanego do zatrudnienia na umowę o pracę lub zaangażowania na umowę zlecenie w ramach kadry badawczej (niebędącego obecnie pracownikiem wnioskodawcy) wraz z opisem funkcji pełnionych w projekcie oraz posiadanym doświadczeniem i wykształceniem. Należy podkreślić, iż wskazane osoby muszą posiadać wymagane kwalifikacje, pozwalające na przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych określonych we wniosku o dofinansowanie. W takiej sytuacji wnioskodawca jest zwolniony ze stosowania zasady konkurencyjności (Sekcja 3.2.1 pkt. 1 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027). Zawarcie z takimi osobami warunkowej umowy o pracę lub przedłożenie stosownej promesy zatrudnienia nie jest wymagane.
Natomiast w przypadku zawierania umów zlecenia z osobami, które nie zostały wskazane z imienia i nazwiska we wniosku o dofinansowanie Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 nie zwalniają wnioskodawcy z obowiązku stosowania zasady konkurencyjności.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Licencje czasowe na oprogramowanie nie spełniające definicji wartości niematerialnych i prawnych mogą wpisać się w kategorię kosztów „Dostawy (inne niż środki trwałe)” jako zakup i dostawa wyposażenia laboratoryjnego.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
Termin i okres realizacji projektu, rozumiane jako daty brzegowe rozpoczęcia i zakończenia projektu powinny być zgodne z zasadą n+3. W związku z powyższym realizacja projektu nie może trwać dłużej niż okres n+3, gdzie n rozumiane jest jako rok, w którym została podpisana umowa o dofinansowanie. Okres realizacji projektu rozumiany jest jako czas od zawarcia umowy o dofinansowanie projektu do daty zakończenia rzeczowej realizacji projektu (data podpisania ostatniego protokołu odbioru lub innego dokumentu równoważnego w ramach projektu) i musi on być zgodny z zasadą n+3.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023 -
W ramach Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, projekt, aby otrzymał dofinansowanie musi spełnić obligatoryjnie kryterium formalne poprawności tj. „Wnioskodawca oraz partner (jeśli dotyczy) wpisuje się w typ Beneficjenta zgodnie z SZOP oraz Regulaminem wyboru projektów i spełnia wymogi wynikające z obowiązujących przepisów prawa”.
Zgodnie z art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (dalej jako Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014) „przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji” oznacza przedsiębiorstwo, wobec którego zachodzi co najmniej jedna z poniższych okoliczności:
a) W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (innej niż MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat lub, do celów kwalifikowalności pomocy na finansowanie ryzyka, MŚP w okresie siedmiu lat od daty pierwszej sprzedaży komercyjnej, które kwalifikuje się do inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w następstwie przeprowadzenia procedury due diligence przez wybranego pośrednika finansowego), w przypadku gdy ponad połowa jej subskrybowanego kapitału zakładowego została utracona w efekcie zakumulowanych strat. Taka sytuacja ma miejsce, gdy w wyniku odliczenia od rezerw (i wszystkich innych elementów uznawanych za część środków własnych przedsiębiorstwa) zakumulowanych strat powstaje ujemna skumulowana kwota, która przekracza połowę subskrybowanego kapitału zakładowego. Do celów niniejszego przepisu „spółka z ograniczona odpowiedzialnością” odnosi się w szczególności do rodzajów jednostek podanych w załączniku I do dyrektywy 2013/34/UE, a „kapitał zakładowy” obejmuje, w stosownych przypadkach, wszelkie premie emisyjne;
b) w przypadku spółki, w której co najmniej niektórzy członkowie ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zadłużenie (innej niż MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat lub, do celów kwalifikowalności pomocy na finansowanie ryzyka, MŚP w okresie siedmiu lat od daty pierwszej sprzedaży komercyjnej, które kwalifikuje się do inwestycji w zakresie finansowania ryzyka w następstwie przeprowadzenia procedury due diligence przez wybranego pośrednika finansowego), w przypadku gdy ponad połowa jej kapitału wykazanego w sprawozdaniach finansowych tej spółki została utracona w efekcie zakumulowanych strat. Do celów niniejszego przepisu „spółka, w której co najmniej niektórzy członkowie ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność za jej zadłużenie” odnosi się w szczególności do rodzajów jednostek wymienionych w załączniku II do Dyrektywy 2013/34/UE;
c) w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo podlega zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością lub spełnia kryteria na mocy obowiązującego prawa krajowego, by zostać objętym zbiorowym podstępowaniem w związku z niewypłacalnością na wniosek jej wierzycieli;
d) w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo otrzymało pomoc na ratowanie i nie spłaciło do tej pory pożyczki ani nie zakończyło umowy o gwarancję lub otrzymało pomoc na restrukturyzację i nadal podlega planowi restrukturyzacyjnemu;
e) w przypadku przedsiębiorstwa, które nie jest MŚP, jeśli w ciągu ostatnich dwóch lat:
1) księgowy stosunek kapitału obcego do kapitału własnego tego przedsiębiorstwa przekracza 7,5; oraz
2) wskaźnik relacji pokrycia odsetek do EBITDA tego przedsiębiorstwa wynosi poniżej 1,0.
W kontekście art. 2 pkt 18, lit. c) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, zgodnie z art. 10 i 11 ust. 2 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe, upadłość ogłasza się w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny. Dłużnik będący osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, jest niewypłacalny wtedy, gdy jego zobowiązania pieniężne przekraczają wartość jego majątku, a stan ten utrzymuje się przez okres przekraczający dwadzieścia cztery miesiące.
Tym samym, jeśli zobowiązania pieniężne przedsiębiorstwa przewyższyły wartość aktywów w związku z czym fundusz własny przedsiębiorstwa przyjął wartość ujemną, a stan ten utrzymał się przez okres przekraczający dwadzieścia cztery miesiące wskazuje to na spełnienie przesłanki art. 11 Prawa upadłościowego, co daje podstawę do uznania, iż przedsiębiorstwo spełnia, definicję przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji określoną w art. 2 pkt 18 lit. c) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
W związku z powyższym na etapie oceny formalnej w oparciu o przedłożone sprawozdania finansowe za trzy ostatnie zamknięte okresy obrachunkowe (jeśli przedsiębiorstwo jest zobowiązane do ich sporządzania) oraz w oparciu o dane finansowe przedstawione w Biznes Planie (część finansowa) weryfikacji podlegać będzie czy wnioskodawca i żaden z partnerów (jeśli dotyczy) nie jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji i nie należy do grupy gospodarczej znajdującej się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014?
Jeżeli Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji to pojawienie się przy wypełnianiu Biznes Planu część finansowa statusu „zagrożony upadłością” nie stanowi podstawy do negatywnej oceny projektu w ramach kryterium „Czy wnioskodawca i żaden z partnerów (jeśli dotyczy) nie jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji i nie należy do grupy gospodarczej znajdującej się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 (jeśli dotyczy)?”.
Data zadania pytania: 29.06.2023Data udzielenia odpowiedzi: 29.06.2023
Dokumenty
-
25.04.2023 PDF 972 kB RegulaminyPDF 972 kBObowiązuje od 06.06.2023
Załączniki dokumentu
-
-
1. Instrukcja dot. przygotowania i złożenia wniosku Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 5 MBObowiązuje od 25.04.2023
-
2. WOD2021 Instrukcja użytkownika - część ogólna Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzPDF 3 MBObowiązuje od 25.04.2023
-
3. WOD2021 Instrukcja użytkownika - wnioskodawca Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzPDF 3 MBObowiązuje od 25.04.2023
-
4. SL2021 Instrukcja użytkownika Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzPDF 8 MBObowiązuje od 25.04.2023
-
5. Instrukcja wypełniania załączników do wniosku Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 5 MBObowiązuje od 25.04.2023
-
6. Wzór umowy Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 279 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
6.1 Wyciąg z podręcznika w zakresie informacji i promocji Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 450 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
6.2 Wykaz pomniejszenia dofinansowania Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 124 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
7. Opis wskaźników Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 5 MBObowiązuje od 25.04.2023
-
8. Kryteria wyboru projektów Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 5 MBObowiązuje od 25.04.2023
-
I.1 Wzór Biznes Planu_część opisowa Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzXLSX 499 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
I.2 Wzór Biznes Planu_część finansowa Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzXLSX 160 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
I.3 Wzór oświadczenia o braku zeznania podatkowego Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 70 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
I.4 Wzór oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia sprawozdań Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 71 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
I.5 Wzór oświadczenia o statusie przedsiębiorstwa wnioskodawcy Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzXLSX 98 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
I.6 Wzór oświadczenia osoby upoważnionej w CST2021 Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 116 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.1 Wzór upoważnienia do reprezentowania wnioskodawcy Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 116 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.2 Wzór upoważnienia do reprezentowania partnera Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 116 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.3 Wzór umowy o partnerstwie Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 98 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.4 Wzór oświadczeń dla partnera Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzXLSX 298 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.5 Wzór oświadczenia o statusie przedsiębiorstwa partnera Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzXLSX 102 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.6 Wzór promesy kredytowej Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 81 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.7 Wzór promesy pożyczki inwestycyjnej Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 126 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.8 Wzór promesy leasingu finansowego Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 82 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.9 Wzór oświadczenia o umowie Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 117 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
II.10 Wzór upoważnienia dotyczącego tajemnicy bankowej Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 77 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
IV.1 Wzór oświadczenia o niekaralności_osoby fizyczne Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 72 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
IV.2 Wzór oświadczenia o niekaralności_osoby prawne Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 71 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
V.1 Wzór weksla in blanco Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 317 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
V.2 Wzór deklaracji wystawcy weksla_osoby fizyczne Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 76 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
V.3 Wzór deklaracji wystawcy weksla_osoby prawne Regulamin wyboru projektów do dofinansowania w sposób konkurencyjny, w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23 pobierzDOCX 77 kBObowiązuje od 25.04.2023
-
-
25.04.2023 PDF 120 kB Uchwały Zarządu Województwa LubelskiegoPDF 120 kBObowiązuje od 25.04.2023 do 05.06.2023
-
06.06.2023 PDF 101 kB Uchwały Zarządu Województwa LubelskiegoPDF 101 kBObowiązuje od 06.06.2023
Załączniki dokumentu
-
-
PDF 129 kBObowiązuje od 06.06.2023
-
-
13.11.2023 XLSX 14 kB Podręczniki i instrukcjeXLSX 14 kBObowiązuje od 10.11.2023
-
13.11.2023 DOCX 120 kB Podręczniki i instrukcjeDOCX 120 kBObowiązuje od 10.11.2023
-
13.11.2023 DOCX 56 kB Podręczniki i instrukcjeDOCX 56 kBObowiązuje od 10.11.2023
-
13.11.2023 DOCX 124 kB Podręczniki i instrukcjeDOCX 124 kBObowiązuje od 10.11.2023
-
13.11.2023 DOCX 117 kB Podręczniki i instrukcjeDOCX 117 kBObowiązuje od 14.07.2023
-
13.11.2023 DOCX 122 kB Podręczniki i instrukcjeDOCX 122 kBObowiązuje od 10.11.2023
-
13.11.2023 DOCX 127 kB Podręczniki i instrukcjeDOCX 127 kBObowiązuje od 28.03.2024
-
13.11.2023 DOC 125 kB Podręczniki i instrukcjeDOC 125 kBObowiązuje od 14.07.2023
-
13.11.2023 DOCX 118 kB Podręczniki i instrukcjeDOCX 118 kBObowiązuje od 10.11.2023
-
13.11.2023 DOCX 47 kB Podręczniki i instrukcjeDOCX 47 kBObowiązuje od 14.07.2023
Aktualności
-
06.06.2023
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 06.06.2023 roku Uchwałą nr CDLXVIII/8265/2023 Zarządu Województwa Lubelskiego został wydłużony termin naboru wniosków nr FELU.01.03-IP.01-001/23. Wnioski można składać do dnia 30.06.2023 r.
Zaktualizowany w powyższym zakresie Regulamin wyboru projektów znajduje się powyżej.
-
22.08.2023
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 22.08.2023 roku Uchwałą nr CDXCV/8710/2023 Zarządu Województwa Lubelskiego została zatwierdzona Lista ocenionych projektów na etapie oceny formalnej w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23, Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, Priorytetu I Badania naukowe i innowacje, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
-
26.09.2023
Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie informuje, że w dniu 26 września 2023 roku Uchwałą nr DVI/8869/2023 Zarząd Województwa Lubelskiego zatwierdził wyniki oceny merytorycznej i dokonał wyboru projektów do dofinansowania w ramach naboru nr FELU.01.03-IP.01-001/23, Działania 1.3 Badania i innowacje w sektorze przedsiębiorstw, Priorytetu I Badania naukowe i innowacje, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.